Kitab Ikrar ( كتاب النذر)
Hadis: (1638a)
Ibnu Abbas melaporkan bahawa Sa'd b. Ubida meminta Rasulullah (ﷺ) untuk membuat keputusan mengenai sumpah yang diambil oleh ibunya yang telah meninggal sebelum menunaikannya. Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Penuhi itu bagi pihaknya.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 1
Rujukan Hadis 1638a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4017
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1638b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rantai pemancar yang berbeza.
Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 2
Rujukan Hadis 1638b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4018
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1639a)
'Abdullah b. Umar melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) memilih satu hari melarang kita bersumpah dan berkata: Tidak akan menghalangi apa-apa; ia adalah sesuatu yang diambil dari orang yang sengsara.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 3
Rujukan Hadis 1639a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4019
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1639b)
Ibnu Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Sumpah itu tidak menyegerakan apa-apa dan tidak menghalangi apa-apa, tetapi adalah cara di mana (sesuatu) diambil dari orang yang sengsara.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 4
Rujukan Hadis 1639b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4020
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1639c)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang (bersumpah) orang, dan berkata:
Itu tidak (semestinya) membawa kebaikan (dalam bentuk hasil yang nyata, dan nyata), tetapi itu adalah maksud di mana sesuatu diambil dari orang-orang yang sengsara.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 5
Rujukan Hadis 1639c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4021
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1639d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewenangan Mansur dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 6
Rujukan Hadis 1639d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4022
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1640a)
Abu Heraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan bersumpah, kerana sumpah tidak berpengaruh terhadap Takdir; hanya dari sengsara sesuatu yang diekstrak.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 7
Rujukan Hadis 1640a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4023
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1640b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) melarang bersumpah, dan berkata:
Ia tidak menghindarkan Takdir, tetapi merupakan cara di mana sesuatu diambil dari si penderita.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 8
Rujukan Hadis 1640b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4024
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1640c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sumpah itu tidak mendekatkan apa pun kepada anak Adam yang tidak ditentukan oleh Allah untuknya, tetapi (kadang-kadang) nazar itu bertepatan dengan Takdir, dan ini adalah bagaimana sesuatu diambil dari orang yang sengsara, yang mana si penderita itu tidak bersedia memberi.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 9
Rujukan Hadis 1640c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4025
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1640d)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran 'Amr b. Abu 'Amr.
Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 10
Rujukan Hadis 1640d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4026
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1641a)
Imran b. Husain melaporkan bahawa suku Thaqif adalah sekutu Bani 'Uqail. Thaqif mengambil dua orang dari kalangan sahabat Rasulullah ﷺ sebagai tawanan. Para sahabat Rasulullah (ﷺ) mengambil seorang di Banu Uqail sebagai tawanan, dan menangkap al-'Adbi (unta nabi) bersama-sama dengannya. Rasulullah (ﷺ) datang kepadanya dan dia diikat dengan tali. Dia berkata:
Muhammad. Dia mendekatinya dan berkata: Ada apa dengan kamu? Setelah itu dia (tahanan) berkata: Mengapa kamu mengambilku sebagai tawanan dan mengapa kamu menangkap seorang yang meneruskan perjalanan para jamaah (unta betina ketika dia membawa Nabi di punggungnya dan berjalan di depan orang banyak)? Dia (Nabi saw) berkata: (Kesalahanmu adalah kesalahan besar) Saya (anak buah saya) telah menangkap anda atas kejahatan sekutu anda, Banu Thaqif. Dia (Nabi saw) kemudian berpaling. Dia kembali memanggilnya dan berkata: Muhammad, Muhammad, dan oleh kerana Rasulullah (ﷺ) sangat penyayang, dan lembut hati, dia kembali kepadanya, dan berkata: Ada apa dengan kamu? Dia berkata: Saya seorang Muslim, di mana dia (Nabi saw) berkata: Sekiranya anda mengatakan ini ketika anda telah menjadi tuan diri anda, anda pasti akan memperoleh setiap kejayaan. Dia kemudian berpaling. Dia (tahanan) memanggilnya lagi dengan mengatakan: Muhammad, Muhammad. Dia menghampirinya dan berkata: Ada apa dengan kamu? Dia berkata: Saya lapar, beri makan saya, dan saya dahaga, jadi berikanlah saya minum. Dia (Nabi saw) berkata: Itulah (untuk memuaskan) keinginan anda. Dia kemudian ditebus untuk dua orang (yang telah ditawan oleh Thaqif). Dia (perawi) berkata: Seorang wanita dari Ansar telah ditawan dan juga al-Adbi 'ditangkap. Wanita itu diikat dengan tali. Orang-orang memberi rehat kepada haiwan mereka sebelum rumah mereka. Suatu malam dia melarikan diri dari perbudakan dan datang ke unta. Ketika dia menghampiri unta, mereka gelisah dan asyik sehingga dia meninggalkannya hingga dia sampai di al-, Adbi '. Ia tidak resah dan wasap; itu jinak. Dia menunggang punggungnya dan mengusirnya dan dia pergi. Ketika mereka (musuh-musuh Islam) diberi peringatan akan hal ini, mereka mencarinya, tetapi unta betina itu melelahkan mereka. Dia (wanita itu) bersumpah untuk Allah, sekiranya dia menyelamatkannya, dia akan memberikannya sebagai pengorbanan. Ketika dia sampai di Madinah, orang-orang melihatnya dan mereka berkata: Inilah al-Adbi, unta dari Rasulullah (ﷺ). Dia (wanita itu) mengatakan bahawa dia telah bersumpah bahawa jika Allah menyelamatkannya dari belakang, dia akan mengorbankannya. Mereka (para sahabat Nabi) menemui Rasulullah (ﷺ) dan memberitahukan hal itu kepadanya, di mana dia berkata: Suci Allah, betapa sakitnya dia memberikan pahala bahawa dia bersumpah kepada Allah bahawa jika Dia menyelamatkannya di punggungnya, dia akan mengorbankannya! Tidak ada pemenuhan sumpah dalam tindakan tidak taat, atau dalam tindakan di mana seseorang tidak mempunyai kawalan. Dalam versi Ibn Hujr (kata-katanya): "Tidak ada nazar dalam kemaksiatan kepada Allah."Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 11
Rujukan Hadis 1641a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4027
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1641b)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Ayyub dengan rangkaian pemancar yang sama dan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 12
Rujukan Hadis 1641b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4028
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1642)
Anas melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melihat seorang lelaki tua disokong antara kedua puteranya. Dia (Nabi saw) berkata:
Ada apa dengan dia? Mereka berkata: Dia telah bersumpah untuk berjalan (berjalan kaki ke Ka'bah). Setelah itu dia (Apoitle Allah) berkata: Allah tidak peduli terhadapnya yang menimpa dirinya, dan dia memerintahkannya untuk menunggang.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 13
Rujukan Hadis 1642
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4029
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1643a)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) menemui seorang lelaki tua yang berjalan di antara kedua puteranya yang disokong oleh mereka, dimana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Apa masalahnya dengannya? Dia (perawi) berkata: Rasul Allah, mereka adalah anak-anaknya dan ada di atasnya (pemenuhan) sumpah, di mana Rasul Allah (ﷺ) bersabda: Menunggang, orang tua, kerana Allah tidak memerlukan kamu dan kamu bernazar.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 14
Rujukan Hadis 1643a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4030
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1643b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Amr b. Abu 'Amr dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 15
Rujukan Hadis 1643b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4031
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1644a)
'Uqba b. Amir melaporkan:
Kakak saya bersumpah bahawa dia akan berjalan kaki dengan teliti ke rumah Allah (Ka'ba). Dia meminta saya untuk bertanya dari Rasulullah (ﷺ) mengenainya. Saya meminta keputusannya dan dia berkata: Dia harus berjalan kaki dan menunggang juga.Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 16
Rujukan Hadis 1644a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4032
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1644b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Uqba b. Amir Juhani. tetapi dalam hal ini tidak disebut mengenai "berkaki ayam".
Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 17
Rujukan Hadis 1644b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4033
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1645)
'Uqba. b. Amir melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tempoh (pelanggaran) sumpah adalah sama dengan (pelanggaran sumpah).Rujukan dalam buku: Buku26, Hadis 18
Rujukan Hadis 1645
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 14, Hadis 4034
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.