Buku Makanan, Makanan (كتاب الأطعمة )
Hadis: (5373)
Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Ash `ari:
Nabi (ﷺ), "Berikan makanan kepada orang yang lapar, kunjungi orang sakit dan lepaskan (bebaskan) orang yang ditawan (dengan membayar tebusannya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5373
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 286
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5374)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Keluarga Muhammad tidak memakan makanan mereka selama tiga hari berturut-turut sehingga dia meninggal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5374
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 287
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5375)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Suatu ketika saya dalam keadaan keletihan (kerana lapar yang teruk), saya bertemu dengan'Umar bin Al-Khattab, jadi saya memintanya untuk membacakan satu ayat dari Kitab Allah kepada saya. Dia memasuki rumahnya dan menafsirkannya kepada saya. (Kemudian saya keluar dan) setelah berjalan dalam jarak dekat, saya jatuh di muka kerana keletihan dan lapar yang teruk. Tiba-tiba saya melihat Rasul Allah berdiri di kepala saya. Dia berkata, "Wahai Abu Huraira!" Saya menjawab, "Labbaik, ya Rasulullah (ﷺ) dan Sadaik!" Kemudian dia memegang tangan saya dan membuat saya bangun. Kemudian dia tahu apa yang saya derita. Dia membawa saya ke rumahnya dan memesan semangkuk susu besar untuk saya. Saya meminumnya dan dia berkata, "Minum lebih banyak, wahai Abu Hirr!" Oleh itu, saya minum lagi, di mana dia kembali berkata, "Minum lebih banyak. "Oleh itu, saya minum lebih banyak sehingga perut saya kenyang dan kelihatan seperti mangkuk. Setelah itu saya bertemu dengan Umar dan menceritakan kepadanya apa yang telah terjadi kepada saya dan berkata kepadanya, "Seseorang, yang lebih berhak daripada anda, wahai Umar, mengambil alih kes itu. Demi Allah, saya meminta anda untuk membaca ayat untuk saya semasa saya mengetahuinya lebih baik daripada anda. "Mengenai itu Umar berkata kepada saya, "Demi Allah, jika saya mengaku dan menghiburkan anda, itu akan lebih saya sayangi daripada memiliki unta merah yang bagus.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5375
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 287
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5376)
Diriwayatkan oleh Umar bin Abi Salama:
Saya adalah seorang budak lelaki di bawah jagaan Rasulullah (ﷺ) dan tangan saya sering mengelilingi pinggan ketika saya sedang makan. Maka Rasulullah (ﷺ) berkata kepadaku, 'Wahai anak lelaki! Sebutkan Nama Allah dan makan dengan tangan kanan anda dan makanlah pinggan yang lebih dekat dengan anda. "Sejak itu saya telah menerapkan arahan tersebut ketika makan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5376
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 288
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5377)
Diriwayatkan oleh Umar bin Al Salama:
Siapa anak Um Salama, isteri Nabi: Suatu ketika saya makan bersama Rasulullah (ﷺ) dan saya makan dari semua sisi pinggan. Maka Rasulullah (ﷺ) berkata kepada saya, "Makanlah dari pinggan apa yang lebih dekat dengan kamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5377
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 289
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5378)
Diriwayatkan oleh Wahb bin Kaisan Abi Nu'aim:
Makanan dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) sementara anak tirinya, Umar bin Abi Salama turut bersamanya. Rasulullah (ﷺ) kepadanya, "Sebutkan nama Allah dan makanlah pinggan yang lebih dekat dengan kamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5378
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 290
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5379)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang tukang jahit mengajak Rasulullah (ﷺ) untuk makan yang telah disiapkannya. Saya pergi bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ) dan melihatnya mencari makan labu dari pelbagai sisi hidangan. Sejak hari itu saya suka makan labu. Umar bin Abi Salama berkata: Nabi, berkata kepadaku, "Makanlah dengan tangan kananmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5379
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 291
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5380)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) suka sekali mulai melakukan perkara dari sebelah kanan apabila memungkinkan, dalam melakukan wuduk, memakai kasutnya dan menyisir rambutnya. (Al-Ash'ath berkata: Nabi (ﷺ) pernah melakukannya dalam semua urusannya.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5380
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 292
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5381)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Abu Talha berkata kepada Um Sulaim, "Saya telah mendengar suara Rasulullah (ﷺ) yang lemah dan saya rasa dia lapar. Adakah anda mendapat sesuatu untuk dimakan? " Dia mengeluarkan sebilangan roti roti barli, lalu mengambil kepingan penutup mukanya dan membungkus roti itu di dalamnya dan menolaknya ke bawah pakaian saya dan membalikkannya ke seluruh tubuh saya dan menghantar saya ke Rasulullah (ﷺ). Saya pergi dengan itu dan menemui Rasulullah (ﷺ) di masjid bersama beberapa orang. Saya berdiri di dekat mereka dan Rasulullah (ﷺ) bertanya kepada saya, "Adakah kamu telah dihantar oleh Abu Talha? " Saya cakap ya. "Dia bertanya, "Dengan sedikit makanan (untuk kita)? " Saya cakap ya. "Kemudian Rasulullah (ﷺ) berkata kepada semua orang yang bersamanya, "Bangunlah!" Dia berangkat (dan semua orang menemaninya) dan saya terus mendahului mereka sehingga saya sampai di Abu Talha. Abu Talha kemudian berkata, "Wahai Um Sulaim! Rasulullah (ﷺ) telah datang bersama dengan orang-orang dan kami tidak mempunyai cukup makanan untuk memberi makan kepada mereka semua. "Dia berkata, "Allah dan Rasulnya lebih mengetahui. "Maka Abu Talha keluar sehinggalah dia menemui Rasulullah (ﷺ). Kemudian Abu Talha dan Rasulullah (ﷺ) datang dan masuk ke dalam rumah. Rasul Allah bersabda, "Um Sulaim! Bawalah apa sahaja yang kamu miliki. "Dia membawa roti itu. Nabi (ﷺ) memerintahkan agar ia dihancurkan menjadi potongan-potongan kecil dan Um Sulaim menekan kulit mentega di atasnya. Kemudian Rasul Allah mengatakan apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah kepadanya (untuk memberkati makanan) dan kemudian menambahkan, "Akui sepuluh (lelaki). "Oleh itu, mereka diterima, makan isi mereka dan keluar. Nabi (ﷺ) kemudian berkata, "Akui sepuluh (lebih). "Mereka dimasukkan, makan penuh dan keluar. Dia sekali lagi berkata, "Akui sepuluh lagi!" Mereka diterima, makan isi dan keluar. Dia mengaku sepuluh orang lagi dan oleh itu semua orang makan isi mereka dan mereka adalah lapan puluh orang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5381
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 293
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5382)
Diriwayatkan oleh `Abdur-Rahman bin Abu Bakr:
Kami seratus tiga puluh orang duduk bersama Nabi. Nabi (ﷺ), "Apakah ada di antara kamu ada makanan bersamanya? " Ia berlaku bahawa seorang lelaki mempunyai satu Sa tepung gandum (atau lebih) yang kemudian menjadi doh. Selepas beberapa ketika, seorang kafir tinggi lengang datang, membawa beberapa domba. Nabi (ﷺ) bertanya,‘ Adakah kamu akan menjual kami (seekor domba), atau memberikannya kepada kami sebagai hadiah? ”Orang kafir itu berkata,“ Tidak, tetapi aku akan menjualnya ”Maka Nabi membeli daripadanya seekor domba yang disembelih dan kemudian Nabi (ﷺ) memerintahkan agar hati, ginjal, paru-paru dan jantung, dsb. , domba-domba itu dipanggang. Demi Allah, tidak satu pun dari seratus tiga puluh orang itu tetapi mempunyai bahagiannya dari perkara-perkara itu Nabi (ﷺ) memberi kepada mereka yang hadir dan juga menyimpan sebilangan untuk mereka yang tidak hadir Dia kemudian menghidangkan biri-biri yang dimasak di dalam dua dulang besar dan kita semua makan bersama-sama dengan isi kita; namun masih ada bahagiannya di dalamnya dua dulang yang saya bawa di atas unta.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5382
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 294
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5383)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) wafat ketika kita memuaskan kelaparan kita dengan dua perkara hitam, seperti kurma dan air.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5383
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 295
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5384)
Diriwayatkan oleh Suwaid bin An-Nu `man:
Kami keluar bersama Rasulullah (ﷺ) ke Khaibar dan ketika kami berada di As-Sahba', (Yahya, seorang sub-perawi berkata, "As-Sahba'adalah tempat pada jarak perjalanan satu hari ke Khaibar). "Rasulullah (ﷺ) meminta orang-orang membawa makanan mereka, tetapi tidak ada apa-apa dengan orang-orang kecuali Sawiq. Oleh itu, kita semua mengunyah dan memakannya. Kemudian Nabi (ﷺ) meminta air dan dia membilas mulutnya dan kami juga membilas mulut kami. Kemudian dia memimpin kami dalam solat Maghrib tanpa berwuduk (sekali lagi).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5384
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 296
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5385)
Diriwayatkan Qatada:
Kami berada di syarikat Anas yang tukang roti bersamanya. Anas berkata, Nabi (ﷺ) tidak memakan roti nipis, atau seekor domba panggang hingga dia menemui Allah (wafat).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5385
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 297
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5386)
Diriwayatkan oleh Anas:
Sepengetahuan saya, Nabi (ﷺ) sama sekali tidak mengambil makanannya di dalam dulang besar, juga tidak pernah makan roti nipis yang dipanggang dengan baik, juga tidak pernah makan di meja makan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5386
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 298
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5387)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) menghentikan perkahwinannya dengan Safiyya. Saya mengajak orang-orang Islam ke jamuan perkahwinannya. Dia memerintahkan agar seprai kulit dibentangkan. Kemudian kurma, yoghurt kering dan mentega diletakkan di atas kepingan tersebut. Anas menambahkan: Nabi (ﷺ) mengakhiri pernikahannya dengan Safiyya (dalam perjalanan) di mana Hais (hidangan manis) disajikan di atas meja makan kulit.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5387
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 299
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.234 , 4.24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5388)
Diriwayatkan oleh Wahb bin Kaisan:
Orang-orang Sham mengejek Abdullah bin Az-Zubair dengan memanggilnya "Anak Dhatin-Nataqain" (wanita yang mempunyai dua tali pinggang). (Ibunya) (Asma, berkata kepadanya, "Wahai anakku! Mereka mengejekmu dengan" Nataqain ". Adakah kamu tahu apa itu Nataqain? Itulah tali pinggang pinggang saya yang saya bahagikan kepada dua bahagian. Saya mengikat kulit air Rasulullah (ﷺ) dengan satu bahagian dan dengan bahagian yang lain saya mengikat bekas makanannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5388
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 300
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5389)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
bahawa ibu saudaranya, Um Hufaid binti Al-Harith bin Hazn, menghadiahkan kepada Nabi (ﷺ) mentega, yoghurt kering dan mastigur. Nabi (ﷺ) mengajak orang-orang ke mastigure tersebut dan mereka dimakan di atas meja makannya, tetapi Nabi (ﷺ) tidak memakannya, seolah-olah dia tidak menyukainya. Walaupun begitu. jika memakannya tidak sah, orang-orang tidak akan memakannya di atas meja makan Nabi (ﷺ) dan dia juga tidak memerintahkan agar mereka dimakan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5389
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 301
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5390)
Diriwayatkan oleh Suwaid bin An-Nu `man:
bahawa ketika mereka bersama Nabi (ﷺ) di As-Sahba’ yang berada dalam jarak perjalanan satu hari dari Khaibar, solat menjadi tepat dan Nabi (ﷺ) meminta orang-orang untuk makanan tetapi tidak ada apa-apa dengan orang-orang kecuali Sawiq. Dia memakannya dan kami makan bersamanya dan kemudian dia meminta air dan membilas mulutnya (dengan itu) dan kemudian menunaikan solat (Maghrib) dan kami juga menunaikan solat tetapi Nabi tidak melakukan wudhu (sekali lagi setelah memakan Sawiq.).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5390
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 302
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5391)
Diriwayatkan oleh Khalid bin Al-Walid:
Bahwa dia pergi bersama Rasulullah (ﷺ) ke rumah Maimuna, yang merupakan ibu saudaranya dan Ibn `Abbas. Dia menjumpai dengan mastigure panggang yang dibawa oleh kakaknya Hufaida binti Al-Harith dari Najd. Maimuna menghadirkan mastigure di hadapan Rasulullah (ﷺ) yang jarang mula memakan makanan yang tidak dikenali sebelum dijelaskan dan dinamakan untuknya. (Tetapi ketika itu) Rasulullah (ﷺ) mengulurkan tangannya ke arah (daging) mastigure yang mana seorang wanita dari antara mereka yang hadir, berkata, "Anda harus memberitahu Rasulullah (ﷺ) tentang apa yang telah anda sampaikan kepadanya. Ya Rasulullah! Ini adalah daging mastigure. "(Setelah mengetahui hal itu) Rasulullah (ﷺ) menarik tangannya dari daging mastigure. Khalid bin Al-Walid berkata, "Ya Rasulullah! Adakah ini haram dimakan? " Rasulullah (ﷺ) menjawab, "Tidak, tetapi tidak dijumpai di negeri umatku, jadi aku tidak menyukainya. "Khalid berkata, "Kemudian saya menarik mastigure (daging) ke arah saya dan memakannya sementara Rasulullah (ﷺ) melihat saya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5391
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 303
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5392)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Makanan untuk dua orang mencukupi untuk tiga orang dan makanan tiga orang mencukupi untuk empat orang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5392
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 304
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5393)
Diriwayatkan oleh Nafi `:
Ibn `Umar tidak pernah mengambil makanannya kecuali seorang miskin dipanggil untuk makan bersamanya. Pada suatu hari saya membawa seorang miskin untuk makan bersamanya, lelaki itu makan terlalu banyak, di mana Ibn `Umar berkata, "Wahai Nafi `! Jangan biarkan orang ini memasuki rumah saya, kerana saya mendengar Nabi (ﷺ) berkata, " Seorang mukmin makan dalam satu usus (puas dengan sedikit makanan) dan seorang kafir (tidak beriman) makan dalam tujuh usus (makan banyak makanan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5393
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 305
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5394)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ) bersabda,“ Seorang mukmin makan dalam satu usus (puas dengan sedikit makanan) dan seorang kafir (orang yang tidak beriman) atau orang munafik makan dalam tujuh usus (makan terlalu banyak).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5394
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 306
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5395)
Diriwayatkan oleh `Amr:
Abu Nahik adalah pemakan rakus. Ibn `Umar berkata kepadanya, "Rasulullah (ﷺ), "Seorang Kafir (tidak beriman) makan dalam tujuh usus (makan banyak). "Pada itu Abu Nahik berkata, "Tetapi aku percaya kepada Allah dan Rasul-Nya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5395
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 307
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5396)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Seorang Muslim makan dalam satu usus (iaitu dia puas dengan sedikit makanan) sementara seorang Kafir (tidak beriman) makan dalam tujuh usus (makan banyak).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5396
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 308
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5397)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Seorang lelaki biasa makan banyak, tetapi ketika dia memeluk Islam, dia mula kurang makan. Itu disebutkan kepada Nabi (ﷺ) yang kemudian berkata, "Seorang mukmin makan dalam satu usus (puas dengan sedikit makanan) dan seorang Kafir makan dalam tujuh usus (makan banyak). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5397
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 309
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5398)
Diriwayatkan oleh Abu Juhaifa:
Rasulullah (ﷺ), "Aku tidak mengambil makanan sambil bersandar (terhadap sesuatu).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5398
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 310
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5399)
Diriwayatkan oleh Abu Juhaifa:
Semasa saya bersama Nabi (ﷺ), dia berkata kepada seorang lelaki yang bersamanya, "Saya tidak mengambil makanan saya sambil bersandar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5399
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 311
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5400)
Diriwayatkan oleh Khalid bin Al-Walid:
"Sebuah mastigure panggang dibawa kepada Nabi (ﷺ) yang menghulurkan tangannya ke arahnya untuk memakannya. Tetapi dikatakan kepadanya, "Ini adalah mastigure. "Oleh itu dia menarik tangannya. Khalid bertanya, "Apakah haram makan? "Nabi bersabda, "Tidak, tetapi itu tidak dijumpai di tanah umatku dan oleh sebab itu aku tidak suka memakannya. "Maka Khalid mulai memakannya ketika Rasulullah (ﷺ) memerhatikannya. An-Nadr berkata: 'Al-Khazira'(disediakan) dari dedak sementara'Al-Harira'disediakan dari susu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5400
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 312
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5401)
Diriwayatkan'Urban bin Malik:
yang menghadiri perang Badar dan berasal dari orang-orang Ansar, bahawa dia datang kepada Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Saya telah kehilangan penglihatan saya dan saya memimpin umat saya dalam solat (sebagai seorang Imam). Ketika hujan , lembah yang berada di antara saya dan umat saya, mengalir dengan air dan kemudian saya tidak dapat pergi ke masjid mereka untuk memimpin mereka dalam solat . Ya Rasulullah! Saya berharap agar kamu dapat datang dan berdoa di rumah saya sehingga Saya boleh menganggapnya sebagai tempat solat . Nabi (ﷺ), "Insya Allah, saya akan melakukannya. "Keesokan paginya, segera setelah matahari terbit, Rasulullah (ﷺ) datang bersama Abu Bakar. ﷺ) meminta izin untuk masuk dan saya mengakuinya. Nabi (ﷺ) tidak duduk sehinggalah dia memasuki rumah dan berkata kepada saya, "Di mana anda suka saya berdoa di rumah anda? " di rumah saya di mana dia berdiri dan berkata, "Allahu Akbar. "Kami berbaris di belakangnya dan dia solat dua rakaat dan menyelesaikannya dengan Taslim. Kami kemudian memintanya untuk tinggal untuk makan khas Khazira yang kami telah menyediakan. Sebilangan besar lelaki dari kawasan bersebelahan berkumpul di rumah itu. Salah seorang dari mereka berkata, "Mana Malik bin Ad-Dukhshun? " Seorang lelaki lain berkata, "Dia seorang munafik dan tidak mengasihi Allah dan Rasul-Nya. "Nabi berkata, "Jangan katakan demikian. Tidakkah kamu menyangka bahawa dia telah berkata: " Tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah, "mencari keredhaan Allah? Orang itu berkata, "Allah dan Rasul-Nya lebih tahu, tetapi kami telah selalu melihat dia bercampur dengan orang munafik dan memberi mereka nasihat. "Nabi (ﷺ), "Allah telah melarang api neraka bagi mereka yang bersaksi bahawa tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah, mencari keredhaan Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5401
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 313
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5402)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Bibi saya menghadiahkan mastigur, panggang, susu dan susu kepada Nabi (ﷺ). Mastigur itu diletakkan di atas meja makannya dan jika tidak sah makan, ia tidak akan diletakkan di situ. Nabi (ﷺ) meminum susu dan memakan Iqt sahaja.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5402
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 314
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5403)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Kami selalu gembira pada hari Jumaat, kerana ada seorang wanita tua yang biasa mencabut akar Silq dan memasukkannya ke dalam periuk memasak dengan sebilangan barli. Setelah selesai solat , kami akan mengunjunginya dan dia akan menyampaikan hidangan itu di hadapan kami. Oleh itu, kita selalu gembira pada hari Jumaat kerana itu dan kita tidak pernah mengambil makanan atau tidur siang kecuali selepas solat Jumaat. Demi Allah, makanan itu tidak mengandungi lemak.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5403
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 315
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5404)
Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas:
Nabi (ﷺ) memakan daging bahu (dengan memotong daging dengan giginya) dan kemudian bangun dan menunaikan solat tanpa berwuduk lagi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5404
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 316
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5405)
Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas:
Nabi (ﷺ) mengeluarkan tulang dengan daging di atasnya dari periuk memasak dan memakannya dan kemudian menunaikan solat tanpa berwuduk lagi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5405
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 316
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5406)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Kami keluar menuju Mekah bersama Nabi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5406
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 317
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5407)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Suatu ketika, semasa saya duduk bersama para sahabat Nabi ﷺ di sebuah stesen di jalan menuju Mekah dan Rasulullah (ﷺ) sedang berada di hadapan kami dan semua orang mengimani Ihram ketika saya tidak. Rakan saya, melihat seorang onager ketika saya sedang sibuk Memasang kasut saya. Mereka tidak memaklumkan kepada saya tentang onager tetapi mereka berharap bahawa saya akan melihatnya Tiba-tiba saya melihat dan melihat onager Kemudian saya menuju ke arah kuda saya, membebelnya dan menunggang, tetapi saya lupa mengambil sebatan dan tombak. Oleh itu, saya berkata kepada mereka sahabat saya), "Berikan saya sebatan dan tombak. "Tetapi mereka berkata, "Tidak, demi Allah kami tidak akan menolong kamu dengan cara apa pun untuk memburunya" Saya marah, turun, mengambil tombak dan sebatan), menunggang (kuda mengejar onager dan mencederakannya. Kemudian saya membawanya ketika itu telah dicelup. Rakan-rakan saya mula memakan dagingnya (yang dimasak), tetapi mereka mengesyaki bahawa memakan dagingnya adalah haram kerana mereka berada dalam keadaan Ihram Kemudian saya terus berjalan lebih jauh dan saya menyimpan salah satu kaki depannya Ketika kami bertemu dengan rasulullah, kami bertanya kepadanya tentang hal itu. Dia berkata, "Sudahkah kamu mengambil sedikit dagingnya denganmu? " Aku memberinya kaki depan itu dan dia memakan daging itu hingga dia mencabut tulang dagingnya walaupun dia dalam keadaan dari Ihram.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5407
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 318
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5408)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Umaiyya:
bahawa dia melihat Nabi (ﷺ) memegang sepotong kambing bahu di tangannya dan memotong sebahagiannya dengan pisau. Kemudian dia dipanggil untuk solat dan dia meletakkan potongan bahu dan pisau yang dengannya dia memotongnya dan kemudian berdiri untuk solat tanpa melakukan wudhu lagi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5408
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 319
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5409)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) tidak pernah mengkritik makanan apa pun (dia diundang) tetapi dia biasa makan jika dia suka makanan itu dan meninggalkannya jika dia tidak menyukainya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5409
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 320
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5410)
Diriwayatkan oleh Abu Hazim:
bahawa dia bertanya kepada Sahl, "Apakah kamu menggunakan tepung putih selama hidup Nabi (ﷺ)? " Sahl menjawab, "Tidak. Hazim bertanya, "Apakah Anda biasa menyaring tepung barli? "Dia berkata, "Tidak, tapi kami biasa meledakkan sekam (dari barli).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5410
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 321
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5411)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Setelah Nabi (ﷺ) membagikan kurma di antara para sahabatnya dan masing-masing memberikan tujuh tarikh. Dia juga memberi saya tujuh biji kurma, salah satunya kering dan keras, tetapi tidak ada tarikh lain yang lebih disukai oleh saya daripada yang lain, kerana ia memanjangkan saya untuk mengunyahnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5411
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 322
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5412)
Diriwayatkan Sa `d:
Saya adalah salah satu dari tujuh orang pertama (yang telah memeluk Islam) bersama Rasulullah (ﷺ) dan kami tidak mempunyai apa-apa untuk dimakan ketika itu, kecuali daun pokok Habala atau Hubula, sehingga najis kami serupa dengan biri-biri. Sekarang suku Bani Asad ingin mengajar saya Islam; Saya akan menjadi orang yang kalah dan semua usaha saya akan sia-sia (sekiranya saya belajar Islam dari mereka).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5412
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 323
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5413)
Diriwayatkan oleh Abu Hazim:
Saya bertanya kepada Sahl bin Sa `d, "Apakah Rasulullah (ﷺ) pernah makan tepung putih? " Sahl berkata, "Rasulullah (ﷺ) tidak pernah melihat tepung putih sejak Allah mengutuskannya sebagai seorang rasul sehingga Dia membawanya kepada-Nya. "Saya bertanya, "Apakah orang-orang mempunyai (menggunakan) ayakan selama hidup Rasulullah (ﷺ)? " Sahl berkata, "Rasulullah (ﷺ) tidak pernah melihat (menggunakan) ayakan sejak Allah mengutusnya sebagai seorang rasul sehingga Dia membawanya kepada-Nya, "saya berkata, "Bagaimana anda dapat makan barli yang tidak berbakat? " dia berkata, "Kami biasa mengisar dan kemudian melepaskan sekamnya dan setelah sekam itu terbang, kami biasa menyediakan adunan (bakar) dan memakannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5413
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 324
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5414)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
bahawa dia melewati sekelompok orang di hadapannya ada seekor domba panggang. Mereka mengundangnya tetapi dia enggan makan dan berkata, "Rasulullah (ﷺ) meninggalkan dunia ini tanpa memuaskan rasa laparnya walaupun dengan roti barli. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5414
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 325
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5415)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ) tidak pernah mengambil makanannya di meja makan, atau di pinggan kecil dan dia tidak pernah makan roti panggang nipis. (Sub-pencerita bertanya kepada Qatada, "Apa yang mereka gunakan untuk mengambil makanan mereka? " Qatada berkata, "Di atas seprai kulit. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5415
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 326
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5416)
Diriwayatkan `Aisyah:
Keluarga Muhammad tidak makan roti gandum untuk kepuasan mereka selama tiga hari berturut-turut sejak kedatangannya di Madinah sehingga dia meninggal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5416
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 327
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5417)
Diriwayatkan `Aisyah:
(isteri Nabi) bahawa setiap kali salah seorang kerabatnya meninggal, para wanita berkumpul dan kemudian bersurai (kembali ke rumah mereka) kecuali saudara-mara dan teman-teman dekatnya. Dia akan memerintahkan agar periuk Talbina dimasak. Kemudian Tharid (hidangan yang disediakan dari daging dan roti) akan disiapkan dan Talbina akan dicurahkan ke atasnya. `Aisyah akan berkata (kepada wanita), "Makanlah, kerana saya mendengar Rasulullah (ﷺ), 'Talbina menenangkan hati pesakit dan membebaskannya dari beberapa kesedihannya.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5417
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 328
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5418)
Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Ash `ari:
Nabi (ﷺ), "Banyak lelaki mencapai kesempurnaan tetapi tidak ada seorang pun di antara wanita yang mencapai kesempurnaan kecuali Maria, anak perempuan'Imran dan Asia, isteri Pharoah. Dan keunggulan `Aisyah kepada wanita lain adalah seperti kelebihan Tharid kepada jenis makanan lain.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5418
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 329
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5419)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), "Keunggulan `Aisyah daripada wanita lain adalah seperti kelebihan Tharid daripada jenis makanan lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5419
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 330
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5420)
Diriwayatkan oleh Anas:
Saya pergi bersama-sama dengan Nabi (ﷺ) ke rumah seorang penjahit muda. Penjahit itu menghadiahkan hidangan Tharid kepada Nabi (ﷺ) dan menyambung kerjanya. Nabi (ﷺ) mulai mengambil potongan labu dan saya juga, mula mengambilnya dan meletakkannya di hadapannya. Sejak itu saya selalu suka (makan) labu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5420
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 331
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5421)
Diriwayatkan Qatada:
Kami biasa mengunjungi Anas bin Malik semasa tukang roti berdiri (dan membuat roti). Anas akan berkata, "Makan! Aku tidak tahu bahawa Nabi (ﷺ) pernah melihat roti yang dipanggang dengan baik sehingga dia bertemu dengan Allah dan dia juga tidak pernah melihat seekor domba panggang dengan matanya sendiri. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5421
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 332
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5422)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Umaiyay Ad-Damri:
Saya melihat Rasulullah (ﷺ) memotong bahagian bahu kambing dengan pisau. Dia memakannya dan kemudian dipanggil untuk berdoa di mana dia bangun dan meletakkan pisau dan mengucapkan doa itu tanpa berwuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5422
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 333
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5423)
Diriwayatkan oleh `Abis:
Saya bertanya kepada `Aisyah" Apakah Nabi (ﷺ) waallam melarang memakan daging korban yang dipersembahkan pada `Id-ul-Adha selama lebih dari tiga hari" Dia berkata, "Nabi (ﷺ) tidak melakukan ini kecuali pada tahun ketika orang kelaparan, jadi dia mahu orang kaya memberi makan kepada orang miskin. Tetapi kemudian kita biasa menyimpan seekor domba bahkan untuk memakannya lima belas hari kemudian. Dia ditanya, "Apa yang memaksamu melakukannya? " Dia tersenyum dan berkata, "Keluarga Muhammad tidak memuaskan roti putih dengan sup daging selama tiga hari berturut-turut sehingga dia bertemu dengan Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5423
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 334
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5424)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Kami biasa membawa daging Hadis (binatang yang dikorbankan) ke Madinah pada masa hidup Nabi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5424
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 335
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5425)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ) berkata kepada Abu Talha, "Carilah salah seorang anak lelaki kamu untuk melayani saya. "Abu Talha melekatkan saya di belakangnya (di atas binatang tunggangannya) dan membawaku (kepada Nabi ﷺ) Jadi saya biasa melayani Rasulullah (ﷺ) setiap kali dia turun (tinggal di suatu tempat). Saya sering mendengarnya berkata, "Ya Allah! Saya berlindung denganMu dari, kerana risau akan kesedihan, ketidakberdayaan, kemalasan, kesengsaraan, pengecut, dari hutang yang sangat tinggi dan daripada dikuasai oleh orang lain secara tidak adil. "Saya terus berkhidmat sehingga kami - kembali dari pertempuran Khaibar. Nabi (ﷺ) kemudian membawa Safiyya binti Huyai yang telah dimenangkannya dari harta rampasan perang. Saya melihat dia melipat gaun atau pakaian untuknya duduk di belakangnya (di atas selongsongnya). Ketika sampai di As-Sahba', dia menyiapkan Hais dan meletakkannya di atas meja makan. Kemudian dia menghantar saya untuk menjemput lelaki, yang (datang dan) makan; dan itu adalah jamuan perkahwinannya dan Safiyya. Kemudian Nabi melanjutkan dan ketika dia melihat (melihat) gunung Uhud, dia berkata, "Gunung ini mencintai kita dan kita menyukainya. "Ketika kami mendekati Madinah, dia berkata, "Ya Allah! Aku menjadikan kawasan di antara dua gunungnya sebagai tempat perlindungan kerana Abraham telah menjadikan Mekah sebagai tempat perlindungan. Ya Allah! Berkatilah Mudd dan Sa mereka (ukuran khusus).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5425
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 336
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.234 , 4.24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5426)
Diriwayatkan oleh `Abdur-Rahman bin Abi Laila:
Kami duduk di syarikat Hudhaifa yang meminta air dan seorang Magian membawanya air. Tetapi ketika dia meletakkan cawan itu di tangannya, dia melemparkannya ke arahnya dan berkata, "Bukankah aku melarangnya melakukannya lebih dari sekali atau dua kali? " Dia ingin mengatakan, "Saya tidak akan melakukannya, "tambahnya, "tetapi saya mendengar Nabi bersabda, "Jangan memakai sutera atau Dibaja dan jangan minum di dalam periuk perak atau emas dan jangan makan di piring seperti itu logam, kerana hal-hal seperti itu adalah untuk orang-orang kafir dalam kehidupan dunia ini dan untuk kita di akhirat.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5426
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 337
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5427)
Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Ash `ari:
Rasulullah (ﷺ), "Contoh seorang Mukmin yang membaca Al-Quran, adalah contoh dari limau yang berbau harum dan rasanya enak; Dan contoh orang Mukmin yang tidak membaca Al-Quran, adalah contoh kurma yang tidak berbau tetapi rasanya manis; dan contoh orang munafik yang membaca Al-Quran, adalah tarikh tumbuhan aromatik yang berbau baik tetapi terasa pahit; dan contoh orang munafik yang tidak membaca Al-Quran , adalah tanaman colocynth yang tidak berbau dan pahit rasanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5427
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 338
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5428)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), "Keunggulan `Aisyah kepada wanita lain adalah seperti kelebihan Tharid daripada jenis makanan lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5428
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 339
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5429)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Perjalanan adalah semacam penyiksaan, kerana hal itu menghalangi seseorang untuk tidur dan makan! Oleh itu, apabila seseorang telah menyelesaikan pekerjaannya, dia harus segera kembali ke keluarganya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5429
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 57
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 340
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5430)
Diriwayatkan Qasim bin Muhammad:
Tiga tradisi telah ditetapkan karena Barira: `Aisyah bermaksud untuk membelinya dan membebaskannya, tetapi tuan Barira mengatakan, "Wala'nya akan bagi kita. " `Aisyah menyebutkan hal itu kepada Rasulullah (ﷺ) yang berkata, "Kamu boleh menerima syarat mereka jika kamu menghendaki, kerana wala adalah untuk orang yang mengurus hamba. "Barira dimanusiakan, kemudian dia diberi pilihan untuk tinggal bersama suaminya atau meninggalkannya; Suatu hari Rasulullah (ﷺ) memasuki rumah Aisyah sementara ada periuk makanan yang mendidih di atas api. Nabi (ﷺ) meminta makan siang dan dia disajikan dengan roti dan beberapa makanan tambahan dari Udm buatan rumah (mis. Sup). Dia bertanya, "Tidakkah saya melihat daging (sedang dimasak)? " Mereka berkata, "Ya, ya Rasulullah! Tetapi daging itulah yang telah diberikan kepada Barira sebagai amal dan dia telah memberikannya kepada kami sebagai hadiah. "Dia berkata, "Bagi Barira itu sedekah, tetapi bagi kami itu adalah hadiah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5430
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 341
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5431)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) menyukai makanan manis dan madu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5431
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 342
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5432)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya pernah menemani Rasulullah (ﷺ) untuk mengisi perut saya; dan ketika itulah saya tidak makan roti bakar, atau memakai sutera. Baik budak lelaki maupun perempuan biasa melayani saya dan saya biasa mengikat batu di perut saya dan meminta seseorang membacakan Ayat Al-Quran untuk saya walaupun saya mengetahuinya, supaya dia membawa saya ke rumahnya dan memberi makan saya . Ja `far bin Abi Talib sangat baik kepada orang miskin dan dia biasa membawa kami dan memberi kami makan dengan apa yang pernah ada di rumahnya, (dan jika tidak ada yang ada), dia biasa memberi kami yang kosong (madu atau mentega) kulit yang akan kita koyakkan dan jilat apa sahaja yang ada di dalamnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5432
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 343
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5433)
Diriwayatkan oleh Anas:
Rasulullah (ﷺ) mengunjungi (rumah) penjahit hambanya dan dia ditawarkan (hidangan) labu yang mulai dimakannya. Saya suka makan labu sejak saya melihat Rasulullah (ﷺ) memakannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5433
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 344
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5434)
Diriwayatkan oleh Abu Mas `ud Al-Ansari:
Ada seorang lelaki bernama Abu Shu'aib dan dia mempunyai seorang budak yang menjadi tukang daging. Dia berkata (kepada hambanya), "Siapkan makanan untuk saya mengundang Rasulullah (ﷺ) bersama dengan empat lelaki lain. "Oleh itu, dia mengundang Rasulullah (ﷺ) dan empat orang yang lain, tetapi seorang lelaki lain mengikuti mereka dan kemudian Nabi (ﷺ) berkata, “Kamu telah menjemputku sebagai salah satu dari lima orang tamu, tetapi sekarang seorang lelaki lain telah mengikuti kami. akui dia dan jika kamu mahu, kamu boleh menolaknya. "Mengenai itu tuan rumah berkata, "Tetapi saya mengakuinya. "Diriwayatkan oleh Muhammad bin Isma `il: Sekiranya para tetamu duduk di meja makan, mereka tidak berhak membawa makanan dari meja lain ke meja mereka, tetapi mereka boleh saling menyampaikan makanan dari meja mereka sendiri; jika tidak, mereka harus meninggalkannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5434
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 62
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 345
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5435)
Diriwayatkan oleh Anas:
Saya masih kecil ketika saya sedang berjalan bersama Rasulullah (ﷺ). Rasulullah (ﷺ) memasuki rumah penjahit hambanya dan yang terakhir membawa pinggan berisi makanan yang ditutup dengan potongan labu. Rasul Allah mula memilih dan memakan labu. Apabila saya melihatnya, saya mula mengumpulkan dan meletakkan labu di hadapannya. Kemudian hamba itu kembali ke tempat kerjanya. Anas menambah: Saya terus mencintai labu sejak saya melihat Rasulullah (ﷺ) melakukan apa yang sedang dilakukannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5435
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 63
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 346
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5436)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang penjahit menjemput Nabi (ﷺ) untuk makan yang telah disiapkannya dan saya pergi bersama-sama dengan Nabi (ﷺ). Penjahit itu menyajikan roti barli dan sup yang mengandungi labu dan daging yang disembuhkan. Saya melihat Nabi ﷺ memilih potongan labu dari sekitar pinggan dan sejak itu saya terus menyukai labu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5436
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 64
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 347
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5437)
Diriwayatkan oleh Anas:
Saya melihat Nabi (ﷺ) dihidangkan dengan sup dan berisi labu dan daging yang telah disembuhkan dan saya melihatnya memetik dan memakan potongan labu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5437
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 65
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 348
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5438)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) tidak melakukan itu (iaitu, melarang penyimpanan daging korban selama tiga hari) kecuali (dia melakukannya) sehingga orang kaya memberi makan orang miskin. Tetapi kemudian kami biasa menyimpan trotters untuk memasak, lima belas hari kemudian. Keluarga Muhammad tidak memakan roti gandum dengan daging atau sup untuk memuaskan mereka selama tiga hari berturut-turut.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5438
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 66
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 349
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5439)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang tukang jahit mengajak Rasulullah (ﷺ) untuk makan yang telah disiapkannya. Saya pergi bersama Rasulullah (ﷺ) untuk makan itu dan penjahit itu menyajikan Nabi (ﷺ) dengan roti barli dan sup labu dan daging yang disembuhkan. Saya melihat Rasulullah (ﷺ) memilih potongan labu dari sekitar pinggan dan sejak itu saya terus menyukai labu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5439
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 67
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 350
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5440)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Ja `far bin Abi Talib:
Saya melihat Rasulullah SAW makan kurma segar dengan timun ular.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5440
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 68
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 351
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5441)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) membagikan kurma di antara kami dan bahagian saya adalah lima tarikh, empat daripadanya adalah baik dan satu adalah, Hashafa dan saya mendapati Hashafa paling sukar untuk gigi saya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5441
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 69
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 352
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5441b)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) membagikan kurma di antara kami dan bahagian saya adalah lima tarikh, empat daripadanya adalah baik dan satu adalah, Hashafa dan saya mendapati Hashafa paling sukar untuk gigi saya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5441b
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 70
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 353
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5442)
Aishah (ra) berkata, "Ketika Rasulullah (ﷺ) meninggal, kami merasa puas dengan dua perkara hitam, iaitu kurma dan air. "
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5442
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 71
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 353
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5443)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Ada seorang Yahudi di Madinah yang biasa meminjamkan wang kepada saya sehingga musim memetik buah kurma. (Jabir memiliki sebidang tanah yang dalam perjalanan ke Ruma). Tahun itu tanah itu tidak menjanjikan, jadi pembayaran hutang itu ditangguhkan satu tahun. Orang Yahudi itu datang kepada saya pada waktu mencabut, tetapi tidak mengumpulkan apa-apa dari tanah saya. Saya memintanya memberi saya satu tahun masa, tetapi dia menolak. Berita ini sampai kepada Nabi (ﷺ) dan dia berkata kepada para sahabatnya, "Marilah kita pergi dan meminta orang Yahudi untuk istirahat Jabir. "Semua mereka mendatangi saya di kebun saya dan Nabi (ﷺ) mulai berbicara kepada orang Yahudi itu, tetapi dia Yahudi berkata, "Wahai Abu Qasim! Saya tidak akan memberi dia kelonggaran. "Ketika Nabi (ﷺ) melihat sikap orang Yahudi itu, dia berdiri dan berjalan mengelilingi kebun dan datang lagi dan bercakap dengan orang Yahudi, tetapi orang Yahudi menolak permintaannya. Saya bangun dan membawa beberapa buah kurma segar dan meletakkannya di hadapan Nabi. Dia makan dan kemudian berkata kepada saya, "Di mana pondokmu, wahai Jabir? " Saya memaklumkannya dan dia berkata, "Sebarkan tempat tidur untuk saya di dalamnya. "Saya membentangkan tempat tidur dan dia masuk dan tidur. Ketika dia bangun, saya membawa beberapa buah kurma kepadanya lagi dan dia memakannya dan kemudian bangun dan bercakap dengan orang Yahudi itu lagi, tetapi orang Yahudi itu sekali lagi menolak permintaannya. Kemudian Nabi (ﷺ) bangun untuk kedua kalinya di tengah-tengah pohon palma yang penuh dengan buah kurma segar dan berkata, "Wahai Jabir! Memetik buah kurma untuk membayar hutangmu. "Orang Yahudi itu tetap bersama saya semasa saya memetik buah kurma, sehingga saya membayar semua haknya, tetapi masih ada jumlah kurma yang banyak. Oleh itu, saya keluar dan terus berjalan sampai saya menemui Nabi dan memberitahunya kabar baik, di mana dia berkata, "Saya bersaksi bahawa saya adalah Rasulullah (ﷺ). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5443
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 72
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 354
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5444)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Semasa kami duduk bersama Nabi, kurma segar dibawa kepadanya. Nabi (ﷺ) bersabda,“ Ada sebatang pohon di antara pohon-pohon yang sama diberkati dengan seorang Muslim ”Saya menyangka bahawa itu adalah pohon kurma dan bermaksud untuk mengatakan,“ Itu adalah pohon kurma, ya Rasulullah ( ﷺ)! " tetapi saya melihat ke belakang untuk melihat bahawa saya adalah orang kesepuluh dan termuda dari sepuluh lelaki yang hadir di sana, jadi saya diam'Lalu Nabi (ﷺ) berkata, "Ini adalah pohon datepalm. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5444
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 73
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 355
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5445)
Diriwayatkan Sa `d:
Rasulullah (ﷺ), "Dia yang memakan tujuh kurma Ajwa setiap pagi, tidak akan terkena racun atau sihir pada hari dia memakannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5445
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 74
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 356
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5446)
Diriwayatkan oleh Jabala bin Suhaim. :
Pada masa Ibn Az-Zubair, kami dilanda kelaparan dan dia memberi kami kurma untuk makanan kami. Abdullah bin `Umar pernah melewati kami ketika kami sedang makan dan berkata, "Jangan makan dua buah kurma bersamaan dalam satu waktu, kerana Nabi (ﷺ) melarang pengambilan dua buah kurma bersama-sama pada satu waktu (dalam suatu pertemuan) . "Ibn `Umar biasa menambahkan, "Kecuali jika seseorang mendapat izin dari sahabatnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5446
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 75
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 357
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5447)
Diriwayatkan `Abdullah bin Ja `far:
Saya melihat Nabi (ﷺ) makan kurma segar dengan timun ular.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5447
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 76
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 358
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5448)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ), "Ada sebatang pohon di antara pohon yang mirip dengan seorang muslim (dalam kebaikan) dan itulah pohon kurma. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5448
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 77
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 359
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5449)
Diriwayatkan `Abdullah bin Ja `far:
Saya melihat Rasulullah saw makan kurma segar dengan timun ular.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5449
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 78
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 360
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5450)
Diriwayatkan oleh Anas:
Ibu saya, Um Sulaim, mengambil sebiji bijirin barli, menggilingnya dan membuat bubur dari dalamnya dan menekan (atasnya), kulit mentega yang ada dengannya. Kemudian dia mengirim saya kepada Nabi dan saya menghampirinya ketika dia duduk bersama para sahabatnya. Saya mengundangnya, lalu dia berkata, "Dan mereka yang bersamaku? " Saya kembali dan berkata, "Dia berkata, 'Dan orang-orang yang bersamaku? " Abu Talha keluar kepadanya dan berkata, "Ya Rasulullah (ﷺ)! Itu hanya makanan yang disiapkan oleh Um Sulaim. "Nabi (ﷺ) masuk dan makanan dibawa kepadanya. Dia berkata, "Biarkan sepuluh orang masuk ke atasku. "Sepuluh orang itu masuk dan makan isinya. Sekali lagi dia berkata, 'Biarkan sepuluh (lebih) masuk ke atas saya. "Mereka sepuluh masuk dan makan isinya. Kemudian dia berkata, "Biarkan sepuluh (lebih) masuk ke atasku. "Dia memanggil empat puluh orang di mana Kemudian Rasulullah (ﷺ) makan dan bangun. Saya mula melihat (melihat makanan) untuk melihat apakah ia menurun atau tidak.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5450
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 79
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 361
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5451)
Diriwayatkan oleh `Abdul `Aziz:
Dikatakan kepada Anas "Apa yang kamu dengar Nabi (ﷺ) tentang bawang putih? " Anas menjawab, "Siapa pun yang makan (bawang putih) tidak boleh mendekati masjid kami. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5451
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 80
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 362
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5452)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang memakan bawang putih atau bawang merah harus menjauhi kami (atau harus menjauhi masjid kami). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5452
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 81
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 363
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5453)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Kami bersama Rasulullah (ﷺ) mengumpulkan Al-Kabath di Mar-Az-Zahran. Nabi (ﷺ) berkata, "Kumpulkan yang hitam, kerana mereka lebih baik. "Seseorang berkata, (Wahai Rasulullah (ﷺ)!) Pernahkah kamu menggembala domba? "Dia berkata, "Tidak ada nabi melainkan menggembala mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5453
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 82
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 364
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5454)
Diriwayatkan oleh Suwaid bin An Nu `man:
Kami keluar bersama Rasulullah (ﷺ) ke Khaibar dan ketika kami sampai di As-Sahba’, Nabi (ﷺ) meminta makanan dan dia tidak ditawarkan apa-apa kecuali Sawiq. Kami makan dan kemudian Rasulullah (ﷺ) berdiri untuk solat . Dia membilas mulutnya dengan air dan kami juga membilas mulut kami.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5454
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 83
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 365
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5455)
Diriwayatkan oleh Suwaid:
Kami keluar bersama Rasulullah (ﷺ) ke Khaibar. dan ketika kami sampai di As-Sahba', yang (kata Yahya) adalah satu hari perjalanan dari Khaibar, Nabi (ﷺ) meminta makanan dan dia tidak ditawarkan apa-apa kecuali Sawiq yang kami kunyah dan makan. Kemudian Nabi (ﷺ) meminta air dan membilas mulutnya dan kami juga membilas mulut kami bersamanya. Dia kemudian memimpin kami dalam solat Maghrib tanpa berwuduk lagi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5455
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 84
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 365
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5456)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), 'Ketika kamu makan, jangan lap tanganmu hingga kamu menjilatnya, atau dijilat oleh orang lain.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5456
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 85
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 366
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5457)
Diriwayatkan oleh Sa `id bin Al-Harith:
bahawa dia bertanya kepada Jabir bin `Abdullah tentang berwuduk setelah mengambil makanan yang dimasak. Dia menjawab, "Tidak penting, "dan menambahkan, "Kami tidak pernah mendapat makanan semacam itu selama hidup Nabi kecuali jarang; dan jika sama sekali kami mendapat hidangan seperti itu, kami tidak mempunyai sapu tangan untuk mengelap tangan kita kecuali tapak tangan, lengan bawah dan kaki kita. Kami akan menunaikan solat selepas itu tanpa keluar wuduk. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5457
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 86
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 367
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5458)
Diriwayatkan oleh Ibu Abu:
Setiap kali tempat makan Nabi (ﷺ) dibawa (yaitu, setiap kali dia selesai makan), dia biasa berkata: "Al-hamdu li l-lah kathiran taiyiban mubarakan fihi ghaira makfiy wala muWada `wala mustaghna'anhu Rabbuna . "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5458
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 87
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 368
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5459)
Diriwayatkan oleh Ibu Abu:
Setiap kali Nabi (ﷺ) menghabiskan makanannya (atau semasa tempat makannya diambil), dia biasa berkata. "Segala puji bagi Allah yang telah memenuhi keperluan kami dan memuaskan dahaga kami. Nikmatmu tidak dapat diganti atau ditolak. "Setelah dia berkata, bangkitlah kepada-Mu, ya Tuhan kami! Nikmatmu tidak dapat diganti, tidak dapat ditinggalkan, atau tidak dapat dilepaskan, ya Tuhan kami! "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5459
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 88
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 369
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5460)
Diriwayatkan oleh. Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Ketika hambaMu membawa makananmu kepadamu, jika kamu tidak memintanya untuk bergabung denganmu, maka paling tidak minta dia mengambil satu atau dua genggam, kerana dia telah menderita panasnya (ketika memasaknya)) dan telah bersusah payah memasaknya dengan baik. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5460
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 89
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 370
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5461)
Diriwayatkan oleh Abu Mas `ud Al-Ansari:
Ada seorang lelaki Ansari yang dijuluki, Abu Shu'aib, yang memiliki hamba yang merupakan tukang daging. Dia mendatangi Nabi (ﷺ) ketika dia sedang duduk bersama para sahabatnya dan melihat tanda-tanda kelaparan di wajah Nabi (ﷺ). Oleh itu, dia pergi ke budak penjual dagingnya dan berkata, "Siapkan untuk saya makanan yang cukup untuk lima orang sehingga saya dapat mengundang Nabi (ﷺ) bersama dengan empat lelaki lain. "Dia menyediakan makanan untuknya dan mengundangnya. Seorang lelaki (keenam) mengikuti mereka. Nabi (ﷺ) berkata, "Wahai Abu Shu'aib! Seorang lelaki lain telah mengikuti kami. Sekiranya kamu mahu, kamu boleh mengundangnya; dan jika kamu mahu, kamu boleh menolaknya. "Abu Shu'aib berkata, "Tidak, saya akan mengakuinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5461
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 90
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 371
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5462)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Umaiyya:
Bahawa dia melihat Rasulullah (ﷺ) memotong sepotong daging kambing dari bahagian bahunya yang dia bawa di tangannya. Ketika dia dipanggil untuk berdoa, dia meletakkannya dan pisau yang dengannya dia memotongnya. Kemudian dia berdiri dan menunaikan solat tanpa berwuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5462
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 91
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 372
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5463)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ) bersabda, Jika makan malam dan solat Iqama untuk (isyak) diucapkan, mulailah dengan makan malam terlebih dahulu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5463
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 92
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 373
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5464)
Diriwayatkan oleh Nafi:
Suatu ketika Ibnu Umar sedang makan malam semasa dia sedang mendengar bacaan (Al-Quran oleh) Imam (dalam solat Isya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5464
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 93
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 373
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5465)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Nabi (ﷺ), "Jika solat Iqama untuk (عشاء') diucapkan dan makan malam disajikan, ambillah makan malammu terlebih dahulu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5465
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 94
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 374
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (5466)
Diriwayatkan oleh Anas:
Saya tahu (tentang) Hijab (urutan wanita bertudung) lebih daripada orang lain. Ubai bin Ka `b pernah bertanya kepada saya mengenainya. Rasulullah (ﷺ) menjadi pengantin lelaki Zainab binti Jahsh yang dia nikahi di Madinah. Setelah matahari terbit di langit, Nabi (ﷺ) mengajak orang-orang makan. Rasul Allah tetap duduk dan beberapa orang tetap duduk bersamanya setelah tetamu yang lain pergi. Kemudian Rasulullah (ﷺ) bangun dan pergi dan saya juga mengikutinya sehingga dia sampai di pintu bilik Aisyah. Kemudian dia berfikir bahawa orang-orang pasti telah meninggalkan tempat itu pada waktu itu, jadi dia kembali dan saya juga kembali bersamanya. Lihat, orang-orang masih duduk di tempat mereka. Oleh itu, dia kembali lagi untuk kali kedua dan saya juga ikut dengannya. Ketika kami sampai di pintu `bilik Aisyah, dia kembali dan saya juga kembali bersamanya untuk melihat bahawa orang-orang telah pergi. Kemudian Nabi (ﷺ) menggantungkan tirai antara saya dan dia dan Ayat mengenai perintah untuk (bertudung wanita) Hijab diturunkan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5466
Rujukan dalam buku: Buku 70, Hadis 95
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 65, Hadis 375
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: