Buku Solat Jumaat (كتاب الجمعة )
Hadis: (876)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda,“ Kami (umat Islam) adalah yang terakhir (akan datang) tetapi (akan) paling utama pada Hari Kebangkitan walaupun negara-negara terdahulu diberi Kitab Suci di hadapan kami. Dan ini adalah hari mereka (Jumaat) perayaan yang diwajibkan bagi mereka tetapi mereka berbeza mengenainya. Jadi, Allah memberi kita petunjuk untuknya (Jumaat) dan semua orang lain berada di belakang kita dalam hal ini: orang Yahudi (hari suci adalah) esok (iaitu Sabtu) dan orang-orang Kristian lusa (iaitu hari Ahad). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 876
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 1
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (877)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa di antara kamu yang menghadiri Jumaat (solat ) hendaklah mandi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 877
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 2
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (878)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Ketika `Umar bin Al-Khattab berdiri dan menyampaikan khutbah pada hari Jumaat, salah seorang sahabat Nabi, yang merupakan salah seorang Muhajir (pendatang) terkemuka datang. Umar berkata kepadanya, "Sekarang jam berapa? " Dia menjawab, "Saya sibuk dan tidak dapat kembali ke rumah saya sehingga saya mendengar Azan. Saya tidak melakukan lebih dari sekadar berwuduk. "Setelah itu, Umar berkata kepadanya, "Adakah kamu hanya berwuduk walaupun kamu tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) memerintahkan kita untuk mandi (pada hari Jumaat)? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 878
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 3
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (879)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Rasulullah (ﷺ), "Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap lelaki (Muslim) yang telah mencapai usia baligh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 879
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 4
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (880)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
Saya bersaksi bahawa Rasulullah (ﷺ), "Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap lelaki Muslim yang telah mencapai usia baligh dan (juga) membersihkan giginya dengan Siwak dan penggunaan minyak wangi jika boleh didapati. "Amr (sub-perawi) berkata, "Saya mengesahkan bahawa mandi adalah wajib, tetapi untuk Siwak dan penggunaan minyak wangi, Allah lebih mengetahui apakah itu wajib atau tidak, tetapi menurut Hadis itu seperti di atas. ")Rujukan Dar-us-Salam Hadis 880
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 5
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (881)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seperti mandi Janaba dan kemudian pergi solat (pada jam pertama iaitu awal), seolah-olah dia telah mengorbankan unta (di Sebab Allah); dan barang siapa yang masuk pada jam kedua seolah-olah dia telah mengorbankan seekor lembu; dan barangsiapa yang masuk pada jam ketiga, maka seolah-olah dia mengorbankan seekor domba bertanduk; dan jika seseorang masuk pada jam keempat, maka seolah-olah dia telah mengorbankan seekor ayam betina; dan barangsiapa yang masuk pada jam kelima maka seolah-olah dia telah menawarkan sebiji telur. Ketika Imam keluar (iaitu mulai menyampaikan Khutbah), para malaikat menghadirkan diri untuk mendengarkan Khutbah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 881
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 6
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (882)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Ketika Umar (bin Al-Khattab) sedang menyampaikan Khutbah pada hari Jumaat, seorang lelaki memasuki (masjid). Umar bertanya kepadanya, "Apa yang menahanmu dari doa itu? " Lelaki itu berkata, "Hanya ketika saya mendengar Azan saya berwuduk (untuk solat ). "Mengenai itu, Umar berkata, "Tidakkah kamu mendengar Nabi berkata: 'Siapa pun dari kamu yang keluar untuk solat Jumaat harus mandi'? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 882
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 7
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (883)
Diriwayatkan Salman-Al-Farsi:
Nabi (ﷺ) bersabda, "Barang siapa mandi pada hari Jumaat, membersihkan dirinya sebanyak mungkin, lalu menggunakan minyak (rambut) atau menyempurnakan dirinya dengan aroma rumahnya, lalu meneruskannya (untuk solat Jumaat) dan melakukan tidak memisahkan dua orang yang duduk bersama (di masjid), kemudian berdoa sebanyak yang telah ditulis oleh Allah untuknya dan kemudian berdiam diri ketika Imam sedang menyampaikan Khutbah, dosa-dosanya di antara masa sekarang dan Jumaat terakhir akan diampuni . "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 883
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 8
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (884)
Tawus yang diceritakan:
Saya berkata kepada Ibn `Abbas, "Orang-orang meriwayatkan bahawa Nabi (ﷺ), 'Mandi pada hari Jumaat dan cuci kepala (yakni mandi secara menyeluruh) walaupun kamu bukan Junub dan gunakan minyak wangi'. "Mengenai itu, Ibnu Abbas menjawab, "Saya tahu tentang mandi, (itu mustahak) tetapi saya tidak tahu mengenai minyak wangi itu (iaitu sama ada itu mustahak atau tidak.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 884
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 9
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (885)
Tawus yang diceritakan:
Ibn `Abbas menyebutkan pernyataan Nabi (ﷺ) mengenai mandi pada hari Jumaat dan kemudian saya bertanya kepadanya apakah Nabi (ﷺ) telah memerintahkan minyak wangi atau minyak untuk digunakan jika mereka dapat dijumpai di rumah seseorang . Dia (Ibn `Abbas) menjawab bahawa dia tidak tahu mengenainya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 885
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 10
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (886)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
`Umar bin Al-Khattab melihat jubah sutera (sedang dijual) di pintu gerbang Masjid dan berkata kepada Rasul Allah, "Saya harap anda membeli ini untuk dipakai pada hari Jumaat dan juga pada waktu kedatangan delegasi. "Rasulullah (ﷺ) menjawab, "Ini akan dipakai oleh orang yang tidak akan mendapat bahagian (akhirat) di akhirat. "Kemudian jubah serupa diberikan kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia memberikan salah satu dari mereka kepada `Umar bin Al-Khattab. Mengenai itu, Umar berkata, "Ya Rasulullah! Kamu telah memberikan jubah ini kepadaku walaupun pada jubah Atarid (seorang pedagang jubah yang menjual jubah sutera itu di pintu gerbang masjid) kamu melewati ucapan itu dan seperti itu . "Rasulullah (ﷺ) menjawab, "Aku tidak memberikan ini untuk kamu pakai". Oleh itu, Umar bin Al-Khattab memberikannya kepada saudara kafirnya di Mekah untuk dipakainya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 886
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 11
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (887)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya aku tidak menyusahkan pengikutku atau umatku, aku akan memerintahkan mereka membersihkan gigi dengan Siwak untuk setiap solat . "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 887
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 12
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (888)
Diriwayatkan oleh Anas:
Rasulullah (ﷺ), "Aku telah berulang kali mengatakan kepadamu untuk menggunakan Siwak. (Nabi ﷺ memberi penekanan pada penggunaan Siwak.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 888
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 13
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (889)
Diriwayatkan Hudhaifa:
Ketika Nabi (ﷺ) bangun pada waktu malam (untuk solat malam), dia biasa membersihkan mulutnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 889
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 14
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (890)
Diriwayatkan `Aisyah:
Abdur-Rahman bin Abi Bakr datang memegang Siwak yang sedang membersihkan giginya. Rasul Allah memandangnya. Saya meminta `Abdur-Rahman untuk memberikan Siwak kepada saya dan setelah dia memberikannya kepada saya, saya membaginya, mengunyahnya dan memberikannya kepada Rasulullah (ﷺ). Kemudian dia membersihkan giginya dengan itu dan (pada masa itu) dia bersandar di dadaku.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 890
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 15
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (891)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) membacakan yang berikut dalam solat Fajr pada hari Jumaat, "Alif, Lam, Mim, Tanzil" (Suratas- Sajda # 32) dan "Hal-ata-ala-l-Insani" (yaitu Surah-Ad -Dahr # 76).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 891
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 16
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (892)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Solat Jumaat pertama yang dimakbulkan selepas solat Jumaat yang dilakukan di masjid Rasul Allah berlangsung di masjid suku Abdul Qais di Jawathi di Bahrain.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 892
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 17
