Buku Tafsiran Mimpi (كتاب التعبير )
Hadis: (6982)
Diriwayatkan `Aisyah:
Permulaan Inspirasi Ilahi kepada Rasulullah (ﷺ) adalah dalam bentuk mimpi yang benar (benar) dalam tidurnya. Dia tidak pernah mempunyai mimpi tetapi ia menjadi kenyataan seperti cahaya siang yang terang. Dia biasa pergi dalam kesunyian (gua) Hira di mana dia biasa menyembah (Allah Sendiri) secara berterusan selama banyak (hari) malam. Dia biasa membawa makanan perjalanan untuk itu (tinggal) dan kemudian kembali kepada (isterinya) Khadija untuk mengambil makanannya semula untuk jangka masa yang lain, sehingga tiba-tiba Kebenaran turun kepadanya ketika dia berada di gua Hira. Malaikat itu datang kepadanya dan memintanya untuk membaca. Nabi (ﷺ) menjawab, "Saya tidak tahu membaca. "(Nabi ﷺ menambahkan), "Malaikat itu menangkap saya (dengan paksa) dan menekan saya dengan kuat sehingga saya tidak tahan lagi. Dia kemudian membebaskan saya dan sekali lagi meminta saya membaca dan saya menjawab, "Saya tidak tahu bagaimana membaca, "di mana dia menangkap saya lagi dan menekan saya untuk kali kedua sehingga saya tidak tahan lagi. Dia kemudian membebaskan saya dan meminta saya lagi untuk membaca, tetapi sekali lagi saya menjawab, "Saya tidak tahu membaca (atau , apa yang harus saya baca? ). "Kemudian dia menangkap saya untuk kali ketiga dan menekan saya dan kemudian membebaskan saya dan berkata, "Baca: Dengan Nama Tuhanmu, Yang telah menciptakan (semua yang ada). Telah mencipta manusia dari bekuan. Bacalah dan Tuhanmu Maha Pemurah . . . hingga . . . . . . . yang tidak diketahuinya. "(96. 15) Kemudian Rasulullah (ﷺ) kembali dengan Inspirasi, otot lehernya berkerut ketakutan hingga dia masuk Khadija dan berkata, "Tutup saya! Tutupi saya! "Mereka menutupinya sehingga rasa takutnya berakhir dan kemudian dia berkata, "Wahai Khadija, apa yang salah dengan saya? "Kemudian dia menceritakan semua yang telah terjadi dan berkata, 'Saya khuatir sesuatu akan terjadi pada saya. "Khadija berkata, 'Tidak pernah! Tetapi sampaikan kabar gembira, kerana oleh Allah, Allah tidak akan pernah memalukan kamu ketika kamu bersikap baik dengan saudara dan saudaramu, bercakap benar, menolong orang miskin dan orang miskin, melayani tetamamu dengan murah hati dan menolong orang yang layak dan ditimpa malapetaka. "Khadija kemudian menemaninya ke (sepupunya) Waraqa bin Naufal bin Asad bin `Abdul `Uzza bin Qusai. Waraqa adalah anak dari bapa saudaranya, iaitu saudara bapanya, yang selama Zaman Pra-Islam menjadi Kristian dan biasa menulis tulisan Arab dan digunakan untuk menulis Injil dalam bahasa Arab seperti yang dikehendaki oleh Allah untuk menulisnya. Dia adalah seorang tua dan telah kehilangan penglihatannya. Khadija berkata kepadanya, "Wahai sepupuku! Dengarkanlah kisah keponakanmu. "Waraqa bertanya, "Wahai anak saudaraku! Apa yang telah kamu lihat? "Nabi (ﷺ) menjelaskan apa yang telah dilihatnya. Waraqa berkata, "Ini adalah Namus yang sama (yaitu, Jibril, Malaikat yang menyimpan rahsia) yang telah Allah kirimkan kepada Musa. Saya harap saya masih muda dan dapat hidup sampai pada masa ketika umat anda akan membuat anda keluar. "Rasulullah (ﷺ) bertanya, "Adakah mereka akan membatalkan saya? "Waraqa menjawab dengan tegas dan berkata: " Tidak pernah seorang lelaki datang dengan sesuatu yang serupa dengan yang anda bawa tetapi diperlakukan dengan permusuhan. Sekiranya saya tetap hidup hingga hari di mana anda akan keluar maka saya akan menyokong anda dengan kuat. "Tetapi setelah beberapa hari Waraqa meninggal dunia dan Inspirasi Ilahi juga berhenti sebentar dan Nabi (ﷺ) menjadi sangat sedih kerana kami pernah mendengar bahawa dia bermaksud beberapa kali untuk melemparkan dirinya dari puncak gunung tinggi dan setiap kali dia naik ke puncak gunung untuk menjatuhkan dirinya, Jibril akan muncul di hadapannya dan berkata, "Wahai Muhammad! Anda benar-benar adalah Rasulullah (ﷺ) yang benar "di mana hatinya akan menjadi tenang dan dia akan tenang dan akan pulang ke rumah. Dan setiap kali datangnya inspirasi menjadi panjang, dia akan melakukan seperti sebelumnya, tetapi ketika dia biasa sampai di puncak gunung, Jibril akan muncul di hadapannya dan mengatakan kepadanya apa yang telah dia katakan sebelumnya. (Ibn `Abbas berkata mengenai makna: 'Dialah yang membersihkan siang hari (dari kegelapan)'( 6. 96) bahawa Al-Asbah. Bermaksud cahaya matahari pada siang hari dan cahaya bulan pada waktu malam).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6982
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 111
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 6.96 , 96.15
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6983)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ), "Mimpi yang baik (yang menjadi kenyataan) orang yang soleh adalah salah satu dari empat puluh enam bahagian kenabian. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6983
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 112
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6984)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Nabi (ﷺ) bersabda, "Mimpi yang baik adalah dari Allah dan mimpi yang buruk adalah dari syaitan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6984
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 113
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6985)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Nabi (ﷺ), "Sekiranya ada di antara kamu yang melihat mimpi yang disukainya, maka itu adalah dari Allah dan dia harus berterima kasih kepada Allah untuknya dan menceritakannya kepada orang lain; tetapi jika dia melihat sesuatu yang lain, iaitu mimpi yang dia tidak suka, maka itu dari syaitan dan dia harus berlindung kepada Allah dari kejahatannya dan dia tidak boleh menyebutnya kepada siapa pun, kerana itu tidak akan menyakitinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6985
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 114
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6986)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Nabi (ﷺ), "Mimpi yang baik yang menjadi kenyataan adalah dari Allah dan mimpi buruk adalah dari syaitan, jadi jika ada di antara kamu yang melihat mimpi buruk, dia harus berlindung kepada Allah dari syaitan dan harus meludah di sebelah kiri , kerana mimpi buruk tidak akan menyakitinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6986
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 115
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6987)
Diriwayatkan'Ubada bin As-Samit:
Nabi (ﷺ), "Impian (baik) orang yang beriman adalah bahagian dari empat puluh enam bahagian kenabian: 'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6987
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 116
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6988)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Impian (baik) orang yang beriman adalah bahagian dari empat puluh enam bahagian kenabian. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6988
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 117
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6989)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Mimpi yang baik adalah bahagian dari empat puluh enam bahagian kenabian. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6989
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 118
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6990)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada yang tersisa dari kenabian kecuali Al-Mubashshirat. "Mereka bertanya, "Apa itu Al-Mubashshirat? " Dia menjawab, "Mimpi indah yang benar (yang menyampaikan kabar gembira)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6990
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 119
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6991)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Sebilangan orang diperlihatkan sebagai Malam Qadar dalam tujuh hari terakhir (bulan Ramadhan). Nabi (ﷺ) bersabda,“ Carilah dalam tujuh hari terakhir (bulan Ramadhan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6991
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 120
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6992)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya aku tinggal di penjara selama Yusuf tinggal dan kemudian utusan itu datang, aku akan menyahut seruannya (untuk keluar dari penjara). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6992
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 121
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6993)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Sesiapa yang melihat saya dalam mimpi akan melihat saya dalam keadaan bangun dan Syaitan tidak dapat meniru saya dengan bentuk. Abu `Abdullah berkata, "Ibn Seereen berkata, 'Hanya jika dia melihat Nabi (ﷺ) dalam bentuknya yang sebenarnya.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6993
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 122
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6994)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang melihatku dalam mimpi, maka tidak diragukan lagi, dia telah melihatku, kerana syaitan tidak dapat meniru bentukku.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6994
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 123
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6995)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Nabi (ﷺ) bersabda, "Mimpi yang baik adalah dari Allah dan mimpi yang buruk adalah dari syaitan. Maka barangsiapa yang telah melihat (dalam mimpi) sesuatu yang tidak disukainya, maka dia harus meludah tanpa air liur, tiga kali di sebelah kirinya dan meminta perlindungan dengan Allah dari syaitan, kerana itu tidak akan menyakitinya dan syaitan tidak dapat muncul dalam bentuk saya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6995
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 124
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6996)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang melihatku (dalam mimpi) maka sesungguhnya dia telah melihat kebenaran. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6996
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 125
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6997)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Nabi (ﷺ), "Siapa yang pernah melihatku (dalam mimpi) maka sesungguhnya dia telah melihat kebenaran, kerana syaitan tidak dapat muncul dalam bentukku. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6997
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 126
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6998)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Aku telah diberi kunci ucapan yang fasih dan diberi kemenangan dengan kagum (dilemparkan ke dalam hati musuh) dan ketika aku tidur malam tadi, kunci harta tanah dibawa kepada saya sehingga mereka diletakkan di tangan saya. "Abu Huraira menambahkan: Rasulullah (ﷺ) pergi (dunia ini) dan sekarang kamu orang-orang membawa harta itu dari satu tempat ke tempat lain.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6998
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 127
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6999)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Aku melihat diriku (dalam mimpi) di dekat Kaabah malam tadi dan aku melihat seorang lelaki dengan warna merah keputihan, yang terbaik yang mungkin kamu lihat di antara orang-orang kulit itu yang mempunyai rambut panjang mencapai cuping telinga yang merupakan rambut terbaik dari jenisnya dan dia telah menyisir rambutnya dan airnya jatuh dari itu dan dia melakukan tawaf di sekitar Kaabah ketika dia bersandar pada dua orang lelaki atau di bahu dua lelaki. , 'Siapa lelaki ini? 'Seseorang menjawab, '(Dia) Mesias, anak Maria. Kemudian saya melihat lelaki lain dengan rambut kerinting, buta di mata kanan yang kelihatan seperti anggur yang menonjol. Saya bertanya, "Siapa ini? " Seseorang menjawab, '(Dia) Mesias, Ad-Dajjal.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6999
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 128
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7000)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Mengenai seorang lelaki yang datang menemui Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Saya ditunjukkan dalam mimpi semalam . . . "Kemudian Ibn `Abbas menyebutkan riwayat tersebut.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7000
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 129
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7001)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi Um Haram binti Milhan dia adalah isteri'Ubada bin As-Samit. Suatu hari Nabi (ﷺ) mengunjunginya dan dia menyediakan makanan kepadanya dan mula mencari kutu di kepalanya. Kemudian Rasulullah (ﷺ) tidur dan selepas itu bangun sambil tersenyum. Um Haram bertanya, "Apa yang membuatmu tersenyum, ya Rasulullah? " Dia berkata, "Sebilangan pengikut saya hadir di hadapan saya dalam mimpi saya sebagai pejuang di jalan Allah, belayar di tengah laut seperti raja di atas takhta atau seperti raja yang duduk di takhta mereka. "(Perawi'Is-haq tidak pasti penyataan mana yang betul). Um Haram menambah, 'Saya berkata, "Ya Rasulullah! Minta Allah, untuk menjadikan saya salah seorang dari mereka;" Maka Rasulullah (ﷺ) meminta Allah untuknya dan kemudian meletakkan kepalanya ke bawah (dan tidur). Kemudian dia bangun tersenyum (sekali lagi). (Um Haram menambahkan): Saya berkata, "Apa yang membuatmu tersenyum, ya Rasulullah? " Dia berkata, "Beberapa orang pengikut saya dihadirkan di hadapan saya (dalam mimpi) sebagai pejuang di jalan Allah. "Dia mengatakan perkara yang sama seperti yang dia katakan sebelumnya. Saya berkata, "Ya Rasulullah! Minta Allah untuk menjadikan saya dari mereka. "Dia berkata, "Kamu termasuk yang pertama. "Kemudian Um Haram berlayar ke laut semasa kekhalifahan Muawiya bin Abu Sufyan dan dia jatuh dari binatang tunggangannya setelah datang ke darat dan meninggal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7001
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 130
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7003)
Diriwayatkan oleh Kharija bin Zaid bin Thabit:
Um Al- `Ala seorang wanita Ansari yang telah memberikan janji setia kepada Rasulullah (ﷺ) memberitahu saya: , "Muhajirln (para emigran) diedarkan di antara kami dengan menarik banyak dan kami mendapat `Uthman bin Maz'un di Kami menjadikannya tinggal bersama kami di rumah kami. Kemudian dia menderita penyakit yang terbukti membawa maut. Ketika dia meninggal dan diberi mandi dan diselimuti pakaiannya. Rasulullah (ﷺ) datang, saya berkata, (berbicara kepada mayat), "Wahai Aba As-Sa'ib! Semoga Allah merahmatimu! Aku bersaksi bahawa Allah telah menghormatimu. "Rasulullah (ﷺ), 'Bagaimana kamu tahu bahawa Allah telah menghormatinya? ' Saya menjawab, 'Biarlah ayahku dikorbankan untukmu, ya Rasulullah! Siapa lagi yang akan dikurniakan oleh Allah. Kehormatannya? ' Rasulullah (ﷺ), 'Demi Allah, kematian telah menimpanya. Demi Allah, saya mendoakan semuanya baik dari Allah. Demi Allah, walaupun saya adalah Rasulullah (ﷺ), saya tidak tahu apa yang akan Allah lakukan terhadap saya. ", Um Al- `Ala menambahkan, "Demi Allah, saya tidak akan pernah membuktikan kebenaran siapa pun setelah itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7003
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 131
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7004)
Diriwayatkan Az-Zuhri:
Mengenai riwayat di atas, Nabi (ﷺ), "Saya tidak tahu apa yang akan dilakukan Allah kepadanya (Uthman bin Maz'un). "Um Al- `Ala berkata, "Saya merasa sangat menyesal untuk itu dan kemudian saya tidur dan melihat dalam mimpi mata air yang mengalir untuk `Uthman bin Maz'un dan memberitahu Rasulullah (ﷺ) tentang hal itu dan dia berkata, " Mata air yang mengalir melambangkan perbuatan baiknya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7004
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 132
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7005)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada Al-Ansari:
(seorang sahabat Nabi (ﷺ) dan salah seorang dari pasukan berkuda) "Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Mimpi yang baik adalah dari Allah dan mimpi yang buruk adalah dari syaitan; jadi, jika ada di antara kamu yang mempunyai mimpi buruk yang tidak disukainya, maka dia harus meludah di sebelah kirinya dan berlindung kepada Allah darinya, kerana itu tidak akan menyakitinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7005
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 133
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7006)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Ketika saya sedang tidur, saya diberi semangkuk berisi susu (dalam mimpi) dan saya meminumnya sehingga saya melihat kelembapannya keluar dari kuku saya dan kemudian Saya memberikannya selebihnya kepada `Umar. "Mereka (orang-orang) bertanya, "Apa yang kamu tafsirkan (tentang mimpi itu)? Ya Rasulullah? " Dia berkata, "(Itu Agama) pengetahuan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7006
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 134
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7007)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Semasa saya tidur, saya diberi mangkuk berisi susu (dalam mimpi) dan saya minum dari itu (untuk mengisi saya) sehingga saya melihat basahnya keluar dari anggota badan saya. Kemudian saya memberi selebihnya kepada `Umar bin Al-Khattab. "Orang-orang yang duduk di sekelilingnya, bertanya, "Apa yang telah kamu tafsirkan (tentang mimpi) ya Rasulullah (ﷺ)? " Dia berkata, "(Itu adalah agama) pengetahuan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7007
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 135
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7008)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika aku sedang tidur, beberapa orang diperlihatkan di hadapanku (dalam mimpi). Mereka mengenakan kemeja, beberapa di antaranya hanya menutupi payudaranya dan beberapa lagi lebih lama. , `Umar bin Al-Khattab mengenakan kemeja dia menyeretnya (di tanah di belakangnya.)" Mereka (orang-orang) bertanya, "Apa yang kamu tafsirkan (tentang mimpi itu) Ya Rasulullah? " Dia berkata, "Agama. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7008
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 136
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7009)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Ketika saya sedang tidur, saya melihat (dalam mimpi) orang-orang yang diperlihatkan di hadapan saya, memakai kemeja, beberapa di antaranya (begitu pendek) sampai ke payudara mereka dan beberapa sampai di bawah itu. Kemudian "Umar bin Al-Khattab ditunjukkan kepada saya dan dia memakai baju yang diseretnya (di belakangnya). "Mereka telah bertanya. Apa yang anda tafsirkan (mengenai mimpi)? Ya Rasulullah? "Dia berkata, "Agama. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7009
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 137
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7010)
Diriwayatkan Qais bin'Ubada:
Saya duduk di sebuah perhimpunan di mana terdapat Sa `d bin Malik dan Ibn `Umar. Abdullah bin Salam melintas di depan mereka dan mereka berkata, "Orang ini berasal dari orang-orang Syurga. "Saya berkata kepada `Abdullah bin Salam, "Mereka berkata begitu. "Dia menjawab, "Subhan Allah! Mereka seharusnya tidak mengatakan perkara-perkara yang tidak mereka ketahui, tetapi saya melihat (dalam mimpi) bahawa tiang dipasang di taman hijau. Di bahagian atas tiang itu terdapat pegangan tangan dan di bawahnya ada seorang pelayan. Saya diminta untuk memanjat (tiang). Oleh itu, saya memanjatnya sehingga saya memegang pegangan. "Kemudian saya menceritakan mimpi ini kepada Rasulullah (ﷺ). Rasul Allah bersabda, "Abdullah akan mati ketika masih memegang pegangan yang boleh dipercayai (yakni Islam).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7010
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 138
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7011)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) (kepadaku), "Kamu telah ditunjukkan kepada saya dua kali dalam mimpi saya. Lihatlah, seorang lelaki membawa anda dengan sehelai kain sutera dan berkata kepada saya, "Dia adalah isterimu, jadi bongkarlah dia, 'dan lihatlah, itu kamu. Saya kemudian akan berkata (kepada diri saya sendiri), 'Sekiranya ini dari Allah, maka itu mesti berlaku.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7011
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 139
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7012)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) kepadaku, "Kamu ditunjukkan kepada saya dua kali (dalam mimpi saya) sebelum saya menikah dengan anda. Saya melihat seorang malaikat membawa anda dengan sehelai kain sutera dan saya berkata kepadanya, 'Buka (dia) , "dan lihatlah, itu adalah kamu. Saya berkata (kepada diri saya sendiri), "Sekiranya ini dari Allah, maka itu pasti berlaku. "Kemudian kamu diperlihatkan kepadaku, malaikat membawa kamu dalam sehelai kain sutera dan aku berkata (kepadanya), 'Buka (dia) dan lihatlah, itu adalah kamu. Aku berkata (kepada diriku sendiri), 'Jika ini dari Allah, maka itu mesti berlaku.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7012
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 140
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7013)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Saya telah dihantar bersama Jawami al-Kalim (iaitu, ungkapan terpendek yang membawa makna yang paling luas) dan saya dikalahkan dengan kagum (kasta ke dalam hati musuh) dan sementara Saya sedang tidur, kunci harta tanah dibawa kepada saya dan diletakkan di tangan saya. "Muhammad berkata, Jawami'-al-Kalim bermaksud bahawa Allah menyatakan dalam satu atau dua pernyataan atau mengenai banyak perkara yang biasa ditulis dalam buku-buku yang diturunkan sebelum (kedatangan) Nabi (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7013
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 141
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7014)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Salam:
(Dalam mimpi) saya melihat diri saya berada di kebun dan ada tiang di tengah-tengah taman dan ada pegangan di bahagian atas tiang. Saya diminta untuk menaikinya. Saya berkata, "Saya tidak boleh. "Kemudian seorang pelayan datang dan mengangkat pakaian saya dan saya naik (tiang) dan kemudian memegang pegangan tangan dan saya bangun sambil masih memegangnya. Saya menceritakan hal itu kepada Nabi (ﷺ) yang bersabda, "Taman melambangkan taman Islam dan pegangan tangan adalah pegangan Islam yang tegas yang menunjukkan bahawa kamu akan berpegang teguh pada Islam sehingga kamu mati. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7014
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 142
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7015)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Dalam mimpi saya melihat sehelai kain sutera di tangan saya dan ke arah mana pun di Syurga saya melambaikannya, ia terbang, membawa saya ke sana. Saya menceritakan (mimpi) ini kepada (saudara perempuan saya) Hafsa dan dia menceritakannya kepada Nabi (ﷺ) yang berkata, (kepada Hafsa), "Sesungguhnya saudaramu adalah orang yang soleh, "atau, "Sesungguhnya, `Abdullah adalah seorang lelaki soleh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7015
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 143
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7017)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika Hari Kebangkitan menjelang, impian orang yang beriman hampir tidak akan menjadi kenyataan dan impian orang beriman adalah salah satu dari empat puluh enam bahagian kenabian dan apa pun yang termasuk dalam prothetisme tidak akan pernah dapat terjadi. menjadi palsu. "Muhammad bin Seereen berkata, "Tetapi saya mengatakan ini. "Dia berkata, "Dulu dikatakan, 'Ada tiga jenis mimpi: Refleksi pemikiran dan pengalaman seseorang ketika bangun, apa yang disarankan oleh Syaitan untuk menakut-nakuti pemimpi, atau kabar gembira dari Allah. Jadi, jika seseorang mempunyai mimpi yang tidak disukainya, dia tidak boleh menceritakannya kepada orang lain, tetapi bangun dan berdoa. "Dia menambahkan, "Dia (Abu Huraira) benci melihat Ghul (yaitu, kerah besi di lehernya dalam mimpi) dan orang suka melihat belenggu (di kaki mereka dalam mimpi). Belenggu di kaki melambangkan seseorang yang tetap dan pematuhan tegas kepada agama. "Dan Abu `Abdullah berkata, "Ghuls (kerah besi) hanya digunakan untuk leher. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7017
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 144
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7018)
Diriwayatkan oleh Kharija bin Zaid bin Thabit:
Um Al- `Ala seorang wanita Ansari yang telah memberikan Ikrar kesetiaan kepada Rasulullah (ﷺ) berkata, "Utsman bin Maz'un ikut kami ketika orang-orang Ansar menarik banyak untuk menyebarkan para pendatang (untuk tinggal) di antara mereka, Dia jatuh sakit dan kami menjaganya (menyusu) hingga dia meninggal. Kemudian kami menyelimutkannya dengan pakaiannya. Rasulullah (ﷺ) datang kepada kami, aku (mengucap jenazah) berkata, "Semoga rahmat Allah kepadamu, hai Aba As-Sa'ib! Saya bersaksi bahawa Allah telah menghormatimu. "Nabi (ﷺ), 'Bagaimana kamu tahu itu? ' Saya menjawab, 'Saya tidak tahu, oleh Allah.' Dia berkata, 'Mengenai dia, kematian telah menimpanya dan aku mendoakan semuanya baik dari Allah. Demi Allah, walaupun aku adalah Rasulullah (ﷺ), aku tidak tahu apa yang akan terjadi padaku dan juga kamu.'"Um Al- `Ala berkata, "Demi Allah, aku tidak akan pernah membuktikan kebenaran siapa pun selepas itu. "Dia menambahkan, "Kemudian saya melihat dalam mimpi, mata air yang mengalir untuk `Uthman. Oleh itu, saya pergi menemui Rasulullah (ﷺ) dan memberitahunya kepadanya. Dia berkata, 'Itulah (simbol) perbuatan baiknya (pahala untuk) yang sedang berlaku untuknya.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7018
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 145
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7019)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "(Aku melihat dalam mimpi itu) ketika aku berdiri di perigi dan mengambil air darinya, tiba-tiba Abu Bakar dan `Umar datang kepadaku. Abu Bakar mengambil baldi itu dan menarik satu atau dua baldi ( penuh air), tetapi ada kelemahan dalam menariknya, tetapi Allah mengampunkannya. Kemudian Ibn Al-Khattab mengambil baldi dari tangan Abu Bakar dan baldi itu berubah menjadi yang sangat besar di tangannya. Saya tidak pernah melihat orang kuat di antara orang-orang yang melakukan kerja keras seperti yang dilakukan oleh Umar, sehingga (orang-orang minum untuk memuaskan mereka) dan menyiram unta mereka untuk diisi dan mereka duduk di dekat air. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7019
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 146
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7020)
Diriwayatkan oleh ayah Salim:
tentang mimpi Nabi di mana dia telah melihat Abu Bakar dan `Umar: Nabi (ﷺ) berkata, "Aku melihat (dalam mimpi) bahawa orang-orang telah berkumpul. Kemudian Abu Bakar berdiri dan mengeluarkan satu atau dua baldi yang penuh dengan air (dari sumur) dan ada kelemahan dalam menariknya - semoga Allah mengampuninya. Kemudian Ibn Al-Khattab berdiri dan baldi itu berubah menjadi yang sangat besar dan saya tidak pernah melihat ada orang kuat di antara orang-orang yang melakukan seperti itu kerja yang sukar. Dia mengeluarkan begitu banyak air sehingga orang-orang (minum dengan puas) dan menyiram unta-unta mereka untuk mengisi, (dan kemudian setelah memuaskan dahaga mereka) mereka duduk di sebelah air. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7020
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 147
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7021)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika aku sedang tidur, aku melihat diriku berdiri di sebuah perigi yang ada baldi. Aku mengeluarkannya dari seberapa banyak baldi air yang dikehendaki Allah dan kemudian Ibn Abi Quhafa (Abu Bakar) mengambil baldi dari saya dan mengeluarkan satu atau dua baldi penuh dan ada kelemahan dalam menariknya - semoga Allah mengampuninya. Kemudian baldi itu berubah menjadi baldi yang sangat besar dan `Umar bin Al-Khattab mengambilnya. Saya tidak pernah melihat ada orang kuat di antara orang-orang itu, menarik air dengan kekuatan seperti yang dilakukan oleh Umar, sehingga orang-orang (minum dengan puas dan) menyiram unta-unta mereka sehingga mereka mengisi; di mana unta-unta itu duduk di sebelah air. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7021
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 148
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7022)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Semasa saya tidur, saya melihat diri saya berdiri di atas tangki (sumur) memberi air kepada orang-orang untuk diminum. Kemudian Abu Bakar datang kepada saya dan mengambil baldi dari saya untuk melegakan saya dan dia mengeluarkan satu atau dua baldi penuh dan ada kelemahan dalam menariknya - semoga Allah mengampuninya. Kemudian Ibn Al-Khattab mengambilnya dari dia dan terus mengambil air sehingga orang-orang pergi (setelah puas) ketika tangki itu sudah habis mengalir dengan air. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7022
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 149
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7023)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Kami duduk bersama Rasulullah (ﷺ), dia berkata, "Ketika saya sedang tidur, saya melihat diri saya di Syurga. Tiba-tiba saya melihat seorang wanita sedang berwuduk di sebelah istana. Saya bertanya, "Untuk siapa istana ini? "Mereka ( malaikat) menjawab, "Ini untuk `Umar bin Al-Khattab. "Kemudian saya teringat `ghira Umar dan kembali dengan tergesa-gesa. "Setelah mendengarnya, Umar mulai menangis dan berkata, "Biarlah ayah dan ibuku dikorbankan untukmu. Ya Rasulullah! Beraninya aku memikirkan Ghira ku tersinggung olehmu? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7023
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 150
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7024)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ): (Aku melihat dalam mimpi itu) aku memasuki Syurga dan lihatlah, ada istana yang terbuat dari emas! Saya bertanya, 'Untuk siapa istana ini? 'Mereka (para malaikat) menjawab, 'Untuk seorang lelaki dari orang Quraisy.' "Nabi menambahkan, "Wahai Ibn Al-Khattab! Tidak ada yang menghalangi saya untuk memasukinya kecuali Ghira-Mu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7024
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 151
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7025)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Kami duduk bersama Rasulullah (ﷺ), dia berkata, "Ketika saya sedang tidur, saya melihat diri saya di Syurga dan lihatlah, seorang wanita sedang berwuduk di sisi istana. Saya bertanya, 'Untuk siapa istana ini? ' Mereka menjawab, 'Untuk'Umar'Kemudian saya teringat Ghira `Umar dan segera kembali. " `Umar menangis (mendengarnya) dan berkata, "Biarlah ayah dan ibuku dikorbankan untukmu, ya Rasulullah! Sungguh berani aku memikirkan Ghira ku tersinggung olehmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7025
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 152
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7026)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika aku sedang tidur, aku melihat diriku melakukan tawaf Ka'ba. Lihat, di sana aku melihat seorang lelaki berambut putih keputihan (memegang dirinya) di antara dua orang dengan air yang jatuh dari rambut. Saya bertanya, "Siapa ini? " Orang-orang itu menjawab, 'Dia adalah putera Maria.' Kemudian saya memalingkan wajah saya untuk melihat lelaki lain dengan warna merah, badan besar, rambut kerinting dan buta di mata kanan yang kelihatan seperti anggur yang menonjol. Saya bertanya, "Siapa dia? " Mereka menjawab, 'Dia adalah Ad-Dajjal.' Ibn Qatan menyerupainya lebih dari orang lain di antara orang-orang dan Ibn Qatan adalah orang dari Bani Al-Mustaliq dari Khuza `a. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7026
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 153
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7027)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Semasa saya tidur, saya melihat semangkuk berisi susu dibawa ke saya dan saya meminumnya (untuk mengisi saya) sehingga saya melihat basahnya mengalir (di badan saya). Kemudian saya memberikan yang selebihnya kepada `Umar. "Mereka bertanya, "Ya Rasulullah (ﷺ)! Apa yang kamu tafsirkan (tentang mimpi itu)? Dia berkata, "(Itu Agama) pengetahuan. "(Lihat Hadis No. 134)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7027
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 154
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7028)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Orang-orang dari sahabat Rasulullah (ﷺ) pernah melihat mimpi semasa Rasulullah (ﷺ) dan mereka menceritakan mimpi-mimpi itu kepada Rasulullah (ﷺ). Rasulullah (ﷺ) akan mentafsirkan mereka sebagaimana yang dikehendaki Allah. Saya masih muda dan biasa tinggal di masjid sebelum menikah. Saya berkata kepada diri sendiri, "Sekiranya ada kebaikan dalam diri saya, saya juga akan melihat apa yang dilihat oleh orang-orang ini. "Oleh itu, ketika saya tidur pada suatu malam, saya berkata, "Ya Allah! Sekiranya kamu melihat kebaikan dalam diriku, tunjukkanlah mimpi yang baik. "Jadi semasa saya berada dalam keadaan itu, datang kepada saya (dalam mimpi) dua malaikat. Di tangan mereka masing-masing, ada sebatang besi sebatang besi dan mereka berdua membawa saya ke Neraka dan saya berada di antara mereka, memohon kepada Allah, "Ya Allah! Aku berlindung denganMu dari Neraka. "Kemudian saya melihat diri saya dihadapkan oleh malaikat lain yang memegang sebatang besi besi di tangannya. Dia berkata kepada saya, "Jangan takut, anda akan menjadi orang yang baik jika anda hanya berdoa lebih kerap. "Oleh itu, mereka membawa saya sehingga mereka menghentikan saya di pinggir Neraka dan lihatlah, ia dibina di dalam seperti sumur dan mempunyai tiang samping seperti sumur dan di sebelah setiap tiang ada malaikat yang membawa tong besi. Saya melihat di dalamnya banyak orang menggantung terbalik dengan rantai besi dan saya mengenali di dalamnya beberapa lelaki dari orang Quraisy. Kemudian (malaikat) membawa saya ke sebelah kanan. Saya menceritakan mimpi ini kepada (saudara perempuan saya) Hafsa dan dia menceritakannya kepada Rasulullah (ﷺ). Rasulullah (ﷺ), "Tidak diragukan lagi, Abdullah adalah orang yang baik. "(Nafi `berkata, "Sejak itu `Abdullah bin `Umar banyak berdoa.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7028
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 155
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7030)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Saya adalah seorang lelaki muda yang belum berkahwin semasa hidup Nabi. Saya biasa tidur di masjid. Sesiapa yang mempunyai mimpi, akan menceritakannya kepada Nabi. Saya berkata, "Ya Allah! Sekiranya ada kebaikan bagiku denganMu, maka tunjukkanlah mimpi kepadaku agar Rasulullah (ﷺ) menerjemahkannya untukku. "Oleh itu, saya tidur dan melihat (dalam mimpi) dua malaikat datang kepada saya dan membawa saya bersama mereka dan mereka bertemu dengan malaikat lain yang berkata kepada saya, "Jangan takut, kamu adalah orang yang baik. "Mereka membawa saya ke arah Api dan lihatlah, ia dibina di dalam seperti sumur dan di dalamnya saya melihat orang-orang yang beberapa di antaranya saya kenali dan kemudian para malaikat membawa saya ke sebelah kanan. Pada waktu pagi, saya menyatakan impian itu kepada Hafsa. Hafsa memberitahu saya bahwa dia telah menyebutkannya kepada Nabi (ﷺ) dan dia berkata, "Abdullah adalah orang yang soleh jika dia hanya berdoa lebih banyak di malam hari. "(Az-Zuhri berkata, "Setelah itu, Abdullah sering berdoa pada waktu malam. ")Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7030
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 156
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7032)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Ketika saya sedang tidur, saya melihat bahawa cawan berisi susu dibawa kepada saya dan saya meminumnya dan memberikan baki itu kepada `Umar bin Al-Khattab. "Mereka telah bertanya. Apa yang anda tafsirkan (mengenai mimpi)? Ya Rasulullah (ﷺ)? "Nabi (ﷺ) berkata. "(Itu adalah agama).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7032
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 157
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7033)
Diriwayatkan Ubaidullah bin Abdullah:
Saya bertanya kepada Ibnu Abbas tentang mimpi Rasulullah yang disebutnya. (lihat hadis berikut)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7033
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 158
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7034)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Rasulullah (ﷺ), "Semasa saya tidur, dua gelang emas diletakkan di kedua tangan saya, jadi saya merasa takut (takut) dan tidak menyukainya, tetapi saya diberi izin untuk meletupkannya dan mereka terbang. Saya menafsirkannya sebagai simbol dua pembohong yang akan muncul. "'Ubaidullah berkata, "Salah satunya adalah Al- `Ansi yang dibunuh oleh Fairuz di Yaman dan yang lainnya adalah Musailama (di Najd).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7034
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 158
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7035)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Nabi (ﷺ), "Saya melihat dalam mimpi bahawa saya berhijrah dari Mekah ke sebuah negeri di mana ada pohon kurma. Saya fikir bahawa ia mungkin adalah tanah Al-Yamama atau Hajar, tetapi lihatlah, ternyata menjadi Yathrib (iaitu Madinah). Dan saya melihat lembu (disembelih) di sana, tetapi pahala yang diberikan oleh Allah lebih baik (daripada faedah duniawi). Lihatlah, lembu-lembu itu terbukti melambangkan orang-orang yang beriman (yang terbunuh) pada hari ( dari pertempuran) Uhud dan yang baik (yang saya lihat dalam mimpi) adalah kebaikan dan pahala dan kebenaran yang dikurniakan oleh Allah kepada kami setelah perang Badar. (atau Pertempuran Uhud) dan itulah kemenangan yang diberikan oleh Allah dalam Perang Khaibar dan penaklukan Mekah).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7035
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 159
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7036)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Kami (umat Islam) adalah yang terakhir (akan datang) tetapi (akan) menjadi yang paling utama (pada hari kiamat). "Rasulullah (ﷺ) selanjutnya berkata, ''Semasa tidur, saya diberi harta dunia dan dua gelang emas diletakkan di tangan saya, tetapi saya merasa sangat kesal dan kedua-dua gelang itu sangat menyedihkan saya, tetapi saya mendapat inspirasi bahawa saya harus meletupkan mereka, jadi saya meletupkan mereka dan mereka terbang. Kemudian saya mentafsirkan bahawa kedua-dua gelang itu adalah pembohong di antara siapa saya (iaitu, San `a'dan yang satu dari Yamama).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7036
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 160
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7038)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Saya melihat (dalam mimpi) seorang wanita kulit hitam dengan rambut yang tidak terawat keluar dari Madinah dan menetap di Mahai'a, yaitu Al-Juhfa. Saya menafsirkannya sebagai simbol wabak Madinah yang dipindahkan ke tempat itu (Al-Juhfa).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7038
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 161
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7039)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
mengenai mimpi Nabi (ﷺ) di Madinah: Nabi (ﷺ) bersabda, "Saya melihat (dalam mimpi) seorang wanita kulit hitam dengan rambut yang tidak terawat keluar dari Madinah dan menetap di Mahai'a. Saya menafsirkan bahawa simbol) wabak Madinah yang dipindahkan ke Mahai'a, yaitu, Al-Juhfa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7039
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 162
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7040)
Diriwayatkan oleh ayah Salim:
Nabi (ﷺ), "Saya melihat (dalam mimpi) seorang wanita kulit hitam dengan rambut yang tidak terawat keluar dari Madinah dan menetap di Mahai'a. Saya menafsirkannya sebagai (simbol) wabak Madinah yang dipindahkan ke Mahai'a , yaitu, Al-Juhfa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7040
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 163
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7041)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Nabi (ﷺ), "Saya melihat dalam mimpi bahawa saya melambaikan pedang dan patah di tengahnya dan lihatlah, itu melambangkan korban yang dialami oleh orang-orang beriman pada hari (perang) Uhud. Kemudian saya melambaikan pedang lagi dan menjadi lebih baik daripada sebelumnya dan lihatlah, itu melambangkan Penaklukan (Mekah) yang dibawa oleh Allah dan perhimpunan orang-orang yang beriman. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7041
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 164
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7042)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Sesiapa yang mengaku telah melihat mimpi yang tidak dilihatnya, akan diperintahkan untuk membuat simpulan di antara dua butir barli yang tidak akan dapat dilakukannya; dan jika ada yang mendengar ceramah beberapa orang yang tidak menyukainya (untuk mendengarkan) atau mereka lari darinya, maka timbal cair akan dicurahkan ke telinganya pada Hari Kebangkitan; dan barang siapa yang membuat gambar, akan dihukum pada Hari Kebangkitan dan akan diperintahkan untuk meletakkan jiwa dalam gambar itu, yang tidak akan dapat dilakukannya. "Ibn `Abbas juga meriwayatkan hadis yang serupa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7042
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 165
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7043)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Pembohongan terburuk ialah seseorang mengaku telah melihat mimpi yang belum pernah dilihatnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7043
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 57
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 167
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7044)
Diriwayatkan oleh Abu Salama:
Saya biasa melihat mimpi yang akan membuat saya sakit hingga saya mendengar Abu Qatada berkata, "Saya juga pernah melihat mimpi yang akan membuat saya sakit sehingga saya mendengar Nabi (ﷺ) berkata, "Mimpi yang baik adalah dari Allah, jadi jika ada di antara kamu yang melihat mimpi yang disukainya, dia tidak boleh menceritakannya kepada siapa pun kecuali orang yang dia cintai dan jika dia melihat mimpi yang tidak disukainya, maka dia harus berlindung kepada Allah dari kejahatannya dan jahat syaitan dan meludah tiga kali (di sebelah kirinya) dan tidak boleh memberitahunya kepada siapa pun, kerana itu tidak akan membahayakannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7044
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 168
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7045)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya ada di antara kamu yang melihat mimpi yang disukainya, maka itu adalah dari Allah dan dia harus berterima kasih kepada Allah untuknya dan menceritakannya kepada orang lain; tetapi jika dia melihat sesuatu yang lain, yaitu mimpi yang tidak disukainya, maka itu adalah dari syaitan dan dia harus berlindung kepada Allah daripadanya dan tidak boleh memberitahunya kepada siapa pun kerana itu tidak akan menyakitinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7045
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 169
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7046)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Seorang lelaki mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Saya melihat dalam mimpi, awan yang berteduh. Mentega dan madu turun dari dalamnya dan saya melihat orang-orang mengumpulkannya di tangan mereka, beberapa berkumpul banyak dan beberapa sedikit. Dan lihatlah, ada tali yang memanjang dari bumi ke langit dan saya melihat bahawa anda (Nabi) memegangnya dan naik dan kemudian seorang lelaki lain memegangnya dan naik dan (selepas itu) yang lain (ketiga) memegangnya dan naik dan kemudian setelah seorang lagi (keempat) lelaki memegangnya, tetapi ia pecah dan kemudian berhubung kembali. "Abu Bakar berkata, "Ya Rasulullah! Biarlah ayahku dikorbankan untukmu! Izinkan saya menafsirkan mimpi ini. "Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Tafsirkannya. "Abu Bakar berkata, "Awan dengan naungan melambangkan Islam dan mentega dan madu yang menjatuhkannya, melambangkan Al-Quran, kemanisannya turun dan beberapa orang mempelajari banyak Al-Quran dan beberapa lagi. Tali yang dilanjutkan dari langit ke bumi adalah Kebenaran yang kamu (Nabi) ikuti. Kamu mengikutinya dan Allah akan mengangkat kamu tinggi dengannya dan kemudian orang lain akan mengikutinya dan akan bangkit dengannya dan orang lain akan mengikutinya dan maka orang lain akan mengikutinya tetapi ia akan hancur dan kemudian akan dihubungkan untuknya dan dia akan bangkit dengannya. Ya Rasulullah! Biarkan ayahku dikorbankan untukmu! Adakah aku betul atau salah? " Nabi menjawab, "Anda benar dalam beberapa di antaranya dan salah di beberapa. "Abu Bakar berkata, "Ya Nabi! Demi Allah, kamu mesti memberitahu saya tentang apa yang saya salah. "Nabi (ﷺ) berkata, "Jangan bersumpah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7046
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 170
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (7047)
Diriwayatkan oleh Samura bin Jundub:
Rasulullah (ﷺ) sering bertanya kepada para sahabatnya, "Adakah di antara kamu ada yang melihat mimpi? " Jadi mimpi akan diceritakan kepadanya oleh mereka yang ingin diberitahu oleh Allah. Suatu pagi Nabi (ﷺ) berkata, "Malam tadi dua orang datang kepada saya (dalam mimpi) dan membangunkan saya dan berkata kepada saya, 'Lanjutkan!' Saya berangkat bersama mereka dan kami menjumpai seorang lelaki yang sedang berbaring dan lihatlah, seorang lelaki lain berdiri di atas kepalanya, memegang batu besar. Lihatlah, dia melemparkan batu ke kepala lelaki itu, mencederakannya. Batu itu berguling dan pelempar mengikutinya dan mengambilnya semula. Pada saat dia sampai ke lelaki itu, kepalanya kembali ke keadaan normal. Pelempar kemudian melakukan perkara yang sama seperti yang dilakukannya sebelumnya. Aku berkata kepada dua sahabatku, 'Subhan Allah! dua orang ini? ' Mereka berkata, 'Teruskan!'Oleh itu, kami terus berjalan dan menemui seorang lelaki yang terbaring telentang dan seorang lelaki lain berdiri di atas kepalanya dengan cangkuk besi dan lihatlah, dia akan meletakkan cangkuk di satu sisi mulut lelaki itu dan merobek sisi mukanya ke belakang (leher) dan juga merobek hidungnya dari depan ke belakang dan matanya dari depan ke belakang. Kemudian dia menoleh ke sisi lain dari wajah lelaki itu dan melakukan seperti yang dilakukannya dengan bahagian yang lain. Dia hampir tidak menyelesaikan ini sisi ketika sisi lain kembali ke keadaan normal. Kemudian dia kembali ke sana untuk mengulangi apa yang telah dilakukannya sebelumnya. Saya berkata kepada dua sahabat saya, "Subhan Allah! Siapakah dua orang ini? " Mereka berkata kepada saya, 'Teruskan!'Oleh itu, kami meneruskan dan menemui sesuatu seperti Tannur (sejenis ketuhar penaik, lubang yang biasanya dilapisi tanah liat untuk membakar roti). "Saya rasa Nabi (ﷺ), "Di dalam ketuhar itu ada banyak suara dan suara. "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Kami melihat ke dalamnya dan menjumpai lelaki dan wanita yang telanjang dan lihatlah, nyala api menyambar mereka dari bawah dan ketika sampai di sana, mereka menangis dengan kuat. Saya bertanya kepada mereka, 'Siapa ini? ' Mereka berkata kepada saya, 'Teruskan!'Oleh itu, kami terus berjalan di seberang sungai. Saya rasa dia berkata, ". . . . merah seperti darah. "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Dan lihatlah, di sungai ada seorang lelaki yang sedang berenang dan di tebing ada seorang lelaki yang telah mengumpulkan banyak batu. Lihatlah, ketika orang lain sedang berenang, dia mendekatinya. membuka mulutnya dan yang terakhir (di tebing) melemparkan batu ke mulutnya di mana dia pergi berenang lagi. Dia kembali dan setiap kali persembahan diulang. Saya bertanya kepada dua rakan saya, 'Siapakah (dua) orang ini? 'Mereka menjawab, 'Teruskan! Teruskan!'Dan kami terus berjalan sehingga kami menemui seorang lelaki dengan penampilan yang menjijikkan, penampilan yang paling menjijikkan, anda pernah melihat seorang lelaki mempunyai! Di sebelahnya ada api dan dia menyalakannya dan berlari di sekitarnya. Saya bertanya kepada rakan saya, 'Siapa Lelaki ini)? 'Mereka berkata kepada saya, 'Teruskan! Teruskan!'Oleh itu, kami terus berjalan sampai ke taman dengan tumbuh-tumbuhan pekat hijau pekat, dengan bermacam-macam warna musim bunga. Di tengah-tengah kebun itu terdapat seorang lelaki yang sangat tinggi dan saya hampir tidak dapat melihat kepalanya kerana ketinggiannya yang besar dan di sekelilingnya ada adakah kanak-kanak dalam jumlah yang banyak yang belum pernah saya lihat. Saya berkata kepada rakan saya, "Siapa ini? " Mereka menjawab, 'Teruskan! Teruskan!'Oleh itu, kami terus berjalan sampai ke taman besar yang megah, lebih besar dan lebih baik daripada yang pernah saya lihat! Dua sahabat saya berkata kepada saya, 'Naiklah'dan saya naik. Nabi (ﷺ) menambahkan, "Maka kami naik sampai kami sampai di sebuah kota yang terbuat dari batu bata emas dan perak dan kami pergi ke pintu gerbangnya dan meminta (penjaga gerbang) untuk membuka pintu gerbang dan ia dibuka dan kami memasuki kota dan mendapati di dalamnya, lelaki dengan satu sisi badan mereka tampan seperti orang paling tampan yang pernah anda lihat dan sisi lain yang jelek seperti orang paling jelek yang pernah anda lihat. Dua orang sahabat saya memerintahkan orang-orang itu untuk membuang diri ke dalam sungai. Lihatlah, ada sungai yang mengalir melintasi (kota) dan airnya seperti susu dalam keputihan. Orang-orang itu pergi dan melemparkan diri ke dalamnya dan kemudian kembali kepada kami setelah keburukan (badan mereka) hilang dan mereka menjadi dalam keadaan terbaik. "Nabi (ﷺ) menambahkan lagi, "Dua sahabatku (malaikat) berkata kepadaku , 'Tempat ini adalah Eden Paradise dan itulah tempatmu.' Saya mengangkat pandangan saya dan lihatlah, di sana saya melihat sebuah istana seperti awan putih! Kedua sahabat saya berkata kepada saya, 'Itu (istana) adalah tempatmu.' Saya berkata kepada mereka, 'Semoga Allah memberkati anda berdua! Biarkan saya memasukkannya.' Mereka menjawab, 'Seperti sekarang, kamu tidak akan memasukinya, tetapi kamu akan memasukkannya (suatu hari). Saya berkata kepada mereka, 'Saya telah melihat banyak keajaiban malam ini. Apa maksud semua yang saya lihat? ' Mereka menjawab, 'Kami akan memberitahu anda: Adapun orang pertama yang anda sampaikan yang kepalanya terluka dengan batu, dia adalah simbol orang yang mempelajari Al-Qur'an dan kemudian tidak membacanya atau bertindak berdasarkan perintahnya dan tidur, mengabaikan solat yang dimakbulkan. Mengenai lelaki yang anda temui dari mulut, lubang hidung dan mata yang terkoyak dari depan ke belakang, dia adalah simbol lelaki yang keluar dari rumahnya pada waktu pagi dan mengatakan banyak pembohongan sehingga ia tersebar di seluruh dunia. Dan lelaki dan wanita telanjang yang anda lihat dalam sebuah bangunan menyerupai oven, mereka adalah penzina dan penzina. Dan lelaki yang kamu lihat berenang di sungai dan diberi batu untuk ditelan, adalah pemakan riba (Riba). Orang jahat yang kamu lihat di dekat api menyalakannya dan mengelilinginya, adalah Malik, penjaga pintu neraka. Dan lelaki tinggi yang anda lihat di kebun, adalah Abraham dan anak-anak di sekitarnya adalah anak-anak yang mati bersama Al-Fitra (Akidah Islam). Perawi itu menambahkan: Beberapa orang Muslim bertanya kepada Nabi, "Ya Rasulullah! Bagaimana dengan anak-anak kafir? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Dan juga anak-anak kafir. "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Dua sahabat saya menambahkan, 'Orang-orang yang anda lihat setengah tampan dan setengah jelek adalah orang-orang yang telah mencampurkan perbuatan yang baik dengan yang lain yang buruk, tetapi Allah mengampuni mereka.'"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7047
Rujukan dalam buku: Buku 91, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 87, Hadis 171
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: