Buku Penghakiman (Ahkaam) (كتاب الأحكام )
Hadis: (7137)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Barangsiapa yang mentaati saya, mentaati Allah dan barangsiapa yang tidak mentaati saya, tidak taat kepada Allah dan barang siapa yang taat kepada pemerintah yang saya lantik, taat kepada saya dan barangsiapa yang tidak taat kepadanya, dia tidak taat kepada saya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7137
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 251
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7138)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Sesungguhnya! Setiap orang di antara kamu adalah seorang wali dan bertanggung jawab atas tuduhannya: Imam (penguasa) umat adalah wali dan bertanggungjawab terhadap rakyatnya; seorang lelaki adalah penjaga keluarganya ( rumah tangga) dan bertanggung jawab atas tanggungjawabnya; seorang wanita adalah penjaga rumah suaminya dan anak-anaknya dan bertanggungjawab terhadap mereka; dan hamba lelaki adalah penjaga harta tuannya dan bertanggungjawab terhadapnya. Tentunya, setiap orang dari kamu adalah penjaga dan bertanggungjawab atas tuduhannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7138
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 252
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7139)
Diriwayatkan oleh Muhammad bin Jubair bin Mut `im:
Bahwa ketika ia termasuk dalam rombongan Quraisy yang tinggal bersama Muawiya, Muawiya mendengar bahwa `Abdullah bin `Amr telah mengatakan bahawa akan ada raja dari suku Qahtan, di mana dia menjadi sangat marah. Dia berdiri dan setelah memuliakan dan memuji Allah sebagaimana yang dia berhak, berkata, "Untuk melanjutkan, saya telah mengetahui bahawa ada di antara kamu lelaki yang menceritakan hal-hal yang tidak ada di dalam Kitab Allah dan juga tidak disebutkan oleh Rasulullah (ﷺ). Orang-orang seperti itu adalah orang-orang yang jahil di antara kamu. Berhati-hatilah dengan hasrat sia-sia yang menyesatkan mereka yang memilikinya. Saya telah mendengar Rasulullah (ﷺ), 'Perkara ini (kekhalifahan) akan tetap bersama orang Quraisy dan tidak ada yang akan memberontak terhadapnya. mereka, tetapi Allah akan menjatuhkannya di wajahnya selagi mereka berpegang pada peraturan dan undang-undang agama (Islam).'"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7139
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 253
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7140)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Perkara ini (kekhalifahan) akan tetap dimiliki oleh orang Quraisy walaupun hanya dua dari mereka yang masih ada. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7140
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 254
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7141)
Diriwayatkan `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ), "Janganlah kamu ingin menjadi seperti orang lain, kecuali dalam dua perkara: (1) Seorang lelaki yang dikurniakan oleh Allah dan dia membelanjakannya dengan adil. (2) Seorang lelaki yang Allah beri hikmat (pengetahuan tentang al-Quran dan hadis) dan dia bertindak sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7141
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 255
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7142)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ), "Kamu harus mendengarkan dan mentaati, penguasa kamu walaupun dia adalah budak Ethiopia (hitam) yang kepalanya kelihatan seperti kismis. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7142
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 256
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7143)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Jika seseorang melihat penguasa Muslimnya melakukan sesuatu yang tidak disukainya, dia harus bersabar, kerana barangsiapa menjadi terpisah dari kelompok Muslim walaupun untuk jangka waktu dan kemudian mati, dia akan mati seperti orang-orang yang mati di Zaman kejahilan pra-lslam (sebagai pendosa yang memberontak). (Lihat Hadis No. 176 dan 177)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7143
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 257
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7144)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Seorang Muslim harus mendengarkan dan mematuhi (perintah pemerintahnya) sama ada dia menyukainya atau tidak, asalkan perintahnya tidak melibatkan seseorang dalam kemaksiatan (kepada Allah), tetapi jika suatu tindakan kemaksiatan (kepada Allah) dikenakan seseorang tidak boleh mendengarkannya atau mematuhinya. (Lihat Hadis No. 203, Jilid 4)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7144
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 258
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7145)
Diriwayatkan `Ali:
Nabi (ﷺ) mengirim satu pasukan tentera (untuk beberapa kempen) dan melantik seorang lelaki dari Ansar sebagai komandannya dan memerintahkan mereka (tentera) untuk mematuhinya. (Selama kampanye) dia menjadi marah kepada mereka dan berkata, "Bukankah Nabi (ﷺ) memerintahkan kamu untuk mentaati saya? " Mereka berkata, "Ya. "Dia berkata, "Aku memerintahkan kamu untuk mengumpulkan kayu dan membuat api dan kemudian memasukkan diri ke dalamnya. "Oleh itu, mereka mengumpulkan kayu dan membuat api, tetapi ketika hendak melemparkan diri ke dalamnya, mereka mulai saling memandang dan beberapa dari mereka berkata, "Kami mengikuti Nabi (ﷺ) untuk melarikan diri dari api. Bagaimana seharusnya kita masukkan sekarang? " Jadi semasa mereka berada dalam keadaan itu, api padam dan kemarahan komandan mereka reda. Peristiwa itu disebutkan kepada Nabi (ﷺ) dan dia berkata, "Sekiranya mereka memasukinya (api) mereka tidak akan pernah keluar dari sana, karena ketaatan hanya diperlukan dalam apa yang baik. "(Lihat Hadis No. 629. Jilid 5)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7145
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 259
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7146)
Diriwayatkan oleh `Abdur-Rahman bin Samura:
Nabi (ﷺ), "Wahai Abdur-Rahman! Jangan berusaha menjadi penguasa, kerana jika kamu diberi wewenang atas permintaanmu maka kamu akan bertanggung jawab atasnya, tetapi jika kamu diberikan tanpa meminta (untuk itu), maka kamu akan ditolong (oleh Allah) di dalamnya. Sekiranya kamu pernah bersumpah untuk melakukan sesuatu dan kemudian kamu mendapati bahawa sesuatu yang lain lebih baik, maka kamu harus menunaikan sumpahmu dan melakukan apa yang lebih baik. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7146
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 260
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7147)
Diriwayatkan oleh `Abdur-Rahman bin Samura:
Rasulullah (ﷺ), "Wahai Abdur-Rahman bin Samura! Jangan berusaha menjadi penguasa, kerana jika kamu diberi wewenang atas permintaanmu, kamu akan bertanggung jawab atas hal itu, tetapi jika kamu diberikan tanpa meminta untuk itu, maka kamu akan ditolong (oleh Allah) di dalamnya. Sekiranya kamu pernah bersumpah untuk melakukan sesuatu dan kemudian kamu mendapati bahawa sesuatu yang lain lebih baik, maka lakukanlah yang lebih baik dan tunaikan sumpahmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7147
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 261
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7148)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Kamu orang akan sangat ingin memiliki wewenang memerintah yang akan menjadi penyesalan bagimu pada hari kiamat. Betapa baiknya seorang perawat basah, namun betapa buruknya penyapihan itu. ! "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7148
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 262
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7149)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Dua lelaki dari suku saya dan saya memasuki Nabi. Salah seorang dari dua lelaki itu berkata kepada Nabi, "Ya Rasulullah! Lantik aku sebagai gabenor, "begitu juga yang kedua. Nabi (ﷺ), "Kami tidak memberikan wewenang memerintah kepada mereka yang memintanya dan juga kepada mereka yang berminat untuk memilikinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7149
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 263
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7150)
Riwayat Ma'qil:
Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Mana-mana orang yang diberi kuasa oleh Allah untuk memerintah beberapa orang dan dia tidak menjaganya dengan jujur, tidak akan pernah merasakan bau syurga. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7150
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 264
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7151)
Riwayat Ma'qil:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya ada penguasa yang berkuasa memerintah umat Islam mati ketika dia menipu mereka, nescaya Allah melarang Syurga baginya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7151
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 265
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7152)
Diriwayatkan oleh Tarif Abi Tamima:
Saya melihat Safwan dan Jundab serta sahabat Safwan ketika Jundab memberi nasihat. Mereka berkata, "Adakah kamu mendengar sesuatu dari Rasulullah (ﷺ)? " Jundab berkata, "Aku mendengarnya berkata, 'Barang siapa yang melakukan perbuatan baik untuk menunjuk-nunjuk, Allah akan mengungkapkan niatnya pada hari kiamat (di hadapan orang-orang) dan barang siapa yang menyusahkan orang-orang, Allah akan memasukkannya ke dalam kesulitan pada hari kiamat.'"Orang-orang berkata (kepada Jundab), "Nasihatilah kami. "Dia berkata, "Perkara pertama yang disucikan oleh tubuh manusia adalah `Perut, jadi dia yang tidak dapat makan apa-apa selain makanan yang baik (Halal dan memperoleh yang halal) harus melakukannya dan dia yang melakukan sebanyak yang dia boleh tidak ada yang campur tangan antara dia dan Syurga dengan tidak menumpahkan sedikitpun darah, (yakni membunuh) harus melakukannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7152
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 266
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7153)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Semasa Nabi (ﷺ) dan saya keluar dari masjid, seorang lelaki menemui kami di luar pintu pagar. Lelaki itu berkata, "Ya Rasulullah! Bilakah kiamatnya? " Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya, "Apa yang telah kamu siapkan untuk itu? " Orang itu menjadi takut dan malu dan kemudian berkata, "Ya Rasulullah! Saya tidak mempersiapkannya untuk puasa, doa atau hadiah amal tetapi saya mencintai Allah dan Rasul-Nya. "Nabi (ﷺ), "Kamu akan bersama orang yang kamu cintai. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7153
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 267
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7154)
Diriwayatkan Thabit Al-Bunani:
Anas bin Malik berkata kepada seorang wanita keluarganya, "Adakah anda mengenali wanita seperti itu? " Dia menjawab, "Ya. "Dia berkata, "Nabi (ﷺ) melewatinya ketika dia menangis di atas kubur dan dia berkata kepadanya, 'Takutlah kepada Allah dan bersabarlah.' Wanita itu berkata (kepada Nabi).'Pergilah dariku, kerana kamu tidak tahu musibahku.' "Anas menambahkan, "Nabi (ﷺ) meninggalkannya dan terus berjalan. Seorang lelaki melintasinya dan bertanya kepadanya, 'Apa apakah Rasulullah (ﷺ) berkata kepada kamu? 'Dia menjawab, 'Saya tidak mengenalinya.' Orang itu berkata, 'Dia adalah Rasulullah (ﷺ).'''Anas menambahkan, "Maka wanita itu datang ke pintu gerbang Nabi (ﷺ) dan dia tidak menjumpai penjaga pintu di sana dan dia berkata, 'Ya Allah Wahai Rasulullah! Aku tidak mengenalimu!' Nabi bersabda, 'Tidak diragukan lagi, kesabaran berada pada tahap pertama musibah.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7154
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 268
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7155)
Diriwayatkan oleh Anas:
Qais bin Sa `d adalah untuk Nabi (ﷺ) seperti seorang ketua polis kepada seorang Amir (ketua).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7155
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 269
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7156)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
bahawa Nabi (ﷺ) mengirimnya dan menghantar Mu `adh mengikutnya (sebagai pemerintah ke Yaman).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7156
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 270
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7157)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Seorang lelaki memeluk Islam dan kemudian kembali ke agama Yahudi. Mu `adh bin Jabal datang dan melihat lelaki itu bersama Abu Musa. Mu `adh bertanya, "Apa yang salah dengan lelaki ini? " Abu Musa menjawab, "Dia memeluk Islam dan kemudian kembali ke agama Yahudi. "Mu `adh berkata, "Aku tidak akan duduk kecuali jika kamu membunuhnya (sebagaimana adanya) keputusan Allah dan Rasul-Nya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7157
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 271
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7158)
Diriwayatkan oleh Abdur Rahman bin Abi Bakra:
Abu Bakra menulis kepada anaknya yang berada di Sijistan: 'Jangan menilai antara dua orang ketika kamu sedang marah, kerana aku mendengar Nabi (ﷺ) bersabda, "Seorang hakim tidak boleh menilai antara dua orang ketika dia sedang dalam keadaan marah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7158
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 272
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7159)
Diriwayatkan oleh Abu Mas `ud Al-Ansari:
Seorang lelaki datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Demi Allah, saya gagal menghadiri solat berjemaah pagi kerana begitu-dan-begitu (yaitu, Mu `adh bin Jabal) memanjangkan solat ketika dia memimpin kita untuk itu. "Saya tidak pernah melihat Nabi (ﷺ) lebih suka memberi nasihat daripada dia pada hari itu. Dia kemudian berkata, "Wahai orang-orang! Ada di antara kamu yang membuat orang lain tidak suka (perbuatan baik, seperti solat dll). Maka barangsiapa di antara kamu memimpin orang-orang dalam solat , dia harus memendekkannya kerana di antara mereka ada yang tua, yang lemah dan yang sibuk (memerlukan pekerjaan yang perlu dilakukan). (Lihat Hadis No. 90, Jilid 1)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7159
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 273
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7160)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Bahawa dia telah menceraikan isterinya semasa haid. Umar menyebutkan hal itu kepada Nabi. Rasul Allah menjadi marah dan berkata, "Dia mesti membawanya kembali (isterinya) dan menjaganya bersamanya sehingga dia bersih dari haidnya dan kemudian menunggu hingga dia mendapat masa berikutnya dan menjadi bersih lagi dari itu dan hanya kemudian, jika dia mahu menceraikannya, dia mungkin melakukannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7160
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 274
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7161)
Diriwayatkan `Aisyah:
Hind binti `Utba bin Rabi `a datang dan berkata. "Ya Rasulullah! Demi Allah, tidak ada keluarga di permukaan bumi, saya lebih suka melihat kehancuran daripada yang saya lakukan keluarga anda, tetapi hari ini tidak ada keluarga di permukaan bumi yang saya suka untuk melihat terhormat lebih daripada milik anda. "Hind menambahkan, "Abu Sufyan adalah penderitaan. Adakah berdosa saya memberi makan anak-anak kita dari harta miliknya? " Nabi (ﷺ) bersabda,“ Tidak ada salahmu jika kamu memberi makan mereka dengan cara yang adil dan wajar.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7161
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 275
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7162)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Ketika Nabi (ﷺ) bermaksud menulis surat kepada orang-orang Bizantium, orang-orang itu berkata, "Mereka tidak membaca sepucuk surat kecuali dilampirkan (dicap). "Oleh itu, Nabi (ﷺ) mengambil cincin perak ---- seolah-olah saya melihat kilauannya sekarang ---- dan ukirannya adalah: 'Muhammad, Rasul Allah'.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7162
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 276
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7163)
Diriwayatkan oleh'Abdullah bin As-Sa'di:
Itu ketika dia pergi ke'Umar semasa kekhalifahannya.'Umar berkata kepadanya, "Bukankah aku diberitahu bahawa kamu melakukan pekerjaan tertentu untuk orang-orang tetapi ketika kamu diberi pembayaran, kamu menolak untuk mengambilnya? " Abdullah menambah: Saya berkata, "Ya. "Umar berkata, "Mengapa kamu melakukannya? " Saya berkata, "Saya mempunyai kuda dan hamba dan saya hidup dalam kesejahteraan dan saya berharap agar pembayaran saya disimpan sebagai hadiah kebajikan bagi umat Islam. "Umar berkata, "Jangan lakukan itu, kerana aku bermaksud melakukan hal yang sama seperti yang kamu lakukan. Rasulullah (ﷺ) memberi saya hadiah dan saya biasa berkata kepadanya, 'Berikanlah kepada orang yang lebih memerlukan daripada saya .' Setelah dia memberi saya sejumlah wang dan saya berkata, 'Berikanlah kepada orang yang lebih memerlukan daripada saya, 'di mana Nabi (ﷺ), 'Ambil dan simpanlah di dalam milikmu dan kemudian berikanlah dengan sedekah. kepada anda wang ini jika anda tidak berminat untuk memilikinya dan tidak memintanya; jika tidak (jika tidak datang kepada anda) jangan berusaha untuk memilikinya sendiri.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7163
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 277
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7164)
Diriwayatkan oleh'Abdullah bin'Umar:
Saya pernah mendengar'Umar berkata, "Nabi (ﷺ) memberi saya sejumlah wang (hibah) dan saya akan berkata (kepadanya), 'Berikan kepada orang yang lebih memerlukan daripada saya.' Setelah dia memberi saya sejumlah wang dan saya berkata, 'Berikan kepada yang lebih memerlukan daripada saya.' Nabi (ﷺ) berkata (kepada saya), 'Ambil dan simpanlah di dalam milikmu dan kemudian sedekahkanlah. Ambil apa sahaja yang datang kepada kamu dari wang ini sedangkan kamu tidak berminat memilikinya dan tidak memintanya; itu, tetapi anda tidak harus berusaha untuk mendapatkan apa yang tidak anda berikan.'"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7164
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 277
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7165)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Saya menyaksikan suami dan isteri yang terlibat dalam kes Lian. Kemudian (penghakiman) perceraian dikeluarkan. Saya berumur lima belas tahun, pada masa itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7165
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 278
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7166)
Sahl Diriwayatkan:
(saudara Bani Sa `ida) Seorang lelaki dari Ansar mendatangi Nabi (ﷺ) dan berkata, "Jika seorang lelaki mendapati lelaki lain sedang tidur bersama isterinya, haruskah dia membunuhnya? " Lelaki itu dan isterinya kemudian melakukan Lian di masjid semasa saya hadir.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7166
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 279
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7167)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Seorang lelaki datang menemui Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di masjid dan memanggilnya, berkata, "Ya Rasulullah! Saya telah melakukan hubungan seksual haram. "Nabi (ﷺ) memalingkan wajahnya ke sisi lain, tetapi ketika lelaki itu memberikan empat saksi terhadap dirinya sendiri, Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Kamu marah? " Lelaki itu berkata, "Tidak. "Maka Nabi (ﷺ) berkata (kepada para sahabatnya), "Bawa dia pergi dan batulah dia hingga mati. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7167
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 280
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7168)
(bersambung dari atas) Diriwayatkan Jabir bin Abdullah:
Saya adalah salah seorang yang melemparkannya di Musalla di Al-Madina (Lihat Hadis 5272).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7168
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 280
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7169)
Diriwayatkan oleh A Salama:
Rasulullah (ﷺ), "Aku hanya manusia dan kamu (lawan) datang kepadaku dengan kes-kes kamu; dan mungkin salah seorang dari kamu dapat menyampaikan kasusnya dengan cara yang lebih meyakinkan daripada yang lain dan saya memberikan keputusan saya sesuai dengan apa yang saya dengar. Jadi jika pernah saya menilai (secara tidak sengaja) dan memberikan hak saudara kepada yang lain (saudara) maka dia (yang terakhir) tidak boleh mengambilnya, kerana saya hanya memberinya sepotong Api. "(Lihat Hadis No. 638, Jilid 3).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7169
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 281
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7170)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Rasulullah (ﷺ) pada hari (perang) Hunain, "Barangsiapa yang telah membunuh seorang kafir dan mempunyai bukti atau saksi untuknya, maka salb (senjata dan barang-barang dari si mati) akan baginya. "Saya berdiri untuk mencari saksi untuk memberi keterangan bahawa saya telah membunuh seorang kafir tetapi saya tidak dapat menemui saksi dan kemudian duduk. Kemudian saya berfikir bahawa saya harus menyebutkan kes itu kepada Rasulullah (ﷺ). Saya (dan ketika saya melakukannya) seorang lelaki dari orang-orang yang duduk bersamanya berkata, "Lengan orang yang dibunuh yang telah disebutnya, ada bersama saya, jadi tolong puaskan dia bagi pihak saya. "Abu Bakar berkata, "Tidak, dia tidak akan memberikan senjata kepada seekor burung Quraisy dan mencabut salah satu singa Allah itu yang memperjuangkan perjuangan Allah dan Rasul-Nya. "Rasulullah (ﷺ), saya berdiri dan memberikannya kepada saya dan saya membeli sebuah taman dengan harganya dan itulah harta pertama saya yang saya miliki melalui harta rampasan perang. Orang-orang Hijaz berkata, "Seorang hakim tidak boleh memberikan penghakiman sesuai dengan pengetahuannya, apakah dia seorang saksi pada waktu dia menjadi hakim atau sebelum itu" Dan jika seorang pengadu memberikan pengakuan yang memihak kepada lawannya di mahkamah , menurut pendapat beberapa sarjana, hakim tidak boleh menjatuhkan keputusan terhadapnya hingga yang terakhir memanggil dua saksi untuk menyaksikan pengakuannya. Dan beberapa orang Iraq mengatakan, "Seorang hakim dapat memberikan keputusan sesuai dengan apa yang dia dengar atau saksikan (pengakuan pengadu) di pengadilan itu sendiri, tetapi jika pengakuan itu berlaku di luar mahkamah, dia tidak boleh menjatuhkan penghakiman kecuali dua saksi saksikan pengakuan itu. "Sebagian dari mereka mengatakan, "Seorang hakim dapat memberikan keputusan bergantung pada pengetahuannya tentang kes itu kerana dia layak dipercayai dan bahwa seorang saksi diperlukan hanya untuk mengungkapkan kebenaran. Pengetahuan hakim lebih dari sekadar saksi. "Ada yang mengatakan, "Seorang hakim dapat menilai berdasarkan pengetahuannya hanya dalam kes-kes yang melibatkan harta benda, tetapi dalam kes lain dia tidak dapat. "Al-Qasim berkata, "Seorang hakim tidak boleh mengambil keputusan bergantung pada pengetahuannya jika orang lain tidak mengetahui apa yang dia tahu, walaupun pengetahuannya lebih dari sekadar saksi orang lain kerana dia mungkin mendedahkan dirinya kepada kecurigaan oleh orang Islam dan menyebabkan umat Islam mempunyai keraguan yang tidak masuk akal. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7170
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 282
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7171)
Diriwayatkan `Ali bin Husain:
Safiya binti (puteri) Huyai mendatangi Nabi (di masjid) dan ketika dia kembali (pulang), Nabi (ﷺ) menemaninya. Kebetulan dua orang lelaki dari Ansar melewati mereka dan Nabi memanggil mereka berkata, "Dia adalah Safiya!" kedua orang itu berkata, "Subhan Allah!" Nabi (ﷺ) bersabda, "Syaitan beredar di dalam tubuh manusia seperti darah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7171
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 283
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7172)
Diriwayatkan oleh Abu Burda:
Nabi (ﷺ) mengirim ayahku dan Mu `adh bin Jabal ke Yaman dan berkata (kepada mereka), "Permudahkanlah segala sesuatu bagi orang-orang dan janganlah halangan menghalangi mereka dan beri mereka gembira dan jangan biarkan mereka mempunyai kebencian (iaitu untuk membuat orang membenci perbuatan baik) dan anda berdua harus bekerjasama dan saling memahami "Abu Musa berkata kepada Rasulullah (ﷺ), "Di negara kita minuman beralkohol khas yang disebut Al-Bit', disiapkan (untuk minum). "Nabi (ﷺ) berkata, "Setiap mabuk dilarang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7172
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 284
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7173)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Nabi (ﷺ), "Bebaskan tawanan dan terima undangan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7173
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 285
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7174)
Diriwayatkan oleh Abu Humaid Al-Sa `idi:
Nabi (ﷺ) melantik seorang lelaki dari suku Bani Asad, memanggil Ibn Al-Utabiyya untuk mengumpulkan zakat. Ketika dia kembali (dengan uang) dia berkata (kepada Nabi), "Ini untukmu dan ini telah diberikan kepadaku sebagai hadiah. "Nabi (ﷺ) berdiri di atas mimbar (Sufyan mengatakan dia naik mimbar) dan setelah memuliakan dan memuji Allah, dia berkata,“ Apa yang salah dengan pekerja yang kami kirimkan (untuk mengumpulkan zakat dari orang ramai) bahawa dia kembali untuk mengatakan, 'Ini untuk anda dan itu untuk saya? 'Mengapa dia tidak tinggal di rumah ayah dan ibunya untuk melihat apakah dia akan diberi hadiah atau tidak? Oleh Dia di tangan siapa hidupku, siapa yang mengambil sesuatu secara haram akan membawanya pada Hari Kebangkitan dengan membawanya ke lehernya : jika itu seekor unta, itu akan menggerutu: jika itu seekor lembu, ia akan mengerang: dan jika ia adalah seekor domba, ia akan berdarah! " Nabi (ﷺ) kemudian mengangkat kedua-dua tangannya sehingga kami melihat keputihan ketiaknya (dan dia berkata), "Tidak diragukan lagi! Bukankah saya telah menyampaikan pesanan Allah? " Dan dia mengulanginya tiga kali.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7174
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 286
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7175)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Salim, selawat Abu Hudhaifa yang dibebaskan digunakan untuk memimpin solat Muhajirin awal (pendatang) dan para sahabat Nabi (ﷺ) di masjid Quba. Di antara mereka (yang biasa berdoa di belakangnya) adalah Abu Bakar, `Umar, Abu Salama dan Amir bin Rabi `a.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7175
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 287
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7176)
Diriwayatkan oleh `Urwa bin Az-Zubair:
Marwan bin Al-Hakam dan Al-Miswar bin Makhrama memberitahunya bahawa ketika orang-orang Islam diizinkan untuk membebaskan tawanan Hawazin, Rasulullah (ﷺ), "Aku tidak tahu siapa di antara kamu yang telah bersetuju (dengannya) dan siapa belum. Kembalilah supaya'Urafa'anda dapat menyerahkan keputusan anda kepada kami. "Maka orang-orang itu kembali dan'Urafa'mereka bercakap dengan mereka dan kemudian kembali kepada Rasulullah (ﷺ) dan memberitahunya bahawa orang-orang telah memberikan persetujuan mereka dengan senang hati dan mengizinkan (tawanan mereka dibebaskan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7176
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 288
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7178)
Diriwayatkan oleh Muhammad bin Zaid bin `Abdullah bin Umar:
Beberapa orang berkata kepada Ibn `Umar, "Ketika kita memasuki penguasa kita, kita mengatakan dalam pujian mereka apa yang bertentangan dengan apa yang kita katakan ketika kita meninggalkan mereka. "Ibn `Umar berkata, "Kami biasa menganggap ini sebagai kemunafikan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7178
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 289
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7179)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Yang terburuk dari semua manusia adalah berwajah dua, yang datang kepada beberapa orang dengan satu wajah dan yang lain, dengan wajah yang lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7179
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 290
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7180)
Diriwayatkan `Aisyah:
Hind (bint `Utba) berkata kepada Nabi (ﷺ), "Abu Sufyan adalah orang yang sengsara dan saya perlu mengambil sejumlah wang dari harta kekayaannya. "Nabi (ﷺ), "Ambillah yang cukup untukmu dan anak-anakmu"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7180
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 291
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7181)
Diriwayatkan oleh A Salama:
(isteri Nabi) Rasulullah (ﷺ) mendengar beberapa orang bertengkar di pintu kediamannya, jadi dia pergi kepada mereka dan berkata, "Saya hanya seorang manusia dan para pengadu dengan kes-kes perselisihan datang kepada saya dan seseorang di antara anda mungkin lebih fasih (dalam menyampaikan kesnya) daripada yang lain, di mana saya mungkin menganggap bahawa dia jujur dan memberikan keputusan yang memihak kepadanya. Sekiranya pernah saya membuat keputusan yang memihak kepada seseorang di mana dia mengambil Hak Muslim secara tidak adil, maka apa sahaja yang dia ambil hanyalah sekeping Api dan terserah kepadanya untuk mengambil atau pergi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7181
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 292
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7182)
Diriwayatkan `Aisyah:
(isteri Nabi) `Utba bin Abi Waqqas berkata kepada saudaranya Sa `d bin Abi Waqqas, "Anak lelaki budak perempuan Zam `a berasal dari aku, jadi bawa dia ke dalam tahananmu. "Maka pada tahun Penaklukan Mekah, Sa `d membawanya dan berkata. (Ini adalah) anak saudaraku yang telah diminta oleh saudaraku untuk dibawa ke tahanan saya. "" Abd bin Zam `a bangkit di hadapannya dan berkata, (Dia) adalah saudaraku dan anak hamba perempuan ayahku dan dilahirkan di tempat tidur ayah saya. "Oleh itu mereka berdua mengemukakan kes mereka di hadapan Rasul Allah. Sa `d berkata, "Ya Rasulullah! Anak lelaki ini adalah anak lelaki saudaraku dan dia mempercayakannya kepadaku. " `Abd bin Zam `a berkata, "Anak lelaki ini adalah saudara lelaki saya dan anak hamba perempuan ayah saya dan dilahirkan di tempat tidur ayah saya. "Rasulullah (ﷺ), "Anak lelaki itu untukmu, Wahai Abd bin Zam `a!" Kemudian Rasul Allah selanjutnya berkata, "Anak itu untuk pemilik tempat tidur dan batu itu untuk penzina, "Dia kemudian berkata kepada Sauda binti Zam `a, "Tabir (layar) dirimu di hadapannya, "ketika dia melihat kemiripan anak dengan `Utba. Anak lelaki itu tidak melihatnya lagi sehingga dia menemui Allah.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7182
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 293
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7183)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Jika seseorang atas permintaan hakim bersumpah untuk merebut harta (seorang Muslim) dan dia pembohong di dalamnya, dia akan menemui Allah yang akan marah kepadanya". Maka Allah menurunkan, mereka yang membeli keuntungan kecil dengan mengorbankan Perjanjian Allah dan sumpah mereka . .'(3. 77)'Al-Ashath datang ketika `Abdullah menceritakan (ini) kepada orang-orang. Al-Ashath berkata, "Ayat ini diturunkan mengenai saya dan seorang lelaki lain yang dengannya saya bertengkar tentang perigi. Nabi (ﷺ) berkata (kepada saya), "Adakah anda mempunyai bukti? ''Saya menjawab, 'Tidak.' Dia berkata, 'Biarkan lawan bersumpah.' Saya berkata: Saya yakin dia akan mengangkat sumpah (palsu). "Oleh itu, terungkap: 'Sesungguhnya orang-orang yang membeli keuntungan kecil dengan mengikat Perjanjian Allah . . . .' (3. 77) (Lihat Hadis No. 72 , Vol 6).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7183
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 294
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 3.77
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7185)
Diriwayatkan oleh A Salama:
Nabi (ﷺ) mendengar suara-suara beberapa orang bertengkar di dekat pintu gerbangnya, jadi dia pergi kepada mereka dan berkata, "Saya hanya seorang manusia dan pengadu dengan kes-kes perselisihan datang kepada saya dan mungkin salah seorang dari mereka menyampaikan kasusnya dengan fasih dengan cara yang lebih meyakinkan dan mengesankan daripada yang lain dan saya memberikan keputusan saya yang memihak kepadanya dengan berfikir bahawa dia benar. Oleh itu, jika saya memberikan hak seorang Muslim kepada orang lain (secara tidak sengaja), maka itu (harta benda) adalah sekeping Api, yang terpulang kepadanya untuk mengambilnya atau meninggalkannya. "(Lihat Hadis No. 281)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7185
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 295
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7186)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Nabi (ﷺ) mengetahui bahawa salah seorang sahabatnya telah berjanji untuk membebaskan hambanya setelah wafatnya, tetapi kerana dia tidak memiliki harta selain hamba itu, Nabi (ﷺ) menjual budak itu dengan harga 800 dirham dan mengirim harga kepadanya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7186
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 296
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7187)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ) menghantar sebuah pasukan tentera yang diketuai oleh Usama bin Zaid dan orang-orang mengkritik kepemimpinannya. Nabi (ﷺ) berkata (kepada orang-orang), "Jika kamu mengkritik kepemimpinannya sekarang, maka kamu dulu pernah mengkritik kepemimpinan ayahnya sebelumnya. Demi Allah, dia (ayah Usama) layak menjadi pemimpin dan dulu menjadi salah satu yang paling banyak orang yang dikasihi bagi saya dan sekarang anaknya (Usama) adalah salah satu orang yang paling saya sayangi setelahnya. "(Lihat Hadis No. 745, Jilid 5)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7187
