Buku Puasa (كتاب الصوم )
Hadis: (1891)
Diriwayatkan oleh Talha bin'Ubaidullah:
Seorang Badui dengan rambut yang tidak terawat datang kepada Rasulullah (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Beritahu saya apa yang telah diwajibkan oleh Allah bagi saya mengenai solat . "Dia menjawab: "Anda harus menunaikan solat lima waktu dengan sempurna dalam sehari dan malam (24 jam), kecuali jika anda ingin bersolat Nawafil. "Orang Badui itu bertanya lagi, "Maklumkan kepada saya apa yang diwajibkan oleh Allah bagi saya mengenai puasa. "Dia menjawab, "Anda harus berpuasa sepanjang bulan Ramadhan, kecuali jika anda ingin berpuasa lebih banyak seperti Nawafil. "Orang Badui itu bertanya lagi, "Beritahu saya berapa banyak zakat yang telah ditetapkan oleh Allah kepada saya. "Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) memberitahukan kepadanya tentang semua peraturan Islam. Orang Badui itu kemudian berkata, "Demi Dia yang telah menghormatimu, aku tidak akan melakukan Nawafil dan tidak akan menurunkan apa yang diperintahkan oleh Allah kepadaku. Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya dia mengatakan yang benar, dia akan berjaya (atau dia akan dikurniakan Syurga).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1891
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 115
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1892)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) berpuasa pada 10 Muharram ('Ashura) dan memerintahkan (umat Islam) untuk berpuasa pada hari itu, tetapi ketika puasa bulan Ramadhan ditetapkan, puasa'Ashura'ditinggalkan . Abdullah tidak biasa berpuasa pada hari itu kecuali kebetulan berpuasa secara kebetulan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1892
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 116
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1893)
Diriwayatkan `Aisyah:
(Suku) Quraisy biasa berpuasa pada hari Ashura'pada masa Pra-Islam dan kemudian Rasul Allah memerintahkan (umat Islam) untuk berpuasa di atasnya sehingga puasa di bulan Ramadhan ditetapkan; di mana Nabi (ﷺ), "Siapa yang ingin berpuasa (di'Ashura') boleh berpuasa dan dia yang tidak mahu berpuasa tidak boleh berpuasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1893
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 117
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1894)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Puasa adalah perisai (atau tirai atau tempat perlindungan). Jadi, orang yang berpuasa harus menghindari hubungan seksual dengan isterinya dan tidak boleh bersikap bodoh dan tidak sopan dan jika seseorang bertengkar dengannya atau mendera dia, dia harus memberitahunya dua kali, 'Saya sedang berpuasa.' Nabi (ﷺ) menambahkan, "Demi Dia di tangan siapa jiwaku, bau yang keluar dari mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah daripada bau kasturi. (Allah berfirman tentang orang yang berpuasa), "Dia telah meninggalkan makanan, minuman dan keinginannya demi-Ku. Puasa itu bagi-Ku. Oleh itu, aku akan membalasnya (orang yang berpuasa) untuknya dan pahala perbuatan baik itu berlipat kali ganda sepuluh kali. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1894
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 118
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1895)
Diriwayatkan oleh Abu Wail dari Hudhaifa:
Umar bertanya kepada orang-orang itu, "Siapa yang mengingati kisah Nabi (ﷺ) tentang penderitaan itu? " Hudhaifa berkata, "Saya mendengar Nabi (ﷺ), 'Penderitaan seseorang dalam harta benda, keluarga dan jirannya ditangguhkan oleh solat , puasa dan bersedekah. "Umar berkata, "Saya tidak bertanya tentang hal itu, tetapi saya bertanya tentang penderitaan yang akan menyebar seperti ombak laut. "Hudhaifa menjawab, "Ada pintu tertutup di depan penderitaan itu. "Umar bertanya, "Apakah pintu itu akan dibuka atau pecah? " Dia menjawab, "Ia akan hancur. "Umar berkata, "Maka pintu itu tidak akan ditutup lagi sampai hari kiamat. "Kami berkata kepada Masruq, "Adakah anda akan bertanya kepada Hudhaifa apakah `Umar tahu apa yang dilambangkan oleh pintu itu? " Dia bertanya kepadanya dan dia menjawab, "Dia ( `Umar) mengetahuinya seperti yang diketahui bahawa akan ada malam sebelum besok, pagi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1895
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 119
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1896)
Sahl Diriwayatkan:
Nabi (ﷺ), "Ada pintu gerbang di Firdaus yang disebut Ar-Raiyan dan mereka yang menunaikan puasa akan memasukinya pada hari kiamat dan tidak ada yang melaluinya. Maka akan dikatakan, 'Di mana ada mereka yang biasa berpuasa? ' Mereka akan bangun dan tidak ada yang kecuali mereka yang akan melaluinya. Setelah masuk mereka pintu gerbang akan ditutup dan tidak ada yang akan melaluinya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1896
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 120
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1897)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Barangsiapa memberikan dua jenis (barang atau harta) sedekah kerana Allah, akan dipanggil dari pintu-pintu Syurga dan akan diberitahu, "Wahai hamba-hamba Allah! Inilah kemakmuran. "Oleh itu, barang siapa di antara orang-orang yang biasa menunaikan solat mereka, akan dipanggil dari pintu solat ; dan barang siapa di antara orang-orang yang pernah ikut serta dalam Jihad, akan dipanggil dari pintu Jihad; dan siapa pun di antara mereka mereka yang biasa melakukan puasa, akan dipanggil dari pintu gerbang Ar-Raiyan; siapa pun di antara mereka yang biasa bersedekah, akan dipanggil dari pintu amal. "Abu Bakar berkata, "Biarlah kedua orang tuaku dikorbankan untukmu, ya Rasulullah! Tidak akan ada kesusahan atau keperluan yang menimpa dia yang akan dipanggil dari pintu-pintu gerbang itu. Adakah akan ada orang yang dipanggil dari semua pintu ini? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Ya dan saya harap anda akan menjadi salah seorang dari mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1897
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 121
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1898)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika Ramadan dimulai, pintu-pintu Syurga dibuka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1898
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 122
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1899)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika bulan Ramadhan bermula, pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan dirantai. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1899
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 123
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1900)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda,“ Ketika kamu melihat bulan sabit (bulan Ramadan), mulailah berpuasa dan ketika kamu melihat bulan sabit (bulan Syawal), berhenti berpuasa; dan jika langit mendung ( dan anda tidak dapat melihatnya) maka anggaplah bulan Ramadhan sebagai 30 hari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1900
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 124
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1901)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang mendirikan solat pada malam Qadr kerana iman yang ikhlas dan mengharapkan pahala dari Allah, maka semua dosanya yang terdahulu akan diampuni; dan barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kerana iman yang ikhlas dan mengharapkan pahala dari Allah, maka semua dosanya yang sebelumnya akan diampuni. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1901
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 125
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1902)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) adalah yang paling murah hati di antara orang-orang dan dia biasa menjadi lebih pada bulan Ramadhan ketika Jibril mengunjunginya dan Jibril selalu menemuinya pada setiap malam Ramadan hingga akhir bulan. Nabi (ﷺ) membacakan Al-Quran kepada Jibril dan ketika Jibril bertemu dengannya, dia dulu lebih murah hati daripada angin kencang (yang menyebabkan hujan dan kesejahteraan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1902
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 126
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1903)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Sesiapa yang tidak melepaskan ucapan palsu dan perbuatan jahat, Allah tidak memerlukannya meninggalkan makanan dan minumannya (iaitu Allah tidak akan menerima puasanya.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1903
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 127
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1904)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Allah berfirman, 'Semua perbuatan anak-anak Adam adalah untuk mereka, kecuali puasa yang bagi-Ku dan aku akan memberikan pahala untuknya.' Puasa adalah perisai atau perlindungan dari api dan dari melakukan dosa. Sekiranya salah seorang dari anda berpuasa, dia harus menghindari hubungan seksual dengan isterinya dan bertengkar dan jika seseorang harus bertengkar atau bertengkar dengannya, dia harus berkata, 'Saya sedang berpuasa .' Oleh Dia di Tangan siapa jiwaku adalah'Bau yang tidak menyenangkan yang keluar dari mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah daripada bau kasturi. Terdapat dua kesenangan bagi orang yang berpuasa, satu pada waktu membatalkannya berpuasa dan yang lain pada waktu dia akan bertemu dengan Tuhannya; maka dia akan merasa senang kerana puasanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1904
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 128
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1905)
Diriwayatkan'Alqama:
Ketika saya berjalan dengan `Abdullah dia berkata, "Kami berada di tempat Nabi (ﷺ) dan dia berkata, "Dia yang mampu menikah harus menikah, kerana akan membantunya menahan diri dari melihat wanita lain dan menyelamatkan bahagian peribadinya dari melakukan hubungan seksual haram; dan dia yang tidak mampu menikah dianjurkan berpuasa, kerana puasa akan mengurangkan kekuatan seksualnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1905
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 129
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1906)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ) menyebutkan bulan Ramadhan dan berkata, "Jangan berpuasa kecuali kamu melihat bulan sabit (bulan Ramadhan) dan jangan berhenti berpuasa sehingga kamu melihat bulan sabit (bulan Syawal), tetapi jika langit mendung (jika kamu tidak dapat) melihatnya), kemudian bertindak berdasarkan anggaran (iaitu menghitung Sha'ban sebagai 30 hari).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1906
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 130
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1907)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Bulan (boleh) 29 malam (yaitu hari) dan jangan berpuasa sehingga kamu melihat bulan dan jika langit mendung, maka lengkapkanlah Sha'ban sebagai tiga puluh hari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1907
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 131
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1908)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ), "Bulan itu seperti ini dan ini, "(pada saat yang sama dia menunjukkan jari kedua tangannya tiga kali) dan meninggalkan satu ibu jari pada ketiga kalinya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1908
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 132
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1909)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) atau Abul-Qasim berkata, "Mulailah berpuasa melihat bulan sabit (bulan Ramadhan) dan berhenti berpuasa melihat bulan sabit (Syawal) dan jika langit mendung (dan kamu tidak dapat melihatnya), selesaikan tiga puluh hari Sha'ban. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1909
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 133
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1910)
Diriwayatkan oleh A Salama:
Nabi (ﷺ) bersumpah untuk menjauhkan diri dari isterinya selama satu bulan dan setelah selesai 29 hari, dia pergi baik pada waktu pagi atau siang pada isterinya. Seseorang berkata kepadanya, "Anda bersumpah bahawa anda tidak akan pergi ke isteri anda selama satu bulan. "Dia menjawab, "Bulan itu adalah 29 hari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1910
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 134
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1911)
Diriwayatkan oleh Anas:
Rasulullah (ﷺ) bersumpah untuk menjauhkan diri dari isterinya selama satu bulan dan kakinya mengalami kehelan. Jadi, dia tinggal di Mashruba selama 29 malam dan kemudian turun. Sebilangan orang berkata, "Ya Rasulullah! Kamu bersumpah untuk tetap menjauh selama satu bulan, "Dia menjawab, "Bulan itu adalah 29 hari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1911
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 135
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1912)
Diriwayatkan oleh Abu Bakra:
Nabi (ﷺ) bersabda,“ Id selama dua bulan yaitu Ramadan dan Dhul-Hijja, tidak berkurang (dalam keunggulan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1912
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 136
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1913)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ), "Kami adalah bangsa yang buta huruf; kami tidak menulis, atau mengetahui kisahnya. Bulan itu seperti ini dan ini, iaitu kadang-kadang 29 hari dan kadang-kadang tiga puluh hari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1913
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 137
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1914)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Tidak seorang pun dari kamu harus berpuasa satu atau dua hari sebelum bulan Ramadhan kecuali jika dia mempunyai kebiasaan berpuasa (Nawafil) (dan jika puasanya bertepatan dengan hari itu) maka dia dapat berpuasa pada hari itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1914
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 138
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1915)
Diriwayatkan oleh Al-Bara:
Sudah menjadi kebiasaan di kalangan sahabat Muhammad bahawa jika ada di antara mereka yang berpuasa dan makanan disajikan (untuk berbuka puasa), tetapi dia tidur sebelum makan, dia tidak akan makan malam itu dan hari berikutnya hingga terbenamnya matahari. Qais bin Sirma-al-Ansari sedang berpuasa dan datang kepada isterinya pada waktu Iftar (berbuka puasa) dan bertanya kepadanya apakah dia mempunyai sesuatu untuk dimakan. Dia menjawab, "Tidak, tetapi saya akan pergi dan membawa beberapa untuk anda. "Dia biasa melakukan kerja keras pada siang hari, sehingga dia terbeban dengan tidur dan tidur. Ketika isterinya datang dan melihatnya, dia berkata, "Kekecewaan untukmu. "Ketika itu tengah hari pada hari berikutnya, dia pingsan dan Nabi (ﷺ) diberitahu mengenai keseluruhan masalah ini dan ayat-ayat berikut diturunkan: "Anda diizinkan pergi ke isteri anda (untuk hubungan seksual) Pada malam puasa. "Oleh itu, mereka sangat gembira dengannya. Dan kemudian Allah juga berfirman: "Dan makan dan minum Sampai benang putih Subuh muncul bagi kamu yang berbeza dari benang hitam (malam). "(2. 187)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1915
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 139
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.187
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1916)
Diriwayatkan `Adi bin Hatim:
Ketika ayat-ayat di atas diturunkan: 'Sehingga benang putih muncul kepada anda, berbeza dengan benang hitam, 'saya mengambil dua tali rambut, satu hitam dan yang lain putih dan menyimpannya di bawah bantal saya dan terus melihatnya sepanjang malam tetapi tidak dapat menghasilkan apa-apa. Oleh itu, keesokan paginya saya pergi menemui Rasulullah (ﷺ) dan menceritakan keseluruhannya kepadanya. Dia menjelaskan kepada saya, "Ayat itu bermaksud kegelapan malam dan keputihan fajar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1916
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 140
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1917)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Saud:
Ketika ayat-ayat berikut diturunkan: 'Makan dan minum sehingga benang putih muncul kepada anda, berbeza dari benang hitam'dan fajar tidak terungkap, beberapa orang yang bermaksud untuk berpuasa, mengikat benang hitam dan putih ke kaki mereka dan terus berjalan makan sehingga mereka membezakan antara keduanya. Allah kemudian mengungkapkan kata-kata, 'fajar'dan menjadi jelas itu bermaksud malam dan siang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1917
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 141
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1918)
Diriwayatkan `Aisyah:
Bilal biasa mengucapkan Azan pada waktu malam, jadi Rasulullah (ﷺ)? bersabda, "Teruslah mengambil makananmu (makan dan minum) hingga Ibn Um Maktum mengucapkan Azan, karena dia tidak mengucapkannya sampai subuh.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1918
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 142
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1920)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Saya biasa mengambil makanan Suhur dengan keluarga saya dan kemudian bergegas untuk menghadirkan diri untuk solat Fajr bersama Rasulullah (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1920
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 143
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1921)
Diriwayatkan oleh Anas:
Zaid bin Thabit berkata, "Kami mengambil Suhur bersama Nabi (ﷺ). Kemudian dia berdiri untuk solat . "Saya bertanya, "Apakah selang waktu antara Suhur dan Azan? " Dia menjawab, "Selang waktu itu cukup untuk membaca lima puluh ayat Al-Qur'an. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1921
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 144
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1922)
Diriwayatkan `Abdullah:
Nabi (ﷺ) berpuasa selama berhari-hari; rakyat juga melakukan perkara yang sama tetapi sukar bagi mereka. Oleh itu, Nabi (ﷺ) melarang mereka (berpuasa secara berterusan lebih dari satu hari). Mereka meluncur, "Tetapi kamu berpuasa tanpa rehat (tidak ada makanan yang diambil pada waktu petang atau pagi). "Nabi (ﷺ) menjawab, "Aku tidak seperti kamu, kerana aku diberi makanan dan minuman (oleh Allah).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1922
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 145
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1923)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ), "Ambillah Suhur kerana ada berkat di dalamnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1923
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 146
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1924)
Diriwayatkan oleh Salama bin Al-Akwa `:
Setelah Nabi (ﷺ) memerintahkan seseorang pada'Ashura'(kesepuluh Muharram) untuk mengumumkan, "Barangsiapa yang telah makan, janganlah makan lagi, tetapi puasa dan yang belum makan tidak boleh makan, tetapi selesaikan puasanya ( hingga akhir hari).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1924
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 147
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1925)
Diriwayatkan `Aisyah dan Um Salama:
Kadang-kadang Rasulullah (ﷺ) bangun pada waktu pagi di negeri Janaba setelah melakukan hubungan seksual dengan isterinya. Dia kemudian mandi dan berpuasa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1925
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 148
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1927)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) pernah mencium dan memeluk (isterinya) semasa dia sedang berpuasa dan dia lebih berkuasa mengawal keinginannya daripada mana-mana daripada kamu. Kata Jabir, "Orang yang akan keluar setelah membuang pandangan (pada isterinya) harus menyelesaikan puasanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1927
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 149
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1928)
Diriwayatkan ayah Hisham:
Aisyah berkata, "Rasulullah (ﷺ) mencium beberapa isterinya ketika dia sedang berpuasa, "lalu dia tersenyum.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1928
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 150
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1929)
Diriwayatkan oleh Zainab:
(puteri Um Salama) bahawa ibunya berkata, "Semasa saya (berbaring) dengan Rasulullah (ﷺ) di bawah selimut wol, saya mendapat haid dan kemudian menyelinap pergi dan memakai pakaian (yang biasa saya pakai) dalam keadaan haid. Dia bertanya, "Apa masalahnya? Adakah anda mendapat haid anda? "Saya menjawab dengan tegas dan kemudian memasukkan di bawah selimut wol itu. Saya dan Rasulullah (ﷺ) biasa mandi dari satu periuk air dan dia biasa mencium saya ketika dia sedang berpuasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1929
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 151
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.222
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1930)
Diriwayatkan `Aisyah:
(Kadang-kadang) di bulan Ramadhan Nabi (ﷺ) mandi pada waktu pagi bukan kerana mimpi basah dan akan meneruskan puasanya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1930
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 152
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1931)
Diriwayatkan oleh Abu Bakr bin `Abdur-Rahman:
Ayah saya dan saya pergi ke `Aisyah dan dia berkata, "Saya bersaksi bahawa Rasulullah (ﷺ) kadang-kadang bangun di pagi hari dalam keadaan Janaba dari hubungan seksual, bukan dari mimpi basah dan kemudian dia akan berpuasa. hari. "Kemudian dia pergi ke Um Salama dan dia juga menceritakan hal serupa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1931
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 153
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1933)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Jika seseorang makan atau minum dengan lupa maka dia harus menyelesaikan puasanya, kerana apa yang dia makan atau minum, telah diberikan kepadanya oleh Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1933
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 154
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1934)
Humran yang diceritakan:
Saya melihat `Uthman sedang berwuduk; dia mencuci tangannya tiga kali, membilas mulutnya dan kemudian membasuh hidungnya, dengan memasukkan air ke dalamnya dan kemudian meniupnya dan mencuci mukanya tiga kali dan kemudian mencuci lengan bawah kanannya hingga ke siku tiga kali dan kemudian lengan kiri hingga ke siku tiga kali, lalu membasahi kepalanya dengan air, mencuci kaki kanannya tiga kali dan kemudian kaki kirinya tiga kali dan berkata, "Saya melihat Rasul Allah melakukan wuduk sama dengan wuduk saya sekarang dan kemudian dia berkata, 'Barang siapa yang melakukan wuduk seperti wuduk saya sekarang dan kemudian menawarkan dua rakaat di mana dia tidak memikirkan hal-hal duniawi, semua dosa sebelumnya akan diampuni. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1934
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 155
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1935)
Diriwayatkan `Aisyah:
Seorang lelaki mendatangi Nabi (ﷺ) dan mengatakan bahawa dia telah dibakar (hancur). Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya apa masalahnya. Dia menjawab, "Saya melakukan hubungan seksual dengan isteri saya pada bulan Ramadhan (ketika saya sedang berpuasa). "Kemudian sebuah keranjang berisi kurma dibawa kepada Nabi (ﷺ) dan dia bertanya, "Di manakah lelaki yang terbakar itu? Dia menjawab, "Saya hadir. "Nabi (ﷺ) menyuruhnya memberikan bakul itu sebagai amal (sebagai penebusan)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1935
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 156
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1936)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Semasa kami duduk bersama Nabi (ﷺ) seorang lelaki datang dan berkata, "Ya Rasulullah! Saya telah hancur. "Rasulullah (ﷺ) bertanya apa masalahnya dengannya. Dia menjawab, "Saya melakukan hubungan seksual dengan isteri saya ketika saya sedang berpuasa. "Rasulullah (ﷺ) bertanya kepadanya, "Mampukah kamu mengurus hamba? " Dia menjawab dengan negatif. Rasulullah (ﷺ) bertanya kepadanya, "Bolehkah kamu berpuasa selama dua bulan berturut-turut? " Dia menjawab dengan negatif. Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya, "Mampukah kamu memberi makan enam puluh orang miskin? " Dia menjawab dengan negatif. Nabi (ﷺ) berdiam diri dan ketika kami berada dalam keadaan itu, sebuah bakul besar berisi kurma dibawa kepada Nabi (ﷺ). Dia bertanya, "Di mana penanya? " Dia menjawab, "Saya (di sini). "Nabi (ﷺ) berkata (kepadanya), "Ambil ini (bakul kurma) dan sedekahlah. "Lelaki itu berkata, "Haruskah saya memberikannya kepada orang yang lebih miskin daripada saya? Demi Allah; tidak ada keluarga di antara dua gunungnya (iaitu Madinah) yang lebih miskin daripada saya. "Nabi (ﷺ) tersenyum sehingga gigi premolarnya terlihat dan kemudian berkata, 'Beri makanlah keluarga anda.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1936
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 157
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1937)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Seorang lelaki datang kepada Nabi (ﷺ) dan berkata, "Saya melakukan hubungan seksual dengan isteri saya pada bulan Ramadhan (ketika berpuasa). "Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya, "Mampukah kamu mengurus hamba? " Dia menjawab dengan negatif. Nabi ﷺ bertanya kepadanya, "Bolehkah kamu berpuasa selama dua bulan berturut-turut? " Dia menjawab dengan negatif. Dia bertanya kepadanya, "Mampukah anda memberi makan enam puluh orang miskin? " Dia menjawab dengan negatif. (Abu Huraira menambahkan): Kemudian sebuah keranjang berisi kurma dibawa kepada Nabi (ﷺ) dan dia berkata (kepada lelaki itu), "Beri makan (orang miskin) dengan ini dengan cara penebusan. "Dia berkata, "(Haruskah aku memberinya makan) kepada orang-orang miskin daripada kita? Tidak ada rumah yang lebih miskin daripada rumah kita di antara pergunungannya (Madinah). "Nabi (ﷺ), "Maka beri makanlah kepada keluargamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1937
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 158
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1938)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) ketika sedang dalam keadaan lhram dan juga ketika dia sedang berpuasa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1938
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 159
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1939)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) sedang berpuasa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1939
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 160
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1940)
Diriwayatkan Thabit Al-Bunani:
Anas bin Malik ditanya apakah mereka tidak menyukai bekam bagi orang yang berpuasa. Dia menjawab dengan negatif dan berkata, "Hanya jika itu menyebabkan kelemahan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1940
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 161
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1941)
Diriwayatkan oleh Ibn Abi `Aufa:
Kami dalam perjalanan bersama Rasulullah (ﷺ) dalam perjalanan. Dia berkata kepada seorang lelaki, "Turun dan campurkan Sawiq (barli serbuk) dengan air untukku. "Lelaki itu berkata, "Matahari (belum terbenam), ya Rasulullah (ﷺ). "Nabi ﷺ lagi berkata kepadanya, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untukku. "Lelaki itu kembali berkata, "Ya Rasulullah! Matahari!" Nabi (ﷺ) berkata kepadanya (untuk kali ketiga) "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untukku. "Lelaki itu turun dan mencampurkan Sawiq dengan air untuknya. Nabi (ﷺ) meminumnya dan kemudian memberi isyarat dengan tangannya (ke arah Timur) dan berkata, "Apabila kamu melihat malam jatuh dari sisi ini, maka orang yang berpuasa harus berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1941
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 162
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1942)
Diriwayatkan `Aisyah:
Hamza bin `Amr Al-Aslami said, "O Allah's Messenger (ﷺ)! I fast continuously. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1942
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 163
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1943)
Diriwayatkan `Aisyah:
(isteri Nabi) Hamza bin `Amr Al-Aslami bertanya kepada Nabi, "Haruskah saya berpuasa ketika dalam perjalanan? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Kamu boleh berpuasa jika kamu mahu dan kamu mungkin tidak berpuasa jika kamu mahu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1943
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 164
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1944)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Rasulullah (ﷺ) berangkat ke Mekah pada bulan Ramadhan dan dia berpuasa dan ketika sampai di Al-Kadid, dia berbuka puasa dan orang-orang (bersamanya) juga berbuka puasa. (Abu `Abdullah berkata, "Al-Kadid adalah tanah yang ditutupi air antara Usfan dan Qudaid. ")Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1944
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 165
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1945)
Diriwayatkan oleh Abu Ad-Darda:
Kami berangkat dengan Rasulullah (ﷺ) pada salah satu perjalanannya pada hari yang sangat panas dan sangat panas sehingga seseorang harus meletakkan tangannya di atas kepalanya kerana kepanasan. Tidak ada di antara kita yang berpuasa kecuali Nabi dan Ibn Rawaha.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1945
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 166
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1946)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ) sedang dalam perjalanan dan melihat sekumpulan banyak orang dan seorang lelaki sedang dinaungi (oleh mereka). Dia bertanya, "Apa masalahnya? " Mereka berkata, "Dia (lelaki itu) sedang berpuasa. "Nabi (ﷺ), "Bukanlah kebenaran jika kamu berpuasa dalam perjalanan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1946
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 167
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1947)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Kami biasa bepergian dengan Nabi (ﷺ) dan orang-orang yang tidak berpuasa mengkritik mereka yang tidak berpuasa dan mereka yang tidak berpuasa mengecam orang yang berpuasa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1947
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 168
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1948)
Tawus yang diceritakan:
Ibn `Abbas berkata, "Rasulullah (ﷺ) berangkat dari Madinah ke Mekah dan dia berpuasa hingga sampai di'Usfan, di mana dia meminta air dan mengangkat tangannya untuk membiarkan orang-orang melihatnya dan kemudian berbuka puasa dan melakukan tidak berpuasa setelah itu sampai ia sampai di Mekah dan itu terjadi pada bulan Ramadhan. "Ibn `Abbas pernah berkata, "Rasulullah (ﷺ) (kadang-kadang) berpuasa dan (kadang-kadang) tidak berpuasa selama perjalanan sehingga barang siapa yang ingin berpuasa dapat berpuasa dan barang siapa yang ingin tidak berpuasa, dapat melakukannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1948
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 169
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1949)
Diriwayatkan oleh Nafi `:
Ibn `Umar membacakan ayat: " Mereka mempunyai pilihan untuk berpuasa atau memberi makan orang miskin setiap hari dan mengatakan bahawa perintah Ayat ini dibatalkan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1949
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 170
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.184
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1950)
Diriwayatkan `Aisyah:
Kadang-kadang saya melewatkan beberapa hari Ramadan, tetapi tidak dapat berpuasa sebagai ganti kecuali pada bulan Sha'ban. "Kata Yahya, seorang sub-perawi, "Dia dulu sibuk melayani Nabi (ﷺ). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1950
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 57
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 171
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1951)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
Nabi (ﷺ), "Tidakkah benar bahawa seorang wanita tidak solat dan tidak berpuasa ketika haid? Dan itu adalah cacat dalam agamanya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1951
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 172
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1952)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa yang mati dan dia harus berpuasa (hari-hari yang tidak dijawab di bulan Ramadhan) maka para penjaganya harus berpuasa baginya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1952
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 173
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1953)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Seorang lelaki datang kepada Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ya Rasulullah! Ibu saya meninggal dan dia seharusnya berpuasa satu bulan (kerana dia melewatkan Ramadan). Haruskah saya berpuasa baginya? " Nabi (ﷺ) menjawab dengan tegas dan berkata, "Hutang Allah lebih berhak dibayar. "Dalam riwayat lain, seorang wanita dilaporkan berkata, "Adikku meninggal . . . "Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas: Seorang wanita berkata kepada Nabi (ﷺ)" Ibu saya meninggal dan dia telah bersumpah untuk berpuasa tetapi dia tidak berpuasa. "Dalam riwayat lain Ibn `Abbas dilaporkan berkata, "Seorang wanita berkata kepada Nabi, "Ibu saya meninggal sementara dia seharusnya berpuasa selama lima belas hari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1953
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 174
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1954)
Diriwayatkan oleh Umar bin Al-Khattab:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika malam jatuh dari sisi ini dan siang lenyap dari sisi ini dan matahari terbenam, maka orang yang berpuasa harus berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1954
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 175
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1955)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Abi `Aufa:
Kami berada di tempat bersama Nabi (ﷺ) dalam perjalanan dan dia sedang berpuasa dan ketika matahari terbenam, dia memanggil seseorang, "Wahai, bangunlah dan campurkan Sawiq dengan air untuk kita. "Dia menjawab, "Ya Rasulullah! (Adakah kamu akan menunggu) hingga petang? " Nabi (ﷺ) berkata, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untuk kami. "Dia menjawab, "Ya Rasulullah! (Jika kamu menunggu) hingga petang. "Nabi (ﷺ) berkata lagi, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untuk kami. "Dia menjawab, "Masih siang. "(1) Nabi (ﷺ) berkata lagi, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untuk kami. "Dia turun dan mencampurkan Sawiq untuk mereka. Nabi (ﷺ) meminumnya dan kemudian berkata, "Ketika kamu melihat malam jatuh dari sisi ini, orang yang berpuasa harus berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1955
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 62
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 176
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1956)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Abi `Aufa:
Kami bepergian dengan Rasulullah (ﷺ) dan dia sedang berpuasa dan ketika matahari terbenam, dia berkata kepada (seseorang), "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untuk kami. "Dia menjawab, "Ya Rasulullah! (Adakah kamu akan menunggu) hingga petang? " Nabi (ﷺ) lagi berkata, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untuk kami. "Dia menjawab, "Ya Rasulullah! Masih siang. "Nabi (ﷺ) berkata lagi, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untuk kami. "Oleh itu, dia turun dan melaksanakan perintah itu. Nabi (ﷺ) kemudian berkata, "Ketika kamu melihat malam jatuh dari sisi ini, orang yang berpuasa harus berbuka puasa, "dan dia memberi isyarat dengan jarinya ke arah timur.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1956
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 63
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 177
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1957)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Rasulullah (ﷺ), "Orang-orang akan tetap di jalan yang benar selagi mereka mempercepat berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1957
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 64
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 178
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1958)
Diriwayatkan oleh Ibn Abi `Aufa:
Saya bersama Nabi (ﷺ) dalam perjalanan dan dia berpuasa hingga petang. Nabi (ﷺ) berkata kepada seorang lelaki, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untukku. "Dia menjawab, "Maukah kamu menunggu sampai malam? " Nabi bersabda, "Turun dan campurkan Sawiq dengan air untukku; ketika kamu melihat malam jatuh dari sisi ini, orang yang berpuasa harus berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1958
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 65
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 179
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1959)
Diriwayatkan Abu Usama dari Hisham bin'Urwa dari Fatima:
Asma binti Abi Bakr berkata, "Kami berbuka puasa selama hidup Nabi (ﷺ) pada hari yang mendung dan kemudian matahari muncul. "Hisham ditanya, "Apakah mereka diperintahkan untuk berpuasa sebagai ganti hari itu? " Dia menjawab, "Itu harus ditebus. "Ma `mar berkata, "Saya mendengar Hisyam berkata, "Saya tidak tahu sama ada mereka berpuasa sebagai ganti pada hari itu atau tidak. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1959
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 66
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 180
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.184
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1960)
Diriwayatkan oleh Ar-Rubi'binti Mu'awadh:
"Nabi (ﷺ) mengirim utusan ke kampung Ansar pada pagi hari'Ashura'(10 Muharram) untuk mengumumkan: 'Barangsiapa telah makan sesuatu tidak boleh makan tetapi melengkapkan puasa dan barang siapa yang memperhatikan puasa harus menyelesaikannya.' "Dia berkata lagi, "Sejak itu kami biasa berpuasa pada hari itu dan juga membuat anak-anak kami berpuasa. Kami biasa membuat mainan bulu untuk kanak-kanak lelaki dan jika ada di antara mereka yang menangis, dia diberi mainan itu sehingga waktu berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1960
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 67
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 181
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1961)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), "Jangan amalkan Al-Wisal (berpuasa secara berterusan tanpa berbuka puasa pada waktu petang atau makan sebelum subuh berikutnya). "Orang-orang itu berkata kepada Nabi, "Tetapi kamu berlatih Al-Wisal? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Aku tidak seperti kamu, kerana aku diberi makanan dan minuman (oleh Allah) pada waktu malam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1961
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 68
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 182
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1962)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ) melarang Al-Wisal. Orang-orang berkata (kepadanya), "Tetapi kamu mempraktikkannya? " Dia berkata, "Aku tidak seperti kamu, kerana aku diberi makanan dan minuman oleh Allah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1962
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 69
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 183
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1963)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
Bahwa dia telah mendengar Nabi (ﷺ) bersabda, "Jangan berpuasa terus-menerus (berlatih Al-Wisal) dan jika kamu berniat untuk memanjangkan puasa, maka lakukanlah hanya sampai pada waktu sahur (sebelum fajar berikutnya). "Orang-orang itu berkata kepadanya, "Tetapi kamu berlatih (Al-Wisal), wahai Rasulullah!" Dia menjawab, "Saya tidak serupa dengan anda, kerana semasa tidur saya, saya mempunyai Dia yang membuat saya makan dan minum. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1963
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 70
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 184
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1964)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) melarang Al-Wisal daripada belas kasihan kepada mereka. Mereka berkata kepadanya, "Tetapi kamu berlatih Al-Wisal? " Dia berkata, "Aku tidak serupa dengan kamu, kerana Tuhanku memberi aku makanan dan minuman. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1964
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 71
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 185
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1965)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) melarang berpuasa. Oleh itu, salah seorang Muslim berkata kepadanya, "Tetapi kamu berlatih Al-Wisal. Ya Rasulullah!" Nabi (ﷺ) menjawab, "Siapa di antara kamu yang serupa dengan saya? Saya diberi makanan dan minuman semasa tidur oleh Tuhanku. "Oleh itu, ketika orang-orang enggan menghentikan Al-Wisal (berpuasa terus-menerus), Nabi (ﷺ) berpuasa siang dan malam terus bersama mereka selama satu hari dan kemudian pada hari yang lain dan kemudian mereka melihat bulan sabit (bulan Syawal) . Nabi (ﷺ) berkata kepada mereka (dengan marah),“ Sekiranya (bulan sabit) tidak muncul, aku akan membuatmu berpuasa untuk jangka waktu yang lebih lama. Itu sebagai hukuman bagi mereka ketika mereka enggan berhenti (berlatih Al-Wisal).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1965
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 72
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 186
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1966)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) berkata dua kali, "(Hai orang-orang) Hati-hati! Jangan berlatih Al-Wisal. "Orang-orang itu berkata kepadanya, "Tetapi kamu berlatih Al-Wisal? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Tuhanku memberi aku makanan dan minuman selama aku tidur. Lakukan banyak perbuatan yang sesuai dengan kemampuanmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1966
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 73
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 187
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1967)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Rasulullah (ﷺ), "Jangan berpuasa terus-menerus siang dan malam (praktikkan Al-Wisal) dan jika ada di antara kamu yang berhasrat untuk berpuasa terus menerus siang dan malam, dia harus terus sampai waktu Subuh. "Mereka berkata, "Tetapi kamu berlatih Al-Wisal, ya Rasulullah (ﷺ)!" Nabi (ﷺ), "Aku tidak serupa dengan kamu; semasa tidur saya, saya mempunyai seorang yang membuat saya makan dan minum. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1967
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 74
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 188
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1968)
Diriwayatkan oleh Abu Juhaifa:
Nabi (ﷺ) menjalin ikatan persaudaraan antara Salman dan Abu Ad-Darda.' Salman mengunjungi Abu Ad-Darda'dan menjumpai Um Ad-Darda'yang berpakaian lusuh dan bertanya mengapa dia berada di negara itu. Dia menjawab, "Saudaramu Abu Ad-Darda'tidak berminat dengan (kemewahan) dunia ini. "Sementara itu Abu Ad-Darda'datang dan menyiapkan makanan untuk Salman. Salman meminta Abu Ad-Darda'makan (bersamanya), tetapi Abu Ad-Darda'berkata, "Saya sedang berpuasa. "Salman berkata, "Saya tidak akan makan kecuali jika anda makan. "Oleh itu, Abu Ad-Darda'makan (bersama Salman). Ketika sudah malam dan (sebagian malam berlalu), Abu Ad-Darda'bangun (untuk menunaikan solat malam), tetapi Salman menyuruhnya tidur dan Abu Ad-Darda'tidur. Setelah sekian lama Abu Ad-Darda'kembali bangun tetapi Salman menyuruhnya tidur. Ketika itu adalah jam terakhir malam, Salman menyuruhnya bangun ketika itu dan mereka berdua menunaikan solat . Salman mengatakan kepada Abu Ad-Darda', "Tuanmu memiliki hak atasmu, jiwamu memiliki hak atasmu dan keluargamu memiliki hak atasmu; jadi kamu harus memberikan hak semua orang yang mempunyai hak terhadapmu. "Abu Ad- Darda'menemui Nabi (ﷺ) dan menceritakan keseluruhan kisahnya. Nabi (ﷺ) berkata, "Salman telah mengatakan yang benar.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1968
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 75
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 189
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1969)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) berpuasa sehingga seseorang akan mengatakan bahawa dia tidak akan berhenti berpuasa dan dia akan meninggalkan puasa sehingga seseorang akan mengatakan bahawa dia tidak akan pernah berpuasa. Saya tidak pernah melihat Rasulullah (ﷺ) berpuasa sepanjang bulan kecuali bulan Ramadhan dan saya tidak melihatnya berpuasa di bulan mana pun lebih banyak daripada pada bulan Sha’ban.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1969
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 76
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 190
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1970)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) tidak pernah berpuasa di bulan mana pun lebih daripada bulan Sha'ban. Dia biasa berkata, "Lakukanlah perbuatan-perbuatan itu yang dapat kamu lakukan dengan mudah, kerana Allah tidak akan jemu (memberi pahala) sehingga kamu bosan dan letih (melakukan perbuatan agama). "Doa yang paling dicintai Nabi (ﷺ) adalah doa yang dilakukan secara teratur (sepanjang hidup) walaupun hanya sedikit. Dan setiap kali Nabi (ﷺ) berdoa, dia selalu mengucapkannya secara teratur.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1970
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 77
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 191
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1971)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) tidak pernah berpuasa sebulan penuh kecuali bulan Ramadhan dan dia biasa berpuasa sehingga seseorang dapat berkata, "Demi Allah, dia tidak akan pernah berhenti berpuasa, "dan dia akan meninggalkan puasa sehingga seseorang berkata, "Demi Allah , dia tidak akan berpuasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1971
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 78
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 192
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1972)
Diriwayatkan oleh Anas:
Rasulullah (ﷺ) meninggalkan puasa pada bulan tertentu sehingga kami menyangka bahawa dia tidak akan berpuasa pada bulan itu dan dia berpuasa pada bulan yang lain sehingga kami menyangka dia tidak akan berhenti berpuasa sama sekali pada bulan itu. Dan jika seseorang ingin melihatnya berdoa pada waktu malam, seseorang dapat melihatnya (dalam keadaan itu) dan jika seseorang ingin melihatnya tidur pada waktu malam, seseorang juga dapat melihatnya (dalam keadaan itu).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1972
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 79
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 193
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1973)
Diriwayatkan oleh Humaid:
Saya bertanya kepada Anas mengenai puasa Nabi. Dia berkata, "Setiap kali saya suka melihat Nabi (ﷺ) berpuasa pada bulan apa pun, saya dapat melihatnya dan setiap kali saya suka melihatnya tidak berpuasa, saya juga dapat melihatnya dan jika saya suka melihatnya berdoa di malam hari , Saya dapat melihatnya dan jika saya suka melihatnya tidur, saya juga dapat melihatnya. "Lebih jauh Anas berkata, "Saya tidak pernah menyentuh sutera atau beludru lebih lembut daripada tangan Rasulullah (ﷺ) dan tidak pernah mencium bau kasturi atau asap wangi lebih menyenangkan daripada bau Rasulullah (ﷺ). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1973
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 80
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 194
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1974)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Amr bin Al-As:
"Setelah Rasulullah (ﷺ) mendatangi saya, "dan kemudian dia menceritakan keseluruhan riwayatnya, iaitu tamu anda mempunyai hak atas anda dan isteri anda mempunyai hak atas anda. Saya kemudian bertanya mengenai puasa Daud. Nabi (ﷺ) menjawab, "Separuh tahun, "(yaitu dia biasa berpuasa pada setiap hari ganti).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1974
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 81
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 195
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1975)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Amr bin Al-As:
Rasulullah (ﷺ) kepadaku, "Wahai Abdullah! Tidakkah aku diberitahu bahawa kamu berpuasa di siang hari dan bersembahyang sepanjang malam. "Abdullah menjawab, "Ya, ya Rasulullah!" Nabi (ﷺ), "Jangan lakukan itu; berpuasa selama beberapa hari dan kemudian menyerah selama beberapa hari, solat dan juga tidur di malam hari, kerana tubuhmu mempunyai hak atasmu dan isterimu mempunyai hak pada anda dan tetamu anda mempunyai hak atas anda. Dan cukup bagi anda untuk berpuasa tiga hari dalam sebulan, kerana pahala perbuatan baik itu berlipat kali ganda sepuluh kali, jadi itu seperti berpuasa sepanjang tahun. "Saya bersikeras (berpuasa) dan saya diberi arahan yang sukar. Saya berkata, "Ya Rasulullah! Saya mempunyai kekuatan. "Nabi (ﷺ) berkata, "Berpuasa seperti puasa Nabi (ﷺ) Daud dan jangan berpuasa lebih dari itu. "Saya berkata, "Bagaimana puasa Nabi (ﷺ)? " Dia berkata, "Separuh tahun, "(iaitu dia biasa berpuasa pada setiap hari ganti). Setelah itu ketika `Abdullah menjadi tua, dia biasa berkata, "Akan lebih baik bagi saya jika saya menerima izin Nabi (yang dia berikan kepada saya iaitu berpuasa hanya tiga hari dalam sebulan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1975
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 82
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 196
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1976)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Rasulullah (ﷺ) diberitahu bahawa saya telah bersumpah untuk berpuasa setiap hari dan berdoa (setiap malam) sepanjang malam sepanjang hidup saya (jadi Rasulullah (ﷺ) datang kepada saya dan bertanya adakah betul): Saya menjawab, "Biarkan ibu bapa saya dikorbankan untuk anda! Saya berkata begitu. "Nabi (ﷺ), "Kamu tidak boleh melakukannya. Oleh itu, berpuasa selama beberapa hari dan menyerah selama beberapa hari, sembahyang dan tidurlah. Puasa tiga hari sebulan kerana pahala amal soleh digandakan sepuluh kali dan itu akan sama dengan satu tahun puasa. "Nabi (ﷺ) berkata kepada saya,“ Berpuasa satu hari dan berhenti berpuasa selama dua hari. Saya menjawab, "Saya boleh melakukan yang lebih baik daripada itu. "Nabi (ﷺ) berkata kepada saya, "Berpuasa satu hari dan berhenti berpuasa selama sehari dan itulah puasa Nabi Daud dan itulah puasa yang terbaik. "Saya berkata, "Saya mempunyai kekuatan untuk berpuasa lebih baik daripada itu. "Nabi (ﷺ) bersabda, "Tidak ada puasa yang lebih baik daripada itu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1976
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 83
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 197
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1977)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Berita mengenai puasa dan doa saya setiap hari sepanjang malam sampai kepada Nabi. Oleh itu, dia mengirim saya atau saya menemuinya dan dia berkata, "Saya telah diberitahu bahawa anda berpuasa setiap hari dan berdoa setiap malam (sepanjang malam). Berpuasa (selama beberapa hari) dan berhenti berpuasa (selama beberapa hari); berdoalah dan tidurlah, kerana matamu mempunyai hak terhadapmu dan tubuhmu dan keluargamu (yaitu isteri) mempunyai hak pada kamu. "Saya menjawab, "Saya mempunyai kekuatan lebih dari itu (puasa). "Nabi (ﷺ), "Maka berpuasalah seperti puasa Daud". Saya berkata, "Bagaimana? " Dia menjawab, "Dia biasa berpuasa pada hari bergantian dan dia biasanya tidak melarikan diri ketika bertemu musuh. "Saya berkata, "Dari mana saya dapat peluang itu? " ( `Ata'berkata, "Saya tidak tahu bagaimana ungkapan berpuasa setiap hari sepanjang hidup terjadi. ") Oleh itu, Nabi (ﷺ) berkata, dua kali, "Barangsiapa yang berpuasa setiap hari sepanjang hidupnya sama seperti orang yang tidak cepat sama sekali. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1977
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 84
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 198
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1978)
Diriwayatkan Mujahid dari `Abdullah bin `Amr:
Nabi (ﷺ) berkata (kepada `Abdullah), "Berpuasa tiga hari dalam sebulan. "Abdullah berkata, (kepada Nabi) "Saya dapat berpuasa lebih dari itu. "Mereka terus berdebat mengenai hal ini hingga Nabi (ﷺ), "Berpuasa pada hari-hari bergantian dan membaca seluruh Al-Qur'an sebulan sekali. "Abdullah berkata, "Saya dapat membaca lebih banyak lagi (dalam sebulan), "dan argumen itu berlanjut hingga Nabi (ﷺ) berkata, "Bacalah Al-Qur'an tiga hari sekali. "(iaitu anda tidak boleh membaca keseluruhan Al-Quran dalam waktu kurang dari tiga hari).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1978
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 85
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 199
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1979)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Amr bin Al-As:
Nabi (ﷺ) berkata kepada saya, "Kamu berpuasa setiap hari sepanjang tahun dan berdoa setiap malam sepanjang malam? " Saya menjawab dengan tegas. Nabi (ﷺ), "Jika kamu terus melakukan ini, matamu akan menjadi lemah dan badanmu akan letih. Dia yang berpuasa sepanjang tahun sama seperti dia yang tidak berpuasa sama sekali. Puasa tiga hari (a bulan) akan sama dengan puasa sepanjang tahun. "Saya menjawab, "Saya mempunyai kekuatan lebih dari ini. "Nabi (ﷺ), "Kemudian berpuasa seperti puasa Daud yang biasa berpuasa pada hari-hari lain dan tidak akan pernah lari dari medan perang, ketika bertemu musuh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1979
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 86
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 200
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1980)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Rasulullah (ﷺ) diberitahu tentang puasa saya dan dia datang ke arah saya dan saya menyebarkan untuknya bantal kulit yang diisi dengan api sawit, tetapi dia duduk di tanah dan bantal itu tetap di antara saya dan dia dan kemudian dia berkata, "Tidak cukupkah kamu berpuasa tiga hari dalam sebulan? " Saya menjawab, "Ya Rasulullah! (Saya dapat berpuasa lebih banyak lagi). "Dia berkata, "Lima? " Saya menjawab, "Ya Rasulullah! (Saya dapat berpuasa lebih banyak lagi). "Dia berkata, "Tujuh? " Saya menjawab, "Ya Rasulullah! (Saya dapat berpuasa lebih banyak lagi). "Dia berkata, "Sembilan (hari sebulan)? " Saya menjawab, "Ya Rasulullah! (Saya dapat berpuasa lebih banyak lagi)" Dia berkata, "Sebelas (hari sebulan)? " Dan kemudian Nabi bersabda, "Tidak ada puasa yang lebih unggul daripada yang dilakukan Nabi (ﷺ) selama setengah tahun. Oleh itu, berpuasa pada hari-hari gantian. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1980
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 87
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 201
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1981)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Sahabat saya (Nabi (ﷺ)) menasihati saya untuk memperhatikan tiga perkara: (1) berpuasa tiga hari dalam sebulan; (2) mengerjakan solat Duha dua rakaat (solat siang); dan (3) berdoa wuduk sebelum tidur.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1981
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 88
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 202
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1982)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) mengunjungi Um-Sulaim dan dia meletakkan di hadapannya kurma dan ghee. Nabi (ﷺ), "Ganti ghee dan kurma di dalam bekas masing-masing kerana aku sedang berpuasa. "Kemudian dia berdiri di suatu tempat di rumahnya dan mengucapkan doa pilihan dan kemudian dia memohon kebaikan kepada Um-Sulaim dan keluarganya. Lalu Um-Sulaim berkata, "Ya Rasulullah! Saya mempunyai permintaan khas (hari ini). "Dia berkata, "Apa itu? " Dia menjawab, "(Mohon meminta) hambaMu Anas. "Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) tidak meninggalkan sesuatu yang baik di dunia atau di akhirat yang tidak diajaknya (Allah kurniakan) kepadaku dan berkata, "Ya Allah! Beri dia harta (anas) dan anak-anak dan berkatilah dia. "Oleh itu, saya adalah salah satu yang terkaya di kalangan orang Ansar dan anak perempuan saya Umaina memberitahu saya bahawa ketika Al-Hajjaj datang ke Basra, lebih daripada 120 keturunan saya telah dikebumikan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1982
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 89
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 203
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1983)
Riwayat Mutarrif dari `Imran Ibn Husain:
Bahawa Nabi (ﷺ) bertanya kepadanya (Imran) atau bertanya kepada seorang lelaki dan `Imran sedang mendengar, "Wahai Abu begitu-begitu! Sudahkah kamu berpuasa pada hari-hari terakhir bulan ini? " (Perawi berpendapat bahawa dia berkata, "bulan Ramadhan"). Lelaki itu menjawab, "Tidak, ya Rasulullah!" Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Ketika kamu selesai puasa (Ramadan) berpuasa dua hari (pada Syawal). "Melalui rangkaian perawi yang lain, Imran berkata, "Nabi (ﷺ), '(Sudahkah kamu berpuasa) pada hari-hari terakhir Sha'ban? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1983
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 90
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 204
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1984)
Diriwayatkan oleh Muhammad bin `Abbas:
Saya bertanya kepada Jabir, "Apakah Nabi ﷺ melarang berpuasa pada hari Jumaat? " Dia menjawab, "Ya. "(Perawi lain menambahkan, "Sekiranya dia bermaksud berpuasa hanya pada hari itu. ")Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1984
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 91
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 205
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1985)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Tidak seorang pun dari kamu harus berpuasa pada hari Jumaat kecuali dia berpuasa sehari sebelum atau sesudahnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1985
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 92
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 206
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1986)
Diriwayatkan Abu Aiyub dari Juwairiya binti Al-Harith:
Nabi (ﷺ) mengunjunginya (Juwairiya) pada hari Jumaat dan dia sedang berpuasa. Dia bertanya kepadanya, "Apakah kamu berpuasa semalam? " Dia berkata, "Tidak. "Dia berkata, "Adakah anda bermaksud untuk berpuasa esok? " Dia berkata, "Tidak. "Dia berkata, "Kemudian berbuka puasa. "Melalui rangkaian perawi lain, Abu Aiyub dilaporkan berkata, "Dia memerintahkannya dan dia berbuka puasa. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1986
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 93
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 207
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1987)
Diriwayatkan Alqama:
Saya bertanya kepada Aisyah, "Apakah rasul Allah, biasa memilih beberapa hari istimewa (untuk berpuasa)? " Dia menjawab, "Tidak, tetapi dia biasa (tetap) (dalam ibadahnya). Siapa di antara kamu yang dapat menanggung apa yang biasa ditanggung oleh Rasulullah (ﷺ)? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1987
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 94
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 208
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1988)
Diriwayatkan Um Al-Fadl binti Al-Harith:
"Ketika orang-orang bersama saya pada hari Arafat, mereka berbeza apakah Nabi (ﷺ) berpuasa atau tidak; ada yang mengatakan bahawa dia berpuasa sementara yang lain mengatakan bahawa dia tidak berpuasa. Oleh itu, saya mengirim kepadanya mangkuk berisi susu semasa dia menunggang untanya dan dia meminumnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1988
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 95
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 209
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1989)
Diriwayatkan oleh Maimuna:
Orang-orang meragukan apakah Nabi (ﷺ) berpuasa pada hari `Arafat atau tidak, jadi saya mengirim susu ketika dia berdiri di `Arafat, dia meminumnya dan orang-orang memandangnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1989
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 96
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 210
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1990)
Diriwayatkan oleh Abu `Ubaid:
(hamba Ibnu Azhar) Saya menyaksikan `Id bersama `Umar bin Al-Khattab yang berkata, Rasulullah (ﷺ) telah melarang orang berpuasa pada hari di mana anda berbuka puasa (puasa Ramadan) dan pada hari yang kamu makan daging korbanmu (hari pertama `Id ul Fitr dan `Id ul-Adha).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1990
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 97
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 211
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1991)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
Nabi (ﷺ) melarang puasa `Id-ul-Fitr dan `Id-ul-Adha (dua hari raya) dan juga memakai As-Samma'(satu pakaian yang menutupi seluruh tubuh) dan duduk bersama seseorang kaki ditarik sambil dibalut dengan satu pakaian. Dia juga melarang solat selepas solat Fajr (pagi) dan Asr (petang).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1991
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 98
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 212
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1993)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Dua puasa dan dua jenis penjualan dilarang: berpuasa pada hari `Id ul Fitr dan `Id-ul-Adha dan jenis penjualan yang disebut Mulamasa dan Munabadha. (Kedua-dua jenis penjualan ini biasa dipraktikkan pada zaman jahiliyah Pra-Islam; Mulamasa bermaksud apabila anda menyentuh sesuatu yang dipamerkan untuk dijual, anda harus membelinya; Munabadha bermaksud apabila penjual melemparkan sesuatu kepada anda, anda harus membeli ia.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1993
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 99
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 213
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1994)
Diriwayatkan oleh Ziyad bin Jubair:
Seorang lelaki pergi menemui Ibn `Umar I. dan berkata, "Seorang lelaki bernazar untuk berpuasa suatu hari (sub-perawi berpendapat bahawa dia mengatakan bahawa hari itu adalah hari Isnin) dan hari itu kebetulan adalah "Hari Id. "Ibn `Umar berkata, "Allah memerintahkan nazar untuk ditunaikan dan Nabi (ﷺ) melarang puasa pada hari ini (iaitu Id).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1994
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 100
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 214
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1995)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
(yang berperang dalam dua belas Ghazawat bersama dengan Nabi). Saya mendengar empat perkara dari Nabi (ﷺ) dan mereka mengagumi kekaguman saya. Dia berkata; -1. "Tidak ada wanita yang harus melakukan perjalanan dua hari kecuali dengan suaminya atau seorang Dhi-Mahram; -2. "Tidak boleh berpuasa pada dua hari Id-ul-Fitr dan `Id-ul-Adha; -3. "Tidak ada doa (boleh dimakbulkan) setelah solat wajib pagi hingga matahari terbit; dan tidak ada doa setelah solat Asr hingga matahari terbenam; -4. "Seseorang harus melakukan perjalanan hanya untuk mengunjungi tiga Masjid: -Haram (Mekah), Masjid-al-Aqsa (Baitulmuqaddis) dan Masjid (saya) ini (di Madinah).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1995
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 101
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 215
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1996)
Diriwayatkan oleh Yahya:
Hisham berkata, "Ayahku mengatakan bahawa'Aishah (ra) biasa memperhatikan Saum (puasa) pada hari-hari Mina. "Ayahnya (iaitu, Hisyam) juga biasa memerhatikan Saum pada hari-hari itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1996
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 102
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 216
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1997)
Diriwayatkan oleh `Aisyah dan Ibn `Umar:
Tidak ada yang diizinkan berpuasa pada hari-hari Tashriq kecuali mereka yang tidak mampu membayar Hadi (Pengorbanan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1997
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 103
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 216
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1999)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Puasa bagi mereka yang mengerjakannya, Haji-at-Tamattu `(sebagai ganti hadi yang tidak mereka mampu) boleh dilakukan hingga hari `Arafat. Dan jika seseorang tidak mendapat Hadi dan belum berpuasa (sebelum `Id) maka seseorang harus berpuasa pada hari-hari Mina. (11, 12 dan 13 Dhul Hajja).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1999
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 104
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 217
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2000)
Diriwayatkan oleh ayah Salim:
Nabi (ﷺ), "Barang siapa yang berhasrat boleh berpuasa pada hari'Ashura'. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2000
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 105
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 218
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2001)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) memerintahkan (orang-orang Islam) untuk berpuasa pada hari'Ashura' dan ketika berpuasa di bulan Ramadhan ditetapkan, menjadi pilihan bagi seseorang untuk berpuasa pada hari itu ('Ashura') atau tidak.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2001
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 106
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 219
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2002)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Quraisy biasa berpuasa pada hari'Ashura'pada zaman Pra-Islam dan Rasulullah (ﷺ) juga berpuasa pada hari itu. Ketika dia datang ke Madinah, dia berpuasa pada hari itu dan memerintahkan orang lain untuk berpuasa juga. Kemudian ketika puasa bulan Ramadhan ditetapkan, dia berhenti berpuasa pada hari'Ashura'dan menjadi pilihan bagi seseorang untuk berpuasa di atasnya atau tidak.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2002
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 107
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 220
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2003)
Diriwayatkan oleh Humaid bin `Abdur Rahman:
Bahwa dia mendengar Muawiya bin Abi Sufyan pada hari'Ashura'pada tahun dia menunaikan haji, sambil berkata di mimbar, "Wahai penduduk Madinah! Di mana para cendekiawan Agama kamu? Saya mendengar Rasul Allah berkata, 'Ini adalah hari'Ashura'. Allah tidak memerintahkan puasanya padamu tetapi aku memakbulkannya. Kamu mempunyai pilihan sama ada untuk berpuasa atau tidak berpuasa (pada hari ini). ""Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2003
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 108
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 221
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2004)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) datang ke Madinah dan melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Ashura. Dia bertanya kepada mereka mengenai perkara itu. Mereka menjawab, "Ini adalah hari yang baik, hari di mana Allah menyelamatkan Bani Israel dari musuh mereka. Oleh itu, Musa berpuasa hari ini. "Nabi (ﷺ), "Kami mempunyai tuntutan lebih dari Musa daripada kamu. "Maka, Nabi berpuasa pada hari itu dan memerintahkan (orang Islam) untuk berpuasa (pada hari itu).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2004
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 109
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 222
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2005)
Diriwayatkan oleh Abu Musa:
Hari'Ashura'dianggap sebagai'Hari Id oleh orang Yahudi. Maka Nabi (ﷺ) memerintahkan, "Saya mengesyorkan anda (umat Islam) untuk berpuasa pada hari ini. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2005
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 110
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 223
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2006)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Saya tidak pernah melihat Nabi (ﷺ) ingin berpuasa pada hari yang lebih baik (lebih disukai baginya) daripada hari ini, hari‘ Ashura ’, atau bulan ini, iaitu bulan Ramadhan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2006
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 111
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 224
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2007)
Diriwayatkan oleh Salama bin Al-Akwa `:
Nabi (ﷺ) memerintahkan seorang lelaki dari suku Bani Aslam untuk mengumumkan di antara orang-orang bahawa siapa yang makan harus berpuasa sepanjang hari dan barangsiapa yang tidak makan harus meneruskan puasanya, seperti hari itu adalah hari'Ashura'.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2007
Rujukan dalam buku: Buku 30, Hadis 112
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 31, Hadis 225
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: