Kitab Adab dan Etika ( كتاب الآداب)
Hadis: (2131)
Anas melaporkan bahawa orang di Baqi 'memanggil orang lain sebagai "Abu'l-Qasim," dan Rasulullah (ﷺ) berpaling ke arahnya. Dia (orang yang telah mengucapkan kata-kata ini) berkata:
Wahai Rasulullah, aku tidak bermaksud kamu, tetapi aku memanggilnya (orang) seperti itu, dan oleh itu Rasulullah (ﷺ) bersabda: Kamu boleh memanggil dirimu dengan namaku, tetapi bukan dengan kunya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 1
Rujukan Hadis 2131
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5314
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2132)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Nama-nama yang paling disukai oleh Allah ialah 'Abdullah dan' Abd al-Rahman.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 2
Rujukan Hadis 2132
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5315
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133a)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa seorang anak dilahirkan oleh seseorang di antara kita dan dia memberinya nama Muhammad. Maka orang-orangnya berkata:
Kami tidak akan membenarkan Anda memberikan nama Muhammad (kepada anak anda) setelah nama Rasulullah (ﷺ). Dia berangkat bersama putranya yang membawanya ke punggung dan mendatangi Rasulullah (ﷺ), dan berkata: Rasulullah telah melahirkan seorang putera kepada saya dan saya telah memberinya nama setelah nama Rasulullah (ﷺ), dimana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Beri dia namaku tetapi jangan beri dia kunya, kerana aku adalah Qasim dalam arti bahawa aku menyebarkan (harta rampasan perang) dan iuran zakat di antara kamu.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 3
Rujukan Hadis 2133a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5316
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133b)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa seorang anak dilahirkan oleh salah satu orang di antara kami dan dia memutuskan untuk memberinya nama Muhammad Kami berkata:
Kami tidak akan membenarkan anda memberikan nama setelah nama Rasulullah (ﷺ) sehingga anda bertanya kepadanya (nabi). Oleh itu, dia (orang itu) datang dan berkata (kepada nabi): Seorang anak dilahirkan di rumah saya dan saya ingin memberinya nama (Muhammad) setelah nama Rasulullah, sedangkan umat saya tidak mengizinkan saya Saya harus menamakannya dengan nama yang suci itu sehingga saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) dalam hubungan ini, di mana dia berkata: Beri dia nama dengan nama saya, tetapi jangan memanggilnya dengan nama saya, kerana saya telah dihantar a Qasim semasa saya sebarkan di antara kamu.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 4
Rujukan Hadis 2133b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5317
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133c)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai wewenang Husain Dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi tidak disebutkan kata-kata ini:
"(Saya telah dihantar sebagai pengedar), jadi saya menyebarkan di antara anda."Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 5
Rujukan Hadis 2133c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5318
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133d)
Jabir b. Abdullah melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Beri nama selepas nama saya, tetapi jangan beri (kunya Abu'l-Qasim setelah saya) kunya, kerana saya adalah Abu'l-Qasim (dalam erti kata) yang saya sebarkan di antara kamu (harta rampasan perang) dan menyebarkan pengetahuan (wahyu). Hadis ini telah disampaikan melalui wewenang Abu Bakar tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 6
Rujukan Hadis 2133d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5319
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133e)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai wewenang A'mash dengan rantai pemancar yang sama tetapi ada sedikit variasi (dari kata-kata) bahawa, bukan kata Bu'ithat (saya telah dihantar), kata ju'ilat ( Saya telah dibuat) telah digunakan.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 7
Rujukan Hadis 2133e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5320
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133f)
Jabir b. Abdullah melaporkan bahawa seorang anak dilahirkan oleh orang dari Ansar dan dia memutuskan untuk memberikan nama Muhammad. Dia mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan bertanya kepadanya (tentang hal itu), lalu dia berkata:
Orang-orang Ansar dengan baik memberikan nama (kepada anak-anak anda) selepas nama saya, tetapi jangan beri mereka kunya selepas kunya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 8