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 297
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7188)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ), "Orang yang paling dibenci di sisi Allah, adalah orang yang paling suka bertengkar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7188
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 298
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7189)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) mengirim (sebuah pasukan tentera di bawah pimpinan) Khalid bin Al-Walid untuk memerangi suku Bani Jadhima dan orang-orang itu tidak dapat menyatakan diri mereka dengan mengatakan, "Aslamna, "tetapi mereka berkata, "Saba'na ! Saba'na! "Khalid terus membunuh beberapa dari mereka dan mengambil beberapa yang lain sebagai tawanan dan dia memberikan tawanan kepada semua orang dari kita dan memerintahkan kita semua untuk membunuh tawanannya. Saya berkata, "Demi Allah, saya tidak akan membunuh tawanan saya dan tidak seorang pun dari sahabat saya yang akan membunuh tawanannya!" Kemudian kami menyebutkannya kepada Nabi (ﷺ) dan dia berkata, "Ya Allah! Saya bebas dari apa yang telah dilakukan oleh Khalid bin Al-Walid, "dan mengulanginya dua kali.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7189
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 299
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7190)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d As-Saidi:
Ada beberapa pertengkaran (penglihatan) di antara Bani `Amr dan ketika berita ini sampai kepada Nabi, dia menunaikan solat Zuhur dan pergi untuk berdamai di antara mereka. Sementara itu, waktu solat Asr telah tiba, Bilal mengucapkan Azan dan kemudian Iqama untuk solat dan meminta Abu Bakar (untuk memimpin solat ) dan Abu Bakar terus maju. Nabi (ﷺ) tiba ketika Abu Bakar masih bersolat . Dia memasuki barisan orang-orang yang berdoa hingga dia berdiri di belakang Abu Bakar di barisan (pertama). Orang-orang mula bertepuk tangan dan kebiasaan Abu Bakar bahawa setiap kali dia berdiri untuk berdoa, dia tidak pernah melirik ke samping sampai selesai, tetapi ketika Abu Bakar melihat bahawa tepukan itu tidak akan berakhir, dia melihat melihat Nabi (ﷺ) berdiri di belakangnya. Nabi (ﷺ) memanggilnya untuk terus dengan melambaikan tangannya. Abu Bakar berdiri di sana sebentar, mengucapkan terima kasih kepada Allah atas sabda Nabi (ﷺ) dan kemudian dia berundur, mengambil langkahnya ke belakang. Ketika Nabi melihatnya, dia pergi ke depan dan memimpin orang-orang dalam solat . Ketika dia selesai menunaikan solat , dia berkata, "Wahai Abu Bakar! Apa yang menghalangi kamu untuk meneruskan solat setelah aku mengajakmu melakukannya? " Abu Bakar menjawab, "Tidak layak anak Abi Quhafa memimpin Nabi (ﷺ) dalam solat . "Kemudian Nabi (ﷺ) berkata kepada orang-orang, "Sekiranya ada masalah ketika solat , maka para lelaki harus berkata, Subhan Allah! Dan wanita harus bertepuk tangan. "(Lihat Hadis No. 652, Jilid 1)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7190
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 300
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7191)
Diriwayatkan oleh Zaid bin Thabit:
Abu Bakar mengirim saya kerana jumlah korban yang banyak dalam pertempuran Al-Yamama, ketika Umar sedang duduk bersamanya. Abu Bakar berkata (kepada saya), `Umar telah datang ke saya dan berkata, 'Sebilangan besar Qaris al-Quran terbunuh pada hari pertempuran Al-Yamama dan saya takut bahawa korban di antara Qaris al-Quran boleh meningkat di medan perang lain di mana sebahagian besar Al-Quran mungkin hilang. Oleh itu saya berpendapat bahawa anda (Abu Bakar) harus mengumpulkan Al-Qur'an.' Saya berkata, 'Beraninya saya melakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ)? ' Umar berkata, Demi Allah, itu adalah sesuatu yang bermanfaat.' "Umar terus menekan saya untuk itu sehingga Allah membuka dada saya untuk yang dia telah membuka dada" Umar dan saya dalam hal itu, pendapat yang sama dengan "Umar. "Kemudian Abu Bakar berkata kepada saya (Zaid) , "Kamu adalah seorang pemuda yang bijaksana dan kami tidak curiga terhadapmu dan kamu dulu menulis Inspirasi Ilahi untuk Rasulullah (ﷺ). Oleh itu, anda harus mencari nas-nas Alquran yang terpecah-pecah dan mengumpulkannya (dalam satu Kitab). "Zaid selanjutnya berkata: Demi Allah, jika Abu Bakar memerintahkan saya untuk memindahkan gunung di antara gunung dari satu tempat ke tempat lain, ia akan tidak lebih berat bagi saya daripada ini yang memerintahkan saya untuk mengumpulkan Al-Quran. Kemudian saya berkata (kepada `Umar dan Abu Bakar), "Bagaimana anda dapat melakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ)? "Abu Bakar berkata, "Demi Allah, itu sesuatu yang bermanfaat. "Zaid menambahkan: Oleh itu, dia (Abu Bakar) terus menekan saya untuk itu sehingga Allah membuka dadaku untuk yang Dia telah membuka dada Abu Bakar dan `Umar dan saya masuk yang penting, pendapat yang sama dengan pendapat mereka. Oleh itu, saya mula menyusun Al-Qur'an dengan mengumpulkannya dari tangkai pohon kurma tanpa daun dan dari potongan kulit dan kulit serta batu-batu dan dari dada manusia ( yang telah menghafal Al-Qur'an). Saya menjumpai ayat-ayat terakhir dari Sirat-at-Tauba: ("Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul (Muhammad) dari antara kamu bunian--'(9. 128-129)) dari Khuza `ima atau Abi Khuza `ima dan saya menambahkannya ke seluruh surah yang lain. Naskah Al-Quran tetap bersama Abu Bakar sehingga Allah membawanya kepada-Nya. Kemudian tetap dengan `Umar sampai Allah membawanya kepada-Nya dan kemudian dengan Hafsa binti `Umar.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7191
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 301
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.128-129
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7192)
Diriwayatkan oleh Abu Laila bin `Abdullah bin'Abdur-Rahman bin Sahl:
Sahl bin Abi Hathma dan beberapa orang besar dari sukunya mengatakan, `Abdullah bin'Sahl dan Muhaiyisa pergi ke Khaibar ketika mereka dilanda kemiskinan dan keadaan hidup yang sukar. Kemudian Muhaiyisa diberitahu bahawa `Abdullah telah dibunuh dan dilemparkan ke dalam lubang atau mata air. Muhaiyisa pergi kepada orang-orang Yahudi dan berkata, "Demi Allah, kamu telah membunuh sahabatku. "Orang-orang Yahudi berkata, "Demi Allah, kami tidak membunuhnya. "Muhaiyisa kemudian kembali kepada orang-orangnya dan menceritakan kisah mereka. Dia, kakaknya Huwaiyisa dan `Abdur-Rahman bin Sahl datang (kepada Nabi) dan dia yang berada di Khaibar, terus berbicara, tetapi Nabi (ﷺ) berkata kepada Muhaiyisa, "Yang sulung! Yang sulung! " yang bermaksud, "Biarlah yang sulung dari kamu bercakap. "Jadi Huwaiyisa bercakap terlebih dahulu dan kemudian Muhaiyisa. Rasulullah (ﷺ), "Orang-orang Yahudi harus membayar wang darah rakanmu (yang telah meninggal) atau bersiap sedia untuk berperang. "Setelah itu Rasulullah (ﷺ) menulis surat kepada orang-orang Yahudi dalam hal itu dan mereka menulis bahawa mereka tidak membunuhnya. Kemudian Rasulullah (ﷺ) berkata kepada Huwaiyisa, Muhaiyisa dan `Abdur-Rahman, "Bolehkah kamu bersumpah dengan mana kamu berhak mengambil wang darah itu? " Mereka berkata, "Tidak. "Dia berkata (kepada mereka), "Haruskah kita meminta orang-orang Yahudi untuk bersumpah di hadapan kamu? " Mereka menjawab, "Tetapi orang-orang Yahudi bukan orang Islam. "Maka Rasul Allah memberi mereka seratus unta betina sebagai wang darah dari dirinya. Sahl menambah: Ketika unta-unta itu dibuat untuk memasuki rumah, salah satu dari mereka menendang kaki saya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7192
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 302
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7193)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira dan Zaid bin Khalid Al-Juhani:
Seorang Badui datang dan berkata, "Wahai Rasulullah (ﷺ)! Hakimi antara kami menurut Kitab (Hukum) Allah. "Lawannya berdiri dan berkata, "Dia telah mengatakan yang benar, jadi hakimlah di antara kami menurut Hukum Allah. "Orang Badwi itu berkata, "Anak saya adalah buruh lelaki ini dan melakukan hubungan seks haram dengan isterinya. Orang-orang itu berkata kepada saya, 'Anakmu akan direjam hingga mati, 'jadi aku menebus anakku untuk seratus domba dan seekor budak perempuan. Kemudian saya bertanya kepada orang-orang terpelajar beragama itu dan mereka berkata kepada saya, 'Anakmu harus menerima seratus sebatan ditambah satu tahun pengasingan.' "Nabi (ﷺ), "Aku akan menilai di antara kamu menurut Kitab Allah (Hukum)! Adapun budak perempuan dan domba itu, ia akan dikembalikan kepada kamu dan anakmu akan menerima seratus sebatan dan diasingkan. selama satu tahun. Wahai, Unais! " Nabi (ﷺ) berbicara kepada seorang lelaki, "Pergilah pada waktu pagi kepada isteri lelaki ini dan batu hingga mati. "Oleh itu, Unais menghampirinya keesokan paginya dan melempari batu hingga mati.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7193
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 303
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7195)
Kharija bin Zaid bin Thabit mengatakan bahawa Zaid bin Thabit berkata, "Nabi (ﷺ) memerintahkan saya mempelajari tulisan orang Yahudi. Saya bahkan menulis surat untuk Nabi (ﷺ) (kepada orang Yahudi) dan juga membaca surat mereka ketika mereka menulis kepadanya. "Dan'Umar berkata di hadapan'Ali, 'Abdur-Rahman dan'Uthman, "Apa yang dikatakan wanita ini? " (wanita itu bukan Arab)'Abdur-Rahman bin Hatib berkata:
"Dia memberitahu anda tentang temannya yang telah melakukan hubungan seksual haram dengannya. "Abu Jamra berkata, "Saya adalah penafsir antara Ibn'Abbas dan orang-orang. "Beberapa orang berkata, "Seorang penguasa harus mempunyai dua orang penafsir. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7195
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 303
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7196)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Bahawa Abu Sufyan bin Harb memberitahunya bahawa Heraclius telah memanggilnya bersama dengan anggota kafilah Quraisy dan kemudian berkata kepada penafsirnya, "Katakan kepada mereka bahawa saya ingin mengajukan pertanyaan ini (Abu Sufyan) dan jika dia cuba memberitahu saya bohong, mereka harus bertentangan dengannya. "Kemudian Abu Sufyan menyebutkan keseluruhan riwayatnya dan mengatakan bahawa Heraclius berkata kepada sesama Petrus, "Katakanlah kepadanya (Abu Sufyan), 'Sekiranya apa yang kamu katakan itu benar, maka dia (Nabi) akan mengambil alih tempat di bawah kedua kakiku.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7196
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 57
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 304
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7197)
Diriwayatkan oleh Abu Humaid As-Sa `idi:
Nabi (ﷺ) mempekerjakan Ibn Al-Utbiyya untuk memungut Zakat dari Bani Sulaim dan ketika dia kembali (dengan wang) kepada Rasulullah (ﷺ) memanggilnya untuk menjelaskan dan dia berkata, "Ini (jumlah) adalah untuk anda dan ini diberikan kepada saya sebagai hadiah. "Rasulullah (ﷺ), "Mengapa kamu tidak tinggal di rumah ayahmu atau rumah ibumu untuk melihat apakah kamu akan diberi hadiah atau tidak, jika kamu mengatakan yang sebenarnya? " Kemudian Rasulullah (ﷺ) berdiri dan memberi tahu orang-orang itu dan setelah memuliakan dan memuji Allah, dia berkata: Amma Ba'du (ketika itu) saya mengambil beberapa orang dari antara kamu untuk beberapa pekerjaan yang ditugaskan oleh Allah kepada saya dan lalu salah seorang dari kamu datang kepada saya dan berkata, '(Jumlah) ini untuk anda dan ini adalah hadiah yang diberikan kepada saya. Mengapa dia tidak tinggal di rumah ayahnya atau rumah ibunya dan melihat apakah dia akan diberi hadiah atau tidak jika dia mengatakan kebenaran oleh Allah, tidak ada di antara kamu yang mengambil apa-apa dari itu (iaitu Zakat) untuk dirinya (Hisham menambahkan: tidak sah) tetapi dia akan menemui Allah pada hari kiamat membawanya di lehernya! Aku tidak ingin melihat ada di antara kamu yang membawa seekor unta yang menggerutu atau seekor lembu yang mengerang atau domba yang sedang berdarah ketika bertemu Allah. "Kemudian Nabi (ﷺ) mengangkat kedua tangannya hingga aku melihat keputihannya putih dan berkata, "( Tanpa ragu ragu)! Bukankah saya telah menyampaikan Pesan Allah! "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7197
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 305
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7198)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Nabi (ﷺ), "Allah tidak pernah mengutus seorang nabi atau memberikan khalifah kepada seorang khalifah melainkan dia (nabi atau khalifah) mempunyai dua kelompok penasihat: Kumpulan yang menasihatinya untuk berbuat baik dan menganjurkannya untuk melakukannya dan kumpulan lain yang menasihati dia untuk melakukan kejahatan dan menganjurkannya untuk melakukannya. Tetapi orang yang dilindungi (terhadap penasihat jahat itu) adalah yang dilindungi oleh Allah.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7198
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 306
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7199)
Diriwayatkan'Ubada bin As-Samit:
Kami memberikan sumpah setia kepada Rasulullah (ﷺ) bahawa kami akan mendengarkan dan mentaatinya baik pada waktu kami aktif dan pada waktu kami merasa letih dan bahawa kami tidak akan melawan penguasa atau tidak mematuhinya dan akan tetap teguh untuk kebenaran atau mengatakan kebenaran di mana sahaja kita berada dan di jalan Allah kita tidak akan takut dengan kesalahan pihak yang menyalahkan. (Lihat Hadis No. 178 dan 320)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7199
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 307
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7201)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) keluar pada waktu pagi yang sejuk ketika para Muhajirin (kaum berhijrah) dan orang-orang Ansar sedang menggali parit. Nabi (ﷺ) kemudian berkata, "Ya Allah! Kebaikan yang sebenarnya adalah kebaikan di akhirat, jadi mohon maafkan orang-orang Ansar dan orang-orang Muhajirin. "Mereka menjawab, "Kami adalah orang-orang yang telah memberikan Ikrar kesetiaan kepada Muhammad untuk memperhatikan Jihad selama kami masih hidup. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7201
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 308
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7202)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Setiap kali kami memberikan Ikrar kesetiaan kepada Rasulullah (ﷺ) untuk mendengarkan dan mentaati, dia selalu berkata kepada kami, sebanyak yang anda dapat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7202
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 62
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 309
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7203)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Dinar:
Saya menyaksikan Ibn `Umar ketika orang berkumpul di sekitar `Abdul Malik. Ibn `Umar menulis: Saya memberikan Ikrar kesetiaan bahawa saya akan mendengarkan dan mematuhi Hamba Allah, `Abdul Malik, Ketua orang-orang yang beriman menurut Hukum Allah dan Tradisi Rasul-Nya sebanyak yang saya dapat; dan anak-anakku juga, memberikan janji yang sama.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7203
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 63
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 310
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7204)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Saya memberikan Ikrar kesetiaan kepada Nabi (ﷺ) bahawa saya akan mendengarkan dan taat dan dia menyuruh saya untuk menambahkan: 'Sebanyak yang saya boleh dan akan memberikan nasihat yang baik kepada setiap Muslim.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7204
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 64
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 311
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7205)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Dinar:
Ketika orang-orang mengangkat sumpah setia kepada `Abdul Malik, ''Abdullah bin `Umar menulis kepadanya: " Kepada hamba Allah, "Abdul Malik, ketua orang-orang yang beriman, saya memberikan ikrar kesetiaan bahawa saya akan mendengarkan dan mematuhi perintah Allah. Budak, "Abdul Malik, Ketua orang-orang yang beriman, menurut Hukum Allah dan Tradisi Rasul-Nya dalam apa pun yang ada dalam kemampuan saya; dan anak-anak saya juga, memberikan janji yang sama. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7205
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 65
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 312
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7206)
Diriwayatkan Yazid:
Saya berkata kepada Salama, "Untuk apa kamu memberikan Ikrar kesetiaan kepada Nabi (ﷺ) pada Hari Hudaibiya? " Dia menjawab, "Untuk kematian. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7206
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 66
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 313
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7207)
Diriwayatkan oleh Al-Miswar bin Makhrama:
Kumpulan orang yang dipilih oleh Umar sebagai calon Khalifah berkumpul dan saling berunding. Abdur-Rahman berkata kepada mereka, "Saya tidak akan bersaing dengan anda dalam hal ini, tetapi jika anda menghendaki, saya akan memilih khalifah untuk anda. "Oleh itu, mereka semua sepakat membiarkan `Abdur-Rahman memutuskan kes itu. Oleh itu, ketika calon meletakkan kes itu di tangan Abdur-Rahman, orang-orang pergi ke arahnya dan tidak ada yang mengikuti kumpulan yang lain atau tidak mengikutinya. Maka orang-orang mengikuti `Abdur-Rahman dan berkonsultasi dengannya sepanjang malam sampai tiba malam kami memberikan sumpah setia kepada `Uthman. Al-Miswar (bin Makhrama) menambahkan: `Abdur-Rahman memanggil saya setelah sebagian malam berlalu dan mengetuk pintu saya sampai saya bangun dan dia berkata kepada saya, "Saya melihat kamu telah tidur! Demi Allah , selama tiga malam terakhir saya belum cukup tidur. Pergi dan panggil Az-Zubair dan Sa `d.' Oleh itu, saya memanggil mereka untuk dia dan dia menasihati mereka dan kemudian memanggil saya sambil berkata, 'Panggil Ali untuk saya.' Saya menelefon Ali dan dia mengadakan perbincangan pribadi dengannya hingga larut malam dan kemudian'Al, bangun untuk meninggalkan harapan yang besar (untuk dipilih sebagai khalifah) tetapi'Abdur-Rahman takut akan sesuatu yang berkaitan dengan''Ali. Abdur-Rahman kemudian berkata kepada saya, "Panggil `Uthman untuk saya. "Saya memanggilnya dan dia terus berbicara dengannya secara tertutup sehingga Mu'adh-dhin mengakhiri perbincangan mereka dengan mengumumkan Adzan untuk solat Fajr. Ketika orang-orang selesai solat pagi mereka dan kumpulan itu (enam orang) berkumpul di dekat mimbar, `Abdur-Rahman mengirim semua Muhajirin dan para Ansar yang hadir di sana dan mengirim ketua tentera yang telah menunaikan haji bersama'Umar tahun itu. Ketika mereka semua telah berkumpul, `Abdur-Rahman berkata, "Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah, "dan menambahkan, "Sekarang, Wahai Ali, saya telah melihat kecenderungan orang dan melihat bahawa mereka tidak menganggap sesiapa yang setaraf dengan `Uthman, jadi kamu tidak boleh disalahkan (dengan tidak setuju). "Kemudian `Abdur-Rahman berkata (kepada `Uthman), "Aku memberikan sumpah setia kepada kamu dengan syarat kamu akan mengikuti Hukum Allah dan tradisi Rasul Allah dan tradisi kedua khalifah setelahnya. "Oleh itu, Abdur-Rahman memberikan sumpah setia kepadanya, begitu juga orang-orang termasuk orang-orang Muhajirin (pendatang) dan orang-orang Ansar dan ketua-ketua kakitangan tentera dan semua umat Islam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7207
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 67
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 314
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7208)
Diriwayatkan oleh Salama:
Kami memberikan sumpah setia kepada Nabi (ﷺ) di bawah pokok. Dia berkata kepada saya, "Wahai Salama! Tidakkah kamu akan memberikan sumpah setia? " Saya menjawab, "Ya Rasulullah! Saya telah pertama kali memberikan sumpah setia. "Dia berkata, (Beri lagi) untuk kali kedua.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7208
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 68
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 315
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7209)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Seorang Badui memberikan Ikrar kesetiaan kepada Rasulullah (ﷺ) untuk Islam dan orang Badui itu demam di mana ketika dia berkata kepada Nabi (ﷺ) "Batalkan Ikrarku. "Tetapi Nabi (ﷺ) menolak. Dia datang kepadanya (sekali lagi) dengan berkata, "Batalkan Ikrar saya. "Tetapi Nabi (ﷺ) menolak. Kemudian (orang Badui) pergi (Madinah). Rasul Allah bersabda: "Madinah seperti sepasang bellow (tungku): Ia mengusir kotorannya dan mencerahkan dan membersihkan barangnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7209
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 69
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 316
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7210)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Hisyam:
yang dilahirkan pada masa Nabi (ﷺ) bahawa ibunya, Zainab binti Humaid telah membawanya ke Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Ikutilah ikrarnya (untuk Islam). "Nabi (ﷺ), "Dia ( `Abdullah bin Hisyam) adalah seorang anak kecil, "dan menyerahkan tangannya ke atas kepalanya dan meminta Allah kepadanya. Abdullah bin Hisyam biasa menyembelih seekor domba sebagai korban bagi seluruh keluarganya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7210
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 70
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 317
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7211)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Seorang Badwi memberikan Ikrar kesetiaan kepada Rasulullah (ﷺ) untuk Islam. Kemudian orang Badui itu demam di Madinah, datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Batalkan Ikrar saya, "Tetapi Rasul Allah menolak. Kemudian dia datang kepadanya (sekali lagi) dan berkata, "Ya Rasulullah! Batalkan janji saya. "Tetapi Nabi (ﷺ) menolak, lalu dia menghampirinya dan berkata, "Ya Rasulullah! Batalkan janji saya. "Tetapi Nabi (ﷺ) menolak. Orang Badui akhirnya keluar (dari Madinah) di mana Rasulullah (ﷺ), "Madinah seperti sepasang bellow (tungku): Ia mengeluarkan kotoran dan mencerahkan dan membersihkan barangnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7211
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 71
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 318
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7212)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Akan ada tiga jenis orang yang Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat dan juga tidak akan membersihkan mereka dari dosa-dosa dan mereka akan mendapat azab yang menyakitkan: Mereka adalah, (1) seorang lelaki memiliki air yang berlebihan (lebih dari yang dia perlukan) dalam perjalanan dan dia menahannya dari para musafir. (2) seorang lelaki yang memberikan janji setia kepada seorang Imam (penguasa) dan memberikannya hanya untuk faedah duniawi, jika Imam memberinya apa yang dia mahukan, dia menepati janjinya, jika tidak dia tidak menunaikan janjinya; (3) dan seorang lelaki yang menjual sesuatu kepada lelaki lain setelah solat Asr dan bersumpah oleh Allah (sumpah palsu) bahawa dia telah ditawarkan sedemikian banyak kerana pembeli mempercayainya dan membelinya walaupun pada hakikatnya, penjual belum ditawarkan harga seperti itu. "(Lihat Hadis No. 838, Jilid 3)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7212
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 72
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 319
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7213)
Diriwayatkan'Ubada bin As-Samit:
Rasulullah (ﷺ) kepada kami ketika kami sedang berkumpul, "Berikan sumpah kepadaku (Ikrar kesetiaan untuk: (1) Tidak menyertai apa pun dalam beribadah bersama dengan Allah, (2) Tidak mencuri, (3) Tidak untuk melakukan hubungan seksual haram, (4) Tidak membunuh anak-anak anda, (5) Tidak menuduh orang yang tidak bersalah (menyebarkan tuduhan sedemikian di antara orang-orang), (6) Tidak boleh tidak taat (ketika diperintahkan) untuk melakukan perbuatan baik. Nabi (ﷺ) menambahkan: Sesiapa di antara kamu yang menunaikan janjinya, pahalanya akan bersama-sama dengan Allah dan barang siapa yang melakukan dosa-dosa itu dan menerima hukuman yang sah di dunia ini kerana dosa itu, maka hukuman itu akan menjadi penebusan dosa itu dan barang siapa yang melakukan dosa-dosa itu dan Allah tidak mengungkapkannya, maka terserah kepada Allah jika Dia menghendaki Dia akan menghukumnya atau jika Dia menghendaki, Dia akan mengampuninya. "Oleh itu, kami memberikan Ikrar untuk itu. (Lihat Hadis No. 17, Jilid 1)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7213
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 73
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 320
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7214)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) mengambil ikrar kesetiaan dari wanita dengan kata-kata hanya setelah membaca Ayat Suci ini: - (60. 12) ". . bahawa mereka tidak akan mempersekutukan Allah dengan sesuatu. "(60. 12) Dan tangan Rasulullah (ﷺ) tidak menyentuh tangan wanita mana pun kecuali tangan wanita itu yang dimiliki tangan kanannya. (iaitu tawanannya atau budak perempuannya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7214
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 74
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 321
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 60.12
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7215)
Diriwayatkan oleh Um Atiyya:
Kami memberikan Ikrar kesetiaan kepada Nabi (ﷺ) dan dia membacakan kepada saya ayat (60. 12). Bahawa mereka tidak akan mempersekutukan Allah (60. 12). Dan dia juga menghalangi kita untuk meratap dan meratapi kematian. Seorang wanita dari kami mengulurkan tangannya dan berkata, "Wanita seperti itu menangis atas kematian orang yang tergolong dalam keluarga saya dan saya ingin memberikan ganti rugi atas tangisan itu. "Nabi tidak mengatakan apa-apa sebagai balasan dan dia pergi dan dikembalikan. Tidak ada wanita yang menepati ikrarnya kecuali Um Sulaim, Um Al- `Ala' dan anak perempuan Abi Sabra, isteri Al-Mu `adh atau anak perempuan Abi Sabra dan isteri Mu `adh.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7215
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 75
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 322
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 60.12
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7216)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Seorang Badui mendatangi Nabi (ﷺ) dan berkata, "Mohon ikrar kesetiaan saya untuk Islam. "Maka Nabi mengambil daripadanya Ikrar kesetiaan untuk Islam. Dia datang keesokan harinya dengan demam dan berkata kepada Nabi (ﷺ) "Batalkan janji saya. "Tetapi Nabi (ﷺ) menolak dan ketika orang Badui itu pergi, Nabi berkata, "Madinah bagaikan sepasang bellow (tungku): Ia mengusir kotorannya dan mencerahkan dan membersihkan barangnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7216
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 76
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 323
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7217)
Diriwayatkan oleh Al-Qasim bin Muhammad:
Aisyah berkata, "Wahai kepalaku!" Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya itu berlaku (semasa kematianmu) semasa aku masih hidup, aku akan meminta kepada Allah untuk mengampunimu dan meminta Allah untukmu. "Aisyah berkata, "Wahai nyawa saya yang akan hilang! Demi Allah, saya fikir anda menginginkan kematian saya dan jika itu berlaku maka anda akan sibuk menikmati pertemanan salah seorang isteri anda di bahagian terakhir hari itu. "Nabi berkata, "Tetapi saya harus berkata, 'Wahai kepalaku!'Saya merasa seperti memanggil Abu Bakar dan anaknya dan melantik (yang terdahulu sebagai pengganti saya agar orang tidak mengatakan sesuatu atau menginginkan sesuatu. Allah akan mendesak (agar Abu Bakar menjadi khalifah) dan orang-orang yang beriman akan menghalang (orang lain daripada menuntut Khilafah)), "atau" . . Allah akan mencegah (orang lain dari menuntut khalifah) dan orang-orang yang beriman akan mendesak (agar Abu Bakar menjadi khalifah).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7217
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 77
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 324
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7218)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Dikatakan kepada `Umar, "Maukah kamu melantik pengganti kamu? " Umar berkata, "Sekiranya saya melantik seorang khalifah (sebagai pengganti saya) memang benar bahawa seseorang yang lebih baik daripada saya (yaitu, Abu Bakar) melakukannya dan jika saya membiarkan perkara itu tidak diputuskan, memang benar bahawa seseorang yang lebih baik daripada saya (iaitu, Rasulullah (ﷺ) melakukannya). "Mengenai ini, orang memujinya. Umar berkata, "Orang-orang ada dua jenis: Baik orang yang ingin mengambil alih kekhalifahan atau yang takut memikul tanggungjawab seperti itu. Saya harap saya dapat bebas dari tanggungjawabnya kerana saya tidak akan mendapat ganjaran atau pembalasan Saya tidak akan menanggung beban kekhalifahan dalam kematian saya seperti yang saya lakukan dalam hidup saya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7218
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 78
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 325
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7219)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Bahwa dia mendengar `pidato kedua Umar yang dia sampaikan ketika dia duduk di mimbar pada hari setelah kewafatan Nabi (ﷺ)'Umar membaca Tashahhud sementara Abu Bakar diam Umar berkata, "Saya berharap Rasulullah (ﷺ) hidup kita semua, yaitu yang terakhir (mati). Tetapi jika Muhammad telah mati, Allah tetap menjaga cahaya di antara kamu dari mana kamu dapat menerima petunjuk yang sama seperti yang Allah beri petunjuk kepada Muhammad. Dan Abu Bakar adalah sahabat Rasulullah (ﷺ). Dia adalah yang kedua dari kedua gua itu. Dia adalah orang yang paling berhak di kalangan orang-orang Islam untuk menguruskan urusan kamu. Oleh itu, bangunlah dan bersumpah setia kepadanya. "Sebilangan orang telah mengangkat sumpah setia kepadanya di kandang Bani Sa `ida tetapi sumpah setia yang diambil oleh orang ramai diambil di mimbar. Saya mendengar `Umar berkata kepada Abu Bakar pada hari itu. "Tolong naik mimbar, "dan terus mendesaknya hingga dia naik mimbar, semua orang bersumpah setia kepadanya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7219
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 79
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 326
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7220)
Diriwayatkan oleh Jubair bin Mut `im:
Seorang wanita mendatangi Nabi (ﷺ) dan berbicara kepadanya tentang sesuatu dan dia menyuruhnya kembali kepadanya. Dia berkata, "Ya Rasulullah! Jika aku datang dan tidak menjumpai kamu? " (Seolah-olah dia bermaksud, ". . . jika kamu mati? ") Nabi berkata, "Sekiranya kamu tidak menjumpai saya, maka pergi ke Abu Bakar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7220
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 80
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 327
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7221)
Diriwayatkan Tariq bin Shihab:
Abu Bakar berkata kepada perwakilan Buzakha. "Ikutlah ekor unta hingga Allah menunjukkan kepada Khalifah (pengganti) Nabi-Nya dan Al-Muhajirin (penghijrahan) sesuatu kerana kamu boleh meminta maaf. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7221
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 81
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 328
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7222)
Diriwayatkan oleh Jabir bin Samura:
Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Akan ada dua belas penguasa Muslim (yang akan memerintah seluruh dunia Islam). "Dia kemudian mengucapkan ayat yang saya tidak dengar. Ayah saya berkata, "Semua dari mereka (penguasa itu) akan berasal dari Quraisy. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7222
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 82
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 329
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7224)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Demi Dia yang Tanganku hidupku, aku hendak memesan kayu api dan kemudian memerintahkan seseorang mengucapkan Azan untuk solat dan kemudian memerintahkan seseorang untuk memimpin orang-orang dalam solat dan kemudian aku akan pergi dari belakang dan membakar rumah orang-orang yang tidak menghadirkan diri untuk solat (wajib berjemaah). Oleh Dia di Tangan Yang Hidupku, jika ada di antara kamu yang mengetahui bahawa dia akan menerima tulang yang ditutupi dengan daging atau dua ( kecil) potongan daging yang terdapat di antara dua tulang rusuk, dia akan datang untuk solat 'Isya'. "(Lihat Hadis No. 617, Jilid 1)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7224
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 83
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 330
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7225)
Diriwayatkan `Abdullah bin Ka `b bin Malik:
Siapakah panduan Ka `b dari antara puteranya ketika Ka `b menjadi buta: Saya mendengar Ka `b bin Malik berkata, "Ketika beberapa orang tetap di belakang dan tidak bergabung dengan Rasulullah (ﷺ) dalam pertempuran Tabuk . . "dan kemudian dia menjelaskan keseluruhan riwayatnya dan berkata, "Rasulullah (ﷺ) melarang orang Islam berbicara dengan kami dan oleh itu kami (saya dan para sahabat) tinggal lima puluh malam di negeri itu dan kemudian Rasulullah (ﷺ) mengumumkan penerimaan taubat kita. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7225
Rujukan dalam buku: Buku 93, Hadis 84
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 89, Hadis 331
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: