Kitab Hukuman ( كتاب الحدود)
Hadis: (1684a)
'Aisyah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memotong tangan pencuri sehingga seperempat dinar diturunkan ke atas.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 1
Rujukan Hadis 1684a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4175
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1684b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Zuhri.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 2
Rujukan Hadis 1684b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4176
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1684c)
'Aisyah melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Tangan pencuri tidak boleh dipotong tetapi untuk seperempat dinar dan ke atas.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 3
Rujukan Hadis 1684c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4177
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1684d)
'A'isha melaporkan:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tangan (seorang pencuri) tidak boleh dipotong tetapi untuk seperempat dinar dan apa yang ada di atasnya.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 4
Rujukan Hadis 1684d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4178
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1684e)
'Aisyah melaporkan bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tangan pencuri tidak boleh dipotong tetapi untuk seperempat dinar ke atas.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 5
Rujukan Hadis 1684e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4179
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1684f)
Hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Yazid b. 'Abdullah b. al-Had dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 6
Rujukan Hadis 1684f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4180
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1685a)
'Aisyah melaporkan bahawa semasa hidup Rasulullah (ﷺ), tangan pencuri tidak dipotong dengan harga yang lebih rendah daripada harga perisai, jubah besi atau baju besi dan kedua-duanya berharga.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 7
Rujukan Hadis 1685a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4181
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1685b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewenangan Hisham melalui rangkaian pemancar lain, dan dalam hadis yang diriwayatkan oleh 'Abd al-Rahim dan Abu Usama (kata-katanya adalah):
"Itu (perisai) itu berharga pada masa itu."Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 8
Rujukan Hadis 1685b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4182
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1686a)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Rasulullah saw memotong tangan pencuri (sekiranya berlaku kecurian) perisai yang harganya tiga dirham.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 9
Rujukan Hadis 1686a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4183
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1686b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibnu Umar melalui beberapa rangkaian pemancar lain tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 10
Rujukan Hadis 1686b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4184
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1687a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Biarkan ada laknat Allah ke atas pencuri yang mencuri telur dan tangannya terputus, dan mencuri tali dan tangannya terputus.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 11
Rujukan Hadis 1687a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4185
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1687b)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan A'mash dengan rantai pemancar yang sama dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 12
Rujukan Hadis 1687b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4186
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1688a)
'Aisyah melaporkan bahawa orang Quraisy merasa cemas terhadap wanita Makhzumi yang telah melakukan pencurian, dan berkata:
Siapa yang akan berbicara dengan Rasulullah (ﷺ) tentangnya? Mereka berkata: Siapa yang berani, tetapi Usama, orang yang disayangi oleh Rasulullah (ﷺ)? Oleh itu, Usama bercakap dengannya. Oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu memberi syafaat terhadap salah satu hukuman yang ditentukan oleh Allah? Dia kemudian berdiri dan memanggil (orang) berkata: Wahai orang-orang, orang-orang yang telah pergi sebelum kamu dibinasakan, kerana jika ada orang yang berpangkat tinggi melakukan pencurian di antara mereka, mereka menyelamatkannya; dan jika orang yang berpangkat rendah melakukan pencurian, mereka menjatuhkan hukuman yang ditetapkan kepadanya. Demi Allah, jika Fatima, puteri Muhammad, mencuri, saya akan memotong tangannya. Dalam hadis yang disebarkan atas kebenaran Ibn Rumh (kata-katanya): "Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu binasa."Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 13
Rujukan Hadis 1688a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4187
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1688b)
`` Aisyah, isteri Rasulullah (ﷺ), melaporkan bahawa orang Quraisy prihatin terhadap wanita yang telah melakukan pencurian semasa hidup Rasulullah (ﷺ), dalam ekspedisi Kemenangan (Mekah). Mereka berkata:
Siapa yang akan bercakap dengan Rasulullah (ﷺ) tentangnya? Mereka (sekali lagi) berkata: Siapa yang berani melakukan ini melainkan Usama b. Zaid, orang yang disayangi oleh Rasulullah (ﷺ)? Dia dibawa menemui Rasulullah (ﷺ) dan Usama b. Zaid bercakap tentangnya kepadanya (memberi syafaat bagi pihaknya). Warna wajah Rasulullah (ﷺ) berubah, dan dia berkata: Adakah anda memberi syafaat kepada salah satu hukuman yang ditentukan oleh Allah? Dia (Usama) berkata: 'Wahai Rasulullah, mintalah keampunan untukku. Ketika itu senja. Rasulullah (ﷺ) berdiri dan memberi alamat. Dia (pertama) memuliakan Allah sebagaimana yang dia layak, dan kemudian berkata: Sekarang untuk topik kita. Ini (kezaliman) menghancurkan orang-orang di hadapan anda bahawa ketika salah satu dari (pangkat) tinggi melakukan pencurian di antara mereka, mereka menyelamatkannya, dan apabila ada yang lemah di antara mereka melakukan pencurian, mereka menjatuhkan hukuman yang ditentukan kepadanya. Demi Dia yang Tangannya adalah hidup saya, walaupun Fatima puteri Muhammad melakukan pencurian, saya akan memotong tangannya. Dia (Nabi saw) kemudian memerintahkan tentang wanita yang telah melakukan pencurian, dan tangannya dipotong. `` Aisyah (lebih jauh) berkata: Dia adalah pertobatan yang baik, dan dia kemudian menikah dan pernah datang kepadaku setelah itu, dan aku menyampaikan keperluannya (dan masalah) kepada Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 14
Rujukan Hadis 1688b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4188
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1688c)
'Aisyah melaporkan bahawa seorang wanita dari suku Makhzum biasa meminjam barang (dari orang) dan kemudian menafikan (setelah mengambilnya). Rasulullah (ﷺ) memerintahkan tangannya untuk dipotong. Kerabatnya datang ke Usama b. Zaid dan bercakap dengannya (memintanya untuk memberi syafaat bagi pihaknya). Dia bercakap dengan Rasulullah (ﷺ) tentangnya. Selebihnya hadisnya sama.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 15
Rujukan Hadis 1688c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4189
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1689)
Jaibir melaporkan bahawa seorang wanita dari suku Makhzum melakukan pencurian. Dia dibawa ke Rasulullah (ﷺ) dan dia meminta perlindungan (syafaat) dari Umm Salama, isteri Rasulullah (ﷺ). Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Demi Allah, walaupun dia adalah Fatima, saya akan memotong tangannya. Dan dengan itu tangannya terputus.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 16
Rujukan Hadis 1689
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4190
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1690a)
'Ubada b. as-Samit melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Terima (pengajaran) dari saya, terima (pengajaran) dari saya. Allah telah menetapkan jalan bagi mereka (wanita). Apabila lelaki yang belum berkahwin berzina dengan wanita yang belum berkahwin (mereka harus menerima) seratus sebatan dan pembuangan selama satu tahun. Dan sekiranya lelaki yang sudah berkahwin berzina dengan wanita yang sudah berkahwin, mereka akan menerima seratus sebatan dan direjam hingga mati.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 17
Rujukan Hadis 1690a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4191
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1690b)
Hadis di atas juga diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 18
Rujukan Hadis 1690b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4191
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1690c)
'Ubada b. as-Samit melaporkan bahawa setiap kali Rasulullah (ﷺ) menerima wahyu, dia merasakan ketegarannya dan wajahnya berubah. Suatu hari wahyu turun kepadanya, dia merasakan ketegangan yang sama. Ketika selesai dan dia merasa lega, dia berkata:
Ambil dari saya. Sesungguhnya Allah telah menetapkan jalan bagi mereka (wanita yang melakukan percabulan),: (Ketika) lelaki yang sudah berkahwin (berzina) dengan wanita yang sudah berkahwin, dan lelaki yang belum berkahwin dengan wanita yang belum berkahwin, maka jika ada orang yang berkahwin di sana adalah (hukuman) seratus sebatan dan kemudian direjam (hingga mati). Dan bagi orang yang belum berkahwin, (hukuman) adalah seratus sebatan dan pengasingan selama satu tahun.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 19
Rujukan Hadis 1690c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4192
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1690d)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai otoritas Qatada dengan rantai pemancar yang sama kecuali dengan variasi ini bahawa yang belum berkahwin harus dicambuk dan diasingkan, dan yang sudah berkahwin harus dicambuk dan direjam. Tidak ada penyebutan satu tahun dan juga seratus.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 20
Rujukan Hadis 1690d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4193
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1691a)
'Abdullah b. 'Abbas melaporkan bahawa' Umar b. Khattab duduk di mimbar Rasulullah ﷺ dan berkata:
Sesungguhnya Allah mengutuskan Muhammad (ﷺ) dengan kebenaran dan Dia menurunkan Kitab kepadanya, dan ayat rajam itu termasuk dalam apa yang diturunkan kepadanya. Kami membacanya, menyimpannya dalam ingatan kami dan memahaminya. Rasulullah (ﷺ) menjatuhkan hukuman rajam hingga mati (kepada penzina dan penzina yang sudah berkahwin) dan, setelah dia, kami juga menganugerahkan hukuman rajam, saya takut dengan berlalunya waktu, orang-orang (mungkin melupakannya) dan mungkin berkata: Kami tidak menjumpai hukuman rajam di dalam Kitab Allah, dan dengan demikian sesat dengan meninggalkan kewajipan yang ditentukan oleh Allah. Pelemparan batu adalah kewajiban yang ditetapkan dalam Kitab Allah untuk lelaki dan wanita yang sudah berkahwin yang berzina ketika bukti telah terbukti, atau ada kehamilan, atau pengakuan.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 21
Rujukan Hadis 1691a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4194
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1691b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 22
Rujukan Hadis 1691b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4195
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1691c)
Abu Huraira melaporkan bahawa seseorang dari kalangan umat Islam mendatangi Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di masjid. Dia memanggilnya dengan berkata:
Rasulullah. Saya telah berzina. Dia (Nabi saw) berpaling darinya, Dia (sekali lagi) berpusing menghadapnya dan berkata kepadanya: Wahai Rasulullah, aku telah berzina. Dia (Nabi saw) berpaling sehingga dia melakukannya empat kali, dan ketika dia bersaksi empat kali terhadap dirinya sendiri, Rasulullah (ﷺ) memanggilnya dan berkata: Adakah kamu marah? Dia berkata: Tidak. Dia (lagi) berkata: Adakah anda sudah berkahwin? Dia berkata: Ya. Oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Bawa dia dan batulah dia.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 23
Rujukan Hadis 1691c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4196
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1691d)
Ibnu Shihab (salah seorang perawi) mengatakan:
Seorang yang pernah mendengar Jabir b. Abdullah mengatakan ini memberitahu saya: Saya adalah salah seorang yang melemparkannya. Kami melemparnya di tempat solat (sama ada di 'Id atau pengkebumian). Ketika batu-batu itu menyakitkannya, dia melarikan diri. Kami menangkapnya di Harra dan melemparkannya ke batu (hingga mati).Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 24
Rujukan Hadis 1691d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4196
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1691e)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 25
Rujukan Hadis 1691e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4196
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1691f)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 26
Rujukan Hadis 1691f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4197
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1692a)
Jabir b. Samura melaporkan:
Semasa dia dibawa menghadap Rasulullah (ﷺ), saya melihat Ma'iz b. Malik-orang yang bertubuh pendek dan berotot kuat, tidak mempunyai jubah di sekelilingnya. Dia memberi saksi terhadap dirinya sendiri empat kali bahawa dia telah berzina, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Mungkin (kamu menciumnya atau memeluknya). Dia berkata: Tidak oleh Tuhan, seseorang yang menyimpang (dari jalan kebajikan) telah berzina. Dia kemudian membuatnya dilempari dengan batu (sampai mati), dan kemudian menyampaikan alamatnya: Lihatlah, ketika kami berangkat untuk berjihad di jalan Allah, salah seorang dari kamu tertinggal dan menjerit seperti berdarah kambing jantan, dan memberikan sejumlah kecil susu. Demi Allah, sekiranya aku menangkapnya, aku pasti akan menghukumnya.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 27
Rujukan Hadis 1692a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4198
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1692b)
Jabir b. Samura melaporkan bahawa di hadapan Rasulullah (ﷺ) seorang pendek bertubuh pendek dengan rambut tebal dan berotot, badan yang berotot, mempunyai mantel di sekelilingnya dan dia telah berzina. Dia memalingkannya dua kali dan kemudian membuat pernyataan tentangnya dan dia dilempari batu. Kemudian Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kami berangkat untuk berjihad di jalan Allah dan salah seorang dari kamu tertinggal dan menjerit seperti berdarah kambing jantan dan salah satunya (kambing 'memberikan sejumlah kecil susu. Sekiranya Allah memberi saya kuasa atas salah satunya, Saya akan menghukumnya (sedemikian rupa sehingga dapat memberikan kesan pencegahan kepada orang lain). Dalam riwayat lain yang disebarkan atas kewibawaan Sa'id b Jubair (kata-katanya), bahawa Dia (Nabi saw) menjauhkannya empat kali. "Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 28
Rujukan Hadis 1692b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4199
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1692c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Jabir b. Samura melalui rantai pemancar lain dengan perbezaan yang bersamaan dengan penyataan (bahawa) bahawa dia (Nabi saw) menjauhkannya dua kali, atau tiga kali.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 29
Rujukan Hadis 1692c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4200
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1693)
Ibnu Abbas melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) berkata kepada Ma'iz b. Malik:
Adakah benar apa yang telah sampai kepada saya mengenai anda? Dia berkata: Apa yang telah sampai kepada anda tentang saya? Dia berkata: Telah sampai kepada saya bahawa anda telah melakukan (berzina) dengan budak perempuan itu dan sebagainya? Dia berkata: Ya. Dia (perawi) berkata: Dia bersaksi empat kali. Dia (Nabi saw) kemudian membuat pernyataan tentangnya dan dia direjam (sampai mati).Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 30
Rujukan Hadis 1693
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4201
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1694a)
Abu Sa'id melaporkan bahawa seseorang yang tergolong dalam klan Aslam, yang digelar Ma, iz b. Malik, datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata:
Saya telah melakukan maksiat (berzina), sehingga menjatuhkan hukuman kepada saya. Rasulullah (ﷺ) memalingkannya lagi dan lagi. Dia kemudian bertanya kepada orang-orangnya (mengenai keadaan fikirannya). Mereka berkata: Kami tidak mengetahui penyakitnya kecuali dia telah melakukan sesuatu yang menurutnya bahawa dia tidak akan dapat melepaskan dirinya dari bebannya tetapi dengan Hadd yang dikenakan kepadanya. Dia (Ma'iz) kembali menemui Rasulullah (ﷺ) dan dia memerintahkan kami untuk melemparkannya. Kami membawanya ke Baqi 'al-Gharqad (kuburan Madinah). Kami tidak mengikatnya dan tidak menggali parit untuknya. Kami menyerangnya dengan tulang, dengan gumpalan dan kerikil. Dia melarikan diri dan kami berlari mengejarnya sehingga dia sampai di tanah batu (al-Harra) dan berhenti di situ dan kami melemparkannya dengan batu-batu berat Harra sehingga dia menjadi tidak bergerak (kebohongan mati). Dia (Nabi saw) kemudian berbicara (kami) pada waktu petang dengan mengatakan setiap kali kami melakukan ekspedisi untuk jalan Allah, beberapa orang yang berhubung dengan kami menjerit (di bawah tekanan nafsu seksual) sebagai pendarahan lelaki kambing. Adalah mustahak bahawa jika seseorang yang melakukan perbuatan itu dibawa kepada saya, saya harus menghukumnya. Dia tidak meminta pengampunan untuknya atau mengutuknya.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 31
Rujukan Hadis 1694a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4202
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1694b)
Dawud meriwayatkan hadis dengan rangkaian pemancar yang sama (dan kata-katanya):
Rasulullah (ﷺ) berdiri pada sebelah malam dan memuji Allah, memuliakan Dia dan kemudian berkata: Bagaimana dengan orang-orang, bahawa ketika kami memulakan ekspedisi, salah seorang dari kamu tetap di belakang kami dan dia menjerit seperti pendarahan kambing jantan? Tetapi dia tidak menyebut (kata-kata ini): Orang yang berhubung dengan kami. "Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 32
Rujukan Hadis 1694b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4203
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1694c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Dawud dengan rantai pemancar yang sama tetapi dengan variasi ini dalam hadis yang diriwayatkan oleh Sufyan (kata-katanya adalah):
"Dia membuat pengakuan tiga kali berzina."Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 33
Rujukan Hadis 1694c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4204
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1695a)
Sulaiman b. Buraida melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Ma, iz b. Malik datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata kepadanya:
Wahai Rasulullah, bersihkanlah aku, lalu dia berkata: Celakalah kamu, kembalilah, minta ampun kepada Allah dan bertaubatlah kepada-Nya. Dia (perawi) mengatakan bahawa dia kembali tidak jauh, lalu datang dan berkata: Wahai Rasulullah, bersihkanlah aku. di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Celakalah kamu, kembali dan minta ampun kepada Allah dan bertaubatlah kepada-Nya. Dia (perawi) mengatakan bahawa dia kembali tidak jauh, ketika dia datang dan berkata: Wahai Rasulullah, bersihkanlah aku. Rasulullah (ﷺ) bersabda sebagaimana yang telah dia katakan sebelumnya. Ketika itu adalah keempat kalinya, Rasulullah saw bersabda: Dari apa aku menyucikan kamu? Dia berkata: Dari perzinahan, Rasulullah (ﷺ) bertanya apakah dia telah marah. Dia dimaklumkan bahawa dia tidak marah. Dia berkata: Adakah dia minum arak? Seseorang berdiri dan mencium nafasnya tetapi tidak menyedari bau wain. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu telah berzina? Dia berkata: Ya. Dia membuat pernyataan tentangnya dan dia direjam hingga mati. Orang-orang telah (dibahagikan) kepada dua kumpulan mengenai dia (Ma'iz). Salah seorang dari mereka berkata: Dia telah dibatalkan kerana dosa-dosanya meliputi dia, sedangkan yang lain mengatakan: Tidak ada taubat yang lebih baik daripada taubat Ma'iz, karena dia datang kepada Rasul Allah (ﷺ) dan meletakkan tangannya di tangannya ( di tangan Nabi saw) berkata: Bunuhlah aku dengan batu. (Kontroversi mengenai Ma'iz ini) berlanjutan selama dua atau tiga hari. Kemudian datanglah Rasulullah (ﷺ) kepada mereka (para sahabatnya) ketika mereka sedang duduk. Dia menyambut mereka dengan salam dan kemudian duduk dan berkata: Minta ampun untuk Ma'iz b. Malik. Mereka berkata: Semoga Allah mengampuni Ma'iz b. Malik. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia (Ma'iz) telah bertaubat sehingga jika itu dibahagikan kepada satu umat, itu sudah cukup bagi mereka semua. Dia (perawi) berkata: Kemudian seorang wanita Ghamid, cabang Azd, menghampirinya dan berkata: Wahai Rasulullah, bersihkanlah aku, lalu dia berkata: Celakalah kamu; kembali dan mohon keampunan dari Allah dan bertaubatlah kepada-Nya. Dia berkata: Saya mendapati bahawa anda bermaksud untuk menghantar saya kembali seperti yang anda kirimkan kembali Ma'iz. b. Malik. Dia (Suci, Nabi) berkata: Apa yang telah terjadi kepada anda? Dia mengatakan bahawa dia telah hamil akibat percabulan. Dia (Nabi saw) berkata: Adakah kamu (yang telah melakukan itu)? Dia berkata: Ya. Dia (nabi) berkata kepadanya: (Anda tidak akan dihukum) sehingga anda menyampaikan apa yang ada di dalam rahim anda. Salah seorang dari Ansar menjadi tanggungjawabnya sehingga dia dilahirkan (dari anak itu). Dia (bahawa Ansari) mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan mengatakan wanita Ghamid telah melahirkan seorang anak. Dia (Nabi saw) berkata: Dalam hal ini kita tidak akan melemparkannya dan membiarkan bayi itu tidak menyusu kepadanya. Salah seorang dari Ansar bangkit dan berkata: Rasul Allah, biarkan tanggungjawab menyusu-Nya ada pada saya. Dia kemudian direjam hingga mati.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 34
Rujukan Hadis 1695a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4205
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1695b)
'Abdullah b. Buraida melaporkan atas kebenaran bapanya bahawa Ma'iz b. Malik al-Aslami mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata:
Rasulullah, saya telah menzalimi diri sendiri; Saya telah berzina dan saya sungguh-sungguh menghendaki agar anda menyucikan saya. Dia memalingkannya. Pada hari berikutnya, dia (Ma'iz) kembali menghampirinya dan berkata: Wahai Rasulullah, aku telah berzina. Rasulullah (ﷺ) menjauhkannya untuk kedua kalinya, dan mengirimnya kepada kaumnya dengan berkata: Adakah anda tahu jika ada yang tidak kena dalam fikirannya. Mereka menafikan ada perkara seperti itu dan berkata: Kami tidak mengenalnya tetapi sebagai orang baik yang bijak di antara kami, sejauh yang kami dapat menilai. Dia (Ma'iz) datang untuk ketiga kalinya, dan dia (Nabi saw) mengirimnya seperti yang dia lakukan sebelumnya. Dia bertanya tentang dia dan mereka memaklumkan kepadanya bahawa tidak ada yang salah dengannya atau dengan fikirannya. Ketika itu adalah keempat kalinya, parit digali untuknya dan dia (Nabi saw) mengadili tentangnya dan dia bijak dilempari batu. Dia (perawi) berkata: Ada datang kepadanya (nabi) seorang wanita dari Ghamid dan berkata: Wahai Rasulullah, saya telah berzina, jadi bersihkanlah saya. Dia (Nabi saw) memalingkannya. Pada hari berikutnya dia berkata: Rasulullah, Mengapa kamu memalingkan saya? Mungkin, anda memalingkan saya semasa anda memalingkan Ma'iz. Demi Allah, saya telah hamil. Dia berkata: Baiklah, jika kamu memaksanya, maka pergilah sehingga kamu melahirkan (anak itu). Semasa dia dilahirkan, dia datang bersama anak itu (dibungkus) dengan kain dan berkata: Inilah anak yang telah aku melahirkan. Dia berkata: Pergilah dan menyusukannya sehingga kamu menyapihnya. Ketika dia menyapihnya, dia datang kepadanya (nabi) dengan anak yang memegang sepotong roti di tangannya. Dia berkata: Rasul Allah, di sinilah dia seperti saya telah menyapihnya dan dia makan makanan. Dia (Nabi saw) mempercayakan anak itu kepada salah seorang Muslim dan kemudian menjatuhkan hukuman. Dan dia dimasukkan ke dalam parit hingga ke dadanya dan dia memerintahkan orang-orang dan mereka melemparkannya ke batu. Khalid b Walid maju ke depan dengan batu yang dilemparkan ke kepalanya dan di sana menyemburkan darah di wajah Khalid sehingga dia menyalahgunakannya. Rasulullah (ﷺ) mendengar sumpahannya (Khalid) yang telah dilemparkan kepadanya. Setelah itu dia (Nabi saw) berkata: Khalid, bersikap lembut. Demi Dia di tangan Yang menjadi hidupku, dia telah membuat pertobatan sehingga walaupun seorang pemungut cukai yang salah bertobat, dia akan diampuni. Kemudian memberikan perintah kepadanya, dia berdoa kepadanya dan dia dikebumikan.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 35
Rujukan Hadis 1695b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4206
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1696a)
Imran b. Husain melaporkan bahawa seorang wanita dari Juhaina datang menemui Rasulullah (ﷺ) dan dia telah hamil kerana berzina. Dia berkata:
Rasul Allah, saya telah melakukan sesuatu yang (hukuman yang ditentukan) mesti dijatuhkan kepada saya, jadi kenakan itu. Rasulullah (ﷺ) memanggil tuannya dan berkata: Perlakukanlah dia dengan baik, dan ketika dia melahirkan, bawalah dia kepadaku. Dia melakukan dengan sewajarnya. Kemudian Rasulullah (ﷺ) mengadili dia dan pakaiannya diikat di sekelilingnya dan kemudian dia memerintahkan dan dia direjam hingga mati. Dia kemudian mendoakannya (mayat). Kemudian Umar berkata kepadanya: Rasul Allah, kamu memakbulkan doa untuknya, sedangkan dia telah berzina! Kemudian dia berkata: Dia telah bertobat sehingga jika dibahagikan kepada tujuh puluh orang orang Madinah, itu sudah cukup. Adakah anda mendapat pertobatan yang lebih baik daripada ini bahawa dia mengorbankan hidupnya untuk Allah, Yang Mulia?Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 36
Rujukan Hadis 1696a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4207
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1696b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Yahya b. Abu Kathir.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 37
Rujukan Hadis 1696b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4208
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1697)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama.
Wahai Rasulullah, aku memohon kepada-Mu dengan nama Allah agar engkau mengucapkan penilaian tentang aku menurut Kitab Allah. Penggugat kedua yang lebih bijak daripadanya berkata: Baiklah, tentukanlah di antara kita menurut Kitab Allah, tetapi izinkanlah saya (mengatakan sesuatu). Maka Rasulullah saw berkata: Katakanlah. Dia berkata: Anakku adalah pelayan di rumah orang ini dan dia berzina dengan isterinya. Saya dimaklumkan bahawa anak saya layak dijatuhkan hukuman mati (sebagai hukuman atas kesalahan ini). Saya memberikan seratus kambing dan budak perempuan sebagai tebusan untuk ini. Saya bertanya kepada para cendekiawan (apakah ini boleh menjadi penebusan kesalahan ini). Mereka memberitahu saya bahawa anak saya berhak mendapat seratus pelarik dan diasingkan selama satu tahun. dan wanita ini layak dilempari batu (kerana dia sudah berkahwin) Oleh itu, Rasulullah saw bersabda: Demi Dia yang Tanganku adalah hidupku. Aku akan memutuskan antara kamu menurut Kitab Allah. Budak perempuan dan kambing harus dikembalikan, dan anak lelaki anda harus dihukum dengan seratus sebatan dan diasingkan selama satu tahun. Dan, wahai Unais (b. Zuhaq al-Aslami), pergi menemui wanita ini pada waktu pagi, dan jika dia membuat pengakuan, maka lemparkanlah dia. Dia (perawi) berkata: Dia pergi kepadanya pada waktu pagi dan dia membuat pengakuan. Dan Rasulullah (ﷺ) membuat pernyataan tentangnya dan dia direjam hingga mati.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 39
Rujukan Hadis 1697
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4210
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1699a)
Abdullah b. Umar melaporkan bahawa seorang Yahudi dan seorang Yahudi dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) yang telah berzina. Rasulullah (ﷺ) mendatangi orang Yahudi dan berkata:
Apa yang anda dapati dalam Taurat bagi orang yang berzina? Mereka berkata: Kami menggelapkan wajah mereka dan membuat mereka naik keldai dengan wajah mereka berpaling ke arah yang berlawanan (dan punggung mereka saling menyentuh), dan kemudian mereka dibawa mengelilingi (kota). Dia berkata: Bawalah Taurat jika kamu benar. Mereka membawanya dan membacanya sampai ketika mereka sampai pada ayat yang berkaitan dengan rajam, orang yang membaca meletakkan tangannya pada ayat yang berkaitan dengan rajam, dan membaca (hanya yang ada) di antara tangannya dan apa yang terjadi setelahnya. Abdullah b. Salim yang ketika itu bersama Rasulullah (ﷺ) bersabda: Perintahkan dia (pembacanya) untuk mengangkat tangannya. Dia mengangkatnya dan ada, di bawah itu, ayat yang berkaitan dengan batu. Rasulullah (ﷺ) mengucapkan penghakiman mengenai mereka berdua dan mereka dilempari batu. Abdullah b. Umar berkata: Saya adalah salah seorang yang melempari batu, dan saya melihatnya (orang Yahudi) melindunginya (wanita Yahudi) dengan tubuhnya.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 40
Rujukan Hadis 1699a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4211
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1699b)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) membunuh Yahudi, baik lelaki dan wanita, yang telah berzina. Orang-orang Yahudi membawanya ke Rasulullah saw. Selebihnya hadisnya sama.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 41
Rujukan Hadis 1699b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4212
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1699c)
Ibnu Umar melaporkan bahawa orang Yahudi membawa kepada Rasulullah (ﷺ) seorang lelaki dan wanita yang telah berzina. Selebihnya hadisnya sama.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 42
Rujukan Hadis 1699c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4213
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1700a)
Al-Bara 'b. Azib melaporkan:
Kebetulan oleh Rasulullah (ﷺ) seorang Yahudi dihitamkan dan dicambuk. Rasulullah (ﷺ) memanggil mereka (orang Yahudi) dan berkata: Apakah ini hukuman yang anda dapati di dalam Kitab (Taurat) anda sebagai hukuman yang ditetapkan untuk berzina? Mereka berkata: Ya. Dia (Nabi saw) memanggil salah seorang ulama di antara mereka dan berkata: Saya bertanya kepada anda dengan nama Allah yang menurunkan Taurat kepada Musa apakah itu adalah hukuman yang ditetapkan untuk perzinaan yang anda dapati di dalam Kitab anda. Dia berkata: Tidak. Sekiranya anda tidak bertanya kepada saya dengan nama Allah, saya tidak akan memberikan maklumat ini kepada anda. Kami mendapati hukuman mati hingga mati (seperti hukuman yang ditentukan dalam Taurat). Tetapi (jenayah) ini menjadi perkara biasa di kalangan kelas bangsawan kita. Oleh itu, ketika kita menangkap orang kaya (terlibat dalam kesalahan ini) kita menyelamatkannya, tetapi ketika kita menangkap orang yang tidak berdaya, kita menjatuhkan hukuman yang ditentukan kepadanya. Kami kemudian berkata: Marilah kita berdebat (mengenai hukuman) yang boleh kita berikan kepada orang kaya dan orang miskin. Oleh itu, kami memutuskan untuk menghitamkan wajah dengan arang batu dan cambuk sebagai hukuman pengganti untuk batu. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ya Allah, akulah yang pertama menghidupkan perintah-Mu ketika mereka telah mematikannya. Dia kemudian memerintahkan dan dia (pesalah) itu direjam hingga mati. Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, menurunkan (ayat ini): "Wahai Rasul, (tingkah laku) orang-orang yang saling berselisih dalam menafikan kebenaran tidak boleh menyakitimu ..." hingga "dijelaskan kepada kamu, terimalah itu "(ayat 41) 2176 Dikatakan (oleh orang-orang Yahudi): Pergilah kepada Muhammad; ia memerintahkan anda untuk menghitamkan wajah dan menghukum cambuk (sebagai hukuman untuk berzina), lalu menerimanya, tetapi ia memberikan keputusan untuk rajam, kemudian menghindarinya. (Maka) Allah, Yang Mahatinggi dan Agung, menurunkan (ayat-ayat ini): "Dan mereka yang tidak menilai sesuai dengan apa yang telah dinyatakan oleh Allah, sesungguhnya, adalah penafian kebenaran" (ayat 44); " Dan mereka yang tidak menilai sesuai dengan apa yang telah dinyatakan oleh Allah-mereka, mereka memang orang-orang yang zalim "(ayat 45);" Dan mereka yang tidak menilai sesuai dengan apa yang telah dinyatakan oleh Tuhan - mereka adalah orang-orang yang zalim (ay. 47) (Semua ayat ini) diturunkan berkaitan dengan orang-orang yang tidak beriman.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 43
Rujukan Hadis 1700a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4214
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 5.41 , 5.44 , 5.45 , 5.47
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1700b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan A'mash hingga dengan kata-kata:
"Rasulullah (ﷺ) mengucapkan penghakiman dan dia direjam (sampai mati)" Dan dia tidak menyebut apa-apa yang berkaitan dengan penyataan ayat-ayat.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 44
Rujukan Hadis 1700b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4215
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1701a)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) (mati) seseorang dari Banu Aslam, dan seorang Yahudi dan isterinya.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 45
Rujukan Hadis 1701a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4216
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1701b)
Hadis ini telah disebarkan atas kewibawaan Juraij dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 46
Rujukan Hadis 1701b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4217
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1702)
Abu Ishaq Shaibani berkata:
Saya bertanya 'Abdullah b. Abu Aufi jika Rasulullah (ﷺ) menghukum batu (hingga mati). Dia berkata: Ya. Saya berkata: Setelah Sura al-Nur diturunkan atau sebelum itu? Dia berkata: Saya tidak tahu.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 47
Rujukan Hadis 1702
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4218
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1703a)
Abu Huraira melaporkan bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila seorang wanita dari hamba-hamba anda berzina dan ini (kesalahannya) menjadi jelas, dia harus dicambuk (seperti yang ditentukan) hukuman, tetapi jangan menghukumnya. Sekiranya dia berzina lagi, dia harus (sekali lagi dihukum) dengan mencambuk, tetapi jangan mencela dia. Sekiranya dia melakukan percabulan untuk kali ketiga dan menjadi jelas, maka dia harus menjualnya, walaupun hanya untuk sehelai rambut.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 48
Rujukan Hadis 1703a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4219
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1703b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 49
Rujukan Hadis 1703b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4220
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1703c)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang wanita hamba yang berzina dan tidak dilindungi (berkahwin). Dia berkata:
Sekiranya dia berzina, maka cambuklah dia dan jika dia berzina lagi, maka cambuklah dia dan kemudian juallah dia dengan tali. Ibnu Shihab berkata: Saya tidak tahu apakah dia mengatakan ini (pernyataannya mengenai penjualan wanita hamba) pada kali ketiga atau keempat. Ibn Shihab mengatakan bahawa perkataan dafir (digunakan dalam teks) bermaksud tali.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 50
Rujukan Hadis 1703c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4221
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1704a)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Abu Huraira dan Zaid b. Khalid al-Jubani, tetapi dalam hal ini tidak ada makna dari kata-kata Ibn Shihab bahawa dafir bermaksud tali.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 51
Rujukan Hadis 1704a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4222
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1704b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Abu Huraira dan Zaid b. Khalid al-Juhani dengan cara yang sama seperti yang disampaikan oleh Malik dengan (perbezaan) ini tidak ada keraguan apakah penjualannya (penjualan budak perempuan yang berzina) disebutkan setelah kali ketiga atau keempat.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 52
Rujukan Hadis 1704b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4223
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1705a)
Abd al-Rahman melaporkan bahawa 'Ali, ketika menyampaikan alamat mengatakan:
Wahai orang-orang, jatuhkan hukuman yang telah ditentukan kepada hamba-hambaMu, orang-orang yang sudah berkahwin dan mereka yang belum berkahwin, kerana seorang budak perempuan milik Rasulullah (ﷺ) telah berzina, dan dia memerintahkan aku untuk mencambuknya. Tetapi dia baru-baru ini melahirkan seorang anak dan saya takut jika saya mencambuknya, saya mungkin akan membunuhnya. Oleh itu, saya menyebutkan hal itu kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata: Anda telah melakukannya dengan baik.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 53
Rujukan Hadis 1705a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4224
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1705b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas as-Suddi dengan rantai trznsmitter yang sama, tetapi dia tidak menyebut:
"Mereka yang sudah berkahwin dan mereka yang belum berkahwin." Terdapat juga penambahan di dalamnya: "Saya meluangkannya sehingga dia baik-baik saja."Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 54
Rujukan Hadis 1705b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4225
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1706a)
Anas b. Malik melaporkan bahawa seseorang yang telah meminum arak dibawa kepada Rasulullah (ﷺ). Dia memberinya empat puluh jalur dengan dua sebatan. Abu Bakar juga melakukan hal itu, tetapi ketika Umar (memikul tanggungjawab) kekhalifahan, dia berunding dengan orang-orang dan Abd al-Rahman berkata:
Hukuman yang paling ringan (kerana minum) adalah lapan puluh (belang) dan 'Umar mereka menetapkan hukuman ini.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 55
Rujukan Hadis 1706a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4226
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1706b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Anas melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 56
Rujukan Hadis 1706b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4227
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1706c)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memukul dengan dahan dan kasut telapak tangan, dan Abu Bakar memberikan empat puluh sebatan. Ketika Umar (menjadi Panglima Mukmin) dan orang-orang mendekati padang rumput dan kota, dia berkata (kepada para sahabat nabi). Apa pendapat anda tentang memukul minum? Oleh itu Abd al-Rahman b. Auf berkata:
Pendapat saya adalah bahawa anda menetapkannya sebagai hukuman paling ringan. Kemudian 'Umar menjatuhkan lapan puluh jalur.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 57
Rujukan Hadis 1706c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4228
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1706d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisham dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 58
Rujukan Hadis 1706d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4229
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1706e)
Anas melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memukul empat puluh kali dengan kasut dan ranting sawit (sekiranya minum) anggur. Selebihnya hadisnya sama dan tidak ada yang menyebut tentang padang rumput dan bandar.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 59
Rujukan Hadis 1706e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4230
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1707a)
Hudain b. al-Mundhir Abu Sasan melaporkan:
Saya melihat bahawa Walid dibawa ke Uthmin b. 'Affan ketika dia telah sholat dua rakaat dari solat subuh, dan kemudian dia berkata: Aku membuat kenaikan untukmu. Dan dua lelaki memberikan keterangan terhadapnya. Salah satunya adalah Humran yang mengatakan bahawa dia telah meminum arak. Yang kedua memberi keterangan bahawa dia telah melihatnya muntah. Uthman berkata: Dia tidak akan muntah (arak) kecuali dia meminumnya. Dia berkata: 'Ali, berdiri dan memukulnya. Ali berkata: Hasan, berdiri dan memukulnya. Kemudian Hasan berkata: Biarkan dia menderita panas (kekhalifahan) yang telah menikmati kesejukannya. ('Ali merasa kesal dengan pernyataan ini) dan dia berkata:' Abdullah b. Ja'far, berdiri dan mencambuknya, dan dia mula mencambuknya dan 'Ali menghitung garis-garisnya hingga empat puluh. Dia (Hadrat 'Ali) berkata: Berhentilah sekarang, dan kemudian berkata: Rasulullah (ﷺ) memberi empat puluh jalur, dan Abu Bakar juga memberikan empat puluh garis, dan Umar memberikan lapan puluh jalur, dan semua ini termasuk dalam kategori Sunnab, tetapi yang satu ini (empat puluh jalur) lebih saya sayangi.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 60
Rujukan Hadis 1707a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4231
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1707b)
Ali melaporkan:
Sekiranya saya memaksakan Hadd kepada sesiapa sahaja, dan dia (dalam proses hukuman) mati, saya tidak akan keberatan kecuali jika berlaku pemabuk. Sekiranya dia mati. Saya akan membayar ganti rugi kepadanya kerana Rasulullah (ﷺ) tidak menetapkan peraturan untuknya.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 61
Rujukan Hadis 1707b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4232
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1707c)
Hadis ini diceritakan berdasarkan otoriti Sufyan.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 62
Rujukan Hadis 1707c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4233
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1708)
Abu Barda Ansari melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada yang harus diberikan lebih dari sepuluh bulu mata, tetapi jika ada Hadd yang keluar dari hadits Allah.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 63
Rujukan Hadis 1708
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4234
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1709a)
Ubida b. as-Samit melaporkan:
Ketika kami berada di tempat bersama Rasulullah saw, dia berkata: Sumpah setia kepada saya bahawa anda tidak akan mempersekutukan Allah, bahawa anda tidak akan berzina, bahawa anda tidak akan mencuri, bahawa anda tidak akan mengambil apa-apa nyawa yang dilarang oleh Allah melainkan dengan pembenaran (sah); dan barangsiapa di antara kamu menunaikannya, pahalanya ada di sisi Allah dan dia yang melakukan apa-apa dan dihukum kerana itu, itu semua akan menjadi penebusan dosa itu dan jika ada yang melakukan sesuatu dan Allah menyembunyikan (kesalahannya), maka urusannya terletak di sisi Allah . Dia mungkin memaafkan jika Dia suka, dan Dia mungkin menghukumnya jika Dia suka.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 64
Rujukan Hadis 1709a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4235
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1709b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama dengan penambahan ini:
"Dia membacakan kepada kami ayat yang berkaitan dengan wanita, yaitu bahawa mereka tidak akan mempersekutukan Allah.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 65
Rujukan Hadis 1709b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4236
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1709c)
'Ubida b. as-Samit melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) mengambil dari kami kerana dia mengambil dari wanita bahawa kami tidak akan mempersekutukan Allah dan tidak akan mencuri, dan kami tidak akan berzina, dan kami tidak akan membunuh anak-anak kami, dan kami akan tidak membawa rasa tidak selesa antara satu sama lain. Dan dia yang di antara kamu menunaikan (ikrar ini), pahalanya terletak di sisi Allah, dan dia yang di antara kamu dikenakan hukuman yang ditentukan dan yang dilaksanakan, itulah penebusannya (untuk dosa itu), dan dia yang (dosa) dilindungi oleh Allah, urusannya terletak pada Allah. Dia boleh menghukumnya jika Dia suka atau mungkin memaafkannya jika Dia suka.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 66
Rujukan Hadis 1709c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4237
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1709d)
Ubida b. as-Samit mengulang:
Saya adalah salah seorang penghulu yang bersumpah setia kepada Rasulullah (ﷺ) bahawa kami tidak akan mempersekutukan Allah, dan tidak akan berzina, dan tidak akan mencuri, dan tidak akan membunuh jiwa yang dilarang oleh Allah, tetapi dengan keadilan dan juga menjarah, dan tidak menderhaka (Allah dan Rasul-Nya), maka Syurga (akan menjadi pahala) sekiranya kita melakukan ini (perbuatan); dan jika kita melakukan kemarahan (dan yang tidak dapat dihukum di dunia), Allahlah yang akan menentukannya. Ibnu Rumh berkata: Penghakimannya terletak pada Allah.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 67
Rujukan Hadis 1709d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4238
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1710a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada bayaran yang harus dibayar untuk luka yang disebabkan oleh binatang, kerana (jatuh ke dalam) perigi dan lombong, dan seperlima (adalah bahagian pemerintah) dalam harta karun (harta karun) yang terkubur.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 68
Rujukan Hadis 1710a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4239
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1710b)
Hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Zuhri.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 69
Rujukan Hadis 1710b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4240
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1710c)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Abu Huraira.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 70
Rujukan Hadis 1710c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4241
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1710d)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Luka yang disebabkan oleh (jatuh) di dalam sumur, di lombong, dan menyebabkan haiwan itu tidak memerlukannya; dan ada seperlima (untuk pemerintah) dalam harta karun.Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 71
Rujukan Hadis 1710d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4242
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1710e)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Abu Huraira.
Rujukan dalam buku: Buku29, Hadis 72
Rujukan Hadis 1710e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 17, Hadis 4243
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.