Kitab Takdir ( كتاب القدر)

Hadis: (2650)

Abu al-Aswad melaporkan bahawa 'Imran b Husain bertanya kepadanya:

Apa pandangan anda, apa yang orang lakukan hari ini di dunia, dan perjuangkan, adakah sesuatu yang ditentukan untuk mereka atau ditakdirkan untuk mereka atau adakah nasib mereka di akhirat akan dihalang oleh kenyataan bahawa para Nabi mereka membawa mereka pengajaran yang mereka tidak bertindak? Saya berkata: Sudah tentu, ia adalah sesuatu yang telah ditentukan untuk mereka dan ditentukan sebelumnya bagi mereka. Dia (lebih jauh) berkata: Maka, bukankah itu tidak adil (menghukum mereka)? Saya merasa sangat terganggu kerana itu, dan berkata: Segala sesuatu diciptakan oleh Allah dan terletak pada Kekuasaan-Nya. Dia tidak akan disoal tentang apa yang Dia lakukan, tetapi mereka akan disoal; setelah itu dia berkata kepadaku: Semoga Allah merahmati kamu, aku tidak bermaksud bertanya kepadamu melainkan untuk menguji kepandaianmu. Dua lelaki dari suku Muzaina mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Rasulullah, apa pendapat anda bahawa orang-orang lakukan di dunia dan berusaha, adalah sesuatu yang ditentukan bagi mereka; sesuatu yang ditakdirkan untuk mereka dan apakah nasib mereka di akhirat akan ditentukan oleh kenyataan bahawa para Nabi mereka membawa mereka ajaran yang tidak mereka laksanakan. dan dengan demikian mereka layak mendapat hukuman? Setelah itu, dia berkata: Tentu saja, hal itu terjadi kerana ia ditakdirkan oleh Takdir dan ditakdirkan untuk mereka, dan pandangan ini ditegaskan oleh ayat Kitab Allah ini, Yang Maha Agung dan Maha Suci: "Pertimbangkan jiwa dan Dia yang menjadikannya sempurna , lalu menghembuskan ke dalamnya dosa dan ketakwaannya "(xci. 8).
حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ، حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ، حَدَّثَنَا عَزْرَةُ بْنُ، ثَابِتٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عُقَيْلٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْمُرَ، عَنْ أَبِي الأَسْوَدِ الدِّئَلِيِّ، قَالَ قَالَ لِي عِمْرَانُ بْنُ الْحُصَيْنِ أَرَأَيْتَ مَا يَعْمَلُ النَّاسُ الْيَوْمَ وَيَكْدَحُونَ فِيهِ أَشَىْءٌ قُضِيَ عَلَيْهِمْ وَمَضَى عَلَيْهِمْ مِنْ قَدَرِ مَا سَبَقَ أَوْ فِيمَا يُسْتَقْبَلُونَ بِهِ مِمَّا أَتَاهُمْ بِهِ نَبِيُّهُمْ وَثَبَتَتِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِمْ فَقُلْتُ بَلْ شَىْءٌ قُضِيَ عَلَيْهِمْ وَمَضَى عَلَيْهِمْ قَالَ فَقَالَ أَفَلاَ يَكُونُ ظُلْمًا قَالَ فَفَزِعْتُ مِنْ ذَلِكَ فَزَعًا شَدِيدًا وَقُلْتُ كُلُّ شَىْءٍ خَلْقُ اللَّهِ وَمِلْكُ يَدِهِ فَلاَ يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ ‏.‏ فَقَالَ لِي يَرْحَمُكَ اللَّهُ إِنِّي لَمْ أُرِدْ بِمَا سَأَلْتُكَ إِلاَّ لأَحْزُرَ عَقْلَكَ إِنَّ رَجُلَيْنِ مِنْ مُزَيْنَةَ أَتَيَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَالاَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ مَا يَعْمَلُ النَّاسُ الْيَوْمَ وَيَكْدَحُونَ فِيهِ أَشَىْءٌ قُضِيَ عَلَيْهِمْ وَمَضَى فِيهِمْ مِنْ قَدَرٍ قَدْ سَبَقَ أَوْ فِيمَا يُسْتَقْبَلُونَ بِهِ مِمَّا أَتَاهُمْ بِهِ نَبِيُّهُمْ وَثَبَتَتِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِمْ فَقَالَ ‏"‏ لاَ بَلْ شَىْءٌ قُضِيَ عَلَيْهِمْ وَمَضَى فِيهِمْ وَتَصْدِيقُ ذَلِكَ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا‏}‏ ‏"‏ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku46, Hadis 17

Rujukan Hadis 2650

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 33, Hadis 6406

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 91.8