Kitab Penyucian ( كتاب الطهارة)
Hadis: (223)
Abu Malik at-Ash'ari melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Kebersihan adalah separuh dari iman dan al-Hamdu Lillah (puji bagi Allah) memenuhi timbangan, dan Subhan Allah (Maha Suci Allah) dan al-Hamdu Lillah mengisi apa yang ada di antara langit dan bumi, dan doa adalah cahaya, dan amal adalah bukti (iman seseorang) dan daya tahan adalah terang dan Al-Quran adalah bukti bagi pihak anda atau terhadap anda. Semua lelaki keluar pagi dan menjual diri, dengan itu membebaskan diri atau memusnahkan diri.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 1
Rujukan Hadis 223
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 432
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (224a)
Diriwayatkan dari Simak bin Harb, bahawa Mus'ab bin Sa'd berkata:
'' 'Abdullah bin' Umar datang untuk menziarahi Ibn 'Amir ketika dia sakit dan dia berkata:' Tidakkah engkau akan memohon kepada Allah untukku, wahai Ibn 'Umar?' Dia berkata: 'Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Tidak ada salat yang diterima tanpa Wudu '(penyucian), dan tidak ada amal (diterima) yang berasal dari Ghulul [1]" dan anda adalah gabenor Al- Basrah. ' "[1] Barang dicuri dari rampasan perang sebelum diedarkan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 2
Rujukan Hadis 224a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 433
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (224b)
Hadis seperti ini diriwayatkan dari Rasul (ﷺ) dengan rangkaian pemancar yang sama oleh Muhammad b. Muthanna, Ibn Bashshar, Muhammad b. Ja'far, Shu'ba.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 3
Rujukan Hadis 224b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 434
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (225)
Hammam b. Munabbih yang merupakan saudara Wahb b. Munabbih berkata:
Inilah yang telah disampaikan kepada kami oleh Abu Huraira dari Muhammad, Rasulullah (ﷺ) dan kemudian meriwayatkan sebuah hadis dari mereka dan memerhatikan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: Doa tidak ada di antara kamu yang akan diterima dalam keadaan tidak bersih sehingga dia berwuduk.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 4
Rujukan Hadis 225
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 435
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (226a)
Humran, hamba Uthman yang dibebaskan, berkata:
Uthman b. 'Affan meminta air wudhu dan inilah cara dia melakukan wudhu. Dia membasuh tangannya tiga kali. Dia kemudian membilas mulutnya dan membersihkan hidungnya dengan air (tiga kali). Dia kemudian membasuh wajahnya tiga kali, kemudian membasuh lengan kanannya hingga siku tiga kali, kemudian membasuh lengan kirinya seperti itu, lalu mengusap kepalanya; kemudian membasuh kaki kanannya hingga ke pergelangan kaki tiga kali, kemudian membasuh kaki kirinya seperti itu, dan kemudian berkata: Saya melihat Rasulullah (ﷺ) melakukan wuduk seperti wuduk saya. Kemudian Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia yang melakukan wudhu seperti wudhu ini dan kemudian berdiri (untuk solat) dan mengqada solat dua rakaat tanpa membiarkan fikirannya terganggu, semua dosa-dosanya sebelumnya dihapuskan. Ibnu Shihab berkata: Para ulama kami berkata: Inilah wuduk yang paling lengkap untuk solat.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 5
Rujukan Hadis 226a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 436
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (226b)
Humran, hamba Uthman yang dibebaskan berkata:
Saya melihat Uthman memanggil kapal (berisi air) dan menuangkan air ke atas tangannya tiga kali dan kemudian membasuhnya. Kemudian dia meletakkan tangan kanannya di dalam kapal dan membilas mulutnya dan membersihkan hidungnya. Kemudian dia mencuci muka tiga kali dan tangannya hingga siku tiga kali; kemudian mengusap kepalanya, kemudian membasuh kakinya tiga kali. Kemudian dia mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah bersabda: Dia yang melakukan wudhu seperti wudhu ini dan menunaikan dua rakaat shalat tanpa membiarkan pemikirannya terganggu, semua dosa-dosanya sebelumnya akan dihapuskan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 6
Rujukan Hadis 226b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 437
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (227a)
Humran. hamba 'Uthman yang dibebaskan. berkata:
Saya mendengar dari 'Uthman b. 'Affan dan dia berada di halaman masjid, ketika orang Mu'adhdhin (penyiar doa) datang kepadanya ketika solat petang. Maka ('Uthman) meminta air wudhu dan melakukan wudhu dan kemudian berkata: Demi Allah, aku memberitahukan kepadamu sebuah hadis. Sekiranya tidak ada ayat dalam Kitab Allah, saya tidak akan pernah menceritakannya kepada anda. Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sekiranya seorang Muslim melakukan wudhu dan melakukannya dengan baik dan melakukan solat, semua (dosanya) yang berani dari satu doa ke satu doa yang lain akan diampuni oleh Allah.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 7
Rujukan Hadis 227a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 438
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (227b)
Hadis ini juga diceritakan berdasarkan kewibawaan dengan rangkaian pemancar yang sama dan dalam hadis Abu Usama kata-kata adalah:
"Dia yang melakukan wuduk dengan baik dan kemudian menunaikan solat wajib."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 8
Rujukan Hadis 227b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 439
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (227c)
Humran melaporkan ketika 'Uthman melakukan wuduk, dia berkata:
Demi Allah, saya menceritakan kepada anda hadis sekiranya tidak ada ayat ini di dalam Kitab Allah. Saya tidak akan menceritakannya kepada anda. Sesungguhnya saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak ada orang yang berwuduk, dan melakukannya dengan baik, kemudian mengqada solat, tetapi dosa-dosanya (yang dilakukannya) tidak diampuni antara doa yang dia sembahyang dan yang berikutnya satu. 'Urwa berkata: Ayat ini adalah: "Mereka yang menekan bukti-bukti yang jelas dan petunjuk yang Kami turunkan" ... kepada kata-kata-Nya: "Pengutuk" (ii. 15).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 9
Rujukan Hadis 227c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 440
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.15
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (228)
'Amr b Sa'id b al-As melaporkan:
Saya bersama Uthman, dan dia meminta air wudhu dan berkata: Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ketika tiba waktu untuk solat yang ditentukan, jika ada muslim melakukan wudhu dengan baik dan menunaikan solatnya dengan rendah hati dan rukuk, penebusan dosa-dosanya yang lalu, selagi dia tidak melakukan dosa besar; dan ini berlaku sepanjang masa.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 10
Rujukan Hadis 228
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 441
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (229)
Humran, hamba 'Uthman yang dibebaskan melaporkan:
Saya bawa untuk Uthman b. 'Air wudhu. Dia melakukan wuduk dan kemudian berkata: Sesungguhnya orang-orang menceritakan dari hadis Rasulullah (ﷺ). Saya tidak tahu apakah ini. tetapi (saya mengetahui hakikat ini) bahawa saya melihat Rasulullah (ﷺ) melakukan wudhu seperti ini dan kemudian dia berkata: Dia yang melakukan wudhu seperti ini, semua dosa sebelumnya akan dihapuskan dan doanya dan menuju ke arah masjid akan mendapat pahala tambahan. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibn 'Abda (kata-katanya): "Saya datang ke Uthman dan dia berwuduk."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 11
Rujukan Hadis 229
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 442
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (230)
Abu Anas melaporkan bahawa Uthman berwuduk di Maqi'aid dan berkata:
Sekiranya saya tidak menunjukkan wuduk yang dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ)? Dan dia kemudian mencuci (bahagian tubuh yang berlainan) tiga kali. 4 "Qutaiba telah menambahkan dalam riwayatnya kata-kata:" Ada bersama dia (dengan Uthman) sahabat Rasulullah (ﷺ). "Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 12
Rujukan Hadis 230
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 443
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (231a)
Humran b. Aban melaporkan:
Saya biasa mengambil air untuk 'Uthman untuk penyuciannya. Tidak pernah ada hari yang dia tidak mandi dengan sebilangan kecil air. Dan Uthman berkata: Rasulullah (ﷺ) ketika kami pulang dari solat kami memberitahu kami (perkara-perkara tertentu yang berkaitan dengan penyucian). Mis'ar berkata: Saya mendapati bahawa itu adalah solat petang. Dia berkata: Saya tidak tahu sama ada saya harus memberitahu anda sesuatu atau diam. Kami berkata: Wahai Rasulullah, beritahu kami apakah itu baik dan jika sebaliknya, Allah dan Rasulnya lebih mengetahui. Mengenai hal ini dia berkata: Seorang muslim yang menyucikan (dirinya) dan menyelesaikan penyucian sebagaimana yang diperintahkan olehnya oleh Allah dan kemudian menunaikan solat, itu akan menjadi pembebasan (dari dosa-dosanya yang dia lakukan) di antara (solat) ini.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 13
Rujukan Hadis 231a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 444
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (231b)
Jami 'b. Shaddad melaporkan:
Saya mendengar Humran b. Aban menceritakan kepada Abu Burda di masjid ini semasa pemerintahan Bishr bahawa 'Uthman b. Alfan berkata: Rasulullah (ﷺ) memerhatikan: Dia yang mengerjakan wudhu sebagai Allah, Yang Maha Tinggi, memerintahkannya, solatnya yang wajib akan jelas (untuk dosa kecil yang akan dilakukannya) selama (selang waktu) di antara mereka. Hadis ini disebarkan oleh Ibn Mu'adh, dan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ghundar, kata-kata "semasa pemerintahan Bishr" dihilangkan dan tidak disebutkan mengenai solat wajib.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 14
Rujukan Hadis 231b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 445
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (232a)
Humran, hamba Uthman yang dibebaskan melaporkan:
Pada suatu hari Uthman b. Affan melakukan wuduk dengan baik, dan kemudian berkata: Saya melihat Rasulullah (ﷺ), wuduk yang terbaik, dan kemudian memerhatikan: Dia yang melakukan wuduk seperti ini dan kemudian pergi ke masjid dan tidak ada apa-apa (kecuali cinta) doa yang didesak dia (untuk melakukannya), semua dosa sebelumnya (kecil) akan dihapuskan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 15
Rujukan Hadis 232a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 446
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (232b)
Humran, hamba 'Uthman b. 'Affan, dilaporkan atas kewibawaan' Uthman b. 'Affan bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang melakukan wudhu untuk solat dan mengerjakannya dengan baik dan kemudian pergi (untuk menunaikan) solat wajib dan menunaikannya bersama orang atau bersama jemaah atau di masjid, Allah akan mengampuni dosa-dosanya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 16
Rujukan Hadis 232b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 447
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (233a)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Lima solat dan dari satu solat Jumaat hingga (berikutnya) solat Jumaat adalah pembebasan (dari dosa-dosa yang dilakukan di antara selang waktu mereka) jika dosa besar tidak dilakukan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 17
Rujukan Hadis 233a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 448
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (233b)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Solat lima (setiap hari) dan satu solat Jumaat hingga (berikutnya) sembahyang Jumaat adalah ekspektasi (untuk dosa-dosa yang dilakukan dalam selang waktu) di antara mereka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 18
Rujukan Hadis 233b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 449
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (233c)
Abu Huraira melaporkan:
Sesungguhnya Rasulullah (ﷺ) bersabda: Lima (setiap hari) solat dan dari satu solat Jumaat hingga (berikutnya) solat Jumaat, dan dari Ramadhan hingga Ramadhan adalah ekspektasi untuk (dosa) yang dilakukan di antara (selang waktu mereka) disediakan satu menjauhkan dosa besar.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 19
Rujukan Hadis 233c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 450
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (234a)
'Uqba b. Amir melaporkan:
Kami diberi tugas menjaga unta. Pada giliran saya ketika saya kembali pada waktu petang setelah merumput mereka di padang rumput, saya mendapati Rasulullah (ﷺ) berdiri dan memberi tahu orang ramai. Saya mendengar kata-katanya: Jika ada orang Muslim yang berwuduk dengan baik, lalu berdiri dan berdoa dua rakaat mengenainya dengan hati dan juga wajahnya, maka syurga akan dijamin kepadanya. Saya berkata: Betapa baiknya ini! Dan seorang perawi yang sebelum saya berkata: Yang pertama lebih baik daripada ini. Ketika saya melirik, saya melihat bahawa itu adalah Umar yang berkata: Saya melihat bahawa anda baru saja datang dan memerhatikan: Sekiranya ada di antara anda yang melakukan wudhu, dan kemudian menyelesaikan wudhu dengan baik dan kemudian berkata: Saya bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya, lapan pintu Syurga akan dibuka baginya dan dia boleh masuk dengan mana saja yang diinginkannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 20
Rujukan Hadis 234a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 451
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (234b)
Uqba b. Amir al-Juhani melaporkan:
Sesungguhnya Rasulullah (ﷺ) bersabda dan kemudian meriwayatkan (hadis) seperti satu (disebutkan di atas) kecuali (ini) bahawa dia berkata: Dia yang melakukan wuduk dan berkata: Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah yang Esa, tidak ada sekutu denganNya dan saya bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan RasulNya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 21
Rujukan Hadis 234b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 452
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (235a)
'Abdullah b. Zaid b. Asim al-Ansari, yang merupakan Sahabat Nabi saw, melaporkan:
Dikatakan kepadanya (oleh orang-orang): Lakukan untuk kami berwuduk (seperti yang dilakukan) oleh Rasulullah (saw). Dia ('Abdullah b. Zaid) meminta sebuah kapal (dari air), dan menuangkan air dari itu ke tangannya dan mencucinya tiga kali. Kemudian dia memasukkan tangannya (di dalam kapal) dan mengeluarkannya (air) keluar, membilas mulutnya dan mengeluarkan air dari telapak tangan dengan melakukan tiga kali, Dia sekali lagi memasukkan tangannya dan membawanya keluar dan mencuci wajahnya tiga berkali-kali, kemudian memasukkan tangannya dan membawanya keluar dan membasuh setiap lengan hingga siku dua kali, kemudian memasukkan tangannya dan membawanya keluar dan mengusap kepalanya di depan dan belakang dengan tangannya. Dia kemudian membasuh kakinya hingga ke pergelangan kaki, dan kemudian berkata: Inilah cara Rasulullah SAW melakukan wuduk.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 22
Rujukan Hadis 235a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 453
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (235b)
Hadis ini diriwayatkan oleh Amr b. Yahya dengan rantai pemancar yang sama, tetapi tidak disebutkan pergelangan kaki.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 23
Rujukan Hadis 235b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 454
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (235c)
Malik b. Anas meriwayatkannya dari 'Amr b. Yahya dengan rantai pemancar, pemancar yang sama dan menyebutkan pembilasan (mulut) dan penyumbatan (air ke dalam lubang hidung) tiga kali, tetapi dia tidak menyebut "dari satu telapak tangan", dan membuat penambahan ini:
Dia menggerakkan mereka (tangannya) untuk mengelap ke depan kepalanya dan kemudian tengkuknya, lalu membawa mereka kembali sehingga dia sampai di tempat yang dia mulakan, setelah itu dia membasuh kakinya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 24
Rujukan Hadis 235c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 455
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (235d)
Babz melaporkan:
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Wuwb mengenai wewenang 'Amr b. Yahyi dengan rantai pemancar yang sama dan telah disebutkan di dalamnya: Dia membilas mulutnya. mengalirkan air di lubang hidung dan membersihkan hidung dengan tiga genggam dan mengusap kepalanya yang bergerak (tangannya) di depan dan kemudian kembali sekali. Bahz berkata: Wuhaib menceritakan hadis ini kepada saya dan Wuhaib berkata: Amr b. Yahya menceritakan hadis ini kepada saya dua kali.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 25
Rujukan Hadis 235d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 456
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (236)
'Abdullah b. Zaid b. Asim al-Mazini melaporkan:
Dia melihat Rasulullah (ﷺ) sedang berwuduk. Dia membilas mulutnya kemudian membersihkan hidungnya, kemudian mencuci wajahnya tiga kali, kemudian mencuci tangan kanannya tiga kali dan kemudian yang lain, tiga kali. Dia kemudian mengambil air tawar dan mengelap kepalanya dan kemudian membasuh kakinya sehingga dia membersihkannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 26
Rujukan Hadis 236
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 457
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (237a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada yang membasahkan dirinya dengan kerikil (setelah menjawab panggilan alam) dia mesti menggunakan nombor ganjil dan apabila ada di antara kamu yang melakukan wuduk, dia mesti menghirup air hidungnya dan kemudian membersihkannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 27
Rujukan Hadis 237a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 458
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (237b)
Hammam b. Munabbih melaporkan:
Inilah yang disampaikan oleh Abu Huraira kepada kami dari Muhammad, Rasulullah (ﷺ), dan dia menyebut sejumlah hadis, yang salah satunya: bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ketika ada di antara kamu (melakukan berwuduk) dia mesti memasukkan hidungnya dengan air dan kemudian membersihkannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 28
Rujukan Hadis 237b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 459
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (237c)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah SAW bersabda: Ketika seseorang melakukan wuduk, dia mesti membersihkan hidungnya dan ketika ada yang membasuh dirinya dengan kerikil (setelah menjawab panggilan alam) dia mesti melakukan itu sebanyak kali.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 29
Rujukan Hadis 237c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 460
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (237d)
Telah disebarkan oleh Abu Huraira dan Abu Sa'id al-Khudri (keduanya merupakan sahabat nabi yang terkenal) bahawa Rasulullah (ﷺ) mengatakan seperti itu.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 30
Rujukan Hadis 237d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 461
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (238)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda. Apabila ada di antara anda yang bangun dari tidur dan melakukan wuduk, dia mesti membersihkan hidungnya tiga kali, kerana syaitan menghabiskan malam di bahagian dalam hidungnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 31
Rujukan Hadis 238
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 462
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (239)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada yang membasahi dirinya dengan kerikil (setelah menjawab panggilan alam) dia harus melakukan ini kali ganda.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 32
Rujukan Hadis 239
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 463
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (240a)
Salim, hamba Shaddad yang dibebaskan, berkata:
Saya datang ke 'Aisyah, isteri Nabi (ﷺ), pada hari ketika Sa'db. Abi Waqqas meninggal dunia. 'Abd al-Rahman b. Abu Bakar juga datang ke sana dan dia berwuduk di hadapannya. Dia (Hadrat 'Aisyah) berkata: Abd al-Rahman, selesaikan wuduk ketika saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Celakalah tumit kerana api neraka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 33
Rujukan Hadis 240a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 464
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (240b)
Abdullah, hamba Shahddad yang dibebaskan, datang kepada 'Aisyah dan menyampaikan kepadanya hadis seperti ini (yang dia diriwayatkan) dari Nabi (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 34
Rujukan Hadis 240b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 465
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (240c)
Salim, hamba Mahri yang dibebaskan, melaporkan:
Saya dan 'Abd al-Rahman b. Abu Bakar keluar (untuk bergabung) perarakan pengebumian Sa'd b. Abi Waqqas dan melewati pintu kediaman 'A'isha, dan kemudian dia menyampaikan hadis seperti ini dari dia yang (meriwayatkannya) dari Nabi (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 35
Rujukan Hadis 240c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 466
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (240d)
Salim, hamba Shaddad yang dibebaskan b. al-Had berkata:
Saya berada di hadapan 'Aisyah, dan kemudian menceritakan berdasarkan hadisnya hadis seperti ini dari Nabi (saw).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 36
Rujukan Hadis 240d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 467
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (241a)
'Abdullah b. Amr melaporkan:
Kami pulang dari Mekah ke Madinah bersama Rasulullah (ﷺ), dan ketika kami datang ke air dalam perjalanan, beberapa orang terburu-buru pada waktu solat petang dan melakukan wuduk dengan tergesa-gesa; dan ketika kami sampai di sana, tumit mereka kering, tidak ada air yang menyentuh mereka. Nabi (ﷺ) bersabda: Celakalah tumit (kering) kerana api neraka. Jadikan wuduk anda dengan teliti.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 37
Rujukan Hadis 241a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 468
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (241b)
Dalam hadis yang disampaikan oleh Shu'ba kata-kata ini tidak ada:
"Selesaikan Wudhu," dan ada nama Abu Yahya al-A'raj (seorang perawi).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 38
Rujukan Hadis 241b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 469
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (241c)
'Abdullah b. Amr melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) ketinggalan dalam perjalanan. Kami mengembara (kembali) dan membawanya; dan kemudian tiba waktu solat petang, dan ketika kami akan membersihkan kaki kami, dia (Nabi saw) berseru: Celakalah tumit kerana api neraka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 39
Rujukan Hadis 241c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 470
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (242a)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) melihat seorang lelaki yang tidak mencuci tumitnya dan dia berkata: Celakalah tumit kerana api neraka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 40
Rujukan Hadis 242a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 471
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (242b)
Abu Huraira melaporkan:
Dia melihat orang-orang melakukan wuduk dengan bantuan balang air dan dia berkata: Selesaikan Wudhu kerana saya mendengar Abu al-Qasim (ﷺ) berkata: Celakalah tali pinggang kerana api neraka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 41
Rujukan Hadis 242b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 472
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (242c)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Celakalah tumit kerana api neraka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 42
Rujukan Hadis 242c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 473
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (243)
Jabir melaporkan:
'Umar b. Khattab mengatakan bahawa seseorang melakukan wuduk dan meninggalkan bahagian kecil yang sama dengan ruang paku (tidak dicuci). Rasulullah (ﷺ) melihatnya dan berkata: Kembalilah dan wuduklah dengan baik. Dia kemudian kembali (melakukan wuduk dengan baik) dan menunaikan solat.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 43
Rujukan Hadis 243
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 474
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (244)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ketika seorang hamba sahaya - seorang Muslim atau seorang beriman - mencuci wajahnya (dalam keadaan berwuduk), setiap dosa yang difikirkannya dengan matanya, akan dihanyutkan dari wajahnya bersama dengan air, atau yang terakhir titisan air; ketika dia mencuci tangannya, setiap dosa yang mereka lakukan akan terhapus dari tangannya dengan air, atau dengan setetes air terakhir; dan ketika dia membasuh kakinya, setiap dosa menuju kakinya akan dihanyutkan dengan air atau setetes air terakhir dengan hasilnya dia keluar suci dari segala dosa.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 44
Rujukan Hadis 244
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 475
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (245)
Uthman b. 'Affan melaporkan:
Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang berwuduk dengan baik, dosa-dosanya akan keluar dari tubuhnya, bahkan keluar dari bawah kuku.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 45
Rujukan Hadis 245
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 476
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (246a)
Nu'aim b. Abdullah al-Mujmir melaporkan:
Saya melihat Abu Huraira sedang berwuduk. Dia mencuci muka dan membasuhnya dengan baik. Dia kemudian mencuci tangan kanan termasuk bahagian lengannya. Dia kemudian membasuh tangan kirinya termasuk bahagian lengannya. Dia kemudian mengusap kepalanya. Dia kemudian membasuh kaki kanan termasuk betisnya, dan kemudian membasuh kaki kirinya termasuk betis, dan kemudian berkata: Ini adalah bagaimana saya melihat Rasulullah (ﷺ) melakukan wuduk. Dan (Abu Huraira) menambahkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah memerhatikan: Anda akan mempunyai wajah dan tangan anda yang cerah pada hari kiamat kerana wuduk anda yang sempurna. Dia yang mampu di antara kamu, biarkan dia meningkatkan kecerahan dahi dan tangan dan kaki.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 46
Rujukan Hadis 246a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 477
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (246b)
Nu'aim b. 'Abdallah melaporkan:
Dia melihat Abu Huraira sedang berwuduk. Dia membasuh muka dan mencuci tangan hingga ke lengan. Dia kemudian membasuh kakinya dan meraih kaki dan kemudian berkata: Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Umatku akan datang dengan wajah yang cerah dan tangan dan kaki yang terang kerana tanda wuduk, sehingga dia yang dapat meningkatkan kilauan dahinya (dan tangan dan kakinya) harus melakukannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 47
Rujukan Hadis 246b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 478
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (247a)
Abu Huraira melaporkan:
Sesungguhnya Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tangki Airku mempunyai dimensi yang lebih luas daripada jarak antara Aila dan Aden, dan airnya lebih putih daripada ais dan lebih manis daripada madu yang dicairkan dengan susu, dan cawannya lebih banyak daripada bilangan bintang . Sesungguhnya Aku akan mencegah orang-orang (tidak beriman) darinya sama seperti seorang lelaki menghalang unta orang-orang dari air mancurnya. Mereka berkata: Wahai Rasulullah, adakah anda akan mengenali kami pada hari itu? Dia berkata: Ya, anda akan mempunyai tanda khas yang tidak akan dimiliki oleh sesiapa pun (kecuali anda); anda akan datang kepada saya dengan dahi yang menyala dan tangan dan kaki yang terang kerana kesan wuduk.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 48
Rujukan Hadis 247a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 479
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (247b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Umatku akan datang kepadaku di Tebing dan aku akan mengusir orang (dari situ) sama seperti orang yang mengusir unta orang lain dari untanya. Mereka (para pendengar) berkata: Rasul Allah, adakah anda akan mengenali kami? Dia menjawab: Ya, anda akan mempunyai tanda yang tidak akan dimiliki oleh orang lain. Anda akan datang kepada saya dengan api putih di dahi anda dan tanda putih di kaki anda kerana kesan wuduk. Sekumpulan di antara kamu akan dihalangi datang kepada saya, dan mereka tidak akan menemui saya, dan saya akan berkata: Ya Tuhanku, mereka adalah sahabatku. Setelah ini seorang malaikat akan menjawab saya dengan berkata: Adakah anda tahu apa yang dilakukan orang-orang ini setelah anda.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 49
Rujukan Hadis 247b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 480
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (248)
Hudhaifa melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tangki Airku lebih besar dari jarak antara Aila dan Aden. Demi Dia di tangan-Nya adalah hidup saya, saya akan mengusir orang-orang (daripadanya) sama seperti seseorang menghalau unta-unta yang tidak diketahui dari tangkainya. Mereka (para sahabat) berkata: Wahai Rasulullah, adakah anda mengenali kami? Dia berkata: Ya, kamu akan datang kepadaku dengan wajah putih, dan tangan dan kaki putih kerana kesan wuduk. Tiada kecuali anda akan mempunyai (tanda ini)Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 50
Rujukan Hadis 248
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 481
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (249a)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) datang ke perkuburan dan berkata: "Selamat sejahtera! Tempat tinggal orang-orang yang beriman dan kami, jika Tuhan menghendaki, akan bergabung dengan kamu. Saya suka melihat saudara-saudara saya." Mereka (para pendengar) berkata: Bukankah kami saudara-saudaramu, ya Rasulullah? Dia berkata: Anda adalah sahabat saya, dan saudara-saudara kita adalah mereka yang, sejauh ini, belum masuk ke dunia. Mereka berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana kamu mengenali orang-orang dari Umatmu yang belum lahir? Dia berkata: Seandainya seorang lelaki mempunyai kuda dengan api putih di dahi dan kaki di antara kuda yang semuanya hitam, katakan padaku, tidakkah dia akan mengenali kudanya sendiri? Mereka berkata: Sudah tentu, ya Rasulullah. Dia berkata: Mereka akan datang dengan wajah dan lengan putih dan kaki kerana berwuduk, dan saya akan tiba di Tebing sebelum mereka. Sebilangan orang akan dihalau dari Tangki Airku ketika unta sesat itu dihalau. Saya akan memanggil: Datang, datang. Maka akan dikatakan (kepada saya): Orang-orang ini mengubah diri mereka setelah anda, dan saya akan berkata: Pergi, pergi.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 51
Rujukan Hadis 249a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 482
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (249b)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah pergi ke kuburan dan berkata: Selamat sejahtera, tempat tinggal orang-orang yang beriman. dan Sekiranya Allah menghendaki, kami akan bergabung dengan kamu .... (dan seterusnya dan seterusnya) seperti hadis yang diriwayatkan oleh Isma'il b. Ja'far kecuali kata-kata Malik: Kemudian beberapa orang akan dihalau dari Perigi saya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 52
Rujukan Hadis 249b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 483
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (250)
Abu Hazim melaporkan:
Saya (berdiri) di belakang Abu Huraira dan dia sedang berwuduk untuk solat. Dia menghulurkan (mencuci) tangannya hingga ke ketiaknya. Saya berkata kepadanya: Wahai Abu Huraira, apakah wudhu ini? Dia berkata: Wahai suku Faruukh, kamu ada di sini; sekiranya saya tahu bahawa anda berada di sini, saya tidak akan pernah berwuduk seperti ini; Saya pernah mendengar kata Sahabat saya. Pada orang yang beriman perhiasan akan sampai ke tempat-tempat wuduk sampai.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 53
Rujukan Hadis 250
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 484
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (251a)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidakkah aku harus mencadangkan kepada kamu apa yang Allah menghapuskan dosa-dosa dan mengangkat darjat (dari seorang lelaki). Mereka (para pendengar) berkata: Ya, Rasulullah. Dia berkata: Melakukan wuduk secara menyeluruh walaupun ada rintangan, melintasi lebih banyak langkah ke arah masjid, dan menunggu solat berikutnya setelah menunaikan solat, dan itu adalah perhatian.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 54
Rujukan Hadis 251a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 485
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (251b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan `Ali b. `Abd al-Rahman dengan rantai pemancar yang sama dan tidak ada sebutan kata al-Ribat dalam hadis yang disampaikan oleh Shu`ba dan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Malik" Ribat "telah disebut dua kali. Ini adalah "Ribat" untuk anda, ini adalah "Ribat" untuk anda.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 55
Rujukan Hadis 251b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 486
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (252)
Abu Huraira melaporkan:
Rasul (ﷺ) bersabda: Seandainya aku tidak membebankan orang-orang yang beriman - dan dalam hadis yang disampaikan oleh "orang" Zuhair -Saya akan memerintahkan mereka untuk menggunakan batang gigi pada setiap waktu solat.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 56
Rujukan Hadis 252
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 487
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (253a)
Miqdam b. Shuraih meriwayatkannya dari ayahnya yang mengatakan:
Saya bertanya kepada Aisyah apa yang dilakukan Rasulullah (ﷺ) ketika memasuki rumahnya, dan dia menjawab: Dia menggunakan tongkat gigi (pertama sekali).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 57
Rujukan Hadis 253a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 488
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (253b)
'A'isha melaporkan:
Setiap kali Rasulullah (ﷺ) memasuki rumahnya, pertama-tama dia menggunakan tongkat gigi.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 58
Rujukan Hadis 253b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 489
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (254)
Abu Musa melaporkan:
Saya menemui Rasulullah (ﷺ) dan menjumpai satu hujung batang gigi di lidahnya (iaitu dia membilas mulutnya).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 59
Rujukan Hadis 254
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 490
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (255a)
Huddaifa melaporkan:
Setiap kali Rasulullah (ﷺ) bangun untuk solat Tahajjud, dia membersihkan mulutnya dengan tongkat gigi.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 60
Rujukan Hadis 255a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 491
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (255b)
Hadis ini dilaporkan dari Hudaifa oleh rangkaian pemancar lain. Setiap kali dia (Nabi saw) bangun pada malam hari, mereka (pemancar) tidak menyebutkan kata-kata:
kerana menunaikan solat Tahajjud.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 61
Rujukan Hadis 255b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 492
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (255c)
(493) Hudaifa melaporkan:
Setiap kali dia (Nabi saw) bangun untuk berdoa pada waktu malam, dia membersihkan mulutnya dengan tongkat gigi.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 62
Rujukan Hadis 255c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 493
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (256)
Ibnu 'Abbas melaporkan bahawa dia bermalam di rumah Rasulullah (ﷺ) bangun untuk bersolat pada akhir malam. Dia keluar dan melihat ke arah langit dan kemudian membacakan ayat ini (190th) AI-i-'Imran:
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan penggantian malam dan siang." hingga (kata-kata) "selamatkan kami dari siksaan Neraka." Dia kemudian kembali ke rumahnya, menggunakan tongkat gigi, melakukan wuduk, dan kemudian bangun dan menunaikan solat. Dia daripada berbaring di atas katil. dan sekali lagi bangun dan keluar dan melihat ke arah langit dan membacakan ayat ini (disebutkan di atas), kemudian kembali, menggunakan tongkat gigi, melakukan wuduk dan sekali lagi menunaikan solat.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 63
Rujukan Hadis 256
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 494
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (257a)
Abu Huraira melaporkan:
Lima adalah tindakan yang serupa dengan Fitra, atau lima adalah tindakan Fitra: berkhatan, mencukur pubis, memotong kuku, memetik rambut di bawah ketiak dan memotong misai.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 64
Rujukan Hadis 257a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 495
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (257b)
Abu Huraira melaporkan:
Lima adalah tindakan fitra: berkhatan, membuang pubis, memotong kumis, memotong kuku, memetik rambut di bawah ketiak.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 65
Rujukan Hadis 257b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 496
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (258)
Anas melaporkan:
Kami telah menetapkan had masa untuk memotong kumis, memotong kuku, mencabut rambut di bawah ketiak, mencukur pub, sehingga tidak boleh diabaikan lebih dari empat puluh malam.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 66
Rujukan Hadis 258
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 497
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (259a)
Ibnu Umar berkata:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Potong kumis dengan dekat, dan biarkan janggutnya tumbuh.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 67
Rujukan Hadis 259a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 498
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (259b)
Ibnu Umar berkata:
Rasulullah (ﷺ) memerintahkan kita untuk memotong misai dengan dekat dan menjauhkan janggutnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 68
Rujukan Hadis 259b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 499
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (259c)
Ibnu Umar berkata:
Rasulullah saw bersabda: Bertindaklah terhadap orang-orang musyrik, memotong kumis dan menumbuhkan janggut.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 69
Rujukan Hadis 259c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 500
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (260)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Potong kumis dengan dekat, dan tumbuhkan janggut, dan dengan demikian bertindak melawan para penyembah api.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 70
Rujukan Hadis 260
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 501
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (261a)
'A'isha melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sepuluh adalah perbuatan yang sesuai dengan fitra: memotong kumis, membiarkan janggut tumbuh, menggunakan batang gigi, menghirup air di hidung, memotong kuku, mencuci sendi jari, mencabut rambut di bawah ketiak, mencukur pub dan membersihkan bahagian peribadi seseorang dengan air. Perawi itu berkata: Saya telah melupakan kesepuluh, tetapi mungkin telah membilas mulut.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 71
Rujukan Hadis 261a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 502
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (261b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Mus'ab b. Shaiba dengan rangkaian pemancar yang sama kecuali untuk kata-kata ini:
"Ayahnya berkata: Saya lupa yang kesepuluh."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 72
Rujukan Hadis 261b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 503
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (262a)
Salman melaporkan bahawa dikatakan kepadanya:
Rasul (ﷺ) kamu mengajar kamu tentang segala sesuatu, bahkan tentang najis. Dia menjawab: Ya, dia telah melarang kita menghadap kiblat pada saat perkumuhan atau buang air kecil, atau membersihkan dengan tangan kanan atau kurang dari tiga kerikil, atau dengan kotoran atau tulang.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 73
Rujukan Hadis 262a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 504
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (262b)
Salman mengatakan bahawa (salah seorang) musyrikin mengatakan:
Saya melihat bahawa rakan anda bahkan mengajar anda mengenai kotoran tersebut. Dia membalas; Ya, dia sebenarnya melarang kita bahawa sesiapa di antara kita harus membersihkan dirinya dengan tangan kanan, atau menghadap kiblat. Dia telah melarang penggunaan tahi atau tulang untuk itu, dan dia juga telah memerintahkan kita untuk tidak menggunakan kurang dari tiga kerikil (untuk tujuan ini).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 74
Rujukan Hadis 262b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 505
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (263)
Jabir melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) melarang penggunaan tulang atau kotoran unta untuk mengelap (selepas perkumuhan).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 75
Rujukan Hadis 263
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 506
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (264)
Abu Ayyub melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Setiap kali kamu pergi ke padang pasir, jangan pula memalingkan wajahmu dan tidak menoleh ke arah kiblat sambil menjawab seruan alam, tetapi menghadap ke arah timur atau barat. Abu Ayyub berkata: Ketika kami datang ke Syria, kami mendapati jamban yang sudah dibina menghadap ke arah kiblat. Kami memalingkan wajah dari mereka dan memohon pengampunan Tuhan. Dia berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 76
Rujukan Hadis 264
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 507
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (265)
Abu Huraira berkata:
Apabila ada di antara kamu yang berjongkok untuk menjawab seruan alam, dia tidak boleh memalingkan wajahnya ke arah kiblat atau memalingkan badan ke arahnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 77
Rujukan Hadis 265
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 508
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (266a)
Wasi 'b. Habban melaporkan:
Saya sedang menunaikan solat di masjid dan Abdullah b. Umar duduk di sana berbaring dengan punggung ke arah kiblat. Setelah selesai menunaikan solat. Saya pergi kepadanya dari satu sisi. Abdullah berkata: Orang berkata ketika anda pergi ke jamban, anda tidak boleh memalingkan wajah anda ke arah kiblat atau ke arah Bait-ul-Maqdis. 'Abdullah berkata (lebih jauh): Saya naik ke bumbung rumah dan melihat Rasulullah (ﷺ) berjongkok di atas dua batu bata kerana melegakan dirinya dengan wajahnya ke arah Bait-al-Maqdis.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 78
Rujukan Hadis 266a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 509
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (266b)
Abdullah b. Umar berkata:
Saya naik ke bumbung rumah adik perempuan saya Hafsa dan melihat Rasulullah (ﷺ) menghadap Syria. dengan punggungnya ke kiblat.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 79
Rujukan Hadis 266b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 510
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (267a)
Abu Qatada melaporkannya dari ayahnya:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak seorang pun di antara kamu yang boleh memegang zakar dengan tangan kanannya ketika kencing, atau mengelap dirinya dengan tangan kanan dengan rahsia dan tidak boleh menghirup kapal itu (dari mana dia minum).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 80
Rujukan Hadis 267a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 511
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (267b)
Abu Qatada melaporkan dari ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada di antara kamu yang memasuki rumah, dia tidak boleh menyentuh zakarnya dengan tangan kanan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 81
Rujukan Hadis 267b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 512
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (267c)
Aba Qatada melaporkan:
Rasulullah melarang (kita) bernafas ke dalam venel, menyentuh zakar dengan tangan kanan dan mengelap setelah melegakan dengan tangan kanan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 82
Rujukan Hadis 267c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 513
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (268a)
'A'isha melaporkan:
Rasulullah suka memulakan dari sebelah kanan untuk berwuduk, menyisir (rambut) dan memakai kasut.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 83
Rujukan Hadis 268a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 514
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (268b)
'A'isha melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) suka bermula dari sebelah kanan dalam setiap perbuatannya i. e. memakai kasut, menyisir rambutnya dan berwuduk.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 84
Rujukan Hadis 268b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 515
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (269)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Berhati-hatilah terhadap dua perkara yang menimbulkan kutukan. Mereka (para sahabat yang hadir di sana) berkata: Wahai Rasulullah, apakah perkara-perkara yang menimbulkan kutukan? Dia berkata: Kemudahan di jalan raya atau di bawah naungan (tempat mereka berlindung dan berehat).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 85
Rujukan Hadis 269
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 516
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (270)
Anas b. Malik melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) memasuki sebuah kandang sementara seorang hamba mengekorinya dengan sebotol air dan dia adalah yang termuda di antara kami dan dia meletakkannya di tepi sebatang pohon yang banyak. Ketika Rasulullah (ﷺ) membebaskan diri, dia keluar dan membersihkan dirinya dengan air.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 86
Rujukan Hadis 270
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 517
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (271a)
Anas b. Malik melaporkan:
Ketika Rasulullah (ﷺ) memasuki khemah, saya dan seorang hamba pernah membawa kulit berisi air, dan tongkat runcing, dan dia akan membersihkan dirinya dengan air.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 87
Rujukan Hadis 271a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 518
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (271b)
Anas b. Malik melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) pergi ke tempat yang jauh di padang pasir (tersembunyi dari pandangan manusia) untuk melepaskan dirinya. Kemudian saya membawakan air untuknya dan dia membersihkan dirinya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 88
Rujukan Hadis 271b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 519
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (272a)
Hummam melaporkan:
Jarir membuang air kecil, kemudian berwuduk dan mengelap kaus kaki. Dikatakan kepadanya: Adakah anda melakukan ini? Dia berkata: Ya, saya melihat bahawa Rasulullah (ﷺ) membuang air kecil, kemudian berwuduk dan kemudian menyapu kasutnya. A'mash berkata: Ibrahim telah memperhatikan bahawa hadis ini mengejutkan bagi mereka (orang-orang) kerana Jarir telah memeluk Islam setelah wahyu Surat al-Ma'ida.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 89
Rujukan Hadis 272a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 520
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (272b)
Hadis ini diceritakan berdasarkan wewenang yang sama dari A'mash oleh rangkaian pemancar lain seperti yang dihantar oleh Abu Mu'awyia. Hadis yang dilaporkan oleh 'Isa dan Sufyan mempunyai kata-kata ini juga:
"Hadis ini mengejutkan para sahabat Abdullab '" kerana Jarir telah memeluk Islam setelah wahyu al-Ma'ida.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 90
Rujukan Hadis 272b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 521
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (273a)
Hudhaifa melaporkan:
Saya bersama Rasulullah (ﷺ) ketika dia datang ke tempat pembuangan kotoran milik suku tertentu. Dia kencing sambil berdiri, dan saya pergi. Dia (Nabi saw) meminta saya untuk mendekatinya dan saya mendekatinya sehingga saya berdiri di belakang tumitnya. Dia kemudian melakukan wuduk dan mengelap kaus kaki.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 91
Rujukan Hadis 273a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 522
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (273b)
Abu Wa'il melaporkan:
Abu Musa menanggung dirinya dalam masalah kencing dan membuang air kecil di dalam botol dan berkata: Ketika kulit orang di antara orang-orang Israel terkena air kencing, dia memotong bahagian itu dengan pemotong. Hudhaifa berkata: Saya berharap rakan anda tidak boleh melakukan kekejaman yang melampau. Saya dan Rasulullah (ﷺ) sedang pergi bersama-sama sehingga kami sampai di tempat pembuangan najis di belakang kandang. Dia berdiri kerana salah seorang di antara kamu akan berdiri. dan dia membuang air kecil, saya cuba berpaling darinya, tetapi dia memanggil saya, jadi saya pergi kepadanya dan saya berdiri di belakangnya, sehingga dia melegakan dirinya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 92
Rujukan Hadis 273b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 523
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274a)
Anak lelaki Mughira b. Shu'ba melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) keluar kerana melegakan dirinya. Mughira pergi bersamanya membawa kendi yang penuh dengan air. Ketika dia (Nabi saw) kembali setelah melegakan diri, dia menuangkan air ke atasnya dan dia melakukan wuduk dan mengelap kaus kaki; dan dalam riwayat Ibn Rumh ada "sampai" dan bukannya "kapan".Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 93
Rujukan Hadis 274a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 524
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274b)
Hadis ini telah disebarkan dengan rangkaian pemancar yang sama oleh Yahya b. Sa'id dengan penambahan kata-kata ini:
"Dia mencuci muka dan tangannya, dan mengusap kepalanya dan kemudian mengelap kaus kaki."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 94
Rujukan Hadis 274b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 525
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274c)
Mughira b. Shu'ba melaporkan:
Saya bersama Rasulullah (ﷺ) pada suatu malam. Dia turun (dari perjalanan) dan lega. Dia kemudian datang dan saya menuangkan air kepadanya dari balang yang saya bawa bersama saya. Dia melakukan wuduk dan mengelap kaus kaki.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 95
Rujukan Hadis 274c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 526
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274d)
Mughira b. Shu'ba melaporkan:
Saya berada di tempat bersama Rasulullah (ﷺ) ketika dia berkata: Mughira memegang balang ini. Saya mengambilnya dan saya keluar bersamanya. (Saya berhenti tetapi) Rasulullah (ﷺ) terus berjalan sehingga dia tidak dapat melihat saya. Dia melegakan diri dan kemudian kembali dan dia memakai gaun Syria yang berlengan ketat. Dia cuba mengeluarkan lengan bawahnya. tetapi lengan gaun itu sangat sempit, jadi dia mengeluarkan tangannya dari bawah gaun itu. Saya menuangkan air ke atas (tangannya) dan dia berwuduk untuk solat, kemudian menyapu kaus kaki dan berdoa.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 96
Rujukan Hadis 274d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 527
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274e)
Mughira b. Shu'ba melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) keluar kerana melegakan dirinya. Ketika dia kembali, saya membawakannya sebuah balang (berisi air) dan menuangkan air ke tangannya dan Dia mencuci muka. Dia cuba mencuci lengan bawahnya, tetapi ketika gaun (lengan baju) ketat. Oleh itu, dia membawa mereka keluar dari bawah gaun. Dia kemudian membasuh mereka, mengusap kepalanya, dan mengelap kaus kaki dan kemudian berdoa.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 97
Rujukan Hadis 274e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 528
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274f)
'Urwa b. Mughira melaporkan bapanya mengatakan:
Saya satu malam bersama Rasulullah dalam perjalanan. Dia berkata kepada saya: Adakah anda mempunyai air? Saya cakap ya. Dia (Nabi saw) turun dari perjalanannya dan terus berjalan sampai dia menghilang dalam kegelapan malam. Dia kemudian kembali dan saya menuangkan air untuknya dari balang. Dia membasuh mukanya, dia mengenakan gaun wol padanya dan dia tidak dapat mengeluarkan lengan bawahnya (mis. Dari lengan bajunya) dan akibatnya dia mengeluarkannya dari bawah gaunnya. Dia membasuh lengan bawahnya, mengelap kepalanya. Saya kemudian membongkok untuk menanggalkan kaus kaki. Tetapi dia berkata: Biarkan mereka, kerana kakiku bersih ketika aku memasukkannya, dan dia hanya menyapu mereka.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 98
Rujukan Hadis 274f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 529
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274g)
'Urwah al Mughira melaporkannya dari ayahnya:
Dia (Mughira) menolong Rasul (ﷺ) dalam melaksanakan wuduk, dan dia menunaikannya dan menyeka kasutnya. Dia (Mughira) berkata kepadanya (tentang mencuci kaki setelah meletakkannya), tetapi dia (Nabi saw) berkata: Saya meletakkan mereka (kaki) ketika ini bersih.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 99
Rujukan Hadis 274g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 530
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274h)
'Urwa b. al Mughira b. Shu'ba melaporkannya atas kewibawaan ayahnya bahawa dia mengatakan:
Rasulullah (ﷺ) ketinggalan (dalam perjalanan) dan saya juga ketinggalan dengannya. Setelah merasa lega, dia berkata: Sudahkah kamu minum air? Saya membawa kepadanya sebotol air; dia mencuci telapak tangan, dan wajahnya, dan ketika dia berusaha mengeluarkan lengan bawahnya (dia tidak dapat) kerana lengan gaun itu ketat. Oleh itu, dia membawa mereka keluar dari bawah gaun dan, melemparkannya ke bahu, dia mencuci lengan bawahnya. Dia kemudian mengesat lengan depannya dan serban dan kaus kaki. Dia kemudian naik dan saya juga menaiki (perjalanan) dan datang kepada orang-orang. Mereka telah memulakan doa dengan 'Abd ar-Rabmin b. 'Anf memimpin mereka dan telah selesai rakaat. Ketika dia melihat kehadiran Rasulullah (ﷺ), dia mulai bersara. Dia (Nabi saw) menandatangani kepadanya untuk meneruskan dan berdoa bersama mereka. Kemudian ketika dia mengucapkan salam, Rasul (ﷺ) bangun dan saya juga bangun bersamanya, dan kami mempersembahkan rakaat yang telah selesai sebelum kami datang.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 100
Rujukan Hadis 274h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 531
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274i)
Ibnu Mughira meriwayatkannya dari ayahnya:
Rasulullah (ﷺ) mengelap kaus kaki dan dahinya serta serbannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 101
Rujukan Hadis 274i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 532
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274j)
Hadis ini telah disampaikan oleh Ibnu Mughira atas kebenaran bapanya oleh rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 102
Rujukan Hadis 274j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 533
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (274k)
Bakr melaporkan bahawa dia telah mendengar dari putera Mughira bahawa sesungguhnya Rasulullah (ﷺ) melakukan wuduk dan mengusap dahinya dan menyapu serban dan kaus kaki.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 103
Rujukan Hadis 274k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 534
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (275)
Diriwayatkan dari Bilal bahawa Rasulullah (ﷺ) menyapu kaus kaki dan serban, dan dalam hadis yang disampaikan oleh' Isa b. Yaunus kata-katanya adalah:
"Bilal menceritakannya kepada saya." Tradisi ini disebarkan oleh A'mash dengan penambahan ini;, saya melihat Rasulullah (ﷺ). "Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 104
Rujukan Hadis 275
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 535
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (276a)
Shuraih b. Hani berkata:
Saya datang ke 'A'isha untuk bertanya kepadanya mengenai mengelap kaus kaki. Dia berkata: Sebaiknya kamu bertanya kepada (Ali) anak Abu Talib apakah dia biasa bepergian dengan Rasulullah (ﷺ). Kami bertanya kepadanya dan dia berkata: Rasulullah (ﷺ) menetapkan (batas atas) tiga hari tiga malam untuk seorang musafir dan satu hari dan satu malam untuk penduduk.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 105
Rujukan Hadis 276a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 537
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (276b)
Hadis ini diriwayatkan oleh Ubaidullah b. 'Amr dan Zaid b. Abu Unaisa dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 106
Rujukan Hadis 276b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 538
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (276c)
Shuraib b. Hani melaporkan:
Saya bertanya kepada 'A'isha mengenai mengelap kasut. Dia berkata: Anda lebih baik pergi ke 'Ali, kerana dia lebih mengetahui tentang ini daripada saya. Oleh itu, saya datang ke' Ali dan dia meriwayatkan dari Rasul (ﷺ) seperti ini.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 107
Rujukan Hadis 276c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 539
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (277)
Sulaiman b. Buraida meriwayatkannya dari ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) bersolat dengan satu wuduk pada hari Penaklukan (Mekah) dan menyapu sarung kaki. Umar berkata kepadanya:
Anda hari ini telah melakukan sesuatu yang belum biasa anda lakukan sebelumnya. Dia (Nabi saw) berkata: 0 'Umar, saya sengaja melakukannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 108
Rujukan Hadis 277
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 540
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (278a)
Abu Huraira berkata:
Apabila ada di antara kamu yang bangun dari tidur, dia tidak boleh meletakkan tangannya di perkakas sampai dia mencucinya tiga kali, kerana dia tidak tahu di mana tangannya berada di malam hari.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 109
Rujukan Hadis 278a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 541
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (278b)
Hadis ini disampaikan dari Abu Huraira oleh rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 110
Rujukan Hadis 278b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 542
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (278c)
Zahri dan Ibn Musayyab sama-sama menyampaikan hadis seperti ini dari Abu Huraira yang meriwayatkannya dari Rasul (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 111
Rujukan Hadis 278c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 543
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (278d)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Apabila ada di antara kamu yang bangun dari tidur, dia harus mencuci tangannya tiga kali sebelum memasukkannya ke dalam perkakas, kerana dia tidak tahu di mana tangannya berada di malam hari.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 112
Rujukan Hadis 278d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 544
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (278e)
Hadis ini telah disebarkan melalui rantai pemancar lain atas kewibawaan Abu Huraira di mana dilaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menyebutkan mencuci tangan, dan tidak memerintahkan untuk mencucinya tiga kali. Tetapi hadis yang diriwayatkan dari Jabir dan Ibn Musayyab. Abu Salama, dan Abdullah b. Shaqiq, Abu Salih, Abla Razin, ada sebutan "tiga kali".
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 113
Rujukan Hadis 278e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 545
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (279a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila seekor anjing menjilat perkakas milik salah seorang daripada anda, (benda yang ada di dalamnya) harus dibuang dan kemudian (perkakas) hendaklah dicuci tujuh kali.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 114
Rujukan Hadis 279a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 546
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (279b)
Hadis ini telah disebarkan oleh rangkaian pemancar lain di mana tidak ada sebutan mengenai "membuang".
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 115
Rujukan Hadis 279b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 547
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (279c)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Apabila seekor anjing meminum keluar dari bejana milik salah seorang dari kamu, dia mesti mencucinya tujuh kali.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 116
Rujukan Hadis 279c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 548
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (279d)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Penyucian perkakas milik salah seorang daripada kamu, setelah dijilat oleh anjing, membasuhnya sebanyak tujuh kali, dengan menggunakan pasir untuk pertama kalinya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 117
Rujukan Hadis 279d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 549
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (279e)
Hammam b. Munabbih melaporkan:
Dari hadis yang diriwayatkan oleh Abu Huraira dari Muhammad, Rasulullah (ﷺ), salah satunya adalah: Rasulullah (ﷺ) bersabda: Penyucian perkakas milik salah seorang di antara kamu, setelah dijilat oleh seekor anjing , terletak pada mencucinya tujuh kali.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 118
Rujukan Hadis 279e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 550
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (280a)
Ibnu Mughaffal melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) memerintahkan membunuh anjing-anjing itu, dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka, i. e. mengenai anjing lain? dan kemudian diberikan konsesi (untuk menjaga) anjing untuk diburu dan anjing untuk (keselamatan) kawanan, dan berkata: Ketika anjing menjilat perkakas, basuh tujuh kali, dan gosokkannya dengan bumi pada kali kelapan.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 119
Rujukan Hadis 280a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 551
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (280b)
Hadis seperti ini telah diriwayatkan dari Shu'ba dengan rangkaian pemancar yang sama kecuali untuk kenyataan bahawa dalam hadis yang disampaikan oleh Yahya kata-kata itu adalah:
"Dia (Nabi saw) memberikan konsesi dalam kasus anjing kerana menjaga kawanan, untuk berburu dan untuk mengawasi tanah yang diusahakan," dan tidak ada yang disebutkan mengenai penambahan ini (yaitu konsesi sekiranya melihat tanah yang diusahakan) kecuali dalam hadis yang disebarkan oleh Yahya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 120
Rujukan Hadis 280b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 552
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (281)
Jabir melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) melarang membuang air kecil di dalam air yang bertakung.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 121
Rujukan Hadis 281
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 553
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (282a)
Abu Huraira melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tidak seorang pun di antara kamu yang harus membuang air kecil di air yang berdiri, dan kemudian basuh di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 122
Rujukan Hadis 282a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 554
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (282b)
Hammam b. Munabbih said:
Dari hadis yang diriwayatkan kepada kami oleh Abfi Huraira dari Muhammad Rasulullah (ﷺ) salah satunya adalah: Rasul atau Allah (ﷺ) bersabda: Anda tidak boleh membuang air kecil di air yang berdiri, yang tidak mengalir, kemudian basuh di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 123
Rujukan Hadis 282b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 555
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (283)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak seorang pun dari anda mesti mencuci dengan air pegun ketika dia berada dalam keadaan Junub. Dan Abu Huraira ditanya bagaimana hal itu dilakukan; dia berkata: Itu harus dikeluarkan dalam segenggam.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 124
Rujukan Hadis 283
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 556
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (284a)
Anas melaporkan:
Seorang Badwi membuang air kecil di masjid. Beberapa orang berdiri (untuk menegurnya atau memeriksanya daripada melakukannya), tetapi Rasulullah (ﷺ) bersabda: Tinggalkan dia sendiri; jangan mengganggu dia. Dia (perawi) berkata: Dan setelah selesai, dia meminta ember air dan menuangkannya ke atas.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 125
Rujukan Hadis 284a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 557
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (284b)
Anas b. Malik meriwayatkan bahawa seorang gurun Arab (Badui) berdiri di sudut masjid dan kencing di sana. Orang-orang (para sahabat Nabi yang hadir di sana) berteriak, tetapi Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tinggalkan dia bersendirian. Setelah selesai, Rasulullah (ﷺ) memerintahkan agar baldi (air) dibawa dan dicurahkan ke atasnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 126
Rujukan Hadis 284b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 558
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (285)
Anas b. Malik melaporkan:
Semasa kami berada di masjid bersama Rasulullah (ﷺ), seorang Arab padang pasir datang dan berdiri dan mula membuang air kecil di masjid. Para sahabat Rasulullah (ﷺ) berkata: Berhenti, berhenti, tetapi Rasulullah (ﷺ) bersabda: Jangan mengganggu dia; tinggalkan dia bersendirian. Mereka meninggalkannya sendirian, dan ketika dia selesai membuang air kecil, Rasulullah (ﷺ) memanggilnya dan berkata kepadanya: Masjid-masjid ini bukan tempat yang dimaksudkan untuk membuang air kecil dan kotoran, tetapi hanya untuk mengingati Allah, doa dan bacaan Qur'an, atau Rasul Allah mengatakan sesuatu seperti itu. Dia (perawi) mengatakan bahawa dia (Nabi saw) kemudian memberi perintah kepada salah seorang orang yang membawa ember air dan menuangkannya ke atas.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 127
Rujukan Hadis 285
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 559
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (286a)
Aisyah, isteri Rasul (ﷺ) berkata:
Bayi dibawa ke Rasulullah (ﷺ) dan dia memberkati mereka, dan setelah mengunyah (sesuatu, mis. Tarikh atau apa-apa perkara manis lainnya) dia menggosok ke sana dengan selera lembut mereka. Seorang bayi dibawa kepadanya dan dia mengalirkan air ke atasnya (di atas pakaiannya), jadi dia meminta air dibawa dan ditaburkan, tetapi dia tidak mencucinya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 128
Rujukan Hadis 286a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 560
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (286b)
A'isha melaporkan:
Seorang bayi yang disusui dibawa kepada Rasulullah saw dan dia membuang air kecil di keran. Dia (Nabi saw) meminta air dan menuangkannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 129
Rujukan Hadis 286b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 561
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (286c)
Hisham meriwayatkan hadis seperti yang disampaikan oleh Ibn Numair (yang disebutkan di atas) dengan rantai pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 130
Rujukan Hadis 286c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 562
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (287a)
Umm Qais puteri Mihsan melaporkan bahawa dia datang kepada Rasulullah (ﷺ) bersama anaknya. yang belum disapih, dan dia meletakkannya di pangkuannya; dan dia membuang air kecil di pangkuan Nabi (saw). Dia (Nabi saw) tidak lebih dari menyemburkan air ke atasnya.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 131
Rujukan Hadis 287a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 563
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (287b)
Hadis ini juga telah diriwayatkan dari al-Zuhri dengan rantai perawi yang sama. (tetapi untuk perkataan):
"Dia (Nabi saw) meminta air dan menaburkannya."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 132
Rujukan Hadis 287b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 564
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (287c)
Ubaidullah b. Abdullah b. 'Utba b. Mas'ud berkata:
Umm Qais, anak perempuan Mihsan, adalah antara pendatang wanita terawal yang mengangkat sumpah setia kepada Rasulullah (ﷺ), dan dia adalah saudara perempuan' Ukkasha b. Mihsan, salah seorang putera Asad b. Khuzaima. Dia (perawi) berkata: Dia (Umm Qais) memberitahu saya bahawa dia datang kepada Rasulullah saw bersama anaknya dan dia belum mencapai usia makan. Dia (perawi, 'Ubaidullah), berkata: Dia memberitahu saya bahawa anaknya membuang air kecil di pangkuan Rasulullah (ﷺ). Rasulullah (ﷺ) meminta air dan menyemburkannya ke atas pakaiannya (di bahagian yang tercemar air kencing anak itu) dan dia tidak mencucinya dengan bersih.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 133
Rujukan Hadis 287c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 565
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (288a)
Alqama dan Aswad melaporkan:
Seseorang tinggal di rumah Aisyah dan pada waktu pagi mula mencuci pakaiannya. Aisyah berkata: Sekiranya anda melihatnya (mis. Setetes air mani), ia akan menjadi tujuan (membersihkan pakaian) jika anda hanya mencuci tempat itu; dan sekiranya kamu tidak melihatnya, sudah cukup untuk menaburkan air di sekitarnya, kerana ketika aku melihatnya di pakaian Rasulullah (ﷺ). Saya hanya mengguntingnya dan dia menunaikan solat, sambil mengenakannya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 134
Rujukan Hadis 288a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 566
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (288b)
Al-Aawad dan Hammam melaporkan Aisyah mengatakan:
Saya biasa mengikis (titisan) air mani dari pakaian Rasulullah (ﷺ).Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 135
Rujukan Hadis 288b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 567
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (288c)
Qutaiba b. Sa'id, Ishaq b. Ibrahim, Ibn Abi 'Aruba, Abu Ma'shar, Abu Bakar b. Abu Shaiba, Mansur dan Mughira semuanya menyampaikan dari Ibrahim, yang menyebarkannya berdasarkan wewenang riwayat Aisyah mengenai pengikisan (penurunan) air mani dari pakaian Rasulullah (ﷺ) seperti hadis Khalid atas kewibawaan Abu Ma'shar.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 136
Rujukan Hadis 288c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 568
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (288d)
Hammam meriwayatkan hadis dari Aisyah seperti hadis (di atas).
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 137
Rujukan Hadis 288d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 569
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (289a)
'Amr b. Maimun berkata:
Saya bertanya kepada Sulaiman b. Yasar adakah air mani yang masuk ke pakaian seseorang harus dicuci atau tidak. Dia menjawab: Aisyah memberitahu saya: Rasulullah (ﷺ) mencuci air mani, dan kemudian keluar untuk bersolat dengan pakaian itu dan saya melihat tanda mencuci di atasnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 138
Rujukan Hadis 289a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 570
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (289b)
Abu Kuraib, Ibn al-Mubarak, Ibn Abu Za'ida semuanya meriwayatkan dari Amr b. Maimun dengan rangkaian pemancar yang sama. Ibn Abu Za'ida meriwayatkan seperti yang disampaikan oleh Ibn Bishr bahawa Rasulullah (ﷺ) mencuci air mani, dan dalam hadis yang disebarkan atas kewibawaan Ibn Mabarak dan Abdul Wahid, kata-katanya adalah:
"Dia (Aisyah) melaporkan: Saya biasa mencucinya dari pakaian Rasulullah (ﷺ)."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 139
Rujukan Hadis 289b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 571
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (290)
Abdullah b. Shihab al-Khaulani melaporkan:
Saya tinggal di rumah 'A'isha dan bermimpi basah (dan merasakan kesannya pada pakaian saya), jadi (pada waktu pagi) saya mencelupkan kedua-dua pakaian itu ke dalam air. Ini (perbuatan saya) ditonton oleh pembantu Aisyah dan dia memaklumkannya. Dia (Hadrat Aisyah) mengirimi saya pesan: Apa yang mendorong anda bertindak seperti ini dengan pakaian anda? Dia (perawi) berkata: Saya mengatakan bahawa saya melihat dalam mimpi apa yang dilihat oleh orang yang tidur. Dia berkata: Adakah anda menjumpai (ada tanda cecair) pada pakaian anda? Saya berkata: Tidak. Dia berkata: Sekiranya anda menjumpai sesuatu yang semestinya anda mencucinya. Sekiranya saya mendapati bahawa (air mani) pada pakaian Rasulullah ﷺ kering, saya mengikisnya dengan kuku saya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 140
Rujukan Hadis 290
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 572
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (291a)
Asma (puteri Abu Bakar) melaporkan:
Seorang wanita mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Apa yang harus dilakukan seseorang jika darah haid membasahi pakaian seseorang di antara kita? Dia (Nabi saw) menjawab: Dia harus mengikisnya, kemudian menggosoknya dengan air, kemudian menuangkan air di atasnya dan kemudian berdoa di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 141
Rujukan Hadis 291a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 573
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (291b)
Tradisi ini diriwayatkan oleh Abu Kuraib, Ibn Numair, Abu Tahir, Ibn Wahb, Yahya b. 'Abdullah b. Salim, Malik b. Anas, 'Amr b. Harith atas kewibawaan Hisyam b. 'Urwa, dengan rangkaian pemancar yang sama seperti yang dihantar oleh Yahya b. Sa'id seperti yang disebutkan di atas.
Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 142
Rujukan Hadis 291b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 574
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (292a)
Ibnu Abbas melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) kebetulan melewati dua kubur dan berkata: Mereka (penghuninya) sedang disiksa, tetapi mereka tidak diseksa kerana dosa besar. Salah satu daripadanya membawa kisah dan yang lain tidak menjaga keselamatan dirinya daripada dicemari air kencing. Dia kemudian meminta ranting segar dan membelahnya menjadi dua bahagian, dan menanamnya di setiap kubur dan kemudian berkata: Mungkin, cara hukuman mereka dapat dikurangkan selagi ranting ini tetap segar.Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 143
Rujukan Hadis 292a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 575
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (292b)
Hadis ini disebarkan dari A'mash oleh Abmad b. Yusuf al-Azdi, Mu'alla b. Asad, Abd al-Wahid, Sulaiman dengan rantai pemancar yang sama tetapi untuk perkataan:
"Yang lain tidak menjaga keselamatan dirinya dari buang air kecil."Rujukan dalam buku: Buku2, Hadis 144
Rujukan Hadis 292b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 2, Hadis 576
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.