The Book of Invoking Curses ( كتاب اللعان)
Hadis: (1492a)
Sahl b. Sa'd al-Sa'idi melaporkan bahawa 'Uwaimir al-'Ajlani datang kepada' Asim b. 'Adi al-Ansari dan berkata kepadanya. Ceritakan tentang orang yang menjumpai lelaki dengan isterinya; haruskah dia membunuhnya, dan dibunuh sebagai pembalasan; atau bagaimana dia harus bertindak? 'Asim, minta aku (putusan agama mengenainya) dari Rasulullah (ﷺ). Oleh itu, 'Asim bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia tidak menyukai pertanyaan ini dan dia sangat tidak menyukainya sehingga 'Asim merasa terkilan dengan apa yang dia dengar dari Rasulullah (ﷺ). Ketika 'Asim kembali ke keluarganya,' Uwaimir datang kepadanya dan berkata:
'Asim, apa yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ) kepadamu? 'Asim berkata kepada' Uwaimir: Kamu tidak membawa sesuatu yang baik. Rasulullah (ﷺ) tidak menyukai keputusan agama ini yang saya minta darinya. Uwaimir berkata: Demi Allah, saya tidak akan berehat sehingga saya bertanya kepadanya. 'Uwaimir terus berjalan sampai dia menemui Rasulullah (ﷺ) ketika dia sedang duduk di tengah-tengah orang, dan berkata: Wahai Rasulullah, ceritakanlah tentang seseorang yang menjumpai seorang lelaki dengan isterinya. Sekiranya dia membunuhnya, dan kemudian anda akan membunuhnya, atau bagaimana dia harus bertindak? Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: (Ayat) telah dinyatakan mengenai anda dan isteri anda; jadi pergi dan bawa dia. Sahl mengatakan bahawa mereka berdua mengumpat kutukan (dan lebih jauh lagi): Saya bersama orang-orang yang bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ). Dan setelah mereka selesai, Uwaimir berkata: Wahai Rasulullah, nescaya aku akan berbohong padanya jika aku menjaganya (sekarang). Maka dia menceraikannya dengan tiga lafaz sebelum Rasulullah (ﷺ) memerintahkannya. Ibnu Shihab berkata: Seterusnya itu adalah amalan penyumpah kutukan (al Mutala'inain)Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 1
Rujukan Hadis 1492a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3553
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1492b)
Sahl b. Sa'd melaporkan .. 'Uwaimir al-Ansari (saw) dari Banu'l-'Ajlan datang kepada' Asim b. 'Adi (saw) bahagian yang tersisa dari hadis adalah sama dan juga dicatat di dalamnya:
"Dan akhirnya pemisahan menjadi amalan al-Mutala'inain." Dan penambahan ini juga dibuat: "Dia hamil dan anaknya dilantik olehnya, dan menjadi kebiasaan bahawa (anak lelaki) itu akan mewarisinya dan dia akan mewarisi dia dalam bahagian yang ditentukan oleh Allah untuknya.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 2
Rujukan Hadis 1492b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3554
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1492c)
Ibnu Shihab meriwayatkan tentang penyumpah kutukan dan amalan (li'an) berdasarkan otoritas Sahl b. Sa'd, dari suku Sa'ida. bahawa seseorang dari Ansar datang kepada Rasul Allah ﷺ dan berkata:
Rasulullah, beritahu saya tentang orang yang menjumpai seorang lelaki dengan isterinya. Bahagian hadis yang sama adalah sama (tetapi) dengan penambahan ini: Mereka mengucapkan kutukan di masjid dan saya hadir di sana. Dan dia meriwayatkan dalam hadis: Dia menceraikannya dengan tiga lafaz sebelum Rasulullah (ﷺ) memerintahkannya (untuk berpisah). Dia berpisah darinya di hadapan Rasulullah (ﷺ), di mana dia berkata: Ada pemisahan antara pelaku kutukan.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 3
Rujukan Hadis 1492c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3555
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1493a)
Sa'id b Jubair melaporkan:
Saya ditanya mengenai pelakunya kutukan semasa pemerintahan Mus'ab (b. Zubair) apakah mereka dapat memisahkan diri mereka sendiri (melalui proses ini). Dia berkata: Saya tidak faham apa yang hendak saya katakan. Oleh itu, saya pergi ke rumah Ibnu Umar di Mekah. Aku berkata kepada hambanya: Minta izin untuk Aku. Dia mengatakan bahawa dia (Ibn 'Umar) telah berehat. Dia (Ibn 'Umar) mendengar suara saya. dan berkata: Adakah anda Ibn Jubair? Saya cakap ya. Heaid: Masuklah. Demi Allah, ia pasti memerlukan (keperluan) yang membawa anda ke sini pada Jam ini. Oleh itu, saya masuk dan mendapati dia terbaring di atas selimut yang berbaring di atas bantal yang dipenuhi dengan serat kurma. Saya berkata: Wahai Abu'Abd al-Rahman, perlukah ada pemisahan antara pelakunya kutukan? Dia berkata: Maha Suci Allah, ya, Yang pertama bertanya tentang hal itu memang begitu. dia berkata: Wahai Rasulullah, beritahu saya Sekiranya salah seorang dari kita mendapati isterinya berzina: apa yang harus dia lakukan? Sekiranya dia bercakap, itu adalah sesuatu yang hebat, dan jika dia berdiam diri itu juga (sesuatu yang hebat) (yang tidak mampu dia lakukan). Rasulullah (ﷺ) diam (atau beberapa ketika). Setelah beberapa lama dia (orang itu) mendatanginya (Rasulullah) dan berkata: Saya telah terlibat dalam kandang yang mana saya meminta kepada anda Allah Yang Maha Mulia dan Mulia kemudian mengungkapkan ayat-ayat Surah Nur ini: yang menuduh isteri mereka "(ayat 6), dan dia (nabi) membacakannya kepadanya dan menasihati dia, dan menasihatinya dan memberitahunya bahawa siksaan dunia kurang menyakitkan daripada siksaan akhirat. Dia berkata: Tidak, oleh Dia yang mengutus kamu dengan Kebenaran, aku tidak membohongi dia. Dia (nabi) kemudian memanggilnya (isteri orang yang menuduhnya) dan menasihatinya, dan menasihatinya, dan memberitahunya bahawa siksaan dunia ini kurang menyakitkan daripada siksaan akhirat. Dia berkata: Tidak, oleh Dia yang mengutus engkau dengan Kebenaran, dia adalah pendusta. (adalah) lelaki yang memulakan sumpah sumpah dan dia bersumpah dengan nama Allah sebanyak empat kali bahawa dia termasuk orang yang benar. dan pada giliran kelima dia berkata: Biarlah ada laknat Allah kepadanya jika dia termasuk orang-orang yang berdusta. Kemudian wanita itu dipanggil dan dia bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa dia (suaminya) termasuk di antara pendusta, dan pada kali kelima (dia berkata): Biarlah ia mendapat kutukan padanya jika dia termasuk orang yang benar. Dia (Nabi saw) kemudian melakukan pemisahan antara keduanya.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 4
Rujukan Hadis 1493a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3556
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1493b)
Hadis seperti ini diriwayatkan oleh Ibn Numair dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 5
Rujukan Hadis 1493b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3556
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1493c)
Ibnu Umar ra melaporkan mereka bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda kepada pelakunya kutukan:
Akaun anda ada pada Allah. Salah seorang dari anda mesti menjadi pendusta. Anda sekarang tidak mempunyai hak atas wanita ini. Dia berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan harta saya (mahukah saya membayarnya pada waktu perkahwinan)? Dia berkata: Anda tidak mempunyai tuntutan kekayaan. Sekiranya anda mengatakan yang sebenarnya, itu (dower) adalah balasan kerana anda mempunyai hak untuk melakukan hubungan seks dengannya, dan jika anda berbohong terhadapnya, itu masih jauh dari anda daripada dia. Zuhair berkata dalam riwayatnya: Sufyan melaporkan kepada kami mengenai wewenang 'Amr bahawa dia telah mendengar Sa'id b Jubair mengatakan: Saya mendengar Ibnu Umar ra mengatakan mereka bahawa Rasulullah (ﷺ) telah mengatakannya.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 6
Rujukan Hadis 1493c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3557
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1493d)
Ibnu Umar (ra) mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) berpisah antara kedua anggota Banu al-'Ajlan, dan berkata:
Allah mengetahui bahawa salah seorang dari kamu adalah pendusta. Adakah ada yang bertaubat di antara kamu?Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 7
Rujukan Hadis 1493d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3558
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1493e)
Sa'id b. Jubair melaporkan:
Saya bertanya kepada Ibnu Umar (ra) tentang mengundang sumpahan (li'an), dan dia meriwayatkan hal yang serupa dari Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 8
Rujukan Hadis 1493e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3559
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1493f)
Sa'id b. Jubair melaporkan bahawa Mus'ab b. Zubair tidak berlaku pemisahan antara Mutala'inain (penyerang kutukan). Sa'id berkata:
Itu disebutkan kepada 'Abdullah b. Umar (ra dengan mereka) dan dia berkata: Rasulullah (ﷺ) melakukan perpisahan antara kedua anggota Banu al-'Ajlan.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 9
Rujukan Hadis 1493f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3560
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1494a)
Nafi 'melaporkan mengenai kewibawaan Ibnu Umar bahawa seseorang mengumpat isteri ketika hidup Rasulullah (ﷺ), sehingga dia melakukan perpisahan di antara mereka dan menelusuri keturunan putranya ibu.
Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 10
Rujukan Hadis 1494a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3561
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1494b)
Ibnu Umar ra melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) meminta seseorang dari Kemarahan dan isterinya untuk mengucapkan sumpahan (satu sama lain untuk bersaksi tentang kebenaran mereka), dan kemudian melakukan pemisahan antara mereka.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 11
Rujukan Hadis 1494b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3562
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1494c)
Hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Ubaidulah dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 12
Rujukan Hadis 1494c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3563
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1495a)
Abdullah melaporkan:
Kami pada malam hari Jumaat tinggal di masjid ketika seseorang dari Ansar datang ke sana dan berkata: Sekiranya seseorang menemui wanita itu bersama dengan seorang lelaki, dan dia membicarakannya, kamu akan memukulnya, dan jika dia membunuh, kamu akan membunuhnya, dan jika dia diam, dia harus memarahi kemarahan. Demi Allah, saya pasti akan bertanya tentangnya dari Pesuruh Allah (ﷺ). Pada hari berikutnya, dia datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan bertanya kepadanya: Sekiranya seorang lelaki mencari dengan isterinya seorang lelaki dan jika dia membicarakannya, kamu akan memukulnya; dan jika dia membunuh, kamu akan membunuhnya, dan jika dia diam. dia akan menimbulkan kemarahan, di mana dia (nabi) berkata: Allah, selesaikan (masalah ini), dan dia mulai berdoa (di hadapan-Nya), dan kemudian ayat-ayat yang berkaitan dengan li'an diturunkan: "Mereka yang menuduh isteri mereka dan tidak mempunyai saksi kecuali mereka sendiri "(xxiv. 6). Orang itu kemudian diuji berdasarkan ayat-ayat ini di hadapan orang-orang. Di sana datang dia dan isterinya di hadapan Rasulullah (ﷺ), dan mereka mengumpat kutukan (untuk membuktikan tuntutan mereka). Lelaki itu bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa dia adalah salah seorang yang benar dan kemudian mengumpat kutukan untuk kali kelima dengan mengatakan: Biarlah ada laknat Allah kepadanya jika dia termasuk di antara pendusta. Kemudian dia mula mengumpat kutukan. Rasulullah (ﷺ) bersabda kepadanya: tunggu saja (dan kutuk setelah mempertimbangkannya), tetapi dia menolak dan mengumpat kutukan dan ketika dia berpaling, dia (Rasul Allah) berkata: Sepertinya wanita ini akan melahirkan keriting -berambut hitam anak, Oleh itu dia melahirkan anak hitam berambut kerinting.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 13
Rujukan Hadis 1495a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3564
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 24.6
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1495b)
Sebuah hadis seperti ini diceritakan berdasarkan wewenang A'mash.
Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 14
Rujukan Hadis 1495b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3565
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1496)
Muhammad (salah seorang perawi) melaporkan:
Saya bertanya kepada Anas b. Malik (saw) mengetahui bahawa dia mempunyai pengetahuan tentang (kes li'an). Dia berkata: Hilal b. Umayya menuduh isterinya melakukan tuduhan berzina dengan Sharik b. Sahma, saudara al-Bara'b Malik dari sisi ibunya. Dan dia adalah orang pertama yang mengundang sumpahan (li'an) dalam Islam. Dia sebenarnya mengumpat padanya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Lihatlah jika dia melahirkan anak berkulit putih dengan rambut gelap dan mata cerah; dia mestilah anak Hilal b. Umayya; dan jika dia melahirkan anak dengan kelopak mata gelap, rambut kerinting dan ramping, dia mestilah keturunan Sharik b. Sahma. Dia berkata: Saya diberitahu bahawa dia melahirkan anak yang mempunyai kelopak mata gelap, rambut kerinting dan ramping.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 15
Rujukan Hadis 1496
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3566
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1497a)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan:
Disebutkan mengenai li'an di hadapan Rasulullah (ﷺ). Dan Asim b. 'Adi menyampaikan pernyataan tentang hal itu dan kemudian berpaling, dan seorang lelaki dari sukunya datang kepadanya mengadu bahawa dia telah menemui seorang lelaki dengan isterinya, di mana' Asim berkata: Saya telah menerima kata-kata saya. Dia membawanya ke Rasulullah (ﷺ) dan memberitahunya tentang lelaki yang dia temui bersama isterinya dan lelaki ini adalah seorang kurus, berwarna kuning dengan rambut lurus, dan orang yang dituduh melakukan zina dengannya isteri) mempunyai kulit yang lebat, dengan warna gandum dan banyak. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ya Allah, jelaskanlah (kes ini). Dan ketika dia melahirkan seorang anak, yang wajahnya menyerupai orang yang suaminya telah menyebutkan bahawa dia telah menemukannya, dan Rasulullah saw telah meminta mereka untuk meminta kutukan. Seseorang berkata kepada Ibnu Abbas (ra): Apakah dia (wanita itu) tentang siapa Rasulullah saw (berkata): "Sekiranya saya melemparkan sesiapa tanpa bukti, saya pasti akan dilempari batu dia "? Ibnu Abbas berkata: Tidak, bukan dia. Wanita itu adalah orang yang secara terbuka menyebarkan kejahatan dalam masyarakat.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 16
Rujukan Hadis 1497a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3567
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1497b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibnu Abbas (melalui mereka) melalui rangkaian pemancar lain dengan penambahan kata-kata ini:
"Dengan daging, dan rambut kusut kerinting."Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 17
Rujukan Hadis 1497b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3567
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1497c)
'Abdullah b Shaddad melaporkan bahawa penyebutan telah dibuat mengenai pelakunya kutukan di hadapan Ibn' Abbas (ra dengan mereka). Ibn Shaddad berkata:
Adakah kedua-duanya mengenai yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ). "Sekiranya saya melemparkan batu tanpa bukti, saya pasti akan melemparkannya ke batu"? Ibnu Abbas ra berkata: Dia bukan wanita ini; tetapi dialah orang yang (berzina) secara terbuka.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 18
Rujukan Hadis 1497c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3568
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1498a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Sa'd b. Ubada al-Ansari berkata:
Wahai Rasulullah, beritahu saya jika seorang lelaki menemui isterinya dengan orang lain, haruskah dia membunuhnya? Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak. Sa'd berkata: Mengapa tidak? Saya bersumpah oleh Dia yang telah menghormatimu dengan Kebenaran. Di sana, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dengarkan apa yang dikatakan oleh ketua kamu.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 19
Rujukan Hadis 1498a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3569
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1498b)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Sa'd b. Ubada (katanya):
Rasulullah, sekiranya saya menemui seorang isteri dengan seorang lelaki, adakah saya harus menunggu sehingga saya membawa empat saksi? Dia berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 20
Rujukan Hadis 1498b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3570
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1498c)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Sa'd b. Ubada (katanya):
Rasulullah, sekiranya saya menemui seorang isteri dengan seorang lelaki, tidakkah saya harus menyentuhnya sebelum membawa empat saksi? Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ya. Dia berkata: Tidak. Oleh Dia yang telah mengutus kamu dengan Kebenaran, aku akan bersegeralah dengan pedangku kepadanya sebelum itu. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dengarkan apa yang dikatakan oleh ketua kamu. Dia cemburu akan kehormatannya, saya lebih cemburu daripada dia dan Tuhan lebih cemburu daripada saya.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 21
Rujukan Hadis 1498c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3571
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1499a)
AI-Mughira b. Shu'ba (saw) melaporkan bahawa Sa'd b. Ubada (ra) mengatakan:
Sekiranya saya berjumpa dengan seorang lelaki dengan isteri saya, saya akan memukulnya dengan pedang, dan bukan dengan bahagian rata (sisi) daripadanya. Ketika Rasulullah (ﷺ) mendengarnya, dia berkata: Adakah anda terkejut melihat kecemburuan Sa'd terhadap kehormatannya? Demi Allah, saya lebih cemburu akan kehormatan saya daripada dia, dan Allah lebih cemburu daripada saya. Oleh kerana cemburu-Nya, Allah melarang kekejian, baik yang terbuka dan rahsia. lebih gemar menerima alasan daripada Allah, kerana Dia telah mengutus utusan, penyampai berita gembira dan peringatan; dan tidak ada yang lebih menyukai pujian daripada Allah kerana yang dijanjikan oleh Allah kepada Syurga.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 22
Rujukan Hadis 1499a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3572
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1499b)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran, 'Abd al-Malik b. Umair dengan rantai pencerita yang sama tetapi dengan sedikit perubahan perkataan.
Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 23
Rujukan Hadis 1499b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3573
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1500a)
Abu Huraira (saw) melaporkan:
Ada seseorang datang kepada Nabi (saw) dari Banu Fazara dan berkata: Isteri saya telah melahirkan seorang anak yang berkulit hitam, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu mempunyai unta? Dia berkata: Ya. Dia kembali berkata: Apa warna ini? Dia berkata: Mereka berwarna merah. Dia berkata: Adakah yang gelap di antara mereka? Dia berkata: Ya, ada yang suram di antara mereka Dia berkata: Bagaimana itu terjadi? Dia berkata: Mungkin itu adalah ketegangan yang telah dikembalikannya, di mana dia (Nabi saw) mengatakan: Mungkin itu adalah ketegangan yang dia (anak) telah kembali.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 24
Rujukan Hadis 1500a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3574
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1500b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama. Dalam hadis yang disebarkan atas wewenang Ma'mar, (kata-katanya adalah):
"Ya Rasulullah, isteriku telah melahirkan seorang anak lelaki yang berkulit gelap, dan pada waktu itu dia bermaksud untuk menolaknya." Dan penambahan ini telah dibuat di akhir hadis: "Dia (Nabi saw) tidak mengizinkannya untuk mengingkari dia."Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 25
Rujukan Hadis 1500b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3575
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1500c)
Abu Huraira (saw) melaporkan:
Seorang Arab padang pasir mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Isteri saya telah melahirkan seorang anak yang berkulit gelap dan saya telah mengingkari dia. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu mempunyai unta? Dia berkata: Ya. Dia berkata: Apa warna mereka? Dia berkata? Mereka berwarna merah. Dia berkata: Adakah orang yang suram di antara mereka? Dia berkata: Ya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Bagaimana hal itu terjadi? Dia berkata: Wahai Rasulullah, itu mungkin disebabkan oleh tekanan yang telah diturunkan, dimana Nabi (ﷺ) bersabda: Ini (kelahiran) anak hitam mungkin disebabkan oleh tekanan yang dia (anak) mungkin telah berbalik.Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 26
Rujukan Hadis 1500c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3576
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1500d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira (saw) melalui rantai pemancar yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku19, Hadis 27
Rujukan Hadis 1500d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 9, Hadis 3577
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.