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (893)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Kamu semua adalah penjaga. "Yunis berkata: Ruzaiq bin Hukaim menulis surat kepada Ibn Shihab ketika saya bersamanya di Wadi-al-Qura dengan berkata, "Haruskah saya memimpin solat Jumaat? " Ruzaiq mengusahakan tanah tersebut (iaitu pertanian) dan ada sekumpulan orang Sudan dan beberapa yang lain bersamanya; Ruzaiq ketika itu adalah Gabenor Aila. Ibn Shihab menulis (kepada Ruzaiq) memerintahkannya untuk memimpin solat Jumaat dan memberitahunya bahawa Salim memberitahunya bahawa `Abdullah bin `Umar telah berkata, "Saya mendengar Rasul Allah berkata, 'Kalian semua adalah penjaga dan bertanggung jawab atas wad dan perkara-perkara di bawah jagaan anda. Imam (yakni penguasa) adalah penjaga kepada rakyatnya dan bertanggungjawab terhadap mereka dan seorang lelaki adalah penjaga keluarganya dan bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang wanita adalah penjaga rumah suaminya dan bertanggungjawab untuk itu. Seorang hamba adalah penjaga barang-barang tuannya dan bertanggungjawab terhadap mereka.' Saya berfikir bahawa dia juga berkata, "Seorang lelaki adalah penjaga harta bapanya dan bertanggung jawab atasnya. Anda semua adalah penjaga dan bertanggungjawab terhadap wad anda dan perkara-perkara di bawah jagaan anda. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 893
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 18
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (894)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa di antara kamu yang datang untuk solat Jumaat harus mandi. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 894
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 19
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (895)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Rasulullah (ﷺ), "Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap muslim yang telah mencapai usia baligh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 895
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 20
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (896)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) "Kami adalah yang terakhir (datang di antara bangsa-bangsa) tetapi (akan) paling utama pada Hari Kebangkitan. Mereka diberi Kitab Suci di hadapan kami dan kami diberi Al-Quran selepas mereka. Dan ini adalah hari (Jumaat) di mana mereka berbeza dan Allah memberi kita petunjuk (untuk itu). Jadi esok (iaitu Sabtu) adalah hari Yahudi (hari) dan lusa (iaitu hari Minggu) adalah orang-orang Kristian. "Nabi (s. b. u. h) tetap diam (untuk sementara waktu) dan kemudian berkata, "Wajib bagi setiap Muslim bahawa dia harus mandi sekali dalam tujuh hari, ketika dia harus mencuci kepala dan badannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 896
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 21
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (898)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira melalui perawi yang berbeza bahawa Nabi (ﷺ), "Adalah hak Allah bagi setiap Muslim bahawa dia harus mandi (sekurang-kurangnya) sekali dalam tujuh hari. "
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 898
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 21
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (899)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) mengatakan, "Izinkan wanita pergi ke Masjid pada waktu malam. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 899
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 22
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (900)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Salah seorang isteri `Umar (bin Al-Khattab) biasa menunaikan solat Fajr dan'Isyak'secara berjemaah di Masjid. Dia ditanya mengapa dia keluar untuk solat itu karena dia tahu bahawa Umar tidak menyukainya dan dia memiliki ghaira (harga diri). Dia menjawab, "Apa yang menghalangnya menghentikan saya dari perbuatan ini? " Yang lain menjawab, "Pernyataan Rasulullah (ﷺ): 'Jangan menghalang wanita-wanita hamba Allah pergi ke masjid-masjid Allah'menghalangnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 900
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 23
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (901)
Diriwayatkan oleh Muhammad bin Seereen:
Pada hari hujan, Ibn `Abbas berkata kepada Mu'adh-dhinnya, "Setelah mengatakan, 'Ash-hadu anna Muhammadan Rasulullah'(saya bersaksi bahawa Muhammad adalah Rasulullah (ﷺ)), jangan katakan'Haiya'Alas-Salat'(datang untuk solat ) tetapi katakan'Berdoalah di rumahmu'. "(Lelaki itu berbuat demikian). Tetapi orang tidak menyukainya. Ibn `Abbas berkata, "Itu dilakukan oleh orang yang jauh lebih baik daripada saya (yakni Nabi (ﷺ)). Tidak diragukan lagi, solat Jumaat adalah wajib tetapi saya tidak suka memaksakan anda dengan membawa anda berjalan di lumpur dan lenguh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 901
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 24
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (902)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
(isteri Nabi) Orang-orang biasa datang dari kediaman mereka dan dari Al- `Awali (iaitu pinggiran Madinah hingga jarak empat mil atau lebih dari Madinah). Mereka dulu melalui habuk dan dibasahi peluh dan ditutup dengan debu; jadi peluh digunakan untuk menetes dari mereka. Salah seorang dari mereka datang kepada Rasulullah (ﷺ) yang berada di rumah saya. Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Saya berharap agar anda menjaga kebersihan diri pada hari ini (iaitu mandi). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 902
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 25
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (903)
Diriwayatkan oleh Yahya bin Sa `id:
Saya bertanya kepada Amra tentang mandi pada hari Jumaat. Dia menjawab, "Aisyah berkata, "Orang-orang dulu bekerja (untuk mencari nafkah) dan setiap kali mereka pergi untuk solat Jumaat, mereka biasa pergi ke masjid dalam bentuk yang sama seperti yang mereka kerjakan. Oleh itu, mereka diminta untuk mandi pada hari Jumaat.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 903
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 26
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (904)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ) pernah menunaikan solat Jumaat sebaik tengah hari.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 904
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 27
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (905)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Kami biasa menunaikan solat Jumaat lebih awal dan kemudian tidur siang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 905
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 28
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (906)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ) pernah menunaikan solat lebih awal jika sangat sejuk; dan jika sangat panas dia biasa menunda solat , yaitu solat Jumaat.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 906
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (907)
Diriwayatkan Abu `Abs:
Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Sesiapa yang kakinya ditutup dengan debu di jalan Allah, akan diselamatkan oleh Allah dari api neraka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 907
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 30
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (908)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda, "Sekiranya solat dimulakan, jangan lari untuknya tetapi berjalanlah dengan tenang dan berdoalah apa sahaja yang kamu dapat dan selesaikan apa sahaja yang terlepas. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 908
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 31
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (909)
Diriwayatkan oleh Abdullah bin Abi Qatada atas kewibawaan ayahnya
Nabi (ﷺ) berkata, "Jangan berdiri (untuk solat ) kecuali jika kamu melihatku dan perhatikan ketenangan dan kesungguhan".Rujukan Dar-us-Salam Hadis 909
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 32
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (910)
Diriwayatkan Salman Al-Farsi:
Rasulullah (ﷺ) bersabda,“ Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat dan membersihkan dirinya sebanyak mungkin dan meletakkan minyak (di rambutnya) atau mencium aroma dirinya; dan kemudian meneruskan solat dan tidak memaksanya berjalan antara dua orang (berkumpul di masjid untuk solat Jumaat) dan berdoa sebanyak yang tertulis untuknya dan berdiam diri ketika Imam menyampaikan Khutbah, semua dosanya antara hari ini dan Jumaat terakhir akan diampuni. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 910
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 33
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (911)
Diriwayatkan oleh Ibn Juraij:
Saya mendengar kata-kata Nazi, "Ibnu Umar, berkata, 'Nabi (ﷺ) melarang seorang lelaki membuat lelaki lain bangun untuk duduk di tempatnya'". Saya berkata kepada Nafi, 'Apakah hanya untuk solat Jumaat? 'Dia menjawab, "Untuk solat Jumaat dan yang lain (doa). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 911
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 34
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (912)
Diriwayatkan oleh As-Saib bin Yazid:
Pada masa Nabi, Abu Bakar dan `Umar, Adzan untuk solat Jumaat diucapkan ketika Imam duduk di mimbar. Tetapi semasa kekhalifahan Uthman ketika umat Islam bertambah banyak, Azan ketiga di Az-Zaura'ditambahkan. Abu `Abdullah berkata, "Az-Zaura'adalah tempat di pasar Madinah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 912
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 35
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (913)
Diriwayatkan oleh As-Saib bin Yazid:
Orang yang meningkatkan jumlah Azan untuk solat Jumaat menjadi tiga adalah `Uthman bin `Affan dan ketika itulah jumlah orang (Muslim) Madinah meningkat. Pada masa Nabi (ﷺ) hanya ada satu Mu'adh-dhin dan Azan diucapkan hanya setelah Imam mengambil tempat duduknya (yaitu di mimbar).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 913
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 36
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (914)
Diriwayatkan oleh Abu Umama bin Sahl bin Hunaif:
Saya mendengar Muawiya bin Abi Sufyan (mengulangi pernyataan Azan) ketika dia sedang duduk di mimbar. Ketika Mu'adh-dhin mengucapkan Azan dengan mengatakan, "Allahu-Akbar, Allahu Akbar", Muawiya berkata: "Allah Akbar, Allahu Akbar. "Dan ketika Mu'adh-dhin berkata, "Ash-hadu an la ilaha illal-lah (aku bersaksi bahawa tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah)", Muawiya berkata, "Dan (begitu juga) Aku". Ketika dia berkata, "Ash-hadu anna Muhammadan Rasulullah" (saya bersaksi bahawa Muhammad adalah Rasul Allah), Muawiya berkata, "Dan (begitu juga) saya". Ketika Azan selesai, Muawiya berkata, "Wahai orang-orang, ketika Mu'adh-dhin mengucapkan Azan, aku mendengar Rasulullah (ﷺ) di atas mimbar ini mengatakan apa yang baru saja kamu dengar aku katakan".Rujukan Dar-us-Salam Hadis 914
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 37
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (915)
Diriwayatkan oleh As-Sa'ib bin Yazid I:
Uthman bin `Affan memperkenalkan Azan kedua pada hari Jumaat ketika jumlah orang di masjid bertambah. Sebelumnya, Azan pada hari Jumaat hanya dilafazkan setelah Imam mengambil tempatnya (di mimbar).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 915
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 38
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (916)
Diriwayatkan Az-Zuhri:
Saya mendengar As-Saib bin Yazid, berkata, "Pada masa Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar dan `Umar, Adzan untuk solat Jumaat biasa diucapkan setelah Imam duduk di mimbar. Tetapi ketika jumlah orang bertambah dalam masa kekhalifahan `Uthman, dia memperkenalkan Azan ketiga (pada hari Jumat untuk solat Jumaat) dan itu diucapkan di Az-Zaura'dan keadaan baru itu tetap berlaku pada tahun-tahun berikutnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 916
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 39
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (917)
Diriwayatkan oleh Abu Hazim bin Dinar:
Beberapa orang pergi ke Sahl bin Sa `d As-Sa `idi dan mengatakan kepadanya bahawa mereka mempunyai pendapat yang berbeza mengenai kayu mimbar. Mereka bertanya kepadanya tentang hal itu dan dia berkata, "Demi Allah, saya tahu kayu apa yang dibuat mimbar dan tidak diragukan lagi saya melihatnya pada hari pertama ketika Rasulullah (ﷺ) duduk di atasnya.) mengirim seorang wanita Ansari seperti itu (dan Sahl menyebut namanya) dan berkata kepadanya, 'Perintahkan hamba tukang kayu anda untuk menyediakan saya beberapa kepingan kayu (yaitu mimbar) di mana saya boleh duduk pada saat menangani orang.' Oleh itu, dia memerintahkan tukang kayu budaknya dan dia membuatnya dari tamarisk hutan dan membawanya (kepada wanita itu). Wanita itu menghantar (mimbar) itu kepada Rasulullah (ﷺ) yang memerintahkannya ditempatkan di sini. Kemudian saya melihat Rasulullah (ﷺ) bersolat di atasnya dan kemudian sujud di atasnya. Kemudian dia melangkah ke belakang, turun dan sujud di tanah berhampiran kaki mimbar dan kembali menaiki mimbar. Setelah selesai solat dia menghadap orang-orang dan berkata, 'Saya telah melakukan ini supaya anda dapat mengikuti saya dan belajar cara saya berdoa.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 917
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 40
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (918)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Nabi (ﷺ) berdiri di sebatang batang pokok kurma (semasa menyampaikan khutbah). Ketika mimbar ditempatkan untuknya, kami mendengar batang itu menangis seperti unta hamil sehingga Nabi (ﷺ) turun dari mimbar dan meletakkan tangannya di atasnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 918
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 41
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (919)
Salim yang Diriwayatkan oleh:
Ayah saya berkata, "Saya mendengar Nabi (ﷺ) menyampaikan Khutbah di mimbar dan dia berkata, 'Barang siapa yang datang untuk solat Jumaat harus mandi (sebelum datang).' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 919
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 42
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (920)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) biasa menyampaikan Khutbah sambil berdiri dan kemudian dia akan duduk, kemudian berdiri semula seperti yang anda lakukan sekarang-sehari.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 920
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 43
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (921)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Suatu hari Nabi (ﷺ) duduk di mimbar dan kami duduk di sekelilingnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 921
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 44
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (922)
Diriwayatkan Fatima binti Al-Mundhir:
Asma'binti Abi Bakr As-Siddiq berkata, "Saya pergi ke'Aishah dan orang-orang sedang berselawat. Saya bertanya kepadanya, 'Apa yang salah dengan orang-orang? 'Dia menunjuk ke arah langit dengan kepalanya. Saya bertanya kepadanya, "Apakah ada tanda? "'Aishah mengangguk dengan kepalanya yang bermaksud'Ya'. "Asma'menambahkan, "Rasulullah (ﷺ) memanjangkan salat sehingga saya pingsan. Di situ ada jamban air dan saya membukanya dan menuangkan sedikit air di kepala saya. Ketika Rasulullah (ﷺ) selesai, gerhana matahari telah selesai, Nabi (ﷺ) menyampaikan ucapan kepada orang-orang dan memuji Allah sebagaimana yang Dia berhak dan berkata, 'Amma ba'du'. "Selanjutnya Asma'berkata, "Beberapa wanita Ansari mulai berbicara, jadi saya menoleh kepada mereka untuk membuat mereka tenang. Saya bertanya kepada'Aishah apa yang dikatakan oleh Nabi (ﷺ). "Aisyah berkata: 'Dia berkata, 'Saya telah melihat sesuatu di tempat saya yang tidak pernah ditunjukkan kepada saya sebelumnya; (saya telah melihat) bahkan Syurga dan Neraka. Dan, tidak diragukan lagi telah dinyatakan kepada saya bahawa anda (orang) akan diadili di kubur anda seperti atau hampir seperti perbicaraan Masih Ad-Dajjal. (Para malaikat) akan datang kepada kamu semua dan bertanya kepadanya, 'Apa yang kamu ketahui tentang lelaki ini (Nabi Muhammad (ﷺ))? " Orang yang beriman atau orang yang beriman (Hisham ragu-ragu perkataan mana yang digunakan Nabi (ﷺ)), akan mengatakan, 'Dia adalah Rasulullah (ﷺ) dan dia adalah Muhammad (ﷺ) yang datang kepada kami dengan bukti dan petunjuk yang jelas. Oleh itu, kami mempercayainya, menerima ajarannya dan mengikuti serta mempercayai ajarannya.' Kemudian para malaikat akan menyuruhnya tidur (dalam keadaan tenang) kerana mereka telah mengetahui bahawa dia adalah orang yang beriman. Tetapi orang munafik atau orang yang ragu-ragu (Hisyam tidak pasti kata mana yang digunakan Nabi (ﷺ)), akan ditanya apa yang dia tahu mengenai lelaki ini (Nabi Muhammed (ﷺ)). Dia akan berkata, 'Saya tidak tahu tetapi saya mendengar orang-orang mengatakan sesuatu (tentang dia) jadi saya mengatakan hal yang sama'"Hisham menambah, "Fatima memberitahu saya bahawa dia ingat periwayatan itu sepenuhnya oleh hati kecuali bahawa dia mengatakan tentang orang munafik atau orang yang ragu bahawa dia akan dihukum dengan teruk. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 922
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 44
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (923)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Taghlib:
Sebilangan harta atau sesuatu dibawa kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia membagikannya. Dia memberi kepada beberapa lelaki dan mengabaikan yang lain. Kemudian dia mendapat berita bahawa dia diperingatkan oleh orang-orang yang dia tidak mengendahkannya. Oleh itu, dia memuliakan dan memuji Allah dan berkata, "Amma ba'du. Demi Allah, aku boleh memberikan kepada seorang lelaki dan mengabaikan orang lain, walaupun orang yang aku abaikan lebih disayangi bagiku daripada orang yang aku berikan. Tapi aku berikan kepada sebilangan orang seperti saya merasakan bahawa mereka tidak memiliki kesabaran dan tidak puas dalam hati mereka dan saya meninggalkan mereka yang sabar dan puas dengan kebaikan dan kekayaan yang Allah masukkan ke dalam hati mereka dan `Amr bin Taghlib adalah salah satu dari mereka. "Amr menambah, Demi Allah! Kata-kata Rasul Allah itu lebih saya sayangi daripada unta merah yang terbaik.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 923
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 45
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (924)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Suatu ketika di tengah malam, Rasulullah (ﷺ) keluar dan bersolat di masjid dan beberapa lelaki bersolat dengannya. Keesokan paginya orang ramai membincangkannya dan lebih ramai orang berkumpul dan berdoa dengannya (pada malam kedua). Mereka menyebarkan berita pada waktu pagi dan pada malam ketiga jumlah orang bertambah banyak. Rasulullah (ﷺ) keluar dan mereka bersolat di belakangnya. Pada malam keempat masjid itu dikelilingi oleh orang-orang sehingga tidak dapat menampung mereka. Rasulullah (ﷺ) hanya keluar untuk solat Fajr dan ketika dia selesai solat , dia menghadap orang ramai dan membaca "Tashah-hud" (saya bersaksi bahawa tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasul-Nya) dan kemudian berkata, "Amma ba'du. Sesungguhnya kehadiran anda (di masjid pada waktu malam) tidak disembunyikan dari saya, tetapi saya takut bahawa solat ini (Solat Tahajjud) mungkin diwajibkan dan anda mungkin tidak dapat melaksanakannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 924
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 48
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 46
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (925)
Diriwayatkan oleh Abu Hummaid As-Sa `idi:
Suatu malam Rasulullah (ﷺ) berdiri setelah solat dan membacakan "Tashah-hud" dan kemudian memuji Allah sebagaimana Dia berhak dan berkata, "Amma ba'du. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 925
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 49
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 47
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (926)
Diriwayatkan oleh Al-Miswar bin Makhrama:
Setelah Rasulullah (ﷺ) bangun untuk menyampaikan Khutbah dan saya mendengarnya setelah "Tashah-hud" mengatakan "Amma ba'du. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 926
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 50
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 48
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (927)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Setelah Nabi (ﷺ) naik mimbar dan itu adalah perhimpunan terakhir di mana dia mengambil bahagian. Dia menutup bahunya dengan jubah besar dan mengikat kepalanya dengan pembalut berminyak. Dia memuliakan dan memuji Allah dan berkata, "Wahai manusia! Datanglah kepadaku. "Maka orang-orang datang dan berkumpul di sekelilingnya dan dia kemudian berkata, "Amma ba'du. ""Mulai sekarang dan seterusnya orang-orang Ansar akan berkurang dan orang lain akan bertambah. Oleh itu, sesiapa yang menjadi pemerintah pengikut Muhammad dan mempunyai kekuatan untuk menyakiti atau menguntungkan orang, maka dia harus menerima kebaikan dari kebaikan di antara mereka (Ansar) dan mengabaikan kesalahan orang-orang yang zalim mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 927
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 51
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 49
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (928)
Diriwayatkan oleh `Abdullah Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) pernah menyampaikan dua Khutbahs dan duduk di antara mereka.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 928
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 52
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 50
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (929)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Ketika hari Jumaat, para malaikat berdiri di pintu gerbang masjid dan terus menulis nama orang-orang yang datang ke masjid secara berturut-turut sesuai dengan kedatangan mereka. Contoh orang yang masuk masjid pada waktu yang paling awal adalah yang menawarkan unta (sebagai korban). Yang berikutnya adalah seperti yang mempersembahkan seekor lembu dan kemudian seekor domba, kemudian seekor domba dan kemudian ayam dan kemudian telur. Ketika Imam keluar (untuk Jumaat doa) mereka (iaitu malaikat) melipat kertas mereka dan mendengarkan Khutbah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 929
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 53
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 51
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (930)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Seorang memasuki masjid ketika Nabi (ﷺ) sedang menyampaikan Khutbah pada hari Jumaat. Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Sudahkah kamu berdoa? " Lelaki itu menjawab dengan negatif. Nabi (ﷺ), "Bangunlah dan solat dua rakaat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 930
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 54
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 52
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (931)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Seorang lelaki memasuki Masjid ketika Nabi (ﷺ) sedang menyampaikan Khutbah. Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Sudahkah kamu berdoa? " Lelaki itu menjawab dengan negatif. Nabi (ﷺ), "Solatlah dua rakaat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 931
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 55
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 53
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (932)
Diriwayatkan oleh Anas:
Ketika Nabi (ﷺ) sedang menyampaikan Khutbah pada hari Jumaat, seorang lelaki berdiri dan berkata,“ Wahai, rasul Allah! Ternakan dan domba-domba mati, jadi berdoalah kepada Allah agar hujan. ” Maka dia (Nabi) mengangkat kedua tangannya dan memohon kepada Allah (untuk itu).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 932
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 56
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 54
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (933)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Suatu ketika di zaman Nabi (ﷺ) orang-orang dilanda kemarau (kelaparan). Ketika Nabi (ﷺ) sedang menyampaikan Khutbah pada hari Jumaat, seorang Badwi berdiri dan berkata,“ Wahai Rasulullah! Harta benda kami dimusnahkan dan anak-anak lapar; mohon memohon kepada Allah (kerana hujan) ” Maka Nabi (ﷺ) mengangkat kedua tangannya. Pada waktu itu tidak ada jejak awan di langit. Demi Dia di Tangan Siapa jiwaku segera setelah dia menurunkan tangannya, awan berkumpul seperti gunung dan sebelum dia turun dari mimbar, aku melihat hujan turun di janggut Nabi. Hujan turun pada hari itu, keesokan harinya, hari ketiga, hari keempat hingga hari Jumaat berikutnya. Orang Badwi yang sama atau lelaki lain berdiri dan berkata, "Ya Rasulullah! Rumah-rumah telah runtuh, harta benda dan ternakan kami telah lemas; Mohon memohon kepada Allah (untuk melindungi kami)". Maka Nabi (ﷺ) mengangkat kedua tangannya dan berkata, "Ya Allah! Bulatkan kami dan bukan pada kami". Jadi, ke arah mana pun ia menunjuk dengan tangannya, awan-awan itu tersebar dan dibersihkan dan langit (Madinah) menjadi jelas sebagai lubang di antara awan. Lembah Qanat tetap ditenggelami air, selama satu bulan, tidak ada yang datang dari luar tetapi bercakap mengenai hujan lebat.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 933
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 57
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 55
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (934)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika Imam sedang menyampaikan Khutbah dan kamu meminta sahabatmu untuk berdiam diri dan mendengarkan, maka tidak diragukan lagi kamu telah melakukan perbuatan jahat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 934
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 58
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 56
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (935)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) berbicara tentang hari Jumaat dan berkata, "Ada satu jam (waktu yang tepat) pada hari Jumaat dan jika seorang muslim mendapatkannya ketika berdoa dan meminta sesuatu dari Allah, maka Allah pasti akan memenuhi permintaannya. "Dan dia (Nabi) menunjukkan kekurangan masa itu dengan tangannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 935
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 59
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 57
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (936)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Ketika kami sedang berdoa (Jumaat Khutbah & doa) bersama Nabi (ﷺ), beberapa unta sarat dengan makanan, tiba (dari Sham). Orang-orang mengalihkan perhatian mereka ke arah unta (dan meninggalkan masjid) dan hanya dua belas orang yang tinggal bersama Nabi. Maka ayat ini diturunkan: "Tetapi ketika mereka melihat beberapa tawar-menawar atau beberapa hiburan, mereka menyebarkannya ke arahnya dan membiarkanmu berdiri. "(62. 11)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 936
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 60
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 58
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 62.11
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (937)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ) pernah solat dua rakaat sebelum solat Zuhur dan dua rakaat setelahnya. Dia juga biasa solat dua rakaat setelah solat Maghrib di rumahnya dan dua rakaat setelah solat Isya. Dia tidak pernah berdoa setelah solat Jumaat sampai dia berangkat (dari Masjid) dan kemudian dia akan solat dua rakaat di rumah.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 937
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 61
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 59
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (938)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d:
Ada seorang wanita di antara kami yang memiliki ladang dan dia biasa menabur Silq (sejenis sayur) di pinggir sungai di ladangnya. Pada hari Jumaat dia biasa mengeluarkan Silq dari akarnya dan meletakkan akarnya di perkakas. Kemudian dia meletakkan segenggam barli serbuk di atasnya dan memasaknya. Akar Silq adalah pengganti daging. Setelah selesai solat Jumaat, kami biasa menyambutnya dan dia akan memberi kami makanan yang akan kami makan dengan tangan kami dan kerana makanan itu, kami biasa menantikan hari Jumaat.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 938
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 62
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 60
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (939)
Sahl Diriwayatkan:
Seperti di atas dengan penambahan: Kami tidak pernah tidur siang atau makan kecuali setelah menunaikan solat Jumaat.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 939
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 63
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 61
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (940)
Diriwayatkan oleh Anas:
Kami biasa menunaikan solat Jumaat lebih awal dan kemudian tidur siang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 940
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 64
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 62
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (941)
Sahl Diriwayatkan:
Kami biasa menunaikan solat Jumaat bersama Nabi dan kemudian tidur siang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 941
Rujukan dalam buku: Buku 11, Hadis 65
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 13, Hadis 63
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: