Buku Hukum Warisan (Al-Faraa'id) (كتاب الفرائض )
Hadis: (6723)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Saya jatuh sakit sehingga Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar berjalan kaki untuk menziarahi saya. Ketika mereka datang, saya tidak sedarkan diri. Rasulullah (ﷺ) berwudhu dan dia menuangkan air ke atas saya (wudhu) dan saya sedar dan berkata, "Ya Rasulullah! Apa yang harus saya lakukan mengenai harta saya? Bagaimana saya akan mengedarkannya? " Nabi (ﷺ) tidak menjawab sehingga ayat-ayat keturunan yang diturunkan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6723
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 716
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Ada (2) kemas kini. [Lihat perubahan]Hadis: (6724)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), 'Waspadalah terhadap kecurigaan, kerana ini adalah kisah palsu yang paling buruk dan jangan mencari kesalahan orang lain dan jangan mengintip dan tidak membenci satu sama lain dan jangan meninggalkan (memotong hubungan antara satu sama lain Ya hamba Allah, bersaudara! "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6724
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 717
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6725)
Diriwayatkan `Aisyah:
Fatima dan Al `Abbas datang ke Abu Bakar, meminta bahagian mereka dari harta Rasulullah (ﷺ) dan pada waktu itu, mereka meminta tanah mereka di Fadak dan bahagian mereka dari Khaibar. Abu Bakar berkata kepada mereka, "Saya telah mendengar dari Rasulullah (ﷺ) yang bersabda, 'Harta kami tidak boleh diwarisi dan apa sahaja yang kami tinggalkan harus dibelanjakan untuk bersedekah, tetapi keluarga Muhammad boleh mengambil barang dari harta ini. "Abu Bakar menambahkan, "Demi Allah, saya tidak akan meninggalkan prosedur yang saya perhatikan oleh Rasulullah (ﷺ) sepanjang hayatnya mengenai harta ini. "Oleh itu, Fatima meninggalkan Abu Bakar dan tidak berbicara dengannya sehingga dia meninggal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6725
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 718
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6727)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ), "Harta (Rasul) kita tidak boleh diwarisi dan apa sahaja yang kita tinggalkan, harus dibelanjakan untuk bersedekah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6727
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 719
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6728)
Diriwayatkan oleh Malik am Aus:
'Saya pergi dan memasuki'Umar, penjaga pintu, Yarfa datang dengan mengatakan `Uthman, 'Abdur-Rahman, Az-Zubair dan Sa `d meminta izin anda (untuk melihat anda). Bolehkah saya mengakuinya? Umar berkata, 'Ya.' Oleh itu, dia mengakui mereka. Kemudian dia datang lagi dan berkata, 'Bolehkah aku mengakui `Ali dan'Abbas? ' Dia berkata, 'Ya.' `Abbas berkata, 'Wahai ketua orang-orang yang beriman! Hakim antara saya dan lelaki ini (Ali). Umar berkata, 'Aku memohon kepada kamu oleh Allah dengan izin-Nya yang ada di langit dan di bumi, tahukah kamu bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda, 'Kami (para Rasul') harta tidak akan diwarisi dan apa sahaja yang kami tinggalkan ( setelah kematian kita) adakah akan dibelanjakan untuk bersedekah? ' Dan dengan itu Rasulullah (ﷺ) bermaksud dirinya sendiri.' Kumpulan itu berkata, '(Tidak syak lagi), dia berkata begitu.' Umar kemudian menghadap Ali dan `Abbas dan berkata, 'Adakah kamu berdua tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) mengatakan itu? ' Mereka menjawab, '(Tidak diragukan lagi), dia mengatakan demikian.' Umar berkata, 'Oleh itu izinkan saya berbicara dengan anda mengenai perkara ini. Allah menganugerahkan Rasul-Nya dengan sesuatu yang Fai'ini (iaitu harta rampasan yang dimenangkan oleh orang-orang Islam ketika berperang tanpa pertempuran) yang tidak Dia berikan kepada orang lain; Allah berfirman: -'Dan apa yang Allah berikan kepada Rasul-Nya (Fai'Booty) . . . . . . . . . untuk melakukan semua perkara . . . . (59. 6) Oleh itu harta itu hanya untuk Rasulullah (ﷺ). . Namun, oleh Allah, dia tidak mengumpulkan harta itu untuk dirinya sendiri atau tidak menahannya dari kamu, tetapi dia memberikan penghasilannya kepada kamu dan membagikannya di antara kamu sampai ada harta yang ada sekarang dari mana Nabi (ﷺ) menghabiskan setiap tahunnya nafkah untuk keluarganya dan apa sahaja yang tinggal, dia membelanjakannya di mana harta Allah dibelanjakan (iaitu dalam amal dll). Rasulullah (ﷺ) mengikuti itu sepanjang hidupnya. Sekarang saya memohon kepada anda oleh Allah, adakah anda tahu semua itu? ' Mereka berkata, 'Ya.' Umar kemudian berkata kepada Ali dan Abbas, "Aku meminta kamu oleh Allah, tahukah kamu? " Kedua-dua mereka berkata, 'Ya.' Umar menambahkan, 'Dan ketika Nabi (ﷺ) meninggal, Abu Bakar berkata, 'Saya adalah pengganti Rasulullah (ﷺ) dan mengambil alih harta itu dan menguruskannya dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ). . Kemudian saya mengambil alih harta ini selama dua tahun di mana saya menguruskannya seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar. Kemudian anda berdua ( `Ali dan `Abbas) datang untuk berbicara dengan saya, dengan tuntutan yang sama dan menyampaikan kes yang sama. (Wahai Abbas!) Anda datang kepada saya meminta bahagian anda dari harta keponakan anda dan lelaki ini (Ali) datang kepada saya, meminta bahagian dari h adalah isteri dari harta ayahnya. Saya berkata, 'Sekiranya anda berdua menginginkannya, saya akan memberikannya kepada anda dengan syarat itu (yaitu bahawa anda akan mengikuti cara Nabi (ﷺ) dan Abu Bakar dan sebagaimana yang saya ( `Umar) lakukan pada manusia yang menua).' Sekarang anda berdua meminta saya keputusan selain daripada itu? Lo! Demi Allah, dengan izin-Nya langit dan bumi ada, aku tidak akan memberikan keputusan selain daripada itu sehingga hari kiamat ditetapkan. Sekiranya anda tidak dapat menguruskannya, kembalikan kepada saya dan saya akan mencukupi untuk menguruskannya bagi pihak anda.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6728
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 720
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 59.6
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6729)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Bahkan satu Dinar dari harta saya tidak boleh dibagikan (setelah kematian saya kepada pewaris saya, tetapi apa sahaja yang saya tinggalkan kecuali harta untuk isteri dan hamba-hamba saya, harus dibelanjakan untuk bersedekah. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6729
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 721
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6730)
Diriwayatkan oleh `Urwa:
`Aisyah berkata, "Ketika Rasulullah (ﷺ) meninggal, isterinya bermaksud mengirim `Uthman kepada Abu Bakar untuk meminta bahagian mereka dari harta pusaka. "Lalu `Aisyah berkata kepada mereka, "Bukankah Rasulullah (ﷺ) berkata, 'Harta (Rasul) kita tidak boleh diwarisi dan apa sahaja yang kita tinggalkan harus dibelanjakan untuk bersedekah? '"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6730
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 722
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6731)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Aku lebih dekat dengan orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri, jadi barangsiapa (dari mereka) mati ketika berhutang dan tidak meninggalkan apa-apa untuk pembayarannya, maka kita harus membayar hutangnya atas namanya dan barang siapa (di antara orang-orang yang beriman) mati meninggalkan sebahagian harta, maka harta itu adalah untuk warisnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6731
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 723
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6732)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Berikan Fara'id (bahagian harta pusaka yang ditentukan dalam al-Quran) kepada mereka yang berhak menerimanya. Maka apa sahaja yang tersisa, harus diberikan kepada saudara lelaki terdekat dari si mati. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6732
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 724
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6733)
Diriwayatkan oleh Sa `d bin Abi Waqqas:
Saya diserang penyakit yang membawa saya ke ambang kematian. Nabi (ﷺ) datang menziarahi saya. Saya berkata, "Ya Rasulullah! Saya mempunyai banyak harta dan tidak ada pewaris kecuali anak perempuan tunggal saya. Haruskah saya memberikan dua pertiga dari harta saya sebagai amal? " Dia berkata, "Tidak. "Saya berkata, "Separuh daripadanya? " Dia berkata, "Tidak. "Saya berkata, "Onethird? " Dia berkata, "Anda mungkin melakukannya) walaupun sepertiga juga sangat banyak, kerana lebih baik anda meninggalkan orang kaya dari musim semi daripada membiarkan mereka miskin, meminta bantuan orang lain. Dan apa sahaja yang anda belanjakan (untuk milik Allah demi) anda akan mendapat ganjarannya, walaupun sepotong makanan yang anda boleh masukkan ke dalam mulut isteri anda. "Saya berkata, "Ya Rasulullah! Adakah saya akan ketinggalan dan gagal menyelesaikan penghijrahan saya? " Nabi (ﷺ), "Sekiranya kamu tertinggal setelahku, apa jua perbuatan baik yang akan kamu lakukan demi Allah, itu akan meningkatkanmu dan menaikkanmu tinggi. Semoga kamu memiliki umur yang panjang sehingga beberapa orang mendapat manfaat dari kamu dan yang lain (musuh) disakiti oleh kamu. "Tetapi Rasulullah (ﷺ) merasa kasihan kepada Sa `d bin Khaula ketika dia meninggal di Mekah. (Sufyan, seorang sub-perawi mengatakan bahawa Sa `d bin Khaula adalah seorang lelaki dari suku Bani'Amir bin Lu'ai.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6733
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 725
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6734)
Diriwayatkan oleh Al-Aswad bin Yazid:
Mu `adh bin Jabal datang kepada kami di Yaman sebagai pengajar dan penguasa dan kami (orang Yaman) bertanya kepadanya (pembahagian harta benda) seorang lelaki yang telah meninggal meninggalkan seorang anak perempuan dan seorang saudari. Mu `adh memberikan separuh daripada anak perempuan itu kepada anak perempuan dan separuh lagi kepada saudari itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6734
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 726
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6735)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Rasulullah (ﷺ), "Berikan Fara'id (saham yang ditentukan dalam Al-Quran) kepada mereka yang berhak menerimanya; dan apa sahaja yang tinggal, harus diberikan kepada saudara lelaki terdekat si mati.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6735
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 727
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6736)
Diriwayatkan oleh Huzail bin Shirahbil:
Abu Musa ditanya mengenai (warisan) seorang anak perempuan, anak perempuan anak lelaki dan saudara perempuan. Dia berkata, "Anak perempuan akan mengambil setengah dan saudari akan mengambil setengah. Jika kamu pergi ke Ibn Mas `ud, dia akan memberitahu kamu hal yang sama. "Ibn Mas `ud ditanya dan diberitahu mengenai keputusan Abu Musa. Ibn Mas `ud kemudian berkata, "Sekiranya saya memberikan keputusan yang sama, saya akan menyimpang dan tidak akan mendapat petunjuk yang benar. Keputusan yang akan saya berikan dalam kes ini, akan sama seperti yang dilakukan oleh Nabi (ﷺ). satu setengah untuk anak perempuan dan satu perenam untuk anak perempuan anak lelaki, iaitu kedua-dua saham menjadikan dua pertiga dari jumlah harta; dan selebihnya adalah untuk saudara perempuan. Setelah itu kami memanggil Abu Musa dan memberitahukannya tentang keputusan Ibn Mas `ud, di mana dia berkata, "Oleh itu, jangan meminta keputusan untukku, selama orang terpelajar ini ada di antara kamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6736
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 728
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6737)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Berikan para Fara'id, (saham yang ditentukan dalam Al-Quran) kepada mereka yang berhak menerimanya dan kemudian apa sahaja yang tinggal, harus diberikan kepada saudara lelaki terdekat si mati. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6737
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 729
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6738)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Orang tentang siapa Rasulullah (ﷺ), "Sekiranya aku mengambil seorang Khalil dari bangsa ini (pengikutku), maka aku akan membawanya (yakni Abu Bakar), tetapi Ikhwanul Islam lebih baik (atau berkata: baik), "menganggap datuk sebagai ayahnya sendiri (dalam pusaka).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6738
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 730
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6739)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
(Pada masa awal Islam), harta pusaka dulunya diberikan kepada keturunan seseorang dan warisan biasa diwariskan kepada orang tua, lalu Allah membatalkan apa yang Dia kehendaki dari perintah itu dan memerintahkan agar lelaki itu diberi bahagian yang setara dua perempuan dan untuk ibu bapa satu perenam untuk masing-masing dan untuk isteri seseorang seperlapan (jika si mati mempunyai anak) dan seperempat (jika dia tidak mempunyai anak), untuk suami satu setengah (jika si mati tidak mempunyai anak) dan seperempat (jika dia mempunyai anak).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6739
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 731
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6740)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ) memberi penghakiman bahawa budak lelaki atau wanita harus diberikan di Qisas untuk kes pengguguran wanita dari suku Bani Lihyan (sebagai wang darah untuk janin) tetapi wanita yang dikenakan hukumannya wafat, sehingga para Nabi memerintahkan agar harta pusaka diwarisi oleh keturunannya dan suaminya dan hukumannya dibayar oleh Asaba.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6740
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 732
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6741)
Diriwayatkan Al-Aswad:
Mu `adh bin Jabal memberikan keputusan ini untuk kita di zaman Rasulullah (ﷺ). Separuh daripada harta pusaka itu akan diberikan kepada anak perempuan dan separuh lagi kepada saudari. Sulaiman berkata: Mu `adh memberikan keputusan untuk kami, tetapi dia tidak menyebutkan bahawa hal itu berlaku dalam kehidupan Rasulullah (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6741
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 733
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6742)
Diriwayatkan oleh Huzail:
Abdullah berkata, "Penghakiman yang akan saya berikan dalam hal ini akan seperti keputusan Nabi, iaitu setengahnya adalah untuk putri dan satu perenam untuk putri putra dan selebihnya warisan untuk saudari. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6742
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 734
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6743)
Diriwayatkan oleh Jabir:
Semasa saya sakit, Nabi (ﷺ) memasuki saya dan meminta sedikit air untuk berwuduk dan setelah selesai wudhu, dia menaburkan sedikit air wudhu ke atas saya dan kemudian saya menjadi sadar dan berkata, "Ya Allah Wahai Rasulullah! Saya mempunyai saudara perempuan. "Kemudian ayat-ayat Ilahi mengenai hukum warisan diturunkan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6743
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 735
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6744)
Diriwayatkan oleh Al-Bara:
Ayat Alquran terakhir yang diturunkan (kepada Nabi) adalah Ayat terakhir Surat-an-Nisa, yaitu, 'Mereka meminta Anda untuk putusan hukum Katakanlah: Allah mengarahkan (dengan demikian) Mengenai mereka yang tidak meninggalkan keturunan atau keturunan sebagai waris . . . .'(4. 176)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6744
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 736
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.176
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6745)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Aku lebih dekat dengan orang-orang yang beriman daripada mereka sendiri, jadi barangsiapa (di antara mereka) mati meninggalkan beberapa harta pusaka, harta pusaka akan diberikan kepada'Asaba-nya dan barangsiapa mati meninggalkan hutang atau tanggungan atau miskin anak-anak, maka saya adalah penyokong mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6745
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 737
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6746)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Berikan Fara'id (bahagian harta pusaka yang ditentukan dalam Al-Qur'an) kepada mereka yang berhak menerimanya; dan apa sahaja yang tersisa harus diberikan kepada saudara lelaki terdekat dari si mati. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6746
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 738
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6747)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Mengenai Ayat Suci: -'Dan untuk semua orang, Kami telah melantik pewaris . .' Dan: - (4. 33)'Kepada mereka yang juga berjanji tangan kananmu.' (4. 33) Ketika para emigran datang ke Madinah, orang-orang Ansar dulu adalah pewaris para emigran (dan sebaliknya) dan bukannya saudara mereka sendiri yang berasal dari darah (Dhawl-l-arham) dan itu kerana ikatan persaudaraan yang Nabi (ﷺ) telah menetapkan di antara mereka, yaitu Ansar dan emigran. Tetapi ketika Ayat Ilahi: -'Dan untuk semua orang Kami telah melantik pewaris, '(4. 33) diturunkan, ia membatalkan yang lain, memerintahkan iaitu'Kepada mereka juga, yang telah dijanjikan oleh tangan kanan-Mu.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6747
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 739
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.33
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6748)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Seorang lelaki dan isterinya mempunyai kes Lian (atau Mula'ana) semasa hidup Nabi (ﷺ) dan lelaki itu menolak ayahnya. Nabi (ﷺ) memberikan keputusannya untuk perpisahan mereka (perceraian) dan kemudian anak itu dianggap sebagai milik isteri sahaja.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6748
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 740
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6749)
Diriwayatkan `Aisyah:
`Utba (bin Abi Waqqas) berkata kepada saudaranya Sa `d, "Anak hamba perempuan Zam `a adalah anakku, jadi jadilah penjaganya. "Oleh itu, ketika itu adalah tahun Penaklukan Mekah, Sa `d mengambil anak itu dan berkata, "Dia adalah keponakan saya dan saudara saya menyuruh saya menjadi penjaga. "Setelah itu, 'Abu bin Zam `a bangkit dan berkata, 'tetapi anak itu adalah saudaraku dan anak dari budak perempuan ayahku ketika dia dilahirkan di tempat tidurnya. "Oleh itu mereka berdua pergi menemui Nabi. Sa `d berkata, "Ya Rasulullah! (Ini) adalah anak lelaki saudaraku dan dia menyuruhku menjadi penjaganya. "Kemudian'Abu bin Zam `a berkata, "(Tetapi dia) saudaraku dan anak hamba perempuan ayahku, lahir di tempat tidur. "Nabi (ﷺ) berkata, "Anak ini untukmu. Wahai Abu bin Zam `a, kerana anak itu adalah pemilik tempat tidur dan penzina menerima batu-batu itu. "Dia kemudian memerintahkan (isterinya) Sauda binti Zam `a untuk menutupi dirinya di hadapan budak itu ketika dia memperhatikan anak lelaki itu mirip dengan `Utba. Sejak itu anak itu tidak pernah melihat Sauda sehingga dia mati.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6749
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 741
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6750)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Anak lelaki itu adalah untuk pemilik tempat tidur. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6750
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 742
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6751)
Diriwayatkan `Aisyah:
Saya membeli Barira (budak perempuan). Nabi (ﷺ) berkata (kepada saya), "Belilah dia sebagai Wala'untuk orang-orang yang dimanifestasikan. "Sekali dia diberi seekor domba (dalam amal). Nabi (ﷺ), "Itu (domba) adalah hadiah amal untuknya (Barira) dan hadiah untuk kita. "Al-Hakam berkata, "Suami Barira adalah lelaki yang bebas. "Ibnu Abbas berkata, 'Ketika saya melihatnya, dia adalah budak.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6751
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 743
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6752)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) bersabda,“ Wala ’itu adalah untuk budak yang dimanusiakan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6752
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 744
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6753)
Diriwayatkan `Abdullah:
Orang-orang Islam tidak membebaskan hamba seperti Sa'iba, tetapi Orang-orang Zaman Kejahilan Pra-Islam pernah melakukannya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6753
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 745
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6754)
Diriwayatkan Al-Aswad:
`Aisyah membeli Barira untuk menguruskannya, tetapi tuannya menetapkan bahawa Wala''(setelah kematiannya) adalah untuk mereka. `Aisyah berkata, "Ya Rasulullah! Saya telah membeli Barira untuk menguruskannya, tetapi tuannya menetapkan bahawa Wala'itu adalah untuk mereka. "Nabi (ﷺ), "Manumit dia sebagai Wala adalah untuk orang yang mengurus (hamba), "atau berkata, "Orang yang membayar harganya. "Kemudian Aisyah membeli dan menguruskannya. Setelah itu, Barira diberi pilihan (oleh Nabi) (untuk tinggal bersama suaminya atau meninggalkannya). Dia berkata, "Sekiranya dia memberi saya begitu banyak dan banyak (wang) saya tidak akan tinggal bersamanya. "(Al-Aswad menambahkan: Suaminya adalah lelaki bebas.) Sub-perawi menambahkan: Rangkaian perawi pernyataan Al-Aswad tidak lengkap. Kenyataan Ibn `Abbas, iaitu, ketika saya melihat dia adalah hamba, lebih sahih.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6754
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 746
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6755)
Diriwayatkan `Ali:
Kami tidak mempunyai Kitab untuk membaca kecuali Kitab Allah (Al-Quran) dan tulisan ini. Kemudian Ali mengeluarkan kertas itu dan lihatlah! Ada tertulis di dalamnya, keputusan hukum tentang pembalasan atas luka, usia unta (dibayar sebagai Zakat atau sebagai wang darah). Di dalamnya juga tertulis: 'Madinah adalah tempat perlindungan dari Udara (gunung) ke Thaur (gunung). Maka barangsiapa berinovasi di dalamnya adalah bidaah (sesuatu yang baru dalam agama) atau melakukan kejahatan di dalamnya atau memberi perlindungan kepada inovator seperti itu, akan menanggung sumpahan kepada Allah, para malaikat dan semua orang dan tidak ada perbuatan baik wajib atau pilihannya akan diterima pada hari kiamat. Dan barang siapa (hamba yang dibebaskan) mengambil sebagai tuannya (yakni berteman) beberapa orang selain tuan yang sebenarnya tanpa izin tuannya yang sebenar, akan menanggung sumpahan kepada Allah, para malaikat dan semua orang dan tidak seorang pun dari dia perbuatan baik wajib atau pilihan akan diterima pada Hari Kebangkitan. Dan suaka yang diberikan oleh mana-mana Muslim harus dijamin oleh semua orang Islam, walaupun ia diberikan oleh salah satu status sosial terendah di antara mereka; dan barang siapa yang mengkhianati seorang Muslim, dalam hal ini akan menimbulkan sumpahan kepada Allah, para malaikat dan seluruh umat dan tidak satu pun perbuatan baik Wajib atau pilihannya akan diterima pada hari kiamat. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6755
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 747
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6756)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ) melarang penjualan Wala'atau memberikannya sebagai hadiah.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6756
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 748
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6757)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Bahawa Aisyah, ibu dari orang-orang yang beriman, bermaksud membeli seorang budak perempuan untuk menguruskannya. Tuan hamba perempuan itu berkata, "Kami siap menjualnya kepada anda dengan syarat Wala-nya harus bagi kami. "Aisyah menyebutkan hal itu kepada Rasulullah (ﷺ) yang bersabda, "Ini (syarat) tidak boleh menghalangi kamu untuk membelinya, kerana Wala adalah untuk orang yang mengurus (hamba). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6757
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 749
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6758)
Diriwayatkan Al-Aswad:
Aisyah berkata, "Saya membeli Barira dan tuannya menetapkan bahawa Wala adalah untuk mereka. "Aisyah menyebutkan hal itu kepada Nabi (ﷺ) dan dia berkata, "Manumit dia, kerana Wala adalah untuk orang yang memberikan perak (yaitu membayar harga untuk membebaskan hamba). "Aisyah menambahkan, "Oleh itu, saya menguruskannya. Setelah itu, Nabi memanggilnya (Barira) dan memberinya pilihan untuk kembali kepada suaminya atau tidak. Dia berkata, "Sekiranya dia memberi saya begitu banyak dan banyak (wang) saya tidak akan tinggal bersamanya. "Jadi dia memilih dirinya sendiri (iaitu menolak untuk kembali kepada suaminya). "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6758
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 750
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6759)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Ketika Aisyah bermaksud membeli Barira, dia berkata kepada Nabi, "Tuan Barira menetapkan bahwa mereka akan memiliki Wala. "Nabi (ﷺ) berkata (kepada Aisyah), "Beli dia, kerana Wala adalah untuk orang yang mengurus. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6759
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 751
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6760)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Rasulullah (ﷺ), "Wala itu adalah untuk orang yang memberi perak (membayar harganya) dan melakukan kebaikan (manumission setelah membayar harganya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6760
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 752
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6761)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ), "Hamba yang dibebaskan adalah milik orang-orang yang telah membebaskannya, "atau mengatakan sesuatu yang serupa.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6761
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 753
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6762)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Nabi (ﷺ), "Anak saudara perempuan dari beberapa orang adalah dari mereka atau dari diri mereka sendiri. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6762
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 754
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6763)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Sekiranya seseorang meninggal (di antara orang-orang Islam) meninggalkan harta, harta itu akan diserahkan kepada warisnya; dan jika dia meninggalkan hutang atau tanggungannya, kami akan mengurusnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6763
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 755
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6764)
Diriwayatkan oleh Usama bin Zaid:
Nabi (ﷺ), "Seorang Muslim tidak boleh menjadi pewaris seorang kafir dan juga seorang kafir tidak boleh menjadi pewaris seorang muslim. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6764
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 756
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6765)
Diriwayatkan `Aisyah:
Sa `d bin Abi Waqqas dan'Abu bin Zam `a mempunyai perselisihan mengenai seorang budak lelaki. Sa `d berkata, "Ya Rasulullah (ﷺ)! Ini (anak lelaki) adalah anak lelaki saudaraku, "Utba bin Abi Waqqas yang menyuruhku menjadi penjaganya kerana dia adalah anaknya. Harap perhatikan kepada siapa dia menanggung pertalian. "Dan'Abu bin Zam `a berkata, "Ini adalah saudaraku, wahai Rasulullah! Dia dilahirkan di tempat tidur ayahku oleh budak perempuannya. "Kemudian Nabi (ﷺ) memandang budak itu dan melihat kemiripan yang jelas antara dia dan `Utba, maka dia berkata, "Dia (mainan) itu untukmu, wahai Abu bin Zam `a, kerana anak itu adalah untuk pemilik tempat tidur dan batu itu adalah untuk orang yang berzina. Layarlah diri anda di hadapan anak lelaki itu, wahai Sauda binti Zam `a. "Aisha menambahkan: Sejak itu dia tidak pernah melihat Sauda.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6765
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 757
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6766)
Diriwayatkan Sa `d:
Saya mendengar Nabi (ﷺ), "Barangsiapa mengaku sebagai anak orang selain ayahnya dan dia tahu orang itu bukan ayahnya, maka Syurga akan dilarang baginya. "Saya menyebutkan hal itu kepada Abu Bakar dan dia berkata, "Telinga saya mendengarnya dan hati saya menghafalnya dari Rasulullah (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6766
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 758
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6768)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ), "Jangan menafikan ayahmu (iaitu mengaku sebagai anak lelaki selain ayahmu) dan barangsiapa yang mengingkari ayahnya, dia dituduh tidak percaya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6768
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 759
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6769)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ada dua wanita yang ada dua putera mereka. Seorang serigala datang dan mengambil anak salah seorang dari mereka. Wanita itu berkata kepada temannya, "Serigala telah mengambil anakmu. "Yang lain berkata, 'Tetapi ia telah mengambil anakmu.' Oleh itu, kedua-duanya meminta penghakiman (Nabi) Daud yang menilai bahawa anak lelaki itu harus diberikan kepada wanita yang lebih tua itu. Kemudian mereka berdua menemui (Nabi) Sulaiman, anak Daud dan memberitahunya tentang kes itu. , 'Beri saya pisau sehingga saya dapat memotong anak menjadi dua bahagian dan memberikan satu setengah untuk setiap daripada anda.' Wanita muda itu berkata, "Jangan lakukan itu; semoga Allah memberkati kamu! Dia adalah anaknya. "Setelah itu, dia memberikan anak itu kepada wanita yang lebih muda. "Abu Huraira menambahkan: Demi Allah! Saya tidak pernah mendengar perkataan'Sakkin'yang bermaksud pisau, kecuali pada hari itu, kerana kami biasa menyebutnya "Mudya".Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6769
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 760
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6770)
Diriwayatkan `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) pernah memasuki saya dalam suasana yang sangat gembira, dengan ciri-cirinya yang berkilauan dengan kegembiraan dan berkata, "Wahai Aisyah! Tidakkah anda akan melihat bahawa Mujazziz (seorang Qa'if) baru saja melihat Zaid bin Haritha dan Usama bin Zaid dan berkata, 'Kaki-kaki ini (dari Usama dan ayahnya) adalah milik satu sama lain. "(Lihat Hadis No. 755, Jilid 4)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6770
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 761
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (6771)
Diriwayatkan `Aisyah:
Begitu Rasulullah (ﷺ) memasuki saya dan dia dalam keadaan sangat gembira dan berkata, "Wahai Aisyah: Tidakkah anda tahu bahawa Mujazziz Al-Mudliji masuk dan melihat Usama dan Zaid dengan penutup beludru di atas mereka dan kepala mereka ditutupi sementara kaki mereka tidak ditemui. Dia berkata, "Kaki ini saling milik. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6771
Rujukan dalam buku: Buku 85, Hadis 47
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 80, Hadis 762
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: