Kitab Hadiah ( كتاب الهبات)
Hadis: (1620a)
Umar b. Khattab (saw) melaporkan:
Saya menyumbangkan seekor kuda silsilah di jalan Allah. Pemiliknya menjadikannya lemah. Saya berpendapat bahawa dia akan menjualnya dengan harga yang murah. Saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenainya, lalu dia berkata: Jangan membelinya dan jangan mengembalikan amalmu, kerana orang yang mendapat amal itu seperti anjing yang menelan muntahnya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 1
Rujukan Hadis 1620a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3949
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1620b)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Malik b. Anas dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan penambahan ini:
"Jangan membelinya walaupun dia memberikanmu satu dirham."Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 2
Rujukan Hadis 1620b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3949
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1620c)
Zaid b. Aslam melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa 'Umar (saw) menyumbangkan kuda di jalan Allah. Dia mendapati bahwa itu telah habis di tangan pemiliknya, dan dia adalah orang yang kekurangan sumber daya yang Dia (Hadrat 'Umar) bermaksud untuk membelinya. Dia datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan memberitahukan hal itu kepadanya, lalu dia berkata:
Jangan membelinya walaupun anda mendapat satu dirham untuk orang yang mendapat amal itu seperti anjing yang menelan muntahnya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 3
Rujukan Hadis 1620c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3950
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1620d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zaid b. Aslam dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan ini (perubahan) bahawa hadis yang disebarkan atas kewibawaan Malik dan Rauh (dia adalah putera Qisirn) lebih lengkap dan panjang.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 4
Rujukan Hadis 1620d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3951
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1621a)
Ibn 'Umar melaporkan bahawa' Umar b. al-Khattib (saw) menyumbangkan seekor kuda di jalan Allah dan (kemudian) dia mendapati ia dijual, dan dia memutuskan untuk membelinya. Dia bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenainya. di mana dia (nabi Suci) berkata:
Jangan beli dan jangan dapatkan kembali apa yang anda berikan dalam amal.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 5
Rujukan Hadis 1621a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3952
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1621b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibn Umar melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 6
Rujukan Hadis 1621b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3953
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1621c)
Salim melaporkan dari Ibnu Umar (ra dengan mereka) bahawa 'Umar menyumbangkan seekor kuda di jalan Allah dan kemudian menemukannya dijual, dan dia memutuskan untuk membelinya. Dia bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenainya, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Umar, jangan dapatkan kembali apa yang kamu berikan sebagai amal.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 7
Rujukan Hadis 1621c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3954
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622a)
Ibnu Abbas ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) mengatakan ini:
Dia yang mendapat kembali amalnya seperti anjing yang muntah, dan kemudian kembali ke sana dan memakannya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 8
Rujukan Hadis 1622a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3955
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622b)
Hadis ini juga dilaporkan melalui rantai yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 9
Rujukan Hadis 1622b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3955
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622c)
Sebuah hadis seperti ini dilaporkan mengenai kewibawaan Muhammad putra Fatima (saw) dengan puteri Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 10
Rujukan Hadis 1622c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3956
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622d)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Perumpamaan orang yang bersedekah dan kemudian mendapatkannya kembali seperti anjing yang muntah dan kemudian memakan muntahnya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 11
Rujukan Hadis 1622d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3957
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622e)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Orang yang mendapat hadiah itu seperti orang yang makan muntah.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 12
Rujukan Hadis 1622e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3958
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622f)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Qatada dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 13
Rujukan Hadis 1622f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3959
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1622g)
Abdullah b. Tawus melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya yang melaporkan dari Ibnu Abas (ra) dengan mereka yang melaporkan dari Rasulullah saw bahawa dia berkata:
Orang yang mendapat hadiahnya seperti anjing yang muntah dan kemudian menelan muntah itu.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 14
Rujukan Hadis 1622g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3960
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623a)
Nu'man b. Bashir melaporkan bahawa ayahnya membawanya ke Rasulullah (ﷺ) dan berkata:
Saya telah menderma hamba saya ini untuk anak saya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Adakah kamu telah menyumbang kepada setiap anak lelaki kamu (seorang hamba) seperti ini? Dia berkata: Tidak. Oleh itu Rasulullah saw bersabda: Kemudian bawa dia kembali.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 15
Rujukan Hadis 1623a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3961
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623b)
Nu'man b. Bashir melaporkan:
Ayah saya membawa saya kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Saya telah mendermakan hamba ini kepada anak saya. lalu dia berkata: Adakah anda telah membuat (seperti) sumbangan kepada setiap orang atau anak-anak lelaki anda? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi-nabi) berkata: Kemudian bawa dia kembali.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 16
Rujukan Hadis 1623b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3962
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623c)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Zuhri dengan rantai pemancar yang berbeza dan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 17
Rujukan Hadis 1623c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3963
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623d)
Nu'man b. Bashir melaporkan bahawa ayahnya telah mendermakan seorang budak kepadanya. Rasulullah saw bersabda:
Siapa hamba ini (bagaimana anda dapat memilikinya)? Setelah itu dia (Nu'man b. Bashir) berkata: Ayahku telah memberikannya kepadaku, dan dia berkata: Adakah semua saudara (dari kamu) telah diberikan hadiah ini seperti yang diberikan kepada kamu? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi saw) berkata: Kemudian kembalikan dia.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 18
Rujukan Hadis 1623d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3964
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623e)
Nu'man b. Bashir melaporkan:
Bapa saya mendermakan sebahagian harta benda kepada saya. Ibu saya Amra binti Rawaha berkata: Saya tidak akan senang (dengan perbuatan ini) sehingga anda menjadikan Rasulullah saw sebagai saksi kepadanya. Ayah saya pergi menemui Rasulullah (ﷺ) untuk membuatnya menjadi saksi sumbangan yang diberikan kepada saya. Rasulullah (ﷺ) bersabda kepadanya: Sudahkah kamu melakukan hal yang sama dengan setiap anakmu? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi saw) bersabda: Takutlah kepada Allah, dan perhatikanlah keadilan bagi anak-anakmu. Ayah saya kembali dan mendapat kembali hadiah itu.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 19
Rujukan Hadis 1623e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3965
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623f)
Nu'man b. Bashir melaporkan bahawa ibunya binti Rawaha bertanya kepada ayahnya (Nu'man) tentang menyumbangkan sejumlah hadiah dari hartanya kepada anaknya. Dia menangguhkan perkara itu selama satu tahun, dan kemudian berangkat untuk melakukannya. Dia (ibu Nu'man) berkata:
Saya tidak akan senang kecuali anda memanggil Rasulullah (ﷺ) sebagai saksi atas apa yang anda berikan sebagai hadiah kepada anak lelaki anda. (Nu'man berkata): Oleh itu ayah memegang tangan saya dan saya pada masa itu seorang anak lelaki, dan datang kepada Rasulullah (ﷺ). dan berkata: Rasulullah, ibu kepada putera saya (putri saya), putri Rawaha berharap agar saya memanggil anda menjadi saksi atas apa yang saya berikan sebagai hadiah kepada anaknya. Rasulullah saw bersabda: Bashir, adakah kamu anak lelaki lain selain ini (anakmu)? Dia berkata: Ya. Dia (Nabi saw) berkata: Sudahkah kamu memberikan hadiah kepada mereka semua seperti ini? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi saw) berkata: Maka jangan panggil aku bukan sebagai saksi, kerana aku tidak dapat menyaksikan ketidakadilan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 20
Rujukan Hadis 1623f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3966
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623g)
Nu'man b. Bashir, melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Adakah anda, selain dia, anak lelaki lain? Dia berkata: Ya. Setelah itu dia (Nabi saw) berkata: Sudahkah kamu memberikan hadiah kepada mereka semua seperti ini (seperti yang telah kamu berikan kepada Nu'man)? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi saw) berkata: Saya tidak dapat menyaksikan ketidakadilan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 21
Rujukan Hadis 1623g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3967
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623h)
Nu'man b. Bashir (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) berkata kepada ayahnya:
Jangan panggil saya sebagai saksi ketidakadilan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 22
Rujukan Hadis 1623h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3968
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623i)
Nu'man b. Bashir (saw) melaporkan:
Ayah saya membawa saya kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Rasulullah, saksikanlah bahawa saya telah memberikan hadiah itu kepada Nu'man dari harta saya, di mana dia (Nabi saw) berkata: Sudahkah anda menganugerahkan semua anak lelaki seperti yang telah anda berikan kepada Nu'man? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi saw) berkata: Panggil orang lain selain saya sebagai saksi. Dan dia lebih jauh berkata: Bolehkah, mereka (anak-anak anda) semua harus bersikap sopan terhadap anda? Dia berkata: Ya. Dia (Nabi saw) berkata: Maka jangan lakukan itu (i. Jangan berikan hadiah kepada seseorang untuk mengecualikan orang lain).Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 23
Rujukan Hadis 1623i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3969
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1623j)
Nu'man b. Bashir melaporkan:
Ayah saya menganugerahkan hadiah kepada saya, dan kemudian membawa saya kepada Rasulullah (ﷺ) untuk membuatnya menjadi saksi (kepadanya). Dia (Nabi saw) berkata: Sudahkah kamu memberikan hadiah seperti itu kepada setiap anakmu (seperti yang kamu berikan kepada Nu'man)? Dia berkata: Tidak. Kemudian dia (Nabi saw) berkata: Tidakkah kamu mengharapkan kebaikan dari mereka sebagaimana yang kamu harapkan dari dia? Dia berkata: Ya. sudah tentu. Dia (Nabi saw) berkata: Saya tidak akan menyaksikannya (kerana itu adalah ketidakadilan). Ibnu Aun (salah seorang perawi) berkata: Saya meriwayatkan hadis ini kepada Muhammad (perawi yang lain) yang berkata: Sesungguhnya kami meriwayatkan bahawa dusta (nabi) telah mengatakan: Perhatikan kesetaraan di antara anak-anak anda.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 24
Rujukan Hadis 1623j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3970
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1624)
Jabir (saw) melaporkan bahawa isteri Bashir berkata (kepada suaminya):
Berikanlah kepada anakku hambaMu sebagai hadiah, dan jadikan aku sebagai saksi Rasulullah (ﷺ). Dia datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata: Anak perempuannya (isterinya Amra binti Rawaha) meminta saya memberikan hamba sebagai hadiah untuk anaknya, dan memanggil saya Rasulullah (ﷺ) sebagai saksi. Setelah itu dia (Nabi saw) berkata: Apakah dia (Nu'man) bersaudara? Dia (Bashir) berkata: Ya. Dia (lebih jauh) berkata: Sudahkah kamu memberikan kepada semua orang lain seperti yang telah kamu berikan kepadanya? Dia berkata: Tidak. Dia berkata: Maka tidak adil; dan sesungguhnya saya tidak dapat memberi kesaksian tetapi hanya untuk apa yang adil.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 25
Rujukan Hadis 1624
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3971
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625a)
Jabir b. Abdullah berkata, Rasulullah (ﷺ) bersabda:
"Mana-mana lelaki yang diberi hadiah seumur hidup, itu milik dia dan pewarisnya. Itu milik orang yang diberikannya, dan tidak kembali kepada orang yang memberikannya, kerana dia telah memberikannya sedemikian rupa. cara itu tertakluk kepada peraturan warisan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 26
Rujukan Hadis 1625a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3972
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625b)
Jaber b. 'Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah saw bersabda:
Dia yang memberikan hibah seumur hidup kepada seseorang, itu menjadi miliknya dan penggantinya, kerana dia menyerahkan haknya dalam pernyataan itu. (Harta ini) sekarang milik orang yang telah diberikan hibah seumur hidup ini, dan kepada penggantinya. Yahya meriwayatkan pada awal riwayatnya: Apa sahaja yang diberikan oleh manusia, ia adalah milik dan keturunannya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 27
Rujukan Hadis 1625b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3973
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625c)
Jabir b. Abdullah al-Ansari ra katanya:
Rasulullah (ﷺ) bersabda: Sesiapa yang menganugerahkan Umrah (seseorang) dan dia berkata: Aku menganugerahkan ini kepadamu dan keturunanmu dan sesiapa sahaja yang menyelamatkanmu, dan itu menjadi miliknya dan keturunannya. Itu akan menjadi (kepemilikan kekal) bagi mereka yang diberikan hadiah ini, dan tidak akan dikembalikan kepada pemiliknya (penderma), kerana dia memberikannya sebagai hadiah yang mendapat hak warisan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 28
Rujukan Hadis 1625c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3974
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625d)
Jabir (ra) bersabda:
Umrah yang diizinkan oleh Rasulullah (ﷺ) agar seseorang berkata: Ini (harta) adalah untuk anda dan keturunan anda. Dan ketika dia berkata: Itu adalah untuk kamu selama kamu hidup, maka itu akan dikembalikan kepada pemiliknya (setelah kematian orang yang sudah selesai). Ma'mar berkata: Zuhri biasa memberikan keputusan agama berdasarkan ini.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 29
Rujukan Hadis 1625d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3975
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625e)
Jabir b. 'Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memerintahkan bahawa sesiapa yang dianugerahkan pemberian wang seumur hidup dan keturunannya berhak untuk menggunakan harta yang diberikan selama dia tinggal dan penggantinya (juga menikmati ini keistimewaan). Itu (harta) menjadi kecacatan milik mereka. Penderma tidak dapat (setelah menyatakan Umra) meletakkan syarat atau pengecualian. Abu Salama berkata:
Kerana dia memberikan hibah dan dengan demikian ia menjadi warisan. dan hak pusaka membatalkan syaratnya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 30
Rujukan Hadis 1625e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3976
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625f)
Jabir (b. 'Abdullah) ra melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pemberian nyawa adalah untuk seseorang yang dikurniakan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 31
Rujukan Hadis 1625f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3977
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625g)
Jabir b. Abdullah melaporkan hadis seperti ini melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 32
Rujukan Hadis 1625g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3978
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625h)
Jabir melaporkan hadis ini secara langsung dari Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 33
Rujukan Hadis 1625h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3979
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625i)
Jabir (b. 'Abdullah) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jaga harta anda untuk diri sendiri dan jangan membazirkannya, kerana orang yang memberikan harta seumur hidup kepada orang lain bahawa harta itu akan menjadi miliknya yang kepadanya diberikan sama ada dia hidup atau mati, dan (akan diserahkan) kepada penggantinya (sebagai warisan) .Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 34
Rujukan Hadis 1625i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3980
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625j)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Jabir melalui rantai pemancar yang lain, tetapi (dengan penambahan kata-kata ini) bahawa hadits yang disampaikan oleh pihak berkuasa Ayyub (kata-kata ini dijumpai):
"Para Pembantu (Ansar) menganugerahkan manfaat 'Umra, kepada kaum Emigran (Muhajirin), di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Jagalah harta benda kamu sendiri.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 35
Rujukan Hadis 1625j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3981
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625k)
Jabir (saw) melaporkan bahawa seorang wanita memberikan kebunnya sebagai pemberian nyawa kepada anaknya. Dia meninggal dan kemudian dia juga meninggal dan meninggalkan seorang anak lelaki dan saudara-saudaranya juga. Anak-anak wanita yang memberikan wang hayat berkata (kepada mereka yang telah dikurniakan 'Umra ini):
Taman ini telah kembali kepada kami. Anak-anak orang yang telah diberi hibah berkata: Ini adalah milik ayah kita, semasa hidupnya dan sekiranya berlaku kematiannya. Mereka membawa pertikaian mereka kepada Tariq, budak Uthman yang dibebaskan. Dia memanggil Jabir dan dia memberi kesaksian bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: Pemberian nyawa adalah milik seseorang yang diberikan (hak istimewa) ini. Tariq memberikan keputusan ini dan kemudian menulis surat kepada Abd al-Malik dan memberitahunya, Jabir memberi keterangan kepadanya. Abd al-Malik berkata: Jabir telah mengatakan yang sebenarnya. Kemudian Tariq memberikan keputusan dan, sebagai hasilnya, sampai hari ini kebun itu adalah milik keturunan seseorang yang dianugerahkan pemberian seumur hidup.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 36
Rujukan Hadis 1625k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3982
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625l)
Sulaiman b. Yasir melaporkan bahawa Jabir memberikan keputusan ini. Pewaris mempunyai hak (untuk mewarisi) pemberian seumur hidup sesuai dengan pernyataan Jabir (b. 'Abdullah) (katanya) yang dia diriwayatkan dari Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 37
Rujukan Hadis 1625l
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3983
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625m)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pemberian seumur hidup dibenarkan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 38
Rujukan Hadis 1625m
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3984
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1625n)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pemberian nyawa adalah warisan seseorang yang dianugerahkannya.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 39
Rujukan Hadis 1625n
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3985
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1626a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pemberian seumur hidup dibenarkan.Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 40
Rujukan Hadis 1626a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3986
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1626b)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Qatada dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku24, Hadis 41
Rujukan Hadis 1626b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 12, Hadis 3986
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.