Kitab Takdir ( كتاب القدر)
Hadis: (112)
Sahl b. Sa'd melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) bahawa seseorang melakukan perbuatan seperti perbuatan orang-orang Syurga nampaknya di hadapan orang-orang dan dia akan berada di antara penghuni Neraka dan seseorang itu kelihatan seperti orang-orang Neraka, tetapi (di sebenarnya) dia akan termasuk di antara penghuni syurga.
Tidak ada yang melayani kita lebih baik hari ini daripada orang ini. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesungguhnya dia adalah salah satu penghuni api. Salah seorang daripada orang (Muslim) berkata: Saya akan terus membayangi dia. Kemudian lelaki ini keluar bersamanya. Dia berhenti setiap kali dia berhenti, dan berlari bersamanya setiap kali dia berlari. Dia (perawi) berkata: Lelaki itu cedera parah. Dia (tidak tahan sakit) dan mempercepat kematiannya sendiri. Dia meletakkan pedang pedang di tanah dengan hujung di antara dadanya dan kemudian menekan dirinya ke arah pedang dan membunuh dirinya sendiri. Kemudian lelaki itu (mengikutnya) pergi menemui Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Saya bersaksi bahawa sesungguhnya engkau adalah Rasulullah, Dia (Nabi saw) berkata: Apa masalahnya? Dia menjawab: Orang yang baru saja anda nyatakan bahawa dia adalah salah seorang penghuni api dan orang-orang terkejut (dengan ini) dan saya berkata kepada mereka bahawa saya akan membawa (berita tentangnya) dan akibatnya saya keluar mencari dia sehingga saya (menjumpainya) cedera parah. Dia mempercepat kematiannya. Dia meletakkan bilah pedang di atas tanah dan hujungnya di antara dadanya dan kemudian menekan dirinya dan membunuh dirinya sendiri. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Seseorang melakukan perbuatan yang bagi orang-orang sepertinya perbuatan yang sesuai dengan penghuni Syurga, tetapi sebenarnya ia adalah salah satu penghuni Neraka. Dan sesungguhnya seseorang melakukan perbuatan yang di mata orang ramai adalah perbuatan yang dilakukan oleh penghuni Neraka, tetapi orang itu adalah salah satu penghuni Syurga.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 19
Rujukan Hadis 112b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6408
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (112b)
Sahl b. Sa'd melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) bahawa seseorang melakukan perbuatan seperti perbuatan orang-orang Syurga nampaknya di hadapan orang-orang dan dia akan berada di antara penghuni Neraka dan seseorang itu kelihatan seperti orang-orang Neraka, tetapi (di sebenarnya) dia akan termasuk di antara penghuni syurga.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 19
Rujukan Hadis 112b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6408
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2643a)
Abdullah (Mas'ud) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) yang paling benar (dari manusia) dan dia yang benar (adalah kenyataan) berkata:
Sesungguhnya ciptaan anda adalah yang bijak ini. Kandungan salah seorang dari anda dikumpulkan selama empat puluh hari dalam rahim ibunya dalam bentuk darah, setelah itu menjadi segumpal darah dalam jangka masa empat puluh hari lagi. Kemudian menjadi segumpal daging dan empat puluh hari kemudian Allah mengutus malaikat-Nya kepadanya dengan petunjuk mengenai empat perkara, sehingga malaikat itu menuliskan rezekinya, kematiannya, perbuatannya, kekayaan dan musibahnya. Demi Dia, selain Yang tidak ada tuhan, yang di antara kamu bertindak seperti orang-orang yang layak mendapat Syurga sehingga di antara dia dan Syurga tetap ada tetapi jarak satu hasta, ketika tiba-tiba penulisan takdir mengatasinya dan dia mulai bertindak seperti orang-orang yang bertakbir dari Neraka dan dengan demikian memasuki Neraka, dan yang lain bertindak di jalan penghuni Neraka, sehingga masih ada di antara dia dan Neraka jarak satu hasta bahawa penulisan takdir mengatasinya dan kemudian dia mulai bertindak seperti orang-orang Syurga dan memasuki Syurga.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 1
Rujukan Hadis 2643a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6390
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2643b)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai wewenang A'mash dengan rantai pemancar yang sama dan dalam hadis yang disebarkan atas kewenangan Waki '(kata-katanya adalah):
"Penciptaan salah satu dari kamu adalah seperti ini sehingga (air mani) dikumpulkan di rahim ibu selama empat puluh malam," dan dalam hadis yang disebarkan atas kewenangan Shu'ba (kata-katanya adalah): "Empat puluh malam dan empat puluh hari. " Dan dalam hadis yang disebarkan atas otoritas Jarir dan 'Isa (kata-katanya): "Empat puluh hari."Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 2
Rujukan Hadis 2643b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6391
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2644)
Hudhaifa b. Usaid melaporkan secara langsung dari Rasulullah (ﷺ) bahawa dia berkata:
Ketika titisan (air mani) kekal di dalam rahim selama empat puluh atau lima puluh (hari) atau empat puluh malam, malaikat itu datang dan berkata: Tuhanku, adakah dia akan baik atau jahat? Dan kedua-dua perkara ini akan ditulis. Kemudian malaikat itu berkata: Tuhanku, adakah dia lelaki atau perempuan? Dan kedua-dua perkara ini ditulis. Dan perbuatan dan perbuatannya, kematiannya, penghidupannya; ini juga dirakam. Kemudian dokumen takdirnya dilancarkan dan tidak ada penambahan atau pengurangan daripadanya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 3
Rujukan Hadis 2644
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6392
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2645a)
Abdullah bin Mas'ud melaporkan:
Yang jahat adalah dia yang jahat dalam rahim ibunya dan yang baik adalah dia yang mengambil pelajaran dari (nasib) orang lain. Perawi datang kepada seseorang dari kalangan sahabat Rasulullah (ﷺ) yang digelar Hudhaifa b. Usaid Ghifari dan berkata: Bagaimana seseorang boleh menjadi jahat tanpa melakukan (melakukan kejahatan)? Kemudian orang itu berkata kepadanya: Anda terkejut dengan hal ini, sedangkan saya telah mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ketika empat puluh dua malam berlalu setelah air mani masuk ke dalam rahim, Allah menghantar malaikat dan memberinya bentuk. Kemudian dia menciptakan deria pendengaran, penglihatan, kulitnya, dagingnya, tulangnya, dan kemudian berkata: Tuanku, adakah dia lelaki atau perempuan? Dan Tuhanmu memutuskan seperti yang Dia kehendaki dan malaikat kemudian meletakkannya juga dan kemudian berkata: Tuhanku, bagaimana dengan usianya? Dan Tuhanmu memutuskan seperti yang Dia sukai dan malaikat meletakkannya. Kemudian dia berkata: Tuanku, bagaimana dengan rezekinya? Dan kemudian Tuhan memutuskan seperti yang Dia suka dan malaikat menuliskannya, dan kemudian malaikat itu keluar dengan gulungan takdirnya di tangannya dan tidak ada yang ditambahkan kepadanya dan tidak ada yang dikurangkan daripadanya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 4
Rujukan Hadis 2645a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6393
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2645b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Abdullah b. Mas'ud melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 5
Rujukan Hadis 2645b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6394
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2645c)
Abu Tufail melaporkan:
Saya mengunjungi Abu Sariha Hudhaifa b. Usaid al-Ghifari yang berkata: Saya mendengarkan kedua telinga saya Rasulullah (ﷺ) sambil berkata: Air mani tinggal di rahim selama empat puluh malam, lalu malaikat, memberikannya bentuk. Zubair berkata: Saya rasa dia berkata: Seseorang yang mengubahnya dan memutuskan sama ada dia akan lelaki atau perempuan. Kemudian dia (malaikat) berkata: Adakah anggota badannya penuh atau tidak sempurna? Dan kemudian Tuhan menjadikannya penuh dan sempurna atau sebaliknya yang Dia kehendaki. Kemudian dia berkata: Tuhanku, bagaimana dengan rezekinya, dan kematiannya, dan bagaimana dengan pilihannya? Dan kemudian Tuhan memutuskan tentang musibah dan nasibnya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 6
Rujukan Hadis 2645c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6395
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2645d)
Hadhaifa b. Usaid Ghifari, seorang sahabat Rasulullah (ﷺ), melaporkannya secara langsung dari Rasulullah saw. seperti yang dia katakan:
Ada malaikat yang menjaga rahim ketika Allah memutuskan untuk menciptakan sesuatu setelah lebih dari empat puluh malam berakhir; hadis yang selebihnya adalah sama.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 7
Rujukan Hadis 2645d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6396
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2646)
Anas b. Malik melaporkan secara langsung dari Rasulullah (ﷺ) bahawa dia berkata:
Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, telah melantik malaikat sebagai penjaga rahim, dan dia akan berfirman: Tuhanku, sekarang air mani; Tuhanku, sekarang segumpal darah; Tuhanku, sekarang telah menjadi segumpal daging, dan ketika Allah memutuskan untuk memberikannya bentuk terakhir, malaikat itu berkata: Tuhanku, adakah lelaki atau perempuan atau adakah dia akan menjadi jahat atau orang baik? Bagaimana dengan mata pencarian dan usianya? Dan semuanya ditulis kerana dia berada dalam rahim ibunya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 8
Rujukan Hadis 2646
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6397
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2647a)
Ali melaporkan:
Kami berada di sebuah pengkebumian di kuburan Gharqad ketika Rasulullah (ﷺ) mendatangi kami dan kami duduk di sekelilingnya. Dia mempunyai tongkat dengannya. Dia menundukkan kepalanya dan mulai menggaru bumi dengan tongkatnya, dan kemudian berkata: Tidak ada seorang pun di antara kamu yang tempat duduk di Syurga atau Neraka belum diperuntukkan dan tentang siapa belum dituliskan apakah dia akan menjadi jahat orang atau orang yang diberkati. Seseorang berkata: Rasulullah, tidakkah kita harus bergantung pada takdir kita dan meninggalkan perbuatan kita? Setelah itu dia berkata: Perbuatan setiap orang akan dipermudah dalam apa yang telah diciptakan untuknya sehingga barang siapa yang termasuk dalam syarikat orang yang diberkati akan mendapat pekerjaan baik yang dipermudah baginya dan barangsiapa yang tergolong dalam orang yang malang akan melakukan perbuatan jahat yang dipermudah bagi dia. Dia kemudian membacakan ayat ini (dari Al-Qur'an): "Kemudian, siapa yang memberi kepada yang memerlukan dan menjaga kejahatan dan menerima yang baik (kebenaran Islam dan jalan kebenaran yang ditetapkannya), Kami akan mempermudah baginya akhir yang mudah dan yang sengsara dan menganggap dirinya di atas keperluan, Kami akan mempermudah baginya kesudahan yang sukar ”(xcii. 5-10).Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 9
Rujukan Hadis 2647a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6398
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 92.5-10
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2647b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewenangan Mansur dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 10
Rujukan Hadis 2647b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6399
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2647c)
'Ali melaporkan bahawa suatu hari Rasulullah (ﷺ) sedang duduk dengan kayu di tangannya dan dia menggaru tanah. Dia mengangkat kepalanya dan berkata:
Tidak ada seorang pun di antara kamu yang belum diberi tempat duduknya di Syurga atau Neraka. Mereka berkata: Rasulullah. maka, mengapa kita harus melakukan perbuatan baik, mengapa tidak bergantung pada nasib kita? Setelah itu katanya. Tidak, lakukan perbuatan baik, kerana setiap orang dipermudahkan dalam perkara yang diciptakannya; lalu dia membacakan ayat ini: "Maka, siapa yang memberi kepada orang yang memerlukan dan menjaga kejahatan dan menerima yang baik (kebenaran Islam dan jalan kebenaran yang ditentukannya), Kami akan mempermudah baginya jalan yang mudah ..." ( xcii. 5-10).Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 11
Rujukan Hadis 2647c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6400
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 92.5-10
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2647d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Ali melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 12
Rujukan Hadis 2647d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6401
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2648a)
Jabir melaporkan bahawa Suriqa b. Malik b. Ju'shuin datang dan berkata:
Rasulullah, jelaskan agama kami kepada kami (seolah-olah kami telah diciptakan sebentar tadi. Siapa pun perbuatan yang kita lakukan hari ini, adakah kerana pena telah kering (setelah merekodkannya) dan tempat-tempat yang tidak berfungsi telah mula beroperasi atau ini akan memberi kesan pada masa akan datang? Setelah itu dia berkata: Pena telah kering takdir telah mulai beroperasi. (Suraqa b. Malik) berkata: Jika benar, maka apa gunanya melakukan perbuatan baik? Zuhair berkata: Kemudian Abu Zubair mengatakan sesuatu tetapi saya tidak dapat memahaminya dan saya berkata. Apa yang beliau katakan? Kemudian dia berkata: Bertindaklah, kerana setiap orang dipermudahkan apa yang ingin dilakukannya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 13
Rujukan Hadis 2648a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6402
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2648b)
Hadis ini telah disebarkan atas kewibawaan Jabir b. Abdullah dengan perkataan yang sama (dan termasuk kata-kata ini):
"Rasulullah (ﷺ) bersabda: Setiap perbuatannya dipermudahkan dalam tindakannya."Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 14
Rujukan Hadis 2648b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6403
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2649a)
'Imran b. Husain menyatakan bahawa dikatakan kepada Rasulullah (ﷺ):
Adakah terdapat perbezaan antara penduduk Syurga dan penghuni neraka? Dia berkata: Ya. Sekali lagi dikatakan: (Jika demikian), maka apa gunanya melakukan perbuatan baik? Kemudian dia berkata: Setiap orang difasilitasi dalam apa yang telah diciptakan untuknya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 15
Rujukan Hadis 2649a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6404
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2649b)
Hadis ini telah diceritakan melalui rantai pemancar lain dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 16
Rujukan Hadis 2649b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6405
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2650)
Abu al-Aswad melaporkan bahawa 'Imran b Husain bertanya kepadanya:
Apa pandangan anda, apa yang orang lakukan hari ini di dunia, dan perjuangkan, adakah sesuatu yang ditentukan untuk mereka atau ditakdirkan untuk mereka atau adakah nasib mereka di akhirat akan dihalang oleh kenyataan bahawa para Nabi mereka membawa mereka pengajaran yang mereka tidak bertindak? Saya berkata: Sudah tentu, ia adalah sesuatu yang telah ditentukan untuk mereka dan ditentukan sebelumnya bagi mereka. Dia (lebih jauh) berkata: Maka, bukankah itu tidak adil (menghukum mereka)? Saya merasa sangat terganggu kerana itu, dan berkata: Segala sesuatu diciptakan oleh Allah dan terletak pada Kekuasaan-Nya. Dia tidak akan disoal tentang apa yang Dia lakukan, tetapi mereka akan disoal; setelah itu dia berkata kepadaku: Semoga Allah merahmati kamu, aku tidak bermaksud bertanya kepadamu melainkan untuk menguji kepandaianmu. Dua lelaki dari suku Muzaina mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Rasulullah, apa pendapat anda bahawa orang-orang lakukan di dunia dan berusaha, adalah sesuatu yang ditentukan bagi mereka; sesuatu yang ditakdirkan untuk mereka dan apakah nasib mereka di akhirat akan ditentukan oleh kenyataan bahawa para Nabi mereka membawa mereka ajaran yang tidak mereka laksanakan. dan dengan demikian mereka layak mendapat hukuman? Setelah itu, dia berkata: Tentu saja, hal itu terjadi kerana ia ditakdirkan oleh Takdir dan ditakdirkan untuk mereka, dan pandangan ini ditegaskan oleh ayat Kitab Allah ini, Yang Maha Agung dan Maha Suci: "Pertimbangkan jiwa dan Dia yang menjadikannya sempurna , lalu menghembuskan ke dalamnya dosa dan ketakwaannya "(xci. 8).Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 17
Rujukan Hadis 2650
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6406
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 91.8
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2651)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sesungguhnya seseorang itu akan melakukan perbuatan orang-orang Syurga untuk waktu yang lama, maka perbuatannya akan disimpulkan dengan perbuatan orang-orang Neraka. Dan sesungguhnya, seseorang akan melakukan perbuatan orang-orang Neraka untuk waktu yang lama, dan kemudian perbuatannya akan disimpulkan dengan perbuatan orang-orang Syurga.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 18
Rujukan Hadis 2651
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6407
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2652a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah saw bersabda:
Terdapat pertengkaran antara Adam dan Musa. Musa berkata kepada Adam: Kamu adalah ayah kami. Anda merosakkan kami dan menyebabkan kami keluar dari Syurga. Adam berkata kepadanya: Kamu adalah Musa. Allah memilih anda (untuk perbualan langsung dengan anda) dan menulis dengan Tangan-Nya sendiri Buku (Taurat) untuk anda. Walaupun demikian anda menyalahkan saya atas perbuatan yang telah ditetapkan oleh Allah selama empat puluh tahun sebelum Dia menciptakan saya. Rasulullah (ﷺ) bersabda:. Ini adalah bagaimana Adam datang yang lebih baik dari Musa dan Adam menjadi yang lebih baik dari Musa.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 20
Rujukan Hadis 2652a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6409
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2652b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Terdapat pertengkaran antara Adam dan Musa, dan Adam lebih baik daripada Musa. Musa berkata kepadanya: Kamu adalah Adam yang sama yang menyesatkan manusia, dan menyebabkan mereka keluar dari Syurga. Adam berkata: Kamu sama (Musa) yang dikurniakan oleh Allah atas segala sesuatu dan memilihnya di antara umat sebagai Rasul-Nya. Dia berkata: Ya. Adam sekali lagi berkata: Walaupun begitu anda menyalahkan saya untuk urusan yang telah ditakdirkan untuk saya sebelum saya diciptakan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 21
Rujukan Hadis 2652b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6410
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2652c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ada pertengkaran antara Adam dan Musa (keduanya) di hadapan Tuhan mereka. Adam datang yang lebih baik daripada Musa. Musa berkata: Adakah kamu Adam yang diciptakan oleh Allah dengan Tangan-Nya dan menghembuskan nafas kepadanya, dan memerintahkan malaikat untuk sujud di hadapannya dan Dia menjadikan kamu tinggal di Syurga dengan selesa dan senang. Kemudian anda menyebabkan orang-orang turun ke bumi kerana kehilangan anda. Adam berkata: Adakah anda Musa yang dipilih oleh Allah untuk menjadi utusan-Nya dan untuk perbualan-Nya dengan dia dan memberikan kepada anda tablet, di mana semuanya telah dijelaskan dengan jelas dan memberi anda penonton untuk mengadakan perbincangan sulit dengan anda. Apa pendapat anda, berapa lama Taurat akan ditulis sebelum saya diciptakan? Musa berkata: Empat puluh tahun sebelumnya. Adam berkata: Tidakkah kamu melihat kata-kata ini: Adam melakukan kesalahan dan dia terpikat (melakukannya). Dia (Musa) berkata: Ya. Oleh itu, dia (Adam) berkata: Adakah anda kemudian menyalahkan saya atas perbuatan yang telah ditetapkan oleh Allah untuk saya empat puluh tahun sebelum Dia menciptakan saya? Rasulullah (ﷺ) bersabda: Inilah cara Adam menjadi yang lebih baik daripada Musa.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 22
Rujukan Hadis 2652c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6411
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2652d)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Terdapat pertengkaran antara Adam dan Musa. Musa berkata: Adakah anda Adam yang kehilangannya menyebabkan anda keluar dari Syurga? Adam berkata kepadanya: Adakah anda Musa yang dipilih oleh Allah untuk menjadi utusan-Nya, untuk percakapan-Nya dan anda menyalahkan saya untuk urusan yang telah ditetapkan bagi saya sebelum saya diciptakan? Inilah cara Adam menjadi yang lebih baik daripada Musa.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 23
Rujukan Hadis 2652d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6412
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2652e)
Abu Huraira meriwayatkan hadis seperti ini melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 24
Rujukan Hadis 2652e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6413
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2652f)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 25
Rujukan Hadis 2652f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6414
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2653a)
Abu Huraira melaporkan hadis seperti ini melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 26
Rujukan Hadis 2653a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6415
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2653b)
Abdullah b. 'Amr b. seperti yang dilaporkan:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Allah menetapkan ukuran (ciptaan) kualiti penciptaan lima puluh ribu tahun sebelum Dia menciptakan langit dan bumi, ketika Arasy-Nya berada di atas air.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 27
Rujukan Hadis 2653b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6416
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2654)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Hani dengan rantai pemancar yang sama, tetapi tidak disebutkan "Arasy-Nya berada di atas air."
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 28
Rujukan Hadis 2654
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6417
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2655)
Abdullah b. Amr b. Al-'As melaporkan bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sesungguhnya, hati semua anak Adam berada di antara dua jari dari jari Tuhan yang Pengasih sebagai satu hati. Dia mengubahnya ke mana-mana (arah) yang disukainya. Kemudian Rasulullah (ﷺ) bersabda: 0 Allah, Yang Mengubah hati, menghidupkan hati kami kepada ketaatanMu.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 29
Rujukan Hadis 2655
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6418
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2656)
Tawus melaporkan:
Saya mendapati beberapa sahabat Rasulullah (ﷺ) berkata: Segala-galanya adalah tepat. Dan dia lebih jauh berkata: Saya mendengar Abdullah b. Umar berkata: Ada ketenangan untuk segalanya - bahkan untuk ketidakupayaan dan kemampuan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 30
Rujukan Hadis 2656
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6419
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2657a)
Abu Huraira melaporkan bahawa kaum musyrikin Quraisy bertengkar dengan Rasulullah (ﷺ) mengenai Takdir dan kemudian ayat ini diturunkan:
"Pada hari ketika mereka diseret ke dalam Api di wajah mereka, rasakan sentuhan Api. Tentunya, Kami telah menciptakan segalanya sesuai dengan ukuran" (hidup 48).Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 31
Rujukan Hadis 2657a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6420
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 54.48
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2657b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sesungguhnya Allah telah menetapkan bahagian perzinahan yang akan dilakukan oleh seorang lelaki, dan yang mesti dia lakukan. Perzinaan mata adalah pandangan bernafsu, dan perzinaan lidah adalah ucapan yang tidak sah, keinginan hati dan kerinduan, yang mana bahagian-bahagian itu mungkin atau mungkin tidak berlaku.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 32
Rujukan Hadis 2657b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6421
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda. Allah menetapkan bahagian perzinaan yang akan dilakukan oleh seorang lelaki. Tidak akan ada jalan keluar daripadanya. Perzinaan mata adalah pandangan bernafsu dan perzinahan telinga adalah mendengar suara (nyanyian atau bicara) dan perzinaan lidah adalah ucapan yang sah dan perzinahan tangan adalah cengkaman nafsu (pelukan) dan perzinaan dari kaki adalah berjalan (ke tempat) di mana dia berniat untuk berzina dan hati merindukan dan keinginan yang mungkin atau tidak boleh dilaksanakannya.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 33
Rujukan Hadis 2658a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6422
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658b)
Tidak ada yang dilahirkan melainkan diciptakan dengan hakikatnya yang sebenarnya (Islam). Ibu bapanya yang menjadikannya seorang Yahudi atau Kristian atau Magian kerana binatang menghasilkan anak-anak mereka dengan anggota badan mereka sempurna. Adakah anda melihat ada kekurangan di dalamnya? Kemudian dia memetik Al-Quran., Sifat yang dibuat oleh Allah di mana Dia telah menciptakan manusia tidak ada perubahan dari ciptaan Allah; itu adalah agama yang betul "(ar-Rum:
30)Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 34
Rujukan Hadis 2658b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6423
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rantai pemancar yang sama dan tidak disebutkan kekurangan anggota badannya.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 35
Rujukan Hadis 2658c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6424
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658d)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada anak yang dilahirkan melainkan pada Fitra. Dia kemudian berkata. Bacalah: Sifat yang dibuat oleh Allah di mana Dia menciptakan manusia, tidak ada perubahan sifat Allah; itu adalah agama yang betul. "Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 36
Rujukan Hadis 2658d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6425
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658e)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tiada bayi dilahirkan melainkan pada Fitra. Ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi atau Kristian atau Politeis. Seseorang berkata: Wahai Rasulullah, apa pendapat anda sekiranya mereka mati sebelum itu (sebelum mencapai usia remaja ketika mereka dapat membezakan antara yang benar dan yang salah)? Dia berkata: Hanya Allah yang mengetahui apa yang akan mereka lakukan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 37
Rujukan Hadis 2658e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6426
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658f)
Dikabarkan mengenai wewenang Abu Mu'awiya bahawa (nabi) mengatakan:
Setiap bayi yang baru dilahirkan dilahirkan di millat (Islam dan dia) tetap berada di sini sehingga lidahnya diaktifkan untuk mengekspresikan dirinya. Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Mu'awiya melalui rangkaian pemancar lain (dan kata-katanya): "Setiap anak dilahirkan tetapi pada Fitra ini selagi dia tidak mengekspresikan dirinya dengan lidahnya."Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 38
Rujukan Hadis 2658f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6427
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2658g)
Abu Huraira melaporkan dari Rasulullah saw banyak ahadith dan salah satunya adalah bahawa dia dilaporkan berkata:
Bayi dilahirkan mengikut sifatnya (yang benar). Orang tuanya lah yang menjadikannya seorang Yahudi, seorang Kristian, sama seperti seekor unta yang melahirkan anak-anaknya. Adakah anda mendapati kekurangan anggota badan mereka? Anda memotong telinga mereka (iaitu selepas kelahiran). Mereka (para sahabat nabi) berkata: Apa pendapat anda tentang dia yang mati semasa kecil? Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui apa yang akan mereka lakukan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 39
Rujukan Hadis 2658g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6428
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2659a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ibu setiap orang melahirkannya mengikut sifat sebenarnya. Oleh itu, ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi atau Kristian atau Magian. Sekiranya ibu bapanya beragama Islam, dia juga akan tetap menjadi Muslim. Setiap orang yang dilahirkan oleh ibunya (mempunyai dua aspek dalam hidupnya); ketika ibunya melahirkan Syaitan menyerang dia tetapi itu tidak berlaku dengan Maria dan anaknya (Yesus Kristus).Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 40
Rujukan Hadis 2659a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6429
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2659b)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang anak-anak orang musyrik, dan dia berkata:
Allah Maha Mengetahui apa yang akan mereka lakukan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 41
Rujukan Hadis 2659b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6430
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2659c)
Hadis ini telah disampaikan berdasarkan wewenang Shu'aib dan Ma'qil dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 42
Rujukan Hadis 2659c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6431
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2660)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah saw ditanya tentang anak-anak musyrik yang mati muda. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Allahlah yang mengetahui apa yang akan mereka lakukan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 43
Rujukan Hadis 2660
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6432
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2661)
Ibnu Abbas melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang anak-anak orang musyrik, dan dia berkata:
Hanya Allah yang mengetahui apa yang akan mereka lakukan mengikut ciptaan mereka.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 44
Rujukan Hadis 2661
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6433
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2662a)
Ubayy b. Ka'b melaporkan bahawa Rasul AUah berkata:
Pemuda yang dibunuh oleh Khadir adalah sifatnya yang tidak percaya dan seandainya dia selamat dia akan melibatkan orang tuanya dalam menentang dan tidak percaya.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 45
Rujukan Hadis 2662a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6434
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2662b)
'Aisyah, ibu orang percaya, melaporkan bahawa seorang anak meninggal dan saya berkata:
Ada kebahagiaan bagi anak ini yang merupakan burung dari antara burung-burung Syurga. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidakkah engkau tahu bahawa Allah menciptakan syurga dan Dia menciptakan neraka dan Dia menciptakan penghuni untuk (surga) ini dan penghuni untuk (neraka) ini?Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 46
Rujukan Hadis 2662b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6435
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2662c)
'Aisyah, ibu orang-orang yang beriman, mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) dipanggil untuk memimpin solat jenazah seorang anak Ansar. Saya kata:
Rasulullah, ada kebahagiaan bagi anak ini yang merupakan burung dari burung-burung Syurga kerana dia tidak melakukan dosa dan dia juga belum mencapai usia ketika seseorang dapat melakukan dosa. Dia berkata: 'Aisyah, setiap pengembaraan, mungkin sebaliknya, kerana Tuhan menciptakan untuk Syurga mereka yang sesuai dengannya ketika mereka masih berada di pinggang ayah mereka dan diciptakan untuk Neraka mereka yang akan masuk Neraka. Dia menciptakan mereka untuk Neraka semasa mereka masih berada di pinggang ayah mereka.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 47
Rujukan Hadis 2662c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6436
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2663a)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran Yahya dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 48
Rujukan Hadis 2663a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6437
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2663b)
Abdullah melaporkan bahawa Umm Habiba, isteri Rasulullah (ﷺ), berkata:
0 Ya Allah, izinkanlah saya mendapat manfaat dari suami saya, Rasulullah (ﷺ), dan dari ayah saya Abu Sufyan dan dari saudara saya Mu'awiya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Kamu telah bertanya kepada Allah tentang jangka waktu hidup yang telah ditentukan, dan berapa lama hari yang telah diperuntukkan dan rezeki yang telah ditentukan. Allah tidak akan melakukan sesuatu lebih awal sebelum waktunya, atau Dia tidak akan menangguhkan apa-apa yang melampaui waktunya. Dan sekiranya kamu meminta kepada Allah untuk memberikan perlindungan kepada kamu dari siksaan api neraka, atau dari siksa kubur, itu akan menjadi kebaikan untukmu dan lebih baik untukmu juga. Dia (perawi) lebih jauh berkata: Disebutkan di hadapannya mengenai monyet, dan Mis'ar (salah seorang perawi) berkata: Saya berpendapat bahawa (perawi) juga (membuat sebutan) babi, yang mengalami metamorfosis. Setelah itu dia (Nabi saw) berkata: Sesungguhnya, Allah tidak menyebabkan bangsa mereka yang mengalami metamorfosis bertambah atau mereka tidak selamat oleh anak-anak muda. Monyet dan babi telah wujud sebelum ini (metamorfosis manusia).Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 49
Rujukan Hadis 2663b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6438
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2663c)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan Mis'ar dengan rantai pemancar yang sama tetapi dengan variasi ini bahawa hadis yang disebarkan mengenai kewibawaan Ibn Bishr dan Waki ', siksaan api neraka dan siksaan kubur telah terjadi disebutkan bersama (dan tidak ada hubungan "iw" atau "di antara mereka).
Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 50
Rujukan Hadis 2663c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6439
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2663d)
Ibn Mas'dd melaporkan bahawa Umm Habiba berkata:
Ya Allah, izinkanlah aku mendapat manfaat dari suamiku, Rasulullah (ﷺ), dan dari ayahku Abu Sufyan, dan dari saudaraku Mu'awiya. Rasulullah (ﷺ) bersabda kepadanya: Sesungguhnya kamu telah bertanya kepada Allah tentang jangka waktu hidup yang telah ditentukan, dan langkah-langkah yang akan kamu ambil, dan rezeki yang pasti sudah ditentukan. Tidak ada yang akan berlaku lebih awal daripada waktunya, dan tidak ada yang akan ditangguhkan lebih dari itu ketika ia tiba. Oleh itu, jika anda bertanya kepada Allah tentang keselamatan anda dari siksaan Neraka-Neraka dan dari siksa kubur, itu lebih baik bagi anda. Seseorang berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan kera dan babi yang mengalami metamorfosis? Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesungguhnya Allah yang Maha Agung dan Maha Suci, tidak memusnahkan suatu umat atau tidak menyiksa suatu umat, dan membiarkan bangsa mereka berkembang. Kera dan babi pernah terjadi sebelumnya (ketika penyangkalan kebenaran disiksa dan mengalami metamorfosis). Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Sufyin melalui rangkaian pemancar lain tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 51
Rujukan Hadis 2663d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6440
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2664)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Orang yang beriman yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada orang yang beriman yang lemah, dan ada kebaikan pada setiap orang, (tetapi) hargai apa yang memberi anda manfaat (di akhirat) dan minta pertolongan dari Allah dan jangan putus asa, dan jika apa sahaja (dalam bentuk masalah) datang kepada anda, jangan katakan: Sekiranya saya tidak melakukan itu, itu tidak akan berlaku begitu dan begitu, tetapi katakan: Allah melakukan itu apa yang telah Dia tetapkan untuk dilakukan dan "jika" anda membuka (pintu gerbang) untuk Syaitan.Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 52
Rujukan Hadis 2664
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6441
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.