Kitab Sumpah, Muharibin , Qasas (Pembalasan), dan Diyat (Wang Darah) ( كتاب القسامة والمحاربين والقصاص والديات)
Hadis: (1669a)
Sahl b. Abu Hathma dan Rafi 'b. Khadij melaporkan bahawa 'Abdullah b. Sahl b. Zaid dan Muhayyisa b. Mas'ud b. Zaid keluar dan ketika mereka sampai di Khaibar mereka berpisah. Kemudian Muhayyisa menemui 'Abdullah b. Sahl telah dibunuh. Dia menguburkannya, dan kemudian menemui Rasulullah (ﷺ). Mereka adalah Huwayyisa b. Mas'ud dan 'Abd al-Rahman b. Sahl, dan dia (yang terakhir) adalah yang termuda dari orang-orang (ketiga-tiga mereka yang datang untuk mencari wawancara dengan nabi) mula bercakap sebelum para Sahabatnya (telah berbicara). Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Yang sulung (yang sulung berkaitan dengan usia harus bercakap). Maka dia diam, dan para sahabatnya (Muhayyisa dan Huwayyisa) mulai berbicara, dan dia ('Abd al Rahman) berbicara bersama mereka dan mereka menceritakan kepada Rasulullah (ﷺ) pembunuhan 'Abdullah b. Sahl. Oleh itu, dia berkata kepada mereka: Adakah kamu bersedia untuk mengangkat sumpah lima puluh sehingga kamu berhak (dengan akal) teman kamu (atau lelaki kamu yang telah membunuh)? Mereka berkata: Bagaimana kita dapat bersumpah atas masalah yang belum kita saksikan? Dia (Nabi saw) berkata: Kemudian orang Yahudi akan membebaskan diri dengan sumpah lima puluh. Mereka berkata: Bagaimana kita dapat menerima sumpah orang yang tidak percaya? Ketika Rasulullah (ﷺ) melihatnya, dia sendiri membayar akal.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 1
Rujukan Hadis 1669a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4119
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669b)
Sahl. b. Abu Hathma dan Rafi 'b. Khadij melaporkan bahawa Muhayyisa b. Mas'ud dan 'Abdullah b. Sahl pergi ke arah Khaibar dan mereka berpisah di dekat pokok palma. 'Abdullah b. Sahl terbunuh. Mereka menuduh orang Yahudi (kerana perbuatan ini). Dan datang kepada Rasulullah (ﷺ)nya (saudara lelaki yang dibunuh)' Abd al-Rahman dan sepupunya Huwayyisa dan Muhayyisa; dan 'Abd al-Rahman berbicara kepadanya mengenai perkara yang berkaitan dengan (pembunuhan) saudaranya, dan dia adalah yang termuda di antara mereka. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Perhatikan kehebatan orang tua, atau dia berkata: Biarkan anak sulung memulakan bicara. Kemudian mereka (Huwayyisa dan Muhayyisa) berbicara mengenai masalah rakan mereka (pembunuhan sepupu mereka, 'Abdullah b. Sahl). Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Biarkan lima puluh orang di antara kamu bersumpah kerana menjatuhkan tuduhan pembunuhan terhadap seseorang di antara mereka, dan dia akan diserahkan kepada kamu. Mereka berkata: Kami sendiri tidak menyaksikan perkara ini. Bagaimana kita boleh bersumpah? Dia (Nabi saw) berkata: Orang-orang Yahudi akan membebaskan diri dengan sumpah lima puluh dari mereka. Mereka berkata: Wahai Rasulullah, mereka adalah orang-orang yang tidak beriman. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) membayar darah untuknya. Sahl berkata: Pada suatu hari saya memasuki lipatan seekor unta betina di antara unta-unta itu memukul saya dengan kakinya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 2
Rujukan Hadis 1669b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4120
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669c)
Sahl b. Abu Hathma telah meriwayatkan hadis ini melalui rangkaian pemancar lain dengan sedikit variasi kata-kata, tetapi tidak disebutkan mengenai serangan oleh unta betina itu.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 3
Rujukan Hadis 1669c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4121
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669d)
Hadis ini telah diriwayatkan berdasarkan Sahl b. Abu Hathma melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 4
Rujukan Hadis 1669d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4122
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669e)
Bushair b. Yasar melaporkan bahawa 'Abdullah b. Sahl b. Zaid dan Muhayyisa b. Mas'ud b. Zaid, kedua-duanya adalah Ansar yang berasal dari suku Banu Haritha, berangkat ke Khaibar semasa hidup Rasulullah (ﷺ). Terdapat kedamaian pada masa itu dan (tempat ini) dihuni oleh orang Yahudi. Mereka berpisah dengan keperluan masing-masing. 'Abdullab b. Sahl terbunuh, dan mayatnya ditemui di sebuah tangki. Rakannya (Muhayyisa) menguburkannya dan datang ke Madinah, dan saudara-saudara dari 'Abd al-Rahman bunuh. Sahl. dan Muhayyisa dan Huwayyisa memberitahu Rasulullah (ﷺ) kes Abdullah dan tempat dia dibunuh. Bushair melaporkan mengenai kewibawaan seseorang yang pernah melihat Rasulullah (ﷺ) bahawa dia telah mengatakan kepada mereka:
Anda mengambil lima puluh sumpah dan anda berhak mendapat kecurangan (satu) orang yang terbunuh di antara anda (atau rakan anda). Mereka berkata: Wahai Rasulullah, kami tidak melihat (dengan mata kami sendiri pembunuhan ini) dan kami juga tidak hadir di sana. Setelah itu (Rasul Allah dilaporkan berkata): Kemudian orang-orang Yahudi akan membebaskan diri dengan mengambil lima puluh sumpah. Mereka berkata: Rasulullah, bagaimana kita dapat menerima sumpah orang yang tidak percaya? Bushair mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) membayar dirinya sendiri.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 5
Rujukan Hadis 1669e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4123
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669f)
Bushair b. Yasar melaporkan bahawa seseorang dari kaum Ansar tergolong dalam suku Banu Haritha yang digelar 'Abdullah b. Sahl b. Zaid berangkat dan anak saudaranya memanggil Muhayyisa b. Mas'ud b. Zaid, hadis yang lain sama dengan kata-kata:
"Rasulullah (ﷺ) membayar dirinya sendiri." Bushair b. Yasar melaporkan bahawa Sahl b. Abu Hathma berkata: Satu unta di antara unta dibayar kerana akal menendang saya ketika saya berada di kandang (unta).Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 6
Rujukan Hadis 1669f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4124
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669g)
Bushair b. Yasar al-Ansari melaporkan mengenai kewibawaan Sahl b. Abu Hathma al-Ansari bahawa beberapa orang (dari sukunya pergi ke Khaibar, dan mereka terpisah satu sama lain, dan mereka mendapati salah seorang dari mereka terbunuh. Hadis yang lain adalah sama. Dan dikatakan dalam hubungan ini:
Rasulullah saw tidak menyetujui pembuangan darahnya. Dia membayar akal seratus unta Sadaqa.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 7
Rujukan Hadis 1669g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4125
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1669h)
Abu Laila 'Abdullah b. 'Abd al-Rahman b. Sahl melaporkan bahawa orang-orang tua dari (suku) telah memberitahu Sahl b. Abu Hathma bahawa 'Abdullah b. Sahl dan Muhayyisa pergi ke Khaibar di bawah kesusahan yang menimpa mereka. Muhayyisa datang dan memberitahu bahawa Abdutlah b. Sahl telah terbunuh, dan (mayatnya) telah dibuang ke dalam sumur atau di parit. Dia mendatangi orang Yahudi dan berkata:
Demi Allah, kamulah yang membunuhnya. Mereka berkata: Demi Allah, kami tidak membunuhnya. Dia kemudian datang kepada orang-orangnya, dan memberitahukan hal itu kepada mereka. Kemudian datang dia dan saudaranya Huwayyisa, dan dia lebih tua dari dia, dan 'Abd al-Rahman b. Sahl. Kemudian Muhayyisa pergi untuk berbicara, dan dialah yang mengiringi ('Abdullah) ke Khaibar, di mana Rasulullah (ﷺ) berkata kepada Muhayyisa: Perhatikan kebesaran yang agung (dia bermaksud usia tua). Kemudian Huwayyisa bercakap dan kemudian Muhayyisa juga bercakap. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Mereka harus membayar akal untuk sahabatmu, atau bersiap sedia untuk berperang. Rasulullah (ﷺ) menuliskannya kepada mereka (kepada orang-orang Yahudi). Mereka menulis: Sesungguhnya, demi Allah, kami tidak membunuhnya. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda kepada Huwayyisa dan Muhayyisa dan Abd al-Rahman: Adakah kamu bersedia untuk bersumpah untuk memenuhi syarat untuk mendapatkan pertolongan dari temanmu? Mereka berkata: Tidak. Dia (nabi) berkata: Maka orang-orang Yahudi akan bersumpah (kerana tidak bersalah). Mereka berkata: Mereka bukan orang Islam. Rasulullah (ﷺ), bagaimanapun, sendiri membayar akal kepada mereka dan mengirim kepada mereka seratus unta sehingga mereka masuk ke rumah mereka, Sahl berkata: Satu unta merah di antara mereka menendang saya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 8
Rujukan Hadis 1669h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4126
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1670a)
Sulaiman b. Yasar, hamba Maimuna yang dibebaskan, isteri Rasulullah (ﷺ), meriwayatkan dari salah seorang sahabat Ansari dari Rasulullah (ﷺ) bahawa Rasulullah (ﷺ) mempertahankan (amalan) Qasama seperti sebelumnya Zaman Islam.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 9
Rujukan Hadis 1670a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4127
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1670b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewenangan Ibn Shihab dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan penambahan ini:
"Rasulullah (ﷺ) memutuskan (menurut Qasama) antara orang-orang Ansar (dan kamu) tentang orang yang dibunuh (Muslim) yang mereka membuat tuntutan terhadap orang-orang YahudiRujukan dalam buku: Buku28, Hadis 10
Rujukan Hadis 1670b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4128
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1670c)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Abu Salama b. 'Abd al-Rahman dan Sulaiman b. Yasar.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 11
Rujukan Hadis 1670c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4129
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671a)
Anas b. Malik melaporkan bahawa beberapa orang yang tergolong dalam suku 'Uraina datang kepada Rasulullah (ﷺ) di Madinah, tetapi mereka mendapati iklimnya tidak sepadan. Maka Rasulullah (ﷺ) berkata kepada mereka:
Sekiranya anda suka, anda boleh pergi ke unta Sadaqa dan minum susu dan air kencing mereka. Mereka melakukannya dan baik-baik saja. Mereka kemudian jatuh ke atas para gembala dan membunuh mereka dan memurtadkan Islam dan menghalau unta Nabi (ﷺ). Berita ini sampai kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia menghantar (orang) ke jalan mereka dan mereka (dibawa) dan diserahkan kepadanya. Dia (Nabi saw) memotong tangan mereka, dan kaki mereka, dan memadamkan mata, dan melemparkannya ke tanah berbatu hingga mereka mati.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 12
Rujukan Hadis 1671a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4130
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671b)
Anas melaporkan:
Lapan orang dari suku 'Ukl datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan bersumpah setia kepadanya terhadap Islam, tetapi mendapati iklim tanah itu tidak sepadan dengan kesihatan mereka sehingga mereka menjadi sakit, dan mereka mengadu hal itu kepada Rasulullah ( ﷺ), dan dia berkata: Mengapa kamu tidak pergi ke (lipatan) unta kita bersama dengan gembala kita, dan memanfaatkan susu dan air kencing mereka. Mereka berkata: Ya. Mereka keluar dan minum susu dan air kencing (unta) mereka dan kembali sihat. Mereka membunuh gembala itu dan mengusir unta. Ini (berita) sampai kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia menghantar mereka ke jalan mereka dan mereka ditangkap dan dibawa kepadanya (Nabi saw). Dia memerintahkan tentang mereka, dan (dengan demikian) tangan dan kaki mereka dipotong dan mata mereka dicengkam dan kemudian mereka dilemparkan di bawah sinar matahari, hingga mereka mati. Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibn al-Sabbah dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 13
Rujukan Hadis 1671b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4131
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671c)
Anas b. Malik melaporkan bahawa beberapa orang dari suku 'Ukl atau' Uraina datang kepada Rasulullah (ﷺ), dan mereka mendapati iklim Madinah tidak sepadan. Rasulullah (ﷺ) memerintahkan mereka memerah unta dan memerintahkan mereka minum air kencing dan susu mereka. Hadis yang lain adalah sama (dan kata-kata penutupnya):
"Mata mereka dicucuk, dan mereka dilemparkan ke tanah berbatu. Mereka meminta air, tetapi mereka tidak diberi air."Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 14
Rujukan Hadis 1671c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4132
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671d)
Abu Qilaba melaporkan:
Saya duduk di belakang 'Umar b. 'Abd al-'Aziz dan dia berkata kepada orang-orang: Apa pendapat anda tentang al-Qasama? Oleh itu, Anbasa berkata: Anas b Malik menceritakan kepada kami seperti itu (hadis yang berkaitan dengan al-Qasama). Saya berkata: Inilah yang diceritakan oleh Anas kepada saya: Orang-orang datang kepada Rasulullah (ﷺ), dan hadis yang lain adalah sama. Ketika saya (Abu Qilaba) selesai (riwayat hadis ini), 'Anbasa berkata: Maha Suci Allah. Saya berkata: Adakah anda menyalahkan saya (kerana berbohong)? Dia ('Anbasa) berkata: Tidak. Ini adalah bagaimana Anas b Malik menceritakan kepada kami. Hai orang-orang Syria, kamu tidak akan kehilangan kebaikan, selagi itulah (orang) atau orang seperti dia tinggal di antara kamu.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 15
Rujukan Hadis 1671d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4133
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671e)
Anas b. Malik melaporkan:
Ada datang kepada Rasulullah (ﷺ) dari suku Ukl, tetapi dengan tambahan ini dia tidak menyembuhkan (luka-luka yang disembunyikan menimpa mereka ketika menghukum mereka).Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 16
Rujukan Hadis 1671e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4134
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671f)
Anas melaporkan:
Ada datang kepada Rasulullah (ﷺ) dari' Uraina. Mereka memeluk Islam dan bersumpah setia kepadanya dan ada penyebaran pada waktu itu pleurisy. Selebihnya hadisnya sama (tetapi dengan penambahan ini): "Di sisinya ada sekitar dua puluh pemuda Ansar; dia mengirim mereka (belakang) mereka (pelakunya), dan dia juga mengirim bersama mereka satu pakar dalam mengikuti jejak itu sehingga dia dapat menelusuri jejak kaki mereka. "Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 17
Rujukan Hadis 1671f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4135
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671g)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Anas b. Malik melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 18
Rujukan Hadis 1671g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4136
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1671h)
Anas melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mata mereka kerana mereka telah menembusi mata para gembala.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 19
Rujukan Hadis 1671h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4137
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1672a)
Anas b. Malik melaporkan bahawa seorang Yahudi membunuh seorang gadis dengan batu untuk perhiasan peraknya. Dia dibawa ke Rasulullah (ﷺ) ketika masih ada nyawa di dalam dirinya. Dia (Nabi saw) berkata kepadanya:
Adakah begitu dan begitu membunuh anda? Dia menunjukkan dengan anggukan kepalanya: Tidak. Dia berkata untuk kedua kalinya, dan dia sekali lagi berkata: Tidak dengan anggukan kepalanya. Dia meminta ketiga kalinya, dan dia berkata: Ya dengan anggukan kepalanya dan Rasulullah (ﷺ) memerintahkan untuk menghancurkan kepalanya di antara dua batu.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 20
Rujukan Hadis 1672a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4138
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1672b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Shu'ba dengan rantai pemancar yang sama dan dalam hadis yang diriwayatkan mengenai kewibawaan Ibn Idris (kata-katanya adalah):
"Dia (memerintahkan) untuk menghancurkan kepalanya di antara dua batu."Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 21
Rujukan Hadis 1672b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4139
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1672c)
Anas melaporkan bahawa seorang Yahudi membunuh seorang gadis Ansar untuk perhiasannya dan kemudian melemparkannya ke dalam sumur dan menghancurkan kepalanya dengan batu. Dia ditangkap dan dibawa ke Rasulullah (ﷺ), dan dia memerintahkan agar dia dilempari batu. Maka dia dilempari batu sehingga dia mati.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 22
Rujukan Hadis 1672c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4140
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1672d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ayyub dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 23
Rujukan Hadis 1672d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4141
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1672e)
Anas b. Malik melaporkan:
Seorang gadis ditemui dengan kepalanya dihancurkan antara dua batu. Mereka bertanya kepadanya siapa yang telah melakukan itu - telah berbuat demikian (melakukannya) sehingga mereka menyebut seorang Yahudi. Dia menunjukkan dengan anggukan kepalanya (memang begitu). Maka orang Yahudi itu ditangkap, dan dia membuat pengakuan (atas kesalahannya). Dan Rasulullah (ﷺ) memerintahkan agar kepalanya dihancurkan dengan batu.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 24
Rujukan Hadis 1672e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4142
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1673a)
Imran b. Husain melaporkan:
Ya'la b. Munya atau Ibn Umayya berperang dengan seseorang, dan yang satu menggigit tangan yang lain. Dan dia berusaha menarik tangannya dari mulutnya dan dengan demikian barang ramalannya tercabut. Mereka menyerahkan perselisihan mereka kepada Rasulullah (ﷺ), di mana dia berkata: Apakah ada di antara kamu yang menggigit seperti unta yang digigit? Jadi tidak ada akal untuk itu.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 25
Rujukan Hadis 1673a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4143
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1673b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Ya'la.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 26
Rujukan Hadis 1673b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4144
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1673c)
'Imran b. Husain melaporkan bahawa seseorang menggigit lengan orang lain; dia mengeluarkannya dan Bluetooth nya jatuh. Perkara ini dibawa kepada Rasulullah (ﷺ), dan dia menolaknya dengan mengatakan:
Adakah anda mahu memakan dagingnya?Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 27
Rujukan Hadis 1673c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4145
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1673d)
'Imran b. Husain melaporkan bahawa seseorang menggigit tangan seseorang. Dia menarik tangannya dan Bluetooth atau ramalannya jatuh. Dia (lelaki yang kehilangan gigi) menyerahkan perkara itu kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata, Apa yang anda mahu saya lakukan? Adakah anda meminta saya bahawa saya harus memerintahkannya untuk meletakkan tangannya di mulut anda, dan anda harus menggigitnya seperti gigitan unta? (Sekiranya anda ingin membalas dendam, maka satu-satunya jalan keluar adalah) anda meletakkan tangan anda di mulutnya (biarkan dia) menggigitnya dan kemudian menariknya.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 29
Rujukan Hadis 1673d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4147
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1674a)
Safwan b. Ya'la melaporkan bahawa seseorang menggigit lengan hamba Ya'la b. Munya. Dia menariknya dan Bluetooth nya jatuh. Perkara itu disampaikan kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia menolaknya dan berkata:
Adakah anda bermaksud menggigit tangannya, seperti unta menggigit?Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 28
Rujukan Hadis 1674a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4146
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1674b)
Safwan b. Ya'la b. Munya melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa datang kepada Rasulullah (ﷺ) seseorang yang telah menggigit tangan orang lain dan yang telah menarik tangannya (dan akibatnya) ramalannya telah jatuh (mereka yang telah menggigit) . Rasulullah (ﷺ) menolak tuntutannya, dan berkata:
Adakah anda ingin menggigit ketika unta menggigit?Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 30
Rujukan Hadis 1674b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4148
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1674c)
Safwan b. Ya'la b. Oleh itu, Umayya melaporkan dari ayahnya:
Saya menyertai ekspedisi ke Tabuk bersama Rasulullah (ﷺ). Dan Ya'la pernah berkata: Itu adalah perbuatan saya yang paling berat, menurut saya. Safwan mengatakan bahawa Ya'la telah menyatakan: Saya mempunyai seorang hamba; dia bertengkar dengan orang lain, dan yang satu menggigit tangan yang lain. ('Ata' mengatakan bahawa Safwan telah memberitahunya yang mana yang telah menggigit tangan yang lain.) Jadi dia yang tangannya digigit sakit dari mulut yang menggigitnya dan (dalam pergaduhan ini) salah seorang foreteeth juga dikeluarkan. Mereka berdua menemui Rasulullah (ﷺ) dan dia menyatakan (tuntutan ganti rugi) giginya tidak sah.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 31
Rujukan Hadis 1674c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4149
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1674d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Juraij dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 32
Rujukan Hadis 1674d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4150
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1675)
Anas melaporkan bahawa Umm Haritha, saudara perempuan Rubayyi '(dia adalah saudara perempuan Hadrat Anas) melukai seseorang (dia patah giginya). Perselisihan itu dirujuk kepada Rasulullah (ﷺ). Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pembalasan, pembalasan. Umm Rubayyi 'berkata: Wahai Rasulullah, adakah pembalasan akan diambil dari begitu dan seterusnya? Demi Allah, ia tidak akan diambil darinya (mis. Dari Umm Haritha). Oleh itu Rasul Allah bersabda: Maha Suci Allah. Wahai Umm Rubayyi ', Qisas (pembalasan adalah perintah yang ditentukan) dalam Kitab Allah. Dia berkata: Tidak, demi Allah, Qisas tidak akan pernah diambil darinya; dan dia terus mengatakan ini sehingga mereka (saudara-mara orang yang telah cedera) menerima akal. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesungguhnya ada di antara hamba-hamba Allah (orang-orang saleh seperti itu) yang, jika mereka bersumpah kepada Allah, Dia menghormatinya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 33
Rujukan Hadis 1675
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4151
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1676a)
Abdullah (b. Mas'ud) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak dibenarkan mengambil nyawa seorang Muslim yang memberi kesaksian (dengan kenyataan bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, dan saya adalah Rasulullah, tetapi dalam salah satu daripada tiga kes: penzina yang sudah berkahwin, kehidupan seumur hidup) , dan penderita Din (Islam), meninggalkan masyarakat.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 34
Rujukan Hadis 1676a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4152
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1676b)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran A'mash.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 35
Rujukan Hadis 1676b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4153
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1676c)
Abdullah (b. Mas'ud) melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) berdiri dan berkata: Demi Dia selain yang tidak ada tuhan melainkan Dia, darah seorang Muslim yang memberikan kesaksian bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, dan saya adalah Rasul-Nya, hanya boleh ditumpahkan secara sah kes tiga orang: orang yang meninggalkan Islam, dan meninggalkan masyarakat [Ahmad, salah seorang perawi, ragu sama ada Nabi (ﷺ) menggunakan perkataan li'l-jama'ah atau al-jama'ah), dan penzina yang sudah berkahwin, dan hidup seumur hidup.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 36
Rujukan Hadis 1676c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4154
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1676d)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan A'mash dengan rantai perawi yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata, i. e. dia tidak berkata:
Demi Dia selain Yang Tiada TuhanRujukan dalam buku: Buku28, Hadis 37
Rujukan Hadis 1676d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4155
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1677a)
Abdullah (b. Mas'ud) melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak ada orang yang dibunuh secara tidak adil, tetapi bahagian (pelanggaran ini juga) jatuh pada anak pertama Adam, kerana dia adalah orang pertama yang memperkenalkan pembunuhan.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 38
Rujukan Hadis 1677a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4156
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1677b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Jarir dan 'Isa b. Yunus dengan sedikit variasi perkataan.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 39
Rujukan Hadis 1677b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4157
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1678a)
'Abdullah b. (Mas'ud) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
(Perkara) pertama yang akan diputuskan di antara orang-orang pada hari kiamat akan berkaitan dengan pertumpahan darah.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 40
Rujukan Hadis 1678a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4158
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1678b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Abdullah melalui rangkaian pemancar lain dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 41
Rujukan Hadis 1678b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4159
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1679a)
Abu Bakra melaporkan bahawa (dalam Alamat Perpisahan) Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Masa telah melengkapkan satu kitaran dan sampai pada keadaan ketika Allah menciptakan langit dan bumi. Tahun ini terdiri daripada dua belas bulan, di mana empat adalah suci; tiga daripadanya berturut-turut, iaitu. Dhu'l-Qa'da, Dhu'l-Hijja dan Muharram, dan juga Rajab bulan Mudar yang datang antara Jumada dan Sha'ban. Dia (Nabi saw) kemudian berkata: bulan mana ini? Kami mengatakan bahawa Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Dia (perawi) berkata: Dia (nabi) diam selama beberapa waktu sehingga kami menyangka bahawa dia akan memberikannya nama selain itu (yang diketahui). Dia berkata: Bukankah Dha'l-Hijja? Kami berkata: Ya. Dia (Nabi saw) berkata: Kota manakah ini? Kami berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Dia (Nabi Suci tetap diam sehingga kami menyangka dia akan memberikannya nama lain. Dia (nabi) berkata: Bukankah itu Balda (kota Mekah)? Kami berkata: Ya. Dia berkata: Hari apa ini Kami berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Dia (Nabi saw) diam sehingga kami menyangka bahawa dia akan memberikan nama yang lain. Dia berkata: Bukankah itu Hari Pengorbanan? Kami berkata: Rasulullah saw. Ya. Setelah itu dia berkata: Darahmu, harta kamu (Muhammad, salah seorang perawi, berkata: Saya rasa, dia juga mengatakan ini) dan kehormatanmu itu suci bagimu seperti kesucian hari ini, di kota ini, dan di bulan ini milikmu. Kamu akan segera bertemu dengan Tuhanmu dan Dia akan bertanya kepadamu tentang perbuatanmu. Oleh itu, janganlah kamu membelakangi aku yang tidak percaya (atau sesat), ada di antara kamu yang memukul leher orang lain. Lihatlah, aku membiarkan dia yang hadir menyampaikan kepada dia yang tidak hadir, kerana banyak orang yang menyampaikan mesej mempunyai ingatan yang lebih tahan daripada orang yang mendengarnya.Dia kembali berkata: Lihat! elivered (mesej) kepada anda? Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain, tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 42
Rujukan Hadis 1679a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4160
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1679b)
Abu Bakra melaporkan bahawa ketika itu pada hari itu (tanggal 10 Dhu'l-Hijja) dia menaiki untanya dan seseorang menangkap hidungnya, dan kemudian dia berkata:
Adakah anda tahu hari mana ini? Mereka berkata: Allah dan Rasulnya lebih mengetahui. (Nabi saw diam) sampai kami menyangka dia akan memberikan nama yang lain. Dia berkata: Bukankah itu hari Nahr (Pengorbanan) (10hb-Hijja)? Kami berkata: Rasulullah, ya. Dia (sekali lagi) berkata: Bulan mana? Kami berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Dia berkata: Bukankah Dhu'l-Hijja? Kami berkata: Rasulullah, ya. Dia berkata: Kota mana ini? Kami berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Dia (perawi) berkata (bahawa Nabi berdiam diri sehingga kami menyangka bahawa dia akan memberikannya nama lain selain namanya (aslinya). Dia berkata: Bukankah itu Balda (kota Mekah)? Kami berkata: Ya, Rasulullah saw. Dia (ketika itu) berkata: Sesungguhnya darah (nyawa) dan harta benda serta kehormatanmu sama suci bagimu seperti suci pada hari ini, pada bulan ini, di kota ini. Biarkan dia yang hadir menyampaikan ia kepada orang yang tidak hadir.Dia kemudian mengalihkan perhatiannya kepada dua ekor domba jantan yang berwarna-warni (hitam dan putih) dan menyembelihnya, dan dua ekor kambing, dan membagikannya di antara kita.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 43
Rujukan Hadis 1679b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4161
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1679c)
Abu Bakra melaporkan bahawa ketika itu adalah hari (Dhu'l-Hijja) Rasulullah (ﷺ) menaiki unta dan beralamat dan seseorang telah memegang hidungnya. Selebihnya hadisnya sama.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 44
Rujukan Hadis 1679c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4162
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1679d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Bakra melalui rangkaian pemancar lain (dan kata-katanya adalah):
"Rasulullah (ﷺ) memanggil kami pada hari Nahr (Berkorban) dan berkata: Hari apa ini? Dan hadis yang lain adalah sama kecuali bahawa dia tidak menyebut tentang" kehormatanmu, "dan juga tidak sebutkan ini: Dia kemudian mengalihkan perhatiannya kepada dua ekor domba jantan dan yang berikut, dan dalam sebuah hadis (kata-kata yang berkaitan dengan kesucian dicatat dengan cara ini): "Seperti kesucian hari ini, pada bulan milikmu, di kota ini hingga hari di mana kamu akan bertemu dengan Tuhanmu. Lihat, apakah saya belum menyampaikan (Pesan Tuhan)? Mereka berkata: Ya. Dia berkata: Ya Allah, saksikanlah. "Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 45
Rujukan Hadis 1679d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4163
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1680a)
'Alqama b. Wa'il melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya:
Semasa saya duduk bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ), seseorang datang ke sana menyeret yang lain dengan bantuan tali dan berkata: Wahai Rasulullah, lelaki ini telah membunuh saudaraku. Rasulullah (ﷺ) berkata kepadanya: Adakah kamu membunuhnya? Dan lelaki lain itu berkata: (Sekiranya dia tidak membuat pengakuan tentang hal ini, saya akan membuat garam, seorang saksi terhadapnya). Dia (pembunuhnya) berkata: Ya, saya telah membunuhnya. Dia (Nabi saw) berkata: Mengapa kamu membunuhnya? Dia berkata: Saya dan dia menang menabrak daun pokok dan dia menganiaya saya dan membuat saya marah, dan saya memukul kepalanya dengan kapak dan membunuhnya, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah anda mempunyai apa-apa dengan anda untuk membayar celaka atas nama anda? Dia berkata: Saya tidak memiliki harta benda melainkan jubah saya dan kapak ini. Dia (Suci, Nabi) berkata: Adakah anda fikir umat anda akan membayar tebusan untuk anda? Dia berkata: Saya lebih tidak penting di kalangan umat saya daripada ini (bahawa saya tidak akan dapat faedah ini dari suku saya). Dia (Nabi saw) melemparkan tali ke arahnya (penuntut akal darah) sambil berkata: Bawa orangmu. Lelaki itu membawanya pergi, dan ketika dia kembali, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sekiranya dia membunuhnya, dia akan menjadi seperti dia. Dia kembali dan berkata: Wahai Rasulullah, telah sampai kepada saya bahawa kamu telah mengatakan bahawa "Sekiranya dia membunuhnya, dia akan menjadi seperti dia." Saya menangkapnya sesuai dengan perintah anda, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidakkah anda suka bahawa dia harus memikulnya (beban) dosa anda dan dosa teman anda (saudara anda)? Dia berkata: Rasul Allah, mengapa tidak? Rasulullah saw bersabda: Sekiranya demikian, maka biarkanlah. Dia membuang tali itu (di sekitar pesalah) dan membebaskannya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 46
Rujukan Hadis 1680a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4164
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1680b)
'Alaqama b. Wa'il melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa seseorang dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) yang telah membunuh orang lain, dan pewaris orang yang dibunuh telah menyeretnya (kepada nabi) dengan tali di sekelilingnya leher. Ketika dia berpaling, Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pembunuh dan yang terbunuh ditembak. Seseorang datang kepada orang lain (pewaris si mati) dan dia melaporkan kepadanya sabda Rasulullah (ﷺ), dan oleh itu dia membiarkannya pergi. Isma'il b. Salim berkata: Saya telah menyebutkannya kepada Habib b. Abu Thabit dan dia berkata: Ibn Ashwa 'melaporkan kepada saya bahawa Rasulullah (ﷺ) telah meminta dia untuk mengampuninya, tetapi dia menolaknya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 47
Rujukan Hadis 1680b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4165
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1681a)
Abu Huraira melaporkan bahawa di antara dua wanita dari suku Hudhail yang satu melemparkan batu ke arah yang lain menyebabkan pengguguran kepadanya sehingga Rasulullah saw memberikan penghakiman bahawa seorang lelaki atau wanita yang berkualiti tinggi diberikan sebagai pampasan .
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 48
Rujukan Hadis 1681a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4166
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1681b)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberi penghakiman sekiranya pengguguran wanita Banu Lihyan (bahawa pesalah dan saudara dekatnya harus memberikan pampasan dalam bentuk) kualiti budak atau budak perempuan yang berkualiti. Dan wanita yang menghakimi penghakiman itu telah mati dan kemudian Rasulullah (ﷺ) memutuskan bahawa warisannya diberikan kepada anak-anak lelaki dan suaminya, dan pembayaran akal itu terletak pada keluarga (orang yang memukulnya) ).
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 49
Rujukan Hadis 1681b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4167
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1681c)
Abu Huraira melaporkan bahawa dua wanita dari suku Hudhail bertengkar satu sama lain dan salah satunya melemparkan batu ke arah yang lain, membunuhnya dan apa yang ada di rahimnya. Kes itu dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia memutuskan bahawa diyat (anaknya) yang belum lahir adalah lelaki atau wanita yang berkualiti tinggi, dan dia juga memutuskan bahawa diyat wanita itu harus dibayar oleh kerabatnya di pihak ayah, dan dia (Nabi saw) menjadikan anak-anaknya dan orang-orang yang bersama mereka sebagai pewarisnya. Hamal b. al-Nabigha al-Hudhali berkata:
Wahai Rasulullah, mengapa saya harus bermain dengan akal untuk orang yang tidak minum, tidak makan, tidak bercakap, dan tidak mengeluarkan suara; ia seperti tidak wujud (oleh itu, tidak dibenarkan untuk menuntut akal untuk itu). Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia sepertinya adalah salah seorang saudara lelaki yang menenangkan diri kerana ucapan yang berirama yang disusunnya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 50
Rujukan Hadis 1681c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4168
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1681d)
Abu Huraira melaporkan bahawa dua wanita bertempur-selebihnya hadisnya sama tetapi di sini tidak disebutkan mengenai:
Dia menjadikan anaknya dan orang-orang yang bersama mereka sebagai pewarisnya. Seseorang berkata: Mengapa kita harus membayar akal? Dan dia tidak menamakan Hamal b. Malik.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 51
Rujukan Hadis 1681d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4169
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1682a)
Al-Mughira b. Shu'ba melaporkan bahawa seorang wanita memukul isterinya dengan tiang khemah dan dia hamil dan dia membunuhnya. Salah seorang dari mereka berasal dari suku Lihyan. Rasulullah (ﷺ) menjadikan saudara-mara pembunuh itu bertanggung jawab atas pembayaran darah demi dirinya, dan menetapkan hamba atau hamba wanita sebagai ganti rugi atas apa yang ada di dalam rahimnya. Salah seorang daripada saudara-mara pembunuh berkata:
Haruskah kita membayar ganti rugi bagi seseorang yang, tidak makan, minum, atau tidak membuat bising, yang sama seperti orang bukan? Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia mengucapkan ungkapan-ungkapan berima seperti orang-orang di padang pasir. Dia memang memberikan ganti rugi kepada mereka.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 52
Rujukan Hadis 1682a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4170
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1682b)
Al-Mughira b. Shu'ba melaporkan:
Seorang wanita membunuh rakan isterinya dengan tiang khemah. Kesnya dibawa ke hadapan Rasulullah (ﷺ), dan dia memberikan keputusan bahawa pertimbangan darah harus dibayar oleh saudara-mara (dari pesalah) di pihak ayah. Dan ketika dia hamil, dia memutuskan mengenai anaknya yang belum lahir bahawa seorang lelaki atau hamba wanita yang berkualiti diberikan. Sebilangan saudara-mara pesalah itu berkata: Haruskah kita membuat ganti rugi bagi orang yang tidak pernah makan, tidak minum, dan tidak membuat bising, yang seperti orang yang tidak dikenali? Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia berbicara ungkapan-ungkapan berirama seperti ungkapan berirama orang Arab gurun.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 53
Rujukan Hadis 1682b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4171
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1682c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewenangan Mansur dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 54
Rujukan Hadis 1682c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4172
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1682d)
Mansur menyampaikan hadis ini dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 55
Rujukan Hadis 1682d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4173
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1683)
Miswar b. Makhrama melaporkan bahawa 'Umar b. Khattab berunding dengan orang-orang mengenai diyat pengguguran anak yang tidak berperangai. Mughira b. Shu'ba berkata:
Saya memberi kesaksian tentang kenyataan bahawa Rasulullah (ﷺ) menilai bahawa hamba yang baik atau hamba wanita harus diberikan. Oleh itu Umar berkata: Bawalah orang yang menjadi saksi kepadamu. Kemudian Muhammad b. Maslama memberi keterangan kepadanya.Rujukan dalam buku: Buku28, Hadis 56
Rujukan Hadis 1683
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 16, Hadis 4174
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.