Kitab Ulasan mengenai Al-Quran ( كتاب التفسير)
Hadis: (3015)
Hammim b. Munabbih melaporkan:
Inilah yang dilaporkan oleh Abu Huraira kepada kami dari Rasulullah (ﷺ) dan dalam hubungan ini dia menceritakan beberapa hadis dan Rasulullah (ﷺ) berkata: Dikatakan kepada orang Israel: Masuklah ke negeri ini dengan mengatakan Hitta (Keluarkanlah kamu dari kami bebanan dosa-dosa kita), di mana Kami akan mengampuni dosa-dosa kamu, tetapi mereka memutar (pernyataan ini) dan memasuki pintu gerbang sambil menarik angin mereka dan berkata: "Biji-bijian di telinga."Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 1
Rujukan Hadis 3015
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7151
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3016)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, mengirimkan wahyu kepada Rasulullah (ﷺ) sebelum kematiannya berturut-turut sehingga dia berangkat ke rumah surgawinya, dan pada hari ketika dia meninggal, dia menerima wahyu itu dengan banyak.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 2
Rujukan Hadis 3016
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7152
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3017a)
Tariq b. Shihab melaporkan bahawa seorang Yahudi berkata kepada Umar
Anda membaca ayat yang, jika ia diturunkan berkaitan dengan kita, kita akan menganggap hari itu sebagai hari bersukacita. Oleh itu, Umar berkata: Saya tahu di mana ia diturunkan dan pada hari ia diturunkan dan di mana Rasulullah (ﷺ) berada pada waktu ia diturunkan. Itu diturunkan pada hari 'Arafa (kesembilan Dhu'l Hijjah) dan Rasulullah (ﷺ) telah tinggal di 'Arafat. Sufyan berkata: Saya ragu, sama ada hari Jumaat atau tidak (dan ayat yang dimaksud) adalah ini: "Hari ini saya telah menyempurnakan agama anda untuk anda dan menyelesaikan nikmat-Ku atas anda" (ayat 4).Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 3
Rujukan Hadis 3017a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7153
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 5.4
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3017b)
Tariq b. Shihab melaporkan bahawa seorang Yahudi berkata kepada Umar:
Sekiranya ayat ini diturunkan berkaitan dengan orang-orang Yahudi (i. "Hari ini saya telah menyempurnakan agama anda untuk anda dan telah menyelesaikan nikmat-Ku untuk anda dan memilih untuk anda al-Islam sebagai agama") kita akan mengambil hari bersukacita di mana ayat ini diturunkan. Kemudian Umar berkata: Saya tahu hari di mana ia diturunkan dan jam ketika ia diturunkan dan di mana Rasulullah (ﷺ) berada ketika ia diturunkan. Ia diturunkan pada malam Jumaat dan kami berada di 'Arafat bersama Rasulullah (ﷺ) pada waktu itu.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 4
Rujukan Hadis 3017b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7154
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3017c)
Tariq b. Shihab melaporkan bahawa seorang Yahudi datang kepada 'Umar dan berkata:
Komandan Yang Beriman, ada ayat dalam Kitab anda, yang anda baca. Sekiranya ia dinyatakan dalam hubungannya dengan orang Yahudi, kita akan menganggapnya sebagai hari bersukacita. Kemudian dia berkata: Ayat mana yang kamu maksudkan? Dia menjawab: "Hari ini saya telah menyempurnakan agama anda untuk anda dan saya telah menyelesaikan nikmat-Ku atas anda dan saya telah memilih al-Islam sebagai agama untuk anda." Umar berkata, saya tahu hari di mana ia diturunkan dan tempat di mana ia diturunkan. Itu diturunkan kepada Rasulullah (ﷺ) di' Arafat pada hari Jumaat.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 5
Rujukan Hadis 3017c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7155
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3018a)
'Urwa b. Zubair melaporkan bahawa dia bertanya kepada 'Aisyah tentang firman Allah:
"Sekiranya kamu takut bahawa kamu tidak akan dapat menjaga kesetaraan di antara anak-anak yatim, maka nikahilah (mereka) yang kamu suka dari antara wanita dua, tiga atau empat." Dia berkata: Wahai anak saudaraku, gadis yatim piatu itu adalah orang yang berada di bawah naungan penjaganya dan dia berkongsi dengannya dalam harta benda dan harta dan kecantikannya memikatnya dan penjaganya memutuskan untuk menikahinya tanpa memberinya bahagian wang perkahwinan yang sewajarnya dan tidak bersedia (untuk membayar jumlah yang banyak) yang bersedia dibayar oleh orang lain dan oleh itu Allah melarang untuk menikahi gadis-gadis ini tetapi sekiranya ekuiti diperhatikan mengenai wang perkahwinan dan mereka bersiap untuk membayar sejumlah wang perkahwinan mereka dan Allah memerintahkan untuk berkahwin dengan wanita lain selain mereka mengikut kehendak hati mereka. 'Urwa melaporkan bahawa' Aisyah mengatakan bahawa orang-orang mulai meminta putusan dari Rasulullah (ﷺ) setelah wahyu dari ayat ini tentang mereka (anak-anak yatim) dan Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, mengungkapkan ayat ini: "Mereka bertanya kepadamu keputusan tentang wanita; katakanlah: Allah memberikan keputusan kepada anda mengenai mereka dan apa yang dibacakan kepada anda di dalam Kitab mengenai wanita yatim piatu, yang anda tidak memberikan apa yang ditakdirkan untuk mereka semasa anda suka menikahi mereka "(iv. 126). Dia berkata: Firman Allah "apa yang dibacakan kepadamu" dalam Kitab bermaksud ayat pertama, i. e. "jika anda takut bahawa anda mungkin tidak dapat memerhatikan ekuiti dalam hal wanita yatim piatu, nikahilah apa yang anda suka sekiranya wanita" (iv. 3). 'Aisyah berkata: (Dan untuk ayat ini [iv. 126], yaitu dan anda bermaksud "menikahi salah seorang dari mereka dari antara anak-anak yatim" itu berkaitan dengan orang yang bertanggungjawab (terhadap anak-anak yatim) yang mempunyai sejumlah kecil kekayaan dan keindahan yang lebih sedikit dan mereka dilarang untuk mengahwini apa yang mereka suka kerana kekayaan dan kecantikannya daripada anak-anak yatim, tetapi dengan adil, kerana mereka tidak menyukai mereka.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 6
Rujukan Hadis 3018a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7156
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.3 , 4.126
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3018b)
'Urwa melaporkan bahawa dia bertanya kepada' Aisyah tentang firman Allah:
"Sekiranya anda takut bahawa anda tidak akan dapat melihat keadilan sekiranya gadis yatim piatu"; hadis yang lain sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 7
Rujukan Hadis 3018b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7157
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3018c)
'Aisyah mengatakan bahawa untuk firman Allah:
"Sekiranya anda takut bahawa anda tidak akan dapat melihat keadilan dalam hal gadis yatim piatu)," itu dinyatakan dengan merujuk kepada seseorang yang mempunyai gadis yatim (sebagai wadnya) dan dia adalah penjaganya, dan pewarisnya, dan dia memiliki harta benda, tetapi tidak ada yang bersaing atas namanya kecuali dirinya sendiri. Dan dia (penjaganya) tidak memberikannya dalam perkahwinan kerana hartanya dan dia menyiksanya dan memperlakukannya dengan buruk, itu berkaitan dengannya (Allah berfirman:) "Sekiranya kamu takut bahawa kamu tidak akan dapat memerhatikannya ekuiti sekiranya gadis yatim piatu, maka berkahwinlah dengan siapa yang anda suka di kalangan wanita, "i. e. apa sahaja yang telah saya hukumkan untuk anda dan tinggalkan dia yang anda siksa.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 8
Rujukan Hadis 3018c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7158
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3018d)
Aisyah berkata sehubungan dengan firman-Nya (firman Allah):
"Apa yang dibacakan kepada anda di dalam Kitab mengenai wanita yatim piatu yang anda tidak berikan apa yang ditakdirkan untuk mereka, sedangkan anda suka menikahi mereka," ini dinyatakan dalam hubungannya dengan seorang gadis yatim yang bertanggungjawab atas orang itu dan dia berkongsi bersamanya dalam harta dan dia enggan menikahinya sendiri dan juga tidak mahu menikahkannya dengan orang lain (takut) bahawa (orang itu) akan berkongsi harta miliknya (sebagai suami gadis itu), yang menghalangnya untuk berkahwin, tidak menikahinya sendiri atau mengahwini dia dengan orang lainRujukan dalam buku: Buku56, Hadis 9
Rujukan Hadis 3018d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7159
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3018e)
Hisham melaporkan bahawa 'Aisyah mengatakan berkaitan dengan firman Allah:
"Mereka menanyakan kepadamu keputusan agama tentang wanita, katakan: Allah memberikan keputusan tentang mereka" (iv. 126), bahawa ini berkaitan dengan seorang gadis yatim piatu yang bertanggung jawab atas orang itu dan dia berkongsi dengannya dalam harta miliknya (sebagai seorang pewaris) walaupun di pohon kurma dan dia enggan memberikan perkawinannya dengan orang lain agar dia (suaminya) mengambil bahagian dari hartanya, dan dengan demikian membiarkannya dalam keadaan lama.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 10
Rujukan Hadis 3018e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7160
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.126
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3019a)
Hisham melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa 'Aisyah mengatakan sehubungan dengan firman-Nya:
"Dan barang siapa yang miskin hendaklah dia mengambil akal (keluar daripadanya)" bahawa hal itu dinyatakan berkaitan dengan penjaga harta anak yatim, yang menjaga dia dan menjaganya; Sekiranya dia miskin, dia dibenarkan makan daripada itu.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 11
Rujukan Hadis 3019a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7161
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3019b)
'Aisyah melaporkan berkaitan dengan firman Allah, Yang Maha Tinggi:
"Dia yang kaya harus menjauhkan diri, dan dia yang miskin boleh masuk akal makan (dari itu)" bahawa ini dinyatakan dalam hubungannya dengan penjaga anak yatim yang miskin; dia boleh keluar dari apa yang wajar dengan memperhatikan status kesolvenannya sendiri.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 12
Rujukan Hadis 3019b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7162
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3019c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisham dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 13
Rujukan Hadis 3019c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7163
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3020)
'Aisyah melaporkan bahawa firman Allah ini:
"Ketika mereka datang ke atas kamu dari atas kamu dan dari bawah kamu dan ketika mata menjadi kusam dan hati naik ke kerongkong" (xxxiii. 10) berkaitan dengan hari Ditch.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 14
Rujukan Hadis 3020
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7164
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 33.10
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3021a)
'Aisyah berkata sehubungan dengan ayat itu:
"Dan jika seorang wanita mempunyai alasan untuk takut perlakuan buruk dari suaminya atau dia mungkin berpaling darinya" (iv. 128) bahawa hal itu dinyatakan dalam hal seorang wanita yang telah lama berhubungan dengan seseorang (sebagai isterinya) dan sekarang dia berhasrat untuk menceraikannya dan dia berkata: Jangan ceraikan aku, tetapi tetaplah aku (sebagai isteri di rumahmu) dan kamu diizinkan tinggal bersama isteri yang lain. Dalam konteks inilah ayat ini diturunkan.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 15
Rujukan Hadis 3021a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7165
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.128
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3021b)
'Aisyah berkata sehubungan dengan firman-firman Allah ini, Yang Maha Tinggi dan Maha Suci:
"Dan jika seorang wanita mempunyai alasan untuk takut akan perlakuan buruk dari suaminya atau bahawa dia mungkin berpaling darinya" bahawa hal itu terungkap dalam kes seorang wanita yang tinggal bersama seseorang dan mungkin dia tidak mahu memanjangkan (hubungannya dengan dia) sedangkan dia telah melakukan hubungan seksual dengannya (dan akibatnya) dia mendapat anak darinya dan dia tidak suka dia harus bercerai, jadi dia berkata kepadanya: Aku mengizinkan kamu tinggal bersama isteri yang lain.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 16
Rujukan Hadis 3021b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7166
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3022a)
'Urwa melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa' Aisyah berkata kepadanya:
Wahai anak saudaraku, umat Islam diperintahkan untuk meminta pengampunan bagi para sahabat Rasulullah ﷺ tetapi mereka mencerca mereka.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 17
Rujukan Hadis 3022a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7167
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3022b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Abu Usama dengan rantai perawi yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 18
Rujukan Hadis 3022b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7168
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3023a)
Sa'id b. Jubair melaporkan:
Penduduk Kufah berbeza dalam hal ayat ini: "Tetapi barangsiapa yang membunuh orang beriman yang lain dengan sengaja, maka balasannya adalah Neraka" (iv. 92), jadi saya pergi ke Ibnu 'Abbas dan bertanya kepadanya tentang hal itu, di mana dia berkata: Ini telah telah dinyatakan dan tidak ada yang membatalkannya.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 19
Rujukan Hadis 3023a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7169
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.92
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3023b)
Hadis ini telah disampaikan berdasarkan wewenang Syu'ba dengan rantai perawi yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 20
Rujukan Hadis 3023b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7170
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3023c)
Sa'id b. Jubair melaporkan:
'Abd al Rahman b. Abzi memerintahkan saya bahawa saya harus bertanya kepada Ibn 'Abbas mengenai dua ayat ini: "Orang yang sengaja membunuh orang yang beriman akan menjadi neraka di mana dia akan tinggal selama-lamanya" (iv. 92). Oleh itu, saya bertanya kepadanya dan dia berkata: Tidak ada yang membatalkannya. Dan mengenai ayat ini: "Dan mereka yang tidak menyeru tuhan yang lain dengan Allah dan tidak membunuh jiwa yang dilarang oleh Allah, kecuali untuk jalan keadilan" (xxv. 68), dia (Ibnu Abbas) berkata: Ini telah diturunkan berkenaan dengan orang-orang musyrik. "Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 21
Rujukan Hadis 3023c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7171
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.92 , 25.68
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3023d)
Ibnu Abbas berkata:
Ayat ini diturunkan di Mekah: "Dan mereka yang tidak memanggil tuhan yang lain dengan Allah dan tidak membunuh jiwa yang dilarang oleh Allah melainkan dengan tujuan keadilan" hingga kata Muhdana (mereda). Oleh itu, orang-orang musyrikin berkata: Islam tidak ada gunanya bagi kita kerana kita telah bersekutu dengan Allah dan kita membunuh jiwa yang dilarang oleh Allah dan kita melakukan pertengkaran, dan itulah (pada kesempatan ini) bahawa Allah yang Maha Agung dan Maha Suci , mengungkapkan ayat ini: "Kecuali dia yang bertaubat dan beriman serta beramal soleh" hingga akhir Ibnu 'Abbis berkata: Dia yang masuk Islam dan memahami perintahnya dan kemudian membunuh jiwa tidak ada taubat baginya.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 22
Rujukan Hadis 3023d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7172
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3023e)
Sa'id b. Jubair melaporkan:
Saya berkata kepada Ibnu Abbas: Adakah pertobatan orang itu akan diterima yang membunuh orang yang beriman dengan sengaja? Dia berkata: Tidak. Saya membacakan kepadanya surah surah al-Furqan ini (xix.): "Dan orang-orang yang tidak menyeru tuhan yang lain dengan Allah dan tidak membunuh jiwa yang dilarang oleh Allah melainkan dengan tujuan keadilan" kepada akhir ayat. Dia berkata: Ini adalah ayat Mekah yang telah dibatalkan oleh ayat yang diturunkan di Madinah: "Dia yang membunuh orang yang beriman dengan sengaja, baginya adalah balasan api neraka di mana dia akan tinggal selama-lamanya," dan dalam riwayat Ibn Hisyam (kata-katanya): Saya membacakan kepadanya surah surah al-Furqan ini: "Kecuali orang yang bertaubat."Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 23
Rujukan Hadis 3023e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7173
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3024a)
Ubaidullah b. 'Abdullah b. 'Utba melaporkan:
Ibnu Abbas berkata kepada saya: Adakah anda tahu - dan dalam kata-kata Harun (perawi lain): Adakah anda mengetahui tentang - surah terakhir yang diturunkan dalam Al-Quran secara keseluruhan? Saya berkata: Ya, "Bilakah pertolongan dari Allah dan kemenangan" (cx.). Setelah itu, dia berkata: Anda telah mengatakan yang sebenarnya. Dan dalam riwayat Abu Shaiba (kata-katanya): Adakah anda mengetahui surah tersebut? Dan dia tidak menyebut perkataan "yang terakhir".Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 24
Rujukan Hadis 3024a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7174
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3024b)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan Abu 'Umais melalui rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 25
Rujukan Hadis 3024b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7175
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3025)
Ibnu Abbas melaporkan bahawa beberapa orang Islam bertemu dengan seorang kawanan domba kecil. Dia berkata:
As-Salam-o-'Alaikum. Mereka menangkapnya dan membunuhnya dan merebut kawanannya. Kemudian ayat ini diturunkan: "Dia yang menemuimu dan memberi salam, jangan katakan: Kamu bukan Muslim" (iv. 94). Namun, Ibn 'Abbas membacakan kata as-Salam dan bukannya "as-Salam".Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 26
Rujukan Hadis 3025
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7176
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.94
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3026)
Bara 'melaporkan:
Ketika orang-orang Ansar menunaikan haji, mereka tidak memasuki rumah mereka tetapi dari belakang. Seseorang dari Ansar datang dan dia mula masuk dari pintu rumahnya tetapi dikatakan kepadanya (mengapa dia melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kebiasaan datang ke rumah dari belakang). Kemudian ayat ini diturunkan. "Ketakwaan bukanlah bahawa anda datang ke pintu dari belakang" (ii. 189).Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 27
Rujukan Hadis 3026
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7177
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.189
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3027)
Ibn Mas'ud berkata:
Sejak penerimaan kita terhadap Islam dan penyataan ayat ini di mana Allah telah menunjukkan kegusaran kepada kita: "Belum tiba masanya bagi orang-orang yang beriman bahawa hati mereka harus rendah hati untuk mengingati Allah?" (lvii. 16), terdapat jurang empat tahun.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 28
Rujukan Hadis 3027
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7178
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 57.16
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3028)
Ibnu Abbas melaporkan:
Pada zaman pra-Islam, wanita mengelilingi Ka'bah dengan telanjang, dan berkata: Siapa yang akan menyediakan kain untuk menutupi orang yang mengelilingi Kaabah sehingga dia akan menutupi bahagian pribadinya? Dan kemudian dia akan berkata: Hari ini akan terpapar keseluruhan atau sebahagian dan apa yang terpapar saya tidak akan membuatnya sah. Dalam hubungan inilah ayat itu diturunkan: "Hiasi diri anda di setiap tempat ibadat" (ayat 31).Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 29
Rujukan Hadis 3028
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7179
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 7.31
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3029a)
Jabir melaporkan bahawa 'Abdullah b. Ubayy b. Salul pernah berkata kepada budak perempuannya:
Pergi dan ambil sesuatu untuk kita dengan melakukan pelacuran. Dalam hubungan ini, Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, mengungkapkan ayat ini: "Dan jangan memaksa budak-budak perempuanmu melakukan pelacuran ketika mereka ingin menjaga kesucian untuk mencari barang-barang yang lemah dari kehidupan dunia ini, dan barang siapa yang memaksanya, maka sesungguhnya setelah paksaan mereka, Allah Maha Pengampun, Penyayang ”(xxiv. 33).Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 30
Rujukan Hadis 3029a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7180
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 24.33
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3029b)
Jabir melaporkan bahawa 'Abdullah b. Ubayy b. Salul mempunyai dua budak perempuan; satu dipanggil Musaika dan yang lain disebut Umaima dan dia memaksa mereka untuk melacurkan (yang mana 'Abdullah b. Ubayy b. Salul memaksa mereka). Mereka mengadu hal ini kepada Rasulullah (ﷺ) dan inilah ayat ini diturunkan:
"Dan jangan memaksa budak perempuanmu untuk melacurkan" sampai dengan kata-kata: "Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang."Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 31
Rujukan Hadis 3029b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7181
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3030a)
Abdullah b. Mas'ud melaporkan berkaitan dengan firman Allah, Yang Maha Agung dan Maha Suci:
"Orang-orang yang mereka panggil, mereka sendiri mencari jalan atau jalan masuk kepada Tuhannya, sehingga siapa pun dari mereka menjadi terdekat" (xvii. 57) bahawa hal itu berkaitan dengan sebuah parti jin yang sedang disembah dan mereka memeluk Islam tetapi mereka yang menyembah mereka terus menyembah mereka (walaupun Jin yang disembah oleh orang-orang yang sesat telah menjadi Muslim). Ketika itulah ayat ini diturunkan.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 32
Rujukan Hadis 3030a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7182
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 17.57
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3030b)
Abdullah b. Mas'ud melaporkan berkaitan dengan ayat:
"Mereka yang mereka panggil, mereka sendiri mencari jalan masuk ke Tuhan mereka," yang berkaitan dengan sekelompok orang yang menyembah pesta di kalangan jin. Kumpulan dari kalangan jin memeluk Islam, tetapi orang-orang terus memuja mereka seperti yang mereka lakukan sebelumnya, dan (pada kesempatan ini) ayat itu diturunkan: "Mereka yang mereka panggil, mereka sendiri mencari jalan masuk kepada Tuhannya . " Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Sulaiman dengan rangkaian pemancar yang sama.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 33
Rujukan Hadis 3030b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7183
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3030d)
Abdullah b. Mas'ud berkata sehubungan dengan ayat tersebut:
"Orang-orang yang mereka panggil, mereka sendiri mencari jalan masuk kepada Tuhannya," ayat itu diturunkan sehubungan dengan pihak Arab yang biasa menyembah sekumpulan jin; jin memeluk Islam tetapi orang-orang terus menyembah mereka tanpa menyedarinya. Kemudian ayat ini diturunkan: "Mereka yang mereka panggil, mereka sendiri mencari jalan masuk ke Tuhan mereka."Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 34
Rujukan Hadis 3030d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7184
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3031)
Sa'id b. Jubair melaporkan:
Saya berkata kepada Ibnu Abbas tentang Sura Tauba, di mana dia berkata: Adapun Sura Tauba, itu dimaksudkan untuk menghina (orang-orang yang tidak beriman dan orang-orang munafik). Selalu ada yang terungkap di dalamnya (kata ganti) minhum (dari mereka) dan minhom (dari mereka, yakni keadaan sebilangan dari mereka) sehingga mereka (kaum muslimin) menyangka bahawa tidak akan ada yang tersisa dari mereka yang tidak akan dipersalahkan (untuk satu kesalahan atau yang lain). Saya sekali lagi berkata: Bagaimana dengan Sura Anfal? Dia berkata: Ini berkaitan dengan Perang Badar. Saya sekali lagi bertanya kepadanya tentang Sura al-Hashr. Dia berkata: Ini diturunkan berkaitan dengan (suku) Banu Nadir.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 35
Rujukan Hadis 3031
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7185
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3032a)
Ibn 'Umar melaporkan bahawa Umar menyampaikan khutbah di mimbar Rasulullah (ﷺ) dan dia memuji Allah dan memuji-muji Dia dan kemudian berkata:
Sekarang sampai ke titik. Lihatlah saya ketika perintah yang berkaitan dengan larangan arak diturunkan, itu disusun dari lima hal: dari gandum, barli, kurma, anggur, madu; dan arak adalah yang mengaburkan akal; dan Wahai orang-orang, saya berharap Rasulullah (ﷺ) dapat menjelaskan kepada kami dengan lebih terperinci undang-undang yang berkaitan dengan warisan datuk, tentang seseorang yang meninggal tanpa masalah, dan beberapa masalah yang berkaitan dengan kepentingan.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 36
Rujukan Hadis 3032a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7186
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3032b)
Ibnu Umar melaporkan:
Saya mendengar 'Umar b. Khattab menyampaikan khutbah di mimbar utusan Allah (ﷺ) dan berkata ': Sekarang, sampai pada intinya, wahai orang, ada yang terungkap (perintah yang berkaitan dengan larangan arak) dan ia disiapkan (pada waktu itu) keluar dari lima perkara: anggur, kurma, madu, gandum, barli, dan arak adalah yang mengaburkan akal, dan, wahai manusia, semoga Rasulullah (ﷺ) menjelaskan kepada kami dengan lebih terperinci tiga perkara: warisan datuk, seseorang yang mati tanpa meninggalkan sebarang masalah, dan beberapa masalah yang menarik.Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 37
Rujukan Hadis 3032b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7187
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3032c)
Hadis ini telah disebarkan dengan wewenang yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 38
Rujukan Hadis 3032c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7188
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3033a)
Abu Dharr bersumpah bahawa ayat ini:
"Kedua musuh ini yang berselisih mengenai Tuhan mereka" (xxii. 19) diungkapkan berkaitan dengan orang-orang yang pada hari Badar keluar (dari barisan untuk melawan orang-orang yang tidak beriman dan mereka) Hamza, 'Ali,' Ubaida b. Harith (dari pihak Muslim) dan 'Utba dan Shaiba, keduanya anak lelaki Rabi'a dan Walid b. 'Utba (dari pihak Mekah yang tidak beriman).Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 39
Rujukan Hadis 3033a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7189
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 22.19
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (3033b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Dharr melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku56, Hadis 40
Rujukan Hadis 3033b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 43, Hadis 7190
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.