Kitab Perceraian ( كتاب الطلاق)
Hadis: (938c)
Umm `Atiyya (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seorang wanita tidak boleh meratapi berkabung bagi seseorang yang telah meninggal lebih dari tiga (hari) kecuali selama empat bulan dan sepuluh hari bagi suaminya. Dan dia tidak boleh memakai pakaian yang dicelup kecuali salah satu jenis yang terbuat dari benang yang dicelup, atau memakai collyrium, atau menyentuh minyak wangi kecuali sedikit minyak wangi atau kemenyan, ketika dia telah disucikan setelah mengikuti kursus.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 85
Rujukan Hadis 938c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3550
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (938d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisham dengan rantai perawi yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 86
Rujukan Hadis 938d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3551
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (938e)
Umm 'Atiyya (katanya):
Kami dilarang meratapi berkabung bagi orang mati melebihi tiga hari kecuali dalam hal suami (di mana ia dibenarkan) selama empat bulan dan sepuluh hari, dan (bahawa dalam tempoh ini) kita tidak boleh menggunakan collyrium atau menyentuh minyak wangi, atau memakai pewarna pakaian, tetapi konsesi diberikan kepada seorang wanita ketika salah seorang dari kami disucikan dari kursus kami untuk menggunakan sedikit dupa atau aroma.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 87
Rujukan Hadis 938e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3552
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa dia menceraikan isterinya ketika dia sedang haid semasa hidup Rasulullah (ﷺ). 'Umar b. Khattib (ra) bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) tentang hal itu, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Perintahkan dia ('Abdullah b.' Umar) untuk membawanya kembali (dan menjaganya) dan mengucapkan perceraian ketika dia disucikan dan dia sekali lagi memasuki masa haid dan dia kembali disucikan (setelah melewati masa haid), dan kemudian jika dia menginginkannya, dia boleh menjaganya dan jika dia ingin menceraikannya (akhirnya) sebelum menyentuhnya (tanpa melakukan hubungan dengannya), kerana itulah masa menunggu ('ldda) yang diperintahkan oleh Tuhan, Yang Mahatinggi dan Maha Suci untuk perceraian wanita.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 1
Rujukan Hadis 1471a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3473
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471b)
Abdullah (b. 'Umar) melaporkan bahawa dia menceraikan isterinya dengan lafaz satu perceraian dalam tempoh haid. Rasulullah (ﷺ) memerintahkannya untuk membawanya kembali dan menjaganya sehingga dia disucikan, dan kemudian dia memasuki masa haid di rumahnya untuk kali kedua. Dan dia harus menunggu sehingga dia disucikan dari haidnya. Dan jika dia memutuskan untuk menceraikannya, dia harus melakukannya ketika dia disucikan sebelum melakukan hubungan seks dengannya; kerana itulah Idda yang diperintahkan oleh Allah untuk perceraian wanita. Ibnu Rumh dalam riwayatnya membuat penambahan ini:
Ketika 'Abdullah ditanya tentang hal itu, dia berkata kepada salah seorang dari mereka: Sekiranya kamu telah menceraikan isterimu dengan satu lafaz atau dua lafaz (maka kamu dapat membawanya kembali), kerana Rasulullah (ﷺ) memerintahkanku untuk melakukannya; tetapi jika kamu telah menceraikannya dengan tiga lafaz, maka dia dilarang bagimu sehingga dia menikahi suami yang lain, dan kamu tidak taat kepada Allah sehubungan dengan perceraian isterimu apa yang Dia perintahkan kepadamu. (Muslim berkata: Kata "satu perceraian" yang digunakan oleh Laith itu bagus.)Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 2
Rujukan Hadis 1471b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3474
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471c)
Ibnu Umar ra melaporkan:
Saya bercerai dengan isteri saya semasa Rasulullah (ﷺ) ketika dia dalam keadaan haid. Umar (ra) memberitahukannya kepada Rasulullah (ﷺ), di mana dia berkata: Perintahkan dia untuk membawanya kembali dan meninggalkannya (dalam keadaan itu) sehingga dia disucikan. Kemudian (biarkan dia) memasuki haid kedua, dan ketika dia disucikan, maka ceraikannya (akhirnya) sebelum melakukan hubungan seksual dengannya, atau tahankannya (akhirnya). Itulah 'Idda (tempoh yang ditentukan) yang diperintahkan oleh Allah (untuk diperhatikan) ketika menceraikan wanita-wanita itu. 'Ubaidullah melaporkan: Saya berkata kepada Nafi': Apa yang berlaku dari perceraian itu (disebut dalam 'Idda)? Dia berkata: Itu adalah salah satu yang dia hitung.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 3
Rujukan Hadis 1471c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3475
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Ubaidullah, tetapi dia tidak menyebutkan kata-kata Ubaidullah yang dia katakan kepada Nafi'.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 4
Rujukan Hadis 1471d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3476
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471e)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa dia menceraikan isterinya dalam tempoh haid. 'Umar (saw) meminta Rasulullah (ﷺ), dan dia memerintahkannya ('Abdullah b.' Umar) untuk membelakanginya dan kemudian membiarkannya berehat sehingga dia memasuki haid kedua, dan kemudian biarkan waktu istirahatnya hingga dia disucikan, kemudian ceraikannya (akhirnya) sebelum menyentuhnya (melakukan hubungan seks dengannya), kerana itulah tempoh yang ditentukan yang diperintahkan oleh Allah (untuk diperhatikan) untuk menceraikan wanita tersebut. Ketika Ibnu Umar ra bertanya kepada orang yang menceraikan isterinya dalam keadaan haid, dia berkata:
Sekiranya anda melafazkan satu atau dua perceraian, Rasulullah (ﷺ) memerintahkannya untuk membawanya kembali, dan kemudian membiarkannya ditangguhkan sehingga dia memasuki tempoh haid kedua, dan kemudian biarkan jeda sehingga dia disucikan, dan kemudian menceraikannya (akhirnya) sebelum menyentuhnya (melakukan hubungan seksual dengannya); dan jika anda telah melafazkan (tiga perceraian pada satu waktu yang sama) anda sebenarnya telah mengingkari Tuhan anda mengenai apa yang Dia perintahkan kepada anda tentang menceraikan isteri anda. Tetapi dia bagaimanapun (akhirnya berpisah dengan anda).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 5
Rujukan Hadis 1471e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3477
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471f)
Abdullah b. Umar (ra) mengatakan:
Saya menceraikan isteri saya semasa dia dalam keadaan haid. Umar ra menyebutkannya kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia marah dan dia berkata: Perintahkan dia untuk membawanya kembali sehingga dia memasuki haid kedua selain dari yang di mana dia menceraikannya dan sekiranya dia berhak untuk menceraikannya, dia harus mengucapkan perceraian (akhirnya) sebelum menyentuhnya (dalam tempoh) ketika dia disucikan dari haidnya, dan itu adalah masa yang ditentukan berkenaan dengan perceraian sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah. 'Abdullah membuat lafaz satu perceraian dan itu dihitung sekiranya berlaku perceraian. 'Abdullah membawanya kembali seperti yang diperintahkan oleh Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 6
Rujukan Hadis 1471f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3478
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471g)
Sebuah hadis seperti ini dilaporkan mengenai kebenaran Zuhri dengan rantai perawi yang sama. Akan tetapi, Ibnu Umar berkata:
Saya membawanya kembali, dan menghitung lafaz perceraian ini (sebagai sah) dengan mana saya menceraikannya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 7
Rujukan Hadis 1471g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3478
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471h)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa dia menceraikan isterinya ketika dia dalam keadaan haid. 'Umar (ra) memberitahukannya kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata:
Perintahkan dia untuk membawanya kembali, kemudian ceraikannya ketika dia suci atau dia hamil.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 8
Rujukan Hadis 1471h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3479
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471i)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa dia menceraikan isterinya ketika dia sedang dalam keadaan haid. Umar ra bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) tentang hal itu, dan dia berkata:
Perintahkan dia untuk membawanya kembali sehingga dia suci dan kemudian dia memasuki haid kedua dan kemudian menjadi suci. Kemudian ceraikan dia (akhirnya) atau tahan dia.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 9
Rujukan Hadis 1471i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3480
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471j)
Ibnu Sirin melaporkan:
Seseorang yang tidak bercela (sebagai perawi) menceritakan kepada saya selama dua puluh tahun bahawa Ibnu Umar (saw) mengucapkan tiga perceraian kepada isterinya semasa dia dalam keadaan haid. Dia diperintahkan untuk membawanya kembali. Saya tidak menyalahkan mereka (perawi) dan juga tidak mengenali hadis (benar-benar asli) sehinggalah saya berjumpa dengan Abu Ghallab Yunus b. Jubair al-Bahili dan dia sangat sahih, dan dia menceritakan kepada saya bahawa dia telah bertanya kepada Ibnu Umar (di sana) dan dia menceritakan kepadanya bahawa dia membuat satu lafaz perceraian kepada isterinya ketika dia berada di keadaan haid, tetapi dia diperintahkan untuk membawanya kembali. Saya berkata: Adakah itu dihitung (sebagai satu lafaz)? Dia berkata: Mengapa tidak, adakah saya tidak berdaya atau bodoh?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 10
Rujukan Hadis 1471j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3481
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471k)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Ayyub dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 11
Rujukan Hadis 1471k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3482
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471l)
Ayyub melaporkan hadis seperti ini dengan rangkaian perawi yang sama dan dia berkata:
Umar (ra) bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) tentang hal itu dan dia memerintahkannya bahawa dia harus membawanya kembali sehingga dia bercerai dalam keadaan suci tanpa melakukan hubungan seks dengannya, dan berkata: Ceraikan dia di permulaan 'Idda atau dia' Idda bermula.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 12
Rujukan Hadis 1471l
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3483
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471m)
Yunus b. Jubair melaporkan:
Saya berkata kepada Ibnu Umar: Seseorang menceraikan isterinya ketika dia dalam keadaan haid, di mana dia berkata: Adakah kamu tahu 'Abdullah b. Umar (ra dengan mereka), kerana dia menceraikan isterinya dalam keadaan haid. 'Umar (ra) dia mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan bertanya kepadanya, dan dia (Nabi saw) memerintahkan agar dia membawanya kembali, dan dia memulakannya 'Idda. Saya berkata kepadanya: Ketika seseorang menceraikan isterinya, dan dia dalam keadaan haid, haruskah pengumuman perceraian itu dihitung? Dia berkata: Mengapa tidak, dia putus asa atau bodoh?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 13
Rujukan Hadis 1471m
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3484
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471n)
Ibnu Umar ra melaporkan:
Saya menceraikan isteri saya semasa dia dalam keadaan haid. 'Umar (Allah berkenan menginginkannya) datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan memberitahukan hal itu kepadanya, di mana Rasulullah (ﷺ) mengatakan bahawa harus membawanya kembali, dan ketika dia suci dia boleh menceraikannya. jika dia mahu. Saya (salah seorang perawi) berkata kepada Ibnu Umar (saw): Adakah anda menghitung (lafaz perceraian ini) dalam kasusnya? Dia berkata: Apa (setelah semua) menghalangnya melakukannya? Adakah anda mendapati dia (Ibnu Umar) tidak berdaya atau bodoh?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 14
Rujukan Hadis 1471n
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3485
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471o)
Anas b. Sirin melaporkan:
Saya bertanya kepada Ibnu Umar tentang wanita yang diceraikannya. Dia berkata: Saya menceraikannya ketika dia dalam keadaan haid. Itu disebutkan kepada 'Umar (ra) dan dia kemudian menyebutkan hal itu kepada Rasulullah (ﷺ), di mana dia berkata: Perintahkan dia untuk membawanya kembali dan ketika tempoh haid berakhir, maka (dia boleh menceraikannya dalam keadaan kesuciannya. Dia (Ibnu Umar) berkata: Maka aku membawanya kembali, lalu menceraikannya dalam kesuciannya. Aku (perawi) berkata: Adakah kamu menghitung perceraian yang kamu lafazkan dalam keadaan haid Dia berkata: Mengapa saya tidak boleh menghitungnya? Adakah saya tidak berdaya atau bodoh?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 15
Rujukan Hadis 1471o
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3486
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471p)
Anas b. Sirin melaporkan bahawa dia telah mendengar kata Ibnu Umar (ra) dengan mereka. Saya menceraikan isteri saya semasa dia dalam keadaan haid. Umar ra mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan memberitahunya tentang hal itu, di mana dia (Rasul Allah) berkata:
Perintahkan dia untuk membawanya kembali dan ketika dia suci, maka ceraikanlah dia. Saya berkata kepada Ibnu Umar ra dengan mereka: Adakah anda menghitung lafaz perceraian itu? Dia berkata: Mengapa tidak?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 16
Rujukan Hadis 1471p
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3487
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471q)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Shu'ba dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 17
Rujukan Hadis 1471q
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3487
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471r)
Ibnu Tawus meriwayatkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Ibnu Umar (ra) dengan mereka ditanya tentang orang yang menceraikan isterinya dalam keadaan haid, di mana dia berkata:
Adakah anda tahu 'Abdullah b. Umar? Dia berkata: Ya. Dia berkata: Dialah yang menceraikan isterinya dalam keadaan haid dan 'Umar pergi menemui Rasulullah (ﷺ) dan memberinya maklumat ini. dan dia memerintahkannya bahawa dia harus membawanya kembali; dan dia (Abu Tawus) berkata: Saya tidak mendengar tambahan (hadis) ini dari ayah saya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 18
Rujukan Hadis 1471r
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3488
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471s)
Abu Zubair melaporkan bahawa dia mendengar 'Abd al-Rahman b. Aiman (hamba Azza) yang dibebaskan mengatakan bahawa dia bertanya kepada Ibnu Umar (ra dengan mereka) dan Abu Zubair mendengar:
Apa pendapat anda mengenai orang yang menceraikan isterinya dalam keadaan haid? Lantas dia berkata: Ibnu Umar (ra) dengan mereka menceraikan isterinya semasa hidup Rasulullah (ﷺ) ketika dia dalam keadaan haid. Setelah ini Rasulullah (ﷺ) menyuruhnya membawanya kembali dan oleh itu dia membawanya kembali dan dia (lebih jauh) berkata: Apabila dia suci, maka ceraikanlah dia atau tahankannya. Ibnu Umar (ra) mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) kemudian membacakan ayat ini: "Wahai Rasul, ketika kamu menceraikan wanita, ceraikanlah mereka pada permulaan masa yang ditentukan mereka" (Ixv 1).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 19
Rujukan Hadis 1471s
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3489
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471t)
Kisah dalam hadis di atas juga telah diceritakan melalui rantai yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 20
Rujukan Hadis 1471t
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3489
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1471u)
Sebuah hadis seperti ini dilaporkan pada otoritas yang sama (tetapi dengan perbezaan ini bahawa perawi) 'Abd al-Rahman b. Aiman (disebut) sebagai hamba Urwa yang dibebaskan (Imam Muslim berkata:
Dia melakukan kesilapan yang mengatakan bahawa itu adalah 'Urwa; itu sebenarnya budak 'Azza yang dibebaskan.)Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 21
Rujukan Hadis 1471u
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3490
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1472a)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan bahawa (lafaz) tiga perceraian selama hidup Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar dan dua tahun kekhalifahan Umar (adalah). dilayan) sebagai satu. Tetapi Umar b. Khattab ra katanya:
Sesungguhnya orang-orang telah mulai bersegera dalam masalah di mana mereka diminta untuk bertangguh. Oleh itu, jika kita telah memaksakannya kepada mereka, dan dia memaksakannya kepada mereka.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 22
Rujukan Hadis 1472a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3491
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1472b)
Abu Sahba 'berkata kepada Abbas' ra:
Tahukah anda bahawa tiga (perceraian) diperlakukan sebagai satu semasa hidup Rasulullah (ﷺ), dan Abu Bakar, dan selama tiga (tahun) kekhalifahan Umar (saw)? Ibnu Abbas ra berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 23
Rujukan Hadis 1472b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3492
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1472c)
Abu al-Sahba 'berkata kepada Ibn' Abbas:
Beri tahu kami dengan maklumat anda sama ada ketiga-tiga perceraian (diucapkan pada satu waktu dan masa yang sama) tidak diperlakukan sebagai satu semasa hidup Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar. Dia mengatakan: Sebenarnya begitu, tetapi ketika selama pemerintahan khalifah 'Umar (ra) dia orang sering mengucapkan perceraian, dia mengizinkan mereka untuk melakukannya (untuk memperlakukan lafaz tiga perceraian dalam satu nafas sebagai satu) ).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 24
Rujukan Hadis 1472c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3493
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1473a)
Ibnu Abbas ra melaporkan tentang (menyatakan wanita seseorang) tidak sah sebagai sumpah yang mesti ditebus, dan Ibnu Abbas berkata:
Sesungguhnya, ada di dalam Rasulullah (ﷺ) corak model untuk anda.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 25
Rujukan Hadis 1473a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3494
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1473b)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan:
Ketika seorang lelaki menyatakan isterinya tidak sah untuk dirinya sendiri, itu adalah sumpah yang harus ditebus, dan dia berkata: Ada di dalam Rasulullah (ﷺ) pola yang mulia bagi kamu.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 26
Rujukan Hadis 1473b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3495
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1474a)
Aisyah meriwayatkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menghabiskan masa bersama Zainab puteri Jahsh dan minum madu di rumahnya. Dia ('Aisyah lebih jauh) berkata:
Saya dan Hafsa sepakat bahawa seseorang yang akan dikunjungi oleh Rasulullah (ﷺ) terlebih dahulu harus mengatakan: Saya perhatikan bahawa anda mempunyai bau Maghafir (gusi mimosa). Dia (Nabi saw) mengunjungi salah seorang dari mereka dan dia berkata kepadanya seperti ini, di mana dia berkata: Saya telah mengambil madu di rumah Zainab binti Jabsh dan saya tidak akan melakukannya lagi. Pada saat inilah (ayat berikut diturunkan): 'Mengapa kamu diharamkan apa yang Allah telah sah bagi kamu ... (hingga). Sekiranya anda berdua ('Aisyah dan Hafsa) berpaling kepada Allah "hingga:" Dan ketika Nabi menyampaikan maklumat kepada salah seorang isterinya "(lxvi. 3). Ini merujuk kepada sabdanya: Tetapi saya telah mengambil madu.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 27
Rujukan Hadis 1474a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3496
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 66.3
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1474b)
Aisyah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menyukai manis (hidangan) dan madu. Setelah mengucapkan solat petang, dia sering mengunjungi isterinya yang dekat dengan mereka. Oleh itu, dia pergi ke Hafsa dan tinggal bersamanya lebih dari apa yang biasa dia menginap. Saya ('A'isha) bertanya tentang perkara itu. Dikatakan kepada saya:
Seorang wanita keluarganya telah mengirimkan sebiji madu kecil sebagai hadiah, dan dia memberikan minuman itu kepada Rasulullah (ﷺ). Saya berkata: Demi Allah, kami juga akan menghasilkan alat untuknya. Saya menyebutkan hal itu kepada Sauda, dan berkata: Ketika dia (Rasul Allah) akan mengunjungi anda dan mendekat kepada anda, katakan kepadanya: Rasulullah, adakah anda telah mengambil maghafir? Dan dia akan bertanya kepadamu: Tidak. Kemudian katakan kepadanya: Apakah bau ini? Dan Rasulullah (ﷺ) merasakan bahawa bau yang tidak menyenangkan harus dikeluarkan darinya. Oleh itu dia akan berkata kepada kamu: Hafsa telah memberi saya minum madu. Maka anda harus mengatakan kepadanya: Lebah madu mungkin menyedut 'Urfut, dan saya juga akan mengatakan hal yang sama kepadanya dan. Safiyya, anda juga harus mengatakan ini. Oleh itu, ketika dia (Nabi saw) datang ke Sauda, dia berkata: Demi Dia selain yang tidak ada tuhan, aku terpaksa memutuskan apa yang kamu katakan padaku ketika dia akan berada di pintu sedikit . Maka ketika Rasulullah (ﷺ) mendekat, dia berkata: Wahai Rasulullah, adakah kamu makan Maghafir? Dia berkata: Tidak. Dia (sekali lagi) berkata: Lalu bau apa ini? Dia berkata: Hafsa memberi saya madu untuk diminum. Dia berkata: Lebah madu mungkin menyedut 'Urfut. Ketika dia datang kepada saya, saya katakan kepadanya seperti ini. Dia kemudian mengunjungi Safiyya dan dia juga berkata kepadanya seperti ini. Ketika dia (sekali lagi) mengunjungi Hafsa, dia berkata: Wahai Rasulullah, tidakkah aku harus memberimu (minum) itu? Dia berkata: Saya tidak memerlukannya. Sauda berkata: Suci Allah, oleh-Nya kami telah (membuat) menjadikan (madu) itu haram baginya. Saya berkata kepadanya: Diam.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 28
Rujukan Hadis 1474b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3497
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1474c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Urwa dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 29
Rujukan Hadis 1474c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3497
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1475)
'Aisyah ra katanya:
Ketika Rasulullah (ﷺ) diperintahkan untuk memberi pilihan kepada isterinya, dia memulakannya dari saya dengan mengatakan: Saya akan menyebutkan kepada anda suatu perkara yang anda tidak boleh (putuskan) dengan tergesa-gesa sehingga anda berjumpa dengan orang tua anda. Dia mengatakan bahawa dia sudah tahu bahawa ibu bapa saya tidak akan pernah mengizinkan saya untuk meminta perpisahan darinya. Dia berkata: Kemudian dia berkata: Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, berkata: Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: Sekiranya kamu menginginkan kehidupan dunia ini dan perhiasannya , kemudian datang, saya akan memberi anda ketentuan dan membenarkan anda untuk berangkat dengan baik; dan jika kamu menghendaki Allah dan Rasul-Nya dan tempat tinggal akhirat, maka Allah telah mempersiapkan bagi orang-orang yang berbuat baik di antara kamu pahala yang besar. Dia dilaporkan telah berkata: Tentang apa yang harus aku berjumpa dengan orang tuaku, kerana aku menghendaki Allah danNya Utusan dan tempat tinggal akhirat? Dia ('Aisyah) berkata: Kemudian semua isteri Rasulullah (ﷺ) melakukan seperti yang saya lakukan.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 30
Rujukan Hadis 1475
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3498
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1476a)
'Aisyah ra katanya bahawa Rasulullah (ﷺ) meminta izin kami ketika dia mempunyai (giliran untuk menghabiskan) sehari dengan (salah seorang isterinya) di antara kami (sedangkan dia ingin mengunjungi isterinya yang lain juga). Setelah itu ayat ini diturunkan:
"Engkau boleh menangguhkan siapa yang engkau kehendaki dari mereka, dan mengambil bagi engkau yang engkau minta" (xxxiii. 5). Mu'adha berkata kepadanya: Apa yang kamu katakan kepada Rasulullah (ﷺ) ketika dia meminta izinmu? Dia berkata: Saya biasa berkata: Sekiranya ada pilihan dalam hal ini, saya tidak akan (mengizinkan siapa pun) mendahului saya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 31
Rujukan Hadis 1476a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3499
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 33.5
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1476b)
Hadis di atas juga telah diceritakan melalui rantai yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 32
Rujukan Hadis 1476b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3499
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1477a)
'A'isha melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) memberi kami pilihan (untuk bercerai) tetapi kami tidak menganggapnya sebagai perceraian.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 33
Rujukan Hadis 1477a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3500
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1477b)
Masruq melaporkan:
Saya tidak kisah jika saya memberi pilihan kepada isteri saya (untuk bercerai) sekali, seratus kali, atau seribu kali setelah (menyedarinya) bahawa dia telah memilih saya (dan tidak akan pernah bercerai). Saya bertanya kepada Aisyah (tentangnya) dan dia berkata: Rasulullah (ﷺ) memberi kita pilihan, tetapi adakah itu bermaksud perceraian? (Ini sebenarnya bukan perceraian; ia berkesan apabila wanita benar-benar memanfaatkannya.)Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 34
Rujukan Hadis 1477b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3501
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1477c)
'Aisyah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberi pilihan kepada isterinya, tetapi itu bukan perceraian.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 35
Rujukan Hadis 1477c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3502
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1477d)
'Aisyah ra katanya:
Rasulullah (ﷺ) memberi kita pilihan (untuk bercerai) dan kami memilihnya dan dia tidak menganggapnya sebagai perceraian.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 36
Rujukan Hadis 1477d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3503
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1477e)
'Aisyah ra katanya:
Messeinger Allah (ﷺ) memberi kami pilihan (untuk bercerai), tetapi saya membuat pilihan kepadanya dan dia tidak menghitung apa-apa (sebagai perceraian) yang berkaitan dengan kami.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 37
Rujukan Hadis 1477e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3504
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1477f)
Sebuah hadis seperti ini telah disampaikan melalui wewenang 'A'isha melalui rangkaian perawi lain.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 38
Rujukan Hadis 1477f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3505
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1478)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Abu Bakar ra datang dan meminta izin untuk berjumpa dengan Rasulullah (ﷺ). Dia menjumpai orang-orang yang duduk di pintunya dan tidak ada di antara mereka yang diberi izin, tetapi itu diberikan kepada Abu Bakar dan dia masuk. Kemudian datang 'Umar dan dia meminta izin dan itu diberikan kepadanya, dan dia menjumpai Rasul Allah (ﷺ) ) duduk sedih dan senyap bersama isterinya di sekelilingnya. Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Saya akan mengatakan sesuatu yang akan membuat Nabi (ﷺ) tertawa, maka dia berkata: Wahai Rasulullah, saya berharap anda telah melihat (perlakuan yang diberikan kepada) puteri Khadija ketika anda bertanya kepada saya beberapa wang, dan saya bangun dan menampar lehernya. Rasulullah saw tertawa dan berkata: Mereka berada di sekitar saya seperti yang anda lihat, meminta wang tambahan. Abu Bakar (ra) lalu bangun menemui 'Aisyah (ra) dan menampar lehernya, dan' Umar berdiri di hadapan Hafsa dan menamparnya: Kamu bertanya kepada Rasulullah (ﷺ). ) yang tidak dimilikinya. Mereka berkata: Demi Allah, kami tidak meminta apa-apa yang tidak dimilikinya oleh Rasulullah (ﷺ). Kemudian dia menarik diri dari mereka selama sebulan atau selama dua puluh sembilan hari. Kemudian ayat ini diturunkan kepadanya: "Nabi: Katakanlah kepada isterimu ... untuk pahala yang besar" (xxxiii. 28). Dia kemudian pergi pertama kali menemui 'Aisyah (ra) dan berkata: Saya ingin mengemukakan sesuatu kepada anda,' Aisyah, tetapi tidak meminta balasan tergesa-gesa sebelum anda berjumpa dengan ibu bapa anda. Dia berkata: Wahai Rasulullah, apa itu? Dia (Nabi saw) membacakannya ayat itu, di mana dia berkata: Adakah tentang kamu bahawa aku harus berjumpa dengan orang tuaku, Rasulullah? Tidak, saya memilih Allah, Rasul-Nya, dan tempat terakhir; tetapi saya meminta anda untuk tidak memberitahu mana-mana isteri anda apa yang saya katakan Dia menjawab: Tidak seorang pun dari mereka akan bertanya kepada saya tanpa saya memberitahunya. Tuhan tidak mengutus saya untuk menjadi kasar, atau mendatangkan bahaya, tetapi Dia telah menghantar saya untuk mengajar dan membuat sesuatu menjadi mudah.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 39
Rujukan Hadis 1478
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3506
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 33.28
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1479a)
'Umar b. al-Khattab ra katanya:
Ketika Rasulullah (ﷺ) menjauhkan diri dari isterinya, saya memasuki masjid, dan mendapati orang-orang memukul tanah dengan batu kerikil dan berkata: Rasulullah (ﷺ) telah menceraikan isterinya, dan itu sebelum mereka diperintahkan untuk memerhatikan pengasingan 'Umar berkata kepada dirinya sendiri: Saya mesti menemui ini (kedudukan sebenar) hari ini. Oleh itu, saya pergi ke 'Aisyah (ra) dan berkata (kepadanya): Anak perempuan Abu Bakar, adakah anda telah sampai pada tahap memberi masalah kepada Rasulullah (ﷺ)? Kemudian dia berkata: Anak Khattab, kamu tidak ada hubungannya dengan saya, dan saya tidak ada hubungannya dengan anda. Anda harus melihat kepada bekas anda sendiri. Dia ('Umar) berkata: Saya mengunjungi Hafsa anak perempuan Umar, dan berkata kepadanya: Hafsa, (berita) telah sampai kepada saya bahawa anda menyebabkan masalah Rasulullah (ﷺ). Anda tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) tidak mengasihi anda, dan sekiranya saya tidak (ayah anda) dia akan menceraikan anda. (Mendengar ini) dia menangis semahu-mahunya. Saya berkata kepadanya: Di mana Rasulullah (ﷺ)? Shesaid: Dia berada di bilik loteng. Saya masuk dan menjumpai Rabah, hamba Rasulullah (ﷺ), duduk di ambang tingkap sambil menggantungkan kakinya di atas kayu berongga kurma dengan bantuan yang dipanjat oleh Rasulullah (ﷺ) (ke apartmen ) dan turun. Saya menangis: 0 Rabah, mintalah izin untuk saya dari Rasulullah saw. Rabah melirik apartmen itu dan kemudian memandang ke arah saya tetapi tidak berkata apa-apa. Saya sekali lagi berkata: Rabah, mintalah izin untuk saya dari Rasulullah (ﷺ). Rabah memandang ke arah apartmen dan kemudian melirik ke arah saya, tetapi berkata apa-apa. Saya kemudian mengangkat suara saya dan berkata: 0 Rabah, mintalah izin untuk saya dari Rasulullah (ﷺ). Saya berpendapat bahawa Rasulullah (ﷺ) merasa bahawa saya datang untuk kepentingan Hafsa. Demi Allah, jika Rasulullah (ﷺ) memerintahkan saya untuk memukul lehernya, saya pasti akan memukul lehernya. Saya menaikkan suara saya dan dia mengarahkan saya untuk naik (dan masuk ke apartmennya). Saya mengunjungi Rasulullah (ﷺ), dan dia terbaring di atas tikar. Saya duduk dan dia menarik pakaian bawahnya ke atasnya dan dia tidak mempunyai apa-apa (yang lain) di atasnya, dan bahawa tikar itu telah meninggalkan bekas di sisinya. Saya melihat dengan mata saya di ruang simpanan Rasulullah (ﷺ). Saya hanya menjumpai segelintir barli yang sama dengan satu sa 'dan jumlah daun Mimosa Flava yang sama banyak yang diletakkan di sudut sel, dan beg kulit separa gantung yang digantung (di satu sisi), dan saya menangis (ketika melihat kehidupan Piophet Suci yang sangat keras ini), dan dia berkata: Ibn Khattab, apa yang membuatmu menangis? Saya berkata: Rasul Allah, mengapa saya tidak harus menitiskan air mata? Tikar ini telah meninggalkan tanda di sisi anda dan saya tidak melihat di bilik stor anda (kecuali beberapa perkara ini) yang telah saya lihat; Ceasar dan Closroes menjalani kehidupan mereka dengan banyak sedangkan anda adalah Rasul Allah. Yang dipilihnya, dan itulah kedai anda! Dia berkata: Ibn Khattab, tidakkah anda berpuas hati bahawa bagi kita (semestinya ada kemakmuran) akhirat, dan bagi mereka (semestinya ada kemakmuran) dunia ini? Saya cakap ya. Dan ketika saya masuk, saya telah melihat tanda-tanda kemarahan di wajahnya, dan oleh karena itu, saya berkata: Wahai Rasulullah, apa masalah yang kamu rasakan dari isteri-isterimu, dan jika kamu telah menceraikannya, sesungguhnya Allah bersama kamu, malaikat-malaikat-Nya, Jibril, Mika'il, saya dan Abu Bakar dan orang-orang yang beriman ada bersama anda. Dan jarang saya bercakap dan (yang saya ucapkan pada hari itu) saya berharap agar Allah memberi kesaksian terhadap kata-kata saya yang saya ucapkan. Oleh itu, ayat pilihan (Ayat al-Takhyir) diturunkan. Mungkin Tuhannya, jika dia menceraikan kamu, akan memberikannya di tempatmu isteri yang lebih baik darimu ... "(Ixv. 5). Dan jika kamu saling menyokong satu sama lain, maka sesungguhnya Allah adalah Penaungnya, dan Jibril serta orang-orang beriman yang soleh, dan para malaikat setelahnya adalah aidera (lvi. 4). Dan 'Aisyah, putri Abu Bakar, dan Hafsa yang telah mengatasi semua isteri-isteri Rasulullah saw kerana (menekan mereka untuk wang mote). Saya berkata: Wahai Rasulullah, adakah anda menceraikannya? Dia berkata: Tidak. Saya berkata: Wahai Rasulullah, saya memasuki masjid dan mendapati orang-orang Islam bermain dengan kerikil (tidak dapat berfikir) dan berkata : Rasulullah saw telah menceraikan isterinya. Haruskah saya turun dan memberitahu di sana bahawa anda belum menceraikannya? Dia berkata: Ya, jika anda suka. Dan saya terus bercakap dengannya sehingga saya (menemui) tanda-tanda kemarahan hilang wajahnya dan (kesungguhannya berubah menjadi suasana gembira dan akibatnya) wajahnya mempunyai ketenangan semula jadi dan dia tertawa dan et adalah yang paling menawan (di antara gigi) semua orang. Kemudian Rasulullah (ﷺ) turun dan saya juga turun dan menangkap kayu palma dan Rasulullah (ﷺ) turun (dengan mudah) seolah-olah dia sedang berjalan di tanah, tidak menyentuh apa-apa dengan tangannya (untuk mendapatkan sokongan). Saya berkata: Wahai Rasulullah, anda tinggal di pangsapuri anda selama dua puluh sembilan hari. Dia berkata: (Kadang-kadang) bulan itu terdiri dari dua puluh sembilan hari. Saya berdiri di pintu masjid dan saya bersuara di atas suara saya: Rasulullah (ﷺ) tidak menceraikan isterinya (dan ketika ini) ayat ini diturunkan: "Dan jika ada masalah berkaitan dengan kedamaian atau kecemasan yang ada di dalam ken mereka, mereka menyiarkannya; sedangkan, jika mereka merujuknya kepada Rasul dan orang-orang yang telah diamanahkan wewenang di antara mereka, mereka yang terlibat dalam mendapatkan kecerdasan memang akan tahu (apa yang harus dilakukan) lakukan dengan) itu "(iv 83). Dan akulah yang memahami masalah ini, dan Allah menurunkan ayat yang berkaitan dengan pilihan (yang diberikan kepada Nabi saw berkenaan dengan mempertahankan atau menceraikan isterinya).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 40
Rujukan Hadis 1479a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3507
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 14.5 , 56.4
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1479b)
Abdullah b. Abbas (saw) melaporkan:
Saya bermaksud bertanya kepada 'Umar b. al-Khattab (sawas) tentang satu ayat, tetapi saya menunggu satu tahun untuk bertanya kepadanya kerana takut, sehingga dia keluar untuk Ziarah dan saya juga menemaninya. Ketika dia kembali dan kami dalam perjalanan dia melangkah ke arah pohon Arak untuk menenangkan dirinya. Saya menunggunya sehingga dia bebas. Saya kemudian berjalan bersamanya dan berkata: Komandan Setia, yang mana dua di antara isteri-isteri Rasulullah (ﷺ) yang saling menyokong satu sama lain (dalam permintaan mereka untuk mendapatkan wang tambahan)? Dia berkata: Mereka adalah Hafsa dan 'Aisyah (ra dengan mereka). Saya berkata kepadanya: Selama satu tahun saya berniat bertanya kepada anda mengenai perkara ini tetapi saya tidak dapat berkencan kerana kagum untuk anda. Dia berkata: Jangan lakukan itu. Sekiranya anda berfikir bahawa saya mempunyai pengetahuan, tanya saya mengenai perkara itu. Sekiranya saya mengetahui perkara itu, saya akan memberitahu anda. Dia (perawi) menyatakan bahawa 'Umar telah berkata: Demi Allah, pada zaman jahiliah kami tidak menghiraukan wanita sehingga Allah Yang Maha Mulia menyatakan tentang mereka apa yang Dia nyatakan, dan menetapkan (giliran) bagi mereka apa yang dia tetapkan . Dia berkata: Kebetulan saya memikirkan beberapa perkara yang dikatakan oleh isteri saya: Saya harap anda telah melakukan itu dan itu. Saya berkata kepadanya: Itu tidak membimbangkan anda dan anda tidak seharusnya merasa terganggu dalam perkara yang saya ingin lakukan. Dia berkata kepada saya: Betapa anehnya anda, wahai anak Khattab, tidak suka ada orang yang membalas anda, sedangkan anak perempuan anda membalas Rasulullah saw sehingga dia menghabiskan hari dengan penuh kesal. 'Umar berkata: Saya memegang jubah saya, lalu keluar dari rumah saya sehingga saya mengunjungi Hafsa dan berkata kepadanya: Wahai putri, (saya mendengar) bahawa anda membalas Rasulullah (ﷺ) sehingga dia menghabiskan hari dengan penuh kesulitan, di mana Hafsa berkata: Demi Allah, kami bertindak balas kepadanya. Saya berkata: Anda harus ingat, anak perempuan saya, bahawa saya memperingatkan anda terhadap azab Allah dan kemurkaan Rasul-Nya (ﷺ). Anda mungkin tidak disesatkan oleh orang yang kecantikannya memikatnya, dan cinta Rasulullah (ﷺ) kepadanya. Saya ('Umar) kemudian mengunjungi Umm Salama kerana hubungan saya dengannya dan saya bercakap dengannya. Umm Salama berkata kepada saya: Umar b. al-Khattab, betapa peliknya anda mencampuri setiap perkara sehingga anda sangat ingin mengganggu antara Rasulullah (ﷺ) dan isterinya, dan ini sangat mengganggu saya sehingga saya enggan mengatakan apa yang harus saya katakan, jadi saya keluar dari apartmennya, dan saya mempunyai seorang kawan dari Anar. Ketika saya tidak hadir (dari rombongan nabi) dia biasa membawa saya berita dan ketika dia tidak hadir saya biasa membawakannya berita itu, dan pada waktu itu kami takut akan raja Ghassan. Kami diberitahu bahawa dia bermaksud menyerang kami, dan pikiran kami dihantui olehnya. Rakan saya, orang Ansari, datang kepada saya, dan dia mengetuk pintu dan berkata: Buka, buka. Saya berkata: Adakah Ghassani telah datang? Dia berkata: (Perkara ini) lebih serius daripada itu. Rasulullah (ﷺ) telah memisahkan diri dari isterinya. Saya berkata: Biarkan hidung Hafsa dan 'A'isha diselimuti debu. Saya kemudian memegang kain saya dan keluar sehingga saya datang dan menjumpai Rasulullah (ﷺ) di loteng tempat dia naik dengan menggunakan tangga yang terbuat dari kayu kurma, dan pelayan Rasulullah (ﷺ) telah duduk di hujung tangga. Saya berkata: Ini Umar. Oleh itu, kebenaran diberikan kepada saya. Saya menceritakan berita ini kepada Rasulullah (ﷺ) dan ketika saya menyampaikan berita mengenai Umm Salama, Rasulullah (ﷺ) tersenyum. Dia berbaring di atas tikar dan tidak ada apa-apa di antara dia dan mat (mat) itu, dan di bawah kepalanya ada bantal yang terbuat dari kulit dan diisi dengan serat plam dan di kakinya terbaring timbunan pohon sant (acacia niloctica , dimaksudkan untuk pencelupan) dan di dekat kepalanya terdapat gantung. Dan saya melihat tanda-tanda maton di sisi Rasulullah (ﷺ), dan saya menangis. Dia berkata: Apa yang membuatmu menangis? Saya berkata: Rasulullah, Khusrau dan Kaisar (menghabiskan hidup mereka) di tengah-tengah (kemewahan), sedangkan kamu menjadi Rasul Allah (menjalani hidupmu dalam kemiskinan ini). Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidakkah kamu suka bahawa mereka semestinya memiliki kekayaan dunia mereka, dan kamu memiliki akhirat.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 41
Rujukan Hadis 1479b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3508
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1479c)
Ibnu Abbas (ra) mengatakan:
Saya ikut dengan Umar sehingga kami sampai di Marr al-Zahran (nama tempat), dan hadis yang lain sama seperti yang diriwayatkan oleh Sulaiman b. Bilal (kecuali dengan) variasi (kata-kata) yang saya katakan: (Bagaimana) dengan kedua wanita ini? Dia berkata: Mereka adalah Hafsa dan Umm Salama. Dan dia membuat penambahan ini: Saya datang ke pangsapuri dan di setiap pangsapuri terdapat (suara) tangisan. Dan penambahan ini juga dibuat: Dan dia (Nabi saw) telah bersumpah untuk menjauhkan diri dari mereka selama sebulan, dan ketika dua puluh sembilan hari telah berlalu, dia mengunjungi mereka.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 42
Rujukan Hadis 1479c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3509
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1479d)
Ibnu Abbas ra katanya:
Saya berhasrat untuk bertanya kepada Umar tentang dua wanita yang telah menuntut (kekayaan duniawi) selama hidup Nabi (ﷺ), dan saya terus menunggu selama satu tahun, tetapi tidak menemui peluang yang sesuai dengannya sehingga saya kebetulan menemaninya ke Mekah . Dan ketika dia sampai di Marr al Zahran, dia pergi untuk menjawab panggilan alam, dan dia berkata (kepadaku): Bawalah aku sebotol air, dan aku membawanya kepadanya. Setelah menjawab panggilan alam, ketika dia kembali, saya mula menuangkan air (di atas tangan dan kakinya), dan saya teringat (peristiwa pemisahan rasulullah saw dari isterinya). Oleh itu, saya berkata kepadanya: Komandan yang Beriman, yang merupakan dua wanita (yang telah mendorong Nabi [sawas] untuk memberikan keselesaan hidup) dan saya belum selesai berbicara ketika dia berkata: A'isha dan Hafsa.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 43
Rujukan Hadis 1479d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3510
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1479e)
Ibnu Abbas (ra dengan mereka) melaporkan. Saya selalu ingin bertanya kepada Umar tentang kedua wanita di antara isteri-isteri Rasulullah saw tentang siapa Allah yang Maha Agung, berkata:
"Sekiranya kamu berdua bertaubat kepada Allah, maka sesungguhnya hatimu cenderung (kepada hal ini)" (Ixvi. 4), hingga 'Umar (saw) berangkat untuk menunaikan haji dan aku juga ikut dengannya. Dan ketika kami berjalan di sepanjang jalan, 'Umar (ra. Hiyn) pergi dan saya juga pergi bersamanya dengan sebuah kendi (air). Dia menjawab panggilan alam, dan kemudian datang kepada saya dan saya menuangkan air ke atas tangannya dan dia berwudhu. Saya berkata: Komandan yang beriman, yang merupakan dua wanita di antara isteri-isteri Rasulullah (ﷺ) tentang siapa Allah, yang Maha Mulia dan Mulia, berkata: 'Sekiranya kamu berdua bertaubat kepada Allah, maka sesungguhnya hatimu cenderung kepadanya "?' 'Umar (katanya) berkata: Sungguh aneh bagi kamu, Ibnu Abbas! (Zuhri berkata: Demi Allah, dia tidak menyukai apa yang ditanyakannya, tetapi tidak menyembunyikannya.) Dia ('Umar) berkata: Mereka adalah Hafsa dan' Aisyah; dan dia kemudian mulai meriwayatkan hadis itu dan berkata: Kami orang-orang seperti itu di kalangan orang Quraisy yang menguasai wanita, dan ketika kami sampai di Madinah kami mendapati di sana orang-orang yang dikuasai oleh wanita mereka, dan wanita-wanita kami mula belajar (kebiasaan) wanita mereka.Dia lebih lanjut berkata: Dan rumah saya terletak di pinggir bandar Aledina di suku Banu Umayya b. Zaid. Suatu hari saya menjadi marah dengan isteri saya dan dia membalas saya. Saya tidak suka bahawa dia balas saya. Dia berkata: Anda tidak menyetujui tindakan balas saya kepada anda Demi Allah, isteri-isteri Rasulullah (ﷺ) membalasnya, dan salah seorang dari mereka melepaskan dirinya dari siang hingga malam. Maka saya ('Umar) keluar dan mengunjungi Hafsa dan berkata: Adakah anda membalas Rasulullah (ﷺ)? Dia berkata: Ya. Saya kata; Adakah ada di antara kamu yang melepaskan dirinya dari siang hingga malam? Dia berkata: Ya. Dia berkata: Dia yang menyukainya di antara kamu sebenarnya gagal dan mengalami kerugian. Adakah setiap orang di antara kamu tidak takut akan kemurkaan Allah kepadanya kerana kemurkaan Rasul-Nya (ﷺ), dan (akibatnya) dia mungkin binasa? Oleh itu, janganlah kamu membalas rasulullah (ﷺ) dan jangan meminta apa-apa padanya, tetapi tanyakan kepadaku apa yang kamu inginkan, (dan tingkah laku jujur) temanmu itu mungkin tidak akan menyesatkan kamu, jika dia lebih anggun dan lebih disayangi oleh Allah Rasul (ﷺ) daripada kamu (yang bermaksud 'Aisyah) Dia (Hadrat 'Umar lebih jauh) berkata: Saya mendapat kompilasi dari orang-orang Ansar dan, kami selalu tinggal bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ). Dia tinggal di sana selama satu hari sementara saya tinggal di sana pada hari yang lain, dan dia membawa saya berita mengenai wahyu dan lain-lain (perkara), dan saya membawanya (berita) seperti ini. Dan kami membincangkan bahawa orang-orang Ghassan sedang mengendarai kuda untuk menyerang kami. Id sahabat pernah menghadiri (Rasul). dan kemudian datang kepada saya pada waktu malam dan mengetuk pintu saya dan memanggil saya, dan saya keluar kepadanya, dan dia berkata: Perkara yang sangat penting telah terjadi. Saya berkata: Apa itu? Adakah orang Ghassanid datang? Dia berkata: Tidak, tetapi lebih serius dan lebih penting daripada itu: Nabi (ﷺ) telah menceraikan isterinya. Saya berkata: Hafsa telah gagal dan mengalami kerugian. dan saya bimbang ia akan berlaku. Ketika subuh, saya memperhatikan solat subuh dan berpakaian, dan kemudian datang ke sana (di rumah nabi) dan mengunjungi Hafsa, dan dia menangis. Saya berkata: Adakah Rasulullah (ﷺ) menceraikan anda (semua)? Dia berkata: Saya tidak tahu. Namun, dia telah memisahkan dirinya di loteng. Saya datang kepada seorang hamba hitam dan berkata kepadanya: Minta izin untuk 'Umar. Dia masuk dan kemudian mendatangi saya dan berkata: Saya memberitahumu tentang dia, tetapi dia diam. Saya kemudian pergi ke mimbar dan duduk di sana, dan ada sekumpulan orang duduk di situ dan ada yang menangis. Saya duduk di sana untuk beberapa ketika, sehingga saya dikuasai (oleh idea itu) yang ada dalam fikiran saya. Saya kemudian kembali menemui budak itu dan berkata kepadanya: Minta izin untuk Umar. Dia masuk dan mendatangi saya dan berkata: Saya menyebutkan kamu kepadanya tetapi dia diam. Saya hendak berpatah balik ketika budak lelaki itu memanggil saya dan berkata: Masuk; kebenaran telah diberikan kepada anda. Saya masuk dan memberi salam kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia bersandar di sofa tikar dan ia meninggalkan bekas di sisinya. Saya berkata: Wahai Rasulullah, sudahkah kamu menceraikan isterimu? Dia mengangkat kepalanya ke arah saya dan berkata: Tidak. Saya berkata: Allah Maha Besar. Wahai Rasulullah, aku berharap jika kamu melihat bagaimana kita orang Quraisy menguasai wanita tetapi ketika kita datang ke Madinah kita dapati orang yang dikuasai oleh wanita mereka. Oleh itu wanita kami mula belajar dari wanita mereka. Pada suatu hari saya menjadi marah kepada isteri saya dan dia mula membalas saya. Saya tidak menyetujui bahawa dia harus membalas saya. Dia berkata: Anda tidak suka bahawa saya harus membalas anda, tetapi, oleh Allah. isteri-isteri Rasulullah (ﷺ) membalasnya dan salah seorang dari mereka memisahkan dirinya dari dia selama sehari hingga malam. Saya berkata: Dia yang melakukan itu di antara mereka sebenarnya gagal dan mengalami kerugian. Apakah ada di antara mereka yang merasa benci dari kemurkaan Allah kerana kemarahan Rasulullah (ﷺ), dan dia pasti binasa. Utusan Allah (ﷺ) tersenyum, saya berkata: Wahai Rasulullah, saya mengunjungi Hafsa dan berkata: (Perilaku) sahabat anda ('Aisyah) mungkin tidak menyesatkan anda, Jika dia lebih anggun daripada anda dan lebih disayangi oleh Allah Rasul (ﷺ) daripada kamu. Rasulullah (ﷺ) tersenyum untuk kali kedua. Saya berkata: Wahai Rasulullah, cara saya bercakap dengan anda mengenai perkara-perkara yang menyenangkan? Dia berkata: Ya. Saya duduk dan mengangkat kepala (untuk melihat sesuatu) di dalam rumah dan, demi Allah, saya tidak melihat apa-apa yang penting selain tiga kulit. Saya berkata: Wahai Rasulullah, berdoalah kepada Tuhan agar Dia menjadikan hidupnya sejahtera bagi umatmu sebagaimana Dia telah membuat banyak bagi orang-orang Parsi dan Rom (walaupun pada hakikatnya) bahawa mereka tidak, menyembah Allah, Yang Maha Tinggi. dan Yang Mulia, di mana dia (Rasul Allah) duduk lalu saya berkata: Ibn Khattab, adakah anda ragu bahawa mereka adalah bangsa yang barang baik mereka telah diberikan segera dalam kehidupan dunia ini. Saya berkata: Rasulullah! minta ampun untuk saya. Dan dia (Utusan Allah) telah bersumpah bahawa dia tidak akan mengunjungi mereka selama sebulan kerana kegusaran yang melampau terhadap mereka sehingga Allah menunjukkan rasa tidak senang-Nya kepadanya (Rasul Allah). Zuhri berkata: 'Urwa memberitahu saya bahawa' Aisyah ra katanya: Ketika dua puluh sembilan malam selesai, Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya, dan dia memulakan (lawatannya) dengan saya. Saya berkata: Wahai Rasulullah, anda telah bersumpah bahawa anda tidak akan mengunjungi kami selama sebulan, sedangkan anda telah mengunjungi setelah saya menghitung hanya dua puluh sembilan (malam). Kemudian dia berkata: Bulan itu mungkin juga dua puluh sembilan (hari). Dia kemudian berkata: 'Aisyah, saya akan berbicara dengan anda tentang suatu perkara, dan anda tidak seharusnya terburu-buru di dalamnya (dan jangan memberikan keputusan akhir anda) sehingga anda berunding dengan ibu bapa anda. Dia kemudian membacakan ayat ini kepada saya: "Wahai Nabi, katakanlah kepada isterimu" hingga dia mencapai "pahala yang besar" (xxxiii. 28). Aisyah berkata: Demi Allah, dia tahu bahawa ibu bapa saya tidak akan membenarkan saya berpisah dengannya. Saya berkata: Adakah perlu berjumpa dengan ibu bapa saya dalam masalah ini? Saya sebenarnya memilih Allah dan RasulNya dan tempat tinggal di akhirat. Ma'mar berkata: Ayyub melaporkan kepada saya bahawa 'Aisyah berkata: Jangan beritahu isteri-isterimu bahawa aku telah memilih kamu, dimana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesungguhnya Allah telah mengutus aku sebagai penyampai pesan, dan Dia telah tidak menghantar saya sebagai sumber kesusahan (kepada orang lain). Qatada berkata: "Saghat qulubukum" bermaksud "Hati kamu cenderung."Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 44
Rujukan Hadis 1479e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3511
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 15.4 , 33.28
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480a)
Fatima binti Qais melaporkan bahawa Abu 'Amr b. Hafs menceraikannya sama sekali ketika dia jauh dari rumah, dan dia menghantar ejennya kepadanya dengan sebiji barli. Dia tidak senang dengannya dan ketika dia berkata:
Saya bersumpah oleh Allah bahawa anda tidak mempunyai tuntutan terhadap kami. dia pergi menemui Rasulullah (ﷺ) dan menyebutkannya kepadanya. Dia berkata: Tidak ada pemeliharaan karena kamu dari dia, dan dia memerintahkannya untuk menghabiskan 'Idda di rumah Umm Sharik, tetapi kemudian berkata: Itulah wanita yang dikunjungi sahabatku. Jadi lebih baik menghabiskan masa ini di rumah Ibn Umm Maktum, kerana dia adalah orang buta dan yon dapat menanggalkan pakaianmu. Dan apabila 'Idda selesai, beritahu saya. Dia berkata: Ketika tempoh 'Idda saya berakhir, saya menyebut kepadanya bahawa Mu'awiya b. Abu Sufyan dan Jahm telah mengirimkan usulan perkahwinan kepada saya, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adapun Abu Jahm, dia tidak meletakkan tongkatnya dari bahunya, dan bagi Mu'awiya, dia adalah orang miskin yang tidak memiliki harta benda; berkahwin dengan Usama b. Zaid. Saya membantahnya, tetapi dia sekali lagi berkata: Kahwin dengan Usama; jadi saya berkahwin dengannya. Allah memberkati di sana dan saya dicemburui (oleh orang lain).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 45
Rujukan Hadis 1480a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3512
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480b)
Fatima binti Qais melaporkan bahawa suaminya menceraikannya semasa hidup Rasulullah (ﷺ) dan memberinya elaun nafkah yang sedikit. Ketika melihatnya, dia berkata:
Demi Allah, saya akan memberitahu Rasulullah (ﷺ), dan jika elaun nafkah ditanggung oleh saya, maka saya akan menerima apa yang cukup untuk saya, dan jika bukan kerana saya, saya tidak akan menerima apa-apa darinya. Dia berkata: Saya menyebutkan hal itu kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata: Tidak ada elaun penyelenggaraan untuk anda dan juga penginapan.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 46
Rujukan Hadis 1480b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3513
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480c)
Fatima binti Qais melaporkan bahawa suaminya al-Makhzulmi menceraikannya dan enggan membayar elaun nafkahnya. Oleh itu, dia mendatangi Rasulullah saw dan memberitahunya, lalu dia berkata:
Tidak ada elaun pemeliharaan untuk anda, dan lebih baik anda pergi ke rumah Ibnu Umm Maktum dan tinggal bersamanya kerana dia adalah orang buta dan anda boleh menanggalkan pakaian anda di rumahnya (iaitu anda tidak akan menghadapi banyak kesukaran dalam memerhatikan purdah ada).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 47
Rujukan Hadis 1480c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3514
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480d)
Abu Salama melaporkan bahawa Fatima binti Qais, saudara perempuan al-Dahhak b. Qais memberitahunya bahawa Abu Hafs b. Mughira al-Makhzumi menceraikannya tiga kali dan kemudian dia pergi ke Yaman. Anggota keluarganya berkata kepadanya:
Tidak ada elaun penyelenggaraan kerana anda dari kami. Khalid b. Walid bersama sekumpulan orang mengunjungi Rasulullah (ﷺ) di rumah Maimuna dan mereka berkata: Abu Hafs telah menceraikan isterinya dengan tiga lafaz; adakah elaun penyelenggaraan yang dikenakan kepadanya? Oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak ada elaun nafkah yang dikenakan kepadanya, tetapi dia diharuskan menghabiskan' Idda; dan dia mengirim pesan kepadanya bahawa dia tidak harus terburu-buru dalam membuat keputusan tentang dirinya sendiri dan memerintahkannya untuk pindah ke rumah Umm Sharik, dan kemudian mengirimkannya pesan bahawa sebagai pendatang pertama (sering) mengunjungi rumah Umm Sharik , sebaiknya dia pergi ke rumah Ibnu Umm Maktum, orang buta, (dan lebih jauh berkata: Sekiranya kamu menanggalkan pakaian kepala, dia (Ibn Umm Makhtum) tidak akan melihatmu. Oleh itu, dia pergi ke rumahnya, dan ketika 'Idda selesai, Rasulullah (ﷺ) mengawini dia dengan Usama b. Zaid b. Haritha.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 48
Rujukan Hadis 1480d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3515
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480e)
Fatima binti Qais melaporkan:
Saya telah berkahwin dengan orang dari Banu Makhzum dan dia menceraikan saya dengan perceraian yang tidak boleh dibatalkan. Saya mengirim pesan kepada keluarganya yang meminta wang sara hidup, dan hadis yang lain telah disampaikan dengan sedikit perubahan perkataan.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 49
Rujukan Hadis 1480e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3516
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480f)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan bahawa dia telah berkahwin dengan Abu 'Amr b. Hafs b. al-Mughira dan dia menceraikannya dengan tiga lafaz. Dia menyatakan bahawa dia pergi menemui Rasulullah (ﷺ) bertanya kepadanya tentang meninggalkan rumah itu. Dia memerintahkannya untuk pindah ke rumah Ibn Umm Maktum, orang buta. Marwan enggan memberi keterangan kepada wanita yang bercerai meninggalkan rumahnya (sebelum 'Idda berakhir). 'Urwa mengatakan bahawa' Aisyah membantah (kata-kata) Fatima binti Qais.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 50
Rujukan Hadis 1480f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3517
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480g)
Hadis ini telah disampaikan melalui rangkaian perawi lain.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 51
Rujukan Hadis 1480g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3517
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480h)
'Ubaidullah b. 'Abdullah b. 'Utba melaporkan bahawa' Amr b. Hafs b. al-Mughira berangkat bersama 'Ali b. Abi Talib (saw) ke Yaman dan mengirimkan kepada isterinya satu lafaz perceraian yang masih tersisa dari perceraian (tidak dapat ditarik balik); dan dia memerintahkan al-Harith b. Hisham dan 'Ayyash b. Abu Rabi'a untuk memberi elaun nafkahnya. Mereka berkata kepadanya:
Demi Allah, tidak ada peruntukan nafkah untuk anda, kecuali sekiranya anda hamil. Dia mendatangi Rasulullah saw dan memberitahukan pendapat mereka kepadanya, dan dia berkata: Tidak ada elaun pemeliharaan untukmu. Kemudian dia meminta izin untuk berpindah (ke tempat lain), dan dia (Nabi saw) mengizinkannya. Dia berkata: Rasulullah, di mana (harus saya pergi)? Dia berkata: Ke rumah Ibn Umm Maktum dan, karena dia buta, dia dapat menanggalkan pakaiannya di hadapannya dan dia tidak akan melihatnya. Dan ketika dia 'Idda sudah berakhir. Rasulullah (ﷺ) menikahinya dengan Usama b. Zaid. Marwan (gabenor Madinah) menghantar Qabisa b. Dhuwaib untuk bertanya kepadanya tentang hadis ini, dan dia menceritakannya kepadanya, di mana Marwan berkata: Kami tidak pernah mendengar hadis ini melainkan dari seorang wanita. Kita akan menggunakan jalan selamat di mana kita menemui orang-orang. Fatima mengatakan bahawa ketika kata-kata ini, Marwan disampaikan kepadanya. Ada di antara saya dan anda firman Allah, Yang Maha Agung dan Maha Mulia: Jangan "matikan mereka" dari rumah mereka. Dia menegaskan: Ini berkaitan dengan perceraian yang dapat dicabut apa yang baru (giliran dapat terjadi) setelah tiga pengumuman (pemisahan antara yang tidak dapat dibatalkan). Mengapa anda mengatakan tidak ada elaun nafkah untuknya jika dia tidak hamil? Lalu dengan alasan apa anda menahannya?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 52
Rujukan Hadis 1480h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3518
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480i)
Sha'bi melaporkan:
Saya mengunjungi Fatima binti Qais dan bertanya kepadanya tentang keputusan Rasulullah (ﷺ) (papan dan penginapan semasa' Idda) dan dia mengatakan bahawa suaminya menceraikannya dengan perceraian yang tidak dapat ditarik balik. Dia (lanjut. Berkata): Saya berdebat dengannya di hadapan Pengawal Allah tentang elaun penginapan dan nafkah, dan dia berkata: Dia tidak memberi saya elaun penginapan atau nafkah, dan dia memerintahkan saya untuk menghabiskan 'Idda di rumah Ibn Umm Maktum.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 53
Rujukan Hadis 1480i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3519
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480j)
Sebuah hadis seperti ini telah diwariskan oleh otoritas Hushaim melalui rangkaian perawi lain.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 54
Rujukan Hadis 1480j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3520
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480k)
Sha'bi melaporkan:
Kami mengunjungi Fatima binti Qais dan dia menghidangkan kurma segar dan minuman tepung barli, dan saya bertanya kepadanya: Di mana seorang wanita yang telah diceraikan oleh tiga lafaz, menghabiskan masa Idda. Dia berkata: Suami saya menceraikan saya dengan tiga lafaz, dan Rasulullah (ﷺ) mengizinkan saya menghabiskan masa Idda bersama keluarga (dengan ibu bapa saya).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 55
Rujukan Hadis 1480k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3521
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480l)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) bahawa tidak ada elaun penginapan dan nafkah bagi seorang wanita yang telah diceraikan tidak boleh dicabut.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 56
Rujukan Hadis 1480l
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3522
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480m)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan:
Suami saya menceraikan saya dengan tiga lafaz. Saya memutuskan untuk berpindah (dari rumahnya ke tempat lain). Maka saya datang kepada Rasulullah (ﷺ), dan dia berkata: Pindah ke rumah sepupu anda' Amr b. Ummu Maktum dan habiskan masa 'Idda di sana.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 57
Rujukan Hadis 1480m
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3523
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480n)
Abu Ishaq melaporkan:
Saya bersama al-Aswad b. Yazid duduk di masjid besar, dan ada bersama kami al-Sha'bi, dan dia menceritakan riwayat Fatima binti Qais (Rasulullah saw) bahawa Rasulullah (ﷺ) tidak memperuntukkan penginapan dan nafkah untuk dia. Al-Aswad menangkap beberapa kerikil di kepalan tangannya dan dia melemparkannya ke arahnya sambil berkata: Celakalah kamu, kamu menceritakannya seperti itu, sedangkan Umar berkata: Kami tidak boleh meninggalkan Kitab Allah dan sunnah Rasul kami (ﷺ) kerana kata-kata seorang wanita. Kami tidak tahu sama ada dia ingat itu atau dia lupa. Baginya, ada peruntukan penginapan dan elaun penyelenggaraan. Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, berfirman: "Jangan memalingkan mereka dari rumah mereka dan mereka juga tidak boleh keluar kecuali mereka melakukan perbuatan tidak senonoh" (ls. 1).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 58
Rujukan Hadis 1480n
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3524
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 65.1
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480o)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ishaq dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 59
Rujukan Hadis 1480o
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3525
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480p)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan bahawa suaminya menceraikannya dengan tiga lafaz, dan Rasulullah (ﷺ) tidak memperuntukkan penginapan dan nafkah. Dia (lebih jauh berkata):
Rasulullah (ﷺ) bersabda kepada saya: Apabila tempoh Idda anda berakhir, beritahu saya. Oleh itu, saya memaklumkannya. (Pada masa itu) Mu'awiya, Abu Jahm dan Usama b. Zaid telah memberinya cadangan untuk berkahwin. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sejauh Mu'awiya, dia adalah orang miskin tanpa harta. Setakat Abu Jahm, dia adalah pemukul wanita yang hebat, tetapi Usama b. Zaid ... Dia menunjukkan dengan tangannya (bahawa dia tidak menyetujui idea untuk berkahwin) Usama. Tetapi Rasulullah saw berkata: Ketaatan kepada Allah dan ketaatan kepada Rasul-Nya lebih baik bagimu. Dia berkata: Jadi saya menikahinya, dan saya menjadi iri hati.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 60
Rujukan Hadis 1480p
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3526
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480q)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan:
Suami saya Abu 'Amr b. Hafs b. al-Mughira menghantar 'Ayyish b. Abu Rabi'a kepada saya dengan perceraian, dan dia juga mengirimkan kepadanya lima biji kurma dan lima biji barli. Saya berkata: Tidak ada elaun penyelenggaraan untuk saya melainkan hanya ini, dan saya bahkan tidak dapat menghabiskan tempoh Idda di rumah anda? Dia berkata: Tidak. Dia berkata: Saya berpakaian dan menemui Rasulullah (ﷺ). Dia berkata: Berapa banyak lafaz perceraian yang dibuat untuk anda? Saya berkata: Tiga. Dia mengatakan apa yang dia ('Ayyish b. Abu Rabi'a) telah menyatakan benar. Tidak ada elaun penyelenggaraan untuk anda. Luangkan masa Idda di rumah sepupu anda, Ibn Umm Maktum. Dia buta dan anda boleh menanggalkan pakaian anda di hadapannya. Dan apabila anda telah menghabiskan tempoh Idda, anda memberitahu saya. Dia berkata: Mu'awiya dan Abu'l-Jahm (ra dengan mereka) adalah antara mereka yang memberi saya cadangan untuk menikah. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Mu'awiya miskin dan dalam keadaan buruk dan Abu'l-Jahm sangat kasar dengan wanita (atau dia memukul wanita, atau seperti itu), kamu harus mengambil Usama b. Zaid (sebagai suami anda).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 61
Rujukan Hadis 1480q
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3527
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480r)
Abu Bakr b. Abu'l-Jahm melaporkan:
Saya dan Abu Salama b 'Abd al-Rahman datang ke fatima binti Qais (Al! Ah senang dengannya) dan bertanya kepadanya (tentang perceraian, dll.). Dia berkata: Saya adalah isteri Abu 'Amr b. Hafs b. al-Mughira, dan dia berangkat untuk menyertai pertempuran Najran. Hadis yang lain adalah sama, tetapi dia membuat penambahan ini: "Dia berkata: Saya menikah dengannya dan Allah memeluk saya kerana Ibn Zaid dan Allah menyukai saya kerana dia."Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 62
Rujukan Hadis 1480r
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3528
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480s)
Abu Bakar melaporkan:
Saya dan Abu Salama mendatangi Fatima binti Qais (saw.) Pada masa Ibnu Zubair (saw) dan dia menceritakan kepada kami bahawa suaminya memberinya perceraian yang tidak dapat ditarik balik. (Selebihnya hadisnya sama.)Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 63
Rujukan Hadis 1480s
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3529
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1480t)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan:
Suami saya menceraikan saya dengan tiga lafaz dan Rasulullah (ﷺ) tidak memperuntukkan penginapan dan nafkah.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 64
Rujukan Hadis 1480t
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3530
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1481a)
Hisyam melaporkan atas kebenaran bapanya bahawa Yahya b. Sa'id b. al-'Setelah berkahwin dengan anak perempuan 'Abd al-Rahman b. al-Hakam, dan dia menceraikannya dan dia mengeluarkannya dari rumahnya. 'Urwa (Allah berkenan dengannya) mengkritik (tindakan) mereka (anggota keluarga mertuanya). Mereka berkata:
Sungguh, Fatima juga keluar (dari rumah mertuanya). 'Urwa berkata: Saya datang kepada' Aisyah (saw) dan memberitahunya tentang hal itu dan dia berkata: Tidak ada kebaikan bagi Fatima binti Qais (Allah berkenan dengannya) dalam menyebutnya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 65
Rujukan Hadis 1481a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3531
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1481b)
'Aisyah ra katanya:
Tidak baik bagi Fatima untuk menyebutnya, i. e. pernyataannya: "Tidak ada elaun penginapan dan nafkah (bagi wanita yang bercerai)."Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 67
Rujukan Hadis 1481b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3533
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1481c)
Ibn al-Qasim meriwayatkan atas kewibawaan ayahnya bahawa 'Urwa b. Zubair (saw) berkata kepada 'Aisyah (saw):
Tidakkah anda melihat bahawa putri al-Hakam yang seperti itu telah diceraikan oleh suaminya dengan perceraian yang tidak dapat ditarik balik, dan dia meninggalkan (rumah suaminya)? Kemudian 'Aisyah (katanya): Tidak baik dia melakukannya. Dia (Urwa) berkata: Tidakkah kamu pernah mendengar kata-kata Fatima? Kemudian dia berkata: Tidak ada gunanya baginya untuk menyebutnya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 68
Rujukan Hadis 1481c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3534
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1482)
Fatima binti Qais (saw) melaporkan bahawa dia berkata:
Rasulullah, suami saya telah menceraikan saya dengan tiga lafaz dan saya khuatir saya akan ditimpa kesusahan, dan oleh itu dia memerintahkannya sehingga dia berpindah (ke rumah lain).Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 66
Rujukan Hadis 1482
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3532
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1483)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Bibi ibu saya telah bercerai, dan dia berniat untuk memetik tarikhnya. Seseorang memarahinya kerana telah keluar (dalam tempoh 'Idda). Dia mendatangi Nabi (saw) dan dia berkata: Tentunya anda boleh mencabut (kurma) dari pokok kelapa sawit anda, kerana mungkin anda boleh bersedekah atau melakukan perbuatan baik.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 69
Rujukan Hadis 1483
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3535
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1484)
'Ubaidullah b. 'Abdullah b. 'Utba (b. Mas'ud) melaporkan bahawa ayahnya menulis surat kepada Umar b. 'Abdullah b al Arqam al-Zuhri bahawa dia akan pergi ke Subai'ah binti al-Hirith al-Aslamiyya (saw) dan bertanya kepadanya tentang keputusan dari yang diberikan oleh Rasulullah (ﷺ) ketika dia bertanya bahawa dari dia (berkenaan dengan penghentian 'Idda semasa kelahiran anak)' Umar b. Abdullah menulis kepada 'Abdullah b. 'Utba memberitahunya bahawa Subai'ah telah memberitahunya bahawa dia telah berkahwin dengan Sa'd b. Khaula dan dia tergolong dalam suku Amir b. Lu'ayy, dan merupakan salah satu dari mereka yang berpartisipasi dalam Perang Badar, dan dia meninggal dalam Ziarah Perpisahan dan dia berada dalam keluarga dengan cara itu. Dan banyak waktu belum berlalu bahawa dia melahirkan anak setelah kematiannya dan ketika dia bebas dari kesan kelahiran, dia menghiasi dirinya untuk mereka yang harus memberikan usulan perkahwinan. Abd al-Sunabil b. Ba'kak (dari Banu 'Abd al-Dar) menghampirinya dan berkata:
Apa ini yang saya lihat anda menghiasi; mungkin anda cenderung untuk berkahwin, Demi Allah, anda tidak boleh berkahwin kecuali empat bulan sepuluh hari (dari 'Idda berlalu). Apabila dia mengatakan bahawa. Saya berpakaian sendiri, dan ketika malam saya datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan bertanya kepadanya tentang hal itu, dan dia memberi saya keputusan agama bahawa saya diizinkan untuk menikah ketika saya melahirkan anak dan meminta saya untuk berkahwin jika Saya sangat suka. Ibnu Shihab berkata: Saya tidak menemukan bahaya baginya ketika menikah ketika dia melahirkan anak walaupun dia berdarah (setelah kelahiran anak) kecuali suaminya tidak boleh mendekatinya sehingga dia disucikan.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 70
Rujukan Hadis 1484
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3536
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1485a)
Abu Salama b. 'Abd al-Rahman dan Ibn' Abbas. (Allah berkenan dengan mereka) berkumpul di rumah Abu Huraira (saw) dan mula membincangkan mengenai wanita yang melahirkan anak beberapa malam setelah kematian suaminya. Ibnu Abbas (saw) berkata:
Idda nya adalah tempoh yang lebih panjang dari dua (antara empat bulan dan sepuluh hari dan kelahiran anak, mana yang lebih lama). AbuSalama, bagaimanapun, mengatakan: Masa Idda telah berakhir (dengan kelahiran anak itu), dan mereka saling bertengkar mengenai masalah ini, di mana Abu Huraira (saw) mengatakan: Saya berlangganan (untuk pandangan ) dipegang oleh anak saudara saya (iaitu Abu Salama). Mereka mengirim Kuraib (hamba Ibn 'Abbas yang dibebaskan) ke Umm Salama untuk menanyakannya. Dia datang (kembali) kepada mereka dan memberitahu mereka bahawa Umm Salama (saw) mengatakan bahawa Subai'ah al-Aslamiyya melahirkan seorang anak setelah kematian suaminya ketika beberapa penerbangan (hampir tidak) berlalu dan dia menyebutkan hal itu kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia memerintahkannya untuk berkahwin.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 71
Rujukan Hadis 1485a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3537
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1485b)
Hadis ini telah diceritakan dengan rangkaian pemancar yang sama kecuali dengan sedikit perubahan kata (dan itu):
Mereka mengirimnya ke Umm Salama, tetapi tidak disebutkan tentang Kuraib.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 72
Rujukan Hadis 1485b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3538
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1486a)
Zainab (binti Abu Salama) melaporkannya:
Saya pergi ke Umm Habiba, isteri Rasulullah (ﷺ), ketika ayahnya Abu Sufyan telah meninggal. Umm Habiba mengirim minyak wangi yang mempunyai warna kuning muda atau sesuatu yang serupa dengannya, dan dia menyapukannya pada seorang gadis dan kemudian mengusapnya di pipinya dan kemudian berkata: Demi Allah, saya tidak memerlukan minyak wangi melainkan kerana saya mendengar Rasulullah saw. (ﷺ) berkata di atas mimbar: "Tidak boleh bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Akhirat untuk berkabung bagi orang mati melebihi tiga hari, tetapi (sekiranya berlaku kematian) suami dibenarkan selama empat bulan sepuluh hari-hari. " Zainab berkata: Saya kemudian mengunjungi Zainab mengisyaratkan Jahsh (saw) ketika saudaranya meninggal dan dia menghantar minyak wangi dan menggunakannya dan kemudian berkata: Demi Allah, saya tidak merasa memerlukan minyak wangi itu tetapi saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda di atas mimbar: "Tidak boleh bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan si Hereafbler untuk meratapi kematian orang mati melebihi tiga hari kecuali jika suaminya (yang baginya dapat berkabung) selama empat bulan dan sepuluh hari. " Zainab bersabda: Saya mendengar ibu saya Ummu Salama bersabda: Seorang wanita datang menemui Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Rasulullah. Saya mempunyai seorang anak perempuan yang suaminya telah meninggal dan ada masalah di matanya; perlukah kita menerapkan collyrium padanya? Oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak (mengulanginya dua kali atau tiga kali, hanya mengatakan, TIDAK "sepanjang masa). Kemudian dia berkata: Hanya empat mulut dan sepuluh hari, sedangkan pada masa pra-Islam tidak seorang pun dari kamu membuang tahi lalat hingga satu tahun berlalu. Humaid berkata: Saya berkata kepada Zainab: Apakah membuang tahi ini sehingga satu tahun berlalu? Zainab berkata: Ketika suami seorang wanita meninggal, dia masuk ke sebuah pondok dan memakai pakaian terburuknya, dan tidak memakai minyak wangi atau seumpamanya sehingga setahun berakhir. Kemudian binatang seperti keldai, kambing, atau burung dibawa kepadanya dan dia menggosok tangannya ke atasnya, dan kebetulan seekor binatang itu gosok tangannya mati.Dia kemudian keluar dari rumahnya dan dia diberi kotoran dan dia membuangnya dan kemudian dia menggunakan apa sahaja seperti minyak wangi atau sesuatu yang dia suka.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 73
Rujukan Hadis 1486a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3539
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1486b)
Zainab binti Umm Salama (saw) melaporkan bahawa seorang saudara dari Umm Habiba (Allah berkenan dengannya) meninggal. Dia menghantar kuning (minyak wangi) dan meletakkannya di lengan bawahnya dan berkata:
Saya melakukannya, kerana saya telah mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak boleh bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Akhirat untuk berkabung melebihi tiga hari kecuali suami (yang baginya dapat berkabung) selama empat bulan sepuluh hari-hari.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 74
Rujukan Hadis 1486b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3540
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1486c)
Zainab binti Abu Salama melaporkan:
Umm Salama dan Umm Habiba (ra) bersama-sama berbicara antara satu sama lain (dan mengatakan) bahawa seorang wanita datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan mengatakan kepadanya bahawa puterinya telah kehilangan suaminya, dan matanya sakit dan dia ingin menggunakan collyrium, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Salah seorang di antara kamu biasa membuang kotoran pada akhir tahun, dan sekarang (pantang perhiasan ini) hanya selama empat bulan dan sepuluh hari.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 78
Rujukan Hadis 1486c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3543
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1486d)
Zainab binti Abu Salama melaporkan bahawa ketika berita kematian Abu Safyan sampai kepada Ummu Habiba, dia mengirim kuning (minyak wangi) pada hari ketiga dan mengusapnya di lengan bawah dan pipinya dan berkata:
Saya sebenarnya tidak memerlukannya, tetapi saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak dibenarkan bagi wanita yang mempercayai Allah dan Akhirat untuk menjauhkan diri dari perhiasan melebihi tiga hari kecuali (ketika kematian) suami (dalam yang mana dia mesti menjauhkan diri dari perhiasan) selama empat bulan dan sepuluh hari.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 79
Rujukan Hadis 1486d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3544
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1487)
Hadis ini diriwayatkan oleh Zainab dari ibunya dan dari Zainab, isteri Rasulullah (ﷺ), atau dari beberapa wanita lain dari antara isteri-isteri Nabi ﷺ.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 75
Rujukan Hadis 1487
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3540
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1488c)
Zainab binti Umm Salama (saw) melaporkan atas kewibawaan ibunya bahawa seorang wanita kehilangan suaminya. (Ketika matanya sakit) mereka (saudara dan saudaranya) merasa takut akan matanya, jadi mereka datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan meminta izin untuk penggunaan kollyrium, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seorang di antara anda biasa menghabiskan satu tahun di penjara bawah tanah dengan pakaian terburuk. (Dan pada akhir periode ini) dia melemparkan kotoran ke arah anjing yang kebetulan melewati jalan itu dan kemudian dia keluar (dari Idda). Tidak boleh dia (menunggu) walaupun selama empat bulan sepuluh hari?Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 76
Rujukan Hadis 1488c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3541
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1488d)
Humaid b. Nafi 'meriwayatkan dua hadis dari Umm Salama yang berurusan dengan kollyrium dan hadis yang lain dari isteri-isteri Rasulullah (ﷺ) kecuali dengan ini bahawa tidak disebutkan mengenai Zainab.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 77
Rujukan Hadis 1488d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3542
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1490a)
Safiyya binti Abu 'Ubaid melaporkan mengenai kewenangan Hafsa atau' Aisyah (ra dengan mereka) atau dari kedua-duanya bahawa Rasulullah saw bersabda:
Tidak boleh bagi seorang wanita yang mempercayai Allah dan Akhirat (atau mempercayai Allah dan Rasul-Nya) bahawa dia harus berkabung bagi orang mati melebihi tiga hari kecuali sekiranya suaminya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 80
Rujukan Hadis 1490a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3545
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1490b)
Hadis seperti ini disebarkan atas kebenaran Nafi '.
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 81
Rujukan Hadis 1490b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3546
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1490c)
Safiyya binti Abu 'Ubaid melaporkan bahawa dia mendengar Hafsa puteri Umar (saw), (dan) isteri Nabi Allah ((ﷺ)), menceritakan hadis seperti ini dari Rasulullah (ﷺ), dan dia membuat penambahan ini:
"Dia harus menjauhkan diri dari menghiasi dirinya (sekiranya kematian suaminya) selama empat bulan dan sepuluh hari."Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 82
Rujukan Hadis 1490c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3547
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1490d)
Safiyya binti Abu 'Ubaid meriwayatkan hadis Rasulullah (ﷺ) atas kewibawaan beberapa isteri Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 83
Rujukan Hadis 1490d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3548
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1491)
'Aisyah ra katanya, Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak boleh bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat untuk meratapi berkabung atas kematian selama lebih dari tiga (hari), kecuali jika berlaku suaminya.Rujukan dalam buku: Buku18, Hadis 84
Rujukan Hadis 1491
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3549
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.