Buku Wang Darah (Ad-Diyat) (كتاب الديات )
Hadis: (6861)
Diriwayatkan `Abdullah:
Seorang lelaki berkata, "Ya Rasulullah! Dosa mana yang paling besar di sisi Allah? " Nabi (ﷺ), "Untuk menyaingi musuh Allah walaupun Dia sendiri menciptakan kamu. "Orang itu berkata, "Apa yang berikutnya? " Nabi (ﷺ), "Untuk membunuh anakmu agar dia tidak membagikan makananmu denganmu. "Lelaki itu berkata, "Apa yang seterusnya? " Nabi bersabda, "Melakukan hubungan seksual haram dengan isteri tetangga kamu. "Maka Allah menyatakan dalam pengesahan riwayat ini: -'Dan orang-orang yang tidak meminta kepada Allah, tuhan lain. Tidak boleh membunuh, nyawa seperti yang dilarang oleh Allah melainkan dengan tujuan yang adil dan tidak melakukan hubungan seksual yang haram. Dan barang siapa yang melakukan ini akan mendapat hukuman.' (25. 68)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6861
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 1
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 25.68
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6862)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Orang yang beriman tetap bebas mengenai agamanya kecuali dia membunuh seseorang secara haram. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6862
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 2
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6863)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Salah satu perbuatan jahat dengan akibat buruk dari mana tidak ada jalan keluar bagi orang yang terlibat dengannya adalah membunuh seseorang secara haram.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6863
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 3
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6864)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Kes-kes pertama yang akan diputuskan di antara orang-orang (pada hari kiamat) adalah perkara yang berlumuran darah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6864
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 4
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6865)
Diriwayatkan oleh Al-Miqdad bin `Amr Al-Kindi:
Seorang sekutu Bani Zuhra yang ikut berperang dalam perang Badar dengan Nabi, dia berkata, "Ya Rasulullah! Sekiranya aku bertemu dengan orang yang tidak beriman dan kami bertengkar dan dia memukul tanganku dengan pedang dan memotongnya dan kemudian berlindung dari saya di bawah sebatang pohon dan berkata, 'Saya telah berserah kepada Allah (yaitu memeluk Islam), 'bolehkah saya membunuhnya setelah dia mengatakan demikian? " Rasulullah (ﷺ), "Jangan bunuh dia. "Al- Miqdad berkata, "Tetapi ya Rasulullah! Dia telah memotong salah satu tanganku dan dia mengatakan bahawa setelah dia memotongnya. Bolehkah aku membunuhnya? " Nabi (ﷺ) berkata. "Jangan membunuhnya kerana jika kamu membunuhnya, dia akan berada di posisi di mana kamu berada sebelum kamu membunuhnya dan kamu akan berada di posisi di mana dia berada sebelum dia mengatakan hukuman. "Nabi (ﷺ) juga berkata kepada Al-Miqdad, "Sekiranya orang yang beriman menyembunyikan imannya (Islam) dari orang-orang kafir dan ketika dia menyatakan Islamnya, kamu membunuhnya, (kamu akan berdosa). Ingatlah bahawa kamu juga menyembunyikan keimananmu (Islam) di Mekah sebelumnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6865
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 5
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6867)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Tidak ada manusia yang dibunuh secara tidak adil, tetapi bagian dari tanggung jawab atas kejahatan itu diletakkan pada putra pertama Adam yang mencipta tradisi pembunuhan (pembunuhan) di bumi. (Dikatakan bahawa dia adalah Qabil).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6867
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 6
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6868)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Nabi (ﷺ) bersabda,“ Setelah aku (iaitu setelah kematianku), jangan menjadi orang yang kafir, dengan memukul (memotong) leher satu sama lain.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6868
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 7
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6869)
Diriwayatkan oleh Abu Zur'a bin `Amr bin Jarir:
Nabi (ﷺ) bersabda semasa Haji, al-Wada `, "Biarkan orang-orang diam dan dengarkan aku. Setelahku, janganlah menjadi orang-orang kafir, dengan memukul (memotong) leher satu sama lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6869
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 8
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6870)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Nabi (ﷺ), "Al-Ka `ba'ir (dosa-dosa terbesar) adalah: Untuk bergabung dengan orang lain (sebagai pasangan) dalam beribadah dengan Allah, untuk tidak berbakti kepada orang tua seseorang, "atau berkata, "untuk mengambil salah sumpah. "(Sub-perawi, Shu `ba tidak pasti) Mu `adh berkata: Shu `ba berkata, "Al-Ka `ba'ir (dosa-dosa terbesar) adalah: (1) Bergabung dengan orang lain sebagai pasangan dalam beribadah dengan Allah, (2) untuk bersumpah palsu (3) dan tidak sopan kepada orang tua seseorang, "atau mengatakan, "untuk membunuh (seseorang secara tidak sah).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6870
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 9
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6871)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ), "Al-Ka `ba'ir yang paling besar (dosa-dosa besar) adalah (1) bergabung dengan orang lain sebagai pasangan dalam beribadah dengan Allah, (2) membunuh manusia, (3) untuk bersikap tidak sopan terhadap ibu bapa seseorang (4) dan membuat pernyataan yang salah, "atau berkata, "untuk memberikan saksi yang salah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6871
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 10
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6872)
Diriwayatkan oleh Usama bin Zaid bin Haritha:
Rasulullah (ﷺ) mengutus kami (untuk memerangi) menentang Al-Huraqa (salah satu sub-suku) Juhaina. Kami menemui orang-orang itu pada waktu pagi dan mengalahkan mereka. Seorang lelaki dari Ansar dan saya mengejar salah seorang lelaki mereka dan ketika kami menyerangnya, dia berkata, "Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah. "Orang Ansari tidak membunuhnya tetapi saya menikamnya dengan tombak saya sehingga saya membunuhnya. Ketika kami sampai di (Madinah), berita ini sampai kepada Nabi. Dia berkata kepada saya, "Wahai Usama! Kamu membunuhnya setelah dia berkata, 'Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah? " "Saya berkata, "Ya Rasulullah! Dia berkata demikian untuk menyelamatkan dirinya. "Nabi (ﷺ) berkata, "Kamu membunuhnya setelah dia berkata, 'Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah. "Nabi (ﷺ) terus mengulangi pernyataan itu sehingga saya berharap saya tidak menjadi Muslim sebelum hari itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6872
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 11
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6873)
Diriwayatkan'Ubada bin As-Samat:
Saya adalah antara orang Naqib (pemimpin terpilih) yang memberikan Ikrar setia kepada Rasulullah (ﷺ). Kami memberi sumpah setia, bahawa kami tidak akan bergabung dengan rakan-rakan dalam beribadah selain Allah, tidak akan mencuri, tidak melakukan hubungan seksual haram, tidak akan membunuh nyawa yang dilarang oleh Allah, tidak akan melakukan rompakan, tidak akan menderhaka (Allah dan Rasul-Nya) dan jika kita menunaikan janji ini, kita akan memiliki Syurga, tetapi jika kita melakukan salah satu dari (dosa) tersebut, maka kes kita akan diputuskan oleh Allah.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6873
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 12
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6874)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Barang siapa yang membawa senjata kepada kami, dia bukan dari kami. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6874
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 13
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6875)
Diriwayatkan oleh Al-Ahnaf bin Qais:
Saya pergi untuk menolong lelaki itu (yaitu, `Ali) dan dalam perjalanan saya bertemu Abu Bakra yang bertanya kepada saya, "Ke mana Anda akan pergi? " Saya menjawab, "Saya akan menolong lelaki itu. "Dia berkata, "Kembalilah, kerana aku mendengar Rasulullah (ﷺ), 'Sekiranya dua orang Muslim bertemu satu sama lain dengan pedang mereka maka kedua-duanya pembunuh dan yang terbunuh berada di dalam Neraka.' Saya berkata, "Ya Rasulullah! Tidak apa-apa bagi si pembunuh, tetapi bagaimana dengan si pembunuh? " Dia berkata, 'Orang yang dibunuh itu ingin sekali membunuh lawannya.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6875
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 14
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6876)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang Yahudi menghancurkan kepala seorang gadis di antara dua batu dan gadis itu ditanya, "Siapa yang telah melakukan itu kepadamu, begitu-dan-begitu atau lebih dan begitu? " (Beberapa nama disebut untuknya) hingga nama Yahudi itu disebutkan (di mana dia setuju). Orang Yahudi itu dibawa kepada Nabi (ﷺ) dan Nabi (ﷺ) terus bertanya kepadanya sehingga dia mengaku dan kepalanya dihancurkan dengan batu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6876
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 15
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6877)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang gadis yang memakai perhiasan, keluar di Madinah. Seseorang memukulnya dengan batu. Dia dibawa kepada Nabi (ﷺ) ketika dia masih hidup Rasulullah (ﷺ) bertanya kepadanya, "Adakah orang seperti itu menyerang kamu? " Dia mengangkat kepalanya, menafikan itu. Dia bertanya kepadanya untuk kedua kalinya, dengan mengatakan, "Apakah begitu dan begitu menyerang anda? " Dia mengangkat kepalanya, menafikan itu. Dia berkata untuk ketiga kalinya, "Adakah anda menyerang anda? " Dia menundukkan kepalanya, bersetuju. Rasulullah (ﷺ) kemudian meminta pembunuh itu dan membunuhnya di antara dua batu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6877
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 16
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6878)
Diriwayatkan `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ), "Darah seorang Muslim yang mengaku tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa aku adalah Rasul-Nya, tidak dapat ditumpahkan kecuali dalam tiga kes: Di Qisas kerana membunuh, orang yang sudah berkahwin yang melakukan hubungan seksual haram dan orang yang memeluk Islam (murtad) dan meninggalkan orang-orang Islam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6878
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 17
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6879)
Diriwayatkan oleh Anas:
Seorang Yahudi membunuh seorang gadis sehingga dia boleh mencuri perhiasannya. Dia memukulnya dengan batu dan dia dibawa kepada Nabi (ﷺ) ketika dia masih hidup. Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya, "Adakah orang itu menyerang kamu? " Dia memberi isyarat dengan kepalanya, menyatakan penolakan. Dia bertanya kepadanya untuk kedua kalinya dan dia kembali memberi isyarat dengan kepalanya, menyatakan penolakan. Ketika dia bertanya untuk ketiga kalinya, dia memberi isyarat, "Ya. "Maka Nabi (ﷺ) membunuhnya (orang Yahudi) dengan dua batu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6879
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 18
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6880)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Pada tahun Penaklukan Mekah, suku Khuza `a membunuh seorang lelaki dari suku Bam Laith sebagai membalas dendam terhadap orang yang terbunuh yang menjadi milik mereka dalam Zaman Kejahilan Pra-Islam. Maka Rasul Allah bangun dengan berkata, "Allah menahan gajah (tentera) dari Mekah, tetapi Dia membiarkan Rasul-Nya dan orang-orang beriman mengatasi orang-orang kafir (Mekah). Waspadalah! (Mekah adalah tempat perlindungan)! Sesungguhnya! Berjuang di Mekah tidak diizinkan untuk orang sebelum saya dan juga tidak akan dibenarkan bagi sesiapa selepas saya; Ia dibenarkan untuk saya hanya untuk beberapa saat (satu jam atau lebih) pada hari itu. Tidak diragukan lagi! Pada masa ini adalah tempat perlindungan; berduri pokok renek tidak boleh dicabut; pokoknya tidak boleh ditebang; dan Luqata (benda yang jatuh) tidak boleh dipungut kecuali oleh orang yang akan mencari pemiliknya. Dan jika seseorang terbunuh, saudara terdekatnya berhak untuk pilih salah satu daripada dua perkara, iaitu wang Darah atau pembalasan dengan membunuh si pembunuh. "Kemudian seorang lelaki dari Yaman, yang dipanggil Abu Shah, berdiri dan berkata, "Tulislah itu) untukku, wahai Rasulullah!" Rasulullah (ﷺ) (kepada para sahabatnya), "Tulislah itu untuk Abu Shah. "Kemudian seorang lelaki lain dari Quraisy bangun, berkata, "Ya Rasulullah! Kecuali Al-Idhkhir (sejenis rumput khas) ketika kami menggunakannya di rumah kami dan untuk kubur. "Rasulullah (ﷺ), "Kecuali Al-idhkkir. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6880
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 19
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6881)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Bagi anak-anak Israel hukuman untuk jenayah hanya Al-Qisas (iaitu undang-undang kesaksamaan hukuman) dan pembayaran wang Darah tidak diizinkan sebagai pengganti. Tetapi Allah berfirman kepada bangsa ini (Muslim): 'Hai orang-orang yang beriman! Qisas ditetapkan untuk anda sekiranya berlaku pembunuhan, . . . . . (hingga) . . . akhir Ayat. (2. 178) Ibn `Abbas menambahkan: Pengampunan (pengampunan) dalam Ayat ini, berarti menerima uang Darah dalam pembunuhan yang disengaja. Ibn `Abbas menambahkan: Ayat: 'Maka saudara-mara harus meminta wang Darah dengan cara yang wajar.' (2. 178) bermaksud bahawa permintaan itu harus munasabah dan harus dikompensasikan dengan rasa terima kasih yang tinggi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6881
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 20
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.178
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6882)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Orang-orang yang paling dibenci kepada Allah adalah tiga orang: (1) Seseorang yang menyimpang dari tingkah laku yang betul, iaitu, seorang pelaku kejahatan, di Masjidil Haram (tempat perlindungan Mekah dan Madinah); (2) a orang yang menginginkan agar tradisi-tradisi Zaman Ketidaktahuan Pra-Islam, harus tetap dalam Islam (3) dan orang yang berusaha untuk menumpahkan darah seseorang tanpa hak. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6882
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 21
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6883)
Diriwayatkan `Aisyah:
Orang kafir dikalahkan pada hari (pertempuran) Uhud. Syaitan berteriak di antara orang-orang pada hari Uhud, "Ya penyembah Allah! Waspadalah terhadap apa yang ada di belakangmu!" Jadi fail depan tentera menyerang fail belakang (salah anggap musuh) sehingga mereka membunuh Al-Yaman. Hudhaifa (bin Al- Yaman) berteriak, "Ayahku!" Ayah saya! Tetapi mereka membunuhnya. Hudhaifa berkata, "Semoga Allah mengampuni kamu. "(Pencerita menambahkan: Beberapa orang kafir yang kalah melarikan diri hingga mereka sampai di Taif.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6883
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 22
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6884)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang Yahudi menghancurkan kepala seorang gadis di antara dua batu. Ia dikatakan kepadanya. "Siapa yang telah melakukan ini kepadamu, orang-orang seperti itu, orang-orang semacam itu? " Ketika nama Yahudi disebutkan, dia mengangguk dengan kepala, setuju. Maka orang Yahudi itu dibawa dan dia mengaku. Nabi ﷺ memerintahkan agar kepalanya dihancurkan dengan batu. (Hammam berkata, "dengan dua batu. ")Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6884
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 23
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6885)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ) membunuh seorang Yahudi kerana membunuh seorang gadis untuk mengambil perhiasannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6885
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6886)
Diriwayatkan `Aisyah:
Kami menuangkan ubat ke dalam mulut Nabi (ﷺ) semasa penyakitnya. Dia berkata, "Jangan tuangkan ubat ke dalam mulut saya. "(Kami menyangka dia mengatakan bahawa) dari kebencian seorang pesakit biasanya mempunyai ubat-ubatan. Ketika dia bertambah baik dan merasa lebih baik dia berkata, "Tidak seorang pun dari kamu tetapi akan dipaksa minum ubat, kecuali Al- `Abbas, kerana dia tidak menyaksikan perbuatanmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6886
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 25
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6887)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Bahwa dia mendengar Rasulullah (ﷺ), "Kami (umat Islam) adalah yang terakhir (akan datang) tetapi (akan) menjadi yang paling utama (pada hari kiamat). "Dan menambahkan, "Jika seseorang mengintip (melihat secara sembunyi-sembunyi) ke dalam rumah anda tanpa izin anda dan anda melemparkan batu ke arahnya dan menghancurkan matanya, tidak akan ada kesalahan bagi Anda. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6887
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 26
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6889)
Diriwayatkan oleh Yahya:
Humaid berkata, "Seorang lelaki mengintip ke rumah Nabi (ﷺ) dan Nabi (ﷺ) mengarahkan kepala panah ke arahnya untuk memukulnya. "Saya bertanya, "Siapa yang memberitahumu itu? " Dia berkata, "Anas bin Malik" (Lihat Hadis No. 258 dan 259, Jilid 8)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6889
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 27
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6890)
Diriwayatkan `Aisyah:
"Ketika itu adalah hari (pertempuran) Uhud, orang-orang kafir dikalahkan. Kemudian Setan berteriak, "Ya penyembah Allah! Hati-hati dengan apa yang ada di belakang anda! "Jadi fail depan menyerang fail belakang tentera. Hudhaifa melihat dan lihatlah, ada ayahnya, Al-Yaman (sedang diserang)! Dia berteriak (kepada para sahabatnya), "Ya Allah penyembah, ayahku, ayahku! "Tetapi demi Allah, mereka tidak berhenti sehingga mereka membunuhnya (iaitu, ayah Hudhaifa). Hudhaifa berkata, "Semoga Allah mengampuni kamu. "( `Urwa berkata, Hudhaifa terus meminta ampun kepada Allah untuk pembunuh bapanya sehingga dia mati.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6890
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 28
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6891)
Diriwayatkan oleh Salama:
Kami keluar bersama Nabi (ﷺ) ke Khaibar. Seorang lelaki (dari para sahabat) berkata, "Wahai Amir! Mari kita dengar beberapa lagu Huda-mu (nyanyian unta. "Nabi (ﷺ), "Siapakah pemandu (unta-unta ini)? " Mereka berkata, "Amir. "Nabi berkata, "Semoga Allah mengurniakan rahmat-Nya kepadanya!" Orang-orang itu berkata, "Ya Rasulullah! Adakah anda membiarkan kami menikmati rombongannya lebih lama!" Kemudian'Amir dibunuh keesokan harinya. Orang-orang itu berkata, "Perbuatan baik Amir hilang kerana dia telah membunuh dirinya sendiri. "Saya kembali pada masa itu semasa mereka bercakap mengenai perkara itu. Saya pergi menemui Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Biarlah ayahku dikorbankan untukmu! Orang-orang mendakwa bahawa'perbuatan baik Amir itu hilang. "Nabi (ﷺ), "Sesiapa yang mengatakan demikian adalah pendusta, kerana'Amir akan mendapat pahala yang berlipat ganda ketika dia berusaha untuk mentaati Allah dan berperang dengan alasan Allah. Tidak ada cara lain untuk membunuh yang akan memberikannya pahala yang lebih besar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6891
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6892)
Diriwayatkan oleh `Imran bin Husain:
Seorang lelaki menggigit tangan lelaki lain dan yang terakhir menarik tangannya keluar dari mulutnya dengan paksa, menyebabkan dua gigi tirisnya jatuh. Mereka menyerahkan kes mereka kepada Nabi, yang berkata, "Salah seorang dari kamu menggigit saudaranya seperti gigitan unta jantan. (Pergilah), tidak ada Diya (wang Darah) untukmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6892
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 30
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6893)
Diriwayatkan Ya `la:
Saya keluar di salah satu Ghazwa dan seorang lelaki menggigit lelaki lain dan akibatnya, gigi pemotong bekas dicabut. Nabi (ﷺ) membatalkan kes itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6893
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 31
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6894)
Diriwayatkan oleh Anas:
Anak perempuan An-Nadr menampar seorang gadis dan mematahkan giginya. Mereka (saudara perempuan itu), mendatangi Nabi (ﷺ) dan dia memberikan perintah Qisas (persamaan hukuman).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6894
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 32
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6895)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Saya mendengar Nabi (mengatakan sama seperti Hadis 34 di atas).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6895
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 34
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6896)
Ibnu Umar berkata:
Seorang budak lelaki dibunuh. Umar berkata, "Sekiranya semua orang San'a mengambil bahagian dalam pembunuhan itu, aku akan membunuh mereka semua. "Al-Mughira bin Hakim mengatakan bahawa ayahnya berkata, "Empat orang membunuh seorang budak lelaki dan'Umar berkata (seperti di atas). "Abu Bakar, Ibn Az-Zubair, 'Ali dan Suwaid bin Muqarrin memberikan penghakiman Al-Qisas (persamaan hukuman) dalam kes menampar. Dan'Umar melakukan Al-Qisas untuk menyerang dengan tongkat. Dan'Ali melakukan tiga kali sebatan dengan Al-Qisas. Dan Shuraih dilakukan untuk yang terakhir dan untuk menggaru.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6896
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 34
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6897)
Diriwayatkan `Aisyah:
Kami menuangkan ubat ke mulut Rasulullah (ﷺ) semasa sakit dan dia menunjukkan kepada kami bermaksud untuk mengatakan, "Jangan tuangkan ubat ke dalam mulut saya. "Kami beranggapan bahawa penolakannya itu tidak diingini oleh pesakit yang biasanya mempunyai ubat. Ketika dia bertambah baik dan merasa sedikit lebih baik dia berkata (kepada kami.) "Bukankah aku melarang kamu mencurahkan ubat ke dalam mulutku? " Kami berkata, "Kami menyangka (anda melakukannya) kerana keengganan, seseorang biasanya mempunyai ubat. "Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada seorangpun di antara kamu tetapi akan dipaksa minum ubat dan aku akan memerhatikanmu, kecuali Al- `Abbas, kerana dia tidak menyaksikan perbuatanmu ini. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6897
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 35
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6898)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Abi Hathma:
(seorang lelaki dari Ansar) bahawa sejumlah orang dari sukunya pergi ke Khaibar dan bersurai dan kemudian mereka mendapati salah seorang dari mereka dibunuh. Mereka berkata kepada orang-orang dengan siapa mayat itu dijumpai, "Kamu telah membunuh teman kita!" Orang-orang itu berkata, "Kami juga tidak membunuhnya dan kami juga tidak tahu pembunuhnya. "Kumpulan yang berkabung itu pergi menemui Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Kami pergi ke Khaibar dan mendapati salah seorang dari kami dibunuh. "Nabi (ﷺ), "Biarkan yang lebih tua di antara kamu maju dan berbicara. "Kemudian Nabi (ﷺ) berkata, kepada mereka, "Bawalah bukti kamu terhadap si pembunuh. "Mereka berkata "Kami tidak mempunyai bukti. "Nabi (ﷺ), "Kemudian mereka (terdakwa) akan bersumpah. "Mereka berkata, "Kami tidak menerima sumpah orang Yahudi. "Rasulullah (ﷺ) tidak suka bahawa wang Darah orang yang dibunuh itu hilang tanpa pampasan, jadi dia membayar seratus unta dari unta Zakat (kepada saudara-mara si mati) sebagai Diya (Wang darah) .Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6898
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 36
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6899)
Diriwayatkan oleh Abu Qilaba:
Suatu ketika `Umar bin `Abdul `Aziz duduk di singgahsana di halaman rumahnya agar orang-orang berkumpul di hadapannya. Kemudian dia mengakui mereka dan (ketika mereka masuk), dia berkata, "Apa pendapat anda tentang Al-Qasama? " Mereka mengatakan, "Kami mengatakan bahawa adalah sah untuk bergantung pada Al-Qasama di Qisas, sebagaimana khalifah Muslim sebelumnya menjalankan Qisas bergantung padanya. "Lalu dia berkata kepadaku, "Wahai Abu Qilaba! Apa yang kamu katakan tentang hal itu? " Dia membiarkan saya muncul di hadapan orang-orang dan saya berkata, "Wahai Ketua Orang-orang Yang Beriman! Anda mempunyai ketua-ketua pegawai tentera dan para bangsawan Arab. Sekiranya lima puluh dari mereka memberi kesaksian bahawa seorang lelaki yang sudah berkahwin telah melakukan hubungan seks haram di Damsyik tetapi mereka tidak melihatnya (melakukannya), maukah kamu melemparkannya? " Dia berkata, "Tidak. "Saya berkata, "Sekiranya lima puluh dari mereka memberi kesaksian bahawa seorang lelaki telah melakukan pencurian di Hums, adakah anda akan memotong tangannya walaupun mereka tidak melihatnya? " Dia menjawab, "Tidak. "Saya berkata, "Demi Allah, Rasulullah (ﷺ) tidak pernah membunuh sesiapa kecuali dalam salah satu daripada tiga situasi berikut: (1) Seseorang yang membunuh seseorang secara tidak adil, dibunuh (di Qisas,) (2) orang yang sudah berkahwin yang melakukan haram hubungan seksual dan (3) seorang lelaki yang memerangi Allah dan Rasulnya dan meninggalkan Islam dan menjadi murtad. "Lalu orang-orang itu berkata, "Bukankah Anas bin Malik telah menceritakan bahawa Rasulullah (ﷺ) memotong tangan pencuri, mencelupkan mata mereka dan kemudian, melemparkannya ke bawah sinar matahari? " Saya berkata, "Saya akan memberitahu anda kisah Anas. Anas berkata: " Lapan orang dari suku `Ukl datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan memberikan Ikrar setia kepada Islam (menjadi Muslim). Iklim tempat (Madinah) tidak sesuai dengan mereka, sehingga mereka menjadi sakit dan mengadu hal itu kepada Rasulullah (ﷺ). Dia berkata (kepada mereka), "Tidakkah engkau akan keluar dengan gembala unta kami dan minum susu dan air kencing unta (sebagai ubat)? " Mereka berkata, "Ya. "Maka mereka keluar dan minum susu dan air kencing unta dan setelah mereka menjadi sihat, mereka membunuh gembala Rasulullah (ﷺ) dan mengambil semua unta itu. Berita ini sampai kepada Rasulullah (ﷺ), jadi dia mengutus (lelaki) untuk mengikuti jejak mereka dan mereka ditangkap dan dibawa (kepada Nabi). Dia kemudian memerintahkan untuk memotong tangan dan kaki mereka dan mata mereka dilapisi dengan kepingan besi yang dipanaskan dan kemudian dia melemparkannya ke bawah sinar matahari hingga mereka mati. "Saya berkata, "Apa yang lebih buruk daripada apa yang orang-orang lakukan? Mereka meninggalkan Islam, melakukan pembunuhan dan pencurian. "Kemudian'Anbasa bin Sa `id berkata, "Demi Allah, saya tidak pernah mendengar kisah seperti ini hari ini. "Saya berkata, "Wahai Anbasa! Anda menolak penceritaan saya? "'Anbasa berkata, "Tidak, tetapi anda telah mengisahkan periwayatan itu sebagaimana mestinya. Demi Allah, orang-orang ini berada dalam kesejahteraan selama Syeikh ini (Abu Qilaba) ada di antara mereka. "Saya menambahkan, "Sesungguhnya dalam peristiwa ini telah ada tradisi yang ditetapkan oleh Rasulullah (ﷺ). Perawi itu menambahkan: Beberapa orang Ansari mendatangi Nabi (ﷺ) dan membincangkan beberapa perkara dengannya, seorang lelaki di antara mereka keluar dan dibunuh. Orang-orang itu mengejarnya dan lihatlah, teman mereka sedang berenang dalam darah. Mereka kembali kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata kepadanya, "Ya Rasulullah, kami telah menemui sahabat kami yang telah berbual dengan kami dan keluar sebelum kami, berenang dalam darah (terbunuh). "Rasulullah (ﷺ) keluar dan bertanya kepada mereka, "Siapa yang kamu curigai atau yang menurutmu telah membunuhnya? " Mereka berkata, "Kami berpendapat bahawa orang Yahudi telah membunuhnya. "Nabi ﷺ mengutus orang Yahudi dan bertanya kepada mereka, "Adakah kamu membunuh orang ini? " Mereka menjawab, "Tidak. "Dia bertanya kepada Al-Ansars, "Adakah anda setuju bahawa saya membiarkan lima puluh orang Yahudi bersumpah bahawa mereka tidak membunuhnya? " Mereka berkata, "Tidak penting bagi orang Yahudi untuk membunuh kita semua dan kemudian bersumpah palsu. "Dia berkata, "Maka adakah anda ingin menerima Diya setelah lima puluh dari anda telah bersumpah (bahawa orang-orang Yahudi telah membunuh lelaki anda)? " Mereka berkata, "Kami tidak akan mengangkat sumpah. "Kemudian Nabi (ﷺ) sendiri membayar mereka Diya (Darah-wang). "Perawi itu menambahkan, "Suku Hudhail menolak salah seorang lelaki mereka (kerana tingkah lakunya yang jahat) pada masa Kejahilan Pra-lslam. Kemudian, di tempat yang disebut Al-Batha'(dekat Mekah), lelaki itu menyerang keluarga Yaman pada waktu malam untuk mencuri dari mereka, tetapi a. lelaki dari keluarga memerhatikannya dan memukulnya dengan pedangnya dan membunuhnya. Suku Hudhail datang dan menangkap orang Yaman dan membawanya kepada `Umar pada musim Haji dan berkata, "Dia telah membunuh teman kita. "Orang Yaman itu berkata, "Tetapi orang-orang ini telah menolaknya (yakni teman mereka). "Umar berkata, "Biarkan lima puluh orang Hudhail bersumpah bahawa mereka tidak menolaknya. "Oleh itu, empat puluh sembilan dari mereka mengangkat sumpah dan kemudian seseorang dari mereka, datang dari Sham dan mereka memintanya untuk bersumpah serupa, tetapi dia membayar seribu Dirham, bukannya mengambil sumpah itu. Mereka memanggil lelaki lain sebagai gantinya dan lelaki baru itu bersalaman dengan saudara si mati. Beberapa orang berkata, "Kami dan lima puluh orang yang telah bersumpah palsu (Al-Qasama) berangkat dan ketika mereka sampai di suatu tempat bernama Nakhlah, hujan mulai turun sehingga mereka memasuki sebuah gua di gunung dan gua itu runtuh pada mereka. lima puluh orang yang bersumpah palsu dan semuanya mati kecuali dua orang yang bersalaman antara satu sama lain. Mereka berjaya melarikan diri tetapi batu jatuh di kaki saudara si mati dan mematahkannya dan kemudian dia selamat untuk satu tahun dan kemudian meninggal. "Saya selanjutnya mengatakan, "Abdul Malik bin Marwan menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang lelaki di Qisas (hukuman setara) kerana membunuh, berdasarkan penilaiannya pada Al-Qasama, tetapi kemudian dia menyesali penghakiman itu dan memerintahkan agar nama-nama lima puluh orang yang telah mengangkat sumpah (Al-Qasama), dihapus dari daftar dan dia mengasingkan mereka di Sham. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6899
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 37
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6900)
Diriwayatkan oleh Anas:
Seorang lelaki mengintip ke salah satu tempat kediaman Nabi. Nabi bangun dan mengarahkan kepala panah tajam (atau tongkat kayu) kepadanya untuk mencucuknya dengan diam-diam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6900
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 38
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6901)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa'd As-Sa'idi:
Seorang lelaki mengintip melalui lubang di pintu rumah Rasulullah (ﷺ) dan pada waktu itu, Rasulullah (ﷺ) mempunyai Midri (sisir besi atau tongkat) yang dengannya dia menggosok kepalanya. Oleh itu, ketika Rasulullah (ﷺ) melihatnya, dia berkata (kepadanya), "Sekiranya saya yakin bahawa anda melihat saya (melalui pintu), saya pasti akan melihat mata anda dengan batang besi tajam ini. "Rasulullah (ﷺ) menambahkan, "Meminta izin masuk telah diperintahkan agar seseorang tidak kelihatan tidak sah (pada apa yang ada di rumah itu tanpa izin dari orang-orangnya). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6901
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 38
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6902)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Abul Qasim berkata, "Sekiranya ada orang mengintip kamu tanpa izin kamu dan kamu mencucuknya dengan tongkat dan mencederakan matanya, kamu tidak akan disalahkan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6902
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 39
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6903)
Diriwayatkan Ash-Shu `bi:
Saya mendengar Abu Juhaifa berkata, "Saya bertanya kepada Ali. Sudahkah anda mendapat sastra Ilahi selain Al-Qur'an? " (Setelah dia berkata . . . selain dari apa yang dimiliki orang-orang? ) "Ali menjawab, "Demi Dia yang membuat gandum terbelah (bercambah) dan menciptakan jiwa, kita tidak mempunyai apa-apa kecuali apa yang ada di dalam Al-Quran dan kemampuan ( pemberian) untuk memahami Kitab Allah yang Dia boleh berikan kepada seseorang dan kita mempunyai apa yang tertulis dalam makalah ini.' Saya bertanya, 'Apa yang ditulis dalam makalah ini? 'Dia menjawab, 'Al- `Aql (peraturan Diya), tentang tebusan para tawanan dan Penghakiman bahawa seorang Muslim tidak boleh dibunuh di Qisas (persamaan hukuman) kerana membunuh seorang kafir. "(Lihat Hadis No. 283, Jilid 4)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6903
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 40
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6904)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Dua wanita dari suku Hudhail (bertempur satu sama lain) dan salah seorang dari mereka melemparkan (batu ke arah) yang lain, menyebabkan dia mengalami keguguran dan Rasulullah (ﷺ) memberikan keputusannya bahawa pembunuh janin harus berikan hamba lelaki atau perempuan (sebagai Diya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6904
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 41
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6905)
Diriwayatkan oleh ayah Hisham dari Al-Mughira bin Shu'ba:
'Umar berunding dengan para sahabat mengenai kes pengguguran wanita (disebabkan oleh orang lain). Al-Mughira berkata: Nabi (ﷺ) memberikan putusan bahawa budak lelaki atau perempuan harus diberikan (sebagai Diya). Kemudian Muhammad bin Maslama bersaksi bahawa dia telah menyaksikan Nabi (ﷺ) memberikan keputusan seperti itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6905
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 42
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6907)
Diriwayatkan ayah Hisham:
'Umar bertanya kepada orang-orang itu, "Siapa yang mendengar Nabi (ﷺ) memberikan keputusannya mengenai pengguguran? " Al-Mughira berkata, "Saya mendengar dia menilai bahawa budak lelaki atau perempuan harus diberikan (sebagai Diya). "Umar berkata, "Hadirkan seorang saksi untuk memberi keterangan atas keteranganmu. "Muhammad bin Maslama berkata, "Saya bersaksi bahawa Nabi (ﷺ) memberikan penghakiman seperti itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6907
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 42
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6908b)
Diriwayatkan oleh `Urwa:
Saya mendengar Al-Maghira bin Shu `ba menceritakan bahawa `Umar telah menasihati mereka mengenai kes pengguguran (sama seperti yang diceritakan dalam No. 42).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6908b
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 43
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6909)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) memberikan keputusan mengenai janin yang digugurkan dari wanita dari Bani Lihyan bahawa pembunuh janin harus memberikan budak lelaki atau perempuan (sebagai Diya) tetapi wanita yang diharuskan memberikan hamba itu, meninggal dunia , sehingga Rasulullah (ﷺ) memberikan putusan bahawa warisannya akan diberikan kepada anak-anaknya dan suaminya dan Diya dibayar oleh'Asaba.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6909
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 44
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6910)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Dua wanita dari Hudhail bertengkar satu sama lain dan salah satunya memukul yang lain dengan batu yang membunuhnya dan apa yang ada di rahimnya. Saudara-mara pembunuh dan saudara-mara mangsa menyerahkan kes mereka kepada Nabi (ﷺ) yang menilai bahawa Diya untuk janin adalah budak lelaki atau perempuan dan Diya untuk wanita yang dibunuh harus dibayar oleh'Asaba (dekat saudara) pembunuh.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6910
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 45
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6911)
Diriwayatkan oleh `Abdul- `Aziz:
Anas berkata, "Ketika Rasulullah (ﷺ) tiba di Madinah, Abu Talha memegang tanganku dan membawaku kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Anas adalah anak lelaki yang cerdas, jadi biarlah dia melayani anda. "Anas menambahkan, "Oleh itu saya melayani Nabi (ﷺ) di rumah dan dalam perjalanan; oleh Allah, dia tidak pernah mengatakan kepada saya untuk apa-apa yang saya lakukan: Mengapa anda melakukan ini seperti ini atau, untuk apa-apa yang saya tidak lakukan: 'Mengapa kamu tidak melakukan ini seperti ini? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6911
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 46
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6912)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada Diya bagi orang yang dibunuh oleh binatang atau orang yang terbunuh secara tidak sengaja dengan jatuh ke dalam sumur atau yang terbunuh di lombong. Dan seperlima dari Rikaz (harta yang dikuburkan sebelumnya) era Islam) harus diberikan kepada negara. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6912
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 47
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6913)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Tidak ada Diya bagi seseorang yang cedera atau dibunuh oleh binatang (berlaku tanpa seseorang untuk mengendalikannya) dan serupa juga, tidak ada Diya bagi orang yang jatuh dan mati di dalam sumur dan juga orang yang mati di lombong. Mengenai Ar-Rikaz (harta terkubur), seperlima daripadanya adalah untuk negara. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6913
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 48
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6914)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang membunuh seorang Mu'ahid (orang yang diberi janji perlindungan oleh orang-orang Islam) tidak akan mencium aroma Syurga walaupun harumnya dapat dicium pada jarak empat puluh tahun (dalam perjalanan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6914
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 49
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6915)
Diriwayatkan oleh Abu Juhaifa:
Saya bertanya kepada Ali: "Adakah anda mempunyai apa-apa sastera Ilahi selain dari apa yang ada dalam Al-Qur'an? " Atau, seperti yang pernah Uyaina katakan, "Terlepas dari apa yang dimiliki orang-orang? " Ali berkata, "Demi Dia yang membuat biji-bijian terbelah (bercambah) dan menciptakan jiwa, kita tidak mempunyai apa-apa kecuali apa yang ada di dalam Al-Quran dan kemampuan (karunia) memahami Kitab Allah yang Dia boleh kurniakan kepada seseorang, dengan dan apa yang tertulis dalam helaian kertas ini. "Saya bertanya, "Apa yang ada di kertas ini? " Dia menjawab, "Peraturan hukum Diya (uang Darah) dan (tebusan untuk) pembebasan tawanan dan penghakiman bahawa tidak ada orang Muslim yang harus dibunuh di Qisas (persamaan hukuman) kerana membunuh seorang Kafir (kafir).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6915
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 50
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6916)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
Nabi (ﷺ), "Jangan lebih mengutamakan beberapa nabi daripada yang lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6916
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 51
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6917)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Seorang Yahudi yang wajahnya ditampar (oleh seseorang), datang kepada Nabi (ﷺ) dan berkata, "Wahai Muhammad! Seorang lelaki dari sahabat Ansari kamu menampar saya. "Nabi (ﷺ) berkata, "Panggil dia". Mereka memanggilnya dan Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya, "Mengapa kamu menampar wajahnya? " Dia berkata, "Ya Rasulullah! Semasa saya melewati orang-orang Yahudi, saya mendengar dia berkata, 'Demi Dia yang memilih Musa di atas semua manusia.' Saya berkata (protes), 'Bahkan di atas Muhammad? 'Jadi saya menjadi marah dan menamparnya. "Nabi (ﷺ), "Jangan berikan aku keutamaan kepada nabi-nabi yang lain, kerana orang-orang akan menjadi tidak sedarkan diri pada hari kiamat dan aku akan menjadi orang pertama yang sedar dan lihatlah, aku akan mendapati Musa memegang salah satu tiang dari Arasy (dari Allah). Kemudian saya tidak akan tahu apakah dia telah sedar sebelum saya atau dia telah dibebaskan kerana tidak sedar di gunung (semasa hidup duniawi) yang diterimanya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6917
Rujukan dalam buku: Buku 87, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 83, Hadis 52
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: