Ciri-ciri Hari Pembalasan, Syurga, dan Neraka ( كتاب صفة القيامة والجنة والنار)
Hadis: (2785)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seseorang yang besar akan dibawa pada hari penghakiman dan dia tidak akan membawa berat badan ke mata Allah sama dengan yang sama. Kami juga tidak akan menetapkan keseimbangan bagi mereka pada hari kiamat "(xviii. 105).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 1
Rujukan Hadis 2785
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6698
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 18.105
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2786a)
Abdullah b. Mas'ud melaporkan bahawa seorang sarjana Yahudi mendatangi Rasulullah saw dan berkata:
Muhammad, atau Abu al-Qasim, sesungguhnya, Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci akan membawa Langit pada hari kiamat dengan satu jari dan bumi di atas satu jari dan gunung dan pokok di satu jari dan lautan dan bumi lembap dengan satu jari , dan sebenarnya seluruh ciptaan itu dengan satu jari, dan kemudian Dia akan menggerakkan mereka dan berkata: Akulah Tuhanmu, aku adalah Tuhanmu. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) tersenyum memberi kesaksian tentang apa yang dikatakan oleh ulama itu. Dia kemudian membacakan ayat ini: "Dan mereka tidak menghormati Allah dengan kehormatan yang disebabkan oleh-Nya; dan seluruh bumi akan berada dalam genggaman-Nya pada hari kebangkitan dan syurga digulung di tangan kanan-Nya. Maha Suci bagi-Ku dan sangat Maha Suci Dia melebihi apa yang mereka persekutukan ("Az-Zumar: 67).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 2
Rujukan Hadis 2786a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6699
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2786b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewenangan Mansur dengan rantai truemittm yang sama (dan kata-katanya adalah):
Seorang sarjana Yahudi datang kepada Rasulullah (ﷺ). Hadis yang lain adalah sama, tetapi tidak disebutkan "maka Dia akan menggerakkan mereka." Tetapi ada penambahan ini: "Saya melihat Utusan Allah tersenyum lebar sehingga gigi depannya muncul dan memberi kesaksian kepadanya (ulama Yahudi); kemudian Rasulullah (ﷺ) membacakan ayat:" Dan mereka tidak menghormati Allah dengan kehormatan kerana Dia "(xxxix. 67).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 3
Rujukan Hadis 2786b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6700
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 39.67
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2786c)
Abdullah melaporkan bahawa seseorang dari Ahli Kitab datang kepada Rasulullah saw dan berkata:
Abu al-Qasim, sesungguhnya, Allah memegang langit di atas satu jari dan bumi di atas satu jari dan pokok-pokok dan bumi yang lembap di atas satu jari dan sebenarnya seluruh ciptaan pada satu jari dan kemudian berkata: Akulah Raja. Saya adalah raja. Dan dia (perawi) lebih jauh berkata: Saya melihat Rasulullah (ﷺ) tersenyum sehingga gigi depannya kelihatan dan kemudian dia membaca ayat: "Dan mereka tidak mengukur kekuatan Allah dengan ukuran-Nya yang sebenarnya" (39:67).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 4
Rujukan Hadis 2786c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6701
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 39.67
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2786d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran A'mash dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 5
Rujukan Hadis 2786d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6702
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2787)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Allah yang Maha Agung dan Maha Suci, akan menggenggam bumi-Nya pada hari kiamat dan Dia akan menggulung langit di tangan kanan-Nya dan berfirman: Akulah Tuhan; di mana kedaulatan dunia?Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 6
Rujukan Hadis 2787
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6703
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2788a)
Abdullah b. 'Umar melaporkan Rasulullah SAW bersabda:
Allah, Yang Maha Agung dan Maha Suci, akan melipat Langit pada hari kiamat dan kemudian Dia meletakkan mereka di sebelah kanan-Nya dan berfirman: Akulah Tuhan; di mana yang sombong dan di mana yang sombong (hari ini) Dia akan melipat 'bumi (meletakkannya) di sebelah kiri dan berkata: Akulah Tuhan; di mana yang sombong dan di mana yang sombong (hari ini)Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 7
Rujukan Hadis 2788a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6704
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2788b)
Abdullah b. Miqsam melaporkan bahawa dia melihat Abdullah b. Umar ketika dia meriwayatkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Allah, Yang Mahatinggi dan Maha Suci, akan memegang Langit-Nya dan Bumi-Nya, dan berfirman: Akulah Allah. Dan Dia akan mengepalkan jari-jarinya dan kemudian membukanya (dan berkata): Akulah Tuhanmu. Saya melihat mimbar bergolak dari bawah kerana ada sesuatu (getaran) di sana. Dan (saya merasakan keributan ini) sehingga saya berkata (pada diri saya sendiri): Mungkin tidak jatuh dengan Pembawa Allah (ﷺ) di atasnya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 8
Rujukan Hadis 2788b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6705
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2788c)
Abdullah b. Miqsam melaporkan bahawa 'Abdullah b. Umar melaporkan:
Saya melihat Rasulullah (ﷺ) di atas mimbar dan dia berkata bahawa Tuhan Yang Mahakuasa, Yang Mahatinggi dan Maha Mulia akan memegang Langit dan bumi di tangan-Nya. Hadis yang lain adalah sama,Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 9
Rujukan Hadis 2788c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6706
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2789)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memegang tanganku dan berkata:
Allah, Yang Maha Agung dan Maha Suci, menciptakan tanah liat pada hari Sabtu dan Dia menciptakan gunung-gunung pada hari Ahad dan Dia menciptakan pokok-pokok pada hari Isnin dan Dia menciptakan benda-benda yang memerlukan kerja pada hari Selasa dan menciptakan cahaya pada hari Rabu dan Dia menyebabkan haiwan menyebar pada hari Khamis dan menciptakan Adam (saw) selepas 'Asr pada hari Jumaat; ciptaan terakhir pada jam terakhir jam Jumaat, i. e. antara petang dan malam. Hadis ini diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 10
Rujukan Hadis 2789
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6707
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 3.59 , 7.12 , 15.26 , 15.28-31 , 23.12 , 32.7-8 , 38.75
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2790)
Sahl b. Sa'd melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Orang-orang akan dihimpun pada Hari Kebangkitan di dataran putih dengan warna kemerahan seperti roti roti putih tanpa tanda yang disediakan untuk sesiapa pun.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 11
Rujukan Hadis 2790
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6708
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2791)
'A'isha melaporkan:
Saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) tentang firman Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci: "Hari di mana bumi akan diubah untuk bumi yang lain dan Syurga akan diubah untuk Syurga yang lain (XiV. 48), (dan bertanya:) ( Rasulullah saw, di mana orang-orang itu akan berada pada hari itu? Dia berkata: Mereka akan berada di Sirat.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 12
Rujukan Hadis 2791
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6709
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 14.48
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2792)
Abu al-Sa'id Khudri melaporkan Rasulullah (ﷺ) mengatakan bahawa bumi akan berubah menjadi satu roti tunggal pada Hari Kebangkitan dan Yang Mahakuasa akan menyerahkannya di tangan-Nya ketika salah seorang dari kamu menghidupkan roti ketika dalam perjalanan . Ini akan menjadi pesta yang diatur untuk menghormati orang-orang Syurga. Dia (perawi) selanjutnya menceritakan bahawa seseorang dari kalangan orang Yahudi datang dan dia berkata:
Abu al-Qasim, semoga Tuhan yang Maha Pengasih berkenan kepada anda! Bolehkah saya memberitahu anda mengenai perayaan yang diatur untuk menghormati orang-orang Syurga pada Hari Kebangkitan? Dia berkata: Tentu saja. Dia berkata: Bumi akan menjadi satu roti. Kemudian Rasulullah (ﷺ) memandang ke arah kami dan ketawa sehingga gigi gerahamnya kelihatan. Dia kemudian berkata: Bolehkah saya memberitahu anda tentang perkara yang mereka akan musim? Dia berkata: Tentu saja. Dia berkata: Bumbu mereka akan balim dan ikan. Sahabat Nabi (ﷺ) berkata: Apa balam ini? Dia berkata: Sapi dan ikan dari yang mempunyai hati yang berlebihan tujuh puluh ribu orang akan dapat makan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 13
Rujukan Hadis 2792
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6710
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2793)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya sepuluh cendekiawan Yahudi mengikuti saya, tidak akan ada seorang Yahudi yang tinggal di permukaan bumi yang tidak akan memeluk Islam.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 14
Rujukan Hadis 2793
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6711
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2794a)
Abdullah (b. Mas`ud) melaporkan:
Ketika saya pergi bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ) di tanah yang dapat ditanami dan dia (Nabi saw) berjalan dengan sokongan kayu, sekumpulan orang Yahudi kebetulan bertemu dengannya. Sebahagian dari mereka berkata kepada yang lain: Tanyakan kepadanya tentang Jiwa. Mereka berkata: Apa keraguan anda mengenainya? Ada kemungkinan anda boleh bertanya kepadanya tentang apa sahaja (jawapan) yang mungkin tidak anda sukai. Mereka berkata: Tanyalah dia. Oleh itu, seorang di antara mereka bertanya kepadanya tentang Jiwa. Rasulullah (ﷺ) diam dan dia tidak memberi balasan dan saya mendapat tahu bahawa wahyu dihantar kepadanya, jadi saya berdiri di tempat saya dan dengan demikian wahyu ini turun kepadanya: "Mereka bertanya kepadamu tentang Jiwa. Katakanlah: Jiwa adalah dengan Perintah Tuhanku, dan dari Pengetahuan kamu diberikan sedikit tetapi "(xvii. 58)Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 15
Rujukan Hadis 2794a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6712
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 17.58
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2794b)
Abdullah melaporkan:
Saya berjalan bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ) di ladang Madinah. Hadis yang lain adalah sama, tetapi terdapat sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 16
Rujukan Hadis 2794b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6713
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2794c)
Abdullah melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) berbaring di sebatang pokok di kebun. Hadis yang lain adalah sama dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 17
Rujukan Hadis 2794c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6714
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2795a)
Khabbab melaporkan bahawa Al-`As b. Wa'il berhutang dengan saya. Saya datang kepadanya untuk menuntut itu. Dia berkata:
Aku tidak akan membalas kamu melainkan kamu mempercayai Muhammad. Saya berkata: Saya tidak akan pernah mempercayai Muhammad sehingga anda mati dan anda dibangkitkan lagi. Dia berkata: Ketika saya dibangkitkan setelah mati, saya akan membayar hutang anda ketika saya akan mendapatkan harta dan anak-anak saya kembali. Waki` berkata: Ini adalah bagaimana Al-A`mash telah meriwayatkan dan pada ketika inilah ayat ini diturunkan: "Sudahkah kamu melihat dia yang tidak mempercayai pesan Kami dan berkata: Aku pasti akan diberi harta dan anak-anak" (xix , 77) hingga "dia akan datang kepada Kami sendiri" (xix, 80).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 18
Rujukan Hadis 2795a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6715
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 19.77 , 19.80
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2795b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Khabbib melalui rangkaian pemancar lain dan perkataannya adalah. Saya pada zaman pra-Islam dulu bekerja sebagai tukang besi. Saya melakukan beberapa kerja untuk 'As b. Wa'il dan datang kepadanya untuk mendapatkan imbuhan upah saya.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 19
Rujukan Hadis 2795b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6716
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2796)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Abu Jahal berkata:
Ya Allah, jika dia benar, maka turunkanlah batu-batu dari langit ke atas kami atau buat kami azab yang pedih, dan pada kesempatan inilah ayat ini diturunkan: "'Allah tidak akan pernah menyeksa mereka selama kamu ada di antara mereka. Dan Allah tidak akan menyeksa mereka selagi mereka meminta pengampunan. Dan mengapa Allah tidak menyeksa mereka dan mereka menghalang orang dari datang ke masjid suci .... "(viii. 34) untuk tamat.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 20
Rujukan Hadis 2796
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6717
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 8.34
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2797)
Abu Huraira melaporkan bahawa Abu Jahl bertanya (orang) adakah Muhammad meletakkan wajahnya (di tanah) di hadapan mereka. Dikatakan kepadanya:
Ya. Dia berkata: Oleh Lat dan `Uzza. Sekiranya saya melihat dia melakukan itu, saya akan menginjak-injak lehernya, atau saya akan mengotorkan mukanya dengan debu. Dia mendatangi Rasulullah (ﷺ) ketika dia sedang bersolat dan berfikir untuk menginjak lehernya (dan orang-orang mengatakan) bahawa dia mendekatinya tetapi membalikkan tumitnya dan berusaha menolak sesuatu dengan tangannya. Dikatakan kepadanya: Ada apa dengan kamu? Dia berkata: Di antara saya dan dia ada parit api dan keganasan dan sayap. Oleh itu, Rasulullah saw bersabda: Sekiranya dia mendekatiku para malaikat akan merobeknya. Kemudian Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, mengungkapkan ayat ini- (perawi) berfirman: Kami tidak tahu apakah itu hadis yang disampaikan oleh Abu Huraira atau sesuatu yang disampaikan kepadanya dari sumber lain: "Tidak, manusia pasti berlebihan, kerana dia memandang dirinya sendiri yang mencukupi. Sesungguhnya kepada Tuhanmu adalah kembalinya. Sudahkah engkau melihat dia yang melarang seorang hamba ketika dia berdoa? Adakah engkau melihat jika dia berada di jalan yang benar, atau menasihati ketakwaan? Adakah engkau melihat jika dia [Abu Jahl] menafikan dan berpaling? Tidakkah dia tahu bahawa Allah melihat? Tidak, jika dia tidak mahu, Kami akan menangkapnya dengan forelock - pendusta yang berdosa, berdosa. Kemudian biarkan dia memanggil majlisnya. Kami akan memanggil pengawal Neraka Tidak, janganlah engkau taat kepadanya "(lcvi, 6-19). (Lebih baik sujud.) Ubaidullah membuat penambahan ini: Setelah itu (sujud) diperintahkan dan Ibn Abd al-Ala membuat penambahan ini bahawa dengan "Nadiyah" dia bermaksud umatnya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 21
Rujukan Hadis 2797
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6718
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 156.6-19
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2798a)
Masruq melaporkan:
Kami duduk bersama Abdullah dan dia berbaring di tempat tidur bahawa seseorang datang dan berkata: Abd Abd al-Rabmin, seorang pencerita di pintu Kinda mengatakan bahawa ayat (Al-Qur'an) yang membahas dengan "asap" menyiratkan apa yang akan datang dan itu akan menahan nafas orang-orang kafir dan akan menyebabkan orang-orang beriman sejuk. Lantas Abdullah bangun dan berkata dengan marah. Wahai manusia, bertakwalah kepada Allah dan katakan hanya apa yang diketahui di antara kamu dan jangan katakan yang tidak dia ketahui dan dia seharusnya mengatakan: Allah mempunyai pengetahuan yang terbaik kerana Dia mempunyai pengetahuan yang terbaik di antara kamu semua. Ia tidak berkelakuan untuk mengatakan perkara yang dia tidak tahu. Allah mempunyai pengetahuan yang terbaik mengenainya. Sesungguhnya Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, berfirman kepada Nabi-Nya untuk menyatakan: "Aku tidak meminta imbalan dari kamu dan aku bukanlah orang yang menyusahkan kamu," dan ketika Mesqenger (ﷺ) Allah melihat orang berpaling kembali (dari agama) dia berkata: Ya Allah, bencana dengan tujuh kebuluran seperti yang berlaku dalam kes Yusuf, sehingga mereka ditimpa kelaparan sehingga mereka terpaksa memakan segala-galanya sehingga mereka wajib memakan kulit dan orang mati mayat kerana lapar, dan setiap dari mereka memandang ke arah langit dan dia menjumpai asap. Dan Abu Sufyan datang dan dia berkata: Muhammad, kamu telah datang untuk memerintahkan kami untuk mentaati Allah dan menjalin ikatan pertalian darah sedangkan umatmu telah terbatal; berdoa kepada Allah untuk tlicm. Maka Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Suci, berfirman: "Tunggu hari ketika akan ada asap yang terang dari langit yang akan menyelimuti orang-orang dan itu akan menyusahkan" hingga kata-kata: "kamu akan kembali kepada (kejahatan) . " (jika ayat ini menyiratkan siksaan kehidupan berikutnya) mungkinkah hukuman (kehidupan) yang seterusnya dapat dihindari (seperti yang dinyatakan oleh Al-Qur'an): Pada hari ketika kita merampas (mereka) dengan penyitaan yang paling kejam; pasti Kami akan membalas dengan tepat "(xliv. 16)? Penyitaan (dalam hadis) menyiratkan adanya Hari Badar. Dan sejauh tanda-tanda asap, penyitaan, penghindaran dan tanda-tanda Rom dibimbangkan, mereka mempunyai menjadi perkara masa lalu sekarang.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 22
Rujukan Hadis 2798a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6719
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 44.16
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2798b)
Masruq melaporkan bahawa datang kepada Abdullah seseorang dan berkata:
Saya telah meninggalkan di masjid seorang lelaki yang menjelaskan Al-Quran mengikut budi bicara peribadinya dan dia menjelaskan ayat ini: "Oleh itu, tunggu hari ketika Syurga membawa asap yang jelas." Dia mengatakan bahawa asap akan datang kepada orang-orang pada hari kiamat dan ia akan menahan nafas dan mereka akan diserang sejuk. Abdullah berkata: Dia yang mempunyai pengetahuan harus mengatakan sesuatu dan dia yang tidak mempunyai pengetahuan harus berkata: Allah Maha Mengetahui. Ini mencerminkan pemahaman seseorang yang harus dia katakan mengenai apa yang dia tidak tahu bahawa Allahlah yang lebih mengetahui. Kenyataannya adalah bahwa ketika orang Quraisy tidak taat kepada Rasulullah (ﷺ), dia memohon kepada Allah agar mereka ditimpa kelaparan dan kelaparan seperti yang terjadi pada Yusuf. Dan mereka sangat tertekan sehingga seseorang akan memasuki langit dan dia akan melihat di antara dia dan langit sesuatu seperti asap dan mereka sangat tertekan sehingga mereka mulai mengetuk tulang, dan seseorang datang kepada Rasul Allah (ﷺ) ) dan berkata: Rasulullah. memohon pengampunan bagi suku Mudar kerana (rakyatnya) telah dibatalkan. Rasulullah ﷺ bersabda: Untuk Mudar? Anda berlebihan, tetapi dia memohon kepada Allah untuk mereka. Oleh kerana inilah ayat ini diturunkan: "Kami akan menghilangkan azab sedikit, tetapi mereka pasti akan kembali kepada kejahatan" (xl. 15). bohong (perawi) berkata: Hujan turun di atas mereka. Ketika ada kelegaan bagi mereka, mereka kembali ke posisi yang sama seperti sebelumnya, dan Allah, Yang Maha Agung dan Maha Suci, mengungkapkan ayat ini: "Oleh itu, tunggulah hari ketika syurga membawa asap yang terang menyelimuti orang. Ini adalah siksaan yang amat berat pada hari ketika Kami merampasnya dengan penyitaan yang paling kejam; sesungguhnya, Kami akan mendapat balasan yang setimpal. " Dan (penyitaan) ini tersirat (Pertempuran) Badar.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 23
Rujukan Hadis 2798b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6720
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 44.15
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2798c)
Abdullah mengatakan bahawa lima tanda telah (menjadi sesuatu) masa lalu (dan telah membuktikan kebenaran nabi):
(Mengepung) oleh asap, tidak dapat dielakkan (hukuman terhadap orang Mekah di Badr), (kemenangan) Rom, (ganas) merebut (orang Mekah di Badr) dan (pemecahan) Bulan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 24
Rujukan Hadis 2798c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6721
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2798d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran A'mash dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 25
Rujukan Hadis 2798d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6722
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2799)
Ubayy b. Ka'b melaporkan bahawa firman Allah yang Maha Agung dan Maha Suci:
"Kita pasti akan membuat mereka merasakan hukuman yang lebih rendah sebelum hukuman yang lebih berat (yang mungkin mereka akan kembali)" (xxxii. 21) menyiratkan siksaan dunia. (kemenangan) Rom, merebut (orang Mekah), atau asap. Dan Shalba ragu-ragu mengenai penyitaan atau merokok.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 26
Rujukan Hadis 2799
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6723
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 32.21
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2800a)
Abu Ma'mar melaporkan mengenai kewibawaan Abdullah bahawa bulan dibelah selama hidup oleh Rasulullah (ﷺ) dalam dua bahagian dan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Bersaksilah mengenai perkara ini.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 27
Rujukan Hadis 2800a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6724
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2800b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Abdullah b. Mas'ud (yang berkata):
Kami bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ) di Mina, bulan itu terbelah dua. Salah satu bahagiannya berada di belakang gunung dan yang lain berada di sisi gunung ini. Rasulullah saw berkata kepada kami: Saksikanlah hal ini.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 28
Rujukan Hadis 2800b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6725
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2800c)
'Abdullah b. Mas'ud melaporkan bahawa bulan terbelah dalam dua bahagian semasa hidup Rasulullah (ﷺ). Gunung menutupi salah satu bahagiannya dan satu bahagiannya berada di atas gunung dan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Saksikan perkara ini.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 29
Rujukan Hadis 2800c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6726
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2801a)
Rangkaian pemancar lain melaporkan seperti hadis ini.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 30
Rujukan Hadis 2801a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6726
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2801b)
Hadis ini telah disampaikan berdasarkan wewenang Syu'ba dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 31
Rujukan Hadis 2801b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6727
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2802a)
Anas melaporkan bahawa penduduk Mekah menuntut dari Rasulullah (ﷺ) bahawa dia harus menunjukkan kepada mereka (beberapa) tanda (mukjizat) dan dia menunjukkan dua kali terbelahnya bulan. Kesukaran ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Anas melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 32
Rujukan Hadis 2802a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6728
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2802c)
Anas melaporkan bahawa bulan terbelah dua dan dalam hadis yang tercatat di Abu Dawud, kata-katanya adalah:
"Bulan terbelah menjadi dua bahagian selama hidup Rasulullah (ﷺ)."Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 33
Rujukan Hadis 2802c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6729
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2803)
Ibnu 'Abbas melaporkan bahawa bulan terbelah pada masa Rasulullah saw.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 34
Rujukan Hadis 2803
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6730
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2804a)
Abu Musa melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada yang menunjukkan lebih sabar untuk mendengar perkara-perkara yang paling menjengkelkan daripada Allah, Yang Maha Agung dan Maha Suci. 'Perkongsian dikaitkan dengan Dia (politeisme), dan (kebapaan) seorang anak dikaitkan kepada-Nya, tetapi walaupun demikian Dia melindungi mereka (orang-orang) dan memberi mereka rezeki.' Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Abu Musa dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 35
Rujukan Hadis 2804a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6731
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2804c)
Abdullah b. Qais melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) bahawa tidak ada yang lebih sabar dalam mendengarkan perkara yang paling menjengkelkan daripada Allah, yang Maha Tinggi. Mereka mengaitkan saingan dengan dia, menganugerahkan keturunan kepada-Nya, tetapi walaupun ini Dia memberi mereka rezeki, memberi mereka keselamatan, memberikan banyak perkara kepada mereka.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 36
Rujukan Hadis 2804c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6732
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2805a)
Anas b. Malik melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Allah yang Maha Tinggi dan Maha Tinggi, akan berfirman kepada seseorang yang harus mengalami siksaan yang paling sedikit (pada hari kiamat): Adakah anda ingin menjadi tebusan jika anda mempunyai semua kekayaan duniawi; dia akan berkata: Ya. Allah akan berfirman kepadanya: Ketika kamu berada di pinggang Adam, aku menuntut kepadamu sesuatu yang lebih mudah daripada ini agar kamu tidak mempersekutukan Aku. (Perawi mengatakan): Saya rasa Dia juga berfirman: Saya tidak akan menyebabkan anda memasuki Neraka-Neraka tetapi anda menentang dan mengaitkan Ketuhanan (kepada orang lain selain Saya).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 37
Rujukan Hadis 2805a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6733
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2805b)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Anas b. Malik melalui rangkaian pemancar lain, tetapi dengan sedikit variasi kata-kata (dan kata-katanya):
Aku akan menyebabkan dia masuk Neraka. "(Kata-kata yang berikut) tidak disebutkan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 38
Rujukan Hadis 2805b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6734
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2805c)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Itu akan dikatakan kepada orang-orang yang tidak percaya pada Hari Kebangkitan: Sekiranya anda memiliki emas, memenuhi seluruh bumi, adakah anda ingin menjamin kebebasan anda dengan membayarnya? Dia akan berkata: Ya. Oleh itu, akan dikatakan kepadanya: Sesuatu yang lebih mudah (daripada ini) dituntut dari anda (tetapi anda tidak memperhatikannya).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 39
Rujukan Hadis 2805c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6735
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2805d)
Anas melaporkan masalah ini melalui rangkaian pemancar lain dan kata-katanya adalah:
"Ini akan dikatakan kepadanya: Kamu telah berbohong; apa yang dituntut dari kamu jauh lebih mudah daripada ini (kepercayaan pada Keesaan Allah)."Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 40
Rujukan Hadis 2805d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6736
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2806)
Anas b. Malik melaporkan bahawa seseorang berkata:
Rasulullah, bagaimana orang-orang yang tidak beriman dibuat berkumpul pada hari kiamat (dengan merangkak) di wajah mereka? Kemudian dia berkata: Apakah Dia yang berkuasa membuat mereka berjalan di atas kaki mereka tidak cukup kuat untuk membuat mereka (merangkak) di wajah mereka pada Hari Kebangkitan? Qatada berkata: Sudah tentu, begitu. (Dia merayu): Dengan kekuatan Tuhan kita.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 41
Rujukan Hadis 2806
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6737
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2807)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengatakan bahawa salah seorang penghuni Neraka yang menjalani kehidupan dengan selesa dan banyak di antara orang-orang di dunia akan dicelupkan ke dalam Api hanya sekali pada Hari Kebangkitan dan kemudian berkata kepadanya:
Wahai anak Adam, adakah anda mendapat keselesaan, adakah anda kebetulan mendapat berkat material? Dia akan berkata: Demi Allah, tidak, Tuhanku. Dan kemudian orang itu dari antara orang-orang di dunia dibawa yang telah menjalani kehidupan yang paling sengsara (di dunia) dari antara penghuni Syurga. dan dia akan dibuat untuk mencelupkan sekali di Syurga dan itu akan dikatakan kepadanya. 0, anak Adam, adakah anda menghadapi kesusahan? Atau ada kesusahan yang menimpa anda? Dan dia akan berkata: Demi Allah, tidak, Tuhanku, aku tidak pernah menghadapi kesusahan atau mengalami kesusahan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 42
Rujukan Hadis 2807
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6738
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2808a)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sesungguhnya Allah tidak memperlakukan orang yang beriman secara tidak adil berkenaan dengan kebajikannya. Dia akan menganugerahkan kepadanya (berkat-Nya) di dunia ini dan akan memberinya pahala di akhirat. Dan bagi orang yang tidak beriman, dia akan merasa mendapat pahala (dari kebajikan di dunia ini) apa yang telah dia lakukan untuk dirinya sendiri sehingga ketika itu akan menjadi hari akhirat, dia tidak akan menemukan kebajikan yang harus dia pahala .Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 43
Rujukan Hadis 2808a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6739
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2808b)
Anas b. Malik melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberitahunya:
Apabila orang yang tidak beriman berbuat baik, dia dibuat untuk merasakan ganjarannya di dunia ini. Dan sehubungan dengan orang beriman, Allah menyimpan (pahala) kebajikannya untuk Akhirat dan memberinya rezeki sesuai dengan ketaatannya kepada-Nya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 44
Rujukan Hadis 2808b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6740
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2808c)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Anas b. Malik melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 45
Rujukan Hadis 2808c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6741
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2809a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Perumpamaan orang beriman adalah tanaman (berdiri) yang terus dilambung udara dari satu sisi ke sisi lain; dengan cara yang sama orang yang beriman selalu (menerima pukulan) musibah. Perumpamaan orang munafik adalah seperti pohon cemara yang tidak bergerak sehingga ia dicabut.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 46
Rujukan Hadis 2809a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6742
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2809b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama, tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 47
Rujukan Hadis 2809b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6743
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2810a)
Ka'b melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengatakan bahawa perumpamaan orang beriman adalah perumpamaan yang berdiri di ladang yang digoncang oleh angin dan kemudian ia sampai ke kedudukan asalnya tetapi berdiri di akarnya. Perumpamaan orang yang tidak beriman adalah pohon cemara yang berdiri di akarnya dan tidak ada yang mengguncangnya melainkan dicabut (dengan) satu (serangan ganas).
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 48
Rujukan Hadis 2810a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6744
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2810b)
Ka'b b. Malik melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa perumpamaan orang beriman adalah perumpamaan tanaman. Angin kadang-kadang menggegarkannya dan kadang-kadang menaikkannya dan kemudian sampai ke destinasinya. Dan perumpamaan orang munafik adalah seperti pohon cemara yang tidak terkena apa-apa melainkan dicabut sekali untuk semua.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 49
Rujukan Hadis 2810b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6745
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2810c)
Hadis ini telah diceritakan melalui beberapa rangkaian pemancar lain, satu yang mengatakan "perumpamaan orang kafir" sebagai gantinya dan satu lagi yang bersetuju dengan kata-kata hadis sebelumnya.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 50
Rujukan Hadis 2810c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6745
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2810d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibn Ka'b melalui rangkaian pemancar yang lain tetapi dengan "" perumpamaan orang kafir adalah seperti pohon cemara ".
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 51
Rujukan Hadis 2810d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6746
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2811a)
'Abdullah b. Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Terdapat sebatang pohon di antara pokok-pokok, daunnya tidak layu dan seperti seorang Muslim; beritahu saya (pokok) mana yang boleh? Orang ramai mula memikirkan pokok-pokok hutan. Abdullah berkata: Saya fikir ia boleh menjadi pokok kurma, tetapi saya merasa ragu-ragu (untuk mengatakannya). Mereka (para Sahabat) kemudian berkata: Rasulullah, (sila) memberitahu kami yang mana itu? Kemudian dia berkata: Itu adalah pokok kurma. Saya menyebutkan hal itu kepada 'Umar, di mana dia berkata: Sekiranya anda mengatakan bahawa itu bermaksud pokok kurma, pernyataan anda (semestinya lebih disukai oleh saya) daripada perkara-perkara semacam itu.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 52
Rujukan Hadis 2811a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6747
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2811b)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) pada suatu hari berkata kepada para sahabatnya:
Ceritakan mengenai pokok yang menyerupai orang yang beriman. Orang-orang mula menyebut (berbeza) pokok-pokok hutan. Ibnu Umar berkata: Ini ditanamkan dalam fikiran atau hati saya dan tersekat di dalamnya bahawa ia menyiratkan pokok kurma. Saya mengambil keputusan untuk menyebutkan perkara itu tetapi tidak dapat melakukannya kerana kehadiran orang-orang tua di sana. Ketika ada huru-hara di antara mereka (setelah mereka menyatakan pandangan mereka), Rasulullah (ﷺ) bersabda: Itu adalah pohon kurma.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 53
Rujukan Hadis 2811b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6748
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2811c)
Mujahid berkata:
(Saya mempunyai hak istimewa) untuk menemani Ibnu Umar sampai ke Madinah tetapi saya tidak mendengarnya menceritakan apa-apa dari Rasulullah (ﷺ) kecuali satu hadis. Dan dia berkata: Kami berada di hadapan Rasulullah (ﷺ) bahawa ada yang membawa kepadanya biji kurma. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 54
Rujukan Hadis 2811c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6749
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2811d)
Mujahid melaporkan:
Saya mendengar Ibnu Umar berkata: Di sana dibawa kepada Rasulullah saw. Selebihnya hadis sama dengan jubin.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 55
Rujukan Hadis 2811d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6750
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2811e)
Ibnu Umar melaporkan:
Kami berada di tempat bersama Rasulullah (ﷺ) bahawa dia berkata: Katakan kepadaku pohon yang menyerupai seorang Muslim dan daunnya tidak layu. Ibrahim mengatakan bahawa mungkin Imam Muslim telah menyatakan seperti ini: Ia selalu berbuah tetapi saya telah melihat [Tidak berbuah selalu]. Ibnu Umar berkata: Saya terlintas di fikiran saya bahawa ia boleh menjadi pohon kurma, tetapi ketika saya melihat Aba Bakr dan Umar diam, saya tidak menganggap saya patut bercakap atau saya harus mengatakan sesuatu. Umar berkata: Seandainya kamu mengatakan demikian, pasti lebih sayang bagiku daripada perkara semacam itu.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 56
Rujukan Hadis 2811e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6751
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2812a)
Jabir melaporkan:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesungguhnya, Iblis telah kehilangan semua harapan bahawa para penyembah akan menyembah (dia) di semenanjung Arabia, tetapi dia (berharap) bahawa dia akan menaburkan benih perselisihan di antara mereka.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 57
Rujukan Hadis 2812a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6752
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2812b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran A'mash dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 58
Rujukan Hadis 2812b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6753
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2813a)
Jabir melaporkan:
Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: Takhta Iblis berada di atas lautan dan dia menghantar detasmen (ke bahagian yang berlainan) untuk membuat orang diadili dan tokoh yang paling penting di matanya adalah orang yang paling banyak terkenal dengan menyemai benih perselisihan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 59
Rujukan Hadis 2813a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6754
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2813b)
Jabir melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Iblis meletakkan takhta di atas air; dia kemudian menghantar detasemen (kerana menimbulkan perbezaan pendapat); yang paling dekat dengannya berpangkat adalah mereka yang paling terkenal dalam mewujudkan perbezaan pendapat. Salah seorang dari mereka datang dan berkata: "Saya memang begitu." Dan dia berkata: "Kamu tidak melakukan apa-apa." Lalu ada di antara mereka yang datang dan berkata: "Saya tidak pernah melepaskannya sehingga saya menanam benih perselisihan antara suami dan isteri." Iblis mendekatinya dan berkata: "Kamu telah melakukannya dengan baik." A'mash berkata: Dia kemudian memeluknya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 60
Rujukan Hadis 2813b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6755
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2813c)
Jabir melaporkan bahawa Rasulullah saw bersabda:
Syaitan mengirimkan tembakannya sendiri untuk mengadili orang dan peringkat tertinggi, di matanya, adalah orang yang paling terkenal dalam menaburkan benih perselisihan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 61
Rujukan Hadis 2813c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6756
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2814a)
Abdullah b. Mas'ud melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada di antara kamu yang tidak termasuk atase dari kalangan jin (syaitan). Mereka (para Sahabat) berkata: Rasulullah juga, bersamamu? Kemudian dia berkata: Ya, tetapi Allah menolongku melawannya dan oleh itu aku selamat dari tangannya dan dia tidak memerintahkanku melainkan untuk kebaikan.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 62
Rujukan Hadis 2814a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6757
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2814b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Mansiir dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 63
Rujukan Hadis 2814b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6758
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2815)
Aisyah isteri Rasulullah (ﷺ), melaporkan bahawa suatu hari Rasulullah (ﷺ) keluar dari rumahnya pada waktu malam dan dia merasa cemburu. Kemudian dia datang dan dia melihat saya (dalam keadaan fikiran yang gelisah). Dia berkata:
Aisyah, apa yang telah terjadi kepada anda? Adakah anda merasa cemburu? Kemudian dia berkata: Bagaimana mungkin (bahawa wanita seperti saya) tidak boleh merasa cemburu terhadap suami seperti anda. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Iblismu telah datang kepadamu, dan dia berkata: Wahai Rasulullah, apakah ada bersama denganku syaitan? Dia berkata: Ya. Saya berkata: Adakah syaitan melekat pada semua orang? Dia berkata: Ya. Saya (Aisyah) lagi berkata: Wahai Rasulullah, ada juga dengan anda? Dia berkata: Ya, tetapi Tuhanku telah menolongku melawannya dan dengan demikian aku benar-benar aman dari kerosakannya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 64
Rujukan Hadis 2815
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6759
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada di antara kamu yang akan memperoleh keselamatan semata-mata kerana perbuatannya. Seseorang berkata: Wahai Rasulullah, bahkan kamu? Setelah itu dia berkata: Ya, bahkan aku kecuali bahawa Allah membungkus aku dalam rahmat, tetapi kamu harus bertindak dengan sederhana. Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Bukair b. al-Ashajj dengan sedikit variasi kata-kata.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 65
Rujukan Hadis 2816a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6760
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada seorang pun yang perbuatannya sahaja yang memungkinkan dia masuk ke Syurga. Dikatakan kepadanya: Dan, Rasulullah, bukan juga kamu? Kemudian dia berkata: Bahkan aku, tetapi Tuhanku membungkus aku dalam rahmat.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 66
Rujukan Hadis 2816c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6761
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816d)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada di antara kamu yang perbuatannya sendiri akan memperoleh keselamatan baginya. Mereka (para Sahabat) berkata: Rasulullah, bahkan kamu juga? Dia (Nabi saw) berkata: Tidak juga saya, tetapi bahawa Allah membungkus saya dalam rahmat dan Dia memberikan saya pengampunan. Ibnu Aun menunjuk ke arah kepalanya dengan tangannya sambil berkata: Bahkan aku, tetapi Allah membungkus aku dengan Pengampunan dan Rahmat-Nya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 67
Rujukan Hadis 2816d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6762
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816e)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada seorang pun yang perbuatannya sendiri dapat menjamin keselamatan baginya. Mereka berkata: Utusan Allah, bukan juga kamu? Setelah itu dia berkata: Bahkan aku, tetapi itu juga, rahmat Allah harus menangkapku.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 68
Rujukan Hadis 2816e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6763
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816f)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tiada di antara anda yang dapat. ke Syurga hanya dengan perbuatannya sahaja. Mereka berkata: Utusan Allah, bukan juga kamu? Setelah itu dia berkata: Bahkan aku, tetapi bahawa Allah harus membungkus aku dalam Rahmat dan Rahmat-Nya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 69
Rujukan Hadis 2816f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6764
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816g)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Perhatikan kesederhanaan dalam perbuatan (dan jika tidak mungkin, cobalah untuk menjadi dekat) dan fahami bahawa tidak ada di antara anda yang dapat memperoleh keselamatan kerana perbuatannya sahaja. Mereka berkata: Utusan Allah, bukan juga kamu? Setelah itu dia berkata: Bahkan aku, tetapi bahawa Allah harus membungkus aku dalam rahmat dan rahmat-Nya.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 70
Rujukan Hadis 2816g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6765
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2816h)
Hadis ini telah diceritakan mengenai wewenang Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain dengan tambahan ini:
"Beri mereka kabar gembira".Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 73
Rujukan Hadis 2816h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6768
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2817a)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Jabir melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 71
Rujukan Hadis 2817a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6766
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2817b)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan A'mash melalui dua rangkaian pemancar lain. Bagaimanapun, kata-katanya sama.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 72
Rujukan Hadis 2817b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6767
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2817c)
Jabir melaporkan:
Saya mendengar Apoetle Allah ﷺ berfirman: Tidak seorang pun dari anda akan masuk ke dalam Syurga kerana perbuatan baiknya sahaja, dan dia tidak akan diselamatkan dari api, bahkan saya, tetapi kerana rahmat Allah.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 74
Rujukan Hadis 2817c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6769
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2818a)
Aisyah, isteri Rasulullah (ﷺ), melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) pernah berkata:
Perhatikan kesederhanaan (dalam melakukan perbuatan), dan jika anda gagal menatapnya dengan sempurna, cubalah melakukan sebanyak yang anda boleh lakukan (untuk memenuhi ideal kesederhanaan ini) dan gembira kerana tidak ada yang dapat masuk ke Syurga kerana perbuatannya sahaja. Mereka (para sahabat nabi) berkata: Rasulullah, bahkan kamu juga? Setelah itu dia berkata: Bahkan aku, tetapi bahawa Allah membungkus aku dalam rahmat-Nya, dan ingatlah bahawa perbuatan yang paling disukai oleh Allah adalah perbuatan yang selalu dilakukan walaupun kecil.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 75
Rujukan Hadis 2818a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6770
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2818b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Musa b. Uqba dengan rangkaian pemancar yang sama dan dia tidak menyebut:
"Gembiralah".Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 76
Rujukan Hadis 2818b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6771
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2819a)
Mughira b. Shu'ba melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) menyembah sehingga kakinya bengkak. Dikatakan kepadanya:
(Mengapa anda mengalami begitu banyak kesulitan walaupun pada hakikatnya) Allah telah mengampuni dosa-dosa anda yang sebelumnya dan yang kemudian? Kemudian dia berkata: Bolehkah saya tidak (membuktikan diri saya) menjadi hamba yang bersyukur (kepada Allah)?Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 77
Rujukan Hadis 2819a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6772
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2819b)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Mughira b. Shu'ba dan kata-katanya adalah:
Rasulullah (ﷺ) terus berdiri dalam solat (berjam-jam) sehingga kakinya bengkak. Mereka (para Sahabatnya) berkata: Sesungguhnya, Allah telah mengampuni dosa-dosa Mu yang lebih awal dan yang kemudian. Setelah itu dia berkata: Tidakkah saya harus membuktikan diri saya sebagai hamba yang bersyukur (kepada Allah)?Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 78
Rujukan Hadis 2819b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6773
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2820)
Aisyah melaporkan bahawa ketika Rasulullah (ﷺ) bersolat, dia melihat qiyam (postur berdiri dalam solat) sedemikian rupa sehingga kakinya bengkak. Aisyah berkata:
Rasul Allah anda melakukan ini (walaupun pada hakikatnya) bahawa dosa-dosa anda yang sebelumnya dan yang kemudian telah diampuni untuk anda? Selepas itu, katanya. Adakah Aisyah tidak boleh membuktikan diri saya sebagai hamba syukur?Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 79
Rujukan Hadis 2820
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6774
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2821a)
Shaqiq melaporkan:
Kami duduk di pintu Abdullah (Mas'ud) menunggunya (untuk keluar dan menyampaikan khutbah kepada kami). Pada masa inilah kebetulan oleh kami Yazid b. Mu'awiya an-Nakha'i. Kami berkata: Maklumkan kepadanya ('Abdullah b. Mas'ud) mengenai kehadiran kami di sini. Dia masuk dan Abdullah b. Mas'ud tidak kehilangan waktu untuk menghampiri kami dan berkata: Saya dimaklumkan mengenai kehadiran anda di sini tetapi tidak ada yang menghalang saya untuk datang kepada anda melainkan kenyataan bahawa saya tidak ingin membuat anda bosan (dengan mengisi fikiran anda dengan khutbah) sebagai Rasulullah (ﷺ) tidak menyampaikan khutbah kepada kami pada hari-hari tertentu kerana khuatir akan membosankan bagi kami.Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 80
Rujukan Hadis 2821a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6775
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2821b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai wewenang 'Abdullah melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 81
Rujukan Hadis 2821b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6776
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (2821c)
Shaqiq b. Wi'il melaporkan bahawa 'Abdullah biasa memberi kami khutbah pada setiap hari Khamis. Seorang berkata:
Abu 'Abd al-Rahman, kami menyukai ceramah anda dan oleh itu kami merindukan (untuk mendengarkan anda) dan dengan bersungguh-sungguh menghendaki anda menyampaikan ceramah kepada kami setiap hari. Setelah itu dia berkata: Tidak ada yang menghalangi saya untuk memberi anda ceramah (setiap hari) melainkan kenyataan bahawa anda mungkin bosan. Rasulullah (ﷺ) tidak menyampaikan khutbah pada hari-hari tertentu (takut kita akan bosan).Rujukan dalam buku: Buku52, Hadis 82
Rujukan Hadis 2821c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 39, Hadis 6777
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.