Kitab Menyusu ( كتاب الرضاع)
Hadis: (715d)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Saya mengahwini seorang wanita semasa hidup Rasulullah saw. Saya bertemu dengan Rasulullah (ﷺ), di mana dia berkata: Jabir, adakah anda sudah menikah? Saya cakap ya. Dia berkata: Anak dara atau yang pernah berkahwin? Saya berkata: Dengan menikah sebelumnya, maka dia berkata: Mengapa anda tidak menikahi anak dara dengan siapa anda boleh bersukan? Saya berkata: Rasulullah, saya mempunyai saudara perempuan; Saya takut bahawa dia mungkin campur tangan antara saya dan mereka, di mana dia berkata: Baik dan bagus, jika demikian. Seorang wanita berkahwin dengan empat sebab, kerana agamanya, harta, statusnya, kecantikannya, jadi anda harus memilih satu dengan agama. Semoga tangan anda berdebu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 69
Rujukan Hadis 715d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3458
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715e)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Saya mengahwini seorang wanita, di mana Rasulullah (ﷺ) berkata kepada saya: Sudahkah anda menikah? Saya cakap ya. Dia berkata: Adakah anak dara atau yang pernah berkahwin (janda atau bercerai)? Saya berkata: Dengan orang yang sudah berkahwin sebelumnya, di mana dia berkata: Dari mana anda (jauh) dari hiburan anak dara? Shu'ba berkata: Saya menyebutnya kepada 'Amr b. Dinar dan dia berkata: Saya juga mendengar dari Jabir yang menyebutkan itu (bahawa Rasulullah SAW) berkata: Mengapa kamu tidak menikahi seorang gadis, sehingga kamu mungkin bersukan dengannya dan dia mungkin bersukan denganmu?Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 70
Rujukan Hadis 715e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3459
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715f)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
'Abdullah meninggal dan dia meninggalkan (di belakangnya) sembilan atau tujuh anak perempuan. Saya berkahwin dengan wanita yang pernah berkahwin sebelumnya. Rasulullah (ﷺ) berkata kepada saya: Jabir, adakah anda sudah menikah? Saya cakap ya. Dia (sekali lagi) berkata: Anak dara atau yang pernah berkahwin? Saya berkata: Wahai Rasulullah, dengan orang yang sebelumnya telah menikah, dan dia berkata: Mengapa kamu tidak menikahi seorang gadis muda sehingga kamu dapat bersukan dengannya dan dia dapat bersukan denganmu, atau kamu dapat bersenang-senang dengannya dan dia dapat geli dengan awak? Saya berkata kepadanya: 'Abdullah meninggal (dia mati syahid di Uhud) dan meninggalkan sembilan atau tujuh anak perempuan di belakangnya; Oleh itu, saya tidak menyetujui idea bahawa saya harus membawa (gadis) seperti mereka, tetapi saya lebih suka membawa seorang wanita yang harus menjaga mereka dan mengajar mereka sopan santun, di mana dia (Rasulullah) berkata: Semoga Allah memberkati anda, atau dia memohon (untuk) kebaikan yang akan dikurniakan kepada saya (oleh Allah).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 71
Rujukan Hadis 715f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3460
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715g)
Jabir b. 'Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) berkata kepada saya:
Jabir, adakah anda sudah berkahwin? Hadis yang lain sama dengan (kata-kata): "Wanita itu akan menjaganya dan menyisirnya." Dia (Rasul Allah), berkata: Anda melakukannya dengan baik. Tetapi tidak disebutkan bahagian seterusnya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 72
Rujukan Hadis 715g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3461
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715h)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Kami bersama Rasulullah (ﷺ) dalam ekspedisi. Semasa kami kembali saya menggesa unta saya bergerak dengan cepat kerana ia perlahan. Di sana bertemu dengan saya seorang penunggang dari belakang saya dan dia meluncurnya dengan tongkat besi yang dipegangnya. Unta saya bergerak maju seperti yang terbaik yang pernah anda lihat. Ketika saya menoleh (wajah saya) saya mendapati dia adalah Rasulullah (ﷺ). Dia berkata: Jabir, apa yang menyegerakan kamu? Saya berkata: Wahai Rasulullah, saya baru berkahwin. lalu dia berkata: Adakah anak dara yang pernah anda nikahi atau yang pernah anda nikahi? Saya berkata: Dengan seorang yang pernah berkahwin. Dia berkata: Mengapa tidak seorang gadis muda sehingga anda dapat bermain dengannya dan dia dapat bermain dengan anda? Kemudian ketika kami tiba di dan hendak memasuki Madinah dia berkata: Tunggu, sehingga kami dapat masuk pada waktu malam (yaitu pada waktu malam) agar wanita dengan rambut yang tidak berambut dapat menyisirnya, dan wanita yang suaminya telah pergi boleh bersihkan diri; dan apabila anda memasuki (maka anda mempunyai) kenikmatan (dari syarikat isteri).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 73
Rujukan Hadis 715h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3462
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715i)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Saya keluar bersama Rasulullah (ﷺ) dalam ekspedisi, tetapi unta saya menunda saya. Rasulullah (ﷺ) mendatangi saya dan berkata kepada saya: Jabir, saya berkata: Ya. Rasulullah, (di sinilah saya memanggil dan memanggil anda) Dia berkata: Ada apa dengan anda? Saya berkata: Unta saya telah menunda saya dan letih, jadi saya ketinggalan. Dia (Nabi saw) turun dan memukulnya dengan tongkat bengkok dan kemudian berkata: Pasang. Oleh itu, saya naik dan (sangat mengejutkan) saya melihatnya (bergerak begitu cepat) saya harus menahannya (daripada mendahului) Rasulullah (ﷺ). Dia (Nabi saw) (dalam perjalanan berkata kepada saya): Sudahkah anda menikah? Saya cakap ya. Dia (sekali lagi) berkata: Adakah dengan anak dara atau yang pernah berkahwin? Saya kata. Dengan seorang yang sudah berkahwin sebelumnya, di mana dia (sekali lagi) berkata: Mengapa tidak dengan seorang gadis muda yang dengannya anda boleh bersukan dan dia boleh bersukan dengan anda? Saya berkata: Saya mempunyai saudara perempuan, jadi saya lebih suka mengahwini wanita yang dapat memelihara mereka bersama (sebagai satu keluarga). siapa yang boleh menyisir mereka dan menjaga mereka. Dia berkata: Anda akan pergi (ke rumah anda), dan di sana anda mendapat kenikmatan (bersama isteri). Dia lagi berkata: Adakah anda ingin menjual unta anda? Saya cakap ya. Maka dia membelinya dari saya untuk satu u'qiya (dari perak), Kemudian Rasulullah (ﷺ) tiba (di Madinah) dan saya tiba pada waktu petang. Saya pergi ke masjid dan menjumpainya di pintu masjid, dan berkata: Adakah sekarang anda telah tiba? Saya berkata: Ya, Dia berkata: Tinggalkan unta anda, dan masuklah (masjid) dan solat dua rakaat. Oleh itu, saya masuk dan solat dua rakaat, dan kemudian kembali. Dia (Nabi saw) kemudian memerintahkan Bilal untuk menimbang satu 'uqiya (dari perak) untukku. Bilal menimbang itu untuk saya (menurunkan skala) keseimbangan. Oleh itu, saya terus berjalan dan ketika saya menoleh ke belakang, dia berkata: Panggil saya, Jabir. Oleh itu, saya dipanggil kembali, dan saya berkata (pada diri saya sendiri): Dia akan mengembalikan unta kepada saya, dan tidak ada yang lebih menggembirakan saya daripada ini (bahawa setelah mendapat harga, saya juga harus mendapatkan unta itu). Dia berkata: Ambil unta anda dan tetap harganya, (juga).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 74
Rujukan Hadis 715i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3463
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715j)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Kami bersama Rasulullah (ﷺ) dalam perjalanan, dan saya menunggang unta yang bertujuan membawa air dan ketinggalan di belakang semua orang. Rasulullah (ﷺ) memukulnya atau memukulnya (saya rasa) dengan sesuatu yang ada dengannya. Dan setelah itu (bergerak begitu cepat) sehingga mendahului semua orang dan ia bergelut dengan saya (untuk bergerak lebih cepat daripada yang saya izinkan) dan saya terpaksa menahannya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu menjualnya dengan harga dan harga itu? Semoga Allah mengampunkanmu. Saya berkata: Rasul Allah, itu adalah milik anda. Dia (sekali lagi) berkata: Adakah anda menjualnya dengan harga (harga) seperti itu? Semoga Allah mengampunkanmu. 'Saya berkata: Rasul Allah, itu adalah milik anda. Dia berkata kepada saya: Sudahkah anda menikah setelah kematian ayah anda? Saya cakap ya. Dia (sekali lagi) berkata: Dengan seorang yang pernah berkahwin atau anak dara? Saya berkata: Dengan seorang yang pernah berkahwin. Dia berkata: Mengapa anda tidak menikahi seorang perawan yang mungkin menghiburkan anda dan anda mungkin menghiburkannya, dan dia mungkin bersukan dengan anda dan anda mungkin bersukan dengannya? Abu Nadra berkata: Itu adalah ungkapan umum yang diucapkan oleh kaum Muslimin: "Kamu melakukan itu dan perkara itu dan Allah akan mengampuni kamu."Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 75
Rujukan Hadis 715j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3464
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715k)
'Abdullah b. Amr melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seluruh dunia adalah ketentuan, dan objek manfaat dunia yang terbaik adalah wanita yang soleh.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 76
Rujukan Hadis 715k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3465
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (715l)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Wanita ibarat tulang rusuk. Apabila anda berusaha meluruskannya, anda akan memecahkannya. Dan jika kamu meninggalkannya sendirian, kamu akan mendapat manfaatnya, dan kejahatan akan tetap ada padanya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 77
Rujukan Hadis 715l
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3466
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1444a)
'Aisyah ra mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersamanya dan dia mendengar suara orang yang meminta izin untuk memasuki rumah Hafsa. Aisyah berkata:
Rasulullah, dia adalah orang yang meminta izin untuk memasuki rumahmu, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Aku rasa dia begitu (bapa saudara Hafsa dengan alasan asuhan). Aisyah berkata: Wahai Rasulullah, jika demikian (pamannya dengan alasan asuhan) masih hidup, bolehkah dia memasuki rumah saya? Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ya. Pengasuhan menjadikan tidak sah apa yang kekeliruan menjadikan tidak sah.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 1
Rujukan Hadis 1444a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3395
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1444b)
'Aisyah ra katanya, Rasulullah (ﷺ) bersabda:
"Apa yang menjadi tidak sah melalui penyusuan adalah apa yang menjadi tidak sah melalui kelahiran."Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 2
Rujukan Hadis 1444b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3396
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1444c)
Hadis di atas diceritakan melalui rantai yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 3
Rujukan Hadis 1444c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3396
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445a)
'Aisyah (saw) melaporkan bahawa Aflah, saudara Abu'l-Qu'ais, yang merupakan pamannya karena asuhan, datang, dan meminta izinnya (untuk memasuki rumah) setelah pengasingan ( Hijab) dimulakan. Saya enggan mengakuinya. Ketika Rasulullah (ﷺ) datang, saya memberitahunya apa yang telah saya lakukan. Dia memerintahkan saya untuk memberi izin kepadanya (kerana saudara lelaki ayah angkatnya juga pamannya).
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 4
Rujukan Hadis 1445a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3397
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445b)
'Aisyah ra katanya:
Ada datang kepada saya Aflah b. Abu Qulais, bapa saudara saya dengan alasan mengasuh; hadis yang lain adalah sama (tetapi dengan ini) penambahan: "Saya ('Aisyah) berkata (kepada nabi): Adalah wanita yang menyusukan saya dan bukan lelaki, di mana dia (Rasulullah) berkata : Semoga tangan atau tangan kanan anda diselimuti debu (anda tersilap). "Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 5
Rujukan Hadis 1445b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3398
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445c)
'Aisyah (saw) melaporkan bahawa datanglah Aflah saudara lelaki, Abu'l-Qu'ais, yang meminta izinnya (masuk) setelah pengasingan dilakukan, dan AbuQu'ais adalah bapa' Aisyah dengan alasan asuhan. 'Aisyah berkata:
Demi Allah, saya tidak akan mengizinkan Aflah kecuali saya meminta pendapat Rasulullah (ﷺ) kerana Abu Qulais tidak menyusu saya, tetapi isterinya telah menyusu saya. Aisyah berkata: Ketika Rasulullah (ﷺ) masuk, saya berkata: Rasulullah saw, Aflah adalah saudara Abu'l-Qulais; dia datang kepada saya untuk meminta izin saya untuk memasuki (houst). Saya tidak menyukai idea untuk memberi kebenaran kepadanya sehingga saya meminta pendapat anda. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Beri izin kepadanya. 'Urwa mengatakan, inilah yang dikatakan oleh' Aisyah. Apa yang menyalahi undang-undang kerana kesesuaian adalah tidak sah dengan alasan asuhan.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 6
Rujukan Hadis 1445c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3399
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama (bahawa 'Aisyah berkata):
Di sana datanglah Aflah, saudara Abu'l Qulais (saw), dan meminta izin darinya, selebihnya hadisnya sama (kecuali kata-kata nabi): "Dia adalah pamanmu Biarkan tanganmu diselimuti oleh debu Abu Abu Qulais adalah suami wanita yang telah menyusu 'Aisyah (ra dengan dia).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 7
Rujukan Hadis 1445d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3400
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445e)
'Aisyah ra katanya:
Paman angkat saya datang kepada saya dan meminta izin (untuk memasuki rumah), tetapi saya menolaknya sehingga saya meminta pendapat Rasulullah (ﷺ). Ketika Rasulullah (ﷺ) datang, saya berkata kepadanya: Paman angkat saya meminta izin saya untuk (memasuki rumah), tetapi saya tidak mengizinkannya, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Anda lebih baik mengakui paman anda ( rumah). Saya ('Aisyah) berkata: Adalah wanita yang menyusukan saya dan bukan lelaki. (Tetapi dia) berkata: Dia adalah pamanmu, akui dia.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 8
Rujukan Hadis 1445e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3401
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445f)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisyam dengan rangkaian pemancar yang sama (dan perkataannya):
"Saudara Abu'l-Qu'ais meminta izin darinya ('A'isha) (untuk memasuki rumah). Selebihnya sama.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 9
Rujukan Hadis 1445f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3402
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445g)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisham dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 10
Rujukan Hadis 1445g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3403
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445h)
'Aisyah ra katanya:
Paman angkat saya Abu'l Ja'd (kunya Aflah) meminta izin dari saya, yang saya tolak. (Hisham mengatakan kepada saya bahawa Abu'l-Ja'd sebenarnya adalah Abu'l-Qu'ais). Ketika Rasulullah (ﷺ) datang, saya (' Aisyah) memberitahunya tentang hal itu. Dia berkata: Mengapa kamu tidak mengizinkannya? Biarkan tangan kanan atau tangan anda diselimuti debu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 11
Rujukan Hadis 1445h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3404
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445i)
Aisyah melaporkan bahawa paman angkatnya yang bernama Aflah meminta izin darinya (untuk masuk ke rumah) tetapi dia memerhatikan pengasingan darinya, dan memberitahu Rasulullah (ﷺ) yang mengatakan kepadanya:
Jangan perhatikan tudung dari dia kerana dia adalah Mahram (seseorang yang tidak boleh dilangsungkan perkahwinannya) kerana asuhan kerana seorang adalah Mahram kerana hubungan kekeluargaan.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 12
Rujukan Hadis 1445i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3405
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1445j)
'Aisyah ra katanya:
Aflah b. Qu'ais meminta izin dari saya (untuk memasuki rumah), tetapi saya menolak untuk memberikan izin kepadanya, dan dia menghantar saya (mesej yang mengatakan): Saya adalah paman anda (dalam erti kata) bahawa isteri saudara saya telah menyusu anda, (tetapi masih) saya enggan memberikan kebenaran kepadanya. Di sana datanglah Rasulullah (ﷺ) dan saya memberitahukannya kepadanya, dan dia berkata: Dia boleh masuk (rumahmu), kerana dia adalah pamanmu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 13
Rujukan Hadis 1445j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3406
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1446a)
Ali (saw) melaporkan telah mengatakan ini:
Wahai Rasulullah, mengapa kamu memilih (isterimu) dari kalangan orang Quraisy, tetapi kamu mengabaikan kita (saudara terdekat)? Kemudian dia berkata: Adakah anda mempunyai sesuatu untuk saya (padanan yang sesuai untuk saya)? Saya kata; Ya, putri Hamza, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia tidak sah bagiku, kerana dia adalah anak perempuan saudaraku dengan alasan asuhan.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 14
Rujukan Hadis 1446a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3407
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1446b)
Hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan A'mash dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 15
Rujukan Hadis 1446b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3408
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1447a)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan:
Diusulkan agar dia (nabi) menikah dengan putri Hamza, dan dia berkata: Dia tidak sah bagiku kerana dia adalah putri dari saudara angkatku, dan itu tidak sah dengan alasan mengasuh apa yang haram dengan sebab salasilah.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 16
Rujukan Hadis 1447a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3409
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1447b)
Hadis seperti ini diceritakan berdasarkan otoritas Hammam, Sa'id, Bishr b 'Umar, tetapi dengan variasi kata-kata yang kecil.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 17
Rujukan Hadis 1447b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3410
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1448)
Umm Salama (isteri baginda), isteri Rasulullah (ﷺ), berkata:
Dikatakan kepada Rasulullah (ﷺ): Bukankah puteri Hamza itu cocok untukmu? Atau dikatakan: Mengapa anda tidak mengusulkan untuk menikahi puteri Hamza, putera Abd al-Muttalib? Setelah itu dia berkata: Hamza adalah saudara saya dengan alasan asuhan.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 18
Rujukan Hadis 1448
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3411
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1449a)
Umm Habiba, anak perempuan AbuSufyan, melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) mendatangi saya dan saya berkata kepadanya: Adakah anda mempunyai kecenderungan terhadap putri saya Abu Sufyan? Dia (Nabi saw) berkata: Lalu apa yang harus saya lakukan? Saya berkata: Kahwinilah dia. Dia berkata: Adakah anda suka itu? Saya berkata: Saya bukan (isteri) eksklusif anda; Oleh itu, saya ingin menyertai adik saya dengan baik. Dia, berkata: Dia tidak sah bagi saya. Saya berkata: Saya telah diberitahu bahawa anda telah memberikan usulan perkahwinan dengan Durrah putri Abu Salama. Dia menyerang: Anda bermaksud anak perempuan Umm Salama? Saya cakap ya. Dia berkata: Walaupun dia bukan anak tiri saya yang dibesarkan di bawah jagaan saya, dia tidak akan sah bagi saya, kerana dia adalah anak perempuan saudara angkat saya (Hamza), kerana Thuwaiba telah menyusukan saya dan ayahnya . Oleh itu, jangan berikan saya cadangan perkahwinan anak perempuan dan saudara perempuan anda.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 19
Rujukan Hadis 1449a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3412
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1449b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisham dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 20
Rujukan Hadis 1449b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3412
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1449c)
Umm Habiba, isteri Rasulullah (ﷺ), melaporkan bahawa dia berkata kepada Rasulullah (ﷺ):
Wahai Rasulullah, nikahilah saudaraku 'Azza, dimana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu menyukainya? Dia berkata: Ya, Rasulullah, saya bukan isteri eksklusif anda, dan saya berharap agar orang yang bergabung dengan saya menjadi saudaraku. Oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Itu tidak sah bagi saya. Saya berkata: Wahai Rasulullah, kami membincangkan bahawa Anda bermaksud menikahi Durrah binti Abu Salama. Dia (Nabi saw) berkata: Anda bermaksud puteri Abu Salama? Dia berkata: Ya, di mana Rasulullah saw bersabda: Sekalipun dia bukan anak tiriku, dibesarkan di bawah jagaanku, dia tidak akan sah bagiku, kerana dia adalah anak perempuannya adik angkat saya. Thuwaiba memberi saya susu dan Abu Salama (juga), jadi jangan menawarkan kepada saya anak perempuan dan saudara perempuan anda.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 21
Rujukan Hadis 1449c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3413
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1449d)
Hadis di atas diceritakan melalui rantai lain kecuali mereka tidak menyebut 'Azza seperti rantai Yazid Bin Abi Habib.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 22
Rujukan Hadis 1449d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3413
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1450)
'Aisyah (ra), Suwaid dan Zubair melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Satu atau dua orang menyusu tidak menjadikan (perkahwinan) haram.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 23
Rujukan Hadis 1450
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3414
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1451a)
Umm al-Fadl melaporkan:
Seorang Badui datang kepada Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di rumah saya dan berkata: Rasul Allah, saya telah mempunyai seorang isteri dan saya berkahwin selainnya, dan isteri pertama saya mendakwa bahawa dia telah menyusui satu atau dua kali isteri saya yang baru menikah, oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Satu menyusu atau dua orang tidak menjadikan (perkahwinan) itu haram.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 24
Rujukan Hadis 1451a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3415
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1451b)
Umm Fadl (saw) melaporkan bahawa seseorang dari Bani 'Amir b. Sa'sa berkata:
Rasul Allah, adakah seseorang yang menyusu menjadikan (perkahwinan) itu haram? Dia berkata: Tidak.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 25
Rujukan Hadis 1451b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3416
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1451c)
Umm Fadl (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dihisap sekali atau dua kali, atau satu atau dua anak menyusu, tidak menjadikan perkahwinan itu haram.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 26
Rujukan Hadis 1451c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3417
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1451d)
Dalam riwayat yang disampaikan oleh otoritas Ibnu Bishr terdapat sebutan mengenai dua orang menyusui dan Ibn Abu Shaiba telah meriwayatkannya dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 27
Rujukan Hadis 1451d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3418
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1451e)
Umm Fadl (saw) melaporkan bahawa Rasulullah saw telah mengatakan ini:
Satu atau dua penyusuan tidak menjadikan (perkahwinan) itu menyalahi undang-undang.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 28
Rujukan Hadis 1451e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3419
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1451f)
Umm Fadl (saw) melaporkan bahawa seseorang bertanya kepada Rasulullah (ﷺ):
Adakah seseorang yang menyusu menjadikan (perkahwinan) itu tidak sah? Dia berkata: Tidak.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 29
Rujukan Hadis 1451f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3420
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1452a)
'Aisyah ra mengatakan bahawa telah dinyatakan dalam Al-Quran bahawa sepuluh anak menyusu yang jelas menjadikan pernikahan itu tidak sah, kemudian dibatalkan (dan diganti) oleh lima orang menyusui dan Rasulullah (ﷺ). meninggal dunia dan sebelum itu (dijumpai) di dalam Al-Quran (dan dibacakan oleh orang-orang Islam).
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 30
Rujukan Hadis 1452a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3421
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1452b)
'Amra melaporkan bahawa dia mendengar' Aisyah (Allah yang berkenan dengannya) membicarakan pengasuhan yang (menjadikan perkahwinan) tidak sah; dan dia ('Aisyah) berkata:
Ada dinyatakan dalam Al-Quran sepuluh susuan yang jelas, dan kemudian lima yang jelas (menyusu).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 31
Rujukan Hadis 1452b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3422
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1452c)
Ahadith seperti ini disebarkan oleh 'A'isha melalui rangkaian perawi lain.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 32
Rujukan Hadis 1452c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3423
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1453a)
'Aisyah (saw) melaporkan bahawa Sahla binti Suhail mendatangi Rasul Allah saw dan berkata:
Rasulullah, saya melihat di wajah Abu Hudhaifa (tanda-tanda jijik) ketika memasuki Salim (yang merupakan sekutu) ke dalam (rumah kami), di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Susuilah dia. Dia berkata: Bagaimana saya dapat menyusukannya kerana dia adalah orang dewasa? Rasulullah (ﷺ) tersenyum dan berkata: Saya sudah tahu bahawa dia adalah seorang pemuda' Amr telah membuat penambahan ini dalam riwayatnya bahawa dia turut serta dalam Perang Badar dan dalam riwayat Ibnu Umar (kata-katanya adalah): Rasulullah ﷺ ketawa.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 33
Rujukan Hadis 1453a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3424
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1453b)
Aisyah melaporkan bahawa Salim, hamba Abu Hadhaifa yang dibebaskan, tinggal bersama dia dan keluarganya di rumah mereka. Dia (iaitu putri Suhail datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata:
Salim telah mencapai (kesucian) sebagaimana yang dicapai oleh lelaki, dan dia memahami apa yang mereka fahami, dan dia memasuki rumah kami dengan bebas, saya, bagaimanapun, merasakan bahawa ada sesuatu yang berpusat di hati Abu Hudhaifa, yang mana dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ) kepadanya. : Susu dia dan kamu akan menjadi tidak sah baginya, dan (kedudukan) yang dirasakan oleh Abu Hudhaifa dalam hatinya akan hilang. Dia kembali dan berkata: Jadi saya menyusukannya, dan apa yang ada di hati Abu Hudhaifa hilang.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 34
Rujukan Hadis 1453b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3425
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1453c)
Ibnu Abu Muliaka melaporkan bahawa al-Qasim b. Muhammad b. Abu Bakar telah menceritakan kepadanya bahawa 'Aisyah (saw) melaporkan bahawa Sahla binti Suhail b. 'Amr datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata:
Rasulullah, Salim (hamba Abu Hudhaifa yang dibebaskan) tinggal bersama kami di rumah kami, dan dia telah mencapai (akil baligh) ketika lelaki mencapainya dan telah memperoleh pengetahuan (mengenai masalah seks) ketika lelaki memperoleh, dan kemudian dia berkata: Susuilah dia sehingga dia boleh menjadi tidak sah (berkaitan dengan perkahwinan) untukmu Dia (Ibn Abu Muliaka) berkata: Saya menahan diri dari (meriwayatkan hadis ini) selama setahun atau lebih kerana ketakutan. Saya kemudian bertemu dengan al-Qasim dan berkata kepadanya: Anda menceritakan kepada saya hadis yang tidak saya ceritakan (kepada sesiapa) selepas itu. Dia berkata: Apa itu? Saya memberitahunya, di mana dia berkata: Katakanlah kepada saya bahawa 'Aisyah (saw) telah menceritakan hal itu kepada saya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 35
Rujukan Hadis 1453c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3426
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1453d)
Umm Salama berkata kepada 'Aisyah (saw):
Seorang budak lelaki yang berada di ambang akil baligh menghampiri anda. Akan tetapi, saya tidak suka dia harus datang kepada saya, di mana 'Aisyah (ra) bersabda: Tidakkah anda melihat dalam Rasulullah (ﷺ)? Dia juga berkata: Isteri Abu Hudhaifa berkata: Wahai Rasulullah, Salim datang kepada saya dan sekarang dia adalah orang (dewasa), dan ada sesuatu yang (berpikiran) dalam fikiran Abu Hudhaifa tentang dia, yang mana Allah Rasulullah (ﷺ) bersabda: Susuilah dia (supaya dia menjadi anak angkatmu), dan dengan demikian dia dapat mendatangi kamu (dengan bebas).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 36
Rujukan Hadis 1453d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3427
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1453e)
Zainab anak perempuan Abu Salama melaporkan:
Saya mendengar Umm Salama, isteri Rasulullah saw, berkata kepada 'Aisyah: Demi Allah, saya tidak suka dilihat oleh seorang anak lelaki yang telah melewati masa asuhan, di mana dia (' Aisyah berkata: Mengapa begitu? Sahla putri Suhail mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Wahai Rasulullah, aku bersumpah dengan Allah bahawa aku melihat wajah Abu Hudhaifa (tanda-tanda jijik) kerana masuk Salim (di dalam rumah), di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Susu dia. Dia (Sahla binti Suhail) berkata: Dia telah mendengar.Namun dia (sekali lagi) berkata: Susu dia, dan itu akan menghilangkan apa yang ada di sana (ekspresi jijik) di wajah Abu Hudhaifa. Dia berkata: (Saya melakukan itu) dan, oleh Allah, saya tidak melihat (ada tanda-tanda jijik) di wajah Abu Hudhaifa.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 37
Rujukan Hadis 1453e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3428
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1454)
Umm Salama, isteri Rasulullah (ﷺ), pernah mengatakan bahawa semua isteri Rasul Allah ﷺ menolak idea bahawa seseorang dengan jenis asuhan ini (telah disusui setelah tempoh yang tepat) harus datang kepada mereka. dan berkata kepada 'Aisyah:
Demi Allah, kami tidak menjumpai ini melainkan semacam konsesi yang diberikan oleh Rasulullah SAW hanya untuk Salim, dan tidak ada yang dibenarkan masuk (rumah kami) dengan jenis asuhan ini dan kami tidak melanggan ini pandangan.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 38
Rujukan Hadis 1454
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3429
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1455a)
'Aisyah ra katanya:
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya ketika seorang lelaki sedang duduk di dekat saya, dan dia seolah-olah tidak setuju. Dan saya melihat tanda-tanda kemarahan di wajahnya dan saya berkata: Wahai Rasulullah, dia adalah saudaraku di hutan, di mana dia berkata: Pertimbangkan siapa saudara-saudara kamu kerana asuhan kerana asuhan melalui kelaparan (mis. Pada masa bayi).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 39
Rujukan Hadis 1455a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3430
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1455b)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Abu al-Ahwas dengan rangkaian pemancar lain dan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 40
Rujukan Hadis 1455b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3431
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1456a)
Abu Sa'id al-Khudri (Rasulullah saw) melaporkan bahawa pada Pertempuran Hanain, Rasulullah (ﷺ) mengirim tentera ke Autas dan menemui musuh dan bertempur dengan mereka. Setelah mengatasinya dan menjadikan mereka tawanan, para sahabat Rasulullah saw seolah-olah menahan diri untuk tidak melakukan hubungan seks dengan wanita tawanan kerana suami mereka adalah orang musyrikin. Kemudian Allah yang Maha Tinggi menurunkan:
"Dan wanita sudah menikah, kecuali yang dimiliki oleh tangan kanan kamu (iv. 24)" (i. Mereka sah bagi mereka ketika 'Idda tempoh mereka berakhir).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 41
Rujukan Hadis 1456a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3432
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1456b)
Abu Sa'id al-Khudri (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengirim tentera kecil. Hadis yang lain adalah sama kecuali ini yang dia katakan:
Kecuali apa yang dimiliki oleh tangan kanan anda dari mereka adalah sah untuk anda; dan dia tidak menyebutkan "ketika tempoh idda mereka berakhir".Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 42
Rujukan Hadis 1456b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3433
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1456d)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan AbuSa'id (al-Khudri) dengan rantai pemancar lain dan perkataannya adalah:
Mereka mengambil tawanan (wanita) pada hari Autas yang mempunyai suami mereka. Mereka takut (melakukan hubungan seksual dengan mereka) ketika ayat ini diturunkan: "Dan wanita sudah berkahwin kecuali mereka yang dimiliki oleh tangan kanan" (iv. 24)Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 43
Rujukan Hadis 1456d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3433
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1456c)
Begitu juga, hadis di atas telah diceritakan melalui rantai yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 44
Rujukan Hadis 1456c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3433
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1456e)
Qatada melaporkan hadis seperti ini dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 45
Rujukan Hadis 1456e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3434
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1457a)
'Aisyah ra katanya:
Sa'd b. Abu Waqqas dan Abd b. Zam'a (Allah berkenan dengan mereka) saling berselisih pendapat mengenai seorang anak muda. Sa'd berkata: Wahai Rasulullah, dia adalah putera saudara saya 'Utba b. Abu Waqqas ketika dia menyatakan dengan jelas bahawa dia adalah anaknya. Lihatlah kemiripannya. Abd b. Zam'a berkata, Rasulullah, dia adalah saudaraku kerana dia dilahirkan di tempat tidur ayahku dari budak perempuannya. Rasulullah (ﷺ) melihat kemiripannya dan menemui kemiripan yang jelas dengan' Utba. (Tetapi) dia berkata: "Dia adalah milikmu O 'Abd (b. Zam'a), kerana anak itu harus dikaitkan dengan orang yang di tempat tidurnya ia dilahirkan, dan direjam untuk melakukan percabulan. Sauda binti Zam'a, O kamu harus memerhatikan tudung dari dia. " Oleh itu, dia sama sekali tidak melihat Sauda. Muhammad b. Rumh tidak menyebutkan (dari kata-kata itu): "Wahai Abd."Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 46
Rujukan Hadis 1457a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3435
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1457b)
Hadis seperti ini diceritakan berdasarkan otoritas Ibnu 'Uyaiyna dan Ma'mar (dan kata-katanya adalah):
Anak itu diberikan kepadanya di tempat tidur yang dilahirkannya; tetapi mereka tidak menyebutkan hal ini: "Bagi pelaku percabulan ada batu."Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 47
Rujukan Hadis 1457b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3436
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1458a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Anak itu harus dikaitkan dengan anak di tempat tidurnya yang dilahirkannya, dan bagi pelaku percabulan ada batu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 48
Rujukan Hadis 1458a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3437
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1458b)
Sebuah hadis seperti ini diceritakan di atas kebenaran Abu Huraira.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 49
Rujukan Hadis 1458b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3438
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1459a)
'Aisyah ra katanya:
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya dengan kelihatan gembira seolah-olah wajahnya berkilau dan berkata: Adakah anda melihat bahawa Mujazziz melirik Zaid b. Haritha dan Usama b. Zaid, dan (kemudian) berkata: Sebilangan (ciri-ciri) kaki mereka terdapat di bahagian yang lain?Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 50
Rujukan Hadis 1459a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3439
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1459b)
'Aisyah ra katanya:
Suatu hari, Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya dengan kelihatan senang dan dia berkata:' Aisyah, tidakkah kamu melihat Mujazziz al-Mudliji? (Dia) memasuki (rumah saya) dan melihat Usama dan Zaid dengan karpet di atasnya menutupi kepala mereka, tetapi kaki mereka muncul, dan (dia) berkata: Kaki ini saling berkaitan satu sama lain.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 51
Rujukan Hadis 1459b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3440
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1459c)
'Aisyah ra katanya:
Seorang ahli fisiognomis mengunjungi (rumah kami) dan Rasulullah (ﷺ) hadir, dan Usama b. Zaid dan Zaid b. Haritha kedua-duanya tertidur, dan dia (ahli fisiognomis), berkata: Kaki ini saling berkaitan satu sama lain. Rasulullah (ﷺ) senang mendengar ini, dan dia gembira dan memberitahu' Aisyah (ra) dengannya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 52
Rujukan Hadis 1459c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3441
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1459d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kebenaran Zuhri dan Yunus mengatakan:
Mujazziz adalah ahli fisiognomis.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 53
Rujukan Hadis 1459d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3442
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1460a)
'Abd al-Malik b. Abu Bakar b. Abd al-Rahman b. al-Harith b. Hisham melaporkan atas kewibawaan ayahnya dari Umm Salama (bahawa) ketika Rasulullah (ﷺ) menikahi Umm Salama, dia tinggal bersamanya selama tiga malam, dan berkata:
Tidak ada kekurangan dari pihak suami untuk anda. Sekiranya anda mahu saya boleh tinggal bersama anda selama seminggu, tetapi sekiranya saya tinggal bersamamu selama seminggu, maka saya harus tinggal selama seminggu dengan semua isteri saya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 54
Rujukan Hadis 1460a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3443
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1460b)
Ibn Abu Bakar b. Abd al-Rahman melaporkan bahawa ketika Rasulullah (ﷺ) menikahi Umm Salama dan dia tinggal bersamanya (pada waktu malam), dan sudah subuh, dia (nabi) berkata kepadanya:
Tidak ada kekurangan anggaran untuk anda dari pihak suami anda. Oleh itu, jika anda mahu, saya boleh menghabiskan seminggu dengan anda, dan jika anda suka, saya boleh menghabiskan tiga (malam). dan kemudian saya akan melawat anda secara bergiliran. Dia berkata: Luangkan waktu tiga (malam).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 55
Rujukan Hadis 1460b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3444
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1460c)
Abu Bakar b. 'Abd al-Rahman melaporkan bahawa ketika Rasulullah (ﷺ) menikahi Umm Salama dan dia mengunjunginya, dan ketika dia berniat keluar, dia menangkap kainnya. dimana Rasulullah (ﷺ) bersabda
Sekiranya anda menginginkannya, saya boleh memperpanjang masa (tinggal saya) dengan anda, tetapi kemudian saya harus mengira masa (bahawa saya tinggal bersama anda dan harus menghabiskan masa yang sama dengan isteri lain). Bagi wanita dara, (suaminya harus tinggal bersamanya) selama seminggu, dan bagi wanita yang sebelumnya menikah itu adalah tiga hari.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 56
Rujukan Hadis 1460c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3445
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1460d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kebenaran Ibn Humaid.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 57
Rujukan Hadis 1460d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3446
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1460e)
Umm Salama (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menikahinya, dan dia (perawi) menyebutkan banyak perkara dalam kaitan ini (dan salah satunya adalah ini) bahawa dia berkata:
Sekiranya anda menginginkan saya menghabiskan seminggu dengan anda, saya harus menghabiskan seminggu dengan isteri saya (yang lain), dan jika menghabiskan seminggu dengan anda, saya harus menghabiskan seminggu dengan isteri saya (yang lain).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 58
Rujukan Hadis 1460e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3447
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1461a)
Anas b. Malik melaporkan:
Apabila ada isteri yang sudah menikah dengan perawan, dia harus tinggal bersamanya selama tujuh malam (dan kemudian berpaling kepada isterinya yang lain), tetapi apabila ada yang mempunyai perawan dengannya (sebagaimana isterinya) menikahi wanita yang telah menikah sebelumnya, dia harus tinggal bersamanya selama tiga malam. Khalid (salah seorang perawi) berkata. Sekiranya saya mengatakan bahawa ia dapat ditelusuri secara langsung kepada Nabi (ﷺ). Saya akan mengatakan yang sebenarnya, tetapi dia (Hadrat Anas) berkata: Itulah tradisi.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 59
Rujukan Hadis 1461a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3448
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1461b)
Abu Qilaba melaporkan mengenai kewenangan Anas:
Adalah menjadi sunnah untuk tinggal bersama anak dara (setelah menikahinya) selama seminggu. Khalid (salah seorang perawi) berkata: Sekiranya ingin saya dapat mengatakan bahawa itu dapat ditelusuri kepada Nabi (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 60
Rujukan Hadis 1461b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3449
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1462)
Anas ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mempunyai sembilan isteri. Maka ketika dia berpisah (tinggal) dengan mereka, giliran isteri pertama tidak datang melainkan pada hari kesembilan (hari). Mereka (semua isteri) biasa berkumpul setiap malam di rumah di mana dia harus datang (dan tinggal malam itu). Ia adalah (malam ketika dia harus tinggal) di rumah 'Aisyah (ra) dengannya, ketika Zainab datang ke sana. Dia (nabi) menghulurkan tangannya ke arahnya (Zainab), di mana dia ('Aisyah) berkata:
Ia adalah Zainab. Rasulullah (ﷺ) menarik tangannya. Terdapat pertengkaran antara keduanya hingga suara mereka menjadi nyaring (dan pada waktu itu) ketika Iqama diucapkan untuk solat. Kebetulan datang Abu Bakar dan dia mendengar suara mereka dan berkata: Rasulullah, datang untuk bersolat, dan membuang debu ke dalam mulut mereka. Maka Nabi (ﷺ) keluar. 'Aisyah berkata: Ketika Rasulullah (ﷺ) akan menyelesaikan shalatnya, maka akan datang pula Abu Bakar dan dia akan melakukan seperti yang dia lakukan (pada kesempatan seperti itu, iaitu menegur). Ketika Rasulullah (ﷺ) selesai menunaikan solat, dia datang ke Abu Bakar, dan berbicara dengannya (' Aisyah) dengan kata-kata yang keras dan berkata: Adakah anda bersikap seperti ini?Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 61
Rujukan Hadis 1462
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3450
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1463a)
'Aisyah ra katanya:
Tidak pernah saya dapati wanita yang lebih mencintai saya daripada Sauda binti Zam'a. Saya berharap dapat menjadi seperti dia yang bersemangat. Ketika dia menjadi tua, dia telah menghabiskan sepanjang harinya (yang harus dia habiskan) dengan Rasulullah (ﷺ) kepada' Aisyah. Dia berkata: Saya telah menghabiskan sepanjang hari saya dengan anda untuk 'Aisyah. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) memberikan dua hari untuk' Aisyah, hari sendiri (ketika itu gilirannya) dan hari Sauda.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 62
Rujukan Hadis 1463a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3451
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1463b)
Sebuah hadis seperti ini telah disampaikan pada wewenang Hisham dengan rangkaian perawi yang sama (dan kata-katanya):
Ketika Sauda menjadi tua (hadis yang lain sama) dan dalam riwayat Sharik ada penambahan (dari kata-kata ini: "Dia adalah wanita pertama yang dia (Rasul Allah) nikahi setelahku."Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 63
Rujukan Hadis 1463b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3452
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1464a)
'Aisyah ra katanya:
Saya merasa cemburu dengan wanita yang mempersembahkan diri kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Kemudian ketika Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, menyatakan ini: "Anda boleh menangguhkan salah satu dari mereka yang anda inginkan, dan mengambil sendiri apa yang anda inginkan; dan jika kamu menginginkan sesuatu yang telah kamu ketepikan (tidak ada dosa yang dikenakan kepada kamu) "(xxxiii. 51), aku ('Aisyah.) berkata: Sepertinya aku bahawa Tuhanmu bersegera untuk memenuhi keinginanmu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 64
Rujukan Hadis 1464a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3453
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 33.51
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1464b)
Hisham melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa 'Aisyah ra katanya:
Adakah wanita itu tidak malu untuk menawarkan dirinya kepada lelaki? Kemudian Allah Yang Maha Mulia dan Maha Mulia mengungkapkan ayat ini: "Kamu boleh menangguhkan salah satu dari mereka yang kamu kehendaki dan mengambil sendiri apa yang kamu inginkan." Saya ('Aisyah berkata): Sepertinya Tuanku bersegera untuk memenuhi keinginanmu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 65
Rujukan Hadis 1464b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3454
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1465a)
'Ata menceritakan bahawa ketika mereka bersama Ibn' Abbas (ra dengan mereka) pada pengebumian Maimuna Di Sarif, Ibn 'Abbas (ra) mereka berkata:
Ini adalah isteri Rasulullah (ﷺ); jadi ketika kamu mengangkat biernya, jangan goncang atau ganggu dia, tetapi bersikap lemah lembut, kerana Rasulullah (ﷺ) mempunyai sembilan isteri, dengan lapan di antaranya dia menceritakan waktunya, tetapi bagi salah seorang dari mereka, dia tidak memberikan bahagian . 'Ati berkata: Orang yang tidak diberi banyak waktu adalah Safiyya, anak perempuan Huyayy b. Akhtab.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 66
Rujukan Hadis 1465a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3455
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1465b)
Ibn Juraij meriwayatkan sebuah hadis dengan rangkaian pemancar yang sama, dan dia (Hadrat Maimuna) adalah yang terakhir dari mereka yang mati di Madinah.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 67
Rujukan Hadis 1465b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3456
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1466)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seorang wanita boleh berkahwin dengan empat sebab: kerana harta, statusnya. kecantikan dan agamanya, jadi cuba dapatkan orang yang beragama, semoga tangan anda diselimuti debu.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 68
Rujukan Hadis 1466
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3457
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1467a)
Hadis seperti ini dilaporkan oleh rangkaian perawi lain.
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 78
Rujukan Hadis 1467a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3466
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1467b)
Abu Huraira (saw) melaporkan:
Wanita telah diciptakan dari tulang rusuk dan tidak akan diluruskan untuk anda; jadi jika anda ingin mendapat keuntungan daripadanya, manfaatkanlah dia sementara kejahatan tetap ada padanya. Dan jika anda berusaha meluruskannya, anda akan menghancurkannya, dan melanggarnya adalah menceraikannya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 79
Rujukan Hadis 1467b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3467
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1468a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang percaya kepada Allah dan Akhirat, jika dia menyaksikan apa-apa perkara dia harus berbicara dengan baik mengenainya atau diam. Bersikap baik terhadap wanita, kerana wanita diciptakan dari tulang rusuk, dan bahagian tulang rusuk yang paling bengkok adalah bahagian atasnya. Sekiranya anda berusaha meluruskannya, anda akan mematahkannya, dan jika anda membiarkannya, bengkoknya akan tetap ada. Oleh itu, bertindaklah baik terhadap wanita.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 80
Rujukan Hadis 1468a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3468
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1468b)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seorang lelaki yang beriman tidak boleh membenci wanita yang beriman; jika dia tidak menyukai salah satu sifatnya, dia akan senang dengan yang lain.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 81
Rujukan Hadis 1468b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3469
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1469)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira (ra).
Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 82
Rujukan Hadis 1469
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3470
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1470a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya bukan untuk Hawa, wanita tidak akan pernah bertindak tidak setia terhadap suaminya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 83
Rujukan Hadis 1470a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3471
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1470b)
Hammam b. Munabbih said:
Ini adalah beberapa hadis yang diriwayatkan oleh Abu Huraira (saw) kepada kami dari Rasulullah (ﷺ), dan salah satunya (yang ini): Rasulullah (ﷺ) bersabda: Seandainya bukan kerana Bani Isra ' Tidak, makanan tidak akan menjadi basi, dan makanan tidak akan menjadi buruk; dan sekiranya bukan untuk Hawa, seorang wanita tidak akan pernah bertindak tidak setia terhadap suaminya.Rujukan dalam buku: Buku17, Hadis 84
Rujukan Hadis 1470b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 8, Hadis 3472
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.