Buku Pengagihan Air (كتاب المساقاة )
Hadis: (2351)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Sebuah gelas (berisi susu atau air) dibawa kepada Nabi (ﷺ) yang meminumnya, sementara di sebelah kanannya ada seorang budak lelaki yang paling muda dari mereka yang hadir dan di sebelah kirinya ada lelaki tua . Nabi (ﷺ) bertanya, "Wahai anak lelaki, maukah kamu mengizinkanku memberikannya (iaitu sisa minuman) kepada orang tua? " Anak lelaki itu berkata, "Ya Rasulullah! Aku tidak akan memberi keutamaan kepada siapa pun daripada aku untuk meminum selebihnya dari yang telah kamu minum. "Maka, Nabi (ﷺ) memberikannya kepadanya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2351
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 541
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2352)
Diriwayatkan Az-Zuhri:
Anas bin Malik berkata, bahawa suatu ketika domba peliharaan diberi susu untuk Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di rumah Anas bin Malik. Susu itu dicampurkan dengan air yang diambil dari telaga di rumah Anas. Alat pembakarnya dihadiahkan kepada Rasulullah (ﷺ) yang meminumnya. Kemudian Abu Bakar duduk di sebelah kirinya dan seorang Badui di sebelah kanannya. Ketika Nabi (ﷺ) mengeluarkan gelas dari mulutnya, `Umar takut bahawa Nabi (ﷺ) akan memberikannya kepada orang Badui, maka katanya. "Ya Rasulullah! Sampaikanlah kepada Abu Bakar yang duduk di sisimu. "Tetapi Nabi (ﷺ) memberikannya kepada orang Badui, yang berada di sebelah kanannya dan berkata, "Kamu harus memulai dengan yang di sebelah kananmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2352
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 542
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2353)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Jangan menahan air yang berlebihan, kerana hal itu akan mencegah orang merumput ternak mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2353
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 543
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2354)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
bahawa Rasulullah (ﷺ), "Jangan menahan air yang berlebihan untuk menahan rumput yang berlebihan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2354
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 544
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2355)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada wang darah yang akan dikenakan jika seseorang mati di lombong atau di sumur atau dibunuh oleh binatang; dan jika seseorang menemui harta di tanahnya, dia harus memberikan seperlima dari itu kepada Kerajaan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2355
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 545
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.178 , 8.41
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2356)
Diriwayatkan `Abdullah (bin Mas `ud):
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang bersumpah palsu untuk mencabut harta seseorang, dia akan menemui Allah sementara Dia akan marah kepadanya. "Allah berfirman: 'Sesungguhnya orang-orang yang membeli sedikit keuntungan dengan mengorbankan perjanjian Allah dan sumpahnya.' (3. 77) Al-Ashath datang (ke tempat di mana Abdullah sedang bercerita) dan berkata , "Apa yang telah diberitahu oleh Abu `Abdur-Rahman (yaitu `Abdullah) kepadamu? Ayat ini diturunkan mengenai aku. Aku mempunyai sebuah sumur di tanah sepupuku. Nabi (ﷺ) meminta saya untuk membawa saksi (kepada sahkan tuntutan saya). Saya berkata, 'Saya tidak mempunyai saksi.' Dia berkata, 'Biarkan terdakwa bersumpah.' Saya berkata, "Ya Rasulullah! Dia akan segera mengangkat sumpah (palsu). "Kemudian Nabi (ﷺ) menyebutkan riwayat di atas dan Allah menurunkan ayat tersebut untuk mengesahkan apa yang telah dikatakannya. (Lihat Hadis No. 692)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2356
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 546
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 3.77
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2358)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ada tiga orang yang tidak akan dilihat oleh Allah pada hari kiamat dan dia tidak akan menyucikan mereka dan mereka akan menjadi azab yang berat. Mereka: -1. Seorang lelaki memiliki air berlebihan, pada satu jalan dan dia menahannya dari pengembara. -2. Seorang lelaki yang memberikan janji setia kepada seorang penguasa dan dia memberikannya hanya untuk kepentingan duniawi. Sekiranya penguasa memberinya sesuatu, dia akan merasa puas dan jika penguasa itu menahan sesuatu darinya , dia tidak berpuas hati. -3. Dan lelaki menunjukkan barang-barangnya untuk dijual selepas solat Asr dan dia berkata, 'Demi Allah, kecuali Siapa yang tidak berhak disembah, saya telah diberikan begitu banyak barang saya, 'dan seseorang mempercayainya (dan membelinya). Nabi (ﷺ) kemudian membaca: "Sesungguhnya! Mereka yang membeli sedikit keuntungan dengan mengorbankan Perjanjian Allah dan sumpah mereka. "(3. 77)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2358
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 547
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 3.77
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2359)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Az-Zubair:
Seorang lelaki Ansari bertengkar dengan Az-Zubair di hadapan Nabi (ﷺ) mengenai Terusan Harra yang digunakan untuk mengairi pohon kurma. Orang Ansari itu berkata kepada Az-Zubair, "Biarkan air mengalir'tetapi Az-Zubair menolak untuk melakukannya. Oleh itu, kes itu dibawa ke hadapan Nabi (ﷺ) yang berkata kepada Az-Zubair, "Wahai Zubair! Salurkan (tanah anda) dan kemudian biarkan air mengalir ke jiran anda. "Oleh itu, Ansari marah dan berkata kepada Nabi, "Adakah kerana dia (yaitu Zubair) adalah anak bibi anda? "Dengan itu warna wajah Rasulullah (ﷺ) berubah (kerana marah) dan dia berkata, "Wahai Zubair! Salurkan (tanah anda) dan kemudian tahan air hingga sampai ke dinding di antara lubang-lubang di sekeliling pokok. "Zubair berkata, "Demi Allah, saya berpendapat bahawa ayat berikut diturunkan pada kesempatan ini ": " Tetapi tidak, oleh Tuhanmu Mereka tidak boleh memiliki kepercayaan sehingga mereka membuat kamu menilai dalam semua perselisihan di antara mereka. "(4. 65)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2359
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 548
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.65
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2361)
Diriwayatkan oleh `Urwa:
Ketika seorang lelaki dari Ansar bertengkar dengan Az-Zubair, Nabi (ﷺ), "Wahai Zubair! Salurkan (tanahmu) dahulu dan kemudian biarkan air mengalir (ke negeri yang lain). ""Dengan itu orang-orang Ansari berkata, (kepada Nabi), "Itu kerana dia adalah anak bibimu. "Oleh itu, Nabi (ﷺ) berkata, "Wahai Zubair! Salurkan air sehingga air mencapai dinding di antara lubang di sekitar pokok dan kemudian berhenti (iaitu membiarkan air masuk ke tanah orang lain). "Saya rasa ayat berikut diturunkan mengenai peristiwa ini: " Tetapi tidak, oleh Tuhanmu Mereka dapat Tidak ada iman Hingga mereka membuat kamu menilai dalam semua perselisihan di antara mereka. "(4. 65)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2361
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 549
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.65
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2362)
Diriwayatkan oleh `Urwa bin Az-Zubair:
Seorang lelaki Ansari bertengkar dengan Az-Zubair tentang terusan di Harra yang digunakan untuk mengairi pohon kurma. Rasulullah (ﷺ), memerintahkan Zubair bersikap sederhana, berkata, "Wahai Zubair! Salurkan (tanahmu) dahulu dan kemudian tinggalkan air untuk jiranmu. "Orang-orang Ansari berkata, "Adakah kerana dia adalah anak bibimu? " Dengan itu warna wajah Rasulullah (ﷺ) berubah dan dia berkata, "Wahai Zubair! Salurkan (tanahmu) dan tahan airnya hingga sampai ke dinding yang berada di antara lubang di sekitar pohon. "Oleh itu, Rasul Allah memberikan hak penuh kepada Zubair. Zubair berkata, "Demi Allah, ayat berikut diturunkan dalam kaitannya": "Tetapi tidak, oleh Tuhanmu Mereka tidak dapat beriman Hingga mereka membuat kamu menilai dalam semua perselisihan di antara mereka. "(4. 65) (Sub-perawi,) Ibnu Shihab berkata kepada Juraij (sub-perawi yang lain), "Orang-orang Ansar dan orang-orang lain menafsirkan sabda Nabi, 'Salurkan (tanah kamu) dan tahan air hingga sampai ke dinding di antara lubang di sekitar pokok, 'sebagai makna hingga pergelangan kaki. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2362
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 550
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.65
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2363)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika seorang lelaki berjalan, dia merasa dahaga dan turun dari sebuah sumur dan minum air dari situ. Ketika keluar dari sana, dia melihat seekor anjing terengah-engah dan memakan lumpur kerana dahaga yang berlebihan. Orang itu berkata, "Anjing ini menderita masalah yang sama dengan masalah saya. Oleh itu, dia (turun ke sumur), mengisi kasutnya dengan air, memegangnya dengan giginya dan memanjat dan menyiram anjing itu. Allah mengucapkan terima kasih kepadanya perbuatannya (baik) dan memaafkannya. "Orang-orang bertanya, "Ya Rasulullah! Adakah pahala bagi kami dalam melayani haiwan? " Dia menjawab, "Ya, ada ganjaran untuk melayani setiap animasi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2363
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 551
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2364)
Diriwayatkan oleh Asma'binti Abi Bakr:
Nabi (ﷺ) mengucapkan doa gerhana dan kemudian berkata, "Neraka dipamerkan begitu dekat sehingga aku berkata, 'Ya Tuhanku! Apakah aku akan menjadi salah seorang penghuninya? " "Tiba-tiba dia melihat seorang wanita. Saya rasa katanya, yang sedang digores oleh kucing. Dia berkata, "Apa yang salah dengannya? " Dia diberitahu, "Dia memenjarakannya (iaitu kucing) hingga mati kelaparan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2364
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 552
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 54.1
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2365)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Seorang wanita diseksa dan dimasukkan ke dalam Neraka kerana seekor kucing yang dikurungnya sehingga mati kelaparan. "Rasulullah (ﷺ) lebih jauh lagi bersabda, (Allah lebih mengetahui) Allah berfirman (kepada wanita itu), 'Kamu tidak memberi makan atau menyiram ketika kamu menguncinya dan kamu juga membebaskannya untuk memakan serangga bumi.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2365
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 553
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2366)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Sekali gelas (berisi susu atau air) dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) yang meminumnya, sementara di sebelah kanannya terdapat seorang budak lelaki yang paling muda dari mereka yang hadir dan di sebelah kirinya ada orang tua. Nabi (ﷺ) bertanya, "Wahai anak laki-laki! Adakah anda membenarkan saya memberikan (minuman) itu kepada orang-orang tua (pertama)? " Anak lelaki itu berkata, "Saya tidak akan memilih siapa pun untuk mendapat bahagian saya daripada anda, ya Rasulullah!" Jadi, dia memberikannya kepada budak lelaki itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2366
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 554
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2367)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Demi Dia di tangan siapa jiwaku, aku akan mengusir beberapa orang dari Air Suciku pada hari kiamat kerana unta-unta aneh dikeluarkan dari palung peribadi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2367
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 555
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2368)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Semoga Allah mengasihani ibu Ismael! Sekiranya dia meninggalkan air Zamzam (air pancut) sebagaimana adanya, (tanpa membina lembangan untuk menjaga air), (atau berkata, "Jika dia tidak mengambil segenggam airnya "), itu akan menjadi aliran yang mengalir. Jurhum (suku Arab) datang dan bertanya kepadanya, "Bolehkah kita menetap di kediamanmu? " Dia berkata, 'Ya, tetapi kamu tidak berhak memiliki air.' Mereka bersetuju. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2368
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 556
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2369)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Ada tiga jenis orang yang tidak akan dibincangkan oleh Allah dan tidak akan dilihat pada hari kiamat. (Mereka): -1. Seorang lelaki yang bersumpah palsu bahawa dia telah ditawarkan untuk barangnya jauh lebih banyak daripada apa yang diberikan kepadanya, -2. seorang lelaki yang bersumpah palsu setelah solat Asr untuk mengambil harta seorang Muslim dan -3. seorang lelaki yang menahan airnya yang berlebihan. katakan kepadanya, "Hari ini aku akan menahan Rahmat-Ku daripada kamu ketika kamu menahan kelebihan dari apa yang belum kamu ciptakan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2369
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 557
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2370)
Diriwayatkan oleh As-Sab bin Jath-thama:
Rasulullah (ﷺ), Tidak ada Hima kecuali untuk Allah dan Rasul-Nya. Kami diberitahu bahawa Rasul Allah menjadikan tempat yang disebut An-Naqi'sebagai Hima dan `Umar menjadikan Ash-Sharaf dan Ar-Rabadha Hima (untuk merumput binatang Zakat).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2370
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 558
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2371)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Memelihara kuda boleh menjadi sumber pahala bagi beberapa orang (manusia), tempat berlindung kepada orang lain (iaitu cara mencari nafkah seseorang), atau beban untuk sepertiga. Dia yang menjadi kuda akan menjadi sumber pahala adalah orang yang menyimpannya di jalan Allah (mempersiapkannya untuk pertempuran suci) dan mengikatnya dengan tali panjang di padang rumput (atau kebun). Dia akan mendapat pahala yang setara dengan tali panjangnya yang memungkinkan untuk memakannya di padang rumput atau kebun dan jika kuda itu memutuskan tali dan menyeberangi satu atau dua bukit, maka semua jejaknya dan kotorannya akan dikira sebagai perbuatan baik bagi pemiliknya; dan jika melewati sungai dan minum daripadanya, maka itu juga akan dianggap sebagai perbuatan baik bagi pemiliknya walaupun dia tidak berniat menyiramnya ketika itu. Kuda adalah tempat perlindungan dari kemiskinan kepada orang kedua yang memelihara kuda untuk mencari nafkah agar tidak meminta orang lain dan pada masa yang sama dia memberikan hak Allah (yaitu rak `at) (dari kekayaan yang dia perolehi dengan menggunakannya dalam perdagangan dll.) dan tidak melafazkan mereka. Dia yang memelihara kuda hanya dengan sombong dan karena dipamerkan dan sebagai cara untuk menyakiti umat Islam, kudanya akan menjadi sumber dosa kepadanya. "Ketika Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang keldai, dia menjawab, "Tidak ada yang istimewa telah dinyatakan kepadaku mengenai mereka kecuali ayat unik umum yang berlaku untuk segala sesuatu: "Barangsiapa melakukan kebaikan yang sama dengan berat atom (atau semut kecil) akan melihatnya (ganjarannya) pada hari kiamat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2371
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 559
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2372)
Diriwayatkan Zaid bin Khalid:
Seorang lelaki datang menemui Rasulullah (ﷺ) dan bertanya tentang Al-Luqata (benda yang jatuh). Nabi (ﷺ), "Kenali bekasnya dan bahan pengikatnya dan kemudian buat pengumuman umum tentangnya selama satu tahun dan jika pemiliknya muncul, berikan kepadanya; jika tidak, gunakanlah sesuka hati. "Lelaki itu berkata, "Bagaimana dengan domba yang hilang? " Nabi (ﷺ), "Ini untukmu, saudaramu atau serigala. "Lelaki itu berkata, "Bagaimana dengan unta yang hilang? " Nabi (ﷺ), "Mengapa kamu harus mengambilnya kerana ia mempunyai bekas airnya (perutnya) dan kuku dan ia dapat sampai ke tempat-tempat air dan dapat memakan pokok-pokok sehingga pemiliknya menemukannya? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2372
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 560
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2373)
Diriwayatkan oleh Az-Zubair bin Al'Awwam:
Nabi (ﷺ), "Tidak diragukan lagi, seseorang sebaiknya mengambil tali (dan memotong) dan mengikat seikat kayu dan menjualnya di mana Allah akan memalingkan wajahnya (dari api neraka) daripada meminta orang lain yang mungkin memberi dia atau tidak. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2373
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 561
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2374)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak diragukan lagi, lebih baik kamu mengumpulkan seikat kayu dan membawanya ke punggung (dan mencari nafkah dengan itu) daripada meminta seseorang yang boleh memberi atau tidak. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2374
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 562
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2375)
Diriwayatkan Husain bin `Ali:
Ali bin Abi Talib berkata: "Saya mendapat unta sebagai barang rampasan perang saya pada hari perang Badar dan Rasulullah (ﷺ) memberi saya seekor unta lagi. Saya membiarkan mereka berdua berlutut di pintu salah seorang Ansar, bermaksud membawa Idhkhir kepada mereka untuk menjualnya dan menggunakan harganya untuk jamuan perkahwinan saya untuk menikahi Fatima. Seorang tukang emas dari Bani Qainqa'bersamaku. Hamza bin `Abdul-Muttalib berada di dalamnya minum arak di rumah dan seorang penyanyi wanita sedang membaca: "Wahai Hamza! (Bunuh) (dua) unta tua yang dia gemuk (dan sajikan kepada tetamu anda). Maka Hamza mengambil pedangnya dan pergi ke arah dua unta betina itu dan memotong bonggol mereka dan membuka sayapnya dan mengambil sebahagian dari hati mereka. "(Aku berkata kepada Ibnu Shihab, "Apakah dia mengambil bagian dari bonggol itu? " "Dia memotong bonggol mereka dan membawanya pergi. "Nabi (ﷺ) keluar bersama Zaid bin Haritha yang bersamanya ketika itu dan saya juga pergi bersama mereka. Dia pergi ke Hamza dan bercakap kasar kepadanya. Hamza mendongak dan berkata, 'Bukankah kamu hanya budak leluhurku? 'Nabi ﷺ berundur dan keluar. Kejadian ini berlaku sebelum larangan minum. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2375
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 563
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2376)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) memutuskan untuk memberikan sebahagian (tanah yang tidak dikultivasi) Bahrain kepada orang-orang Ansar. Orang-orang Ansar berkata, "(Kami tidak akan menerimanya) sampai kamu memberikan bahagian yang serupa dengan saudara-saudara kami yang berhijrah (dari Quraisy). "Dia berkata, "(Wahai Ansar!) Kamu akan segera melihat orang memberi keutamaan kepada orang lain, jadi tetap bersabar hingga kamu bertemu denganku (pada hari kiamat).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2376
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 564
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2377)
Diriwayatkan oleh Anas (ra):
Nabi (ﷺ) memanggil orang-orang Ansar untuk memberi mereka sebahagian dari (tanah) Bahrain. Mereka berkata, "Ya Rasulullah! Jika anda memberikannya, tulislah dokumen yang serupa pada saudara Quraisy kami. "Tetapi Nabi (ﷺ) tidak mendapat cukup dana dan dia berkata: "Setelahku kamu akan melihat orang-orang memberi keutamaan (kepada orang lain), maka bersabarlah sampai kamu bertemu denganku. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2377
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 564
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2378)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Salah satu hak unta dia adalah bahawa ia harus diperah di tempat air. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2378
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 565
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2379)
Diriwayatkan oleh Abdullah (ra) berkata, saya mendengar Rasulullah (ﷺ) "Jika seseorang membeli buah kurma setelah mereka diserbuki, buahnya akan menjadi milik penjual kecuali jika pembeli menetapkan sebaliknya. Sekiranya seseorang membeli hamba memiliki beberapa harta, harta itu akan menjadi milik penjual kecuali jika pembeli menetapkan bahawa ia harus menjadi miliknya. "
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2379
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 566
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2380)
Diriwayatkan oleh Zaid bin Thabit:
Nabi (ﷺ) membenarkan menjual kurma'Araya untuk tarikh siap dengan menganggarkan jumlah bekas (kerana masih ada di pokok).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2380
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 566
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2381)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Nabi (ﷺ) melarang penjualan yang disebut Al-Mukhabara, Al-Muhaqala dan Al-Muzabana dan penjualan buah-buahan sehingga mereka bebas dari masalah. Dia melarang penjualan buah kecuali wang, kecuali'Araya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2381
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 567
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2382)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) membenarkan penjualan tarikh'Araya untuk tarikh siap dengan menganggarkan yang pertama yang seharusnya dianggarkan kurang dari lima Awsuq atau lima Awsuq. (Dawud, sub-perawi tidak pasti mengenai jumlah yang tepat.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2382
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 568
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2383)
Diriwayatkan oleh Rafi `bin Khadij dan Sahl bin Abi Hathma:
Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan Muzabana, iaitu menjual buah-buahan untuk buah-buahan, kecuali dalam kasus'Araya; dia membenarkan pemilik'Araya melakukan penjualan seperti itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2383
Rujukan dalam buku: Buku 42, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 40, Hadis 569
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: