Kitab Wasiat ( كتاب الوصية)
Hadis: (1004c)
Aisyah ra mengatakan bahawa seorang lelaki berkata kepada Rasulullah (ﷺ):
Ibu saya mati secara tiba-tiba, dan saya rasa jika dia (dapat kesempatan) untuk berbicara dia akan (membuat wasiat) mengenai Sadaqa '. Adakah saya berhak mendapat ganjaran sekiranya saya bersedekah untuknya? Dia (Nabi saw) berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 17
Rujukan Hadis 1004c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4002
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1004d)
Aisyah ra katanya bahawa seorang lelaki datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata:
Rasulullah, ibu saya mati secara tiba-tiba tanpa membuat wasiat. Saya rasa jika (dia dapat kesempatan) untuk berbicara dia akan membuat Sadaqa. Adakah hadiah untuknya jika saya bersedekah untuknya? Dia (Nabi saw) berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 18
Rujukan Hadis 1004d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4003
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1004e)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Hisham b. 'Urwa dengan rantai pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 19
Rujukan Hadis 1004e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4004
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1627a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Adalah menjadi kewajiban seorang Muslim yang memiliki sesuatu yang harus diberikan sebagai warisan untuk tidak memilikinya selama dua malam tanpa ada kehendaknya yang tertulis mengenai hal itu.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 1
Rujukan Hadis 1627a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3987
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1627b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Ubaidullah dengan rangkaian pemancar yang sama. tetapi dengan sedikit variasi perkataan.
Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 2
Rujukan Hadis 1627b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3988
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1627c)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan berdasarkan otoritas Nafi ', yang mendasarkan riwayatnya dari kata-kata Ibn' Umar tetapi dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 3
Rujukan Hadis 1627c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3989
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1627d)
Salim melaporkan atas kewibawaan ayahnya ('Abdullah b. Umar) bahawa dia (ayahnya) telah mendengar Rasulullah (ﷺ) mengatakan:
Adalah tidak wajar bagi seorang Muslim yang telah mendapat sesuatu untuk mewariskan bahkan menghabiskan tiga malam tanpa wasiatnya ditulis dengannya mengenai hal itu. 'Abdullah b. Umar berkata: Sejak saya mendengar Rasulullah (ﷺ) mengatakan ini, saya tidak menghabiskan malam tanpa wasiat (ditulis) bersama saya.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 4
Rujukan Hadis 1627d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3990
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1627e)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 5
Rujukan Hadis 1627e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3990
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628a)
Amir b. Sa'd melaporkan atas kewibawaan ayahnya (Sa'd b. Abi Waqqas):
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya dalam keadaan sakit yang membawa saya hampir mati pada tahun Hajiat-ul-Wada' (Ziarah Perpisahan). Saya berkata: Wahai Rasulullah, anda dapat melihat keperitan yang ditanggung oleh saya dan saya seorang yang memiliki harta, dan tidak ada yang dapat mewarisi saya kecuali hanya seorang anak perempuan. Sekiranya saya memberikan dua pertiga daripada harta saya sebagai Sadaqa? Dia berkata: Tidak. Saya berkata: Perlukah saya memberikan separuh (dari harta saya) sebagai Sadaqa? Dia berkata: Tidak. Dia (lebih jauh) berkata: Beri satu pertiga (dalam amal) dan itu sudah cukup. Membiarkan waris anda kaya adalah lebih baik daripada membiarkan mereka miskin, memohon dari orang; bahawa anda tidak akan menanggung perbelanjaan mencari keredhaan Allah, tetapi anda akan mendapat pahala, bahkan untuk sepotong makanan yang anda masukkan ke dalam mulut isteri anda. Saya berkata: Rasulullah. adakah saya akan bertahan dari sahabat saya? Dia (Nabi saw) bersabda: Sekiranya kamu selamat dari mereka, maka lakukanlah perbuatan itu dengan cara kamu mencari keredhaan Allah, tetapi kamu akan meningkat status dan keagamaanmu; anda boleh bertahan sehingga orang akan mendapat keuntungan dari anda, dan orang lain akan dirugikan oleh anda. (Nabi saw) lebih jauh bersabda: Allah, selesaikanlah penghijrahan para Sahabatku, dan janganlah menyebabkan mereka kembali ke belakang. Sa'd b. Khaula, bagaimanapun, malang. Rasulullah (ﷺ) merasa sedih kerana dia telah meninggal di Mekah.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 6
Rujukan Hadis 1628a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3991
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628b)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 7
Rujukan Hadis 1628b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3992
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628c)
'Amir b. Sa'd melaporkan dari S'ad (b. Abu Waqqas):
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya untuk menanyakan kesihatan saya, hadis yang lain adalah sama seperti yang disebarkan atas kewenangan Zuhri, tetapi berbohong tidak menyebutkan kata-kata Rasulullah (ﷺ) mengenai Sa'd b. Khaula kecuali ini bahawa dia berkata: "Dia (Nabi saw) tidak menyukai kematian di negeri yang berasal dari kebohongan."Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 8
Rujukan Hadis 1628c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3993
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628d)
Mus'ab b. Sa'd melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya. Saya sakit. Saya mengirim pesan kepada Rasulullah (ﷺ) yang mengatakan:
Izinkan saya untuk menyerahkan harta benda saya sesuka hati. Dia menolak. Saya (sekali lagi) berkata: (Izinkan saya) untuk memberikan separuh. Dia (sekali lagi menolak). Saya (sekali lagi berkata): Kemudian satu pertiga. Dia (Nabi saw) diam setelah (saya meminta izin untuk memberikan) satu pertiga. Dia (pencerita) berkata: Pada masa itulah pemberian satu pertiga dibenarkan.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 9
Rujukan Hadis 1628d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3994
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628e)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Simak dengan rangkaian pemancar yang sama. Tetapi dia tidak menyebut:
"Ketika itu sepertiga menjadi dibenarkan."Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 10
Rujukan Hadis 1628e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3995
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628f)
Ibn Sa'd melaporkan ayahnya mengatakan:
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi saya semasa saya sakit. Saya berkata: Saya melupuskan seluruh harta saya. Dia berkata: Tidak. Saya berkata: Lalu separuh? Dia berkata: Tidak. Saya berkata: Perlukah saya menjauhkan satu pertiga? Dia berkata: Ya, dan sepertiga pun sudah cukup.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 11
Rujukan Hadis 1628f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3996
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628g)
Humaid b. 'Abd al-Rahman al-Himyari melaporkan dari tiga putera Sa'd yang semuanya melaporkan dari ayah mereka bahawa Rasulullah (ﷺ) mengunjungi Sa'd ketika dia sakit di Mekah. Dia (Sa'd) menangis. Dia (Nabi saw) berkata:
Apa yang membuatkan anda menangis? Dia berkata: Saya khuatir saya mungkin mati di tanah dari tempat saya berhijrah sebagai Sa'd b. Khaula telah meninggal dunia. Kemudian Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ya Allah, kurniakan kesihatan kepada Sa'd. Ya Allah, kurniakan kesihatan kepada Sad. Dia mengulanginya tiga kali. Dia (Sa'd) berkata: Rasulullah, saya memiliki harta yang besar dan saya hanya mempunyai seorang anak perempuan sebagai pewaris saya. Sekiranya saya tidak akan membuang seluruh harta benda saya? Dia (Nabi saw) berkata: Tidak. Dia berkata: (Tidakkah saya tidak akan pergi,) dua pertiga dari harta itu? dia (Nabi saw) berkata: Tidak. Dia (lagi) berkata: (Sekiranya saya tidak akan pergi) separuh (dari harta saya)? Dia berkata: Tidak. Dia (Sa'd) berkata: Kemudian satu pertiga? Setelah itu dia (Nabi saw) bersabda: (Ya), satu pertiga, dan sepertiga cukup substansial. Dan apa yang anda belanjakan sebagai amal dari harta anda adalah Sadaqa dan perbelanjaan tepung untuk keluarga anda juga adalah Sadaqa, dan apa yang dimakan oleh isteri anda dari harta anda juga adalah Sadaqa, dan bahawa anda meninggalkan waris anda dengan baik (atau dia berkata: prospektif) adalah lebih baik daripada membiarkan mereka (miskin dan) memohon dari orang. Dia (Nabi saw) menunjukkan ini dengan tangannya.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 12
Rujukan Hadis 1628g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3997
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628h)
Humaid b. Abd al-Rahmin al-Himayri melaporkan mengenai kewibawaan ketiga putra Sa'd:
Mereka berkata: Sa'd jatuh sakit di Mekah. Rasulullah (ﷺ) mengunjunginya untuk menanyakan kesihatannya. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 13
Rujukan Hadis 1628h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3998
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1628i)
Humaid b. Abd al-Rahman melaporkan hadis ini atas kebenaran tiga anak lelaki Sa'd:
Sa'd jatuh sakit di Mekah dan Rasulullah (ﷺ) mengunjunginya. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 14
Rujukan Hadis 1628i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 3999
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1629)
Ibnu Abbas berkata:
(Saya berharap) jika orang mengurang dari ketiga hingga keempat (bahagian untuk membuat wasiat harta mereka), kerana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sejauh yang ketiga (bahagian) itu cukup besar. Dalam hadis yang disebarkan atas kewibawaan Waki (kata-katanya) "besar" atau "banyak".Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 15
Rujukan Hadis 1629
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4000
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1630)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa seseorang berkata kepada Rasulullah (ﷺ):
Ayah saya meninggal dan meninggalkan harta tanpa membuat wasiat mengenainya. Adakah dia akan dibebaskan dari beban dosanya jika saya memberikan sadaqa bagi pihaknya? Dia (Nabi saw) berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 16
Rujukan Hadis 1630
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4001
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1631)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila seorang lelaki mati, perbuatannya berakhir, tetapi tiga, amal berulang, atau pengetahuan (yang mana orang) memberi manfaat, atau seorang anak yang saleh, yang mendoakannya (untuk si mati).Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 20
Rujukan Hadis 1631
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4005
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1632a)
Ibnu Umar melaporkan:
Umar memperoleh tanah di Khaibar. Dia mendatangi Rasulullah (ﷺ) dan meminta nasihatnya mengenai hal itu. Dia berkata: Rasulullah, saya telah memperoleh tanah di Khaibar. Saya tidak pernah memperoleh harta yang lebih berharga bagi saya daripada ini, jadi apa yang anda perintahkan untuk saya lakukan dengannya? Oleh itu, dia (Rasul Allah) berkata: Sekiranya anda suka, anda boleh menyimpan mayatnya tetap dan memberikan hasilnya sebagai Sadaqa. Maka 'Umar memberikannya sebagai Sadaqa menyatakan bahawa harta tidak boleh dijual atau diwarisi atau diberikan sebagai hadiah. Dan Umar mengabdikannya kepada orang miskin, saudara terdekat, dan pembebasan hamba, yang disiarkan di jalan Allah dan para tamu. Tidak ada dosa bagi seseorang, yang mentadbirnya jika dia memakan sesuatu daripadanya dengan cara yang wajar, atau jika dia memberi makan kepada rakan-rakannya dan tidak menimbun barang (untuk dirinya sendiri). Dia (perawi) berkata: Saya meriwayatkan hadis ini kepada Muhammad, tetapi ketika saya mencapai (kata-kata) "tanpa menimbun (untuk dirinya sendiri)." dia (Muhammad 'berkata: "tanpa menyimpan harta itu dengan tujuan untuk menjadi kaya." Ibn' Aun berkata: Dia yang membaca buku ini (berkaitan dengan Wakaf) memberitahu saya bahawa di dalamnya (kata-kata itu) "tanpa menyimpan harta itu dengan pandangan untuk menjadi kaya. "Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 21
Rujukan Hadis 1632a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4006
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1632b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibn 'Aun dengan rangkaian pemancar yang sama hingga dengan kata-kata:
"Atau dia mungkin memberi makan temannya dengan penimbunan dari sana" dan dia tidak menyebutkan apa yang berikut.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 22
Rujukan Hadis 1632b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4007
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1633)
Umar melaporkan:
Saya memperoleh tanah dari tanah Khaibar. Saya menemui Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Saya telah memperoleh sebidang tanah. Tidak pernah saya memperoleh tanah yang lebih saya sayangi dan lebih dihargai oleh saya daripada ini. Hadis yang lain adalah sama, tetapi dia tidak menyebutkannya: "Saya menceritakannya kepada Muhammad" dan apa yang berikut.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 23
Rujukan Hadis 1633
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4008
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1634a)
Talha b. Musarrif melaporkan:
Saya bertanya 'Abdullah b. Abu Aufa adakah Rasulullah (ﷺ) telah membuat wasiat (berkenaan dengan hartanya). Dia berkata: TIDAK. Saya berkata: Lalu mengapa pembuatan wasiat diperlukan bagi umat Islam, atau mengapa mereka diperintahkan untuk membuat wasiat? Kemudian dia berkata: Dia membuat wasiat menurut Kitab Allah, Yang Maha Agung dan Maha Mulia.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 24
Rujukan Hadis 1634a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4009
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1634b)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Malik b. Mighwal dengan rantai pemancar yang sama tetapi dengan sedikit variasi perkataan. Dalam hadis yang dihubungkan oleh Waki (kata-katanya adalah) "Saya berkata:
Bagaimana orang-orang telah diperintahkan tentang wasiat "; dan dalam hadis Ibnu Numair (kata-katanya):" Bagaimana kehendak itu telah ditetapkan untuk kaum muslimin, '.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 25
Rujukan Hadis 1634b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4010
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1635a)
A'isha melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) tidak meninggalkan dinar atau dirham (kekayaan berupa wang tunai), atau kambing (dan domba), atau unta. Dan dia tidak membuat wasiat tentang apa pun (berkenaan dengan harta benda miliknya, karena dia tidak memilikinya),Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 26
Rujukan Hadis 1635a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4011
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1635b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran A'mash dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 27
Rujukan Hadis 1635b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4012
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1636)
Aswad b. Yazid melaporkan:
Itu disebutkan sebelum Aisyah yang akan dibuat (oleh nabi) untuk memihak kepada Ali (sebagai khalifah pertama Nabi), di mana dia berkata: Kapan dia membuat wasiat untuknya? Saya telah memberikan sokongan kepadanya (kepada nabi) dengan dada (atau dengan pangkuan saya). Dia meminta dulang, ketika dia jatuh di pangkuanku (merehatkan badannya), dan aku tidak menyedari bahawa dia telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Bilakah dia membuat kehendak ('Ali)?Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 28
Rujukan Hadis 1636
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4013
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1637a)
Sa'id b. Jubair melaporkan bahawa Ibn 'Abbas berkata:
Khamis, (dan kemudian berkata): Apa Khamis ini? Dia kemudian menangis sehingga air matanya membasahi kerikil. Saya berkata: Ibnu Abbas, apa (penting) mengenai hari Khamis? Dia (Ibnu 'Abbas) berkata: Penyakit Rasulullah (ﷺ) serius (pada hari ini), dan dia berkata: Datanglah kepadaku, sehingga aku harus menuliskan dokumen untukmu agar kamu tidak sesat sesudahnya. saya. Mereka (para sahabat di sekitarnya) berselisih, dan tidak wajar untuk berselisih di hadapan Rasul. Mereka berkata: Bagaimana dusta (Rasul Allah)? Adakah dia sudah kehilangan kesedaran? Cuba belajar daripadanya (ini). Dia (Nabi saw) berkata: Tinggalkan aku. Saya lebih baik di negeri ini (daripada yang anda lakukan). Saya membuat wasiat mengenai tiga perkara: Menolak orang-orang musyrik dari wilayah Arab; menunjukkan keramahan kepada perwakilan (asing) seperti yang saya biasa menunjukkan keramahan kepada mereka. Dia (perawi) berkata: Dia (Ibnu Abbas) berdiam diri pada poin ketiga, atau dia (perawi) berkata: Tetapi saya lupa itu. Hadis ini disebut melalui rantai yang lain.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 29
Rujukan Hadis 1637a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4014
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1637b)
Sa'id b. Jubair melaporkan dari Ibnu Abbas bahawa dia berkata:
Khamis, dan bagaimana dengan hari Khamis? Kemudian air mata mula mengalir sehingga saya melihatnya di pipinya kerana ia adalah tali mutiara. Dia (perawi) mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: Bawakan saya bilah bahu dan panci dakwat (atau tablet dan dakwat), sehingga saya menuliskan untuk anda dokumen (dengan mengikutinya) anda tidak akan sesat. Mereka berkata: Rasulullah saw dalam keadaan tidak sedar.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 30
Rujukan Hadis 1637b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4015
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1637c)
Ibnu Abbas melaporkan:
Ketika Rasulullah (ﷺ) hendak meninggalkan dunia ini, ada orang (di sekitarnya) di rumahnya,' Umar b. al-Kbattab menjadi salah satu daripadanya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Datanglah, aku boleh menulis dokumen untukmu; anda tidak akan sesat selepas itu. Kemudian Umar berkata: Sesungguhnya Rasulullah (ﷺ) sangat menderita. Anda mempunyai Al-Quran dengan anda. Kitab Allah cukup untuk kita. Mereka yang hadir di rumah berbeza. Sebahagian dari mereka berkata: Bawalah dia (bahan tulisan) supaya Rasulullah (ﷺ) menulis dokumen untuk kamu dan kamu tidak akan sesat mengejarnya. Dan ada di antara mereka yang mengatakan apa yang telah' dikatakan Umar. Ketika mereka melakukan omong kosong dan mulai berselisih di hadapan Rasulullah (ﷺ), dia berkata: Bangunlah (dan pergi)' Ubaidullah berkata: Ibnu Abbas pernah berkata: Ada kerugian besar, sesungguhnya kerugian yang berat, itu, kerana pertikaian dan kebisingan mereka. Rasulullah (ﷺ) tidak dapat menulis (atau menentukan) dokumen untuk mereka.Rujukan dalam buku: Buku25, Hadis 31
Rujukan Hadis 1637c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 13, Hadis 4016
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.