Buku Waktu Solat (كتاب مواقيت الصلاة )
Hadis: (521)
Diriwayatkan oleh Ibn Shihab:
Setelah `Umar bin `Abdul `Aziz menunda solat dan `Urwa bin Az-Zubair pergi kepadanya dan berkata, "Sekali di'Iraq, Al-Mughira bin Shu `ba menunda solat nya dan Abi Mas `ud Al-Ansari pergi ke dia dan berkata, "Wahai Mughira! Apa ini? Tidakkah kamu tahu bahawa ketika Jibril datang dan mengucapkan doa (solat Fajr) dan Rasulullah (ﷺ) juga berdoa, lalu dia berdoa lagi (solat Zuhur) dan begitu juga Rasul dan sekali lagi dia berdoa ( `Solat Asr dan Rasulullah (ﷺ) melakukan hal yang sama; sekali lagi dia berdoa (solat Maghrib) dan begitu juga Rasulullah (ﷺ) dan sekali lagi berdoa ( `solat Solat) dan begitu juga Rasul Allah dan Jibril) berkata, 'Saya diperintahkan untuk melakukannya (untuk menunjukkan doa yang ditentukan kepada kamu)? '"" Umar (bin `Abdul `Aziz) berkata kepada `Urwa, "Pastikan apa yang kamu katakan. Adakah Gabriel memimpin Rasulullah saw. (ﷺ) pada waktu solat yang dinyatakan? "" Urwa menjawab, "Bashir bin Abi Mas `ud meriwayatkan seperti ini atas kewibawaan ayahnya. ""Urwa menambahkan, "Aisyah memberitahu saya bahawa Rasulullah (ﷺ) doakan `Asr pra yer ketika cahaya matahari masih berada di dalam kediamannya (pada waktu awal Asr).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 521
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 500
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (523)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
"Suatu ketika rombongan `Abdul Qais datang menemui Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Kami tergolong dalam cabang dari suku Rab'a [dan] dan kami hanya dapat menemui anda pada bulan-bulan suci. Perintahkan kami untuk melakukan sesuatu yang baik agar kami (melaksanakan) mengambilnya dari kamu dan juga mengajaknya orang-orang kami yang telah kami tinggalkan (di rumah). "Nabi (ﷺ) berkata, "Aku memerintahkan kamu untuk melakukan empat perkara dan melarang anda dari empat perkara. (Empat yang pertama adalah seperti berikut): -1. Untuk beriman kepada Allah. (Dan kemudian dia: menjelaskannya kepada mereka iaitu) untuk bersaksi bahawa tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah dan (Muhammad) adalah Rasul Allah (ﷺ) -2. Untuk menunaikan solat dengan sempurna (pada waktu yang ditentukan): -3. Membayar Zakat (amal wajib) -4. Untuk memberi saya Khumus (Empat perkara lain yang dilarang adalah seperti berikut): -1. Dubba -2. Hantam -3. Muqaiyat [? ? ] -4. Naqir (semua ini adalah peralatan yang digunakan untuk penyediaan minuman beralkohol).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 523
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 501
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (524)
Diriwayatkan Jarir bin `Abdullah:
Saya memberikan janji setia kepada Rasulullah (ﷺ) untuk menunaikan solat dengan sempurna, membayar zakat secara teratur dan memberikan nasihat yang baik kepada setiap orang Islam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 524
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 502
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (525)
Diriwayatkan oleh Shaqiq:
bahawa dia pernah mendengar Hudhaifa berkata, "Suatu ketika aku duduk dengan `Umar dan dia berkata, 'Siapa di antara kamu yang mengingati pernyataan Rasulullah (ﷺ) tentang penderitaan itu? ' Saya berkata, 'Saya mengetahuinya sebagaimana yang dikatakan oleh Nabi (ﷺ). Umar berkata, 'Tidak diragukan kamu berani.' Saya berkata, 'Penderitaan yang ditimbulkan oleh seorang lelaki oleh isterinya, wang, anak-anak dan jirannya ditanggung oleh solat , puasa, amal dan dengan memerintahkan (yang baik) dan melarang (yang jahat). Umar berkata, 'Saya tidak bermaksud begitu tetapi saya bertanya tentang penderitaan yang akan menyebar seperti ombak laut.' Saya (Hudhaifa) berkata, "Wahai pemimpin orang-orang yang beriman! Anda tidak perlu takut dengannya kerana ada pintu tertutup antara anda dan ia. "Umar bertanya, apakah pintu akan dipatahkan atau dibuka? ''Saya menjawab, 'Ia akan rosak.' Umar berkata, 'Maka tidak akan ditutup lagi.' Saya ditanya apakah `Umar mengetahui pintu itu. Saya menjawab bahawa dia mengetahuinya kerana seseorang tahu bahawa akan ada malam sebelum pagi esok. Saya meriwayatkan sebuah hadis yang bebas dari salah sangka. (mengenai pintu). Hudhaifa berkata, "Pintu itu adalah Umar sendiri. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 525
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 503
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (526)
Diriwayatkan oleh Ibn Mas `ud:
Seorang lelaki mencium seorang wanita (tidak sah) dan kemudian pergi menemui Nabi (ﷺ) dan memberitahunya. Allah berfirman: Dan tunaikanlah solat dengan sempurna Pada dua hujung hari Dan pada beberapa jam malam (yaitu lima solat wajib). Sesungguhnya! perbuatan baik menghilangkan (membatalkan) perbuatan jahat (dosa kecil) (11. 114). Lelaki itu bertanya kepada Rasulullah (ﷺ), "Adakah untuk saya? " Dia berkata, "Ini untuk semua pengikut saya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 526
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 504
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 11.114
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (527)
Diriwayatkan `Abdullah:
Saya bertanya kepada Nabi (ﷺ) , "Perbuatan manakah yang paling disayangi Allah? " Dia menjawab, "Untuk menunaikan solat pada waktu yang ditentukan awal. "Saya bertanya, "Apa yang seterusnya (dalam kebaikan)? " Dia menjawab, "Untuk menjadi baik dan berbakti kepada orang tua anda" Saya kembali bertanya, "Apa yang selanjutnya (dalam kebaikan)? " Dia menjawab, 'Untuk berpartisipasi dalam Jihad (pertempuran agama) demi Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 527
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 505
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (528)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya ada sungai di pintu orang di antara kamu dan dia mandi di dalamnya lima kali sehari adakah kamu akan melihat ada kotoran padanya? " Mereka berkata, "Tidak ada bekas kotoran yang akan ditinggalkan. "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Itu adalah contoh dari lima solat yang dengannya Allah membuang (membatalkan) perbuatan jahat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 528
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 506
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (529)
Diriwayatkan oleh Ghailan:
Anas berkata, "Saya tidak menjumpai (sekarang-satu-hari) barang seperti yang (dipraktikkan) pada zaman Nabi. "Seseorang berkata "Doa itu (sebagaimana adanya.)" Anas berkata, "Tidakkah kamu telah melakukan dalam solat apa yang telah kamu lakukan?Rujukan Dar-us-Salam Hadis 529
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 507
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (530)
Diriwayatkan Az-Zuhri bahawa dia mengunjungi Anas bin Malik di Damaskus dan mendapati dia menangis dan bertanya kepadanya mengapa dia menangis. Dia menjawab, "Saya tidak tahu apa-apa yang dulu saya ketahui semasa hidup Rasulullah kecuali doa ini yang hilang (tidak ditawarkan sebagaimana mestinya). "
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 530
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 507
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (531)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), "Setiap kali ada di antara kamu yang menunaikan solat nya, dia berbicara secara tertutup kepada Tuhannya. Oleh itu dia tidak boleh meludah ke kanan tetapi di bawah kaki kirinya. "Qatada berkata, "Dia tidak boleh meludah di depannya tetapi di sebelah kiri atau di bawah kakinya. "Dan Shu `ba berkata, "Dia tidak boleh meludah di depannya, atau di sebelah kanannya tetapi di sebelah kiri atau di bawah kakinya. "Anas berkata: Nabi (ﷺ) berkata, "Dia tidak boleh meludah ke arah kiblatnya atau ke kanannya melainkan ke kiri atau di bawah kakinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 531
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 508
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (532)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) bersabda,“ Lakukan sujud dengan betul dan jangan meletakkan lengan bawahmu rata dengan siku menyentuh tanah seperti anjing. Dan jika kamu ingin meludah, jangan meludah di depan, atau ke kanan untuk orang yang sedang solat berbicara secara tertutup kepada Tuhannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 532
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 509
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (533)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira dan Abdullah bin Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Jika sangat panas, maka solat lah solat Zuhur ketika menjadi lebih sejuk, kerana kepanasan panasnya adalah dari api Neraka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 533
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 510
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (535)
Diriwayatkan Abu Dhar:
Mu'adh-dhin (pembuat panggilan) Nabi (ﷺ) mengucapkan Azan (panggilan) untuk solat Zuhur tetapi Nabi bersabda, "Biarkan lebih sejuk, biarkan lebih sejuk. "Atau berkata, 'Tunggu, tunggu, kerana keparahan panas adalah dari api Neraka yang marak. Dalam cuaca panas yang teruk, berdoalah ketika ia menjadi (sedikit) lebih sejuk dan bayang-bayang bukit muncul. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 535
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 511
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (536)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Dalam cuaca yang sangat panas menunda solat Zuhur sehingga menjadi lebih sejuk kerana kepanasannya adalah dari api Neraka yang marak. Api api neraka mengadu kepada Tuhannya dengan mengatakan : Ya Tuhan! Bahagian-bahagian saya makan (menghancurkan) satu sama lain. Oleh itu, Allah membiarkannya menarik dua nafas, satu pada musim sejuk dan yang lain pada musim panas. Nafas pada musim panas adalah ketika anda merasakan panas terik dan nafas di musim sejuk adalah ketika anda merasakan sejuk yang paling teruk. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 536
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 512
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (538)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
bahawa Rasulullah (ﷺ), "Solat Zuhur ketika ia menjadi (sedikit) lebih sejuk kerana keparahan panas adalah dari api Neraka yang marak. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 538
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 513
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (539)
Diriwayatkan oleh Abu Dhar Al-Ghifar:
Kami bersama Nabi (ﷺ) dalam perjalanan dan Mu'adh-dhin (pembuat panggilan untuk solat ) ingin mengucapkan Azan (panggilan) untuk solat Zuhur. Nabi (ﷺ) berkata, 'Biarkan ia menjadi lebih sejuk.'Dia lagi (setelah beberapa saat) ingin mengucapkan Azan tetapi Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Biarkan menjadi lebih sejuk sampai kita melihat bayang-bayang bukit. "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Keparahan panas adalah dari api Neraka yang marak dan dalam cuaca sangat panas berdoa (Zuhr) ketika menjadi lebih sejuk. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 539
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 514
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (540)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ) keluar ketika matahari terbenam pada waktu tengah hari dan menunaikan solat Zuhur. Dia kemudian berdiri di atas mimbar dan berbicara tentang Hari (Hari Kiamat) dan mengatakan bahawa di dalamnya akan ada perkara-perkara yang luar biasa. Dia kemudian berkata, "Sesiapa yang suka bertanya kepadaku tentang apa sahaja yang dapat dia lakukan dan aku akan menjawab sepanjang aku berada di tempat ini. Sebilangan besar orang menangis dan Nabi (ﷺ) berulang kali berkata, "Tanyalah aku. " `Abdullah bin Hudhafa As-Sahmi berdiri dan berkata, "Siapakah ayahku? " Nabi (ﷺ) berkata, "Ayahmu adalah Hudhafa. "Nabi (ﷺ) berulang kali berkata, "Tanyalah aku. "Kemudian `Umar melutut di hadapannya dan berkata, "Kami redha dengan Allah sebagai Tuhan kami, Islam sebagai agama kami dan Muhammad sebagai Nabi kami. "Nabi kemudian menjadi pendiam dan berkata, "Syurga dan api neraka dipamerkan di depan saya di dinding ini sebentar tadi dan saya tidak pernah melihat perkara yang lebih baik (daripada yang pertama) dan perkara yang lebih buruk (daripada yang terakhir).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 540
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 515
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (541)
Diriwayatkan oleh Abu Al-Minhal:
Abu Barza berkata, "Nabi (ﷺ) mengqada solat ketika seseorang dapat mengenali orang yang duduk di sebelahnya (setelah solat ) dan dia biasa membaca antara 60 hingga 100 Ayat (ayat-ayat) Al-Qur'an Dia biasa menunaikan solat Zuhur segera setelah matahari terbenam (tengah hari) dan Asr pada waktu seorang lelaki mungkin pergi dan kembali dari tempat paling jauh di Madinah dan mendapati matahari masih panas. (Sub-perawi lupa apa yang dikatakan tentang Maghrib). Dia tidak keberatan untuk menunda solat `Isyak hingga sepertiga malam atau tengah malam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 541
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 516
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (542)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Semasa kami menunaikan solat Zuhur di belakang Rasulullah (ﷺ), kami biasa bersujud di atas pakaian kami untuk melindungi diri dari panas.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 542
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 517
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (543)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
"Nabi (ﷺ) berdoa lapan rakaat untuk Zuhur dan Asr dan tujuh untuk solat Maghrib dan Isyak di Madinah. "Aiyub berkata, "Mungkin itu adalah malam hujan. "Anas berkata, "Boleh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 543
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 518
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (544)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) pernah menunaikan solat Asr ketika cahaya matahari tidak hilang dari kamarku.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 544
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 519
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (545)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) pernah menunaikan solat Asr pada waktu sinar matahari masih berada di dalam bilik saya dan belum ada bayangan yang muncul di dalamnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 545
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 520
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (546)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Nabi (ﷺ) pernah mengerjakan solat Asr pada saat sinar matahari masih berada di dalam kamar saya dan belum ada bayangan yang muncul di dalamnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 546
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 521
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (547)
Diriwayatkan oleh Saiyar bin Salama:
Saya bersama ayah pergi ke Abu-Barza Al-Aslami dan ayah saya bertanya kepadanya, "Bagaimana Rasulullah (ﷺ) mengqada solat lima waktu wajib berjemaah? " Abu-Barza berkata, "Nabi (ﷺ) selalu mengimami solat Zuhur yang kamu (orang) panggil yang pertama pada tengah hari ketika matahari baru saja menolak solat Asr pada waktu ketika solat , seorang lelaki dapat pergi ke rumah di tempat paling jauh di Madinah (dan tiba) ketika matahari masih panas. (Saya terlupa tentang solat Maghrib). Nabi (ﷺ) Suka menunda `Isha yang anda panggil Al- `Atama [? ? ] dan dia tidak suka tidur di hadapannya dan berbicara sesudahnya. Setelah solat Fajr dia biasanya pergi ketika seorang lelaki dapat mengenali orang yang duduk di sebelahnya dan dia biasa membacakan antara 60 hingga 100 Ayat (dalam solat Fajr).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 547
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 522
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (548)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Kami biasa mengerjakan solat Asr dan setelah itu jika seseorang pergi ke suku Bani `Amr bin `Auf, dia akan mendapati mereka masih mengerjakan solat Asr.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 548
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 523
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (549)
Diriwayatkan oleh Abu Bakr bin `Uthman bin Sahl bin Hunaif:
bahawa dia mendengar Abu Umama mengatakan: Kami berdoa solat Zuhur bersama `Umar bin `Abdul `Aziz dan kemudian pergi ke Anas bin Malik dan mendapati dia sedang menunaikan solat Asr. Saya bertanya kepadanya, "Wahai paman! Doa mana yang telah kamu lakukan? " Dia berkata, `Asr dan ini adalah (waktu) doa Rasulullah yang biasa kita berdoa dengannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 549
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 524
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (550)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ) pernah menunaikan solat Asr pada waktu ketika matahari masih panas dan tinggi dan jika seseorang pergi ke Al- `Awali (tempat) Madinah, dia akan sampai di sana ketika matahari masih tinggi . Sebahagian dari Al- `Awali dari Madinah berjarak sekitar empat batu dari kotaRujukan Dar-us-Salam Hadis 550
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 525
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (551)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Kami biasa solat Asr dan setelah itu jika salah seorang AS pergi ke Quba'dia akan tiba di sana ketika matahari masih tinggi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 551
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 526
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (552)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa yang melewatkan solat Asr (dengan sengaja) maka seolah-olah dia kehilangan keluarga dan hartanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 552
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 527
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (553)
Diriwayatkan Abu Al-Mahh [? ? ]:
Kami bersama Buraida dalam pertempuran pada hari yang mendung dan dia berkata, "Sampaikan solat `Asr seawal Nabi bersabda, "Barangsiapa meninggalkan solat Asr, semua perbuatan baiknya akan dibatalkan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 553
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 528
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (554)
Diriwayatkan oleh Qais:
Jarir berkata, "Kami bersama Nabi (ﷺ) dan dia memandang bulan - bulan purnama - dan berkata, "Tentunya kamu akan melihat Tuhanmu sebagaimana kamu melihat bulan ini dan kamu tidak akan kesulitan melihat-Nya. Oleh itu, jika anda dapat menghindari kehilangan (melalui tidur atau urusan perniagaan, dll.) Doa sebelum matahari terbit (Fajr) dan doa sebelum matahari terbenam (Asr), anda mesti melakukannya.' Dia kemudian membacakan Pernyataan Allah: Dan raikanlah pujian Tuhanmu sebelum terbitnya matahari dan sebelum terbenamnya. "(50. 39) Isma `il berkata, "Sembahyanglah kamu dan jangan ketinggalan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 554
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 529
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 50.39
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (555)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Malaikat datang kepadamu berturut-turut pada waktu malam dan siang dan mereka semua berkumpul pada waktu solat Fajar dan Asr. Mereka yang telah melewati malam bersamamu (atau tinggal bersamamu) naik (ke Syurga) dan Allah bertanya kepada mereka, walaupun Dia mengetahui segala sesuatu tentang kamu, dengan baik, "Dalam keadaan apa kamu meninggalkan hamba-hamba-Ku? " Para malaikat menjawab: "Ketika kami meninggalkan mereka, mereka sedang berdoa dan ketika kami sampai kepada mereka, mereka berdoa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 555
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 530
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (556)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya ada di antara kamu yang dapat satu rakaat solat `Asr sebelum matahari terbenam, dia harus menyelesaikan solat nya. Sekiranya ada di antara kamu yang dapat satu rakaat solat Fajr sebelum matahari terbit, dia harus menunaikan doanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 556
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 531
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (557)
Diriwayatkan Salim bin `Abdullah:
Ayah saya berkata, "Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), 'Masa tinggal anda dibandingkan dengan bangsa-bangsa sebelumnya adalah seperti masa yang sama dengan waktu antara solat Asr dan matahari terbenam. Orang-orang Taurat diberi Taurat dan mereka bertindak (di atasnya) hingga tengah hari kemudian mereka kelelahan dan diberi satu Qirat (dari emas) masing-masing. Dan kemudian orang-orang Injil diberi Injil dan mereka bertindak (ke atasnya) hingga solat Asr maka mereka habis dan diberi! masing-masing diberi satu Qirat. Dan kemudian kami diberi Al-Quran dan kami bertindak (di atasnya) hingga terbenam matahari dan kami masing-masing diberi dua Qirat. Di atas itu orang-orang dari kedua kitab itu berkata, 'Ya Tuhan kami ! Anda telah memberi mereka dua Qirat dan memberi kami satu Qirat, walaupun kami telah bekerja lebih banyak daripada mereka.' Allah berfirman, 'Apakah saya telah merampas hak Anda? 'Mereka berkata, 'Tidak.' Allah berfirman: "Itulah berkat saya yang saya kurniakan kepada siapa sahaja yang saya inginkan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 557
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 532
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (558)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Nabi (ﷺ), "Contoh orang Islam, Yahudi dan Kristian adalah seperti contoh seorang lelaki yang menggaji pekerja untuknya dari pagi hingga malam. Mereka bekerja hingga tengah hari dan mereka berkata, 'Kami tidak memerlukan pahala anda.' Oleh itu, lelaki itu menggunakan batch yang lain dan berkata kepada mereka, 'Selesaikan sisa hari ini dan kamu akan menjadi upah yang telah saya tetapkan (untuk kumpulan pertama). Mereka bekerja sehingga waktu solat Asr dan berkata, 'Apa pun kami telah dilakukan adalah untuk anda.' Dia menggunakan batch yang lain. Mereka bekerja sepanjang hari hingga matahari terbenam dan mereka menerima upah dari dua bekas kumpulan itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 558
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 533
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (559)
Diriwayatkan oleh Rafi `bin Khadij:
Kami biasa menunaikan solat Maghrib bersama Nabi (ﷺ) dan setelah selesai solat , salah seorang dari kami mungkin akan pergi dan masih dapat melihat Par sebagai titik di mana panah seseorang dapat dicapai ketika ditembak oleh busur.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 559
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 534
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (560)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Nabi (ﷺ) pernah solat Zuhur pada waktu tengah hari dan `Asr pada waktu ketika matahari masih cerah, Maghrib setelah matahari terbenam (pada waktu yang ditentukan) dan `Isi pada waktu yang berubah-ubah. Setiap kali dia melihat orang-orang berkumpul (untuk solat 'Isya') dia akan berdoa lebih awal dan jika orang-orang itu menunda, dia akan menunda solat . Dan mereka atau Nabi (ﷺ) pernah mengerjakan Solat Fajr ketika masih gelap.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 560
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 535
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (561)
Diriwayatkan oleh Salama:
Kami biasa mengerjakan solat Maghrib bersama Nabi (ﷺ) ketika matahari hilang dari kaki langit.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 561
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 536
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (562)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) bersolat tujuh rakaat bersama dan lapan rakaat bersama.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 562
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 537
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (563)
Diriwayatkan `Abdullah Al-Muzani:
Nabi (ﷺ), "Jangan terpengaruh oleh orang Badwi mengenai nama solat Maghribmu yang disebut `Isha'oleh mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 563
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 538
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (564)
Diriwayatkan `Abdullah:
"Suatu malam Rasulullah (ﷺ) memimpin kami dalam solat `Isha'dan itulah yang disebut Al- `Atma [? ? ] oleh orang-orang. Setelah selesai solat , dia menghadap kami dan berkata, "Adakah kamu tahu kepentingan malam ini? Tidak ada yang hadir di permukaan bumi malam ini yang akan hidup setelah seratus tahun dari malam ini. "(Lihat Hadis No. 575).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 564
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 539
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (565)
Diriwayatkan oleh Muhammad bin `Amr:
Kami bertanya kepada Jabir bin `Abdullah tentang doa-doa Nabi (ﷺ). Dia berkata, "Dia biasa mengerjakan solat Zuhur pada waktu tengah hari, Asr ketika matahari masih panas dan Maghrib setelah matahari terbenam (pada waktu yang ditentukan). ditangguhkan jika jumlah mereka kurang; dan solat subuh dimakbulkan ketika masih gelap. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 565
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 540
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (566)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) pernah menangguhkan solat Isya'dan itu adalah pada masa-masa ketika Islam masih belum tersebar. Nabi (ﷺ) tidak keluar sampai Umar memberitahunya bahawa wanita dan anak-anak telah tidur. Kemudian dia keluar dan berkata kepada orang-orang masjid: "Tidak ada di antara penghuni bumi yang menunggunya (sembahyang Isya) kecuali kamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 566
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 541
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (567)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Rakan-rakan saya, yang datang bersama saya di dalam kapal dan saya mendarat di tempat bernama Baqi [? ? ] Buthan [? ? ]. Nabi (ﷺ) berada di Madinah pada masa itu. Salah seorang dari kami biasa pergi menghadap Nabi (ﷺ) setiap malam pada waktu solat Isya. Suatu ketika saya bersama para sahabat pergi menemui Nabi (ﷺ) dan dia sibuk dalam beberapa urusannya, sehingga solat `Isha''ditunda hingga tengah malam. Dia kemudian keluar dan memimpin orang-orang (dalam solat ). Setelah selesai menunaikan solat , dia menyapa orang-orang yang hadir di sana sambil berkata, "Bersabarlah! Jangan pergi. Selamat berpindah. Dari berkat Allah kepadamu, tidak ada seorang pun di antara umat manusia yang berdoa saat ini menyelamatkanmu. "Atau berkata, "Tidak ada kecuali kamu telah berdoa pada masa ini. "Abu Musa menambahkan, 'Jadi kami kembali dengan senang hati setelah mendengar apa yang kami dengar dari Rasulullah (ﷺ). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 567
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 542
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (568)
Diriwayatkan oleh Abu Barza:
Rasulullah (ﷺ) tidak suka tidur sebelum solat عشاء dan bercakap selepasnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 568
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 543
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (569)
Diriwayatkan oleh Ibn Shihab dari `Urwa:
`Aisyah berkata, "Setelah Rasulullah (ﷺ) menunda solat Isya'sehingga Umar mengingatkannya dengan mengatakan, "Doa itu! "Wanita dan anak-anak telah tidur. Kemudian Nabi (ﷺ) keluar dan berkata, 'Tidak ada di antara penghuni bumi telah menantinya (doa) kecuali kamu. "Urwa berkata, "Tidak ada tempat kecuali di Madinah doa yang biasa dimakbulkan (pada masa itu). "Lebih jauh lagi dia berkata, "Nabi (ﷺ) mengabulkan solat 'Isha'pada waktu antara hilangnya senja dan akhir sepertiga malam pertama. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 569
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 544
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (570)
Diriwayatkan oleh Ibn Juraij from Nafi `:
Abdullah bin `Umar berkata, "Suatu ketika Rasulullah (ﷺ) sibuk (pada waktu'Isha'), sehingga solat ditangguhkan sehingga kami tidur dan bangun dan tidur dan bangun kembali. Nabi (ﷺ) keluar dan berkata, 'Tidak ada di antara penghuni bumi melainkan kamu telah menunggu solat . "Ibn `Umar tidak merasa salah dalam menunaikannya lebih awal atau menundanya kecuali dia takut tidur mungkin menimpanya dan dia mungkin melewatkan solat nya dan kadang-kadang dia biasa tidur sebelum solat Isya'. Ibnu Juraij berkata, "Aku berkata kepada Ata", aku mendengar Ibnu Abbas berkata: Begitu Rasulullah (ﷺ) menunda solat 'عشاء'sehingga orang-orang tidur dan bangun dan tidur semula dan bangun semula Kemudian, `Umar bin Al-Khattab I, berdiri dan mengingatkan Nabi (ﷺ) .'' Ata'berkata, 'Ibnu Abbas berkata: Nabi keluar seolah-olah saya memandangnya saat ini dan air mengalir dari kepalanya dan dia meletakkan tangannya di kepalanya dan kemudian berkata, 'Tidak Saya merasa sukar bagi pengikut saya, saya akan memerintahkan mereka untuk berdoa pada waktu itu. Saya bertanya kepada Ata untuk maklumat lebih lanjut, bagaimana Nabi meletakkan tangannya di kepalanya ketika diberitahu oleh Ibnu Abbas. "Ata'memisahkan jarinya sedikit dan meletakkan hujungnya di sisi kepala, membawa jari ke bawah mendekati mereka sehingga ibu jari menyentuh cuping telinga di sisi pelipis dan janggut di wajah. Dia tidak memperlahankan atau tergesa-gesa dalam tindakan ini tetapi dia bertindak seperti itu. Nabi (ﷺ) bersabda: "Bukankah aku sukar bagi pengikut saya, saya akan memerintahkan mereka untuk berdoa pada masa ini. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 570
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 545
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (572)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) menunda solat Isya hingga tengah malam dan kemudian dia menunaikan solat dan berkata, "Orang-orang berdoa dan tidur tetapi kamu telah berdoa selama kamu menantikannya. "Anas menambah: Seolah-olah saya melihat kilauan cincin Nabi (ﷺ) pada malam itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 572
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 546
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (573)
Diriwayatkan Jarir bin `Abdullah:
Kami bersama Nabi (ﷺ) pada malam bulan purnama. Dia memandang bulan dan berkata, "Kamu pasti akan melihat Tuhanmu seperti yang kamu lihat bulan ini dan tidak akan ada kesulitan untuk melihat-Nya. Oleh itu, jika kamu dapat menghindari kehilangan (melalui tidur, perniagaan, dll.) Doa sebelum terbitnya matahari (Fajr) dan sebelum terbenamnya ( `Asr) kamu harus melakukannya. Dia (Nabi (ﷺ)) kemudian membacakan ayat berikut: Dan raikanlah puji-pujian Tuhanmu sebelum terbitnya matahari Dan sebelum ( tetapannya. "(50. 39)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 573
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 547
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 50.39
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (574)
Diriwayatkan oleh Abu Bakar bin Abi Musa:
Ayahku berkata, "Rasulullah (ﷺ), 'Sesiapa yang mengerjakan dua solat yang sejuk (Asr dan Fajr) akan masuk Syurga.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 574
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 548
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (575)
Diriwayatkan oleh Anas:
Zaid bin Thabit berkata, "Kami mengambil" Suhur "(makanan yang diambil sebelum subuh ketika puasa diperhatikan) bersama Nabi (ﷺ) dan kemudian berdiri untuk solat (pagi). "Saya bertanya kepadanya berapa lama selang waktu antara keduanya (Suhur dan solat ). Dia menjawab, 'Selang waktu antara keduanya cukup untuk membacakan ayat lima puluh hingga keenam'. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 575
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 549
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (576)
Diriwayatkan Qatada:
Anas bin Malik berkata, "Nabi (ﷺ) dan Zaid bin Thabit mengambil'Suhur'bersama-sama dan setelah selesai makan, Nabi (ﷺ) berdiri dan berdoa (solat Fajr). "Saya bertanya kepada Anas, "Berapa lama selang waktu menyelesaikan'Suhur'mereka dan memulai solat ? " Dia menjawab, "Selang waktu antara keduanya cukup untuk membaca 50 Ayat. "(Ayat Al-Quran).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 576
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 550
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (577)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Saya biasa mengambil makanan "Suhur" bersama keluarga saya dan bersegera untuk mengimamkan Fajr bersama Rasulullah (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 577
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 551
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (578)
Diriwayatkan `Aisyah:
Wanita-wanita beriman yang ditutupi dengan cadar mereka biasa menghadiri solat Fajr bersama Rasul Allah dan setelah selesai solat mereka akan kembali ke rumah mereka dan tidak ada yang dapat mengenali mereka kerana kegelapan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 578
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 552
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (579)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa yang boleh mendapatkan satu rakaat (sebelum solat Subuh), dia telah mendapat solat (pagi) dan barang siapa yang dapat satu rakaat solat Asar sebelum matahari terbenam, dia harus mendapat solat ( `Asr). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 579
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 553
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (580)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Barangsiapa dapat memperoleh satu rakaat solat , (pada waktunya) dia telah mendapat solat . "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 580
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 554
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (581)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Beberapa orang memberitahu saya narasi yang sama (seperti di atas).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 581
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 556
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (582)
Diriwayatkan ayah Hisham:
Ibnu Umar berkata, "Rasulullah (ﷺ), 'Jangan berdoa pada waktu matahari terbit dan ketika matahari terbenam.' "Ibnu Umar berkata, "Rasulullah (ﷺ), 'Sekiranya pinggir matahari muncul (di atas ufuk) tunda solat hingga menjadi tinggi dan jika pinggir matahari hilang, tunda solat hingga terbenam (hilang sepenuhnya).' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 582
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 557
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (584)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) melarang dua jenis penjualan, dua jenis pakaian dan dua doa. Dia melarang menunaikan solat setelah solat Fajr hingga terbitnya matahari dan setelah solat Asr hingga terbenamnya. Dia juga melarang "Ishtimal-Assama [? ? ]" dan "al-Ihtiba" dalam satu pakaian sedemikian rupa sehingga bahagian peribadi seseorang terkena langit. Dia juga melarang penjualan yang disebut "Munabadha" dan "Mulamasa. "(Lihat Hadis No. 354 dan 355 Jilid 3).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 584
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 558
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (585)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak seorang pun dari kamu harus berusaha berdoa ketika matahari terbit atau terbenam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 585
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 559
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (586)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada doa setelah solat subuh sampai matahari terbit dan tidak ada doa setelah solat Asr hingga matahari terbenam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 586
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 62
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 560
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (587)
Diriwayatkan oleh Muawiya:
Anda memakbulkan doa yang saya tidak nampak ditawarkan oleh Rasulullah (ﷺ) ketika kami berada di tempatnya dan dia tentu melarangnya (iaitu dua rakaat setelah solat Asr).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 587
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 63
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 561
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (588)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) melarang solat dua waktu: -1. selepas solat subuh hingga terbit matahari. -2. selepas solat Asr hingga matahari terbenam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 588
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 64
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 562
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (589)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Saya berdoa kerana saya melihat rakan-rakan saya berdoa. Saya tidak melarang berdoa pada bila-bila masa pada waktu siang atau malam kecuali pada waktu matahari terbenam dan terbit.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 589
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 65
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 563
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (590)
Diriwayatkan `Aisyah:
Demi Allah, yang menjauhkan Nabi. Nabi (ﷺ) tidak pernah merindui mereka (dua rakaat) setelah solat Asr sehingga dia bertemu dengan Allah dan dia tidak menemui Allah sehingga menjadi berat baginya untuk bersolat sambil berdiri sehingga dia sering menunaikan sebagian besar solat ketika duduk . (Maksudnya dua rakaat setelah Asr) Dia biasa mendoakan mereka di rumah dan tidak pernah mendoakan mereka di masjid agar tidak sukar bagi pengikutnya dan dia menyukai apa yang mudah bagi mereka.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 590
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 66
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 564
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (591)
Diriwayatkan ayah Hisham:
`Aisyah (memanggilku) berkata, "Wahai anak saudaraku! Nabi (ﷺ) tidak pernah melewatkan dua sujud (yaitu rak `at) setelah solat Asr di rumahku. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 591
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 67
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 565
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (592)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) tidak pernah melewatkan dua rakaat sebelum solat Fajr dan selepas solat Asr secara terbuka dan diam-diam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 592
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 68
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 566
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (593)
Diriwayatkan `Aisyah:
Setiap kali Nabi (ﷺ) mendatangi saya setelah solat Asr, dia selalu solat dua rakaat.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 593
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 69
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 567
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (594)
Diriwayatkan oleh Ibn Abu Malih [? ? ]:
Saya bersama Buraida pada hari yang mendung dan dia berkata, "Sampaikanlah solat `Asr lebih awal sebagaimana Nabi (ﷺ) bersabda, 'Barang siapa yang meninggalkan solat Asr akan dibatalkan semua perbuatan baiknya. "(Lihat Hadis No. 527 dan 528)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 594
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 70
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 568
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (595)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Abi Qatada:
Ayah saya berkata, "Suatu malam kami bepergian dengan Nabi (ﷺ) dan beberapa orang berkata, 'Kami berharap Rasulullah (ﷺ) bersama kami pada jam-jam terakhir malam itu.' Dia berkata, 'Saya takut anda akan tidur dan melewatkan solat Fajr.' Bilal berkata, 'Aku akan membuatmu bangun.' Oleh itu, semua orang tidur dan Bilal melabuhkan punggungnya terhadap Rahila-nya dan dia juga merasa terharu (tidur) dan tidur. Nabi (ﷺ) bangun ketika matahari terbit dan berkata, 'Wahai Bilal! Bagaimana dengan pernyataan anda? ' Dia menjawab, 'Saya tidak pernah tidur seperti itu.' Nabi (ﷺ), 'Allah menawan jiwa kamu ketika Dia menghendaki dan membebaskan mereka ketika Dia menghendaki. Wahai Bilal! Bangunlah dan ucapkanlah Adzan untuk solat .' Nabi (ﷺ) berwuduk dan ketika matahari terbit dan menjadi terang, dia berdiri dan berdoa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 595
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 71
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 569
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (596)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Pada hari Al-Khandaq (pertempuran parit.) Umar bin Al-Khattab datang mengutuk orang-orang kafir Quraisy setelah matahari terbenam dan berkata, "Ya Rasulullah (saya) saya tidak dapat menunaikan solat Asr hingga matahari sudah terbenam. "Nabi (ﷺ) berkata, "Demi Allah! Saya juga tidak berdoa. "Oleh itu, kami berpaling ke arah Buthan dan Nabi (ﷺ) dan kami juga melakukan wudhu dan menunaikan solat Asr setelah matahari terbenam dan kemudian dia menunaikan solat Maghrib.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 596
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 72
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 570
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (597)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), "Jika ada yang lupa doa, dia harus mengucapkan doa itu ketika dia mengingatnya. Tidak ada pengecualian kecuali berdoa sama. "Kemudian dia membaca: "Dirikanlah doa untuk mengingati-Ku (yaitu Allah). "(20. 14).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 597
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 73
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 571
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 20.14
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (598)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Umar datang mengumpat orang-orang kafir (dari Quraisy) pada hari Al-Khandaq (pertempuran Parit) dan berkata, "Saya tidak dapat menunaikan solat Asr sampai matahari terbenam. Kemudian kami pergi ke Buthan dan dia memberikan (Asr) solat setelah matahari terbenam dan kemudian dia menunaikan solat Maghrib.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 598
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 74
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 572
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (599)
Diriwayatkan Abu-l-Minhal:
Saya dan ayah saya pergi ke Abi Barza Al-Aslami dan ayah saya berkata kepadanya, "Beritahu kami bagaimana Rasulullah (ﷺ) mengqada solat berjemaah yang wajib. "Dia berkata, "Dia biasa mengerjakan solat Zuhur, yang kamu sebut sebagai doa pertama, karena matahari terbenam pada siang hari, Asr pada saat salah seorang AS dapat pergi ke keluarganya di tempat terjauh di Madinah sambil matahari masih panas. (Perawi lupa apa yang dikatakan oleh Abu Barza tentang solat Maghrib) dan Nabi (ﷺ) lebih suka bersembahyang Isyak''dan tidak suka tidur di hadapannya atau bercakap selepas itu. Dan dia biasa kembali setelah menamatkan solat subuh pada waktu yang memungkinkan seseorang mengenali orang yang duduk di sisinya dan dia (Nabi) biasa membacakan 60 hingga 100'Ayat'Al-Quran di dalamnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 599
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 75
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 573
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (600)
Diriwayatkan oleh Qurra bin Khalid:
Setelah dia menunggu Al-Hasan dan dia tidak muncul sehingga tiba waktunya untuk dia memulakan ucapannya; kemudian dia datang dan meminta maaf dengan mengatakan, "Jiran kami mengundang kami. "Kemudian dia menambahkan, "Diriwayatkan dari Anas, 'Setelah kami menunggu Nabi (ﷺ) hingga tengah malam atau sekitar tengah malam. Dia datang dan memimpin solat dan setelah menyelesaikannya, dia memanggil kami dan berkata, 'Semua orang berdoa dan kemudian tidur dan anda telah berdoa selama anda menantinya. "Al-Hasan berkata, "Orang-orang dianggap melakukan perbuatan baik selama mereka menunggu untuk melakukan perbuatan baik. "Kenyataan Al-Hasan adalah sebahagian dari Hadis Anas dari Nabi (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 600
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 76
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 574
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (601)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Nabi (ﷺ) berdoa salah satu solat 'Isha'pada hari-hari terakhirnya dan setelah menyelesaikannya dengan Taslim, dia berdiri dan berkata, "Adakah anda menyedari (pentingnya) malam ini? Tidak ada yang hadir di permukaan bumi malam ini akan hidup setelah selesai seratus tahun dari malam ini. "Orang-orang melakukan kesilapan dalam memahami maksud pernyataan Rasulullah (ﷺ) ini dan mereka terlibat dalam perkara-perkara yang dikatakan mengenai perawi-perawi ini (iaitu ada yang mengatakan bahawa Hari Kebangkitan akan ditetapkan setelah 100 tahun dll.) Tetapi Nabi (ﷺ) bersabda, "Tidak ada yang hadir di permukaan bumi malam ini yang akan hidup setelah genap 100 tahun dari malam ini"; dia bermaksud "Ketika abad itu (orang-orang abad itu) akan meninggal. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 601
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 77
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 575
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (602)
Diriwayatkan oleh Abu `Uthman:
Abdur Rahman bin Abi Bakr berkata, "Para Sahabat Suffa adalah orang-orang miskin dan Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang mempunyai makanan untuk dua orang harus mengambil yang ketiga dari mereka (sahabat Suffa). Dan barangsiapa mempunyai makanan untuk empat orang, dia harus mengambil satu atau dua dari mereka'Abu Bakar mengambil tiga orang dan Nabi (ﷺ) mengambil sepuluh dari mereka. ""Abdur Rahman menambah, ayah saya dan ibu saya berada di sana (di rumah). (Sub-perawi ragu-ragu apakah `Abdur Rahman juga berkata, 'Isteri saya dan hamba kami yang biasa bagi rumah saya dan rumah Abu Bakar). Abu Bakar mengambil makan malamnya bersama Nabi (ﷺ) dan tetap di sana hingga solat Isya'. Abu Bakar kembali dan tinggal bersama Nabi (ﷺ) sehingga Nabi (ﷺ) mengambil makanannya dan kemudian Abu Bakar kembali ke rumahnya setelah sekian lama malam berlalu. Isteri Abu Bakar berkata, 'Apa yang menahan anda dari tetamu (atau tetamu) anda? 'Dia berkata, 'Adakah kamu belum melayani mereka? 'Dia berkata, 'Mereka enggan makan sehingga kamu datang. Makanan dihidangkan untuk mereka tetapi mereka menolak. "" Abdur Rahman menambahkan, "Saya pergi dan menyembunyikan diri (kerana takut dengan Abu Bakar) dan sementara itu dia (Abu Bakar) memanggil saya, 'Wahai Ghunthar (kata yang keras) !' dan juga memanggil saya nama baik dan menyalahgunakan saya dan kemudian berkata (kepada keluarganya), 'Makan. Tiada sambutan untuk anda.' Kemudian (makan malam itu disajikan). Abu Bakar bersumpah bahawa dia tidak akan memakan makanan itu. Perawi itu menambahkan: Demi Allah, setiap kali salah seorang dari kami (saya dan tetamu sahabat Suffa) mengambil apa-apa dari makanan, makanan itu meningkat dari bawah. Kami semua makan hingga kenyang dan makanannya lebih banyak daripada makanan sebelum dihidangkan. Abu Bakar melihatnya (makanan) dan menjumpainya seperti sebelum menghidangkan atau lebih dari itu. Dia memanggil isterinya (berkata)'Wahai saudari Bani Firas! Apakah ini? 'Dia berkata, 'Wahai kesenangan mata saya! Makanannya sekarang tiga kali lebih banyak daripada sebelumnya.' Abu Bakar makan daripadanya dan berkata, 'Itu (sumpah) berasal dari syaitan'yang bermaksud sumpahnya (bukan untuk makan). Kemudian dia kembali mengambil sepotong dari mulut dan kemudian mengambil yang lain kepada Nabi. Jadi makan itu bersama Nabi. Ada perjanjian antara kami dan beberapa orang dan ketika tempoh perjanjian itu berlalu, Nabi (ﷺ) membagi kami kepada dua belas (kumpulan) (masing-masing) diketuai oleh seorang lelaki. Allah mengetahui berapa banyak lelaki yang berada di bawah perintah masing-masing (pemimpin). Oleh itu, mereka semua (12 kumpulan lelaki) memakan makanan itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 602
Rujukan dalam buku: Buku 9, Hadis 78
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 10, Hadis 576
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: