Buku Pertanian (كتاب المزارعة )
Hadis: (2320)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak ada seorang pun di antara kaum muslimin yang menanam pohon atau menabur biji dan kemudian burung, atau orang atau binatang memakannya, tetapi dianggap sebagai hadiah amal baginya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2320
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 513
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2321)
Diriwayatkan oleh Abu Umama al-Bahili:
Saya melihat beberapa peralatan pertanian dan berkata: "Saya mendengar Nabi (ﷺ): " Tidak ada rumah di mana peralatan ini masuk kecuali bahawa Allah akan menyebabkan penghinaan untuk memasukinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2321
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 514
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2322)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Barangsiapa memelihara anjing, satu Qirat pahala perbuatan baiknya dikurangkan setiap hari, kecuali anjing itu digunakan untuk menjaga peternakan atau ternak. "Abu Huraira (dalam riwayat lain) berkata dari Nabi, "kecuali jika itu digunakan untuk menjaga domba atau peternakan, atau untuk berburu. "Diriwayatkan dari Abu Hazim dari Abu Huraira: Nabi (ﷺ), "Seekor anjing untuk menjaga lembu atau untuk memburu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2322
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 515
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2323)
Diriwayatkan oleh As-Sa'ib bin Yazid:
Abu Sufyan bin Abu Zuhair, seorang lelaki dari Azd Shanu'a dan salah seorang sahabat Nabi (ﷺ) berkata, "Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda, 'Sekiranya seseorang memelihara seekor anjing yang dimaksudkan untuk menjaga kebun binatang dan juga ternak, satu Qirat dari pahala perbuatan baiknya dikurangkan setiap hari. "Saya berkata, "Adakah anda mendengar ini dari Rasulullah (ﷺ)? " Dia berkata, "Ya, oleh Tuan Masjid ini. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2323
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 516
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2324)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Ketika seorang lelaki menunggang seekor lembu, ia berpaling ke arahnya dan berkata, 'Saya belum diciptakan untuk tujuan ini (iaitu membawa), saya diciptakan untuk membajak. "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Saya, Abu Bakar dan `Umar mempercayai kisah itu. "Nabi (ﷺ) melanjutkan, "Serigala menangkap seekor domba dan ketika gembala mengejarnya, serigala itu berkata, 'Siapakah yang akan menjadi pengawalnya pada hari binatang buas, ketika tidak akan ada gembala untuknya kecuali aku? ' "Setelah menceritakannya, Nabi (ﷺ) berkata, "Saya, Abu Bakar dan `Umar juga mempercayainya. "Abu Salama (sub-perawi) berkata, "Abu Bakar dan `Umar tidak hadir ketika itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2324
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 517
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2325)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Orang-orang Ansar berkata kepada Nabi (ﷺ) "Sebarkanlah pohon kurma antara kami dan saudara-saudara kita yang berhijrah. "Dia menjawab, "Tidak. "Orang-orang Ansar berkata (kepada para emigran), "Jagalah pokok-pokok (air dan jaga mereka) dan bagikan buah-buahan kepada kami. "Para pendatang berkata, "Kami mendengar dan mematuhi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2325
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 518
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2326)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ) salju membakar pokok kurma dari suku Bani-An-Nadir dan pohon-pohon itu ditebang di tempat bernama Al-Buwaira. Hassan bin Thabit berkata dalam ayat puitis: "Para pemimpin Bani Lu'ai merasa senang menyaksikan api menyebar di Al-Buwaira. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2326
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 519
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2327)
Diriwayatkan oleh Rafi `bin Khadij:
Kami bekerja di ladang lebih daripada orang lain di Madinah. Kami biasa menyewa tanah dengan hasil bahagian tertentu yang akan diberikan kepada tuan tanah. Kadang-kadang tumbuh-tumbuhan di bahagian itu terjejas oleh serangan angin dan lain-lain, sementara selebihnya tetap selamat dan sebaliknya, sehingga Nabi (ﷺ) melarang amalan ini. Pada masa itu emas atau perak tidak digunakan (untuk menyewa tanah). Sekiranya mereka menyediakan benih, mereka akan mendapat banyak-banyak.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2327
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 520
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2328)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Nabi (ﷺ) membuat kontrak dengan orang Khaibar untuk memanfaatkan tanah tersebut dengan syarat separuh daripada hasil buah-buahan atau tumbuh-tumbuhan menjadi milik mereka. Nabi (ﷺ) memberi isteri masing-masing seratus Wasq, lapan puluh Wasq kurma dan dua puluh Wasq barli. (Ketika `Umar menjadi khalifah) dia memberikan pilihan kepada para isteri Nabi ﷺ untuk memiliki tanah dan air sebagai saham mereka, atau menjalankan praktik sebelumnya. Sebahagian dari mereka memilih tanah dan ada yang memilih Wasq dan `Aisyah memilih tanah.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2328
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 521
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2329)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) membuat perjanjian dengan orang Khaibar bahawa mereka akan mendapat separuh buah dan tumbuh-tumbuhan dari tanah yang mereka tanam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2329
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 522
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2330)
Diriwayatkan oleh `Amr:
Saya berkata kepada Tawus, "Saya harap anda menyerah Mukhabara (Sharecropping), kerana orang-orang mengatakan bahawa Nabi melarangnya. "Atas itu Tawus menjawab, "Wahai Amr! Aku memberikan tanah itu kepada para pembajak dan menolong mereka. Tidak diragukan lagi; orang yang paling terpelajar, yaitu Ibn `Abbas mengatakan kepadaku bahawa Nabi (ﷺ) tidak melarangnya tetapi berkata, " lebih bermanfaat bagi seseorang untuk memberikan tanahnya percuma kepada saudara lelaki daripada membebankan sewa tetap kepadanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2330
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 523
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2331)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Rasulullah (ﷺ) memberikan tanah Khaibar kepada orang Yahudi dengan syarat mereka mengusahakannya dan mengusahakannya dan diberi separuh hasilnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2331
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 524
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2332)
Diriwayatkan Rafi:
Kami bekerja di ladang lebih daripada orang lain di Madinah. Kami biasa menyewa tanah itu dan berkata kepada pemiliknya, "Hasil bahagian ini adalah untuk kami dan hasil bahagian itu adalah untuk anda (seperti sewa). "Salah satu bahagian itu mungkin menghasilkan sesuatu dan yang lain mungkin tidak. Oleh itu, Nabi (ﷺ) melarang kami melakukannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2332
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 525
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2333)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Nabi (ﷺ), "Ketika tiga orang berjalan, hujan mulai turun dan mereka berlindung di sebuah gua di sebuah gunung. Sebuah batu besar bergulir dari gunung dan menutup mulut gua. Mereka berkata kepada satu sama lain, "Fikirkan perbuatan baik yang kamu lakukan hanya demi Allah dan mintalah kepada Allah dengan merujuk kepada perbuatan-perbuatan itu sehingga Dia dapat mengeluarkan batu ini dari kamu. "Salah seorang dari mereka berkata, 'Ya Allah! Saya mempunyai ibu bapa tua dan anak-anak kecil dan saya biasa menggembalakan domba untuk mereka. Semasa saya kembali kepada mereka pada waktu petang, saya biasa memberi susu (biri-biri) dan mula memberi ibu bapa kepada saya terlebih dahulu sebelum anak-anak saya. Suatu hari saya terlambat dan datang lewat pada malam dan mendapati ibu bapa saya tidur. Saya memerah susu (biri-biri) seperti biasa dan berdiri di kepala mereka. Saya benci membangunkan mereka dan tidak suka memberi susu kepada anak-anak saya sebelum mereka, walaupun anak-anak saya menangis (kerana lapar) di tempat saya kaki sehingga hari menjelang. Ya Allah! Sekiranya saya melakukan ini hanya untuk kepentinganMu, sila angkat batu sehingga kami dapat melihat langit melaluinya.' Oleh itu, Allah membuang batu itu sedikit dan mereka melihat langit. Lelaki kedua itu berkata, "Ya Allah! Saya jatuh cinta dengan sepupu saya seperti cinta terdalam yang mungkin dimiliki lelaki terhadap seorang wanita. Saya ingin melampiaskan kesuciannya. tetapi dia menolak kecuali saya memberinya seratus Dinar. Oleh itu, saya berjuang untuk mengumpulkan jumlah itu. Dan ketika saya duduk di antara kakinya, dia berkata, "Ya hamba Allah! Takutlah kepada Allah dan janganlah mengongkong saya kecuali dengan sah (dengan perkahwinan).' Oleh itu, saya bangun. Ya Allah! Sekiranya saya melakukannya hanya demi Mu, tolong buang batu itu.' Batu itu beralih sedikit lagi. Kemudian lelaki ketiga itu berkata, "Ya Allah! Saya menggaji seorang pekerja nasi untuk Faraq dan ketika dia menyelesaikan pekerjaannya dan menuntut haknya, saya menyerahkannya kepadanya, tetapi dia enggan mengambilnya. Oleh itu, saya menaburkan beras itu berkali-kali sehingga saya mengumpulkan lembu dan gembala mereka (dari hasilnya). (Kemudian setelah beberapa lama) dia datang dan berkata kepada saya, 'Takutlah kepada Allah (dan beri saya hak saya). "Saya berkata, 'Pergi dan ambil lembu-lembu itu dan gembala.' Dia berkata, 'Takutlah kepada Allah! Jangan mengejek saya.' Saya berkata, 'Saya tidak mengejek anda. Ambil (semua itu).' Jadi, dia mengambil semua itu. Ya Allah! Sekiranya saya melakukan itu untuk kepentinganMu sahaja, tolong buang sisa batu.' Maka, Allah membuang batu itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2333
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 526
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2334)
Diriwayatkan oleh Zaid bin Aslam dari ayahnya:
Umar berkata, "Tetapi untuk generasi Muslim yang akan datang, saya akan mengagihkan tanah kampung-kampung yang saya menakluki di antara para tentera ketika Nabi (ﷺ) mengagihkan tanah Khaibar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2334
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 527
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2335)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ), "Dia yang mengusahakan tanah yang bukan milik orang lebih berhak (memilikinya). "Urwa berkata, "Umar memberikan keputusan yang sama dalam kekhalifahannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2335
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 528
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2336)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Ketika Nabi (ﷺ) sedang bermalam di tempat istirahatnya di Dhul-Hulaifa di dasar lembah (Aqiq), dia melihat mimpi dan dikatakan kepadanya, "Kamu berada di lembah yang diberkati. "Musa berkata, "Salim membiarkan unta-unta kita berlutut di tempat di mana Abdullah biasa membuat untanya berlutut, mencari tempat di mana Rasulullah (ﷺ) beristirahat, yang terletak di bawah masjid yang berada di bawah lembah; ia adalah pertengahan antara masjid dan jalan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2336
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 529
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2337)
Diriwayatkan oleh `Umar:
Semasa Nabi (ﷺ) berada di Al- `Aqiq, dia berkata, "Seseorang (yang bermaksud Jibril) datang kepadaku dari Tuhanku malam ini (dalam mimpiku) dan berkata, 'Sampaikanlah doa di lembah yang diberkati ini dan katakan (aku bermaksud menunaikan) Umrah bersama dengan Haji (bersama). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2337
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 530
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2338)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Umar mengusir orang Yahudi dan Nasrani dari Hijaz. Ketika Rasulullah (ﷺ) menaklukkan Khaibar, dia ingin mengusir orang Yahudi dari situ kerana tanahnya menjadi milik Allah, Rasul-Nya dan orang-orang Islam. Rasulullah (ﷺ) bermaksud mengusir orang Yahudi tetapi mereka memintanya untuk membiarkan mereka tinggal di sana dengan syarat mereka akan melakukan kerja dan mendapatkan separuh daripada buah-buahan. Rasulullah (ﷺ) mengatakan kepada mereka, "Kami akan membiarkan kamu tetap dalam keadaan demikian, selama yang kita inginkan. "Jadi, mereka (yakni Yahudi) terus tinggal di sana sehingga `Umar memaksa mereka pergi ke arah Taima'dan Ariha'.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2338
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 531
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2339)
Diriwayatkan oleh Rafi `bin Khadij:
Paman saya Zuhair berkata, "Rasulullah (ﷺ) melarang kami melakukan perkara yang menjadi sumber pertolongan kepada kami. "Saya berkata, "Apa yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ) adalah benar. "Dia berkata, "Rasulullah (ﷺ) meminta saya dan bertanya, 'Apa yang kamu lakukan dengan ladang kamu? ' Saya menjawab, 'Kami memberi ladang kepada kami sewa dengan alasan kami mendapat hasil yang dihasilkan di tebing sungai (sewa) untuk disewa, atau menyewakannya untuk beberapa Wasq barli dan kurma.' Rasulullah (ﷺ), 'Jangan lakukannya, tetapi kembangkanlah (tanah) sendiri atau biarkan ia diusahakan oleh orang lain secara percuma, atau jagalah agar tidak diusahakan.' Saya berkata, 'Kami mendengar dan mematuhi.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2339
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 532
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2340)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Orang-orang biasa menyewa tanah mereka untuk bercucuk tanam dengan satu pertiga, seperempat atau setengah hasilnya. Nabi bersabda, "Sesiapa yang memiliki tanah harus mengusahakannya sendiri atau memberikannya kepada saudaranya (Muslim) secara percuma; jika tidak, jangan biarkan ia dibudidayakan. "Diriwayatkan dari Abu Huraira: Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa yang mempunyai tanah harus mengusahakannya sendiri atau memberikannya kepada saudaranya (Muslim) secara percuma; jika tidak, dia harus menjaganya agar tidak diusahakan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2340
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 533
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2342)
Diriwayatkan oleh `Amr:
Ketika saya menyebutnya (yaitu riwayat Rafi''bin Khadij: no. 532) kepada Tawus, dia berkata, "Dibolehkan menyewa tanah untuk bercucuk tanam, kerana Ibn `Abbas berkata, 'Nabi (ﷺ) tidak melarang itu, tetapi berkata: Seseorang lebih baik memberikan tanah itu kepada saudara lelaki secara percuma daripada mengenakan sejumlah wang untuknya.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2342
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 534
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2343)
Diriwayatkan oleh Nafi `:
Ibn `Umar biasa menyewa ladangnya di zaman Abu Bakar, `Umar, `Uthman dan pada awal Muawiya. Kemudian dia diberitahu mengenai riwayat Rafi bin bin Khadij bahawa Nabi (ﷺ) melarang penyewaan ladang. Ibn `Umar pergi ke Rafi `dan saya menemaninya. Dia bertanya kepada Rafi `yang menjawab bahawa Nabi melarang menyewa ladang. Ibnu Umar berkata, "Anda tahu bahawa kami biasa menyewa ladang kami di zaman Rasulullah (ﷺ) untuk mendapatkan hasil tebing sungai (sungai) dan sejumlah buah ara.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2343
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 535
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2345)
Salim yang Diriwayatkan oleh:
`Abdullah bin `Umar berkata, "Saya tahu bahawa tanah itu disewa untuk ditanam di masa Rasul Allah. "Kemudian Ibnu Umar takut bahawa Nabi (ﷺ) melarangnya dan dia tidak mengetahui hal itu, sehingga dia menyerah menyewa tanahnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2345
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 536
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2346)
Diriwayatkan oleh Hanzla bin Qais:
Rafi `bin Khadij berkata, "Kedua-dua paman saya memberitahu saya bahawa mereka (yakni para sahabat Nabi) biasa menyewa tanah itu pada masa Nabi (ﷺ) untuk hasil di tebing sungai (sungai) atau untuk sebahagian hasil yang ditentukan oleh pemilik tanah. Nabi (ﷺ) melarangnya. "Saya berkata kepada Rafi, "Bagaimana dengan menyewa tanah untuk Dinar dan Dirham? " Dia menjawab, "Tidak ada salahnya menyewa Dinar-Dirham. Al-Laith berkata, "Sekiranya mereka yang mempunyai kepandaian untuk membezakan apa yang sah dari yang haram dari apa yang dilarang mengenai perkara ini, mereka tidak akan membenarkannya, kerana ia dikelilingi dengan bahaya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2346
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 537
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2348)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Suatu ketika Nabi (ﷺ) sedang bercerita, ketika seorang Badui duduk bersamanya. "Salah seorang penghuni Syurga akan meminta kepada Allah untuk mengizinkannya mengusahakan tanah itu. Allah akan bertanya kepadanya, 'Apakah kamu tidak hidup dalam kesenangan yang kamu suka? 'Dia akan berkata, 'Ya, tetapi saya suka mengusahakan tanah.' "Nabi (ﷺ) menambahkan, "Ketika lelaki itu (akan diizinkan dia) akan menabur benih dan tumbuh-tumbuhan akan tumbuh dan matang, siap untuk menuai dan seterusnya sehingga akan sebesar gunung-gunung dalam sekelip mata. Maka Allah akan berfirman kepadanya, "Wahai anak Adam! Bawalah di sini kamu, kumpulkanlah (hasilnya); tidak ada yang memuaskanmu "Mengenai hal itu, orang Badui itu berkata, "Orang itu mesti berasal dari Quraisy (yaitu seorang emigran) atau seorang Ansari, kerana mereka adalah petani, sedangkan kami bukan petani. "Nabi (ﷺ) tersenyum (ketika ini).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2348
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 538
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2349)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Kami dulu sangat gembira pada hari Jumaat kerana seorang wanita tua biasa memotong beberapa akar Silq, yang biasa kami tanam di tebing sungai kecil kami dan memasaknya di dalam periuknya, sambil menambah sebiji biji-bijian daripada barli. (Ya'qub, sub-perawi berkata, "Saya rasa perawi itu menyebutkan bahawa makanan itu tidak mengandungi lemak atau lemak cair (diambil dari daging). ") Ketika kami menunaikan solat Jumaat, kami akan pergi kepadanya dan dia akan melayani kami dengan hidangan. Oleh itu, kita selalu gembira pada hari Jumaat kerana itu. Kami biasa tidak mengambil makanan atau tidur siang kecuali selepas solat Jumaat (iaitu solat Jumaat).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2349
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 539
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2350)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Orang mengatakan bahawa Abu Huraira meriwayatkan terlalu banyak riwayat. Sebenarnya Allah tahu sama ada saya mengatakan yang benar atau tidak. Mereka juga bertanya, "Mengapa para emigran dan orang-orang Ansar tidak menceritakan seperti yang dia lakukan? " Sebenarnya, saudara-saudara saya yang berhijrah sibuk berniaga di pasar dan saudara-saudara Ansar saya sibuk dengan harta benda mereka. Saya adalah orang miskin yang menjaga syarikat Rasulullah (ﷺ) dan berpuas hati dengan apa yang memenuhi perut saya. Jadi, saya selalu hadir semasa mereka (iaitu para penghijrah dan orang-orang Ansar) tidak hadir dan saya selalu ingat ketika mereka lupa (Hadis). Suatu hari Nabi (ﷺ), "Barangsiapa menyebarkan lembarannya hingga aku menyelesaikan pernyataan ini dan kemudian mengumpulkannya di dadanya, tidak akan pernah melupakan apa-apa dari pernyataanku. "Oleh itu, saya membentangkan selimut saya yang merupakan satu-satunya pakaian yang saya pakai, sehinggalah Nabi (ﷺ) menyelesaikan pernyataannya dan kemudian saya mengumpulkannya di atas dada saya. Oleh Dia yang telah mengutuskannya (yaitu Rasul Allah) dengan kebenaran, sejak itu saya tidak melupakan satu pun perkataan pernyataannya itu, hingga hari ini. Demi Allah, tetapi untuk dua ayat dalam Kitab Allah, saya tidak akan pernah menceritakan riwayat apa pun (dari Nabi). (Dua ayat ini adalah): "Sesungguhnya! Mereka yang menyembunyikan tanda-tanda yang jelas dan petunjuk yang telah kami turunkan . . . . . (hingga) Yang Maha Pengasih. "(2. 159-160)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2350
Rujukan dalam buku: Buku 41, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 39, Hadis 540
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.159-160
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: