Kitab Urus Niaga ( كتاب البيوع)
Hadis: (1412e)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) berkata seperti ini:
Salah satu di antara anda tidak boleh melakukan transaksi ketika yang lain adalah tawar-menawar.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 11
Rujukan Hadis 1412e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3617
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1412f)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seseorang tidak boleh melakukan transaksi ketika saudaranya sudah melakukan transaksi dan dia tidak boleh membuat cadangan perkahwinan ketika saudaranya sudah membuat cadangan kecuali ketika dia memberi izin.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 12
Rujukan Hadis 1412f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3618
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1511a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang (dua jenis transaksi) Mulamasa dan Munabadha
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 1
Rujukan Hadis 1511a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3608
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1511b)
Abu Huraira (saw) melaporkan seperti ini dari Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 2
Rujukan Hadis 1511b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3609
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1511c)
Abu Huraira melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) hadis seperti ini melalui pemancar rantai lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 3
Rujukan Hadis 1511c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3610
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1511d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira (saw) melalui rantai pemancar yang lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 4
Rujukan Hadis 1511d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3611
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1511e)
Abu Huraira (saw) melaporkan:
Dua jenis pencerobohan telah dilarang (oleh nabi), al-Mlulamasa dan al-Munabadha. Sejauh transaksi Mulamasa, setiap orang (pihak yang melakukan transaksi) harus menyentuh pakaian yang lain tanpa pertimbangan yang teliti, dan al-Munabadha adalah setiap orang harus melemparkan kainnya ke yang lain dan salah seorang dari mereka tidak boleh melihat kain rakannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 5
Rujukan Hadis 1511e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3612
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1512a)
Abu Sa'id al-Khudri (saw) melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) melarang kami (dari), dua jenis urus niaga perniagaan dan dua cara berpakaian. Dia melarang Mulamasa dan Munabadha melakukan transaksi. Mulamasa bermaksud menyentuh pakaian orang lain dengan tangannya, sama ada pada waktu malam atau siang, tanpa membalikkannya kecuali ini. Munabadha bermaksud bahawa seorang lelaki melemparkan pakaiannya ke yang lain dan yang lain melemparkan pakaiannya, dan dengan itu mengesahkan kontrak mereka tanpa pemeriksaan kesepakatan bersama.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 6
Rujukan Hadis 1512a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3613
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1512b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibn Shihab melalui rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 7
Rujukan Hadis 1512b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3613
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1513)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang transaksi yang ditentukan dengan melempar batu, dan jenis yang melibatkan beberapa ketidakpastian.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 8
Rujukan Hadis 1513
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3614
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1514a)
Abdullah (b. Umar) bersabda bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang transaksi yang disebut habal al-habala.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 9
Rujukan Hadis 1514a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3615
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1514b)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa orang-orang zaman pra-Islam biasa menjual daging unta yang disembelih hingga ke habal al-habala. Dan habal al-habala menyiratkan bahawa seekor unta betina harus melahirkan dan kemudian (yang dilahirkan itu akan tumbuh muda) dan menjadi hamil. Rasulullah (ﷺ) melarang mereka melakukan (transaksi ini).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 10
Rujukan Hadis 1514b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3616
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1515a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Seorang Muslim tidak boleh membeli (bertentangan) dengan saudaranya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 13
Rujukan Hadis 1515a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3619
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1515b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain tetapi dengan sedikit perubahan perkataan.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 14
Rujukan Hadis 1515b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3619
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1515c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah saw bersabda:
Jangan keluar bertemu penunggang untuk melakukan transaksi dengan mereka; tidak seorang pun dari anda mesti membeli bertentangan dengan yang lain, dan juga tidak boleh saling bertentangan; seorang penduduk kota tidak boleh menjual untuk seorang lelaki dari padang pasir, dan tidak mengikat bongkah-bongkah dari bonggol dan biri-biri, dan dia yang membelinya setelah itu selesai mempunyai dua kursus yang terbuka baginya: setelah dia memerah susu, dia boleh memeliharanya jika dia senang dengan mereka, atau dia boleh mengembalikannya bersama dengan tarikh jika dia tidak senang dengan mereka.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 15
Rujukan Hadis 1515c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3620
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1515d)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang (orang) bertemu kafilah (kerana melakukan transaksi perniagaan dengan mereka), dan penjualan barang oleh seorang penduduk kota atas nama seorang lelaki gurun , dan mencari seorang wanita perceraian saudara perempuannya (dari suaminya), dan mengalahkan (antara satu sama lain), dan mengikat udders (binatang), dan membeli (barang) sebagai lawan saudara seseorang.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 16
Rujukan Hadis 1515d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3621
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1515e)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 17
Rujukan Hadis 1515e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3621
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1516)
Ibnu Umar ra melaporkan mereka bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang larangan keluar (terhadap orang lain).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 18
Rujukan Hadis 1516
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3622
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1517a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan keluar untuk berjumpa dengan barang dagangan, (tunggu) sehingga ia dibawa ke pasar. Hadis ini telah dilaporkan mengenai kebenaran Ibn Numair tetapi dengan sedikit perubahan perkataan.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 19
Rujukan Hadis 1517a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3623
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1517b)
Hadis ini telah dilaporkan mengenai kewibawaan 'Ubaidullah.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 20
Rujukan Hadis 1517b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3624
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1518)
Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan berjumpa peniaga (dengan cara).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 21
Rujukan Hadis 1518
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3625
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1519a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah saw bersabda:
Jangan berjumpa dengan barang dagangan (dengan cara).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 22
Rujukan Hadis 1519a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3626
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1519b)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan berjumpa dengan pedagang dengan cara dan melakukan transaksi perniagaan dengannya, dan barangsiapa yang menemuinya dan membeli daripadanya (dan sekiranya selesai, lihat) bahawa apabila pemilik (barang dagangan) masuk ke pasar (dan mendapati bahawa dia telah dibayar lebih sedikit harga) dia mempunyai pilihan (untuk menyatakan transaksi itu batal dan tidak sah).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 23
Rujukan Hadis 1519b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3627
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1520)
Abu Huraira ra melaporkannya langsung dari Rasulullah (ﷺ):
Penduduk bandar itu tidak boleh menjual untuk seorang lelaki dari padang pasir (dengan tujuan untuk mengambil kesempatan dari ketidaktahuannya mengenai keadaan pasar di bandar). Dan Zuhair melaporkan dari Nabi (ﷺ) bahawa dia melarang penduduk kota menjual atas nama lelaki itu dari padang pasir.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 24
Rujukan Hadis 1520
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3628
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1521)
Ibnu Abbas (ra) mengatakan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Penunggang (membawa barang) tidak boleh dihalang, dan penduduk bandar tidak boleh menjual untuk seorang lelaki gurun. Perawi tersebut melaporkan. Saya berkata kepada Ibnu 'Abbas: Apa yang sebenarnya disiratkan oleh kata-kata ini - "Penduduk kota untuk orang gurun"? Dia berkata: Bahawa dia harus bekerja sebagai broker bagi pihaknya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 25
Rujukan Hadis 1521
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3629
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1522a)
Jabir (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Warga kota tidak boleh menjual untuk seorang lelaki dari padang pasir, meninggalkan orang-orang itu sendiri, Allah akan memberi mereka rezeki antara satu sama lain. Yahya melaporkannya dengan sedikit perubahan perkataan.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 26
Rujukan Hadis 1522a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3630
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1522b)
Jabir (saw) melaporkan hadis serupa dari Rasulullah (ﷺ) melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 27
Rujukan Hadis 1522b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3631
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1523a)
Anas b. Malik (saw) melaporkan:
Kami dilarang agar seorang penduduk bandar menjual untuk seorang lelaki di padang pasir, walaupun dia adalah saudara atau ayahnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 28
Rujukan Hadis 1523a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3632
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1523b)
Anas b. Malik (saw) berkata:
Kami dilarang bahawa seorang penduduk bandar menjual untuk seorang lelaki gurun.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 29
Rujukan Hadis 1523b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3633
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1524a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah saw bersabda:
Dia yang membeli kambing yang diikat udangnya harus kembali dengan itu, memerahnya, dan, jika dia puas dengan susu itu, dia harus membelinya semula, jika tidak, dia harus mengembalikannya bersama dengan sebiji kurma.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 30
Rujukan Hadis 1524a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3634
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1524b)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli kambing dengan udangnya diikat mempunyai pilihan untuk menyimpan kambing itu jika dia menginginkannya atau mengembalikannya dalam waktu tiga hari, dan sekiranya dia mengembalikannya, dia harus melakukannya bersama dengan sebilangan kurma.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 31
Rujukan Hadis 1524b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3635
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1524c)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
pembohong yang membeli kambing setelah udangnya diikat mempunyai pilihan untuk mengembalikannya dalam masa tiga hari. Sekiranya dia mengembalikannya, dia harus membayar sebilangan kurma. Gandum tidak penting.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 32
Rujukan Hadis 1524c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3636
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1524d)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli kambing yang diikat udangnya mempunyai dua kursus lagi untuknya. Dia boleh menyimpannya, dan jika dia menginginkannya dapat mengembalikannya bersama dengan sa 'kurma dan bukan gandum.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 33
Rujukan Hadis 1524d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3637
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1524e)
Ayyub meriwayatkan dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan perubahan perkataan ini:
"Dia yang membeli kambing mempunyai pilihan ...."Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 34
Rujukan Hadis 1524e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3638
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1524f)
Hammam b. Munabbih said:
Dari hadis yang Abu Hurairah r.a laporkan kepada kami dari Rasulullah (ﷺ), inilah yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ): Jika ada di antara kamu membeli unta betina yang diikat udangnya maka dia dua pilihan untuknya setelah memerah susu itu (untuk mengekalkannya) atau mengembalikannya dengan sebiji kurma.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 35
Rujukan Hadis 1524f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3639
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1525a)
Ibnu Abbas r.a melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya sehingga dia mengambilnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 36
Rujukan Hadis 1525a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3640
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1525b)
Hadis seperti ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 37
Rujukan Hadis 1525b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3641
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1525c)
Ibnu Abbas r.a melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli makanan-hujan tidak boleh menjualnya sehingga dia mengambilnya. Ibnu Abbas (saw) mengatakan: Saya menganggap semuanya seperti makanan (sepanjang prinsip ini).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 38
Rujukan Hadis 1525c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3642
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1525d)
Ibnu Abbas r.a melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya, sampai dia menimbangnya (dan kemudian mengambilnya). Saya (Tawus) berkata kepada Ibnu Abbas (ra dengan mereka): Mengapa begitu? Setelah itu dia berkata: Tidakkah kamu melihat bahawa mereka (rakyat) menjual makanan dari emas untuk waktu yang ditentukan. Abu Kuraib tidak menyebutkan masa yang ditentukan.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 39
Rujukan Hadis 1525d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3643
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1526a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya sehingga dia mengambil sepenuhnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 40
Rujukan Hadis 1526a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3644
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1526b)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya sebelum mengambilnya. Dia (perawi) berkata: Kami biasa membeli makanan dari karavan secara besar-besaran, tetapi Rasulullah (ﷺ) melarang kami menjualnya kembali sehingga kami telah memindahkannya ke tempat lain.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 42
Rujukan Hadis 1526b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3646
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1526c)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya sehingga dia mengambilnya sepenuhnya (setelah mengukurnya).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 43
Rujukan Hadis 1526c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3647
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1526d)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda,:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya sehingga dia mengambilnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 44
Rujukan Hadis 1526d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3648
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1527a)
Ibnu Umar ra melaporkan:
Kami biasa membeli biji-bijian makanan semasa hidup Rasulullah (ﷺ). Dia (Nabi saw) kemudian akan mengirim kepada kami orang yang memerintahkan kami untuk membawanya (makanan) ke tempat selain tempat kami membelinya sebelum kami menjualnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 41
Rujukan Hadis 1527a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3645
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1527c)
Ibnu Umar melaporkan bahawa mereka dipukuli semasa hidup Rasulullah (ﷺ) jika mereka membeli biji-bijian dalam jumlah besar dan kemudian menjualnya di tempat tersebut tanpa mengalihkannya ke tempat lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 45
Rujukan Hadis 1527c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3649
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1527d)
Salim b. 'Abdullah (saw) melaporkan ayahnya mengatakan hal ini:
Saya melihat orang-orang dipukuli semasa hidup Rasulullah (ﷺ) sekiranya mereka membeli makanan tersebut secara pukal, dan kemudian menjualnya di tempat itu sebelum membawanya ke tempat mereka. Hadis ini diceritakan berdasarkan wewenang 'Ubaidullah b. Abdullah b. 'Umar melalui rantai pemancar lain (dan kata-katanya): "Ayahnya (Ibn' Umar) biasa membeli biji-bijian makanan secara pukal dan kemudian membawanya ke orang-orangnya."Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 46
Rujukan Hadis 1527d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3650
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1528a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang membeli biji-bijian tidak boleh menjualnya sehingga dia mengukurnya. Dalam riwayat Abu Bakar ada perkataan Ibta 'dan bukannya Ishtara.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 47
Rujukan Hadis 1528a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3651
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1528b)
Abu Huraira (saw) dilaporkan telah berkata kepada Marwan:
Adakah anda telah membuat transaksi yang melibatkan faedah? Oleh itu, Marwan berkata: Saya belum melakukannya. Oleh itu Abu Huraira (ﷺ) berkata: Anda telah melakukan transaksi dengan sah hanya dengan bantuan dokumen, sedangkan Rasulullah (ﷺ) melarang urus niaga makanan sehingga kepunyaan penuh diambil. Marwan kemudian memanggil orang-orang itu dan melarang mereka melakukan transaksi seperti itu (seperti yang dilakukan dengan bantuan dokumen). Sulaiman berkata: Saya melihat pengawal merampas (dokumen-dokumen ini) dari orang-orang.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 48
Rujukan Hadis 1528b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3652
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1529)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila anda membeli biji-bijian makanan, jangan menjualnya sehingga anda telah mengambilnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 49
Rujukan Hadis 1529
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3653
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1530a)
Jabir b. Abdullah (saw) dilaporkan mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan timbunan kurma yang beratnya tidak diketahui sesuai dengan berat kurma yang diketahui.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 50
Rujukan Hadis 1530a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3654
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1530b)
Hadis ini diceritakan mengenai kewibawaan Jabir b. Abdullah (Allah berkenan dengan mereka) tetapi dengan variasi ini tidak disebutkan tarikh (yang dijumpai) pada akhir hadis sebelumnya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 51
Rujukan Hadis 1530b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3655
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1531a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kedua-dua pihak dalam transaksi perniagaan mempunyai hak untuk membatalkannya selagi mereka tidak berpisah; kecuali dalam transaksi yang telah tertakluk kepada hak pihak untuk membatalkannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 52
Rujukan Hadis 1531a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3656
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1531b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibnu Umar (melalui mereka) melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 53
Rujukan Hadis 1531b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3657
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1531c)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila dua orang melakukan transaksi, masing-masing mempunyai hak untuk membatalkannya selagi mereka tidak terpisah dan bersama (di tempat transaksi); atau jika seseorang memberikan hak kepada yang lain (untuk membatalkan transaksi) Tetapi jika seseorang memberikan pilihan kepada yang lain, transaksi tersebut dibuat dengan syarat ini (mis. seseorang berhak untuk membatalkan transaksi), ia menjadi mengikat. Dan jika mereka berpisah setelah mereka membuat tawar-menawar dan tidak ada yang membatalkannya, maka transaksi itu mengikat.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 54
Rujukan Hadis 1531c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3658
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1531d)
Abdullah b. Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila dua orang memasuki transac. Tiongkok, masing-masing mempunyai hak untuk membatalkannya selagi tidak dipisahkan, atau transaksi mereka memberikan satu sama lain (sebagai syarat) hak untuk membatalkannya, dan jika transaksi mereka, mempunyai hak untuk membatalkannya maka transaksi menjadi mengikat. Ibn Abi Umar membuat penambahan ini bahawa setiap kali dia (Ibnu Umar) melakukan transaksi dengan seseorang dengan tujuan untuk tidak melanggarnya, dia berjalan sebentar dan kemudian kembali kepadanya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 55
Rujukan Hadis 1531d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3659
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1531e)
Ibnu Umar melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Tidak ada transaksi antara dua orang yang memasuki transaksi sehingga mereka berpisah, tetapi hanya jika ada pilihan untuk membatalkannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 56
Rujukan Hadis 1531e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3660
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1532a)
Hakim b. Hazim (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kedua-dua pihak dalam transaksi perniagaan mempunyai hak untuk membatalkannya selagi mereka tidak berpisah; dan jika mereka bercakap benar dan membuat semuanya jelas, mereka akan diberkati dalam urus niaga mereka; tetapi jika mereka berbohong dan menyembunyikan apa-apa, berkat dari transaksi mereka akan hilang.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 57
Rujukan Hadis 1532a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3661
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1532b)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Hakim b. Hizam (Imam Muslim) berkata:
Hakim b. Hizam dilahirkan di dalam Kaabah dan hidup selama seratus dua puluh tahun.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 58
Rujukan Hadis 1532b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3662
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1533a)
Abdullah b. Dinar meriwayatkan bahawa dia mendengar Ibnu Umar ra mengatakan:
Seorang lelaki mengatakan kepada Rasulullah (ﷺ) bahawa dia tertipu dalam transaksi perniagaan, di mana Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ketika kamu melakukan transaksi, katakan: Tidak boleh ada usaha untuk menipu.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 59
Rujukan Hadis 1533a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3663
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1533b)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Abdullah b. Dinar dengan rantai pemancar yang sama tetapi kata-kata ini tidak terdapat di dalamnya. "Apabila dia membeli dia harus mengatakan:
Seharusnya tidak ada usaha untuk menipu. "Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 60
Rujukan Hadis 1533b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3664
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan buah-buahan sehingga jelas dalam keadaan baik, dia melarangnya kepada penjual dan juga pembeli.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 61
Rujukan Hadis 1534a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3665
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534b)
Rantai lain mengenai kewibawaan Ibnu Umar menceritakan hal yang sama seperti hadis di atas.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 62
Rujukan Hadis 1534b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3665
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534c)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan beli buah sehingga keadaan baik menjadi jelas, dan (bahaya) penyakit hama tidak lagi. Dia berkata: Keadaannya yang baik menjadi jelas menunjukkan bahawa ia menjadi merah atau kuning.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 64
Rujukan Hadis 1534c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3667
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534d)
Hadis ini dilaporkan atau otoritas Yahya dengan rangkaian pemancar yang sama hingga "sehingga keadaan baik menjadi jelas," tetapi kebohongan tidak menyebutkan apa yang berikut (kata-kata ini).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 65
Rujukan Hadis 1534d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3668
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534e)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Ibnu Umar melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 66
Rujukan Hadis 1534e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3669
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534f)
Nafi, melaporkan mengenai kebenaran Ibnu Umar (hadits mereka) hadis seperti yang diriwayatkan sebelumnya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 67
Rujukan Hadis 1534f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3670
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534g)
Ibnu Umar ra mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan membeli buah-buahan (di atas pokok) sehingga keadaan baik menjadi jelas.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 68
Rujukan Hadis 1534g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3671
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534h)
Dalam hadis yang disebarkan atas kewibawaan Shu'ba dinyatakan bahawa Ibn Umar (ra) dengan mereka ditanya apakah keadaan baik yang disiratkan. Dia berkata:
Bila (bahaya) hawar tidak ada lagi.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 69
Rujukan Hadis 1534h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3671
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1534i)
Ibnu Umar ra melaporkan mereka bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan buah-buahan sehingga keadaan baik mereka menjadi jelas dan pembelian buah kurma.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 74
Rujukan Hadis 1534i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3676
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1535)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan pokok kelapa sawit (mis. Perit mereka) sehingga kurma mulai matang, dan telinga jagung hingga putih dan selamat dari penyakit. Dia melarang penjual dan pembeli.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 63
Rujukan Hadis 1535
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3666
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536a)
Jabir (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang (atau melarang kami) penjualan buah-buahan sehingga mereka masak dalam keadaan baik.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 70
Rujukan Hadis 1536a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3672
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536b)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan buah sehingga keadaannya baik.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 71
Rujukan Hadis 1536b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3673
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536c)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Muhaqala. dan Muzabana, Mukhibara dan penjualan buah-buahan sehingga keadaannya baik menjadi jelas, dan (dia memerintahkan) bahawa (komoditi) tidak boleh dijual melainkan untuk dinar dan dirham kecuali jika ada araya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 107
Rujukan Hadis 1536c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3707
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536d)
Jabir b. 'Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang jenis penjualan seperti yang dijelaskan sebelumnya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 108
Rujukan Hadis 1536d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3708
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536e)
Jabir b. 'Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Mukhabara dan Muhaqala, dan Muzabana, dan penjualan buah itu sehingga sesuai untuk dimakan, dan penjualannya melainkan dengan dirham dan dinar. Pengecualian dibuat sekiranya 'araya. Ata 'berkata:
Jabir menjelaskan (syarat-syarat ini) untuk kami. Adapun Mukhabara inilah tanah gurun diberikan oleh seseorang kepada orang lain dan dia membuat pelaburan di dalamnya dan kemudian mendapat bahagian dalam hasilnya. Menurutnya (Jabir), Muzabana adalah penjualan kurma segar di pohon untuk kurma kering dengan ukuran, dan Muhaqala dalam pertanian menyiratkan bahawa seseorang harus menjual tanaman yang sudah ada untuk biji-bijian dengan ukuran.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 109
Rujukan Hadis 1536e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3709
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536f)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) melarang Muhaqala, dan Muzabana, dan Mukhabara, dan pembelian buah kurma hingga buahnya matang (pematangan bermaksud warnanya menjadi merah atau kuning, atau sesuai) kerana dimakan). Dan Muhaqala menyiratkan bahawa tanaman di ladang dibeli untuk biji-bijian mengikut ukuran biasa. Muzabana menunjukkan bahawa kelapa sawit harus dijual untuk kurma kering dengan mengukurnya dengan wisq, dan al-Mukhabara adalah (bahagian), mungkin sepertiga atau seperempat (dalam hasil) atau seumpamanya. Zaid (salah seorang perawi) berkata kepada Ata 'b. Abu Rabah (perawi yang lain):
Adakah Anda Menanggung Jabir b. Abdullah (mereka senang dengan mereka) menyebutkan bahawa dia telah mendengarnya secara langsung dari Rasulullah (ﷺ)? Dia berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 110
Rujukan Hadis 1536f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3710
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536g)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Muzabana dan Muhaqala, dan Mukhabara, dan penjualan buah-buahan sehingga mereka masak. Saya (perawi) berkata kepada Sa'id (perawi yang lain):
Apa yang dimaksudkan dengan pematangan? Dia berkata: Ini bermaksud bahawa mereka menjadi merah atau menjadi kuning dan sesuai untuk dimakan.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 111
Rujukan Hadis 1536g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3711
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536h)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) melarang Muhaqala dan Muzabana dan Mu'awama dan Mukhabara. (Salah seorang perawi) 'berkata:
Jualan tahun-tahun mendatang adalah Mu'awama, dan membuat yang luar biasa tetapi dia membuat pengecualian dari araya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 112
Rujukan Hadis 1536h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3712
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536i)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Jabir (saw) dari Rasulullah (ﷺ). tetapi dia tidak menyebut transaksi tahun (mendatang) yang menyiratkan Mu'awama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 113
Rujukan Hadis 1536i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3713
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536j)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penyewaan tanah, dan menjual selama bertahun-tahun dan menjual buah-buahan sebelum menjadi matang.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 114
Rujukan Hadis 1536j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3714
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536k)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah melarang penyewaan tanah.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 115
Rujukan Hadis 1536k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3715
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536l)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mempunyai tanah harus mengusahakannya sendiri, tetapi jika dia tidak mengusahakannya sendiri, maka dia harus membiarkan saudaranya mengusahakannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 116
Rujukan Hadis 1536l
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3716
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536m)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa beberapa sahabat Rasulullah ﷺ mempunyai lebihan tanah. Maka Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia, yang memiliki lebihan tanah (dalam miliknya) harus mengusahakannya, atau dia harus meminjamkannya kepada saudaranya untuk mendapatkan keuntungan, tetapi jika dia menolak untuk menerimanya, dia harus menyimpannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 117
Rujukan Hadis 1536m
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3717
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536n)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang mengambil sewa atau berkongsi tanah.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 118
Rujukan Hadis 1536n
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3718
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536o)
Jabir (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mempunyai tanah harus mengusahakannya, tetapi jika dia tidak memungkinkan untuk mengusahakannya, atau merasa tidak berdaya untuk melakukannya, dia harus meminjamkannya kepada saudaranya yang beragama Islam, tetapi dia tidak boleh menerima sewa daripadanya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 119
Rujukan Hadis 1536o
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3719
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536p)
Sulaiman b. Musa bertanya kepada Ata ':
Adakah Jabir b. 'Abdullah (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Siapa yang mempunyai tanah harus mengusahakannya sendiri, atau membiarkan saudaranya mengusahakannya, dan tidak boleh menyewakannya"? Dia berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 120
Rujukan Hadis 1536p
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3720
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536q)
Jabir (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah melarang Mukhabara.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 121
Rujukan Hadis 1536q
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3721
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536r)
Jabir b. Abdullah (ra) dengan mereka mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mempunyai lebihan tanah harus mengusahakannya sendiri, atau membiarkan saudaranya mengusahakannya, tidak boleh menjualnya. Saya (perawi) berkata kepada Sa'id: Apa maksud pernyataannya "jangan menjualnya"? Adakah ini bermaksud "sewa"? Dia berkata: Ya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 122
Rujukan Hadis 1536r
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3722
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536s)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan:
Kami biasa mengusahakan tanah dengan sewaan semasa hidup Rasulullah (ﷺ) dan kami mendapat bahagian dari biji-bijian yang tersisa di telinga setelah merontokkannya dan sesuatu yang tidak ditentukan. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia yang mempunyai tanah harus mengusahakannya atau membiarkan saudaranya mengusahakannya, jika tidak, dia harus meninggalkannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 123
Rujukan Hadis 1536s
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3723
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536t)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Kami biasa mendapatkan tanah (disewa) selama hidup Messeuge Allah, (ﷺ) dengan bahagian satu pertiga atau seperempat (hasil dari tanah yang diairi) dengan bantuan terusan. Maka Rasulullah (ﷺ) berdiri (untuk menjawab) dan berkata: Seseorang yang mempunyai tanah harus mengusahakannya, dan jika dia tidak mengusahakannya, dia harus meminjamkannya kepada saudaranya, dan jika dia tidak meminjamkannya kepada saudaranya, maka dia harus mengekalkannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 124
Rujukan Hadis 1536t
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3724
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536u)
Jabir (Allah berkenan dengannya) melaporkan:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Dia yang mempunyai (lebihan) tanah harus menyumbangkannya (kepada orang lain), atau meminjamkannya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 125
Rujukan Hadis 1536u
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3725
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536v)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran A'mash dengan rantai pemancar yang sama, tetapi dengan sedikit perubahan kata.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 126
Rujukan Hadis 1536v
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3725
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536w)
Jabir b. Abdullah mengatakan kepada mereka bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang menyewa tanah. Bukair (salah seorang perawi) berkata:
Nafi` melaporkan kepada saya bahawa dia mendengar Ibnu Umar berkata: Kami biasa memberi tanah sewa; kita kemudian meninggalkan amalan ini ketika kita mendengar hadis Rafi` b. Khadij.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 127
Rujukan Hadis 1536w
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3726
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536x)
Jabir (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan (menyewa) tanah yang tidak diusahakan selama dua atau tiga tahun.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 128
Rujukan Hadis 1536x
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3727
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536y)
Jabir (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan (hasil) terlebih dahulu selama dua tahun, dan dalam ucapan Ibu Abd Shaiba (kata-katanya adalah):
"Menjual buah-buahan (di atas pokok) terlebih dahulu selama dua tahun."Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 129
Rujukan Hadis 1536y
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3728
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1536z)
Jabir b. Abdullah (saw) melaporkan:
Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) melarang Muzabana, dan Huqul. Jabir b. Abdullah (bersabda dengan mereka) berkata: Muzabana bermaksud penjualan buah-buahan untuk kurma kering dan Huqul adalah penyewaan tanah.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 131
Rujukan Hadis 1536z
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3730
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1537)
Abu Bakhtari melaporkan:
Saya bertanya kepada Ibnu Abbas (ra) dengan penjualan kurma. Dia berkata: Rasulullah (ﷺ) melarang penjualan pokok kurma sehingga seseorang memakannya atau mereka dimakan (mis. Mereka sesuai dimakan) atau sehingga ditimbang (atau diukur). Saya berkata: Apa maksudnya: "Sampai ditimbang"? Kemudian seseorang yang bersamanya (Ibnu Abbas) berkata: Sampai dia dapat menyimpannya (setelah mencabutnya).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 72
Rujukan Hadis 1537
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3674
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1538a)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan menjual buah-buahan sehingga keadaannya baik. "Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 73
Rujukan Hadis 1538a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3675
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1538b)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Jangan beli buah sehingga keadaannya jelas, dan jangan beli buah segar. Hadis seperti ini telah dilaporkan oleh Ibnu Umar melalui rangkaian pemancar lain.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 76
Rujukan Hadis 1538b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3677
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539a)
Zaid b. Thabit (saw) mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberi konsesi sekiranya penjualan tersebut dikenali sebagai al-araya, terdapat penambahan kata tuba'a dalam hadis yang disampaikan oleh Ibn Numair.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 75
Rujukan Hadis 1539a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3676
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539b)
Sa'id b. al-Musayyib mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang transaksi Af Muzabana dan Muhaqala. Muzabana bermaksud bahawa kurma segar di pokok harus dijual berbanding kurma kering. Muhaqala menyiratkan bahawa gandum di telinga harus dijual terhadap gandum dan mendapatkan tanah yang disewa untuk gandum (dihasilkan di dalamnya). Dia (perawi) mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) mempunyai bantuan:
Jangan menjual buah segar di pokok sehingga keadaannya yang baik menjadi nyata, dan jangan menjual buah segar di atas pokok yang tidak kering. Salim berkata: Abdullah memberitahu saya mengenai kewibawaan Zaid b. Kebiasaannya, Rasulullah (ﷺ) setelah itu memberikan konsesi sekiranya terdapat transaksi ariyya yang mana tarikh kering dapat ditukar dengan tarikh segar, tetapi dia tidak membenarkannya dalam kes lain.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 77
Rujukan Hadis 1539b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3678
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539c)
Zaid b. Thabit (saw) melaporkan bahawa Rasulullah saw telah memberikan konsesi sekiranya 'ariyya menjual kurma kering (dengan) kurma segar setelah mengukurnya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 78
Rujukan Hadis 1539c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3679
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539d)
Zaid b. Thabit melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberi konsesi sekiranya berlaku transaksi' ariyya yang mana anggota rumah tangga memberikan kurma kering mengikut ukuran dan kemudian makan kurma segar (sebagai gantinya)
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 79
Rujukan Hadis 1539d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3680
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539e)
Hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Nafi 'dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 80
Rujukan Hadis 1539e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3681
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539f)
Yahya b. Sa'id melaporkan hadis ini dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan perubahan ini:
'Ariyya menunjukkan bahawa pokok kurma harus disumbangkan kepada orang-orang dan kemudian mereka menjualnya dengan sebilangan kurma kering.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 81
Rujukan Hadis 1539f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3682
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539g)
Zaid b Thabit (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberi konsesi sekiranya berlaku transaksi al-'ariyya (untuk menukar tarikh) untuk tarikh dengan ukuran. Yahya berkata:
'Ariyya menyiratkan bahawa seseorang harus membeli buah kurma segar di pohon untuk dimakan oleh keluarganya berbanding kurma kering.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 82
Rujukan Hadis 1539g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3683
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539h)
Zaid b. Thabit (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) memberikan konsesi sekiranya terdapat transaksi' ariyya dan ini menyiratkan penjualan (kurma kering untuk tarikh segar) sesuai dengan ukuran.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 83
Rujukan Hadis 1539h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3684
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539i)
Ubaidullah melaporkan hadis ini dengan sedikit perubahan kata pada wewenang yang sama (seperti dipetik di atas).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 84
Rujukan Hadis 1539i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3685
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1539j)
Nafi, melaporkan hadis ini dengan rangkaian pemancar yang sama yang menyatakan bahawa Utusan Allah (ﷺ) memberikan konsesi sekiranya berlaku transaksi 'ariyya (untuk pertukaran komoditi yang sama) dengan ukuran.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 85
Rujukan Hadis 1539j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3686
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1540a)
Bashair b. Yasir melaporkan mengenai kewibawaan beberapa sahabat Rasulullah (ﷺ) di antara anggota keluarganya di antaranya salah seorang Sahl b. Abu Hathma bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang membeli kurma segar berbanding kurma kering dan itu adalah Riba dan ini adalah Muzabana, tetapi dia membuat pengecualian dari' ariyya (derma) sebatang pohon atau dua yang mana ahli keluarga jual kurma kering dan beli kurma segar untuk memakannya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 86
Rujukan Hadis 1540a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3687
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1540b)
Bushair b. Yasar melaporkan atas kewibawaan beberapa sahabat Rasulullah (ﷺ) bahawa dia mengecualikan transaksi' ariyya (dari pertukaran langsung satu jenis) setelah mengukur tarikh kering (sebagai ganti tarikh segar).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 87
Rujukan Hadis 1540b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3688
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1540c)
Bushair b. Yasir melaporkan mengenai kewibawaan beberapa sahabat Rasulullah saw dari kalangan ahli keluarganya bahawa dia melarang (pertukaran langsung komoditi yang mempunyai kualiti yang berbeza) tetapi dengan perubahan bahawa Ishaq dan Ibn al -Muthanna menggunakan kata Zabn sebagai ganti Riba dan Ibn Abu 'Umar menggunakan kata Riba (minat).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 88
Rujukan Hadis 1540c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3689
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1540d)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai otoritas Sahl b. Abu Hathma.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 89
Rujukan Hadis 1540d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3690
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1540e)
Sahl b. Abu Hathma melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah melarang Muzabana, i. e. pertukaran tarikh segar dengan kurma kering. kecuali bagi mereka yang telah disumbangkan sejumlah pokok. Bagi mereka, konsesi telah diberikan.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 90
Rujukan Hadis 1540e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3691
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1541)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah mengecualikan transaksi' ariyya yang berukuran kurang dari lima wasq atau hingga lima wasq (perawi Dawud ragu-ragu sama ada lima atau kurang dari lima).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 91
Rujukan Hadis 1541
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3692
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Muzabana, dan Muzabana menyiratkan penjualan kurma segar untuk kurma kering dengan mengukurnya dan penjualan kismis sebagai ukuran untuk anggur.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 92
Rujukan Hadis 1542a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3693
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542b)
Abdullah (b. Umar) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Muzabana, i. e. membeli kurma segar (on) pokok-pokok untuk kurma kering dengan ukuran, dan pembelian anggur untuk kismis dengan ukuran dan penjualan ladang jagung untuk jagung dengan ukuran.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 93
Rujukan Hadis 1542b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3694
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542c)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan 'Ubaidullah dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 94
Rujukan Hadis 1542c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3695
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542d)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah melarang Muzabana, dan Muzabana adalah menjual kurma kering dengan ukuran untuk kurma segar dan menjual kismis sebagai ukuran untuk anggur dan penjualan semua Pelabuhan buah-buahan pada asas pengiraan.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 95
Rujukan Hadis 1542d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3696
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542e)
Ibnu Umar melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah melarang Muzabana, dan Muzabana menyiratkan penjualan kurma kering untuk kurma segar di pohon dengan ukuran yang pasti (membuatnya jelas) bahawa sekiranya bertambah, maka milik saya dan jika kurang, itu adalah tanggungjawab saya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 96
Rujukan Hadis 1542e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3697
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542f)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Ayyub.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 97
Rujukan Hadis 1542f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3698
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542g)
Abdullah (Umar) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Mazabana, dan ini bermaksud bahawa seseorang harus menjual buah segar dari kebunnya (untuk buah-buahan kering) atau, jika ia adalah buah kurma segar, untuk kurma kering dengan sukatan, atau jika itu adalah anggur untuk kismis atau jika itu adalah jagung di ladang untuk jagung kering dengan ukuran Dia (nabi) sebenarnya melarang semua transaksi tersebut. Qutaiba telah meriwayatkannya dengan sedikit variasi kata-kata.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 98
Rujukan Hadis 1542g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3699
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1542h)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kebenaran Nafi dengan rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 99
Rujukan Hadis 1542h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3699
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543a)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya ada yang membeli pokok kelapa sawit setelah mereka dibuahi, buah itu adalah milik penjual kecuali pembeli membuat syarat.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 100
Rujukan Hadis 1543a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3700
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543b)
Nafi melaporkan tentang kewibawaan Ibnu Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Pokok mana pun yang dibeli dengan akarnya, dan jika itu fecundatedits buah akan menjadi milik orang yang telah mencantumkannya kecuali ketika ketentuan itu ditetapkan oleh pembeli.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 101
Rujukan Hadis 1543b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3701
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543c)
Ibnu Umar ra melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Barangsiapa mencantas pokok itu dan kemudian menjual akarnya, buahnya akan menjadi milik orang yang mencantumkannya kecuali apabila peruntukan ditetapkan oleh pembeli.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 102
Rujukan Hadis 1543c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3702
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai kewibawaan Nafi, dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 103
Rujukan Hadis 1543d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3703
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543e)
Abdullah b. Umar (ra dengan mereka) melaporkan Pembawa Diri Allah ﷺ mengatakan:
Dia yang membeli sebatang pohon setelah dibiayai, buahnya adalah milik orang yang menjualnya kecuali ketika ketentuan telah ditetapkan oleh pembeli (bahawa itu akan menjadi miliknya), dan dia yang membeli hamba, hartanya adalah milik orang yang menjualnya kecuali apabila peruntukan telah ditetapkan oleh pembeli (bahawa ia akan dipindahkan kepadanya dengan hamba).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 104
Rujukan Hadis 1543e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3704
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543f)
Sebuah hadis seperti ini telah diceritakan mengenai kewibawaan al Zuhri.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 105
Rujukan Hadis 1543f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3705
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1543g)
Ibn Umar melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya sebagai Rasul Allah ﷺ yang mengatakan demikian.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 106
Rujukan Hadis 1543g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3706
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1544)
Abu Huraira (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mempunyai tanah harus mengusahakannya atau meminjamkannya kepada saudaranya, tetapi jika dia menolak, dia harus mempertahankan tanahnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 130
Rujukan Hadis 1544
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3729
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1545)
Abu Huraira ra melaporkan Rasulullah (ﷺ) melarang Muhaqala dan Muzabana.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 132
Rujukan Hadis 1545
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3731
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1546)
Abu Sa'id al-Khudri (saw) melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) telah melarang Mazabana dan Muhaqala. Muzibana bermaksud pembelian buah-buahan di atas pokok dan Muhaqala adalah penyewaan tanah.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 133
Rujukan Hadis 1546
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3732
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547a)
Zaid b. Amr melaporkan:
Saya mendengar Ibnu Umar ra berkata: Kami tidak melihat bahaya menyewa tanah itu, tetapi ketika tahun pertama berakhir, Rafi 'mendakwa Rasulullah (ﷺ) melarangnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 134
Rujukan Hadis 1547a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3733
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547b)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Amr b. Dinar dengan rantai pemancar yang sama tetapi (dalam) hadis yang disampaikan atas kewenangan 'Uyainah (kata-katanya adalah):
"Kami meninggalkannya (menyewa) kerana itu."Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 135
Rujukan Hadis 1547b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3734
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547c)
Ibnu Umar ra melaporkan:
Rafi melarang kami mendapat keuntungan dari tanah kami (dalam bentuk sewa).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 136
Rujukan Hadis 1547c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3735
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547d)
Nafi melaporkan bahawa Ibnu Umar ra menyewa tanahnya selama hidup Rasulullah (ﷺ) dan semasa kekhalifahan Abu Bakar dan Umar dan Uthman (ketika itu). periode kekhalifahan Muawiya hingga pada akhir pemerintahan Muawiya, sampai kepadanya (Ibn 'Umar) bahawa Rafi b. Khadij (saw) meriwayatkan (sebuah hadis) di mana (ada keputusan) larangan oleh Rasulullah (ﷺ). Dia (Ibn 'Umar) pergi kepadanya (Rafi b. Khadij) dan saya bersamanya dan dia bertanya kepadanya, di mana dia berkata:
Rasulullah (ﷺ) melarang penyewaan tanah. Oleh itu, Ibnu Umar ra meninggalkannya, dan setelah itu setiap kali ditanya tentang hal itu, dia berkata: Rafi b. Khadij (saw) menuduh bahawa Rasulullah (ﷺ) melarangnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 137
Rujukan Hadis 1547d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3736
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547e)
Hadis ini telah diceritakan berdasarkan otoritas Ayyub dan dia membuat penambahan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Ulayya di mana dia berkata:
Ibnu Umar meninggalkannya selepas itu dan dia tidak menyewanya (tanah).Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 138
Rujukan Hadis 1547e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3737
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547f)
Nafi melaporkan:
Saya pergi ke Rafi b. Khadij bersama-sama dengan Ibnu Umar (semua senang dengan mereka) sehingga dia (Ibn 'Umar) mendatanginya di Balat (tempat berhampiran Masjid Nabawi di Madinah) dan dia (Rafi b. Khadij) memberitahunya bahawa Rasulullah ( ﷺ) telah melarang penyewaan tanah.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 139
Rujukan Hadis 1547f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3738
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547g)
Nafi, melaporkan dari Ibnu Umar (bahawa mereka bersabda dengan mereka) bahawa dia datang ke Rafi dan dia meriwayatkan hadis ini dari Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 140
Rujukan Hadis 1547g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3739
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547h)
Nafi, melaporkan bahawa Ibnu Umar ra menyewa tanah itu, dan bahawa dia menyampaikan hadis yang disampaikan berdasarkan wewenang Rafi b. Khadij. Dia (perawi) berkata:
Dia kemudian menghampirinya bersama saya. Dia (Rafi) meriwayatkan dari beberapa pamannya di mana disebutkan bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penyewaan tanah. Ibnu Umar (saw) kemudian meninggalkan amalan menyewa iniRujukan dalam buku: Buku21, Hadis 141
Rujukan Hadis 1547h
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3740
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547i)
Hadis ini telah diceritakan melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 142
Rujukan Hadis 1547i
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3740
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547j)
Salim b. Abdullah melaporkan bahawa AbduUah b. Umar (ra dengan mereka) biasa memberikan tanah sewa sehingga (berita ini) sampai kepadanya bahawa Rafi b. Khadij Ansari biasa melarang penyewaan tanah. Abdullah menemuinya dan berkata:
Ibnu Khadij, apakah ini yang kamu ceritakan dari Rasulullah (ﷺ) mengenai penyewaan tanah? Rafi b. Khadij berkata kepada Abdullah: Saya mendengarnya dari dua paman saya dan mereka telah mengambil bahagian dalam Perang Badar yang menceritakan kepada anggota keluarga bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang penyewaan tanah. Abdullah berkata: Saya tahu bahawa tanah itu disewa semasa hidup Rasulullah (ﷺ). Abdullah kemudian merasa bimbang bahawa Rasulullah (ﷺ) mungkin mengatakan sesuatu yang baru dalam kaitan ini (berkenaan dengan larangan menyewa) yang saya tidak tahu. Oleh itu dia meninggalkan sewa tanah.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 143
Rujukan Hadis 1547j
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3741
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547k)
Hanzala b. Qais melaporkan bahawa dia bertanya kepada Rafi b. Khadij (saw) tentang penyewaan tanah, di mana dia berkata:
Rasulullah (ﷺ) melarang penyewaan tanah. Saya berkata: Adakah dilarang (walaupun dibayar) dalam emas (dinar) dan perak (dirham)? Kemudian dia berkata: Sekiranya ia dibayar dalam emas dan perak, tidak ada salahnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 150
Rujukan Hadis 1547k
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3747
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547l)
Hanzala b. Qais al-Ansri melaporkan:
Saya bertanya kepada Rafi 'b. Khadij tentang penyewaan tanah untuk emas dan perak, di mana dia berkata: Tidak ada salahnya bagi orang-orang yang membiarkan tanah yang terletak di dekat terusan dan di ujung sungai atau bahagian ladang. (Tetapi kebetulan) bahawa kadang-kadang ini musnah dan disimpan. sedangkan (pada kesempatan lain) bahagian ini disimpan dan yang lain musnah dan dengan itu tidak ada sewa yang dapat dibayar kepada orang-orang (yang membiarkan tanah) tetapi untuk yang satu ini (yang telah disimpan). Oleh kerana itulah dia (Nabi saw) melarangnya. Tetapi jika ada sesuatu yang pasti dan boleh dipercayai (mis. Wang). tidak ada bahaya di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 151
Rujukan Hadis 1547l
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3748
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547m)
Hanzala melaporkan bahawa dia mendengar Rafi 'b. Khadij (katanya):
Kami adalah ahli pertanian utama kaum Ansar dan oleh itu kami melepaskan tanah (berkata): Hasil dari ini (sebahagian dari tanah) akan menjadi milik kami dan (hasil) itu akan menjadi milik mereka. Tetapi kebetulan pada waktu ini (tanah) memberikan hasil, tetapi yang lain tidak menghasilkan apa-apa. Oleh itu, dia (Nabi saw) melarang ini. Tetapi mengenai pembayaran dalam perak (dirham, duit syiling), dia tidak melarang.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 152
Rujukan Hadis 1547m
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3749
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1547n)
Hadis ini telah diriwayatkan atas kebenaran Yahya b. Sa'id dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 153
Rujukan Hadis 1547n
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3750
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1548a)
Rafi b. Khadij (saw) melaporkan:
Kami biasa memberikan tanah sewa semasa hidup Rasulullah (ﷺ). Kami menyewanya pada bahagian sepertiga atau seperempat dari (hasil) bersama dengan jumlah jagung yang pasti. Suatu hari seseorang dari kalangan paman saya datang kepada kami dan berkata: Rasulullah (ﷺ) melarang kami melakukan perbuatan ini yang menjadi sumber kebaikan bagi kami, tetapi ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya lebih bermanfaat bagi kami. Dia melarang kita bahawa kita harus menyewa tanah dengan sepertiga atau seperempat dari (hasil) dan jagung ukuran, dan dia memerintahkan kepada pemilik tanah bahawa dia harus mengusahakannya atau membiarkannya diusahakan oleh orang lain (orang) tetapi dia menunjukkan tidak setuju menyewakannya atau apa pun selainnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 144
Rujukan Hadis 1548a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3742
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1548b)
Rafi b. Khadij (saw) melaporkan:
Kami biasa memberikan tanah untuk disewa, dan kami menyewanya dengan satu pertiga atau satu per empat bahagian. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 145
Rujukan Hadis 1548b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3743
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1548c)
Rantai lain menceritakan hal yang sama seperti hadis di atas.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 146
Rujukan Hadis 1548c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3743
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1548d)
Hadis ini telah diceritakan mengenai otoritas Rafi 'b. Khadij dengan rantai pemancar yang sama, tetapi di dalamnya tidak disebutkan beberapa pamannya.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 147
Rujukan Hadis 1548d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3744
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1548e)
Rafi (saw) melaporkan bahawa Zuhair b. Rafi (yang merupakan pamannya) datang kepada saya dan berkata:
Rasulullah (ﷺ) melarang amalan yang berguna bagi kita. Saya berkata: Apa ini? (Saya percaya) bahawa apa yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ) adalah benar. Dia (Zuhair) mengatakan bahawa dia (nabi) bertanya kepada saya: Apa yang anda lakukan dengan tanah yang dapat anda tanam? Saya berkata: Rasulullah, kami menyewa mereka yang diairi oleh terusan untuk kurma kering atau barli. Dia berkata: Jangan lakukan itu. Kembangkan mereka atau biarkan mereka diusahakan (oleh orang lain) atau jaga mereka sendiri.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 148
Rujukan Hadis 1548e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3745
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1548f)
Hadis ini telah disebarkan atas kebenaran Rafi dari Nabi (ﷺ) mengenai hal ini, tetapi dia tidak menyebut tentang pamannya Zuhair.
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 149
Rujukan Hadis 1548f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3746
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1549a)
Abdullah b. al Sa'ib melaporkan:
Saya bertanya kepada Abdullah b. Ma'qil tentang Muzara'a (mengusahakan tanah berdasarkan hasil dalam hasil). Dia berkata: Thabit b. Dahhak memberitahu saya bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Muzara'a sebagaimana yang dilarang oleh Ibn Abu Shaiba dengan sedikit perubahan perkataan. Dia (perawi) berkata: Saya bertanya kepada Ibn Ma'qil tetapi dia tidak menyebut nama 'Abdullah.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 154
Rujukan Hadis 1549a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3751
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1549b)
Abdullah b. al-Sa'ib melaporkan:
Kami melawat 'Abdullah b. Ma'qil dan bertanya kepadanya tentang pembagian hasil panen, di mana dia berkata: Thabit menuduh bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Muzara'a dan memerintahkan untuk menyewanya dengan sewa (untuk wang) dan berkata: Tidak ada salahnya di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 155
Rujukan Hadis 1549b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3752
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1550a)
Mujahid berkata kepada Tiwus:
Mari bersama saya menemui Ibnu Rafi b. Khadij untuk mendengarkan daripadanya hadis yang disampaikan atas kewibawaan ayahnya (berkaitan dengan penyewaan tanah) dari Rasulullah (ﷺ). Dia (Tawus) memarahinya dan berkata: Demi Allah, saya mengetahui bahawa Rasulullah (ﷺ) melarangnya, saya tidak akan pernah melakukannya. Tetapi telah diceritakan kepada saya oleh orang yang lebih mengetahui tentangnya di antara mereka (dan dia bermaksud Ibn 'Abbas) bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda: Lebih baik jika seseorang meminjamkan, tanahnya kepada saudaranya (untuk bercucuk tanam) daripada itu dia mendapat sewa yang diiktiraf.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 156
Rujukan Hadis 1550a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3753
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1550b)
Tawus melaporkan bahawa dia menyewakan tanahnya dengan sewaan, di mana Amr berkata:
Saya berkata kepadanya: Abu Abd al-Rahrman, saya berharap jika anda meninggalkan penyewaan tanah ini, kerana mereka menuduh bahawa Rasulullah (ﷺ) melarang Mukhabara. Dia siad: Amr, orang yang telah memberitahu saya mempunyai pengetahuan yang terbaik mengenainya (dia bermaksud Ibnu Abbas). (Dia berkata) bahawa Rasulullah (ﷺ) tidak melarangnya sama sekali, tetapi berkata: Meminjamkan tanah oleh seorang di antara kamu kepada saudaranya adalah lebih baik baginya daripada mendapatkan sejumlah hasil daripadanya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 157
Rujukan Hadis 1550b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3754
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1550c)
Sebuah hadis seperti ini telah disebarkan atas kebenaran Ibnu Abbas (ra dengan mereka).
Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 158
Rujukan Hadis 1550c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3755
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1550d)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya seseorang di antara kamu menyerahkan tanah kepada saudaranya, itu lebih baik baginya daripada jika dia menerima itu dan yang (perkara yang pasti). Ibnu 'Abbis (ra dengan mereka) mengatakan: Ini adalah Haql, dan dalam bahasa Ansr itu adalah Muhaqala.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 159
Rujukan Hadis 1550d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3756
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (1550e)
Ibnu Abbas (saw) melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mempunyai tanah, lebih baik baginya dia menyerahkannya kepada saudaranya.Rujukan dalam buku: Buku21, Hadis 160
Rujukan Hadis 1550e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 10, Hadis 3757
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.