Kitab Sumpah ( كتاب الأيمان)
Hadis: (997c)
Jabir b. Abdullah mengatakan bahawa seseorang di antara orang-orang Ansar mengisytiharkan budaknya bebas setelah kematiannya, kerana dia tidak memiliki harta lain. Berita ini sampai kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata:
Siapa yang akan membelinya dari saya? Dan Nu'aim b. al-Nahham membelinya dengan harga lapan ratus dirham dan dia menyerahkannya kepadanya, 'Amr (salah seorang perawi) berkata: Saya mendengar Jabir b. 'Abdullah mengatakan: Dia adalah budak Koptik, dan dia meninggal pada tahun pertama (dari kekhalifahan' Abdullah b. Zubair).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 86
Rujukan Hadis 997c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4115
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (997d)
Jabir dilaporkan berkata:
Seseorang di kalangan orang Ansar yang tidak mempunyai harta lain mengisytiharkan hamba bebas setelah kematiannya. Rasulullah (ﷺ) menjualnya, dan Ibn al-Nahham membelinya dan dia adalah hamba Koptik (yang) meninggal pada tahun pertama kekhalifahan Ibn Zubair.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 87
Rujukan Hadis 997d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4116
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (997e)
Hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Jabir melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 88
Rujukan Hadis 997e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4117
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (997f)
Hadis ini telah diriwayatkan dari Rasulullah (ﷺ) melalui rantai pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 89
Rujukan Hadis 997f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4118
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1501c)
Ibnu Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Dia yang menyerahkan bahagiannya dalam hamba, dan memiliki cukup uang untuk membayar harga penuh hamba, maka pembebasan penuh diberikan kepadanya; tetapi jika dia tidak mempunyai wang, maka dia membebaskan apa yang dibebaskannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 73
Rujukan Hadis 1501c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4102
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1501d)
Ibnu Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Dia yang melepaskan bahagiannya dalam hamba, adalah tanggungjawabnya untuk mendapatkan kebebasan penuh baginya dengan syarat dia (hamba) memiliki cukup wang untuk membayar harga (yang tersisa), tetapi dia tidak memiliki banyak wang sehingga dia akan dibebaskan ke sejauh mana lelaki pertama dibebaskan.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 74
Rujukan Hadis 1501d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4103
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1501e)
'Abdullah b. 'Umar melaporkan Rasulullah SAW bersabda:
Dia yang menyerahkan bahagiannya dalam hamba, dan dia mempunyai cukup uang untuk memenuhi harga penuh, harga yang wajar untuknya harus ditetapkan; jika tidak, telah membebaskannya sehingga dia telah dibebaskan.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 75
Rujukan Hadis 1501e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4104
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1501f)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 76
Rujukan Hadis 1501f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4105
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1501g)
Salim b. 'Abdullah melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membebaskan hamba (dikongsi) olehnya dan yang lain, harga penuhnya dapat dinilai secara adil dari kekayaannya, tidak kurang atau lebih, dan dia (hamba) akan dibebaskan jika dia (pasangannya) akan cukup pelarut ( untuk melepaskan jumlah bahagiannya).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 77
Rujukan Hadis 1501g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4106
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1501h)
Ibnu Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang menyerahkan bahagiannya dalam hamba, selebihnya (bahagian) akan dibayar dari kekayaannya jika kekayaannya cukup untuk memenuhi harga hamba.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 78
Rujukan Hadis 1501h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4107
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1502)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya budak itu dimiliki oleh dua orang, dan salah satu daripadanya membebaskannya, dia akan menjamin (kebebasan penuhnya).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 79
Rujukan Hadis 1502b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4108
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1502b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya budak itu dimiliki oleh dua orang, dan salah satu daripadanya membebaskannya, dia akan menjamin (kebebasan penuhnya).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 79
Rujukan Hadis 1502b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4108
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1503d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Shu'ba dengan rangkaian pemancar yang sama (dan kata-katanya):
"Dia yang membebaskan sebahagian dari hamba, dia harus (mendapatkan penuh) kebebasan baginya dari harta miliknya."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 80
Rujukan Hadis 1503d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4109
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1503e)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang melepaskan bahagiannya sebagai budak, pembebasan penuh dapat dijamin baginya dari hartanya (jika dia mempunyai wang) jika dia memiliki harta yang cukup untuk memenuhi (perbelanjaan yang diperlukan), tetapi jika dia tidak memiliki cukup harta, budak itu harus dikenakan tenaga kerja tambahan (untuk mendapatkan wang untuk membeli kebebasannya), tetapi dia tidak boleh dibebani terlalu banyak.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 81
Rujukan Hadis 1503e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4110
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1503f)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain (dan perkataannya):
"Dia akan diminta untuk bekerja (untuk mendapatkan kebebasan) untuk bagian di mana dia belum dibebaskan, tanpa membebankannya."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 82
Rujukan Hadis 1503f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4111
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1646a)
'Umar b. al-Khattib melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Allah, Yang Agung dan Mulia, melarang kamu bersumpah dengan ayahmu. Umar berkata: Demi Allah. Saya tidak pernah bersumpah (oleh ayah saya) sejak saya mendengar Rasulullah (ﷺ) melarangnya menyebut mereka "bagi pihak saya" atau juga bagi pihak orang lain.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 1
Rujukan Hadis 1646a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4035
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1646b)
Hadis ini telah disebarkan atas otoritas Zuhri kecuali dalam hadis yang diceritakan mengenai kewibawaan Uqail kata-kata adalah:
"Saya tidak bersumpah oleh (orang lain kecuali Allah) kerana saya mendengar Rasulullah SAW melarangnya. Saya juga tidak bercakap dengan sebegitu, dan perawi tidak mengatakan," atas nama saya sendiri atau bagi pihak orang lain ".Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 2
Rujukan Hadis 1646b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4036
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1646c)
Salim melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) mendengar' Umar ketika dia mengangkat sumpah oleh ayahnya. Selebihnya hadisnya sama.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 3
Rujukan Hadis 1646c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4037
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1646d)
Abdullah (b. Umar) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menemukan, Umar b. al-Khattab di antara penunggang dan dia mengangkat sumpah oleh ayahnya Rasulullah (ﷺ) memanggil mereka (berkata); Allah kita, Yang Mahatinggi dan Mulia, telah melarang kamu agar kamu bersumpah oleh ayahmu. Dia yang bersumpah, dia mesti mengambilnya oleh Allah atau diam.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 4
Rujukan Hadis 1646d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4038
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1646e)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Ibn Umar melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 5
Rujukan Hadis 1646e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4039
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1646f)
Ibnu Umar mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sesiapa yang harus bersumpah, dia tidak boleh bersumpah melainkan oleh Allah. Orang Quraisy biasa mengangkat sumpah oleh ayah mereka. Maka dia (Nabi saw) berkata: Jangan bersumpah oleh ayahmu.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 6
Rujukan Hadis 1646f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4040
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1647a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang bersumpah dalam perjalanan yang dia katakan: Oleh Lat (dan al-'Uzza), dia harus berkata: Tidak ada tuhan melainkan Allah; dan jika ada yang berkata kepada rakannya: "Datang dan aku akan berjudi dengan kamu," dia harus membayar sadaqa.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 7
Rujukan Hadis 1647a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4041
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1647b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Zuhri.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 8
Rujukan Hadis 1647b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4042
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1648)
Abd al-Rahman b. Samura melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan bersumpah dengan berhala, dan juga oleh ayahmu.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 9
Rujukan Hadis 1648
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4043
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649a)
Abu Musa al-Ash'ari melaporkan:
Saya datang kepada Rasulullah (ﷺ) bersama dengan sekumpulan orang Ash'arites meminta untuk memberi kami gunung. Dia (Nabi saw) berkata: Demi Allah, saya tidak dapat menyediakan gunung kepada anda, dan tidak ada yang dapat saya berikan kepada anda sebagai perjalanan. Dia (perawi) berkata: Kami tinggal di sana selagi Allah menghendaki. Kemudian ada yang dibawa kepadanya (kepada nabi) unta. Dia (Nabi saw) kemudian memerintahkan untuk memberi kami tiga ekor unta putih, Kami memulakan dan berkata (atau sebahagian dari kami berkata kepada yang lain): Allah tidak akan memberkati kami. Kami datang kepada Rasulullah (ﷺ) meminta dia menyediakan unta menunggang kami. Dia bersumpah bahawa dia tidak dapat memberikan kita bantuan, tetapi kemudian dia memberi kita itu. Mereka (beberapa sahabat Nabi) datang dan memberitahunya tentang hal ini (kedudukan mereka), di mana dia berkata: Bukan saya yang menyediakan gunung, tetapi Allah telah menyediakan anda dengan itu. Setahu saya, oleh Allah, jika Dia menghendaki, saya tidak akan bersumpah, tetapi jika kemudian hari, saya akan melihat yang lebih baik daripada itu, saya (akan melanggar sumpah) dan menunaikannya dan melakukan perkara yang lebih baik.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 10
Rujukan Hadis 1649a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4044
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649b)
Abu Musa melaporkan:
Rakan-rakan saya menghantar saya ke Rasulullah (ﷺ) memintanya untuk memberi mereka banyak gunung ketika mereka pergi bersama-sama dengannya di jaish al-'Usrah (tentera miskin atau pasukan yang sedikit atau tentera yang ditetapkan pada masa-masa sukar dan itu adalah pada masa ekspedisi Tabuk) saya berkata: Rasul Allah, kawan-kawan saya telah menghantar saya kepada anda supaya kamu dapat memberi mereka gunung. Dia (Nabi saw) berkata: Demi Allah, saya tidak dapat memberikan anda apa-apa untuk ditunggang. Dan kebetulan dia terganggu pada waktu itu. Saya tidak mengetahuinya, jadi saya kembali dengan hati yang berat kerana penolakan Rasulullah (ﷺ), dan ketakutan bahawa Rasulullah (ﷺ) mungkin mempunyai perasaan terhadap saya. Saya kembali kepada rakan-rakan saya dan memberitahu mereka tentang apa yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ). Saya hampir tidak tinggal sebentar sehingga saya mendengar Bilal memanggil: 'Abdullah b. Qais. Saya menyahut panggilannya. Dia berkata: Tergesa-gesa kepada Rasulullah (ﷺ), dia memanggilmu, Ketika aku datang kepada Nabi (ﷺ) dia berkata: Ambil pasangan ini, pasangan ini, dan pasangan ini (yaitu enam unta yang dibelinya dari Sa'd) ), dan bawa mereka ke y, rakan-rakan kita dan katakan: Sesungguhnya Allah (atau dia berkata: Sesungguhnya Rasulullah (ﷺ) telah menyediakan kamu dengan binatang-binatang ini. Oleh itu, tunggulah mereka. Abu Musa berkata: Aku pergi bersama mereka kepada rakan-rakanku dan berkata: Sesungguhnya utusan Allah telah menyediakan kamu binatang-binatang ini untuk ditunggang; tetapi oleh Allah, aku tidak akan meninggalkan kamu sehingga ada di antara kamu yang pergi bersamaku kepada dia yang telah mendengar ceramah Rasulullah (ﷺ) maka aku memintanya untukmu, dan penolakannya untuk pertama kalinya, dan kemudian dia memberikannya kepadaku kemudian; jadi kamu tidak boleh menyangka bahawa aku menceritakan kepadamu sesuatu yang tidak dia katakan.Kami berkata kepada saya: Demi Allah, menurut pendapat kami anda pasti jujur, dan kami akan melakukan seperti yang anda mahukan.Jadi Abu Musa pergi bersama beberapa lelaki dari mereka sehingga mereka datang kepada mereka yang telah mendengar kata-kata Rasulullah saw dan keengganannya untuk (memberi) mereka (binatang); dan seterusnya pemberiannya (binatang) kepada mereka; dan mereka menceritakan kepada mereka persis seperti yang Abu Riwayatkan kepada mereka.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 11
Rujukan Hadis 1649b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4045
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649c)
Ayyub said:
Kami duduk bersama-sama Abu Musa bahawa dia meminta makanan dan ia terdiri dari daging unggas. Ketika itulah seseorang dari Banu Tamim mengunjunginya. Kulitnya berwarna merah yang menyerupai hamba. Dia berkata kepadanya: Datang dan (ikut saya makan). Dia menunjukkan keengganan. Dia (Abu Masa) berkata: Ayo, kerana saya melihat Rasulullah (ﷺ) memakannya (daging unggas), di mana orang itu berkata: Saya melihatnya memakan sesuatu (kotoran dan sampah) dan saya mendapati ia menjijikkan dan bersumpah bahawa saya tidak akan memakannya. Dia (Abu Muds) berkata: Datanglah, supaya aku menceritakan kepadamu tentang hal itu (kejadian yang berkaitan dengan nazar). (Dan dia menceritakan demikian): Saya datang kepada Rasulullah (ﷺ) bersama dengan sekelompok orang yang tergolong dalam suku Ash'ari, memintanya memberi kami unta menunggang. Dia (Nabi saw) berkata: Demi Allah, saya tidak dapat menyediakan binatang tunggangan kepada anda. Dan tidak ada apa-apa dengan saya yang dapat saya berikan kepada anda. Kami tinggal (selama beberapa waktu) di sana seperti yang dikehendaki Allah, dan di sana dibawa unta rampasan unta Rasulullah. Dia memanggil kami dan memerintahkan agar kami diberi lima ekor unta putih. Ketika kami hendak kembali, beberapa dari kami berkata kepada yang lain: Ketika kami membuat Rasulullah (ﷺ) melupakan sumpah, tidak akan ada berkat bagi kami (dalam pemberiannya). Kami kembali kepadanya dan berkata: Wahai Rasulullah, kami datang kepada kamu untuk memberi kami binatang tunggangan dan kamu bersumpah bahawa kamu tidak akan pernah melengkapkan kami dengan gunung dan kemudian kamu telah menyediakan kami dengan binatang tunggangan itu, apakah kamu lupa? ? Kemudian dia berkata: Aku bersumpah dengan Allah bahawa jika Allah menghendaki, aku tidak akan bersumpah, dan kemudian menganggap sesuatu yang lain lebih baik daripadanya tanpa membuat penebusan sumpahku dan melakukan perkara yang lebih baik. Oleh itu, anda pergi; Allah, Yang Maha Tinggi dan Maha Suci, telah memberi kamu binatang tunggangan.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 12
Rujukan Hadis 1649c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4046
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Musa al-Ash'ari dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 13
Rujukan Hadis 1649d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4047
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649e)
Zahdam al-Jarmi melaporkan:
Kami berada di syarikat Abu Musa. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 14
Rujukan Hadis 1649e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4048
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649f)
Zahdam al-Jarmi melaporkan:
Saya melawat Abu Musa dan berbohong sedang memakan daging unggas. Hadis yang lain sama dengan penambahan ini bahawa dia (Nabi saw) bersabda: Demi Allah, aku tidak melupakannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 15
Rujukan Hadis 1649f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4049
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649g)
Abu Musa al-Ash'ari melaporkan:
Kami datang kepada Rasulullah (ﷺ) meminta dia menyediakan unta menunggang kami. Dia (Nabi saw) berkata: Tidak ada yang dapat saya lengkapkan dengan saya. Demi Allah, saya tidak akan memberi anda (menunggang unta). Kemudian Rasulullah (ﷺ) mengirimkan kepada kami tiga ekor unta dengan lebam. Kami berkata: Kami menemui Rasulullah (ﷺ) memintanya untuk melengkapkan kami dengan binatang tunggangan. Dia bersumpah bahawa dia tidak dapat melengkapkan kita. Kami datang kepadanya dan memaklumkannya. Dia berkata: Demi Allah, saya tidak bersumpah, tetapi apabila saya mendapati perkara lain lebih baik daripada itu, saya melakukan perkara yang lebih baik.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 16
Rujukan Hadis 1649g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4050
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1649h)
Abu Musa melaporkan:
Kami berjalan dengan berjalan kaki dan menemui Rasulullah saw yang memintanya untuk memberi kami banyak gunung. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 17
Rujukan Hadis 1649h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4051
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1650a)
Abu Huraira melaporkan:
Seseorang duduk larut malam bersama Rasulullah (ﷺ), dan kemudian datang ke keluarganya dan mendapati bahawa anak-anaknya telah tidur. Isterinya membawa makanan untuknya. tetapi dia bersumpah bahawa dia tidak akan makan kerana anak-anaknya (telah tidur tanpa makanan) Dia kemudian memberi keutamaan (melanggar sumpah dan kemudian menunaikannya) dan memakan makanan yang kemudian dia datang kepada Rasulullah (ﷺ). dan menyebutkan hal itu kepadanya, di mana Rasulullah saw bersabda: Dia yang bersumpah dan (kemudian) menemukan sesuatu yang lebih baik daripada yang seharusnya melakukan itu, dan menebus (melanggar) sumpahnya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 18
Rujukan Hadis 1650a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4052
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1650b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang bersumpah dan kemudian menemukan perkara lain yang lebih baik daripada (ini) harus menebus sumpah (melanggar) olehnya dan melakukan (perkara yang lebih baik).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 19
Rujukan Hadis 1650b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4053
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1650c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang bersumpah dan (di kemudian hari) mendapati perkara lain lebih baik daripada itu, dia harus melakukan perkara yang lebih baik, dan menunaikan sumpah (dipatahkan olehnya).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 20
Rujukan Hadis 1650c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4054
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1650d)
Hadis ini diceritakan mengenai otoritas Suhail dengan rangkaian pemancar yang sama (dengan kata-kata ini):
"Dia harus menebus (melanggar) sumpah dan melakukan yang lebih baik."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 21
Rujukan Hadis 1650d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4055
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1651a)
Tamim b. Tarafa melaporkan:
Seorang pengemis datang kepada 'Adi b. Hatim dan dia memintanya untuk memberikannya harga budak, atau sebagian dari harga budak itu. Dia ('Adi) berkata: Saya tidak ada apa-apa yang dapat anda berikan kecuali kot dan topi keledar saya. Akan tetapi, saya akan menulis surat kepada keluarga saya untuk memberikannya kepada anda, tetapi dia tidak bersetuju. Oleh itu, Adi sangat marah, dan berkata: Demi Allah, aku tidak akan memberikan apa-apa kepadamu. Orang itu (ketika itu) setuju untuk menerimanya, di mana dia berkata: Demi Allah, sekiranya saya tidak mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Dia yang bersumpah, tetapi kemudian mendapati sesuatu yang lebih saleh di sisi Allah, dia harus ( melanggar sumpah) dan melakukan perkara yang lebih soleh, "Saya tidak akan melanggar sumpah (dan dengan itu membayar anda apa-apa).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 22
Rujukan Hadis 1651a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4056
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1651b)
'Adi b. Hatim melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang bersumpah, tetapi dia mendapati sesuatu yang lebih baik daripada itu, harus melakukan yang lebih baik dan melanggar sumpahnya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 23
Rujukan Hadis 1651b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4057
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1651c)
'Adi melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada di antara kamu yang bersumpah, tetapi dia mendapati (sesuatu) lebih baik daripada itu dia harus menunaikannya (melanggar sumpah), dan melakukan yang lebih baik.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 24
Rujukan Hadis 1651c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4058
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1651d)
Hadis ini dilaporkan atas kebenaran Adi b. Hatim melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 25
Rujukan Hadis 1651d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4059
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1651e)
Tamim b. Tarafa melaporkan bahawa dia mendengar 'Adi b. Hatim mengatakan bahawa seseorang datang kepadanya dan meminta seratus dirham. Dia ('Adi) berkata:
Anda meminta saya seratus dirham dan saya anak Hatim; demi Allah, saya tidak akan memberi anda. Tetapi kemudian dia berkata: (Saya akan melakukan itu) jika saya tidak mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia yang bersumpah, tetapi kemudian menemukan sesuatu yang lebih baik daripada itu, harus melakukan perkara yang lebih baik.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 26
Rujukan Hadis 1651e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4060
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1651f)
Tamim b. Tarafa melaporkan:
Saya mendengar 'Adi b. Hatim mengatakan bahawa seseorang menanyakan hal itu dan kemudian meriwayatkan (hadis) seperti itu (disebutkan di atas), tetapi dia membuat penambahan ini: "Inilah empat ratus (dirham) untuk kamu dari pemberianku."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 27
Rujukan Hadis 1651f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4061
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1652a)
Hadis di atas diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Abd al-Rahman b. Samura, jangan meminta wewenang jika itu diberikan kepada kamu karena memintanya, kamu akan ditugaskan untuk itu (tanpa mendapat sokongan dari Allah), tetapi jika kamu diberikan tanpa kamu memintanya. Anda akan ditolong (oleh Allah) di dalamnya. Dan apabila kamu bersumpah dan mencari sesuatu yang lebih baik daripada itu, selesaikan (melanggar) sumpahmu, dan lakukan yang lebih baik. Hadis ini juga telah disebarkan atas kebenaran Ibn Farrukh.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 29
Rujukan Hadis 1652a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4062
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1652b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Abd al-Rahman b. Samura melalui rangkaian pemancar lain tetapi tidak ada sebutan mengenai perkataan "autoriti".
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 30
Rujukan Hadis 1652b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4063
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1653a)
Abu Haraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sumpah anda harus berkaitan dengan sesuatu yang akan dipercayai oleh rakan anda. Amr berkata: Dengan itu teman anda akan mempercayai andaRujukan dalam buku: Buku27, Hadis 31
Rujukan Hadis 1653a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4064
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1653b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sumpah hendaklah ditafsirkan mengikut kehendak orang yang mengambilnya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 32
Rujukan Hadis 1653b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4065
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1654a)
Abu Huraira melaporkan bahawa (Hadrat) Sulaiman mempunyai enam puluh isteri. Dia (suatu hari) berkata:
Saya akan mengunjungi mereka setiap malam, dan setiap dari mereka akan hamil dan melahirkan anak lelaki yang akan menjadi penunggang kuda dan berperang di jalan Allah. Tetapi (kebetulan) tidak ada yang hamil kecuali seorang, tetapi dia melahirkan anak yang tidak lengkap. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sekiranya dia mengatakan Insya Allah (jika Tuhan menghendaki), maka setiap dari mereka akan melahirkan anak yang akan menjadi penunggang kuda dan berperang di jalan Allah.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 33
Rujukan Hadis 1654a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4066
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1654b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan bahawa Sulaiman b. Dawud, Rasulullah, memerhatikan:
Saya akan melakukan persetubuhan dengan tujuh puluh isteri pada waktu malam; semuanya akan melahirkan anak lelaki yang akan berjuang di jalan Allah. Sahabatnya atau orang yang saya katakan kepadanya: Katakanlah, "Sekiranya Tuhan menghendaki." Tetapi dia (Hadrat Sulaimin) tidak mengatakan demikian, dan dia melupakannya. Dan tidak ada isterinya yang melahirkan anak, melainkan seorang yang melahirkan anak pramatang. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Seandainya dia mengatakan Insya Allah (jika Tuhan menghendaki). dia tidak akan gagal dan keinginannya akan terwujud.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 34
Rujukan Hadis 1654b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4067
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1654c)
Abu Huraira melaporkan hadis ini dari Rasulullah (ﷺ) melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 35
Rujukan Hadis 1654c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4068
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1654d)
Abu Huraira melaporkan bahawa Sulaiman b. Dawud berkata:
Saya pasti akan melakukan hubungan seks dengan tujuh puluh isteri pada waktu malam, dan setiap isteri di antara mereka akan melahirkan seorang anak, yang akan berperang di jalan Allah. Dikatakan kepadanya: Katakanlah: "Insya Allah" (Insya Allah), tetapi dia tidak mengatakannya dan melupakannya. Dia mengelilingi mereka tetapi tidak ada yang melahirkan anak kecuali seorang wanita dan itu juga orang yang tidak lengkap. Mengenai hal ini Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sekiranya dia berkata "Insya Allah." dia tidak akan gagal, dan keinginannya pasti terpenuhi.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 36
Rujukan Hadis 1654d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4069
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1654e)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan bahawa Sulaiman b. Dawud (pernah) berkata:
Saya akan berkeliling pada malam hari kepada sembilan puluh isteri saya, dan setiap dari mereka akan melahirkan anak (yang akan membesar) sebagai penunggang kuda dan berperang di jalan Allah para sahabatnya berkata kepadanya: Katakanlah "Insya Allah . " tetapi dia tidak mengatakan Inshii 'Allah. Dia mengelilingi mereka semua tetapi tidak ada yang hamil melainkan seorang, dan dia melahirkan anak pramatang. Dan oleh-Nya di tangan-Nya adalah kehidupan Muhammad, jika dia berkata, Insya Allah (isterinya akan melahirkan anak-anak yang semuanya akan tumbuh menjadi penunggang kuda dan berperang di jalan Allah).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 37
Rujukan Hadis 1654e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4070
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1654f)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Zinad dengan rangkaian pemancar yang sama dengan variasi (kata-kata ini):
"Setiap dari mereka melahirkan seorang anak, yang akan berjuang demi Allah."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 38
Rujukan Hadis 1654f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4070
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1655)
Hammam b. Munabbih melaporkan:
Inilah yang dilaporkan oleh Abu Huraira kepada kami dari Rasulullah (ﷺ), dan dia meriwayatkan sebuah hadis dan (salah satu daripadanya adalah bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: Aku bersumpah oleh Allah, lebih berdosa di sisi Allah bagi salah satu anda tetap bersumpah mengenai keluarganya daripada membayar penebusan yang telah Allah tetapkan kepadanya (kerana melanggar sumpah).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 39
Rujukan Hadis 1655
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4071
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1656a)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Umar (b. Khattab) berkata:
Wahai Rasulullah, saya telah bersumpah pada hari-hari Ketidaktahuan (Jahiliyya) bahawa saya akan memperhatikan I'tikaf selama satu malam di Masjidil Haram. Dia (Nabi saw) berkata: Tunaikanlah nazarmuRujukan dalam buku: Buku27, Hadis 40
Rujukan Hadis 1656a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4072
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1656b)
Hadis ini disebarkan atas kebenaran Ibn Umar dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 41
Rujukan Hadis 1656b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4073
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1656c)
'Abdullah b. 'Umar melaporkan bahawa' Umar b. Khattab bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di ji'rana (sebuah kota berhampiran Mekah) dalam perjalanan pulang dari Ta'if:
Wahai Rasulullah, saya telah bersumpah pada hari-hari Kejahilan bahawa saya akan melakukan I'tikaf selama satu hari di Masjidil Haram. Jadi apa pendapat anda? Dia berkata: Pergi dan perhatikan I'tikaf selama sehari. Dan Rasulullah (ﷺ) memberinya seorang budak perempuan dari seperlima (dari harta rampasan perang yang dimaksudkan untuk nabi). Dan ketika Rasulullah saw membebaskan tawanan perang. 'Umar b. Khattab mendengar suara mereka ketika mereka berkata: Rasulullah ﷺ telah membebaskan. Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Apa ini? Mereka berkata: Rasulullah (ﷺ) telah membebaskan tawanan perang (yang telah jatuh ke banyak orang). Setelah itu dia (Hadrat 'Umar) berkata: Abdullah, pergilah kepada budak perempuan itu dan bebaskan dia.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 42
Rujukan Hadis 1656c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4074
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1656d)
lbn 'Umar melaporkan:
Ketika Rasulullah (ﷺ) kembali dari Perang Hunain, Umar bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) tentang nazar yang telah dia laksanakan pada zaman Kejahilan bahawa dia akan memperhatikan I'tikaf selama sehari. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 43
Rujukan Hadis 1656d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4075
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1656e)
Nafi' melaporkan:
Penyebutan Rasulullah (ﷺ) memerhatikan' Umra dari ja'rina dibuat di hadapan Ibn 'Umar. Dia berkata: Dia tidak masuk ke dalam keadaan Ihram dari tempat itu, dan Umar telah bersumpah untuk memperingati I'tikaf selama satu malam selama hari-hari Kejahilan. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 44
Rujukan Hadis 1656e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4076
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1656f)
Hadis ini telah disampaikan berdasarkan wewenang Ibn Umar melalui rangkaian pemancar lain tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 45
Rujukan Hadis 1656f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4077
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1657a)
Zadhan Abl Umar melaporkan:
Saya datang kepada Ibnu Umar kerana dia telah memberikan kebebasan untuk berjongkok. Dia (perawi selanjutnya) berkata: Dia memegang kayu atau semacamnya dari bumi dan berkata: Ia (kebebasan seorang hamba) tidak memberikan ganjaran yang setara dengannya, tetapi kenyataan bahawa saya mendengar Rasulullah (jalan saw: katakanlah: Dia yang menampar hambanya atau memukulnya, maka pengorbanannya adalah dia harus membebaskannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 46
Rujukan Hadis 1657a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4078
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1657b)
Zadhan melaporkan bahawa Ibnu Umar memanggil budaknya dan dia mendapati tanda-tanda (memukul) di punggungnya. Dia berkata kepadanya:
Saya telah menyebabkan anda sakit. Dia berkata: Tidak. Tetapi dia (Ibnu Umar) berkata: Anda bebas. Dia kemudian memegang sesuatu dari bumi dan berkata: Tidak ada pahala bagi saya walaupun beratnya sama dengannya. Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Orang yang memukul hamba tanpa kesalahan yang diketahui atau menamparnya (tanpa kesalahan yang serius), maka dia harus membebaskannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 47
Rujukan Hadis 1657b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4079
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1657c)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 48
Rujukan Hadis 1657c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4080
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1658a)
Mu'awiya b. Suwaid melaporkan:
Saya menampar hamba milik kami dan kemudian melarikan diri. Saya kembali tepat sebelum tengah hari dan menunaikan solat di belakang ayah saya. Dia memanggilnya (hamba) dan saya dan berkata: Lakukan seperti yang telah dilakukannya kepada anda. Dia mengampuni. Dia (bapaku) kemudian berkata: Kami tergolong dalam keluarga Muqarrin semasa Rasulullah saw. Dan hanya mempunyai seorang budak perempuan dan salah seorang dari kami menamparnya. Berita ini sampai kepada Rasulullah (ﷺ). dan dia berkata: Bebaskan dia. Mereka (anggota keluarga) berkata: Tidak ada pelayan lain kecuali dia. Kemudian dia berkata: Kemudian gunakan dia dan apabila kamu mampu melepaskan layanannya, maka bebaskan dia.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 49
Rujukan Hadis 1658a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4081
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1658b)
Hilal b. Yasaf melaporkan bahawa seseorang marah dan menampar budak perempuannya. Oleh itu Suwaid b. Muqarrin berkata kepadanya:
Anda tidak dapat menemui bahagian lain (untuk menampar) melainkan bahagian wajahnya yang menonjol. Lihatlah saya adalah salah satu daripada tujuh anak lelaki Muqarrin, dan kami hanya mempunyai seorang budak perempuan. Anak bungsu dari kami menamparnya, dan Rasulullah (ﷺ) memerintahkan kami untuk membebaskannya. 2097Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 50
Rujukan Hadis 1658b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4082
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1658c)
Hilal b. Yasaf melaporkan:
Kami biasa menjual kain di rumah Suwaid b. Muqarrin, saudara Nu'man b. Muqarrin. Ada seorang budak perempuan, dan dia mengatakan sesuatu kepada seseorang di antara kami, dan dia menamparnya. Suwaid marah-marah selebihnya sama.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 51
Rujukan Hadis 1658c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4083
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1658d)
Suwaid b. Muqarrin melaporkan bahawa dia mempunyai budak perempuan dan seseorang (salah seorang anggota keluarga) menamparnya, di mana Suwaid berkata kepadanya:
Tidakkah anda tahu bahawa dilarang (memukul) wajah. Dia berkata: Anda lihat saya adalah yang ketujuh di antara saudara-saudaraku selama hidup Rasulullah (ﷺ), dan kami hanya mempunyai satu hamba. Salah seorang dari kami marah dan menamparnya. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) memerintahkan kami untuk membebaskannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 52
Rujukan Hadis 1658d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4084
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1658e)
Wahb b. Jarir melaporkan:
Shu'ba memaklumkan bahawa Muhammad b. Munkadir berkata kepada saya: Siapa nama anda? Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 53
Rujukan Hadis 1658e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4085
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1659a)
Abu Mas'ud al-Badri melaporkan:
Saya memukul hamba dengan cambuk ketika saya mendengar suara di belakang saya: Fahamlah, Abu Masud; tetapi saya tidak mengenali suara itu kerana kemarahan yang kuat. Dia (Abu Mas'ud) melaporkan: Ketika dia menghampiri saya (saya dapati) bahawa dia adalah Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata: Ingatlah, Abu Mas'ud; ingatlah. Abu Mas'ud. Dia (Aba Maslad) berkata: membuang cambuk dari tangan saya. Setelah itu dia (Nabi saw) berkata: Ingatlah, Abu Mas'ud; sesungguhnya Allah lebih berkuasa ke atas kamu daripada yang kamu miliki terhadap hambaMu. Saya (ketika itu) berkata: Saya tidak akan mengalahkan hamba saya pada masa akan datang.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 54
Rujukan Hadis 1659a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4086
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1659b)
Hadis ini telah diceritakan pada otoritas A'mash tetapi dengan variasi kata-kata ini:
"Jatuh dari tangan saya cambuk kerana kekaguman (Nabi)."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 55
Rujukan Hadis 1659b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4087
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1659c)
Abu Mas'ud al-Ansari melaporkan:
Ketika saya memukul hamba saya, saya mendengar suara di belakang saya (berkata): Abu Mas'ud, ingatlah bahawa Allah lebih berkuasa atas anda daripada yang anda miliki kepadanya. Saya berpaling dan (menjumpainya) menjadi Rasulullah (ﷺ). Saya berkata: Rasulullah, saya membebaskannya demi Allah. Kemudian dia berkata: Sekiranya kamu tidak melakukan itu, (pintu-pintu) Neraka akan terbuka untukmu, atau api akan membakar kamu.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 56
Rujukan Hadis 1659c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4088
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1659d)
Abu Mas'ud melaporkan bahawa dia telah memukul budaknya dan dia berkata:
Saya berlindung kepada Allah, tetapi dia terus memukulnya, dan dia berkata: Saya berlindung dengan Rasulullah, dan dia menyelamatkannya. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Demi Allah, Tuhan lebih berkuasa atas kamu daripada yang kamu miliki terhadapnya (hamba). Dia mengatakan bahawa dia membebaskannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 57
Rujukan Hadis 1659d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4089
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1659e)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Shu'ba dengan rangkaian pemancar yang sama, tetapi tidak menyebutkan (kata-kata ini) dari:
Saya berlindung dengan Allah, saya berlindung dengan Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 58
Rujukan Hadis 1659e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4089
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1660a)
Abu Huraira melaporkan bahawa Abu'l-Qasim (salah satu nama Rasulullah saw) berkata:
Dia yang menuduh hambanya berzina, hukuman akan dijatuhkan kepadanya pada hari kiamat, kecuali jika tuduhan itu seperti yang dikatakannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 59
Rujukan Hadis 1660a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4090
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1660b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Ibn Ghazwan (dan kata-katanya adalah):
"Saya mendengar Abu'l-Qasim (ﷺ) sebagai Nabi taubat."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 60
Rujukan Hadis 1660b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4091
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1661a)
Al-Ma'rur b. Suwaid berkata:
Kami pergi ke Abu Dharr (Ghifari) di Rabadha dan dia memiliki mantel di atasnya, dan budaknya memilikinya. Kami berkata: Abu Dharr, sekiranya kamu bergabung bersama mereka, itu pasti pakaian yang lengkap. Setelah itu dia berkata: Terdapat pertengkaran antara saya dan salah seorang daripada saudara-saudara saya. Ibunya bukan Arab. Saya mencela dia kerana ibunya. Dia mengadu kepada saya kepada Rasulullah (ﷺ). Ketika saya bertemu dengan Rasulullah (ﷺ), dia berkata: Abu Dharr, kamu adalah orang yang masih ada (di dalamnya sisa-sisa) hari-hari (Ketidaktahuan). Setelah itu saya berkata: Rasulullah, dia yang menganiaya (orang lain), mereka menyalahgunakan (sebagai balasan) ayah dan ibunya. Dia (Nabi saw) berkata: Abu Dharr, kamu adalah orang yang masih memiliki (sisa-sisa) Ketidaktahuan dalam dirinya Mereka (hamba-hamba dan hamba-hambaMu) adalah saudara-saudaramu. Allah telah menjaga mereka, jadi beri mereka makan dengan apa yang kamu makan, pakailah mereka dengan apa yang kamu pakai. dan jangan membebankan mereka melebihi kemampuan mereka; tetapi jika anda membebankan mereka (dengan beban yang tidak tertanggung), maka bantulah mereka (dengan berkongsi beban tambahan mereka).Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 61
Rujukan Hadis 1661a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4092
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1661b)
Hadis ini telah diceritakan berdasarkan wewenang A'mash tetapi dengan sedikit variasi kata-kata, e. g. dalam hadis yang disebarkan atas wewenang Zuhair dan Abu Mu'awiya setelah kata-katanya (kata-kata Nabi saw)
"Anda adalah orang yang mempunyai sisa-sisa Ketidaktahuan dalam dirinya." (Kata-kata ini juga terjadi, bahawa Abu Dharr) berkata: Bahkan hingga saat ini masa tua saya? Dia (Nabi saw) berkata: Ya. Dalam tradisi yang disebarkan atas wewenang Abu Mu'awiya (kata-katanya): "Ya, pada masa tua ini." Dalam tradisi yang diturunkan atas kewenangan 'Isa (kata-katanya): "Jika anda membebankannya (dengan beban yang tidak tertanggung), anda harus menjualnya (dan mendapatkan hamba lain yang dapat dengan mudah menanggung beban ini)." Dalam hadis yang disebarkan atas kewenangan Zuhair (kata-katanya): "Tolonglah dia dalam (pekerjaan) itu." Dalam hadis yang disampaikan oleh Abu Mu'awiya (secara berasingan) tidak ada perkataan seperti itu: Maka jualkanlah dia atau bantu dia. "Hadis ini diakhiri dengan kata-kata ini:" Jangan membebankannya melebihi kemampuannya. "Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 62
Rujukan Hadis 1661b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4093
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1661c)
Ma'rur b. Suwaid melaporkan:
Saya melihat Abu Dharr memakai pakaian, dan hambanya memakai pakaian yang serupa. Saya bertanya kepadanya tentang hal itu, dan dia meriwayatkan bahawa dia telah menganiaya seseorang semasa hidup Rasulullah saw dan dia mencela ibunya. Orang itu datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan memberitahukan hal itu kepadanya. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Kamu adalah orang yang mempunyai (sisa) Ketidaktahuan dalam dirinya. Budak-budakmu adalah saudara kamu. Allah telah meletakkan mereka di tangan kamu, dan dia yang mempunyai saudaranya di bawahnya, dia harus memberinya makan dengan apa yang dia makan, dan memakainya dengan apa yang dia berpakaian sendiri, dan jangan membebani mereka melebihi kemampuan mereka, dan jika kamu membebani mereka, (melebihi kemampuan mereka), kemudian bantu mereka.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 63
Rujukan Hadis 1661c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4094
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1662)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Adalah mustahak untuk memberi makan hamba, memakainya (dengan betul) dan tidak membebankannya dengan pekerjaan yang di luar kemampuannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 64
Rujukan Hadis 1662
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4095
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1663)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila hamba orang di antara kamu menyediakan makanan untuknya dan dia melayaninya setelah duduk dekat (dan mengalami kesukaran) panas dan asap, dia harus membuat dia (hamba) duduk bersamanya dan membuatnya makan (bersama dengan dia), dan jika makanan nampaknya hampir habis, maka dia harus menyisihkan sebahagian untuknya (dari bahagiannya sendiri) - (perawi lain) Dawud berkata: "iaitu sepotong atau dua". 4097Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 65
Rujukan Hadis 1663
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4096
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1664a)
Ibnu Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ketika seorang hamba memperhatikan kesejahteraan tuannya dan menyembah Allah dengan baik, dia mempunyai dua pahala untuknya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 66
Rujukan Hadis 1664a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4097
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1664b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibnu Umar melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 67
Rujukan Hadis 1664b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4098
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1665a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Untuk hamba yang setia ada dua pahala. Oleh dia di tangan siapa Abu Huraira, tetapi untuk berjihad di jalan Allah, dan Ziarah dan kebaikan kepada ibu saya, saya lebih suka mati sebagai hamba. Dia (salah seorang perawi dalam rantai pemancar) mengatakan: Berita ini sampai kepada kami bahawa Abu Huraira tidak menunaikan haji sehingga ibunya meninggal kerana (menjaga dirinya selalu) dalam perkhidmatannya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 68
Rujukan Hadis 1665a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4099
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1665b)
Hadis ini telah disampaikan berdasarkan wewenang Abu Tahir tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 69
Rujukan Hadis 1665b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4099
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1666a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ketika seorang hamba menunaikan kewajiban Allah dan kewajiban tuannya, dia mempunyai dua pahala untuknya. Saya menceritakan hal ini kepada Ka'b, dan Ka'b berkata: (Hamba seperti itu) tidak mempunyai pertanggungjawaban, dan juga orang yang tidak beriman.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 70
Rujukan Hadis 1666a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4100
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1666b)
Hadis di atas telah dilaporkan melalui rantai pemancar lain atas kebenaran Abu Huraira.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 71
Rujukan Hadis 1666b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4100
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1667)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Adalah baik bagi seorang hamba bahawa dia menyembah Allah dengan baik, dan melayani tuannya (dengan baik). Ia baik untuknya.Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 72
Rujukan Hadis 1667
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4101
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1668a)
'Imran b. Husain melaporkan bahawa seseorang yang tidak memiliki harta benda lain membebaskan enam orang budaknya pada saat kematiannya. Rasulullah (ﷺ) meminta mereka dan membagi mereka menjadi tiga bahagian, membuang banyak di antara mereka, dan membebaskan dua orang dan menjadikan empat orang sebagai hamba; dan dia (Nabi saw) berbicara dengan keras kepadanya.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 83
Rujukan Hadis 1668a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4112
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1668b)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain (dan perkataannya):
"Seseorang dari kalangan Ansar menghendaki kebebasan enam budaknya pada saat kematiannya."Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 84
Rujukan Hadis 1668b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4113
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1668c)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kebenaran Imran b. Husain melalui rangkaian perawi lain.
Rujukan dalam buku: Buku27, Hadis 85
Rujukan Hadis 1668c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 15, Hadis 4114
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.