Rujukan Hadis 2133f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5321
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133g)
Hadis ini telah diceritakan melalui rantai pemancar yang berbeza atas kewenangan Shu'ba dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 9
Rujukan Hadis 2133g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5322
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133h)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan:
Seorang anak dilahirkan di rumah orang di antara kami, dan dia memberinya nama Qasim. Kami berkata: Kami tidak akan membenarkan anda (memberikan nama) kepada anak anda sebagai Qasim (dan dengan demikian mengadopsi kunya Abu'l-Qasim) dan menumpangkan mata anda. Dia (orang itu) datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan memberitahukan hal itu kepadanya, lalu dia berkata: Panggil anakmu' Abd al-Rahman.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 10
Rujukan Hadis 2133h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5323
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2133i)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai otoritas Ibn Uyaina, tetapi tidak disebutkan mengenai hal ini:
"Kami tidak akan membiarkan anda menyejukkan mata."Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 11
Rujukan Hadis 2133i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5324
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2134)
Abu Huraira melaporkan bahawa Abu'l-Qasim (ﷺ) berkata:
Berikan nama (kepada anak-anak anda) selepas nama saya tetapi jangan beri kunya (dari Abu'l-Qasim) setelah kunya. Amr melaporkan dari Abu Huraira bahawa dia tidak mengatakan bahawa dia telah mendengarnya secara langsung dari Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 12
Rujukan Hadis 2134
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5325
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2135)
Mughira b. Shu'ba melaporkan:
Ketika saya datang ke Najran, mereka (orang Kristian dari Najran) bertanya kepada saya: Anda membaca "Wahai saudari Harun" (i. Hadrat Maryam) di dalam Al-Qur'an, sedangkan Musa dilahirkan jauh sebelum Yesus. Ketika saya kembali kepada Rasulullah (ﷺ), saya bertanya kepadanya tentang hal itu, dan kemudian dia berkata: Orang-orang tua itu memberi nama (kepada orang-orang mereka) setelah nama-nama para rasul dan orang-orang saleh yang telah pergi sebelum mereka .Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 13
Rujukan Hadis 2135
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5326
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2136a)
Samura b. Jundub melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) melarang kami memberikan nama kepada hamba kami kerana empat nama ini: Aflah (Berjaya), Rabdh (Keuntungan), Yasar (Kekayaan), dan Nafi' (Bermanfaat).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 14
Rujukan Hadis 2136a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5327
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2136b)
Samura b. Jundub melaporkan Utusan Rasulullah ﷺ mengatakan:
Jangan beri nama kepada hamba-hamba-Mu sebagai Rabdh, 'Ya ar, Aflah dan Nafi'.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 15
Rujukan Hadis 2136b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5328
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2137a)
Samura b. Jundub melaporkan:
Rasulullah SAW bersabda "Ungkapan-ungkapan yang paling disukai kepada Allah adalah empat: Subhan Allah (Al-Allah), Al-Hamdulillah (Segala puji bagi Allah), La ilaha illa-Allah (Ada tidak ada ketuhanan melainkan Allah), Allahu Akbar (Allah Maha Besar). Tidak ada salahnya bagi kamu di mana mereka bermula (sambil mengingati Allah). Dan jangan berikan nama-nama ini kepada hamba-hamba kamu: Yasar dan Rabah dan Najih dan Aflah.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 16
Rujukan Hadis 2137a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5329
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2137b)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan Shu'ba dan tidak ada sebutan melainkan tentang hakikat memberi nama kepada hamba dan tidak ada sebutan mengenai empat ungkapan (zikir) dan dia tidak menyebutkan empat perkataan
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 17
Rujukan Hadis 2137b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5330
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2138)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) memutuskan untuk melarang (pengikutnya) menamakan orang sebagai Ya'la (Tertinggi), Baraka (Berkat), Aflah (Berjaya), Yasar dan Nafi', tetapi saya melihat bahawa dia diam setelah itu dan dia melakukannya tidak mengatakan apa-apa sehingga Rasulullah (ﷺ) wafat. Dan dia tidak melarang (pengikutnya melakukan ini), kemudian 'Umar memutuskan untuk melarang (orang) memberikan nama-nama ini, tetapi kemudian menyerah ide itu.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 18
Rujukan Hadis 2138
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5331
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2139a)
Ibn 'Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengubah nama 'Asiya (Tidak taat) dan berkata:
Anda Jamila (i.e. baik dan tampan). Ahmad (salah seorang perawi) meriwayatkannya dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 19
Rujukan Hadis 2139a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5332
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2139b)
Ibn 'Umar melaporkan bahawa' Umar mempunyai seorang anak perempuan yang digelar 'Asiya. Rasulullah (ﷺ) memberinya nama Jamila.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 20
Rujukan Hadis 2139b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5333
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2140)
Ibnu Abbas melaporkan bahawa nama Juwairiya (isteri nabi) adalah Barra (alim). Rasulullah (ﷺ) mengubah namanya menjadi Juwairiya dan berkata:
Saya tidak suka itu harus dikatakan: Dia keluar dari Barra (Soleh). Hadis yang disebarkan atas kebenaran Ibn Abi 'Umar sedikit berbeza dengannya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 21
Rujukan Hadis 2140
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5334
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2141)
Abu Huraira melaporkan bahawa nama Zainab adalah Barra. Dikatakan mengenai dia:
Dia menunjukkan dirinya tidak bersalah. Rasulullah (ﷺ) memberinya nama Zainab.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 22
Rujukan Hadis 2141
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5335
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2142a)
Zainab, anak perempuan Umm Salama, melaporkan:
Nama saya dulu ialah Barra. Rasulullah (ﷺ) memberi saya nama Zainab. Kemudian masuk (masuk rumah Nabi Allah sebagai seorang istri) Zainab, puteri Jahsh, dan namanya juga Barra, dan dia memberinya nama Zainab.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 23
Rujukan Hadis 2142a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5336
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2142b)
Muhammad b. 'Amr b. 'Ata' melaporkan:
Saya telah memberikan nama Barra kepada anak perempuan saya. Zainab, puteri Abu Salama, memberitahu saya bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang saya memberikan nama ini. (Dia berkata): Saya juga dipanggil Barra, tetapi Rasulullah (ﷺ) bersabda: Janganlah kamu bertakwa. Hanya Tuhan sahaja yang mengetahui orang-orang takwa di antara kamu. Mereka (para Sahabat) berkata: Lalu, nama apa yang harus kita berikan kepadanya? Dia berkata: Namakan dia sebagai Zainab.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 24
Rujukan Hadis 2142b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5337
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2143a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Nama yang paling buruk di sisi Allah adalah Malik al-Amidh (Raja Raja). Riwayat yang disampaikan melalui wewenang Shaiba (mengandungi kata-kata ini): Tidak ada raja melainkan Allah yang Maha Agung dan Maha Suci. Sufyan berkata: Begitu juga dengan kata Shahinshah (juga sebutan paling keji). Ahmad b. Hanbal berkata: Saya bertanya kepada Abu 'Amr tentang makna Akhna. Dia berkata: Yang paling keji.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 25
Rujukan Hadis 2143a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5338
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2143b)
Abu Huraira melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) begitu banyak dan salah satunya adalah bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Orang yang paling celaka di sisi Allah pada hari kiamat dan orang yang paling buruk dan sasaran kemurkaan-Nya adalah orang yang digelar Malik al-Amlak (Raja segala Raja) kerana tidak ada raja melainkan Allah.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 26
Rujukan Hadis 2143b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5339
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2144a)
Anas b. Malik melaporkan:
Saya mengambil 'Abdullah b. Abi Talha Ansari kepada Rasulullah (ﷺ) pada saat kelahirannya. Rasulullah (ﷺ) ketika itu memakai jubah wol dan mengayuh unta dengan tar. Dia berkata: Adakah anda mempunyai tarikh? Saya cakap ya. Dia mengambil kurma dan memasukkannya ke dalam mulutnya dan melembutkannya, lalu membuka mulut bayi itu dan memasukkannya ke dalam dan anak itu mulai menjilatnya. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Kaum Ansar menyukai tarikhnya, dan dia (Nabi saw) memberinya nama' Abdullah.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 27
Rujukan Hadis 2144a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5340
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2144b)
Anas b. Malik melaporkan bahawa putera Abu Talha telah sakit. Abu Talha berangkat (dalam perjalanan) dan putranya menghembuskan nafas terakhir (semasa dia tiada). Ketika Abu Talha kembali, dia berkata (kepada isterinya):
Bagaimana dengan anak saya? Umm Sulaim (isteri Abu Talha) berkata: Dia sekarang berada dalam keadaan yang lebih selesa daripada sebelumnya. Dia menghidangkannya makan malam dan dia mengambilnya. Dia kemudian menghampirinya (dan melakukan hubungan seksual dengannya) dan ketika semuanya selesai dia berkata: Buatlah pengaturan untuk pengebumian anak itu. Ketika itu pagi. Abu Talha mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan memberitahunya, lalu dia berkata: Adakah kamu bermalam dengannya. Dia berkata: Ya. Dia (Nabi saw) kemudian berkata: Ya Allah, berkatilah mereka berdua (dan sebagai hasil keberkatan) dia melahirkan seorang anak. Abu Talha berkata kepada saya (Anas b. Malik) untuk mengambil anak itu, (jadi saya membawanya) dan datang kepada Rasulullah (ﷺ). Dia (Umm Sulaim) juga telah mengirim beberapa tarikh (bersama dengan anak itu). Rasulullah (ﷺ) membawanya (anak itu) (di pangkuannya) dan berkata: Adakah sesuatu yang bersamamu (untuk Tahnik). Mereka (para Sahabat) berkata: Ya. Rasulullah (ﷺ) menangkap mereka (kurma dan mengunyahnya). Dia kemudian memasukkannya (kurma yang dikunyah) ke dalam mulut kanak-kanak itu lalu menggosok lelangitnya dan memberinya nama 'Abdullah.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 28
Rujukan Hadis 2144b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5341
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2144c)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan Anas melalui rangkaian transmisi lain.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 29
Rujukan Hadis 2144c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5342
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2145)
Abu Musa melaporkan:
Seorang kanak-kanak dilahirkan di rumah saya dan saya membawanya kepada Rasulullah saw dan dia memberinya nama Ibrahim dan dia menggosok langit-langitnya dengan buah kurma.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 30
Rujukan Hadis 2145
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5343
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2146a)
'Urwa b. Zubair dan Fatima anak perempuan Mandhir b. Zubair, melaporkan bahawa Asma 'putri Abu Bakar pada waktu berhijrah dengan keluarga' Abdullah b. Zubair (dalam rahimnya). Dia datang ke Quba 'dan melahirkan' Abdullah di tempat itu dan kemudian mengirimnya ke Rasulullah (ﷺ) sehingga dia harus menggosok lelangitnya dengan buah kurma yang dikunyah. Rasulullah saw memegangnya (anak itu) dan dia meletakkannya di pangkuannya dan kemudian meminta tarikh. 'Aisyah berkata:
Beberapa masa dihabiskan sebelum kami dapat menjumpainya. Dia (Nabi saw) mengunyah mereka dan kemudian memasukkan air liurnya ke dalam mulutnya. Perkara pertama yang memasuki perutnya, adalah air liur Rasulullah (ﷺ). Asma 'berkata: Dia kemudian mengusapnya dan memberkatinya dan memberinya nama Abdullah. Dia ('Abdullah) pergi kepadanya (nabi) ketika dia telah mencapai usia tujuh atau lapan tahun untuk berjanji setia kepada Rasulullah (ﷺ) sebagaimana yang diperintahkan oleh Zubair kepadanya. Rasulullah (ﷺ) tersenyum ketika melihat dia datang ke arahnya dan kemudian menerima kesetiaannya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 31
Rujukan Hadis 2146a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5344
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2146b)
Asma 'melaporkan bahawa dia telah hamil di Mekah dengan Abdullah b. Zubair (di rahimnya) dan dia (lebih jauh) berkata:
Saya berangkat (untuk berhijrah ke Madinah) ketika saya berada di tahap kehamilan yang lanjut. Saya datang ke Madinah dan turun di tempat yang dikenali sebagai Quba 'dan melahirkan seorang anak di sana. Kemudian saya datang kepada Rasulullah saw. Dia meletakkannya (anak) di pangkuannya dan kemudian memerintahkan tarikh yang akan dibawa. Dia mengunyahnya dan kemudian memasukkan air liur ke dalam mulutnya. Perkara pertama yang masuk ke perutnya adalah air liur Rasulullah (ﷺ). Dia kemudian menggosok lelangitnya dengan buah kurma dan kemudian memohon berkat untuknya dan memberkatinya. Dia adalah anak pertama yang dilahirkan dalam Islam (selepas berhijrah).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 32
Rujukan Hadis 2146b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5345
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2146c)
Asma ', putri Abu Bakar, melaporkan bahawa ketika dia berhijrah ke Rasulullah (ﷺ) di Madinah dia berkeluarga dengan Abdullah b. Zubair di rahimnya.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 33
Rujukan Hadis 2146c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5346
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2147)
'Aisyah melaporkan bahawa bayi yang baru dilahirkan dibawa kepada Rasulullah (ﷺ). Dia memberkati mereka dan menggosok selera mereka dengan buah kurma.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 34
Rujukan Hadis 2147
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5347
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2148)
'A'isha melaporkan:
Kami mengambil 'Abdullah b. Zubair kepada Rasulullah (ﷺ) agar dia memasukkan air liur ke dalam mulutnya dan kita harus berusaha keras untuk mendapatkannya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 35
Rujukan Hadis 2148
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5348
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2149)
Sahl b. Sa'd melaporkan bahawa Mundhir b. Aba Usaid dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) pada masa kelahirannya. Rasul (ﷺ) meletakkannya di pahanya dan Abfi Usaid terus duduk di sana. Rasulullah (ﷺ) telah sibuk dengan sesuatu yang lain di hadapannya. Abu Usaid memerintahkan anaknya diangkat dari pangkuan Rasulullah (ﷺ) dan dia diangkat. Ketika Rasulullah (ﷺ) selesai, dia berkata:
Anak mana? Abd Usaid berkata: Rasulullah, kami membawanya pergi. Dia berkata: Siapa namanya? Dia berkata; Rasulullah, memang begitu, di mana dia (Nabi saw) berkata: Tidak, namanya Mundhir, dan menamainya Mundhir pada hari itu.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 36
Rujukan Hadis 2149
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5349
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2150)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mempunyai sifat terpuji di kalangan manusia. Saya mempunyai seorang saudara lelaki yang bernama Abu 'Umair. Saya rasa dia disapih. Ketika Rasulullah saw datang ke rumah kami, dia melihatnya, dan berkata:
Abu 'Umair, apa yang telah dilakukan burung pipit? Dia (Anas) mengatakan bahawa dia telah bermain dengan itu.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 37
Rujukan Hadis 2150
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5350
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2151)
Anas b Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberitahu saya:
Wahai Anakku.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 38
Rujukan Hadis 2151
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5351
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2152a)
Mughira b. Shu'ba melaporkan bahawa tidak ada orang lain yang mengajukan lebih banyak pertanyaan dari Rasulullah (ﷺ) mengenai Dajjal daripada saya, tetapi dia hanya mengatakan dengan sedikit perasaan):
Wahai anakku, mengapa kamu risau kerana dia? Dia tidak akan membahayakan kamu. Saya berkata: Orang-orang menyangka bahawa dia akan mempunyai bersamanya sungai-sungai air dan gunung-ganang roti, di mana dia berkata: Dia akan lebih tidak penting di sisi Allah daripada semua perkara ini (miliknya).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 39
Rujukan Hadis 2152a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5352
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2152b)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan Ismail, dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 40
Rujukan Hadis 2152b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5353
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153a)
Abu Sa'id Khudri melaporkan:
Saya duduk di Madinah bersama dengan orang-orang Ansar ketika Abu Musa datang gemetar ketakutan. Kami berkata kepadanya: Apa masalahnya? Dia berkata: 'Umar (saw) mengirim saya. Saya menghampirinya dan memberi salam sebanyak tiga kali di pintu rumahnya tetapi dia tidak memberi respons kepada saya dan oleh itu saya kembali. Setelah itu dia ('Umar) berkata: Apa yang menghalangi kamu sehingga kamu tidak muncul? Saya berkata: Saya datang kepada anda dan memberi salam kepada anda di pintu rumah anda tiga kali tetapi saya tidak diberi respons, jadi saya kembali seperti yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ): Apabila ada di antara kamu meminta izin tiga kali dan dia tidak diberi izin, dia harus kembali. Umar berkata: Bawalah saksi untuk menyokong yang anda katakan, jika tidak, saya akan membawa anda bertugas. Ubayy b. Ka'b berkata: Tidak ada yang boleh berdiri bersamanya (sebagai saksi) melainkan yang termuda di antara orang-orang. Abu Sa'id berkata: Saya adalah yang termuda di antara orang-orang, di mana dia berkata: Kemudian kamu pergi bersamanya (untuk menyokong pendapatnya).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 41
Rujukan Hadis 2153a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5354
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153b)
Hadis ini telah diriwayatkan mengenai kebenaran Yazid b. Khusaifa dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan penambahan ini:
Abu Sa'id berkata: Oleh itu, saya berdiri, dan pergi ke 'Umar dan memberi saksi (apa yang dikatakan oleh Abu Musa).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 42
Rujukan Hadis 2153b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5355
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153c)
Abd Sa'id Khudri melaporkan:
Kami berada di syarikat Ubayy b. Ka'b bahawa Abu Musa Ash'ari datang ke sana dalam keadaan marah. Dia berdiri (di hadapan kami) dan berkata: Saya meminta anda untuk memberi kesaksian dengan nama Allah apakah ada orang di antara anda yang mendengar Rasulullah (ﷺ) mengatakan: Izin (untuk memasuki rumah) harus diminta tiga kali dan jika izin diberikan kepada anda (kemudian masuk). jika tidak, kembali. Ubayy b. Ka'b berkata: Apa itu iiiatter? Dia berkata: Saya meminta izin semalam dari 'Umar b. Khattab tiga kali tetapi dia tidak mengizinkan saya, jadi saya kembali; kemudian saya pergi kepadanya hari ini dan mengunjunginya dan memaklumkan kepadanya bahawa saya telah datang kepadanya semalam dan menyambutnya tiga kali, kemudian kembali, di mana dia berkata: Ya, kami memang mendengar anda tetapi pada waktu itu sibuk, tetapi mengapa anda tidak meminta izin (lebih jauh dan anda pasti tidak pernah kembali sehingga anda dibenarkan melakukannya). Dia berkata: Saya meminta izin (dengan cara) bahawa saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda (sehubungan dengan' meminta izin untuk memasuki rumah orang asing). Setelah itu dia (Hadrat Umar) berkata: Demi Allah, aku akan menyeksa punggung dan perutmu kecuali kamu membawa orang yang dapat menyaksikan apa yang kamu nyatakan. 'Ubayy b. Ka'b berkata: Demi Allah, tidak ada seorangpun yang boleh bersamamu (untuk memberi kesaksian) melainkan yang termuda di antara kami. Oleh itu, dia berkata kepada Abu Sa'id: Berdirilah. Oleh itu, saya berdiri sehingga saya menemui Umar dan berkata: Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) mengatakan ini.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 43
Rujukan Hadis 2153c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5356
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153d)
Abu Sa'id melaporkan bahawa Abu Musa al-Ash'ari datang ke pintu 'Umar dan meminta izinnya (untuk masuk ke rumahnya). Umar berkata:
Itu sekali. Dia sekali lagi meminta izin untuk kali kedua dan 'Umar berkata: Ini dua kali. Dia sekali lagi meminta izin untuk ketiga kalinya dan Umar berkata: Ini tiga kali. Dia (Abu Musa) kemudian kembali. Dia (Hadrat 'Umar) (mengirim seseorang) untuk mengejarnya sehingga dia harus dibawa kembali. Setelah itu dia (Hadrat Umar) berkata: Sekiranya perbuatan ini sesuai dengan perintah Rasulullah (ﷺ), kamu telah menyimpannya di dalam fikiranmu, maka tidak mengapa (jika tidak, aku akan memberikan hukuman yang berat kepada kamu) bahawa ia akan menjadi contoh kepada orang lain. Abu Sa'id berkata: Kemudian dia (Abu Musa) datang kepada kami dan berkata: Adakah anda ingat Rasulullah (ﷺ) telah mengatakan ini: "Izin adalah tiga kali"? Mereka ( Sahabat yang duduk di wilayah itu) mulai tertawa, di mana dia (Abu Musa) berkata: Di sana datang saudara saudaramu yang terganggu dan kamu ketawa. Abu Sa'id berkata: (Baiklah), kamu pergi. Aku akan peserta anda dalam masalah anda ini.Jadi dia datang kepadanya (Hadrat Umar) dan berkata: Inilah Abu Sa'id (untuk menyokong pernyataan saya).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 44
Rujukan Hadis 2153d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5357
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153e)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Sa'id Khudri melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 45
Rujukan Hadis 2153e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5358
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153f)
'Ubaid b. Umair melaporkan bahawa Abu Musa membawa izin dari Umar (untuk memasuki rumah) tiga kali, dan mendapati dia sibuk kembali, di mana Umar berkata (kepada tahanan rumahnya):
Adakah anda tidak mendengar suara 'Abdullah b. Qais (Kunya Abu Musa Ash'ari)? Dia dipanggil kembali. dan dia (Hadrat 'Umar) berkata: Apa yang mendorong Anda melakukannya? Setelah itu, dia berkata: Inilah cara kita diperintahkan untuk bertindak. Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Bawalah bukti (untuk menyokongnya), jika tidak, saya akan menangani (tegas) dengan anda. Maka dia (Abu Musa) berangkat dan datang ke pertemuan orang-orang Ansar dan meminta mereka untuk bersaksi sebelum hadrat Umar tentang hal ini. Mereka (para Sahabat yang hadir di sana) berkata: Tidak ada yang lain kecuali yang termuda di antara kita yang akan menanggung kenyataan ini. Oleh itu Abu Sa'id Khudri (yang merupakan yang termuda dalam syarikat itu) berkata: Kami telah diperintahkan untuk melakukannya (ketika mengunjungi rumah orang lain). Kemudian 'Umar berkata: Perintah Rasulullah (ﷺ) ini tetap disembunyikan dari saya hingga sekarang kerana perniagaan saya di pasar.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 46
Rujukan Hadis 2153f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5359
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2153g)
Hadis ini telah disebarkan atas kewibawaan Ibn Juraij, tetapi tidak disebutkan kata-kata "perniagaan di pasar".
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 47
Rujukan Hadis 2153g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5360
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2154a)
Abu Musa Ash'ari melaporkan bahawa dia pergi ke 'Umar b. Khattab dan menyambutnya dengan mengatakan:
As-Salamu-'Alaikum, inilah 'Abdullah b. Qais, tetapi dia tidak mengizinkannya (masuk). Dia (Abu Musa Ash'ari) kembali menyambutnya dengan as-Salamu-'Alaikum dan berkata: Inilah Abu Musa, tetapi dia (Hadrat 'Umar) tidak mengizinkannya (masuk). Dia kembali berkata: As-Salam-u-'Alaikum, (dan berkata) inilah Ash'ari, (lalu tidak mendapat tanggapan dia kembali). Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Bawalah dia kembali kepadaku, bawa dia kembali kepadaku. Maka dia pergi ke sana (di hadapan Hadrat' Umar) dan dia berkata kepadanya: Abu Musa, apa yang membuatmu kembali, sementara kami sibuk dalam beberapa pekerjaan? Dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: Izin harus dicari tiga kali. Dan jika anda diizinkan, (kemudian masuk), jika tidak, kembali. Dia berkata: Sampaikan kenyataan ini, jika tidak, saya akan melakukan ini dan itu, i. e. Saya akan menghukum anda. Abu Musa pergi dan 'Umar berkata kepadanya (semasa pemergiannya): Dia (Abu Musa) menemui saksi dia harus menemuinya di sisi mimbar pada waktu petang dan dia tidak menemui saksi yang tidak akan kamu temukan dia di sana. Ketika sudah petang dia (Hadrat 'Umar) menjumpainya (Abu Musa) di sana. Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Abu Musa, apakah kamu dapat menemui saksi atas apa yang telah kamu katakan? Dia berkata: Ya. Inilah Ubayy bin Ka'b, di mana dia (Hadrat 'Umar) berkata: Ya, dia adalah seorang saksi yang sahih. Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Abu Tufail (kunya Ubayy b. Ka'b), apa yang dia (Abu Musa katakan? Setelah itu dia berkata: Ibn Khattab, aku mendengar Rasulullah (ﷺ) berkata demikian. terbukti menjadi (penguasa tugas) yang sukar bagi para sahabat Rasulullah (ﷺ), di mana Baginda Hadrat' Umar berkata: Suci Allah. Saya telah mendengar sesuatu (dalam hubungan ini), tetapi saya berharap ia dapat dilaksanakan (sebagai fakta yang tidak dapat dinafikan).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 48
Rujukan Hadis 2154a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5361
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2154b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Talha b. Yahya dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan variasi kata-kata ini:
Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Abu Mundhir (Kunya Ubayy b. Ka'b), adakah kamu mendengar ini dari Rasulullah (ﷺ)? Setelah itu dia berkata: Ya. dan dia selanjutnya berkata: Ibn Khattab, jangan menjadi siksaan bagi para sahabat Rasulullah saw. Namun, tidak disebutkan kata-kata 'Umar: "Maha Suci Allah" dan apa yang berikut kemudiannya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 49
Rujukan Hadis 2154b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5362
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2155a)
Jabir b. Abdullah melaporkan:
Saya datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan memanggilnya (dengan tujuan untuk meminta izin). dimana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Siapa itu? Saya berkata: Ini adalah saya. Kemudian dia (Nabi saw) keluar sambil berkata: Ini adalah I. saya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 50
Rujukan Hadis 2155a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5363
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2155b)
Jabir b. Abdullah melaporkan:
Saya meminta izin daripada Rasulullah saw untuk melihatnya. Dia berkata: Siapa itu? Saya berkata: Ini adalah saya. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ini adalah saya, saya (kata-kata ini tidak membawa saya kesimpulan).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 51
Rujukan Hadis 2155b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5364
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2155c)
Hadis ini telah disampaikan berdasarkan wewenang Syu'ba dengan sedikit variasi kata-kata dan itu adalah:
Nabi (ﷺ) mengucapkan kata-kata ini: Ini adalah saya, saya.” Dengan cara seolah-olah dia tidak menyetujui hal ini.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 52
Rujukan Hadis 2155c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5365
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2156a)
Sahl b. Sa'd as-Sa'id melaporkan bahawa seseorang mengintip melalui lubang pintu Rasulullah (ﷺ), dan pada masa itu Rasulullah (ﷺ) mempunyai alat menggaru yang dengannya dia menggaru kepalanya. Ketika Rasulullah (ﷺ) melihatnya. dia berkata:
Sekiranya saya mengetahui bahawa anda telah mengintip melalui pintu, saya akan memasukkannya ke mata anda, dan Rasulullah (ﷺ) bersabda: Izin diperlukan sebagai perlindungan terhadap pandangan.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 53
Rujukan Hadis 2156a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5366
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2156b)
Sahl b. Sa'd as-Sa'idi melaporkan bahawa seseorang mengintip melalui lubang pintu Rasulullah (ﷺ) dan dia mempunyai sesuatu yang tajam dengannya (rambut kepalanya). Rasulullah (ﷺ) berkata kepadanya:
Sekiranya saya tahu bahawa anda telah mengintip. Saya akan memasukkannya ke mata anda. Allah telah menetapkan meminta izin kerana perlindungan dari pandangan.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 54
Rujukan Hadis 2156b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5367
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2156c)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Sahl b. Sa'd as-Sa'idi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 55
Rujukan Hadis 2156c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5368
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2157)
Anas b. Malik melaporkan bahawa seseorang mengintip beberapa lubang (di pintu) Rasulullah (ﷺ) (dan dia mendapati dia) berdiri (mengangkat) anak panah atau beberapa anak panah. Perawi berkata:
Saya merasakan seolah-olah Rasulullah (ﷺ) akan menusuk (matanya).Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 56
Rujukan Hadis 2157
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5369
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2158a)
Abu Huraira melaporkan pernah mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mengintip rumah orang tanpa persetujuan mereka, dibolehkan mereka memadamkan matanya.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 57
Rujukan Hadis 2158a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5370
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2158b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya seseorang melirik ke (rumah) rumah anda tanpa izin, dan anda mempunyai tongkat di tangan anda dan anda akan mempunyai pandangan bahawa ia tidak akan membahayakan anda.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 58
Rujukan Hadis 2158b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5371
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2159a)
Jarir b. Abdullah melaporkan:
Saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai pandangan secara tiba-tiba (yang dilemparkan) di wajah (bukan mahram). Dia memerintahkan saya bahawa saya harus mengalihkan pandangan.Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 59
Rujukan Hadis 2159a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5372
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2159b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Yunus melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku38, Hadis 60
Rujukan Hadis 2159b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 25, Hadis 5373
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.