Buku Perkongsian (كتاب الشركة )
Hadis: (2483)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
"Rasulullah (ﷺ) mengirim tentera ke arah pantai timur dan melantik Abu'Ubaida bin Al-Jarrah sebagai ketua mereka dan tentera itu terdiri daripada tiga ratus orang termasuk saya. Kami terus berjalan sampai kami sampai di tempat makanan kami hampir selesai. Abu-'Ubaida memerintahkan kami untuk mengumpulkan semua makanan perjalanan dan ia dikumpulkan. Makanan perjalanan saya (adalah) adalah kurma. Abu'Ubaida terus memberi kami ransum harian kami dalam jumlah kecil dari itu, sehingga habis . Bahagian kami semua adalah satu tarikh sahaja. "Saya berkata, "Bagaimana satu tarikh dapat memberi manfaat kepada anda? " Jabir menjawab, "Kami mengetahui nilainya ketika itu juga selesai. "Jabir menambahkan, "Ketika kami sampai di pantai, kami melihat seekor ikan besar seperti gunung kecil. Tentera memakannya selama lapan belas hari. Kemudian Abu'Ubaida memerintahkan agar dua tulang rusuknya diperbaiki dan mereka diperbaiki tanah. Kemudian dia memerintahkan agar seekor unta betina ditunggang dan ia melewati kedua tulang rusuk (membentuk lengkungan) tanpa menyentuh mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2483
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 663
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2484)
Diriwayatkan oleh Salama:
Sekali (dalam perjalanan) peruntukan kita berkurang dan rakyat menjadi miskin. Mereka pergi menemui Nabi (ﷺ) dan meminta izinnya untuk menyembelih unta mereka dan dia setuju. Umar menemui mereka dan mereka memberitahunya tentang hal itu dan dia berkata, "Bagaimana kamu akan bertahan setelah menyembelih unta kamu? " Kemudian dia pergi menemui Nabi dan berkata, "Ya Rasulullah! Bagaimana mereka akan selamat setelah menyembelih unta mereka? " Rasulullah (ﷺ) memerintahkan kepada Umar, "Serulah orang-orang itu untuk membawa sisa makanan mereka. "Lapisan kulit disebarkan dan semua makanan dikumpulkan dan menumpuk di atasnya. Rasulullah (ﷺ) berdiri dan meminta Allah untuk memberkatinya dan kemudian mengarahkan semua orang untuk datang dengan perkakas mereka dan mereka mula mengambilnya sehingga mereka semua mendapat apa yang mencukupi untuk mereka. Rasulullah (ﷺ) kemudian berkata, "Saya bersaksi bahawa Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah dan saya adalah Rasul-Nya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2484
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 664
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2485)
Diriwayatkan oleh Rafi `bin Khadij:
Kami biasa menunaikan solat Asr dengan Nabi (ﷺ) dan menyembelih seekor unta, dagingnya akan dibagi dalam sepuluh bahagian. Kami akan memakan daging yang dimasak sebelum matahari terbenam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2485
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 665
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2486)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Nabi (ﷺ), "Ketika orang-orang dari suku Ash `ari kekurangan makanan semasa pertempuran suci, atau makanan keluarga mereka di Madinah hampir habis, mereka akan mengumpulkan semua makanan mereka yang tersisa dalam satu helai dan kemudian membagikannya di antara mereka sama-sama dengan mengukurnya dengan mangkuk. Jadi, orang-orang ini berasal dari saya dan saya berasal dari mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2486
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 666
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2487)
Diriwayatkan oleh Anas:
bahawa Abu Bakar As-Siddiq menulis kepadanya hukum Zakat yang diwajibkan oleh Rasul Allah. Dia menulis: 'Rakan kongsi yang memiliki harta bersama (domba) harus membayar zakatnya sama.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2487
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 667
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2488)
Diriwayatkan oleh'Abaya bin Rafa'a bin Raft'bin Khadij:
Datuk saya berkata, "Kami berada di tempat Nabi (ﷺ) di Dhul-Hulaifa. Orang-orang merasa lapar dan menangkap beberapa unta dan domba (sebagai harta rampasan). Nabi (ﷺ) berada di belakang orang-orang. Mereka bergegas dan menyembelih binatang itu dan memasukkan dagingnya ke dalam periuk dan mula memasaknya. (Ketika Nabi datang) dia memerintahkan agar pot itu kecewa dan kemudian dia membagikan binatang itu (harta rampasan itu), kira-kira sepuluh ekor domba sama dengan satu unta. unta melarikan diri dan orang-orang mengejarnya sehingga mereka kelelahan. Pada waktu itu ada sedikit kuda. Seorang lelaki melemparkan panah ke unta dan Allah menghentikan unta itu dengannya. Nabi (ﷺ) bersabda, "Sebilangan haiwan ini ibarat binatang liar, jadi jika anda kehilangan kawalan terhadap salah satu haiwan ini, perlakukanlah dengan cara ini (mis. tembak dengan anak panah). "Sebelum menyebarkannya di antara tentera, datuk saya berkata, "Kami mungkin bertemu musuh di masa depan dan tidak mempunyai pisau; bolehkah kita menyembelih binatang itu dengan alang-alang? "Nabi (ﷺ), "Gunakanlah apa sahaja yang menyebabkan darah mengalir dan makanlah binatang itu jika nama Allah telah disebutkan semasa menyembelihnya. Jangan menyembelih dengan gigi atau kuku dan saya akan memberitahu anda mengapa: Ini kerana gigi adalah tulang (iaitu tidak boleh dipotong dengan betul) dan kuku adalah alat yang digunakan oleh orang Ethiopia (yang tidak boleh kita tiru kerana mereka adalah orang kafir).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2488
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 668
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2489)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) menetapkan bahawa seseorang tidak boleh makan dua biji kurma bersamaan kecuali dia mendapat izin dari para sahabatnya (berkongsi makanan dengannya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2489
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 669
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2490)
Jabala yang diceritakan:
"Semasa di Madinah, kami dilanda kebuluran. Ibn Az-Zubair biasa memberi kami kurma sebagai makanan kami. Ibn `Umar pernah melewati kami dan berkata, "Jangan makan dua kurma bersama-sama pada waktu sebagai Nabi ( ﷺ) telah melarang makan dua biji kurma secara bersamaan (dalam satu perhimpunan) kecuali jika seseorang mendapat izin saudara pendamping seseorang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2490
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 670
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2491)
Diriwayatkan oleh Nafi `:
Ibnu Umar berkata, "Rasulullah (ﷺ), 'Jika seseorang menguruskan bahagiannya dari seorang hamba yang dimiliki bersama dan mampu membayar harga saham yang lain sesuai dengan harga hamba yang mencukupi, hamba itu akan dimanjakan sepenuhnya; jika tidak, dia akan dikendalikan sebahagiannya.' "(Aiyub, seorang sub-perawi tidak pasti apakah pepatah" . . . jika tidak, dia akan dikendalikan sebagian "diucapkan oleh Nafi `atau Nabi.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2491
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 671
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2492)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa menguruskan bahagiannya dari hamba yang dimiliki, adalah mustahak baginya untuk mendapatkan hamba itu sepenuhnya dengan membayar harga yang tersisa dan jika dia tidak memiliki cukup wang untuk menguruskannya, maka harganya hamba harus diperkirakan secara adil dan dia dibenarkan bekerja dan memperoleh jumlah yang akan menguruskannya (tanpa membebankannya) ".Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2492
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 672
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2493)
Diriwayatkan oleh An-Nu `man bin Bashir:
Nabi (ﷺ), "Contoh orang yang mematuhi perintah dan larangan Allah berbanding dengan orang yang melanggarnya adalah seperti contoh orang-orang yang menarik banyak tempat duduk mereka di dalam kapal. Sebahagian dari mereka mendapat tempat duduk di bahagian atas dan yang lain di bahagian bawah. Ketika yang terakhir memerlukan air, mereka harus naik untuk membawa air (dan yang menyusahkan yang lain), jadi mereka berkata, 'Mari kita membuat lubang di bahagian kapal kita (dan dapatkan air) menyelamatkan orang-orang yang berada di atas kita daripada mengganggu mereka. Jadi, jika orang-orang di bahagian atas meninggalkan yang lain melakukan apa yang mereka sarankan, semua orang kapal akan musnah, tetapi jika mereka menghalangnya, kedua-dua pihak akan jaga-jaga. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2493
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 673
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2494)
Diriwayatkan oleh `Urwa bin Az-Zubair:
Bahwa dia telah bertanya kepada Aisyah tentang makna Pernyataan Allah: "Sekiranya kamu takut bahawa kamu tidak akan dapat berlaku adil dengan gadis-gadis yatim, maka Kahwinilah wanita (Lain) pilihanmu Dua atau tiga atau empat. "(4. 3) Dia berkata, "Wahai anak saudaraku! Ini mengenai gadis yatim piatu yang tinggal bersama penjaganya dan berkongsi harta. Kekayaan dan kecantikannya mungkin menggoda dia untuk menikahinya tanpa memberinya Mahr (wang pengantin) yang mencukupi yang mungkin telah diberikan oleh pelamar lain. Oleh itu, penjaga seperti itu dilarang berkahwin dengan gadis yatim piatu kecuali mereka memperlakukan mereka dengan adil dan memberi mereka Mahr yang paling sesuai; jika tidak, mereka diperintahkan untuk berkahwin dengan wanita lain. "Aisyah lebih lanjut berkata, "Setelah ayat itu orang-orang bertanya lagi kepada Nabi (tentang perkahwinan dengan anak-anak yatim), sehingga Allah menurunkan ayat-ayat berikut: -'Mereka meminta arahanmu Mengenai wanita. Katakanlah: Allah memberi tahu kamu tentang mereka Dan tentang apa yang Dibacakan kepada kamu di dalam Kitab ini, mengenai Anak-anak yatim yang tidak kamu berikan bahagian yang ditentukan dan yang kamu Inginkan untuk menikah . . . "(4. 127) Apa yang dimaksudkan dengan firman Allah: -'Dan tentang apa Dibacakan kepada anda adalah bekas ayat yang berbunyi: -'Sekiranya anda takut bahawa anda tidak akan dapat berlaku adil dengan anak-anak yatim, maka Kahwinilah (wanita) wanita pilihan anda.' (4. 3) `Aisyah berkata, "firman Allah dalam ayat yang lain: -'Namun siapa yang ingin kamu nikahi'(4. 127) bermaksud keinginan wali untuk mengahwini seorang gadis yatim di bawah pengawasannya ketika dia tidak memiliki banyak harta atau kecantikan (dalam hal ini dia harus memperlakukannya dengan adil). Penjaga dilarang mengahwini gadis yatim piatu mereka yang memiliki harta dan kecantikan tanpa bersikap adil kepada mereka, kerana mereka umumnya tidak menikahi mereka (ketika mereka tidak cantik atau kaya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2494
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 674
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.3 , 4.127
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2495)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Nabi (ﷺ) menetapkan hak Shu'fa (iaitu Preemption) dalam harta bersama; tetapi apabila tanah dibahagi dan cara-caranya dibatasi, maka tidak ada pilihan awal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2495
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 675
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2496)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Hak penentuan berlaku di setiap harta bersama, tetapi ketika tanah itu dibahagi dan jalannya dibatasi, maka tidak ada hak untuk memilih. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2496
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 676
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2497)
Diriwayatkan oleh Sulaiman bin Abu Muslim:
Saya bertanya kepada Abu Minhal mengenai pertukaran wang dari tangan ke tangan. Dia berkata, "Saya dan rakan saya membeli sesuatu secara tunai dan sebahagiannya secara kredit. "Al-Bara'bin `Azib melewati kami dan kami bertanya mengenainya. Dia menjawab, "Saya dan pasangan saya Zaid bin Al-Arqam melakukan hal yang sama dan kemudian menemui Nabi (ﷺ) dan bertanya kepadanya tentang hal itu. Dia berkata, 'Ambil apa yang ada dari tangan ke tangan dan tinggalkan apa yang terpuji.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2497
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 677
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2499)
Diriwayatkan `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ) menyewa tanah Khaibar kepada orang Yahudi dengan syarat mereka akan mengusahakannya dan mengusahakannya dan mengambil separuh hasilnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2499
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 678
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2500)
Diriwayatkan oleh `Uqba bin'Amir:
bahawa Rasulullah (ﷺ) memberinya beberapa ekor domba untuk diagihkan di antara para sahabatnya untuk mengorbankan mereka dan seorang anak kecil ditinggalkan. Dia memberitahu Nabi (ﷺ) tentang hal itu dan Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Berkorbanlah atas nama kamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2500
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 679
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2501)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Hisyam:
bahawa ibunya Zainab binti Humaid membawanya menghadap Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Ambil ikrar setia dari dia. "Tetapi dia berkata, "Dia masih terlalu muda untuk berjanji, "dan menyerahkan tangannya di kepalanya (yaitu `Abdullah) dan meminta restu Allah untuknya. Zuhra bin Ma `bad menyatakan bahawa dia biasa pergi bersama datuknya, `Abdullah bin Hisham, ke pasar untuk membeli bahan makanan. Ibn `Umar dan Ibn Az-Zubair akan bertemu dengannya dan berkata kepadanya, "Jadilah pasangan kami, sebagaimana Nabi (ﷺ) meminta Allah untuk memberkati kamu. "Jadi, dia akan menjadi pasangan mereka dan selalunya dia akan memenangkan unta dan menghantarnya pulang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2501
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 680
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2503)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa menguruskan bahagiannya dari hamba yang dimiliki, adalah mustahak baginya untuk mengurus hamba itu sepenuhnya jika dia mempunyai wang yang cukup untuk membayar sisa harganya yang akan dianggarkan secara adil. Dia harus membayar berkongsi saham mereka dan melepaskannya (yang dibebaskan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2503
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 681
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2504)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa menguruskan bahagiannya dari hamba yang dimiliki, adalah mustahak baginya untuk mengurus hamba itu sepenuhnya jika dia mempunyai cukup wang. Jika tidak, dia harus mencari pekerjaan untuk hamba itu (untuk mendapatkan apa yang memungkinkan dia untuk membebaskan dirinya), tanpa membebankannya dengan pekerjaan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2504
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 682
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2505)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (bersama-sama dengan para sahabatnya) tiba di Mekah pada pagi hari keempat Dhul-Hijja dengan mengambil Ihram untuk Haji sahaja. Oleh itu, ketika kami tiba di Mekah, Nabi (ﷺ) memerintahkan kami untuk mengubah niat Ihram untuk `Umra dan kami dapat menyelesaikan Ihram kami setelah menunaikan Umrah dan boleh pergi ke isteri kami (untuk melakukan hubungan seksual). Orang ramai mula membincangkan perkara itu. Jabir berkata dengan mengejutkan, "Haruskah kita pergi ke Mina sementara air mani mengalir dari organ lelaki kita? " Jabir menggerakkan tangannya sambil berkata begitu. Ketika berita ini sampai kepada Nabi (ﷺ), dia menyampaikan khutbah dan berkata, "Saya telah diberitahu bahawa beberapa orang mengatakan demikian; Demi Allah saya lebih takut kepada Allah daripada yang anda lakukan dan saya lebih taat kepada-Nya daripada anda. Sekiranya Saya telah mengetahui apa yang saya tahu sekarang, saya tidak akan membawa Hadi (pengorbanan) dengan saya dan sekiranya Hadi tidak bersama saya, saya akan menyelesaikan Ihram. "Pada waktu itu Suraqa bin Malik berdiri dan bertanya "Ya Rasulullah! Adakah izin ini hanya untuk kami atau adakah selama-lamanya? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Itu selamanya. "Sementara itu `Ali bin Abu Talib datang dari Yaman dan mengatakan Labbaik untuk apa yang dimaksudkan oleh Nabi (ﷺ). (Menurut seorang lelaki lain, `Ali mengucapkan Labbaik untuk menunaikan haji sama seperti Rasulullah (ﷺ)). Nabi (ﷺ) menyuruhnya untuk tetap berihram dan membiarkannya berkongsi Hadi dengannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2505
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 683
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2507)
Diriwayatkan oleh Abaya bin Rifaa:
Kakek saya, Rafi `bin Khadij berkata, "Kami berada di lembah Dhul-Hulaifa Tuhama bersama Nabi (ﷺ) dan memiliki beberapa unta dan domba (harta rampasan). Orang-orang bergegas (dalam menyembelih binatang) dan masukkan daging mereka ke dalam periuk dan mula memasak. Rasulullah (ﷺ) datang dan memerintahkan mereka untuk mengecek periuk itu dan membagikan harta rampasan dengan menganggap satu unta sama dengan sepuluh ekor domba. Salah satu unta itu melarikan diri dan orang-orang hanya memiliki beberapa ekor kuda, jadi mereka bimbang. (Unta itu dikejar dan) seorang lelaki merosakkan unta dengan melemparkan panah ke arahnya. Rasulullah (ﷺ), 'Sebilangan haiwan ini tidak ternama seperti binatang liar, jadi jika ada di antara mereka di luar kawalan anda, maka anda harus memperlakukannya seperti yang anda lakukan sekarang.' "Kakek saya berkata, "Ya Rasulullah! Kami takut bahawa kami mungkin akan bertemu musuh kami esok dan kami tidak mempunyai pisau, bolehkah kami menyembelih binatang itu dengan alang-alang? " Nabi (ﷺ), "Ya, atau kamu boleh menggunakan apa yang akan membuat aliran darah (penyembelihan) dan kamu boleh memakan apa yang disembelih dan Nama Allah disebutkan semasa menyembelih. Tetapi jangan gunakan gigi atau kuku (dalam penyembelihan). Saya akan memberitahu anda mengapa, seperti gigi, mereka adalah tulang dan kuku digunakan oleh orang Ethiopia untuk menyembelih. (Lihat Hadis 668)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2507
Rujukan dalam buku: Buku 47, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 44, Hadis 684
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: