Buku Kehendak Ilahi (Al-Qadar) (كتاب القدر )
Hadis: (6594)
Diriwayatkan `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ), yang benar dan benar-benar terinspirasi, berkata, "Masing-masing dari kamu dikumpulkan dalam rahim ibunya selama empat puluh hari dan kemudian berubah menjadi gumpalan untuk jangka waktu yang sama (empat puluh hari) dan berubah menjadi sekeping daging untuk jangka waktu yang sama (empat puluh hari) dan kemudian Allah mengutus seorang malaikat dan memerintahkannya untuk menulis empat perkara, iaitu, rezekinya, usianya dan apakah dia akan menjadi orang yang celaka atau yang diberkati (di akhirat) Kemudian jiwa itu dihembuskan ke dalam dirinya. Dan oleh Allah, seseorang di antara kamu (atau seorang lelaki) boleh melakukan perbuatan orang-orang neraka sehingga hanya ada satu hasta atau jarak seluas antara dia dan api, tetapi maka tulisan itu (yang telah diperintahkan oleh Allah kepada malaikat untuk menulisnya) mendahului dan dia melakukan perbuatan orang-orang Syurga dan memasukkannya; dan seorang lelaki boleh melakukan perbuatan orang-orang Syurga sehingga hanya ada satu hasta atau dua di antara dia dan Syurga dan kemudian tulisan itu mendahului dan dia melakukan perbuatan orang-orang Neraka dan memasukinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6594
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 593
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6595)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ), "Allah meletakkan malaikat yang menjaga rahim dan malaikat itu berkata, 'Ya Tuhan, air mani! Ya Tuhan, (sekarang) segumpal! Ya Tuhan, (sekarang) sekeping daging.' Dan kemudian, jika Allah ingin menyelesaikan ciptaannya, malaikat bertanya, 'Ya Tuhan, (adakah itu) lelaki atau wanita? Orang yang celaka (pelaku kejahatan) atau yang diberkati (pelaku kebaikan)? ketentuannya? Berapa umurnya? ' Jadi semua itu ditulis semasa makhluk itu masih dalam rahim ibu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6595
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 594
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6596)
Diriwayatkan oleh `Imran bin Husain:
Seorang lelaki berkata, "Ya Rasulullah! Bolehkah orang-orang Syurga dikenali (dibezakan) dari orang-orang Neraka; Nabi (ﷺ) menjawab, "Ya. "Orang itu berkata, "Mengapa orang (mencuba) untuk) melakukan (kebaikan) perbuatan? "Nabi bersabda, "Setiap orang akan melakukan perbuatan yang telah diciptakannya untuk dilakukan atau dia akan melakukan perbuatan-perbuatan yang akan dipermudahkan baginya untuk dilakukan. "melakukan perbuatan-perbuatan yang akan membawanya ke tempat yang ditakdirkan di mana dia telah diciptakan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6596
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 595
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6597)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ); ditanya mengenai keturunan orang kafir. Dia berkata, "Allah mengetahui apa yang akan mereka lakukan (sekiranya mereka hidup).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6597
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 596
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6598)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) ditanya mengenai keturunan orang kafir. Dia berkata, "Allah mengetahui apa yang akan mereka lakukan (sekiranya mereka hidup). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6598
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 597
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6599)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada anak yang dilahirkan melainkan mempunyai Agama Islam, tetapi ibu bapanya mengubahnya menjadi Yahudi atau Kristian. Sama seperti kamu menolong binatang-binatang itu melahirkan. Adakah di antara keturunan mereka ada yang dimutilasi sebelumnya anda mencacatkan mereka sendiri? " Orang-orang itu berkata, "Ya Rasulullah! Apa pendapat anda tentang mereka (dari mereka) yang mati muda? " Nabi (ﷺ), "Allah mengetahui apa yang akan mereka lakukan (sekiranya mereka hidup). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6599
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 597
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6601)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada wanita yang harus meminta perceraian saudara perempuannya (Muslim) untuk menggantikannya, tetapi dia harus menikahi lelaki itu (tanpa memaksanya untuk menceraikan isterinya yang lain), kerana dia tidak akan memiliki apa-apa tetapi apa yang Allah telah tulis untuknya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6601
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 598
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6602)
Diriwayatkan oleh Usama:
Ketika saya bersama Nabi (ﷺ), Ubai bin Ka `b dan Mu `adh juga duduk bersamanya, datang kepadanya seorang utusan dari salah seorang puterinya, memberitahunya bahawa anaknya berada di ambang kematian. Nabi (ﷺ) memberitahu utusan itu untuk memberitahunya,“ Sesungguhnya bagi Allah apa yang Dia ambil dan bagi Allah apa yang Dia berikan dan semuanya mempunyai waktu (had) yang tetap. Jadi (dia harus) bersabar dan mencari Pahala Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6602
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 599
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6603)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Ketika dia sedang duduk bersama Nabi (sallallahu alaihi wasallam), seorang lelaki dari Ansar datang dan berkata, "Ya Rasulullah! Kami mendapat budak perempuan dari tawanan perang dan kami menyukai harta benda; apa pendapat anda tentang coitus interruptus? " Rasulullah (ﷺ), "Adakah kamu melakukan itu? Lebih baik kamu tidak melakukannya, kerana tidak ada jiwa yang telah ditentukan oleh Allah untuk wujud tetapi akan diciptakan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6603
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 600
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6604)
Diriwayatkan Hudhaifa:
Nabi (ﷺ) pernah menyampaikan pidato di hadapan kami di mana dia tidak meninggalkan apa-apa kecuali menyebutkan (tentang) semua yang akan terjadi hingga kiamat. Sebilangan dari kita menyimpan bahawa fikiran kita dan ada yang melupakannya. (Selepas ucapan itu) Saya biasa melihat peristiwa yang berlaku (yang telah disebut dalam ucapan itu) tetapi saya telah melupakannya (sebelum kejadian). Kemudian saya akan mengenali peristiwa seperti lelaki mengenali lelaki lain yang tidak hadir dan kemudian melihat dan mengenalinya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6604
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 601
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6605)
Diriwayatkan `Ali:
Ketika kami duduk bersama Nabi (ﷺ) yang memiliki tongkat yang sedang mengorek bumi, dia menundukkan kepalanya dan berkata, "Tidak ada seorangpun di antara kamu melainkan tempatnya ditugaskan di Api atau di Firdaus. "Kemudian seorang lelaki dari orang itu berkata, "Tidakkah kita bergantung pada ini, ya Rasulullah? " Nabi (ﷺ), "Tidak, tetapi teruskanlah dan lakukanlah perbuatanmu, kerana semua orang mudah melakukan perbuatan seperti itu (seperti yang akan membawanya ke tempatnya). "Nabi (ﷺ) kemudian membacakan Ayat: 'Adapun orang yang bersedekah dan bertakwa kepada Allah . .'(92. 5)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6605
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 602
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 92.5
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6606)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Kami menyaksikan bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ) Khaibar (kempen). Rasulullah (ﷺ) memberitahu para sahabatnya tentang seorang lelaki yang mengaku sebagai seorang Muslim, "Orang ini berasal dari orang-orang neraka. "Ketika pertempuran dimulakan, lelaki itu bertempur dengan gagah berani dan mendapat banyak luka dan lumpuh. Mengenai hal itu, seorang lelaki dari kalangan sahabat Nabi (ﷺ) datang dan berkata, "Ya Rasulullah! Adakah kamu tahu apa yang telah dilakukan oleh orang yang kamu gambarkan sebagai orang-orang Neraka itu? Dia telah berjuang dengan gagah berani kerana Allah dan dia telah menerima banyak luka. "Nabi (ﷺ), "Tetapi dia benar-benar salah satu dari orang-orang neraka. "Sebilangan umat Islam akan ragu-ragu mengenai pernyataan itu. Jadi ketika lelaki itu berada dalam keadaan itu, rasa sakit yang disebabkan oleh luka itu sangat menyusahkannya sehingga dia meletakkan tangannya ke dalam bergetar dan mengeluarkan anak panah dan bunuh diri dengannya. Keluarlah beberapa orang dari kalangan orang-orang Islam kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Allah telah membuat pernyataan anda benar. Jadi-dan-begitu telah membunuh diri. "Rasulullah (ﷺ), "Wahai Bilal! Bangun dan umumkan di depan umum: Tidak ada yang akan memasuki Syurga melainkan orang yang beriman dan Allah mungkin menyokong agama ini (Islam) dengan orang yang fasik. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6606
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 603
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6607)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Ada seorang lelaki yang berperang paling berani dari semua umat Islam bagi pihak umat Islam dalam pertempuran (Ghazwa) bersama-sama dengan Nabi. Nabi ﷺ memandangnya dan berkata. "Sekiranya ada yang ingin melihat seorang lelaki dari orang-orang api, biarkan dia melihat ini (orang yang berani). "Setelah itu, seorang lelaki dari orang-orang (Muslim) mengikutinya dan dia berada dalam keadaan seperti itu, berjuang keras melawan orang-orang kafir hingga dia terluka dan kemudian dia bergegas mengakhiri hidupnya dengan meletakkan pedangnya di antara payudaranya (dan menekan dengan kuat) hingga keluar di antara bahunya. Kemudian lelaki itu (yang memerhatikan orang itu) pergi dengan cepat kepada Nabi (ﷺ) dan berkata, "Saya bersaksi bahawa anda adalah Rasulullah (ﷺ)!" Nabi ﷺ bertanya kepadanya, "Mengapa kamu mengatakannya? " Dia berkata, "Anda mengatakan tentang begitu-dan-begitu, 'Jika ada yang ingin melihat seorang lelaki dari orang-orang api, dia harus memandangnya.' Dia berperang dengan paling berani dari kita semua atas nama umat Islam dan saya tahu bahawa dia tidak akan mati sebagai seorang Muslim (Syuhada). Oleh itu, ketika dia terluka, dia bergegas mati dan bunuh diri. "Di sana, Nabi (ﷺ), "Seseorang boleh melakukan perbuatan orang-orang neraka padahal sebenarnya dia adalah salah seorang ahli syurga dan dia boleh melakukan perbuatan orang-orang surga padahal sebenarnya dia kepunyaan orang-orang api dan sesungguhnya, (balasan) perbuatan itu ditentukan oleh tindakan terakhir (perbuatan) ".Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6607
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 604
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6608)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) melarang bernazar dan berkata, "Sebenarnya, bernazar tidak menghalangi apa-apa, tetapi menyusahkan untuk menghabiskan hartanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6608
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 605
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6609)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) bersabda (bahawa Allah berfirman), "Bersumpah tidak akan membawa kepada anak Adam apa-apa yang belum saya tulis mengenai nasibnya, tetapi bernazar dikenakan kepadanya dengan cara penentuan sebelumnya. Melalui nazar, saya membuat orang yang sengsara menghabiskan hartanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6609
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 606
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6610)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Semasa kami bersama Rasulullah (ﷺ) dalam pertempuran suci, kami tidak pernah naik bukit atau mencapai puncaknya atau turun ke lembah tetapi bersuara dengan Takbir. Rasulullah (ﷺ) mendekati kami dan berkata, "Wahai manusia! Janganlah kamu bersusah payah, kerana kamu tidak memanggil orang pekak atau yang tidak hadir, tetapi kamu memanggil Pendengar yang Maha Mendengar, yang Maha Melihat. "Nabi (ﷺ) kemudian berkata, "Wahai Abdullah bin Qais! Akankah aku ajarkan kepadamu sebuah kalimat yang berasal dari harta surga? (Yaitu): 'La haula wala quwata illa billah. (Tidak ada kekuatan atau kekuatan kecuali dengan Allah).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6610
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 607
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6611)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Bahwa Nabi (ﷺ), "Tidak ada khalifah yang dilantik melainkan mempunyai dua kelompok penasihat: Satu kelompok menasihatinya untuk berbuat baik dan mendesaknya untuk menerimanya dan kelompok yang lain menasihatinya untuk berbuat buruk dan mendesaknya untuk menerimanya; dan yang dilindungi adalah yang dilindungi Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6611
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 608
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6612)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Saya tidak melihat apa-apa yang menyerupai dosa kecil seperti apa yang dikatakan oleh Abu Huraira dari Nabi, yang berkata, "Allah telah menulis untuk anak Adam bahagian zina yang tidak dapat dielakkan sama ada dia menyedarinya atau tidak: Perzinaan mata adalah melihat (pada sesuatu yang berdosa untuk dilihat) dan perzinaan lidah adalah untuk mengucapkan (apa yang haram diucapkan) dan keinginan dan kehendak dalaman diri (zina) dan bahagian peribadi mengubahnya menjadi kenyataan atau menahan diri daripada tunduk pada godaan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6612
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 609
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6613)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
(mengenai Ayat) "Dan Kami memberikan penglihatan (Naik ke langit" Miraj ") yang Kami tunjukkan kepada kamu (Wahai Muhammad sebagai saksi mata yang sebenarnya) tetapi sebagai percobaan bagi umat manusia.' (17. 60): Rasul Allah benar-benar melihat dengan matanya sendiri penglihatan (semua hal yang ditunjukkan kepadanya) pada malam Perjalanan Malamnya ke Yerusalem (dan kemudian ke langit) . Pohon terkutuk yang disebutkan dalam Al-Qur'an'an adalah pohon Az-Zaqqum.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6613
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 610
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 17.60
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6614)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) berkata, "Adam dan Musa saling bertengkar. Musa berkata kepada Adam. "Wahai Adam! Kamu adalah ayah kami yang mengecewakan kami dan menjadikan kami keluar dari Syurga. "Kemudian Adam berkata kepadanya, "Wahai Musa! Allah menyukai kamu dengan ucapan-Nya (berbicara dengan kamu secara langsung) dan Dia menulis (Taurat) untuk kamu dengan Tangan-Nya sendiri. Adakah kamu menyalahkan aku atas tindakan yang telah ditulis oleh Allah dalam takdirku empat puluh tahun sebelum penciptaan saya? ' Maka Adam mengelirukan Musa, Adam mengelirukan Musa, "Nabi (ﷺ) menambahkan, mengulangi Pernyataan itu tiga kali.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6614
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 611
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6615)
Warrad yang Diriwayatkan oleh:
(hamba Al-Mughira bin Shu `ba yang dibebaskan) Muawiya menulis surat kepada Mughira.'Tulislah kepadaku apa yang kamu dengar Nabi (ﷺ) setelah solat nya.' Maka Al-Mughira mendikte saya dan berkata, "Saya mendengar Nabi (ﷺ) berkata setelah solat , 'Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah Sendiri yang tidak mempunyai pasangan. Ya Allah! Tidak ada yang dapat menahan apa yang Engkau berikan dan tidak ada yang dapat memberikan apa yang Engkau pegang dan kekayaan seorang lelaki tidak berguna di hadapan-Mu (iaitu, hanya perbuatan baik yang bernilai).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6615
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 612
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6616)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Berlindunglah kepada Allah dari kesulitan yang ditimpa malapetaka, dari mempunyai akhir yang buruk dan nasib yang buruk dan dari kegembiraan jahat dari musuh-musuhmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6616
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 613
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6617)
Diriwayatkan `Abdullah:
Ketika bersumpah, Nabi (ﷺ) selalu berkata, "Tidak, oleh Dia yang mengubah hati. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6617
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 614
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6618)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) berkata kepada Ibn Saiyad, "Aku telah merahsiakan untukmu Ibn Saiyad berkata, "Ad-Dukh. "Nabi berkata, "Diamlah, kerana kamu tidak boleh melampaui batasmu (atau kamu tidak boleh melampaui apa yang telah ditentukan sebelumnya untukmu). "Mengenai itu, Umar berkata (kepada Nabi (ﷺ)), "Izinkan saya memotong lehernya!" Nabi bersabda, "Tinggalkan dia, karena jika dia adalah dia (yaitu, Ad-Dajjal), maka kamu tidak akan dapat mengatasinya dan jika dia tidak, maka kamu tidak akan mendapat kebaikan dengan membunuhnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6618
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 615
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6619)
Diriwayatkan `Aisyah:
Saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai wabak itu. Dia berkata, "Itu adalah cara penyiksaan yang biasa Allah kirimkan kepada siapa pun yang dikehendaki-Nya, tetapi Dia menjadikannya sumber rahmat bagi orang-orang yang beriman, bagi siapa saja yang tinggal di kota di mana penyakit ini ada. dan tetap di sana dan tidak meninggalkan kota itu, tetapi bersabar dan mengharapkan pahala Allah dan mengetahui bahawa tidak ada yang akan menimpanya kecuali apa yang telah ditulis oleh Allah untuknya, maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang mati syahid. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6619
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 616
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6620)
Diriwayatkan oleh Al-Bara'bin'Azib:
Saya melihat Nabi (ﷺ) pada hari pertempuran Al-Khandaq, membawa bumi bersama kami dan berkata, "Demi Allah, tanpa Allah kami tidak akan mendapat petunjuk, kami juga tidak akan berpuasa dan tidak juga berdoa. Ya Allah! Turunkan Sakina (ketenangan) ke atas kami dan tegakkan kaki kami ketika kami bertemu (musuh). Orang-orang kafir telah memberontak terhadap kami, tetapi jika mereka ingin membuat kami menderita (yaitu, memerangi kami) kami menolak (melarikan diri). "(Lihat Hadis No. 430, Jilid 5).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6620
Rujukan dalam buku: Buku 82, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 77, Hadis 617
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: