Buku Wuduk (Wudu') (كتاب الوضوء)
Hadis: (135)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Doa orang yang melakukan Hadath (buang air kecil, najis atau angin) tidak diterima sehingga dia melakukan wuduk. "Seseorang dari Hadaramout bertanya kepada Abu Huraira, "Apa itu'Hadath'? " Abu Huraira menjawab, "'Hadath'bermaksud angin yang lewat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 135
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 137
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (136)
Diriwayatkan Nu `am Al-Mujmir:
Suatu ketika saya menaiki bumbung masjid, bersama dengan Abu Huraira. Dia melakukan wudhu dan berkata, "Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Pada hari kiamat, pengikut saya akan disebut "Al-Ghurr-ul-Muhajjalun" dari jejak wuduk dan barang siapa yang dapat memperluas wilayahnya cahaya harus melakukannya (iaitu dengan berwuduk dengan kerap).' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 136
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 138
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (137)
Diriwayatkan `Abbad bin Tamim:
Paman saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai seseorang yang membayangkan telah angin ketika solat . Rasul Allah menjawab: "Dia tidak boleh meninggalkan solat nya kecuali dia mendengar suara atau mencium sesuatu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 137
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 139
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (138)
Diriwayatkan oleh Kuraib:
Ibn `Abbas berkata, "Nabi (ﷺ) tidur sehingga dia berdengkur dan kemudian berdoa (atau mungkin berbaring sampai nafasnya kedengaran dan kemudian bangun dan berdoa). "Ibn `Abbas menambahkan: " Saya bermalam di rumah ibu saudara saya, Maimuna, Nabi (ﷺ) tidur sebentar di malam hari, (Lihat Fath-al-Bari halaman 249, Jilid 1) dan pada akhir malam malam, dia bangun dan berwuduk dari kulit air yang tergantung, berwuduk ringan dan berdiri untuk solat . Saya juga melakukan wuduk yang serupa, kemudian saya pergi dan berdiri di sebelah kirinya. Dia menarik saya ke betul dan berdoa sebanyak yang dikehendaki Allah dan kembali berbaring dan tidur sehingga terdengar suara nafasnya. Kemudian pada waktu Mu'adh-dhin (pembuat panggilan untuk solat ) datang kepadanya dan memberitahunya bahawa sudah waktunya untuk Solat. Nabi (ﷺ) pergi bersamanya untuk solat tanpa berwuduk. "(Sufyan berkata kepada `Amr bahawa beberapa orang berkata, "Mata Rasulullah (ﷺ) tidur tetapi hatinya tidak tidur. "" Amr menjawab, "Saya mendengar `Ubaid bin `Umar mengatakan bahawa mimpi para Nabi adalah Inspirasi Ilahi dan kemudian dia membacakan ayat: 'Aku (Abraham) melihat dalam mimpi, (Wahai anakku) bahawa aku mempersembahkan kamu dalam pengorbanan (kepada Allah). "(37. 102) (Lihat Hadis No. 183)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 138
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 140
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 37.102
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (139)
Diriwayatkan oleh Usama bin Zaid:
Rasulullah (ﷺ) pergi dari `Arafat sampai ketika dia sampai di lereng gunung, dia turun, buang air kecil dan kemudian berwuduk tetapi tidak sempurna. Saya berkata kepadanya, ("Sudah waktunya untuk) solat , ya Rasulullah (ﷺ)? " Dia berkata, "(tempat) solat di depanmu. "Dia menunggang sampai ketika sampai di Al-Muzdalifa, dia turun dan berwuduk dan sempurna, Iqama diucapkan dan dia memimpin solat Maghrib. Kemudian semua orang membuat untanya berlutut di tempatnya. Kemudian Iqama dilafazkan untuk solat 'Isha'yang dipimpin Nabi (ﷺ) dan tidak ada doa yang dikemukakan di antara keduanya. solat ( `Isya'dan Maghrib).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 139
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 141
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (140)
Diriwayatkan oleh `Ata'bin Yasar:
Ibn `Abbas melakukan wuduk dan mencuci mukanya (dengan cara berikut): Dia mengeluarkan segenggam air, membilas mulutnya dan membasuh hidungnya dengan memasukkan air dan kemudian meniupnya. Dia kemudian, mengambil segenggam (air) yang lain dan melakukan seperti ini (memberi isyarat) menyatukan kedua tangannya dan membasuh mukanya, mengambil segenggam air dan mencuci lengan kanannya. Dia sekali lagi mengambil segenggam air dan mencuci lengan bawah kirinya dan mengalirkan tangan basah ke atas kepalanya dan mengambil segenggam air dan mencurahkannya ke atas kaki kanannya (hingga ke pergelangan kaki) dan membasuhnya dengan bersih dan sama juga mengambil segenggam air dan membasuh kaki kirinya dengan bersih (hingga pergelangan kaki) dan berkata, "Saya melihat Rasulullah (ﷺ) melakukan wuduk dengan cara ini. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 140
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 142
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (141)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Sekiranya ada di antara kamu yang melakukan hubungan seksual dengan isterinya berkata (dan dia mesti mengatakannya sebelum memulakan)'Dengan nama Allah. Ya Allah! Lindungi kami dari syaitan dan juga lindungi apa yang kamu anugerahkan kita (iaitu keturunan yang akan datang) dari Syaitan dan jika ditakdirkan mereka harus mempunyai anak maka, Syaitan tidak akan pernah dapat membahayakan keturunannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 141
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 143
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (142)
Diriwayatkan oleh Anas:
Setiap kali Nabi (ﷺ) pergi menjawab seruan alam, dia biasa berkata, "Allah-umma inni a `udhu bika minal khubuthi wal khaba'ith yaitu Ya Allah, aku meminta perlindungan denganMu dari semua perkara yang menyinggung dan jahat ( perbuatan jahat dan roh jahat).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 142
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 144
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (143)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Setelah Nabi (ﷺ) memasuki tandas dan saya meletakkan air untuk wuduknya. Dia bertanya, "Siapa yang meletakkannya? " Dia diberitahu dengan sewajarnya dan oleh itu dia berkata, "Ya Allah! Jadikanlah dia (Ibn `Abbas) seorang sarjana agama (Islam) yang terpelajar.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 143
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 145
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (144)
Diriwayatkan oleh Abu Aiyub Al-Ansari:
Rasulullah (ﷺ), "Jika ada di antara kamu yang pergi ke tempat terbuka untuk menjawab seruan alam, dia tidak boleh menghadap ke arah kiblat; dia juga harus menghadap ke timur atau barat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 144
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 146
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (145)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Orang berkata, "Setiap kali anda duduk untuk menjawab seruan alam, anda tidak boleh menghadap kiblat atau Baitul-Maqdis (Yerusalem). "Saya memberitahu mereka. "Begitu saya naik ke bumbung rumah kami dan saya melihat Rasul Allah menjawab panggilan alam sambil duduk di atas dua batu bata menghadap Baitul-Maqdis (Yerusalem) (tetapi ada layar yang menutupinya. "(Fath-al-Bari, Halaman 258, Jilid 1).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 145
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 147
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (146)
Diriwayatkan `Aisyah:
Para isteri Nabi (ﷺ) pergi ke Al-Manasi, tempat terbuka yang luas (berhampiran Baqi `di Madinah) untuk menjawab panggilan alam pada waktu malam. `Umar pernah berkata kepada Nabi (ﷺ)" Biarkan isteri-isteri kamu bertudung, "tetapi Rasul Allah tidak melakukannya. Suatu malam Sauda binti Zam `a isteri Nabi (ﷺ) keluar pada waktu'Isha'dan dia seorang wanita tinggi. Umar memberitahunya dan berkata, "Aku telah mengenali kamu, wahai Sauda. "Dia mengatakan demikian, seperti yang dia inginkan dengan penuh semangat agar ayat-ayat Al-Hijab (pengamalan jilbab oleh wanita Muslim) dapat dinyatakan. Maka Allah menurunkan ayat-ayat "Al-Hijab" (Penutup badan yang lengkap tidak termasuk mata).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 146
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 148
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 33.59
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (147)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) berkata kepada isterinya, "Kamu diizinkan keluar untuk menjawab panggilan alam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 147
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 149
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (148)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Saya naik ke bumbung rumah Hafsa untuk mencari pekerjaan dan saya melihat Rasulullah (ﷺ) menjawab panggilan alam yang menghadap Sham (Syria, Jordan, Palestin dan Lebanon dianggap sebagai satu negara) dengan punggungnya ke arah kiblat. (Lihat Hadis No. 147).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 148
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 150
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (149)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Suatu ketika saya naik ke atas bumbung rumah kami dan melihat Rasulullah (ﷺ) menjawab panggilan alam sambil duduk di atas dua batu bata menghadap Baitul-Maqdis (Yerusalem). (Lihat Hadis No. 147).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 149
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 151
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (150)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Setiap kali Rasulullah (ﷺ) pergi untuk menjawab panggilan alam, saya bersama dengan seorang budak lelaki lain lagi menemaninya dengan mesin tumbuk yang penuh dengan air. (Hisham berkomentar, "Supaya dia dapat mencuci bahagian pribadinya dengan itu.)"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 150
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 152
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (151)
Diriwayatkan oleh Anas:
Setiap kali Rasulullah (ﷺ) pergi untuk menjawab panggilan alam, saya bersama dengan seorang budak lelaki dari kami biasa pergi ke belakangnya dengan sebuah gelas yang penuh dengan air.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 151
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 153
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (152)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Setiap kali Rasulullah (ﷺ) menjawab panggilan alam, saya bersama seorang budak lelaki lagi biasa membawa gelas yang penuh dengan air (untuk membersihkan bahagian peribadi) dan tombak pendek (atau tongkat).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 152
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 154
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (153)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Rasulullah (ﷺ), "Setiap kali ada di antara kamu yang minum air, dia tidak boleh menghirup alat minum itu dan setiap kali ada di antara kamu pergi ke tandas, dia tidak boleh menyentuh zakarnya atau membersihkan bahagian peribadinya dengan tangan kanannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 153
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 155
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (154)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Nabi (ﷺ), "Setiap kali ada di antara kamu yang membuat air, dia tidak boleh memegang zakarnya atau membersihkan bahagian peribadinya dengan tangan kanan. (Dan ketika minum) seseorang tidak boleh menghirup alat minum. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 154
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 156
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (155)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mengikuti Nabi (ﷺ) ketika dia keluar untuk menjawab panggilan alam. Dia dulu tidak kelihatan seperti ini. Oleh itu, ketika saya mendekatinya, dia berkata kepada saya, "Ambil beberapa batu untuk saya" membersihkan bahagian-bahagian peribadi (atau mengatakan sesuatu yang serupa) dan jangan bawa tulang atau kotoran. "Oleh itu, saya membawa batu-batu itu di sudut pakaian saya dan meletakkannya di sisinya dan saya kemudian menjauhinya. Ketika dia selesai (dari menjawab panggilan alam) dia menggunakan, mereka.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 155
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 157
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (156)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ) keluar untuk menjawab panggilan alam dan meminta saya membawa tiga batu. Saya menjumpai dua batu dan mencari yang ketiga tetapi tidak dapat menjumpainya. Oleh itu, mengambil tahi tahi kering dan membawanya kepadanya. Dia mengambil kedua batu itu dan membuang kotoran itu dan berkata, "Ini benda kotor. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 156
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 158
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (157)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) dengan mencuci bahagian badan hanya sekali.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 157
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 159
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (158)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Zaid:
Nabi (ﷺ) dengan mencuci bahagian badan dua kali.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 158
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 160
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (159)
Humran yang diceritakan:
(hamba'Uthman) Saya melihat'Uthman bin'Affan meminta gelas air (dan ketika dibawa) dia menuangkan air ke atas tangannya dan mencucinya tiga kali dan kemudian meletakkan tangan kanannya ke dalam bekas air dan membilasnya mulut, mencuci hidungnya dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian mengeluarkannya. kemudian dia mencuci muka dan lengan bawah hingga ke siku tiga kali, melewati tangannya yang basah di atas kepalanya dan membasuh kakinya hingga ke pergelangan kaki tiga kali. Kemudian dia berkata, "Rasulullah (ﷺ)'Jika ada yang melakukan wudhu seperti saya dan melakukan solat dua rakaat di mana dia tidak memikirkan apa-apa lagi (tidak berkaitan dengan doa sekarang) maka dosa-dosanya yang lalu akan dimaafkan.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 159
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 161
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (160)
Setelah melakukan wudhu'Uthman berkata, "Aku akan memberitahumu sebuah hadis yang tidak akan kuberitahu kepadamu, seandainya aku tidak dipaksa oleh Ayat Suci tertentu (sub perawi'Urwa berkata:
Ayat ini adalah: "Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan tanda-tanda yang jelas dan petunjuk yang telah kami turunkan . . .)" (2: 159). Saya mendengar Nabi (ﷺ), 'Jika seorang lelaki melakukan wudhu dengan sempurna dan kemudian menunaikan solat berjemaah wajib, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang dilakukan antara doa itu dan seterusnya (hingga) dia mengucapkannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 160
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 161
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.159
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (161)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Sesiapa yang melakukan wuduk hendaklah membersihkan hidungnya dengan air dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian meniupnya dan barangsiapa membersihkan bahagian peribadinya dengan batu hendaklah melakukannya dengan jumlah batu yang ganjil. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 161
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 162
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (162)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya ada di antara kamu yang melakukan wuduk maka dia harus memasukkan air ke dalam hidungnya dan kemudian menghembuskannya dan barangsiapa yang membersihkan bahagian peribadinya dengan batu hendaklah melakukannya dengan bilangan ganjil. Dan barangsiapa yang bangun dari tidurnya hendaklah mencuci tangannya sebelum memasukkannya ke dalam air untuk berwuduk, kerana tidak ada yang tahu di mana tangannya ketika tidur. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 162
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 163
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (163)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Nabi (ﷺ) tetap berada di belakang kami dalam perjalanan. Dia bergabung dengan kami ketika kami sedang berwuduk untuk solat Asar yang sudah terlambat dan kami hanya melewati tangan basah di atas kaki kami (tidak membasuhnya dengan sempurna) sehingga dia memanggil kami dengan suara keras dengan mengatakan dua kali, "Selamatkan tumitmu dari api . "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 163
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 164
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (164)
Humran yang diceritakan:
(hamba yang dibebaskan dari `Uthman bin `Affan) Saya melihat `Uthman bin `Affan meminta (sebotol air) untuk berwuduk (dan ketika dibawa) dia menuangkan air dari atasnya ke tangannya dan mencucinya tiga kali dan kemudian memasukkan tangan kanannya ke dalam bekas air dan membilas mulutnya dan membasuh hidungnya dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian menghembuskannya. Kemudian dia mencuci wajahnya tiga kali dan (kemudian) lengan bawah hingga ke siku tiga kali, lalu menyerahkan tangannya yang basah ke atas kepalanya dan kemudian mencuci setiap kaki tiga kali. Setelah itu `Uthman berkata, "Aku melihat Nabi (ﷺ) seperti ini dan dia berkata, 'Sekiranya ada yang melakukan wudhu seperti saya dan memberikan solat dua rakaat di mana dia tidak memikirkan apa-apa yang lain (tidak berkaitan dengan doa sekarang) maka dosa-dosanya yang lalu akan diampuni.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 164
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 165
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (165)
Diriwayatkan oleh Muhammad Ibn Ziyad:
Saya mendengar Abu Huraira berkata ketika dia melewati kami ketika orang-orang sedang melakukan wuduk dari perkakas yang berisi air, "Lakukan wuduk dengan sempurna dan teliti kerana Abul-Qasim (Nabi) berkata, 'Selamatkan tumitmu dari api neraka.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 165
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 166
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (166)
Diriwayatkan oleh `Ubaid Ibn Juraij:
Saya bertanya kepada `Abdullah bin `Umar, "Wahai Abu `Abdur-Rahman! Saya melihat kamu melakukan empat perkara yang tidak pernah saya lihat dilakukan oleh salah seorang dari anda? " Abdullah bin `Umar berkata, "Wahai Ibn Juraij apa itu? " Saya berkata, "Saya tidak pernah melihat anda menyentuh mana-mana sudut Kaabah kecuali (dua) menghadap ke selatan (Yaman) dan saya melihat anda memakai kasut yang diperbuat daripada kulit yang disamak dan mewarnai rambut anda dengan Hinna (sejenis pewarna merah). Saya juga perhatikan bahawa setiap kali anda berada di Mekah, orang menganggap Ihram melihat bulan sabit baru (1hb Dhul-Hijja) sedangkan anda tidak menganggap Ihlal (Ihram) - (Ihram juga disebut Ihlal yang bermaksud'Panggilan keras') kerana seorang Muhrim harus membacakan Talbiya dengan lantang ketika menganggap keadaan Ihram) - hingga tanggal 8 Dhul-Hijja (Hari Tarwiya). `Abdullah menjawab, "Mengenai sudut Ka'ba, saya tidak pernah melihat Rasulullah (ﷺ). menyentuh kecuali yang menghadap ke selatan (Yaman) dan mengenai kasut kulit yang disamak, tidak diragukan lagi saya melihat Rasulullah (ﷺ) memakai kasut yang tidak berbulu dan dia biasa berwuduk ketika memakai kasut (iaitu mencuci kakinya dan kemudian memakai kasut)). Jadi saya gemar memakai kasut yang serupa. Dan mengenai pencelupan rambut dengan Hinna; tidak syak lagi saya melihat Rasulullah (ﷺ) mewarnai rambutnya dan itulah sebabnya saya suka mewarnai (rambut saya dengannya). Mengenai Ihlal, saya tidak melihat Rasulullah (ﷺ) menjangkakan Ihlal sehingga dia berangkat untuk menunaikan haji (pada 8 Dhul-Hijja).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 166
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 167
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (167)
Diriwayatkan oleh Um- `Atiya:
Bahawa Nabi (ﷺ) pada waktu mencuci anak perempuannya yang telah meninggal telah berkata kepada mereka, "Mulailah dari sebelah kanan dimulai dengan bahagian-bahagian yang dibasuh dengan wuduk. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 167
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 168
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (168)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) suka bermula dari sebelah kanan dengan memakai kasut, menyikat rambut dan membersihkan atau mencuci dirinya dan melakukan perkara lain.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 168
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 169
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (169)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
melihat Rasulullah (ﷺ) ketika solat Asr telah selesai dan orang-orang mencari air untuk berwuduk tetapi mereka tidak dapat menemuinya. Kemudian (periuk penuh) air untuk berwuduk dibawa ke Rasul Allah. Dia meletakkan tangannya di dalam periuk itu dan memerintahkan orang ramai untuk berwuduk dari situ. Saya melihat air keluar dari bawah jarinya sehingga mereka semua melakukan wudhu (itu adalah salah satu mukjizat Nabi).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 169
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 170
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (170)
Diriwayatkan oleh Ibn Seereen:
Saya berkata kepada Abida, "Saya memiliki beberapa rambut Nabi yang saya dapatkan dari Anas atau keluarganya. "Abida menjawab. "Tidak diragukan lagi jika saya mempunyai satu rambut, saya akan lebih sayang daripada seluruh dunia dan apa sahaja yang ada di dalamnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 170
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 171
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (171)
Diriwayatkan oleh Anas:
Ketika Rasulullah (ﷺ), Abu Talha adalah yang pertama mengambil rambutnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 171
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 172
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (172)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya seekor anjing minum dari perkakas orang di antara kamu, adalah mustahak untuk mencucinya tujuh kali. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 172
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 173
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (173)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Seorang lelaki melihat seekor anjing memakan lumpur akibat kehausan. Oleh itu, lelaki itu mengambil kasut (dan mengisinya) dengan air dan terus menuangkan air untuk anjing itu sehingga ia memadamkan dahaga. Maka Allah mengizinkan perbuatannya dan menjadikannya masuk ke syurga. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 173
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 174
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (174)
Dan meriwayatkan Hamza bin'Abdullah:
Kata ayah saya. "Selama masa Rasul Allah, anjing-anjing itu biasa membuang air kecil dan melewati masjid (datang dan pergi), namun mereka tidak pernah menaburkan air di atasnya (air kencing anjing.)"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 174
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 174
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (175)
Diriwayatkan `Adi bin Hatim:
Saya bertanya kepada Nabi (tentang anjing pemburu) dan dia menjawab, "Jika anda melepaskan (dengan nama Allah) anjing anda yang dijinakkan setelah permainan dan memburunya, anda mungkin memakannya, tetapi jika anjing itu memakan (permainan itu) maka jangan memakannya kerana anjing itu telah memburunya sendiri. "Saya kemudian berkata, "Kadang kala saya menghantar anjing saya untuk memburu dan mencari anjing lain dengannya. Dia berkata, "Jangan makan permainan kerana anda telah menyebut nama Allah hanya untuk menghantar anjing anda dan bukan anjing lain. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 175
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 175
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (176)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Seseorang dianggap dalam solat selagi dia menunggu solat di masjid selagi dia tidak melakukan Hadath. "Seorang lelaki bukan Arab bertanya, "Wahai Abu Huraira! Apa itu Hadath? " Saya menjawab, "Ini adalah angin yang lewat (dari dubur) (itu adalah salah satu jenis Hadath)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 176
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 176
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (177)
Diriwayatkan `Abbad bin Tamim:
Paman saya berkata: Nabi (ﷺ), "Seseorang tidak boleh meninggalkan solat nya kecuali dia mendengar suara atau mencium sesuatu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 177
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 177
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (178)
Diriwayatkan `Ali:
Saya sering mendapat uretra emosional yang kerap dan merasa malu untuk bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenainya. Oleh itu, saya meminta Al-Miqdad bin Al-Aswad untuk bertanya kepada (Nabi) tentang hal itu. Al-Miqdad bertanya kepadanya dan dia menjawab, "Seseorang harus melakukan wuduk (setelahnya). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 178
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 178
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (179)
Diriwayatkan Zaid bin Khalid:
Saya bertanya kepada `Uthman bin `Affan tentang seseorang yang melakukan persetubuhan tetapi tidak melepaskan diri. Uthman menjawab, "Dia harus berwuduk seperti yang dilakukan untuk solat biasa tetapi dia mesti mencuci zakarnya. "Uthman menambahkan, "Saya mendengarnya dari Rasulullah (ﷺ). "Saya bertanya kepada `Ali Az-Zubair, Talha dan Ubai bin Ka `b tentang hal itu dan mereka juga memberikan jawapan yang sama. (Perintah ini dibatalkan kemudian dan mandi diperlukan untuk kes seperti itu).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 179
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 179
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (180)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Rasulullah (ﷺ) meminta seorang lelaki Ansari yang datang dengan air yang jatuh dari kepalanya. Nabi (ﷺ), "Mungkin kami telah memaksa kamu untuk bergegas, bukan? " Orang Ansari menjawab, "Ya. "Rasulullah (ﷺ) selanjutnya bersabda, "Sekiranya kamu dipaksa untuk bergegas (semasa melakukan persetubuhan) atau kamu tidak menunaikan wuduk maka wuduk perlu dilakukan (Perintah ini dibatalkan kemudian, iaitu seseorang harus mandi).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 180
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 180
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (181)
Diriwayatkan oleh Usama bin Zaid:
"Ketika Rasulullah (ﷺ) berangkat dari `Arafat, dia berbalik ke arah lorong gunung di mana dia menjawab panggilan alam. (Setelah dia selesai) aku menuangkan air dan dia berwuduk dan kemudian aku berkata kepadanya, "Ya Rasulullah. (ﷺ)! Adakah anda akan menunaikan solat ? "Dia menjawab, "Musalla (tempat solat ) ada di hadapan anda (di Al-Muzdalifa).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 181
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 181
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (182)
Diriwayatkan oleh Al-Mughira bin Shu `ba:
Saya berada di tempat bersama Rasulullah (ﷺ) dalam salah satu perjalanan dan dia keluar untuk menjawab panggilan alam (dan setelah selesai) saya menuangkan air dan dia berwuduk; dia membasuh muka, lengan bawah dan melepasi tangannya yang basah di atas kepalanya dan ke atas kedua Khuff (kaus kaki yang terbuat dari kain tebal atau kulit).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 182
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 182
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (183)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Bahawa dia bermalam di rumah Maimuna isteri Nabi, ibu saudaranya. Dia menambahkan: Saya berbaring di tempat tidur (bantal melintang) sementara Rasulullah (ﷺ) dan isterinya berbaring di arah bantal memanjang. Rasulullah (ﷺ) tidur hingga tengah malam, sama ada sebelum atau sesudahnya dan kemudian bangun, menggosok jejak tidur dari wajahnya dengan tangannya. Dia kemudian, membaca sepuluh ayat terakhir Sura Al- `Imran, bangun dan pergi ke kulit gantung. Dia kemudian melakukan wudhu dari itu dan itu adalah wuduk yang sempurna dan kemudian berdiri untuk menunaikan solat . Saya juga bangun dan melakukan seperti yang telah dilakukan oleh Nabi. Kemudian saya pergi dan berdiri di sisinya. Dia meletakkan tangan kanannya di kepala saya dan menangkap telinga kanan saya dan memusingkannya. Dia solat dua rakaat kemudian dua rakaat dan dua rakaat dan kemudian dua rakaat dan kemudian dua rakaat (secara berasingan enam kali) dan akhirnya satu rakaat (witir ) . Kemudian dia berbaring lagi di tempat tidur hingga para Mu'adh-dhin datang kepadanya di mana ketika Nabi (ﷺ) bangun, menunaikan solat dua rakaat ringan dan keluar dan memimpin solat Fajr.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 183
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 183
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (184)
Diriwayatkan oleh Asma'binti Abu Bakar:
Saya datang kepada `Aisyah isteri Nabi (ﷺ) semasa gerhana matahari. Orang-orang berdiri dan menunaikan solat dan dia juga sedang berdoa. Saya bertanya kepadanya, "Apa yang salah dengan orang-orang? " Dia memberi isyarat dengan tangannya ke arah langit dan berkata, "Subhan Allah. "Saya bertanya kepadanya, "Adakah tanda? " Dia menunjukkan, "Ya. "Oleh itu, saya juga berdiri untuk solat sehingga saya tidak sedarkan diri dan kemudian saya menuangkan air di kepala saya. Selepas solat , Rasulullah (ﷺ) memuji dan memuliakan Allah dan berkata, "Baru saja saya melihat sesuatu yang tidak pernah saya lihat sebelumnya di tempat saya ini, termasuk Syurga dan Neraka. Saya telah mendapat ilham (dan telah memahami) bahawa anda akan diadili di kuburmu dan cobaan ini akan seperti ujian Ad-Dajjal, atau hampir seperti itu (sub perawi tidak yakin dengan apa yang dikatakan oleh Asma'). Malaikat akan datang kepada kamu semua dan bertanya, "Apa yang kamu tahu tentang lelaki ini? " Seorang mukmin akan menjawab, "Dia adalah Muhammad, Rasulullah (ﷺ) dan dia datang kepada kami dengan kebenaran dan petunjuk yang jelas. Oleh itu, kami menerima ajarannya, percaya dan mengikutinya. "Kemudian para malaikat akan mengatakan kepadanya untuk tidur dengan tenang kerana mereka telah mengetahui bahawa dia adalah orang yang beriman. Sebaliknya seorang munafik atau orang yang ragu-ragu akan menjawab, 'Saya tidak tahu tetapi mendengar orang-orang mengatakan sesuatu dan jadi saya berkata sama.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 184
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 184
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 54.1-2
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (185)
Diriwayatkan oleh Yahya Al-Mazini:
Seseorang bertanya kepada Abdullah bin Zaid yang merupakan datuk dari Amr bin Yahya, "Bolehkah anda menunjukkan kepada saya bagaimana Rasulullah (ﷺ)? " Abdullah bin Zaid menjawab dengan tegas dan meminta air. Dia mencurahkannya ke tangannya dan mencucinya dua kali, lalu dia membilas mulutnya tiga kali dan mencuci hidungnya dengan air tiga kali dengan memasukkan air ke dalamnya dan meniupnya. Dia membasuh wajahnya tiga kali dan selepas itu dia mencuci lengan bawah hingga siku dua kali dan kemudian menyerahkan tangannya yang basah ke atas kepalanya dari depan ke belakang dan sebaliknya (bermula dari depan dan membawanya ke belakang kepalanya ke atas ke tengkuk dan kemudian membawanya ke depan semula dari tempat dia mula) dan membasuh kakinya (hingga ke pergelangan kaki).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 185
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 185
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (186)
Diriwayatkan oleh `Amr:
Ayah saya melihat `Amr bin Abi Hasan bertanya kepada `Abdullah bin Zaid tentang wuduk Nabi. `Abdullah bin Zaid meminta periuk tanah yang berisi air dan di depan mereka berwuduk seperti Nabi (ﷺ). Dia menuangkan air dari periuk ke atas tangannya dan mencuci tangannya tiga kali dan kemudian dia meletakkan tangannya di dalam periuk dan membilas mulutnya dan membasuh hidungnya dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian meniupnya dengan tiga gelas air. Sekali lagi dia memasukkan tangannya ke dalam air dan mencuci wajahnya tiga kali dan mencuci lengan bawah hingga siku dua kali; dan kemudian meletakkan tangannya ke dalam air dan kemudian menyebarkannya ke atas kepalanya dengan membawa mereka ke depan dan kemudian ke belakang kepala sekali dan kemudian dia membasuh kakinya ke pergelangan kaki.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 186
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 186
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (187)
Diriwayatkan oleh Abu Juhaifa:
Rasulullah (ﷺ) datang kepada kami pada waktu tengah hari dan air wuduk dibawa kepadanya. Setelah dia berwuduk, air yang tersisa diambil oleh orang-orang dan mereka mula membasahi badan mereka (sebagai benda yang diberkati). Nabi (ﷺ) mengqada dua rakaat solat Zuhur dan kemudian dua rakaat sembahyang Asr sementara tombak pendek (atau tongkat) ada di sana (sebagai Sutra) di hadapannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 187
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 187
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (188)
Abu Musa berkata:
Nabi meminta gelas berisi air dan membasuh kedua tangan dan wajahnya di dalamnya dan kemudian membuang segelas air ke dalam gelas itu dan berkata kepada kami berdua (Abu Musa dan Bilal), "Minum dari gelas dan tuangkan sebahagian air di wajah dan dada anda. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 188
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 187
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (189)
Diriwayatkan oleh Ibn Shihab:
Mahmud bin Ar-Rabi `yang merupakan wajah di mana Nabi (ﷺ) mengeluarkan sebotol air dari sumur keluarganya ketika dia masih kecil dan `Urwa (atas dasar Al-Miswar dan lain-lain) yang bersaksi satu sama lain, berkata, "Setiap kali Nabi ((ﷺ), berwuduk, para sahabatnya hampir memperjuangkan sisa-sisa air. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 189
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 188
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (190)
Diriwayatkan oleh As-Sa'ib bin Yazid:
Bibi saya membawa saya kepada Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Anak saudaraku ini mengalami penyakit di kakinya. "Oleh itu, dia meletakkan tangannya di kepala saya dan mendoakan rahmat Allah untuk saya; kemudian dia berwuduk dan saya minum dari sisa air. Saya berdiri di belakangnya dan melihat meterai kenabian di antara bahunya dan itu seperti "Zir-al-Hijla" (bermaksud butang khemah kecil, tetapi ada yang mengatakan'telur dari sebuah partridge'. Dll.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 190
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 189
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (191)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Yahya:
(atas kuasa ayahnya) Abdullah bin Zaid menuangkan air ke tangannya dari perkakas yang berisi air dan membasuhnya dan kemudian dengan segenggam air dia membilas mulutnya dan membersihkan hidungnya dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian meniupnya . Dia mengulanginya tiga kali. Kemudian, dia mencuci tangan dan lengan bawah hingga ke siku dua kali dan melewati tangan basah di atas kepalanya, ke depan dan ke belakang dan membasuh kakinya ke pergelangan kaki dan berkata, "Ini adalah wuduk Rasulullah (ﷺ). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 191
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 57
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 190
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (192)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Yahya:
Ayah saya berkata, "Saya melihat `Amr bin Abi Hasan bertanya kepada Abdullah bin Zaid tentang wuduk Nabi. Abdullah bin Zaid meminta periuk tanah yang berisi air dan berwuduk di hadapan mereka. Dia menuang air ke atas tangannya dan membasuh mereka tiga kali. Kemudian dia meletakkan tangan kanannya ke dalam periuk dan membilas mulutnya dan membasuh hidungnya dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian meniupnya tiga kali dengan tiga genggam air Sekali lagi dia meletakkan tangannya di dalam air dan mencuci muka tiga kali. Selepas itu dia meletakkan tangannya di dalam periuk dan mencuci lengan bawahnya hingga ke siku dua kali dan sekali lagi meletakkan tangannya di dalam air dan menyerahkan tangan basah ke atas kepalanya dengan membawa mereka ke depan dan kemudian ke belakang dan sekali lebih banyak lagi dia meletakkan tangannya di dalam periuk dan membasuh kakinya (hingga ke pergelangan kaki.) "Riwayat Wuhaib: Bahawa dia (Nabi (ﷺ) 191 di atas) hanya menyerahkan tangannya yang basah di kepala.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 192
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 191
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (193)
Diriwayatkan oleh'Abdullah bin'Umar:
"Selama hidup Rasulullah (ﷺ), lelaki dan wanita biasa melakukan wuduk bersama. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 193
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 192
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (194)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Rasulullah (ﷺ) datang melawat saya semasa saya sakit dan tidak sedarkan diri. Dia melakukan wudhu dan menaburkan sisa air ke atasku dan aku menjadi sadar dan berkata, "Ya Rasulullah! Kepada siapa warisanku akan pergi kerana aku tidak mempunyai keturunan atau keturunan? " Kemudian ayat-ayat Ilahi mengenai Fara'id (warisan) diturunkan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 194
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 193
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (195)
Diriwayatkan oleh Anas:
Ini adalah waktu untuk solat dan mereka yang rumahnya dekat bangun dan pergi menemui orang-orangnya (untuk berwuduk) dan masih ada beberapa orang (duduk). Kemudian periuk tungku yang dicat (Mikhdab) berisi air dibawa ke Rasulullah (ﷺ) wastafelnya kecil, tidak cukup luas sehingga seseorang dapat menyebarkan tangannya; namun semua orang melakukan wuduk. (Sub perawi itu berkata, "Kami bertanya kepada Anas, 'Berapa orang kamu? 'Anas menjawab'Kami berusia lapan puluh atau lebih"). (Itu adalah salah satu keajaiban Rasulullah (ﷺ)).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 195
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 194
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (196)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Suatu ketika Nabi (ﷺ) meminta gelas berisi air. Dia membasuh tangan dan mukanya di dalamnya dan juga membuang air besar di dalamnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 196
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 62
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 195
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (197)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Zaid:
Sebaik sahaja Rasulullah (ﷺ) datang kepada kami dan kami mengeluarkan air untuknya dalam periuk tembaga. Dia melakukan wuduk seperti itu: Dia mencuci wajahnya tiga kali dan lengan bawahnya ke siku dua kali, lalu melewati tangannya yang basah di atas kepala dari depan ke belakang dan membawanya ke depan sekali lagi dan membasuh kakinya (hingga pergelangan kaki).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 197
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 63
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 196
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (198)
Diriwayatkan `Aisyah:
Ketika penyakit Nabi (ﷺ) bertambah teruk dan penyakitnya menjadi parah, dia meminta isteri-isterinya mengizinkannya menyusui (dirawat) di rumah saya. Oleh itu, mereka memberi kebenaran kepadanya. Kemudian Nabi datang (ke rumah saya) dengan sokongan dua orang dan kakinya terseret di tanah, antara `Abbas dan seorang lelaki lain. "'Ubaidullah (sub perawi) berkata, "Saya memberitahu `Abdullah bin'Abbas tentang apa yang Aisha katakan. Ibn `Abbas berkata: 'Adakah anda tahu siapa lelaki lain? 'Saya menjawab secara negatif. Ibnu Abbas berkata, 'Dia adalah Ali (bin Abi Talib). "Aisyah lebih lanjut berkata, "Ketika Nabi (ﷺ) datang ke rumahku dan penyakitnya bertambah parah. , supaya dia memberi nasihat kepada orang-orang. Maka dia duduk di Mikhdab (tembaga kuningan) milik Hafsa, isteri Nabi. Kemudian, kami semua menuangkan air kepadanya dari kulit air hingga dia meminta kami berhenti dan apa yang telah kami lakukan (apa yang dia mahu kami lakukan). Selepas itu dia pergi menemui orang-orang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 198
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 64
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 197
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (199)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Yahya:
(atas kewibawaan ayahnya) Paman saya biasa melakukan wudhu secara berlebihan dan begitu dia meminta `Abdullah bin Zaid untuk memberitahunya bagaimana dia melihat Nabi (ﷺ). Dia meminta periuk tanah yang berisi air dan menuangkan air dari atasnya ke tangannya dan mencucinya tiga kali dan kemudian memasukkan tangannya ke dalam periuk tembikar itu dan membilas mulutnya dan mencuci hidungnya dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian meniupnya tiga kali dengan sebilangan kecil air; dia sekali lagi memasukkan tangannya ke dalam air dan mengambil segenggam air dan mencuci wajahnya tiga kali, lalu mencuci tangannya hingga ke siku dua kali dan mengambil air dengan tangannya dan menyebarkannya ke atas kepalanya dari depan ke belakang dan kemudian dari kembali ke depan dan kemudian membasuh kakinya (hingga ke pergelangan kaki) dan berkata, "Saya melihat Nabi (ﷺ) melakukan wuduk dengan cara itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 199
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 65
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 198
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (200)
Thabit yang Diriwayatkan oleh:
Anas berkata, "Nabi (ﷺ) meminta air dan gelas dengan dasar yang luas dan tidak begitu dalam, berisi sejumlah kecil air, dibawa kepadanya sehingga dia meletakkan jarinya ke dalamnya. "Lebih lanjut Anas berkata, 'melihat air mengalir keluar dari jari-jarinya. "Anas menambah, 'menganggarkan bahawa orang yang melakukan wudhu dengannya berjumlah antara tujuh puluh hingga lapan puluh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 200
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 66
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 199
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (201)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) mandi dengan satu Sa `hingga lima Mudds (1 Sa `= [? ? ] Mudds) air dan biasa melakukan wudhu dengan satu Mudd air.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 201
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 67
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 200
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (202)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Sa `d bin Abi Waqqas berkata, "Nabi (ﷺ) membasahi tangan Khuffsnya (kaus kaki yang terbuat dari kain tebal atau kulit). "Abdullah bin `Umar bertanya kepada Umar tentang hal itu. Umar menjawab dengan tegas dan menambahkan, "Setiap kali Sa `d menceritakan hadis dari Nabi, tidak perlu bertanya kepada orang lain tentang hal itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 202
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 68
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 201
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (203)
Diriwayatkan oleh Al-Mughira bin Shu `ba:
Sebaik sahaja Rasulullah (ﷺ) keluar untuk menjawab panggilan alam dan saya mengikutinya dengan gelas berisi air dan ketika dia selesai, saya menuangkan air dan dia berwudhu dan mengalirkan tangan basah ke atas Khuffsnya (kaus kaki yang terbuat dari kain tebal atau kulit).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 203
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 69
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 202
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (204)
Diriwayatkan oleh Jaffar bin r Amr bin Umaiya Ad-Damri:
Ayah saya berkata, "Saya melihat Nabi (ﷺ) membasahi tangan Khuffsnya (kaus kaki yang diperbuat daripada kain atau kulit tebal). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 204
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 70
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 203
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (205)
Diriwayatkan Ja `far bin `Amr:
Ayah saya berkata, "Saya melihat Nabi (ﷺ) membasahi serban dan Khuffsnya (kaus kaki yang diperbuat daripada kain atau kulit tebal).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 205
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 71
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 204
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (206)
Diriwayatkan oleh Urwa bin Al-Mughira:
Ayah saya berkata, "Suatu ketika saya berada di tempat Nabi (ﷺ) dalam perjalanan dan saya bergegas melepaskan Khuffsnya (kaus kaki yang terbuat dari kain atau kulit tebal). Dia memerintahkan saya untuk meninggalkannya kerana dia meletakkannya setelah melakukan wuduk. Jadi, dia menghulurkan tangan basah ke atas mereka.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 206
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 72
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 205
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (207)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Rasulullah (ﷺ) memakan sepotong daging kambing yang dimasak dari bahagian bahu dan berdoa tanpa mengulangi wuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 207
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 73
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 206
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (208)
Diriwayatkan oleh Jaffar bin `Amr bin Umaiya:
Ayah saya berkata, "Saya melihat Rasulullah (ﷺ)wa mengambil sepotong daging kambing dari bahagian bahu dan kemudian dia dipanggil untuk berdoa. Dia meletakkan pisau ke bawah dan berdoa tanpa mengulang wuduk. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 208
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 74
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 207
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (209)
Diriwayatkan oleh Suwaid bin Al-Nu `man:
Pada tahun penaklukan Khaibar saya pergi bersama Rasulullah (ﷺ) hingga kami sampai di Sahba, tempat berhampiran Khaibar, di mana Rasulullah (ﷺ) mengimamkan solat Asr dan meminta makanan. Tidak ada apa-apa kecuali saweeq yang dibawa. Dia memerintahkan agar dibasahi dengan air. Dia dan kita semua memakannya dan Nabi (ﷺ) bangun untuk solat malam (solat Maghrib), membilas mulutnya dengan air dan kami melakukan hal yang sama dan dia kemudian berdoa tanpa mengulangi wuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 209
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 75
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 208
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (210)
Diriwayatkan oleh Maimuna:
Nabi (ﷺ) memakan sepotong daging kambing dari bahagian bahu dan kemudian berdoa tanpa mengulangi wuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 210
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 76
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 209
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (211)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Rasulullah (ﷺ) minum susu, membilas mulutnya dan berkata, "Ia mempunyai lemak. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 211
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 77
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 210
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (212)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya ada di antara kamu yang merasa mengantuk ketika bersolat maka dia harus tidur (tidur) sehingga tidurnya tidur kerana dalam solat ketika mengantuk seseorang tidak tahu sama ada seseorang meminta pengampunan atau perkara buruk bagi diri sendiri. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 212
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 78
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 211
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (213)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) bersabda,“ Sekiranya ada di antara kamu yang merasa mengantuk ketika berdoa, dia harus tidur hingga dia mengerti apa yang dia katakan (membaca).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 213
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 79
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 212
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (214)
Diriwayatkan oleh `Amr bin `Amir:
Anas berkata, "Nabi (ﷺ) selalu berwuduk untuk setiap solat . "Saya bertanya kepada Anas, "Apa yang biasa kamu lakukan? " Anas menjawab, "Kami biasa berdoa dengan wuduk yang sama hingga kami membatalkannya dengan Hadath. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 214
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 80
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 213
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (215)
Diriwayatkan oleh Suwaid bin Nu `man:
Pada tahun penaklukan Khaibar saya pergi bersama Rasulullah (ﷺ) sehingga kami sampai di As-Sahba'di mana Rasulullah (ﷺ) mengimamkan solat Asr dan meminta makanan. Tidak ada apa-apa kecuali saweeq yang dibawa dan kami memakannya dan minum (air). Nabi (ﷺ) bangun untuk solat (Maghrib), membilas mulutnya dengan air dan kemudian memimpin solat tanpa mengulangi wuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 215
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 81
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 214
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (216)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Suatu ketika Nabi, ketika melalui salah satu kuburan Madinah atau Mekah mendengar suara dua orang yang sedang diseksa di kubur mereka. Nabi (ﷺ), "Kedua orang ini disiksa bukan kerana dosa besar (untuk dihindari). "Nabi (ﷺ) kemudian menambahkan, "Ya! (Mereka diseksa kerana dosa besar). Sesungguhnya, salah satu dari mereka tidak pernah menyelamatkan dirinya dari kotor dengan air kencingnya sementara yang lain biasa melakukan kemarahan (untuk membuat permusuhan Nabi (ﷺ) kemudian meminta daun hijau dari pohon kurma, memecahnya menjadi dua keping dan meletakkannya di setiap kubur. Setelah ditanya mengapa dia melakukannya, dia menjawab, "Saya harap mereka penyiksaan mungkin dapat dikurangkan, sampai ini menjadi kering. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 216
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 82
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 215
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (217)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Setiap kali Nabi (ﷺ) menjawab panggilan alam, saya biasa membawa air bersamanya untuk membersihkan bahagian-bahagian peribadinya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 217
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 83
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 216
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (218)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) pernah melewati dua kubur dan berkata, "Kedua-dua orang ini disiksa bukan kerana dosa besar (untuk dihindari). Salah satu dari mereka tidak pernah menyelamatkan dirinya dari kotor dengan air kencingnya, sementara yang lain sering pergi dengan kalendar (untuk membuat permusuhan antara rakan). "Nabi (ﷺ) kemudian mengambil daun hijau dari pohon kurma, membelahnya menjadi (kepingan) dan meletakkannya di setiap kubur. Mereka berkata, "Ya Rasulullah! Mengapa kamu melakukannya? " Dia menjawab, "Saya harap hukuman mereka dapat dikurangkan hingga potongan-potongan daun ini menjadi kering. "(Lihat nota kaki Hadis 215).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 218
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 84
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 217
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (219)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ) melihat orang Badui membuat air di masjid dan menyuruh orang-orang tidak mengganggunya. Setelah selesai, Nabi (ﷺ) meminta sedikit air dan menuangkannya ke atas (air kencing).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 219
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 85
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 218
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (220)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Seorang Badwi berdiri dan mula membuat air di masjid. Orang-orang menangkapnya tetapi Nabi (ﷺ) memerintahkan mereka untuk meninggalkannya dan menuangkan baldi atau gelas air ke tempat di mana dia telah membuang air kecil. Nabi (ﷺ) kemudian berkata, "Kamu telah diutus untuk mempermudah sesuatu dan tidak menyukarkannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 220
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 86
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 219
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (221)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Seorang Badwi datang dan membuang air kecil di satu sudut masjid. Orang-orang menjerit kepadanya tetapi Nabi menghentikan mereka sehingga dia selesai membuang air kecil. Nabi (ﷺ) memerintahkan mereka untuk menumpahkan baldi air ke atas tempat itu dan mereka melakukannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 221
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 88
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 221
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (222)
Diriwayatkan `Aisyah:
(ibu kepada orang-orang yang beriman) Seorang anak dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) dan membuang air kecil pada pakaian Nabi. Nabi (ﷺ) meminta air dan menuangkannya ke tempat yang kotor.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 222
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 89
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 222
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (223)
Diriwayatkan oleh Um Qais binti Mihsin:
Saya membawa anak muda saya, yang belum mula makan (makanan biasa) kepada Rasulullah (ﷺ) yang membawanya dan membuatnya duduk di pangkuannya. Anak itu membuang air kecil di atas pakaian Nabi, jadi dia meminta air dan mencurahkannya ke atas kawasan yang kotor dan tidak mencucinya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 223
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 90
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 223
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (224)
Diriwayatkan Hudhaifa:
Setelah Nabi (ﷺ) pergi ke tempat pembuangan beberapa orang dan membuang air kecil ketika berdiri. Dia kemudian meminta air dan saya membawanya kepadanya dan dia berwuduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 224
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 91
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 224
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (225)
Diriwayatkan Hudhaifa':
Nabi (ﷺ) dan saya berjalan sehingga kami sampai di kawasan pembuangan orang. Dia berdiri, seperti mana yang ada di antara kamu berdiri, di belakang dinding dan membuang air kecil. Saya pergi, tetapi dia memanggil saya untuk datang. Oleh itu, saya menghampirinya dan berdiri di dekat punggungnya sehingga dia selesai.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 225
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 92
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 225
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (226)
Diriwayatkan oleh Abu Wail:
Abu Musa Al-Ash `ari sering memberikan tekanan pada masalah buang air kecil dan dia biasa berkata, "Jika ada orang dari Bani Israel yang membasahi pakaiannya dengan air kencing, dia biasanya memotong bahagian itu. "Mendengar itu, Hudhaifa berkata kepada Abu Wail, "Saya harap dia (Abu Musa) tidak (memberikan tekanan yang besar pada masalah itu). "Hudhaifa menambahkan, "Rasulullah (ﷺ) pergi ke tempat pembuangan beberapa orang dan membuang air kecil ketika berdiri. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 226
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 93
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 226
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (227)
Diriwayatkan oleh Asma':
Seorang wanita mendatangi Nabi (ﷺ) dan berkata, "Jika ada di antara kita yang memakai haid di pakaiannya, apa yang harus dia lakukan? " Dia menjawab, "Dia harus (memegang tempat yang kotor itu), menggosoknya dan memasukkannya ke dalam air dan menggosoknya untuk menghilangkan bekas darah dan kemudian menuangkan air ke atasnya. Kemudian dia dapat berdoa di dalamnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 227
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 94
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 227
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (228)
Diriwayatkan `Aisyah:
Fatima binti Abi Hubaish mendatangi Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah saya mendapat pendarahan berterusan dari rahim dan tidak menjadi bersih. Haruskah saya meninggalkan solat saya? " Rasulullah (ﷺ) menjawab, "Tidak, kerana ia berasal dari saluran darah dan bukan haid. Oleh itu, ketika haid anda yang sebenarnya mulai meninggalkan solat anda dan ketika selesai membersihkan darah (mandi) dan solat anda . "Hisham (sub perawi) meriwayatkan bahawa ayahnya juga pernah berkata, (Nabi (ﷺ) memberitahunya): "Lakukan wuduk untuk setiap solat hingga waktu datangnya masa berikutnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 228
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 95
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 228
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (229)
Diriwayatkan `Aisyah:
Saya biasa mencuci jejak Janaba (air mani) dari pakaian Nabi (ﷺ) dan dia pergi bersolat sementara jejak air masih ada di atasnya (bintik-bintik air masih kelihatan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 229
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 96
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 229
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (230)
Diriwayatkan oleh Sulaiman bin Yasar:
Saya bertanya kepada Aisyah mengenai pakaian yang kotor dengan air mani. Dia menjawab, "Saya biasa mencucinya dari pakaian Rasulullah (ﷺ) dan dia akan pergi sembahyang sementara bintik-bintik air masih terlihat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 230
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 97
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 231
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (231)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Maimun:
Saya mendengar Sulaiman bin Yasar bercakap mengenai pakaian yang kotor dengan air mani. Dia mengatakan bahawa `Aisyah telah berkata, "Saya biasa mencucinya dari pakaian Rasulullah (ﷺ) dan dia akan pergi bersolat sementara bintik-bintik air masih kelihatan di atasnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 231
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 98
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 232
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (232)
Diriwayatkan oleh `Aishah:
Saya biasa mencuci air mani dari pakaian Nabi (ﷺ) dan ketika itu saya perhatikan satu atau lebih bintik di atasnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 232
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 99
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 233
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (233)
Diriwayatkan oleh Abu Qilaba:
Anas berkata, "Sebilangan orang dari suku `Ukl atau `Uraina datang ke Madinah dan iklimnya tidak sesuai dengan mereka. Maka Nabi (ﷺ) memerintahkan mereka pergi ke kawanan unta (Susu) dan minum susu dan air kencing mereka ( sebagai ubat). Oleh itu, mereka pergi seperti yang diarahkan dan setelah mereka menjadi sihat, mereka membunuh gembala Nabi dan menghalau semua unta. Berita itu sampai kepada Nabi (ﷺ) dan dia menghantar (lelaki) mereka mengejar dan mereka ditangkap dan dibawa pada tengah hari. Dia kemudian memerintahkan untuk memotong tangan dan kaki mereka (dan itu dilakukan) dan mata mereka dicap dengan kepingan besi yang dipanaskan, Mereka dimasukkan ke dalam'Al-Harra'dan ketika mereka bertanya untuk air, tidak ada air yang diberikan kepada mereka. "Abu Qilaba berkata, "Orang-orang itu melakukan pencurian dan pembunuhan, menjadi kafir setelah memeluk Islam dan berperang melawan Allah dan Rasul-Nya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 233
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 100
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 234
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 5.33
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (234)
Diriwayatkan oleh Anas:
Sebelum pembinaan masjid, Nabi (ﷺ) menunaikan solat di kandang domba.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 234
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 101
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 235
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (235)
Diriwayatkan oleh Maimuna:
Rasulullah (ﷺ) ditanya mengenai ghee (mentega memasak) di mana seekor tikus jatuh. Dia berkata, "Keluarkan tikus dan buang ghee di sekitarnya dan gunakan sisanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 235
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 102
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 236
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (236)
Diriwayatkan oleh Maimuna:
Nabi ﷺ ditanya mengenai ghee di mana seekor tikus jatuh. Dia berkata, "Keluarkan tikus dan buang ghee di sekitarnya (dan gunakan sisanya.)"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 236
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 103
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 237
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (237)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Luka yang diterima oleh seorang Muslim kerana Allah akan muncul pada hari kiamat seperti ketika berlaku; darah akan mengalir dari luka dan warnanya akan menjadi darah tetapi akan berbau seperti kasturi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 237
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 104
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 238
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (238)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Kami (umat Islam) adalah yang terakhir (orang yang datang di dunia) tetapi (akan) menjadi yang paling utama (pada hari kiamat). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 238
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 105
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 239
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (239)
Perawi yang sama mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) telah bersabda:
"Anda tidak boleh membuang air kecil di air bertakung yang tidak mengalir kemudian (anda mungkin perlu) mencucinya di dalamnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 239
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 106
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 240
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (240)
Diriwayatkan `Abdullah:
Semasa Rasulullah (ﷺ) sedang bersujud (seperti yang dinyatakan di bawah). Diriwayatkan dari `Abdullah bin Mas `ud: Ketika Nabi (ﷺ) sedang solat di Ka'ba. Abu Jahal duduk bersama beberapa orang sahabatnya. Salah seorang dari mereka berkata kepada yang lain, "Siapa di antara kamu yang akan membawa isi perut (usus, dll.) Unta Bani begitu dan meletakkannya di punggung Muhammad, ketika dia sujud? " Yang paling malang dari mereka bangun dan membawanya. Dia menunggu sehingga Nabi (ﷺ) dan kemudian meletakkannya di punggungnya di antara bahu. Saya menonton tetapi tidak dapat melakukan apa-apa. Saya berharap saya mempunyai beberapa orang untuk menentang mereka. Mereka mula ketawa dan saling jatuh cinta. Rasulullah (ﷺ) sedang sujud dan dia tidak mengangkat kepalanya hingga Fatima (puteri Nabi) datang dan membuang (perut perut unta) itu dari punggungnya. Dia mengangkat kepalanya dan berkata tiga kali, "Ya Allah! Hukum Quraisy. "Oleh itu, sukar bagi Abu Jahal dan para sahabatnya ketika Nabi mengajak Allah menentang mereka kerana mereka yakin bahawa doa dan doa itu diterima di kota ini (Mekah). Nabi (ﷺ), "Ya Allah! Hukum Abu Jahal, `Utba bin Rabi `a, Shaiba bin Rabi `a, Al-Walid bin `Utba, Umaiya bin Khalaf dan `Uqba bin Al Mu'it [? ? ] (dan dia menyebut ketujuh yang namanya tidak dapat saya ingat). Demi Allah di tangan-Nya yang mana hidup saya, saya melihat mayat orang-orang yang dihitung oleh Rasulullah (ﷺ) di Qalib (salah satu sumur) dari Badr.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 240
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 107
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 241
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (241)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) pernah meludahkan pakaiannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 241
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 108
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 242
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (242)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Nabi (ﷺ) bersabda,“ Semua minuman yang memabukkan adalah Haram (dilarang minum).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 242
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 109
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 243
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.219 , 4.43 , 5.90
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (243)
Diriwayatkan oleh Abu Hazim:
Sahl bin Sa `d As-Sa `idi, ditanya oleh orang-orang, "Dengan apa yang dirawat oleh luka Nabi (ﷺ)? Sahl menjawab, "Tidak ada yang tinggal di antara orang-orang yang hidup yang lebih tahu daripada saya. `Ali [? ? ] Dulu membawa air di perisainya dan Fatima biasa mencuci darah dari mukanya. Kemudian tikar jerami dibakar dan luka diisi dengannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 243
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 110
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 244
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (244)
Diriwayatkan oleh Abu Burda:
Ayah saya berkata, "Saya datang kepada Nabi (ﷺ) dan melihatnya membawa Siwak di tangannya dan membersihkan giginya, sambil berkata, 'U'U', "seolah-olah dia mengundurkan diri sementara Siwak berada di mulutnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 244
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 111
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 245
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (245)
Diriwayatkan Hudhaifa:
Setiap kali Nabi (ﷺ) bangun, dia biasa membersihkan mulut dengan Siwak.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 245
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 112
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 246
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (246)
Diriwayatkan oleh Ibnu Umar:
Nabi (ﷺ), "Saya bermimpi bahawa saya membersihkan gigi dengan Siwak dan dua orang datang kepada saya. Salah satunya lebih tua daripada yang lain dan saya memberikan Siwak kepada yang lebih muda. Saya diberitahu bahawa saya harus memberi ia kepada yang lebih tua dan begitu juga saya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 246
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 113
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 246
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (247)
Diriwayatkan oleh Al-Bara'bin'Azib:
Nabi (ﷺ) berkata kepada saya, "Setiap kali anda tidur, berwuduk seperti itu untuk solat , berbaring atau di sebelah kanan anda dan berkata, "Allahumma aslamtu wajhi ilaika, wa fauwadtu `Amri ilaika, wa alja'tu Zahri ilaika raghbatan wa rahbatan ilaika. La Malja'a wa la manja minka illa ilaika. Allahumma amantu bikitabika-l-ladhi anzalta wa bina-biyika-l ladhi arsalta "(Ya Allah! Aku berserah kepadaMu dan mempercayakan semua urusanku kepadaMu dan bergantung kepadaMu atas BerkatMu baik dengan harapan dan takut kepadaMu. Tidak ada melarikan diri dariMu dan tidak ada tempat perlindungan dan keselamatan kecuali denganMu Ya Allah! Aku mempercayai KitabMu (Al-Qur'an) yang Engkau telah turunkan dan pada NabiMu (Muhammad) yang telah Engkau kirimkan). Kemudian jika kamu mati pada malam itu, kamu akan mati dengan iman (yakni atau agama Islam). Biarkan kata-kata di atas menjadi ucapan terakhirmu (sebelum tidur). "Saya mengulanginya di hadapan Nabi (ﷺ) dan ketika saya sampai di "Allahumma amantu bikitabika-l-ladhi anzalta (Ya Allah saya percaya kepada Kitab-Mu yang telah Engkau turunkan). "Saya berkata, "Wa-rasulika (dan Rasulmu). "Nabi (ﷺ) berkata, "Tidak, (tetapi katakanlah): 'Wanabiyika-l-ladhi arsalta.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 247
Rujukan dalam buku: Buku 4, Hadis 114
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 1, Buku 4, Hadis 247
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: