Kitab Doa - Pengebumian ( كتاب الجنائز)
Hadis: (916a)
Abu Sa'id al-Khudri melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Mintalah untuk membacakan "Tidak ada tuhan melainkan Allah" kepada anda yang sedang mati.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 1
Rujukan Hadis 916a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1996
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (916b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Sulaiman b. Bilal dengan rantai pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 2
Rujukan Hadis 916b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1997
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (917)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Mintalah untuk membacakan "Tidak ada tuhan melainkan Allah" kepada anda yang sedang mati.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 3
Rujukan Hadis 917
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1998
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (918a)
Umm Salama melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya ada orang Islam yang mengalami musibah mengatakan, apa yang diperintahkan oleh Allah kepadanya, "Kita adalah milik Allah dan kepada-Nya kita akan kembali; Ya Allah, pahala saya atas penderitaan saya dan berikan saya sesuatu yang lebih baik daripada itu sebagai gantinya," beri dia sesuatu yang lebih baik daripadanya sebagai pertukaran. Ketika Abu Salama meninggal, dia berkata: Apa yang Muslim lebih baik daripada Abu Salama yang keluarganya adalah yang pertama berhijrah kepada Rasulullah (ﷺ). Saya kemudian mengucapkan kata-kata itu, dan Allah memberikan saya sebagai Rasul Allah ﷺ sebagai ganti. Dia berkata: Rasulullah ﷺ mengirim Hatib b. Abu Balta'a untuk menyampaikan pesan perkawinan dengannya. Saya berkata kepadanya: Saya mempunyai seorang anak perempuan (sebagai tanggungan saya) dan saya mempunyai sifat cemburu. Dia (Nabi saw) berkata: Sejauh putrinya, kami akan memohon kepada Allah, agar Dia membebaskannya (dari tanggungjawabnya) dan saya juga akan memohon kepada Allah untuk menghilangkan cemburu (perangai) itu.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 4
Rujukan Hadis 918a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1999
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (918b)
Umm Salama, isteri Rasulullah ﷺ, melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Sekiranya ada hamba (Allah) yang mengalami musibah yang mengatakan: "Kita adalah kepunyaan Allah dan kepada-Nya kita akan kembali; Ya Allah, balaskanlah aku atas penderitaan saya dan berikan saya sesuatu yang lebih baik daripada itu sebagai gantinya," 'Allah akan memberi dia membalas penderitaan, dan akan memberinya sesuatu yang lebih baik daripada itu sebagai gantinya. Dia (Umm Salama) berkata: Ketika Abu Salama meninggal. Saya mengucapkan (kata-kata ini) seperti yang diperintahkan oleh saya oleh Rasulullah (ﷺ). Oleh itu, Allah memberi saya pertukaran yang lebih baik daripada dia. i. e. (Saya diambil sebagai isteri) Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 5
Rujukan Hadis 918b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2000
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (918c)
Umm Salama, isteri Rasulullah saw, melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan seperti hadis yang disebarkan oleh Abu Usama, tetapi dengan tambahan ini dia berkata:
"Ketika Abu Salama meninggal saya berkata: Siapa yang lebih baik daripada Abu Salama, sahabat Rasulullah (ﷺ), dan Allah memutuskan untuk saya dan saya berkata (kata-kata ini terdapat dalam permohonan yang disebutkan di atas) dan saya menikah dengan Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 6
Rujukan Hadis 918c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2001
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (919)
Umm Salama melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Setiap kali anda menziarahi orang sakit atau orang mati, mohon kebaikan kerana malaikat mengucapkan "Amin" kepada apa sahaja yang anda katakan. Dia menambahkan: Ketika Abu Salama meninggal, saya pergi menemui Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Wahai Rasulullah, Abu Salama telah meninggal. Dia menyuruhku membaca: "Ya Allah! Ampunilah aku dan dia (Abu Salama) dan berikan aku pengganti yang lebih baik daripada dia." Maka saya katakan (ini), dan Allah memberi saya sebagai ganti Muhammad, yang lebih baik bagi saya daripada dia (Abu Salama).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 7
Rujukan Hadis 919
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2002
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (920a)
Umm Salama melaporkan:
Rasulullah saw mendatangi Abu Salama (ketika dia meninggal). Matanya tertutup rapat. Dia menutupnya, dan kemudian berkata: Ketika jiwa itu hilang, penglihatan mengikutinya. Sebilangan orang-orangnya keluarga menangis dan meratap.Jadi dia berkata: Jangan meminta untuk diri sendiri selain kebaikan, kerana malaikat mengatakan "Amin" atas apa yang kamu katakan. Dia kemudian berkata: Ya Allah, ampunilah Abu Salama, tingkatkan darjatnya di antara mereka yang benar-benar mendapat petunjuk, kurniakanlah dia pengganti keturunannya yang masih ada. Ampunilah kami dan dia, ya Tuhan semesta alam, dan jadikanlah kuburnya luas, dan berilah dia cahaya di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 8
Rujukan Hadis 920a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2003
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (920b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Khalid al Hadhdha 'dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan perubahan ini dia mengatakan:
(Ya Allah!) Biarkan Engkau menjadi penjaga dari apa yang ditinggalkan olehnya, dan dia berkata: Beri dia pengembangan kubur, tetapi dia tidak mengatakan: Jadikan kuburnya luas. Khalid berkata: Dia memohon ketujuh (perkara juga) yang saya lupakan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 9
Rujukan Hadis 920b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2004
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (921a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidakkah anda melihat ketika lelaki itu mati dan matanya terbuka? Dia (Abu Huraira) berkata: Ya. Dia (Nabi saw) berkata: Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa ketika (jiwa meninggalkan badan) penglihatannya mengikuti jiwa.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 10
Rujukan Hadis 921a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2005
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (921b)
Hadis ini diceritakan berdasarkan wewenang 'Ala' dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 11
Rujukan Hadis 921b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2006
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (922)
Umm Salama melaporkan:
Ketika Abu Salama meninggal saya berkata: Saya orang asing di negeri yang asing; Saya akan menangis untuknya dengan cara yang akan dibicarakan. Saya membuat persiapan untuk menangis baginya ketika seorang wanita dari sebelah atas kota datang ke sana yang bermaksud untuk menolong saya (menangis). Dia kebetulan menemui Rasulullah (ﷺ) dan dia berkata: Adakah anda bermaksud membawa syaitan ke rumah dari mana dua kali Allah mengusirnya? Oleh itu, saya (Umm Salama) menahan diri dari menangis dan saya tidak menangis.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 12
Rujukan Hadis 922
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2007
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (923a)
Usama b. Zaid melaporkan:
Semasa kami bersama Rasulullah (ﷺ), salah seorang puterinya mengirim kepadanya (Rasulullah) untuk memanggilnya dan memberitahu bahawa anaknya atau anaknya sedang mati. Rasulullah (ﷺ) memerintahkan utusan itu untuk kembali dan memberitahunya bahawa apa yang telah diambil oleh Allah adalah kepunyaan-Nya, dan kepunyaan-Nya adalah apa yang Dia berikan; dan Dia mempunyai masa yang ditentukan untuk segalanya. Oleh itu, anda (utusan) memerintahkannya untuk menunjukkan ketahanan dan meminta pahala dari Allah. Utusan itu kembali dan berkata: Dia meminta dia datang kepadanya. Dia bangun untuk pergi ditemani oleh Sa'd b. 'Ubada, Mu'adh b. Jabal, dan saya juga pergi bersama mereka. Kanak-kanak itu diangkat kepadanya dan jiwanya merasa gelisah seolah-olah berada di dalam (kulit air) tua. Mata (Nabi) matanya bergenang dengan air mata. Sa'd berkata: Apa ini, ya Rasulullah? Dia menjawab: Ini adalah kasih sayang yang ditempatkan oleh Allah di hati hamba-hamba-Nya, dan Tuhan menunjukkan belas kasihan hanya kepada hamba-hamba-Nya yang penyayang.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 13
Rujukan Hadis 923a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2008
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (923b)
Hadis ini telah diceritakan oleh rantai pemancar lain mengenai kewibawaan 'Asim al-Ahwal.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 14
Rujukan Hadis 923b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2009
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (924)
'Abdullah b. 'Umar mengatakan bahawa Sa'd b. Ubada mengadu sakit. Rasulullah (ﷺ) datang menziarahinya diiringi oleh' Abd al-Rahman b. 'Auf, Sa'd b. Abi Waqqas dan 'Abdullah b. Mas'ud. Semasa dia memasuki (biliknya) dia mendapati dia tersengih. Setelah itu dia berkata:
Adakah dia sudah mati? Mereka berkata: Wahai Rasulullah, tidak demikian. Rasulullah (ﷺ) menangis. Ketika orang-orang melihat Rasulullah saw menangis, mereka juga mula menangis. Dia berkata. Dengar, Allah tidak menghukum atas air mata yang menumpahkan mata atau kesedihan yang dirasakan oleh hati, tetapi Dia menghukumnya (menunjuk ke lidahnya), atau Dia mungkin menunjukkan belas kasihan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 15
Rujukan Hadis 924
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2010
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (925)
'Abdullah b. Umar melaporkan:
Semasa kami duduk bersama Rasulullah (ﷺ), seseorang, salah seorang dari kaum Ansar, datang kepadanya dan memberi salam. Ansari kemudian berpaling ke belakang. Setelah itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Wahai saudara Ansar, bagaimana saudara saya Sa'd' Ubada? Dia berkata: Dia lebih baik. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Siapa di antara kamu yang akan mengunjunginya? Dia (Nabi saw) berdiri dan kami juga bangun bersamanya, dan kami lebih dari sepuluh orang. Kami tidak mempunyai kasut, stokin, topi atau baju. Kami berjalan di tanah tandus sehingga kami menghampirinya. Orang-orang di sekelilingnya menjauh sehingga Rasulullah (ﷺ) dan para sahabatnya mendekatinya (Sa'd b.' Ubada).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 16
Rujukan Hadis 925
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2011
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (926a)
Anas b. Malik melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Daya tahan mesti ditunjukkan pada pukulan pertama.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 17
Rujukan Hadis 926a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2012
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (926b)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) datang kepada seorang wanita yang telah menangis untuk anaknya (mati), dan berkata kepadanya:
Takutlah kepada Allah dan tunjukkan ketahanan. Dia (tidak mengenalinya) berkata: Anda tidak pernah menderita seperti saya. Ketika dia (Nabi saw) telah pergi, dikatakan kepadanya bahwa dia adalah Rasulullah (ﷺ), dia sangat terkejut. Dia datang ke pintu rumahnya dan dia tidak menjumpai penjaga pintu di pintunya. Dia berkata: Wahai Rasulullah. Saya tidak mengenali awak. Dia berkata: Daya tahan ditunjukkan pada pukulan pertama, atau pada pukulan pertama.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 18
Rujukan Hadis 926b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2013
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (926c)
Hadis seperti ini diceritakan dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan penambahan kata-kata ini:
"Rasulullah (ﷺ) melewati seorang wanita (yang sedang duduk) di sisi kubur."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 19
Rujukan Hadis 926c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2014
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927a)
'Abdullah b. 'Umar melaporkan bahawa Hafsa menangis kerana' Umar (ketika hendak mati). Dia ('Umar) berkata:
Diam, anak perempuan saya. Tidakkah anda tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Almarhum dihukum kerana keluarganya menangis kerana mati"?Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 20
Rujukan Hadis 927a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2015
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927b)
Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Orang mati dihukum di kubur kerana meratap di atasnya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 21
Rujukan Hadis 927b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2016
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927c)
Hadis yang sama diceritakan mengenai kewibawaan 'Umar melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 22
Rujukan Hadis 927c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2017
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927d)
Ibnu Umar melaporkan:
Ketika 'Umar terluka, dia pingsan, dan ada ratapan keras di atasnya. Ketika dia sadar, dia berkata: Tidakkah kamu tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Orang mati dihukum kerana tangisan orang yang masih hidup"?Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 23
Rujukan Hadis 927d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2018
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927e)
Abu Burda menceritakan mengenai kewibawaan ayahnya bahawa ketika 'Umar terluka, Suhaib mengucapkan:
Wahai saudara! Setelah itu 'Umar berkata: Suhaib, tidakkah kamu tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Orang mati dihukum kerana ratapan orang yang masih hidup"?Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 24
Rujukan Hadis 927e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2019
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927f)
Abu Musa melaporkan bahawa ketika 'Umar terluka, datanglah Suhaib dari rumahnya dan pergi ke' Umar dan berdiri di sisinya, dan mulai meratap. Setelah itu, Umar berkata:
Apa yang anda menangis? Adakah anda menangis untuk saya? Dia berkata: Demi Allah, bagimu aku menangis, wahai Komandan orang-orang yang beriman. Dia berkata: Demi Allah, kamu sudah tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) telah bersabda: Dia yang disesali dihukum. Saya menyampaikannya kepada Musa b. Talha, dan dia mengatakan bahawa 'Aisyah mengatakan bahawa hal itu menyangkut orang Yahudi (hanya).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 25
Rujukan Hadis 927f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2020
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (927g)
Anas melaporkan bahawa ketika 'Umar b. Khattab terluka Hafsa meratapnya. Setelah itu dia berkata:
Wahai Hafsa, tidakkah kamu mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Orang yang disesali akan dihukum"? Suhaib juga meratapnya. 'Umar memberitahunya juga: Wahai Suhaib, tidakkah kamu tahu bahawa orang yang disesali dihukum?Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 26
Rujukan Hadis 927g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2021
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (928a)
'Abdullah b. Abu Mulaika melaporkan:
Saya duduk di sisi Ibnu Umar, dan kami sedang menunggu ummat Umm Aban, puteri 'Uthman, dan ada juga' Amr b. 'Uthman. Sementara itu datang Ibnu Abbas yang dipimpin oleh seorang pemandu. Saya menyangka bahawa dia diberitahu tentang tempat Ibnu Umar. Jadi dia datang sehingga dia duduk di sisiku. Semasa saya berada di antara mereka (Ibn 'Abbas dan Ibn' Umar) terdengar suara meratap dari rumah. Mengenai hal ini Ibnu Umar berkata (yaitu, dia menunjukkan kepada 'Amr bahawa dia harus berdiri dan melarang mereka, kerana): Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) mengatakan: Orang mati dihukum kerana ratapan keluarganya . 'Abdullah menjadikannya umum (apa yang dikatakan untuk peristiwa tertentu). Ibnu 'Abbas berkata: Ketika kami bersama Panglima orang-orang yang beriman,' Umar b. Khattab, kami sampai di Baida ', dan ada seorang lelaki di bawah bayangan pokok itu. Dia berkata kepada saya: Pergilah dan beritahu saya siapa orang itu. Oleh itu, saya pergi dan (mendapati) bahawa dia adalah Suhaib. Saya kembali kepadanya dan berkata: Anda memerintahkan saya untuk mencari siapa anda, dan dia adalah Suhaib. Dia (Hadrat 'Umar) berkata: Perintahkan dia untuk melihat kami. Saya berkata: Dia mempunyai keluarga bersama dengannya. Dia berkata: (Itu tidak kira) walaupun dia mempunyai keluarga bersamanya. Maka dia (perawi) menyuruhnya berjumpa (Panglima orang-orang yang beriman dan rombongannya). Ketika kami datang (ke Madinah), tidak lama kemudian Komandan orang-orang beriman cedera, dan Suhaib datang menangis dan menangis: Sayang untuk saudara, sayangnya sahabat. Setelah itu, Umar berkata: Tidakkah kamu tahu, atau tidak kamu dengar, bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Orang mati dihukum kerana ratapan keluarganya"? Kemudian 'Abdullah menjadikannya umum dan' Umar memberitahunya mengenai peristiwa-peristiwa tertentu. Oleh itu, saya ('Abdullah b. Abu Muliaka) berdiri dan pergi ke' Aisyah dan memberitahunya apa yang dikatakan oleh Ibn 'Umar. Mengenai hal ini dia berkata: Saya bersumpah oleh Allah bahawa Rasulullah (ﷺ) tidak pernah mengatakan bahawa mati akan dihukum kerana ratapan keluarganya (untuknya). Apa yang dia katakan adalah bahawa Allah akan meningkatkan hukuman orang yang tidak beriman kerana keluarganya meratapnya. Sesungguhnya Allahlah yang menyebabkan ketawa dan tangisan. Tidak ada penanggung beban yang akan menanggung beban orang lain. Ibnu Abu Muliaka mengatakan bahawa al-Qasim b. Muhammad mengatakan bahawa ketika kata-kata 'Umar dan Ibn' Umar disampaikan kepada 'Aisyah, dia berkata: Anda telah menceritakannya kepada saya dari orang-orang yang tidak berdusta atau mereka yang disyaki berbohong tetapi (kadang-kadang) mendengar menyesatkan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 27
Rujukan Hadis 928a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2022
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (928b)
'Abdullah b. Abu Muliaka berkata:
Anak perempuan 'Uthman b. 'Affan meninggal dunia di Mekah. Kami datang untuk menemuinya (pengkebumian). Ibn 'Umar dan Ibn' Abbas juga hadir di sana, dan saya duduk di antara mereka. Dia menambah: Saya (duduk pertama) di sebelah salah satu dari mereka, kemudian yang lain datang dan dia duduk di sisiku. 'Abdullah b. 'Umar berkata kepada' Amr b. 'Uthman yang duduk bertentangan dengannya: Tidakkah kamu akan mencegah orang-orang daripada meratap, kerana Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Orang mati dihukum kerana meratap keluarganya kerana dia"? Ibnu 'Abbas kemudian mengatakan bahawa Umar biasa mengatakan hal semacam itu, dan kemudian meriwayatkan dengan mengatakan: Saya pergi dari Mekah bersama dengan' Umar sehingga kami sampai di al-Baida 'dan ada rombongan penunggang di bawah naungan pohon. Dia berkata (kepada saya): Pergi dan cari siapa parti ini. Saya melirik dan ada Suhaib (dalam pesta itu). Oleh itu, saya memberitahunya ('Umar) mengenainya. Dia berkata: Panggil dia kepada saya. Oleh itu, saya kembali ke Suhaib dan berkata: Pergi dan berjumpa dengan Panglima orang-orang yang beriman. Ketika 'Umar terluka, Suhaib datang berdinding: Sayangnya, untuk saudara! sayang untuk sahabat! 'Umar berkata: Wahai Suhaib, adakah kamu meratapku, sedangkan Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Orang mati akan dihukum kerana ratapan (anggota keluarganya)"? Ibnu 'Abbas berkata: Ketika' Umar meninggal saya menyebutkannya kepada 'Aisyah. Dia berkata: Semoga Allah merahmati Umar! Saya bersumpah oleh Allah bahawa Rasulullah (ﷺ) tidak pernah mengatakan bahawa Allah akan menghukum orang yang beriman kerana tangisan (salah seorang anggota keluarganya), tetapi dia mengatakan bahawa Allah akan meningkatkan hukuman orang yang tidak beriman kerana menangis keluarganya mengatasi dia. 'Aisyah berkata: Al-Qur'an sudah cukup bagi kamu (ketika dinyatakan): "Tidak ada yang menanggung beban yang akan menanggung beban orang lain" (vi. 164). Kemudian Ibnu Abbas berkata: Allah-lah yang menyebabkan ketawa dan menangis. Ibnu Abu Muliaka berkata: Demi Allah, Ibnu Umar tidak mengatakan apa-apa.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 28
Rujukan Hadis 928b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2023
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 6.164
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (929c)
'Amr melaporkan mengenai kewibawaan Ibn Abu Muliaka:
Kami bersama Umm Aban, putri 'Uthman, dan hadis yang lain adalah sama, tetapi dia tidak meriwayatkannya sebagai hadis marfu atas kewibawaan' Umar dari Rasulullah (ﷺ) sebagai ia diriwayatkan oleh Ayyub dan Ibn Juraij, dan hadis yang diriwayatkan oleh mereka (Ayyub dan Ibn Juraij) lebih lengkap daripada hadis 'Amr.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 29
Rujukan Hadis 929c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2024
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (930)
'Abdullah b. Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Si mati dihukum kerana ratapan orang yang masih hidup.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 30
Rujukan Hadis 930
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2025
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (931)
Hisham b. 'Urwa meriwayatkan atas kewibawaan ayahnya bahawa pepatah Ibn' Umar, yaitu. "Orang mati akan dihukum kerana ratapan keluarganya atasnya" disebutkan kepada 'A'isha. Setelah ini dia berkata:
Semoga Allah merahmati Abu 'Abd al-Rahman (kunya Ibn' Umar) bahawa dia mendengar sesuatu tetapi tidak dapat menahannya (dengan baik). (Kenyataannya adalah) bahawa sikap biadab seorang Yahudi berlalu di hadapan Rasulullah (ﷺ) dan (ahli keluarganya) sedang menunggu dia. Setelah itu dia berkata: Kamu meratap dan dia dihukum.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 31
Rujukan Hadis 931
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2026
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (932a)
Hisham meriwayatkan atas kewibawaan ayahnya bahawa disebutkan kepada 'Aisyah bahawa Ibn' Umar telah meriwayatkan sebagai hadis marfu 'dari Rasulullah (ﷺ) bahawa orang mati akan dihukum di kubur kerana ratapannya keluarga untuknya. Setelah ini dia berkata:
Dia (Ibn 'Umar) ketinggalan (intinya). Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesungguhnya dia (si mati) dihukum kerana kesalahan atau dosa-dosanya, dan anggota keluarganya meratapnya sekarang. (Kesalahpahaman Ibnu Umar ini mirip dengan sabdanya:) Rasulullah (ﷺ) berdiri di dekat sumur di mana terbaring mayat orang-orang musyrik yang telah terbunuh pada hari Badar, dan dia berkata kepada mereka apa yang dia katakan, i. e .: Mereka mendengar apa yang saya katakan. Tetapi dia (Ibn 'Umar) salah faham. Nabi (ﷺ) hanya mengatakan: Mereka (orang mati) memahami bahawa apa yang biasa saya katakan kepada mereka adalah kebenaran. Dia kemudian membacakan: "Tentu saja, engkau tidak dapat membuat orang mati mendengar panggilan" (xxvii. 80), dan kamu juga tidak dapat membuat mereka mendengar orang-orang yang berada di kubur, dan kamu juga tidak dapat memberitahu mereka ketika mereka telah duduk di Neraka.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 32
Rujukan Hadis 932a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2027
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 27.80
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (932b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Ibn 'Urwa dengan rantai pemancar yang sama. Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Usama lebih lengkap.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 33
Rujukan Hadis 932b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2028
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (932c)
'Amra putri' Abd al Rahman meriwayatkan bahawa dia mendengar (dari) 'A'isha dan membuat sebutan kepadanya tentang' Abdullah b. Umar berkata:
Si mati dihukum kerana ratapan orang yang masih hidup. Atas hal ini 'Aisyah berkata: Semoga Allah merahmati ayah' Abd al-Rahman (Ibn 'Umar). Dia tidak berbohong, tetapi dia lupa atau melakukan kesalahan. Rasulullah (ﷺ) sedang menemui seorang Yahudi (mati) yang sedang disesali. Mengenai hal ini dia berkata: Mereka menangis di atasnya dan dia dihukum di kubur.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 34
Rujukan Hadis 932c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2029
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (933a)
'Ali b. Rabi'a melaporkan bahawa orang pertama yang disesali di Kufah adalah Qaraza b. Ka'b. Mughira b. Shu'ba berkata:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia yang disesali akan dihukum kerana ratapan baginya pada hari penghakiman.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 35
Rujukan Hadis 933a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2030
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (933b)
Sebuah hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh Mughira b. Shu'ba dari Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 36
Rujukan Hadis 933b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2031
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (933c)
Hadis ini telah diriwayatkan dari Rasulullah (ﷺ) melalui rangkaian pemancar yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 37
Rujukan Hadis 933c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2032
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (934)
Abu Malik al-Ash'ari melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Di antara orang-orang saya ada empat ciri yang termasuk dalam zaman pra-Islam yang tidak mereka tinggalkan: membanggakan pangkat tinggi, mencela silsilah orang lain, mencari hujan bintang, dan berdinding. Dan dia (lebih jauh) berkata: Sekiranya wanita yang meratap itu tidak bertaubat sebelum dia mati, dia akan dibuat berdiri pada hari kiamat dengan mengenakan pakaian dari padang dan kain kudis.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 38
Rujukan Hadis 934
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2033
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (935a)
'Aisyah melaporkan bahawa ketika Rasulullah (ﷺ) diberitahu bahawa Ibn Haritha, Ja'far b. Abu Talib dan Abdullah b. Rawaha terbunuh, dia duduk, menunjukkan tanda-tanda kesedihan. Dia (lebih jauh) berkata:
Saya melihat (dia) melalui celah-celah pintu. Seorang lelaki menghampirinya dan menyebut bahawa wanita Ja'far sedang meratap. Dia (Nabi saw) memerintahkannya untuk pergi dan melarang mereka (melakukannya). Oleh itu, dia pergi tetapi kembali dan memberitahu (dia) bahawa mereka tidak mematuhi (dia). Dia memerintahkannya untuk kedua kalinya untuk pergi dan melarang mereka (melakukannya). Dia kembali pergi tetapi kembali kepadanya dan berkata: Saya bersumpah oleh Tuhan, Rasulullah, bahawa mereka telah mengalahkan kita. Dia ('Aisyah) mengatakan bahawa dia menyangka Rasulullah (ﷺ) telah menyuruhnya membuang debu di mulut mereka. Maka Aisyah berkata: Semoga Allah merendahkanmu! Anda tidak melakukan apa yang diperintahkan oleh Rasulullah (ﷺ), dan juga tidak berhenti mengganggu Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 39
Rujukan Hadis 935a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2034
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (935b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Yahya b. Sa'id dengan rantai pemancar yang sama seperti yang diriwayatkan oleh 'Abd al-'Aziz (dengan perubahan kata-kata ini):
"Kamu tidak mengampuni gangguan dari Rasulullah (ﷺ)."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 40
Rujukan Hadis 935b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2035
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (936a)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) mengambil janji dari kami bersama dengan sumpah Kesetiaan bahawa kami tidak akan meratap. Tetapi hanya lima di antara kita yang menunaikan janji (dan mereka) Umm Sulaim, dan Umm al-'Ala ', dan anak perempuan Abu Sabra, isteri Mu'adh, atau anak perempuan Abu Sabra dan isteri Mu'adh.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 41
Rujukan Hadis 936a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2036
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (936b)
Umm 'Atiyya melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) berjanji dari kami (termasuk janji ini) bahawa kami tidak akan meratap. Hanya lima di antara kita yang menunaikan janji itu, dan salah seorang dari mereka (yang menunaikan janji) adalah Ummu Sulaim.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 42
Rujukan Hadis 936b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2037
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (937)
Hafsa meriwayatkan mengenai kewibawaan Umm 'Atiyya bahawa dia berkata:
Ketika ayat ini diturunkan: "Ketika wanita yang beriman datang kepadamu memberi engkau janji bahawa mereka tidak akan mempersekutukan Allah, dan tidak akan mentaati engkau dengan baik" (lx. 12), dia (Umm Atiyya) berkata: Dalam (ini ikrar) juga termasuk meratap. Saya berkata: Wahai Rasulullah, kecuali anggota suku seperti itu yang menolong saya (dalam ratapan) semasa zaman pra-Islam, tidak ada alternatif bagi saya, tetapi saya juga harus menolong mereka. Mengenai hal ini, Rasulullah (ﷺ) bersabda: (Ya) tetapi hanya jika berlaku anggota suku tersebut.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 43
Rujukan Hadis 937
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2038
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 60.12
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (938a)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Kami dilarang mengikuti bier, tetapi itu tidak dibuat mutlak pada kami.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 44
Rujukan Hadis 938a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2039
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (938b)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Kami menahan diri untuk tidak mengikuti bier, tetapi itu tidak dibuat mutlak pada kami.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 45
Rujukan Hadis 938b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2040
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939a)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) mendatangi kami ketika kami memandikan anak perempuannya, dan dia memberitahu kami: Cucilah dia dengan air dan (dengan daun) pohon lote, tiga atau lima kali, atau lebih dari itu jika anda rasa sesuai , dan letakkan kapur barus atau sesuatu seperti kamper dalam pencucian terakhir; kemudian beritahu saya apabila anda telah selesai. Oleh itu, setelah selesai, kami memberitahunya, dan dia memberikan pakaian dalam miliknya dengan mengatakan: "Letakkan di sebelah badannya."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 46
Rujukan Hadis 939a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2041
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939b)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Kami mengikat rambutnya dengan tiga helai.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 47
Rujukan Hadis 939b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2042
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939c)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Salah seorang puteri Rasulullah ﷺ meninggal. Dan dalam hadis yang disampaikan oleh Ibn 'Ulayya (kata-katanya): Rasulullah (ﷺ) datang kepada kami dan kami sedang mencuci puterinya. Dan dalam hadis yang disebarkan oleh Malik (kata-katanya): Ada di (pangsapuri kami) Rasulullah saw ketika puterinya meninggal. Selebihnya hadis adalah sama seperti yang diriwayatkan oleh Yazid b. Zurai 'dari Ayyub dari Muhammad dari Umm' Atiyya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 48
Rujukan Hadis 939c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2043
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939d)
Sebuah hadis seperti ini telah disampaikan oleh Hafsa atas kewenangan Umm 'Atiyya dengan pengecualian (dari kata-kata ini bahawa Nabi meminta mereka mencuci mayatnya):
"tiga kali, lima kali, tujuh kali, atau lebih dari itu, jika anda anggap pantas:" Hafsa (lebih jauh) berkata atas kewenangan Umm 'Atiyya: Kami mengepang (rambut) kepalanya dengan tiga kepingan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 49
Rujukan Hadis 939d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2044
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939e)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Kami membasuhnya beberapa kali, i. e. tiga, lima atau tujuh kali; dan Umm 'Atiyya (lebih jauh) berkata: Kami mengikat rambutnya dengan tiga helai.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 50
Rujukan Hadis 939e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2045
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939f)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Ketika Zainab, putri Rasulullah (ﷺ) meninggal, dia berkata kepada kami: Cucilah kali ini yang ganjil, i. e. tiga atau lima kali, dan letakkan kamper atau sejenis kapur barus pada kali kelima, dan setelah anda mencucinya, beritahu saya. Oleh itu, kami memaklumkannya dan dia memberikan pakaian dalam kami, dengan mengatakan: "Letakkan di sebelah badannya."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 51
Rujukan Hadis 939f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2046
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939g)
Umm 'Atiyya melaporkan:
Ada datang kepada kami Rasulullah (ﷺ) ketika kami mencuci salah seorang puterinya. Maka dia berkata: Cucilah (mayatnya) beberapa kali ganjil, lima kali atau lebih dari itu, hadis yang lain adalah sama. Dia (lebih jauh) berkata: Kami mengepang rambutnya dalam tiga kepingan: (dua) di sisi kepalanya dan satu di dahinya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 52
Rujukan Hadis 939g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2047
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939h)
Umm 'Atiyya melaporkan bahawa ketika Rasulullah (ﷺ) memintanya untuk mencuci putrinya, dia menyuruhnya untuk memulai dari sebelah kanan, dan dengan bahagian-bahagian tubuh yang dilakukan Wudu '.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 53
Rujukan Hadis 939h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2048
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (939i)
Umm 'Atiyya melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda kepada mereka (wanita) berkenaan dengan mencuci anak perempuannya untuk bermula dari sebelah kanan dan dengan bahagian-bahagian badan di mana Wudu 'dilakukan.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 54
Rujukan Hadis 939i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2049
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (940a)
Khabbab al-Aratt melaporkan:
Kami berhijrah bersama Rasulullah (ﷺ) di jalan Allah mencari keredhaan Allah semata-mata. Oleh itu, pahala kami terjamin dengan Allah. Dan di antara kita ada yang menghabiskan hidup (dalam keadaan takwa dan berjimat cermat) sehingga tidak ada yang memakan pahala mereka. Mus'ab b. Umair adalah salah seorang dari mereka. Dia dibunuh pada Hari Uhud, dan hanya ada jubah wol yang ditemui untuk menyelimutkannya. Ketika kami menutup kepalanya dengan itu, kakinya menjadi tidak tertutup, dan ketika kami menutupi kakinya, kepalanya ditutup. Setelah itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Letakkannya (jubah ini) di sisi kepalanya dan tutup kakinya dengan rumput. Dan ada di antara kita yang buahnya masak dan dia menikmatinya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 55
Rujukan Hadis 940a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2050
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (940b)
Sebuah hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh 'Uyaina atas kebenaran A'mash dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 56
Rujukan Hadis 940b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2051
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (941a)
'Aisyah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) diselimuti tiga pakaian kapas dari barang-barang Yamani putih dari Sahul, di antaranya bukan baju atau serban; dan sehubungan dengan Hullah, ada keraguan tentang hal itu di benak orang, bahawa ia dibawa untuknya untuk menyelimutkannya, tetapi ia ditinggalkan, dan dia diselimuti tiga pakaian kapas dari barang-barang Yamani putih dari Sahul. Kemudian 'Abdullah b. Abu Bakar mendapatkannya dan berkata:
Saya akan menyimpannya untuk menyelubungi diri saya di dalamnya. Dia kemudian berkata: Sekiranya Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, menginginkannya untuk Rasul-Nya, dia pasti diselimuti olehnya. Oleh itu, dia menjualnya dan memberikan harganya sebagai amal.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 57
Rujukan Hadis 941a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2052
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (941b)
'Aisyah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) dibungkus dengan pembungkus Yamani milik 'Abdullah b Abu Bakar; kemudian dikeluarkan dari dia, dan dia diselimuti tiga helai kapas dari barang-barang Yamani putih dari Sahul di antaranya bukan baju atau serban. 'Abdullah mengambil Hullah dan berkata:
Saya akan diselimuti di dalamnya, tetapi kemudian berkata: Bagaimana saya harus diselimuti di mana Rasulullah (ﷺ) tidak diselimuti! Maka dia memberikannya dengan sedekah.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 58
Rujukan Hadis 941b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2053
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (941c)
Hadis ini diceritakan berdasarkan kewibawaan Hisham dengan rangkaian pemancar yang sama, tetapi dalam hadis yang diriwayatkan olehnya tidak disebutkan mengenai kisah 'Abdullah b. Abu Bakar.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 59
Rujukan Hadis 941c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2054
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (941d)
Abu Salama berkata:
Saya bertanya kepada 'Aisyah dengan berapa banyak pakaian yang dijinjing oleh Rasulullah (ﷺ). Dia berkata: Dengan tiga pakaian Sahul.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 60
Rujukan Hadis 941d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2055
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (942a)
'A'isha melaporkan:
Ketika Rasulullah saw wafat, dia ditutup dengan pembungkus Yamani.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 61
Rujukan Hadis 942a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2056
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (942b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 62
Rujukan Hadis 942b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2057
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (943)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) pada suatu hari dalam khutbahnya menyebutkan tentang seseorang di antara para Sahabatnya yang telah meninggal dunia dan telah dibungkus dengan kain kafan tidak lama (cukup untuk menutup seluruh tubuhnya) dan dikebumikan pada waktu malam. Rasulullah (ﷺ) menegur (hadirin) bahawa seseorang dikebumikan pada waktu malam (dalam keadaan bahawa) solat jenazah tidak dapat dikerjakan (atasnya oleh Rasulullah). (Dan ini hanya dibenarkan) apabila ia menjadi keperluan yang sangat mustahak bagi seorang lelaki. Rasulullah (ﷺ) juga bersabda: Apabila ada di antara kamu yang menyelimuti saudaranya, dia harus menutupinya dengan baik.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 63
Rujukan Hadis 943
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2058
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (944a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tergesa-gesa semasa pengebumian; jika orang yang mati itu baik, itu adalah keadaan yang baik untuk anda menghantarnya; tetapi jika dia sebaliknya, itu adalah kejahatan yang mana anda menipu diri sendiri.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 64
Rujukan Hadis 944a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2059
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (944b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh rangkaian pemancar lain kecuali dengan variasi (kata-kata) ini bahawa dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ma'mar (kata-katanya adalah):
"Saya tidak tahu sama ada hadis tersebut adalah marfu '."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 65
Rujukan Hadis 944b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2060
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (944c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah SAW bersabda:
Tergesa-gesa di pengebumian, kerana jika (orang yang mati) itu baik, anda (akan segera) membawanya dekat dengan yang baik. Dan jika sebaliknya, itu adalah kejahatan yang mana anda menipu diri sendiri.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 66
Rujukan Hadis 944c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2061
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang menghadiri upacara pemakaman sehingga solat dikabulkan untuk (orang mati), baginya adalah pahala satu qirat, dan dia yang menghadiri (dan tetap) hingga dia dikuburkan, baginya adalah pahala dua qirat. Dikatakan: Apa itu qirat? Dia berkata: Mereka setara dengan dua gunung besar. Dua perawi lain menambahkan: Ibnu Umar biasa berdoa dan kemudian pergi (tanpa menunggu pengebumian orang mati). Ketika tradisi Abu Huraira sampai kepadanya, dia berkata: "Kami telah kehilangan banyak qirat."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 67
Rujukan Hadis 945a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2062
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira melalui rangkaian perawi lain hingga kata-kata ini:
"dua gunung yang hebat." Tidak disebutkan apa yang diikuti (kata-kata ini); dan dalam hadis yang disebarkan oleh 'Abd al- A'la (kata-katanya): "sehingga (pengebumian) selesai." Dalam hadis yang disampaikan oleh 'Abd ar-Razzaq (kata-katanya): "sampai dia ditempatkan di kubur."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 68
Rujukan Hadis 945b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2063
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945c)
Hadis ini diceritakan oleh Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain (dengan kata-kata ini):
"Dia yang mengikutinya (bier) sampai dia (orang mati) dikuburkan."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 69
Rujukan Hadis 945c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2064
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945d)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang memakbulkan doa ke atas orang yang mati, tetapi tidak mengikut sihir, baginya pahala satu qirat, dan dia yang mengikutinya, baginya adalah pahala dua qirat. Ditanya apakah itu qirat. Dia berkata: Yang lebih kecil di antara keduanya sama dengan Uhud.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 70
Rujukan Hadis 945d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2065
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945f)
Nafi 'meriwayatkan bahawa dikatakan kepada Ibnu Umar bahawa Abu Huraira melaporkan telah mendengar Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Dia yang mengikuti bier, baginya adalah pahala satu qirat. Ibnu Umar berkata: Abu Huraira meriwayatkannya terlalu kerap. Oleh itu, dia mengirim (seorang utusan kepada) 'Aisyah untuk memastikan (fakta). Dia ('Aisyah) memberi kesaksian kepada Abu Huraira. Ibnu Umar berkata: Kami kehilangan banyak qirat.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 71
Rujukan Hadis 945f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2066
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945e)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang memakbulkan doa untuk orang mati, baginya adalah (pahala) satu qirat; dan dia yang mengikuti bier hingga ditempatkan di kubur, baginya (adalah pahala) dua qirat. Saya (Abu Hazim, salah seorang perawi) berkata: Abu Huraira, apa itu qirat? Dia berkata: Ia seperti bukit Uhud.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 72
Rujukan Hadis 945e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2067
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (945g)
Dawud b. 'Amir b. Sa'd b. Abu Waqqas melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa semasa dia duduk bersama 'Abdullah b. Umar, Khabbab, pemilik Maqsura, berkata:
Ibnu Umar, adakah kamu mendengar apa yang dikatakan oleh Abu Huraira bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Dia yang keluar dengan sihir ketika dibawa keluar dari tempat kediamannya dan memberikan doa untuknya dan dia kemudian mengikutinya hingga dikuburkan, dia akan mendapat dua qirat pahala, masing-masing qirat setara dengan Uhud; dan dia yang, setelah menunaikan solat, (langsung) kembali akan mendapat pahala (sebesar) Uhud "? Ibnu Umar mengirim Khabbab kepada 'Aisyah untuk bertanya kepadanya tentang kata-kata Abu Huraira (dan juga memberitahunya) untuk kembali kepadanya (Ibn' Umar) dan memberitahunya apa yang dikatakan 'A'isha. (Sementara itu) Ibnu Umar mengambil segelintir kerikil dan menyerahkannya ke tangannya sehingga utusan (Khabbab) kembali kepadanya dan memberitahu (dia) bahawa 'Aisyah memberi kesaksian (pernyataan) Abu Huraira. Ibnu Umar melemparkan kerikil yang ada di tangannya ke tanah dan kemudian berkata: Kami kehilangan sejumlah besar qirat.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 73
Rujukan Hadis 945g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2068
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (946a)
Thauban, hamba Rasulullah ﷺ yang dibebaskan melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang memakbulkan doa untuk orang mati, baginya pahala satu qirat, dan dia yang menghadiri pemakamannya, dia akan mempunyai dua qirat sebagai pahalanya. Dan qirat setara dengan Uhud.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 74
Rujukan Hadis 946a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2069
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (946b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Qatada dengan rangkaian pemancar yang sama. Dan dalam hadis yang disampaikan oleh Sa'id dan Hisyam, (kata-katanya adalah):
"Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang qirat, dan dia berkata: Ini sama dengan Uhud."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 75
Rujukan Hadis 946b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2070
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (947)
'Aisyah melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya sekumpulan orang Islam berjumlah seratus orang berdoa kepada orang yang telah mati, semuanya memberi syafaat kepadanya, syafaat mereka untuknya akan diterima.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 76
Rujukan Hadis 947
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2071
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (948)
'Abdullah b. 'Abbas melaporkan bahawa anaknya meninggal di Qudaid atau' Usfan. Dia berkata kepada Kuraib untuk melihat berapa banyak orang yang telah berkumpul di sana untuk upacara pengebumiannya. Dia (Kuraib) berkata:
Oleh itu, saya keluar dan memaklumkan kepadanya tentang orang-orang yang telah berkumpul di sana. Dia (Ibn 'Abbas) berkata: Adakah kamu fikir mereka berusia empat puluh? Dia (Kuraib) berkata: Ya. Ibnu Abbas kemudian berkata kepada mereka: Bawalah dia (mayat) kerana aku telah mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sekiranya ada orang Islam mati dan empat puluh orang yang tidak mempersekutukan Allah berdiri di atas doanya (mereka berdoa atasnya , Allah akan menerima mereka sebagai pemberi syafaat untuknya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 77
Rujukan Hadis 948
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2072
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (949a)
Anas b. Malik melaporkan:
Berlalu bier (dibawa oleh orang) dan ia dipuji dengan baik. Mengenai hal ini, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sudah pasti, sudah pasti, sudah pasti. Dan di sana berlaku bier dan dihukum dengan kata-kata buruk. Mengenai hal ini, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sudah pasti, sudah pasti, sudah pasti. Umar berkata: Semoga ayah dan ibu saya menjadi tebusan untuk anda! Ada bier dan itu dipuji dengan baik, dan anda berkata: Sudah pasti, sudah pasti, sudah pasti. Dan di sana berlaku bier dan itu dikutuk dengan kata-kata buruk, dan anda berkata: Sudah menjadi pasti, sudah pasti, sudah pasti. Mengenai hal ini Rasulullah SAW bersabda: Dia yang kamu puji dengan baik, Syurga menjadi pasti baginya, dan dia yang kamu mengutuk dengan kata-kata buruk, Neraka telah menjadi pasti baginya. Anda adalah saksi Allah di bumi, anda adalah saksi Allah di bumi, anda adalah saksi Allah di bumi.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 78
Rujukan Hadis 949a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2073
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (949b)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 79
Rujukan Hadis 949b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2074
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (950a)
Qatada b. Rib'i melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Setiap kali seorang pemarah berlalu di hadapannya, dia berkata: Dialah yang mendapat kelegaan dan yang dengan (pemergiannya) yang lain akan mendapat kelegaan. Mereka berkata: Rasul Allah, siapa al-Mustarih dan al-Mustarah? Mengenai hal ini dia berkata: Hamba yang beriman mendapat kelegaan dari masalah dunia, dan dalam kematian orang yang fasik, orang-orang, bandar, pokok dan haiwan merasa lega.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 80
Rujukan Hadis 950a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2075
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (950b)
Dalam hadis yang disampaikan oleh Yahya b. Sa'id atas wewenang Qatada (kata-katanya)
(Hamba yang beriman) mendapat kelegaan dari masalah dunia dan kesukarannya dan (mendapat) rahmat Allah.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 81
Rujukan Hadis 950b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2076
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (951a)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberi tahu orang-orang tentang kematian Negus pada hari dia meninggal, dan dia membawa mereka keluar ke tempat solat dan memperhatikan empat takbir.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 82
Rujukan Hadis 951a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2077
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (951b)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) memberi kami berita kematian Negus, penguasa Abyssinia, pada hari ketika dia meninggal, dan dia berkata (kepada kami): Minta ampun untuk saudaramu. Ibn Shihab mengatakan bahawa Sa'id b. Musayyib telah memberitahu bahawa Abu Huraira telah menceritakan kepadanya bahawa Rasulullah (ﷺ) menarik mereka berturut-turut di tempat solat, dan mengucapkan doa dan membacakan empat takbir untuknya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 83
Rujukan Hadis 951b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2078
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (951c)
Hadis ini diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 84
Rujukan Hadis 951c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2079
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (952a)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengimamkan doa untuk Ashama, orang Negus, dan membaca empat takbir.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 85
Rujukan Hadis 952a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2080
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (952b)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan Rasulullah (ﷺ) berkata:
Di sana meninggal hari ini hamba Allah yang saleh, Ashama. Oleh itu, dia berdiri dan memimpin kami dalam solat jenazah.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 86
Rujukan Hadis 952b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2081
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (952c)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan Rasulullah (ﷺ) berkata:
Seorang saudaramu telah meninggal, jadi berdoalah dan berdoa kepadanya. Oleh itu, kami berdiri dan menarik diri ke dalam dua barisan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 87
Rujukan Hadis 952c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2082
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (953)
'Imran b. Husain melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seorang saudara lelaki anda telah meninggal dunia; jadi berdiri dan berdoa untuknya, i. e. Negus. Dan dalam hadis yang disampaikan oleh Zubair (kata-katanya): "Saudaramu."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 88
Rujukan Hadis 953
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2083
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (954a)
Sha'bi melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengimamkan solat di atas kubur setelah orang mati dikebumikan dan dia membacakan empat takbir ke atasnya. Shaibani berkata:
Saya berkata kepada Sha'bi: Siapa yang menceritakannya kepadamu? Dia berkata: Yang sahih, 'Abdullah b. 'Abbas. Ini adalah kata hadis hasan. Dalam riwayat Ibn Numair (kata-katanya): Rasulullah (ﷺ) pergi ke kubur yang baru disiapkan dan berdoa di atasnya, dan mereka juga berdoa yang berada di belakangnya dan dia membaca empat takbir. Saya berkata kepada 'Amir: Siapa yang menceritakannya kepadamu? Dia berkata: Seorang yang sahih yang melihatnya, i e. Ibnu Abbas.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 89
Rujukan Hadis 954a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2084
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (954b)
Hadis seperti yang diriwayatkan oleh Shaibani telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
"Rasulullah (ﷺ) membacakan empat takbir."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 91
Rujukan Hadis 954b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2086
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (955)
Anas melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menunaikan solat di kubur.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 92
Rujukan Hadis 955
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2087
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (956)
Diriwayatkan mengenai wewenang Abu Huraira bahawa seorang wanita berkulit gelap (atau seorang pemuda) biasa menyapu masjid. Rasulullah (ﷺ) merindukannya dan bertanya tentang dia (atau dia). Orang-orang memberitahunya bahawa dia (atau dia) telah mati. Dia bertanya mengapa mereka tidak memberitahunya, dan itu seolah-olah mereka memperlakukannya (atau dia) atau dia (atau) urusannya sedikit demi sedikit. Dia (Nabi saw) berkata:
Pimpinlah aku ke kuburnya. Mereka membawanya ke tempat itu dan dia mengucapkan doa kepadanya (dan dia) dan kemudian berkata: Sesungguhnya kubur-kubur ini penuh dengan kegelapan bagi penghuninya. Sesungguhnya, Allah yang Maha Perkasa dan Maha Suci menerangi mereka untuk penghuni mereka dengan alasan doa saya ke atas mereka.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 93
Rujukan Hadis 956
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2088
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (957)
Ia diceritakan mengenai kewibawaan 'Abd al-Rahman b. Abu Laila bahawa Zaid biasa membacakan empat takbir di jenazah kami dan dia membacakan lima takbir pada satu jenazah. Saya bertanya kepadanya alasan (untuk variasi ini), yang dia jawab:
Rasulullah (ﷺ) membacakan demikian.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 94
Rujukan Hadis 957
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2089
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (958a)
Diriwayatkan mengenai kewibawaan 'Amir Ibnu Rabi'a (saw) bahawa Nabi (ﷺ) bersabda:
Setiap kali anda melihat perarakan pengebumian, tahanlah sehingga ia menjauh atau diturunkan di tanah.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 95
Rujukan Hadis 958a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2090
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (958b)
Diriwayatkan mengenai kewibawaan 'Amir bin Rabi'a (saw) bahawa Nabi (ﷺ) bersabda:
Sekiranya ada di antara anda yang menemui prosesi pengebumian, dan jika dia tidak berniat untuk menemaninya, dia mesti berdiri sehingga ia melintasinya atau diletakkan di atas tanah sebelum melewatinya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 96
Rujukan Hadis 958b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2091
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (958c)
Dikabarkan mengenai kewibawaan Ibn Juraij bahawa Nabi (ﷺ) bersabda:
Sekiranya ada di antara anda yang melihat bier, dia mesti berdiri selagi berada dalam pandangan sekiranya dia tidak berniat mengikutinya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 97
Rujukan Hadis 958c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2092
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (959a)
Diriwayatkan mengenai kewibawaan Abu Sa'id al-Khudri bahawa Nabi (ﷺ) bersabda:
Apabila anda mengikuti bier, jangan duduk sehingga ia diletakkan di (tanah).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 98
Rujukan Hadis 959a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2093
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (959b)
Diriwayatkan mengenai kewibawaan Abu Sa'id al-Khudri bahawa Nabi (ﷺ) bersabda:
Setiap kali anda menemui bier, anda harus berdiri, dan dia yang mengikutinya tidak boleh duduk sehingga ia diletakkan di atas tanah.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 99
Rujukan Hadis 959b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2094
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (960a)
Ibnu Juraij memberitahu saya bahawa Abu Zubair mendengar Jabir mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) terus berlindung sehingga ia menghilang.
Di sana berlalu bijaksana dan Nabi (ﷺ) berdiri dan kami juga berdiri bersamanya. Kami berkata: Wahai Rasulullah, itulah sikap seorang Yahudi. Mengenai hal ini, dia berkata: Sesungguhnya, kematian adalah masalah yang merisaukan, jadi setiap kali anda menemui seorang yang bijaksana, bangkitlah.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 101
Rujukan Hadis 960a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2096
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (960b)
Sekali lagi Abu Zubair mendengar Jabir mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) dan para sahabatnya terus berdiri untuk memihak kepada seorang Yahudi sehingga ia hilang dari pandangan.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 102
Rujukan Hadis 960b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2097
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (961a)
Diriwayatkan mengenai kewibawaan Ibn Abu Laila bahawa sementara Qais b. Sa'd dan Sahl b. Hunaif kedua-duanya berada di Qadislyya bijaksana melewati mereka dan mereka berdua berdiri. Mereka diberitahu bahawa itu adalah sikap biadab terhadap salah seorang penduduk negeri itu (bukan Islam). Mereka mengatakan bahawa seorang pemarah berlalu di hadapan Nabi (ﷺ) dan dia berdiri. Dia diberitahu bahawa dia (orang yang mati) adalah seorang Yahudi. Mengenai ini, dia berkata:
Adakah dia bukan manusia atau tidak mempunyai jiwa? Dan dalam hadis yang diriwayatkan oleh 'Amr b. Murra dengan rantai pemancar yang sama, (kata-katanya): "Telah terjadi perselisihan di hadapan kami."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 103
Rujukan Hadis 961a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2098
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (962a)
Hal ini diceritakan berdasarkan wakaf:
Nafi 'b. Jubair melihat saya dan kami berdiri untuk bier, sementara dia duduk dan menunggu bier diletakkan di tanah. Dia berkata kepada saya: Apa yang membuat anda terus berdiri? Saya berkata: Saya sedang menunggu bahawa biar itu boleh diletakkan di atas tanah (dan saya melakukannya) pada hadis yang diriwayatkan oleh saya oleh Abu Sa'id al-Khudri. Setelah ini Nafi 'berkata: Sesungguhnya Mas'ud b. Hakam melaporkan kepada saya mengenai kewibawaan Hadrat 'Ali b. Abu Talib bahawa Nabi (ﷺ) berdiri terlebih dahulu (untuk bersikap berat sebelah) dan kemudian duduk.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 104
Rujukan Hadis 962a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2099
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (962b)
Mas'ud b. al-Hakam al-Ansari memberitahu Nafi 'bahawa dia telah mendengar Hadrat' Ali ra, putera Abu Talib, mengatakan tentang orang-orang yang biadab itu:
Sesungguhnya Nabi (ﷺ) selalu berdiri tetapi kemudian terus duduk; tetapi juga diceritakan bahawa Nafi 'ibn Jubair melihat Waqid b. 'Amr berdiri untuk bier sehingga diturunkan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 105
Rujukan Hadis 962b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2100
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (962c)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Yahya b. Sa'id dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 106
Rujukan Hadis 962c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2101
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (962d)
Ia diceritakan mengenai kewibawaan Muhammad b. Munkadir bahawa dia berkata:
Saya mendengar dari Mas'ud b. al-Hakam yang meriwayatkannya atas kewibawaan Hadrat 'Ali bahawa dia berkata: Kami melihat Nabi (ﷺ) berdiri untuk (bier) dan kami juga berdiri; dia duduk dan kami juga duduk.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 107
Rujukan Hadis 962d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2102
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (962e)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Shu'ba dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 108
Rujukan Hadis 962e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2103
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (963a)
Jubair b. Nufair says:
Saya mendengarnya dari 'Auf b. Malik bahawa Nabi (ﷺ) mengucapkan doa di atas mayat, dan saya teringat doanya: "Ya Allah! Ampunilah dia, kasihanilah dia, beri dia kedamaian dan bebaskan dia. Terimalah dia dengan hormat dan jadikan kuburnya lapang; basuhlah dia dengan air, salji dan hujan es. Bersihkan dia dari kesalahan kerana Engkau akan membersihkan pakaian putih dari kekotoran. Minta dia dengan tempat tinggal yang lebih baik daripada tempat tinggalnya, dengan keluarga yang lebih baik daripada keluarganya, dan dengan pasangan yang lebih baik daripada pasangannya. Akui dia ke Taman, dan lindungilah dia dari siksa kubur dan siksa api. " ('Auf bin Malik) berkata: Saya sungguh-sungguh menginginkan saya adalah mayat ini.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 109
Rujukan Hadis 963a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2104
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (963c)
Hadis seperti ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 110
Rujukan Hadis 963c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2105
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (963d)
'Anas b. Malik berkata:
Saya mendengar Nabi (ﷺ) bersabda (sambil mengimamkan solat di atas mayat): Ya Allah! maafkan dia, kasihanilah dia. Beri dia ketenangan dan bebaskan dia Terimalah dia dengan hormat dan jadikan kuburnya luas. Basuh dia dengan air, salji dan hujan es, bersihkannya dari kesalahan seperti membersihkan pakaian putih dari kotoran. Tuntutlah dia dengan kediaman yang lebih baik daripada tempat kediamannya, dengan keluarga yang lebih baik daripada keluarganya, dan dengan jodoh yang lebih baik daripada jodohnya, dan selamatkanlah dia dari ujian kubur dan siksaan Neraka. 'Auf b. Malik berkata: Saya bersungguh-sungguh ingin agar saya menjadi orang mati untuk menerima doa Rasulullah (ﷺ) sebagaimana mayat ini (diterima).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 111
Rujukan Hadis 963d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2106
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (964a)
Samura b. Jundub said:
Saya berdoa di belakang Rasulullah (ﷺ) dan dia mendoakan seorang wanita yang telah meninggal dalam keadaan bersalin. Dia berdiri di hadapan pinggangnya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 112
Rujukan Hadis 964a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2107
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (964b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Husain dengan rangkaian pemancar yang sama, tetapi tidak disebutkan mengenai Umm Ka'b.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 113
Rujukan Hadis 964b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2108
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (964c)
Samura b. Jundub said:
Saya adalah seorang anak muda pada zaman Nabi (ﷺ) dan saya masih ingat (apa yang saya pelajari dari dia), dan tidak ada yang menghalangi saya untuk bercakap kecuali kenyataan bahawa ada orang yang jauh lebih maju dari saya. , Saya mengucapkan doa di belakang Rasulullah (ﷺ) atas seorang wanita yang telah meninggal dalam keadaan bersalin, dan Rasulullah (ﷺ) berdiri untuk mengucapkan doa di depan bahagian tengah tubuhnya. Dan dalam tradisi yang diceritakan mengenai kewibawaan Ibnu Muthanna, kata-katanya adalah: "(Nabi saw) berdiri di bahagian tengah tubuhnya kerana memberikan doa untuknya."Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 114
Rujukan Hadis 964c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2109
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (965a)
Dikabarkan di atas kewibawaan Jabir ibn Samura bahawa seekor kuda yang belum terbawa dibawa kepada Nabi (ﷺ) dan dia menunggangnya ketika dia kembali setelah menunaikan solat jenazah Ibn Dahdah dan kami berjalan kaki di sekitarnya.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 115
Rujukan Hadis 965a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2110
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (965b)
Jabir ibn Samura melaporkan bahawa Nabi (ﷺ) mengucapkan doa pemakaman pada Ibn Dahdah:
kemudian seekor kuda yang belum terbawa dibawa kepadanya dan seseorang menghalangnya, dan dia (Rasulullah) menunggangnya dan ia mengikat dan kami mengikutinya dan berlari mengejarnya. Salah satu orang mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) bersabda: Berapa banyak di antara gantung yang digantung di Syurga yang dimaksudkan untuk Ibn Dahdah?Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 116
Rujukan Hadis 965b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2111
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (966)
'Amir b. Sa'd b. Abu Waqqas memberitahu bahawa Sa'd b. Abu Waqqas mengatakan semasa sakit yang mana dia meninggal:
"Buatlah ceruk untukku di sisi kubur dan susunlah batu-bata di atasku seperti yang dilakukan dalam hal Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 117
Rujukan Hadis 966
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2112
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (967)
Ibnu Abbas mengatakan bahawa sepotong barang berwarna merah dimasukkan ke dalam kubur Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 118
Rujukan Hadis 967
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2113
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (968)
Thumama b. Shafayy melaporkan:
Semasa kami bersama Fadala b. 'Ubaid di negara orang Rom di sebuah tempat (dikenali sebagai) Rudis, seorang rakan kami meninggal. Fadala b. 'Ubaid memerintahkan untuk menyediakan kubur untuknya dan kemudian diratakan; dan kemudian dia berkata: Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) memerintahkan (kami) untuk meratakan kubur.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 119
Rujukan Hadis 968
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2114
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (969a)
Abu'l-Hayyaj al-Asadi memberitahu bahawa 'Ali (b. Abu Talib) berkata kepadanya:
Sekiranya saya tidak menghantar anda dalam misi yang sama seperti yang dihantar oleh Rasulullah (ﷺ)? Jangan tinggalkan gambar tanpa menghilangkannya, atau kubur tinggi tanpa meratakannya. Hadis ini telah dilaporkan oleh Habib dengan rangkaian pemancar yang sama dan dia berkata: (Jangan tinggalkan) gambar tanpa menghilangkannya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 120
Rujukan Hadis 969a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2115
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (970a)
Jabir berkata:
Rasulullah (ﷺ) melarang agar kubur itu ditampal atau dijadikan tempat duduk (untuk orang-orang), atau sebuah bangunan harus dibina di atasnya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 121
Rujukan Hadis 970a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2116
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (970b)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kewibawaan Jabir b. 'Abdullah.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 122
Rujukan Hadis 970b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2117
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (970c)
Jabir mengatakan bahawa dia dilarang menampal kubur.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 123
Rujukan Hadis 970c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2118
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (971a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Lebih baik seseorang dari kamu duduk di atas bara hidup yang akan membakar pakaiannya dan bersentuhan dengan kulitnya daripada dia harus duduk di atas kubur.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 124
Rujukan Hadis 971a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2119
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (971b)
Sebuah hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh Suhail dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 125
Rujukan Hadis 971b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2120
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (972a)
Abu Marthad al-Ghanawi melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan duduk di kubur dan jangan berdoa menghadap mereka.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 126
Rujukan Hadis 972a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2121
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (972b)
Abu Marthad al-Ghanawi melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan berdoa menghadap kubur, dan jangan duduk di atasnya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 127
Rujukan Hadis 972b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2122
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (973a)
'Abbad b. 'Abdullah b. Zubair melaporkan bahawa 'A'isha memerintahkan penghormatan Sa'd b. Abu Waqqas dibawa ke masjid supaya dia mendoakannya. Orang-orang tidak menyetujui tindakan ini. Dia berkata:
Seberapa cepat orang lupa bahawa Rasulullah (ﷺ) tidak mengimamkan solat jenazah Suhail b al-Baida' tetapi di masjid.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 128
Rujukan Hadis 973a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2123
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (973b)
'Abbad b. 'Abdullah b. Zubair melaporkan mengenai kewenangan 'A'isha bahawa ketika Sa'd b. Abu Waqqas meninggal dunia, para isteri Rasulullah (ﷺ) mengirim pesan untuk membawa bijinya ke dalam masjid agar mereka harus mendoakannya. Mereka (para peserta pemakaman) melakukannya dengan sewajarnya, dan tempat itu diletakkan di hadapan pangsapuri mereka dan mereka berdoa untuknya. Itu dibawa keluar dari pintu (dikenal sebagai) Bab al-Jana'iz yang menuju ke sisi Maqa'id, dan berita sampai kepada mereka (isteri-isteri nabi) bahawa orang-orang buruk mengkritik ini (iaitu persembahan solat jenazah di masjid) dengan mengatakan bahawa tidak wajar mengambil biar di dalam masjid. Ini disampaikan kepada 'A'isha. Dia berkata:
Betapa tergesa-gesa orang mengkritik perkara yang mereka tidak tahu. Mereka mengkritik kami kerana membawa biar di masjid. Rasulullah (ﷺ) tidak mengimamkan solat jenazah Suhail b. Baida 'tetapi di bahagian paling dalam masjid.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 129
Rujukan Hadis 973b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2124
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (973c)
Abu Salama b. 'Abd al-Rahman melaporkan pada pihak berkuasa' A'isha bahawa ketika Sa'd b. Abu Waqqas meninggal, dia berkata:
Bawalah (bier) ke dalam masjid supaya saya mengaminkan doa untuknya. Tetapi, perbuatannya ini tidak disetujui. Dia berkata: Demi Allah, Rasulullah (ﷺ) mengimamkan solat di masjid untuk kedua putra Baida', yaitu untuk Suhail dan saudaranya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 130
Rujukan Hadis 973c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2125
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (974a)
'Aisyah melaporkan (bahawa setiap kali giliran baginda Rasulullah saw untuk bermalam dengannya) dia akan keluar menjelang akhir malam ke al-Baqi' dan berkata:
Salam sejahtera, tempat tinggal orang-orang yang beriman. Apa yang anda dijanjikan akan sampai kepada anda esok, anda akan menerimanya setelah beberapa lama; dan Insya Allah kami akan bergabung dengan anda. Ya Allah, kurniakanlah keampunan kepada penduduk Baqi 'al-Gharqad. Qutaiba tidak menyebutkan kata-katanya: "akan datang kepadamu".Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 131
Rujukan Hadis 974a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2126
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (974b)
Muhammad b. Qais berkata (kepada orang ramai):
Tidakkah saya harus menceritakan kepada anda (hadis nabi) mengenai kewibawaan saya dan atas kewibawaan ibu saya? Kami menyangka bahawa dia bermaksud ibu yang telah melahirkannya. Dia (Muhammad b. Qais) kemudian melaporkan bahawa ia adalah 'Aisyah yang telah menceritakan hal ini: Tidakkah aku harus menceritakan kepadamu tentang diriku dan tentang Rasulullah (ﷺ)? Kami berkata: Ya. Dia berkata: Ketika giliran saya untuk Rasulullah (ﷺ) bermalam dengan saya, dia memusingkan badannya, memakai mantelnya dan menanggalkan kasutnya dan meletakkannya di dekat kakinya, dan menyebarkan sudut selendangnya tempat tidurnya dan kemudian berbaring sehingga dia berfikir bahawa saya telah tidur. Dia memegang mantelnya perlahan-lahan dan memakai kasut dengan perlahan, dan membuka pintu dan keluar dan kemudian menutupnya dengan ringan. Aku menutup kepalaku, memakai tudung dan mengetatkan pembungkus pinggangku, dan kemudian keluar mengikuti langkahnya sehingga dia sampai di Baqi '. Dia berdiri di sana dan dia berdiri lama. Dia kemudian mengangkat tangannya tiga kali, dan kemudian kembali dan saya juga kembali. Dia mempercepat langkahnya dan saya juga mempercepat langkah saya. Dia berlari dan saya juga berlari. Dia datang (ke rumah) dan saya juga datang (ke rumah). Namun, saya mendahului dia dan saya masuk (rumah), dan ketika saya berbaring di tempat tidur, dia (Nabi saw) memasuki (rumah), dan berkata: Mengapa, wahai 'Aisyah, kamu kehabisan nafas? Saya berkata: Tidak ada. Dia berkata: Beritahu saya atau yang halus dan yang Sedar akan memberitahu saya. Saya berkata: Wahai Rasulullah, semoga ayah dan ibuku menjadi tebusan untukmu, dan kemudian aku memberitahunya (keseluruhan kisahnya). Dia berkata: Adakah kegelapan (bayanganmu) yang kulihat di hadapanku? Saya cakap ya. Dia memberi saya dorongan di dada yang saya rasakan, dan kemudian berkata: Adakah anda berfikir bahawa Allah dan Rasul-Nya akan berlaku tidak adil terhadap anda? Dia berkata: Apa sahaja yang disembunyikan oleh orang-orang, Allah akan mengetahuinya. Dia berkata: Jibril datang kepada saya ketika anda melihat saya. Dia memanggil saya dan dia menyembunyikannya dari anda. Saya menyahut panggilannya, tetapi saya juga menyembunyikannya daripada anda (kerana dia tidak datang kepada anda), kerana anda tidak berpakaian lengkap. Saya berfikir bahawa anda telah tidur, dan saya tidak ingin menyedarkan anda, kerana takut anda mungkin takut. Dia (Jibril) berkata: Tuhanmu telah memerintahkan kamu untuk pergi kepada penduduk Baqi '(kepada orang-orang yang terbaring di kubur) dan memohon pengampunan bagi mereka. Saya berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana saya harus berdoa untuk mereka (Bagaimana saya harus memohon ampun untuk mereka)? Dia berkata: Katakanlah, Selamat sejahtera bagi penduduk kota (kuburan) ini dari kalangan orang-orang yang beriman dan orang-orang Islam, dan semoga Allah merahmati orang-orang yang telah mendahului kita, dan orang-orang yang datang kemudian, dan kita akan, Tuhan bersedia, sertai anda.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 132
Rujukan Hadis 974b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2127
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (975)
Sulaiman b. Buraida menceritakan mengenai kewibawaan ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) mengajar mereka ketika mereka pergi ke kuburan. Salah seorang perawi pernah mengatakan ini dalam riwayat yang disampaikan oleh wewenang Abu Bakar:
"Selamat sejahtera bagi penduduk kota (mis. Kuburan)." Dalam hadis yang disampaikan oleh Zuhair (kata-katanya adalah): "Selamat sejahtera kepada anda, penduduk kota, di antara orang-orang yang beriman, dan orang-orang Islam, dan insya Allah kami akan bergabung dengan anda. Saya mohon kepada Allah kedamaian untuk kami dan untuk anda. "Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 133
Rujukan Hadis 975
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2128
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (976a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Saya meminta izin untuk meminta maaf kepada ibu saya, tetapi Dia tidak memberikannya kepada saya. Saya meminta izin dari Dia untuk mengunjungi kuburnya, dan Dia memberikannya (izin) kepada saya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 134
Rujukan Hadis 976a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2129
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (976b)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi kubur ibunya dan dia menangis, dan menggerakkan orang lain di sekelilingnya untuk menangis, dan berkata: Aku meminta izin dari Tuhanku untuk memohon pengampunan baginya tetapi itu tidak dikabulkan kepadaku, dan aku meminta izin untuk menziarahi kuburnya dan diberikan kepada saya, jadi kunjungi kubur, kerana itu membuat anda sedar akan kematian.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 135
Rujukan Hadis 976b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2130
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (977a)
Ibn Buraida melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Saya melarang anda menziarahi kubur, tetapi sekarang anda boleh mengunjunginya; Saya melarang anda untuk memakan daging binatang korban setelah tiga hari, tetapi sekarang anda menyimpannya seperti yang anda rasa cenderung; dan saya melarang anda nabidh kecuali pada kulit air, anda boleh meminumnya dari semua jenis kulit air, tetapi anda tidak boleh meminum sesuatu yang memabukkan.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 136
Rujukan Hadis 977a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2131
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (977b)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 137
Rujukan Hadis 977b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2132
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (978)
Jabir b. Samura melaporkan:
(Mayat) seseorang yang telah bunuh diri dengan panah kepala lebar dibawa ke hadapan Rasulullah (ﷺ), tetapi dia tidak memakbulkan doa baginya.Rujukan dalam buku: Buku11, Hadis 138
Rujukan Hadis 978
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 2133
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.