Buku Jizyah dan Mawaada'ah (كتاب الجزية والموادعة )
Hadis: (3156)
Diriwayatkan oleh `Amr bin Dinar:
Saya duduk bersama Jabir bin Zaid dan `Amr bin Aus dan Bjalla menceritakan kepada mereka pada tahun 70 H. tahun ketika Mus `ab bin Az-Zubair adalah pemimpin jamaah Basra. Kami duduk di tangga telaga Zamzam dan Bajala berkata, "Saya adalah pegawai Juz bin Muawiya, paman ayah Al-Ahnaf. Surat datang dari `Umar bin Al-Khattab satu tahun sebelum kematiannya; dan itu dibaca: - "Batalkan setiap perkahwinan yang dilakukan di antara orang-orang Majikan antara kerabat dekat (perkahwinan yang dianggap haram dalam Islam: saudara dari jenis ini disebut Dhu-Mahram.)" Abdur-Rahman bin `Auf memberi kesaksian bahawa Rasulullah (ﷺ) telah mengambil Jizya dari orang-orang Majalah Hajar.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3156
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 384
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3158)
Diriwayatkan `Amr bin `Auf Al-Ansari:
(yang merupakan sekutu Bam `Amr bin Lu'ai dan salah satu dari mereka yang telah mengambil bahagian dalam (Ghazwa) Badar): Rasulullah (ﷺ) mengirim Abu'Ubaida bin Al-Jarreh ke Bahrain untuk mengumpulkan Jizya. Rasulullah (ﷺ) telah berdamai dengan rakyat Bahrain dan melantik Al- `Ala'bin Al-Hadrami sebagai gabenor mereka. Ketika Abu'Ubaida datang dari Bahrain dengan wang, orang-orang Ansar mendengar kedatangan Abu'Ubaida yang bertepatan dengan waktu solat subuh dengan Nabi. Ketika Rasulullah (ﷺ) memimpin mereka dalam solat subuh dan selesai, orang-orang Ansar menghampirinya dan dia memandang mereka dan tersenyum melihat mereka dan berkata, "Saya merasakan bahawa anda telah mendengar bahawa Abu.' Ubaida telah membawa sesuatu? " Mereka berkata, "Ya, ya Rasulullah (ﷺ). Dia berkata, "Bersukacitalah dan berharap untuk apa yang menggembirakanmu! Demi Allah, saya tidak takut akan kemiskinan anda tetapi saya takut bahawa anda akan menjalani kehidupan yang mewah seperti yang dilakukan oleh negara-negara masa lalu, di mana anda akan bersaing satu sama lain untuknya, kerana mereka bersaing untuk itu dan ia akan menghancurkan anda sebagaimana adanya memusnahkan mereka. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3158
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 385
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3159)
Diriwayatkan oleh Jubair bin Haiya:
Umar mengirim orang-orang Islam ke negara-negara besar untuk memerangi orang-orang kafir. Ketika Al-Hurmuzan memeluk Islam, 'Umar berkata kepadanya. "Saya ingin berunding dengan anda mengenai negara-negara ini yang ingin saya serang. "Al-Hurmuzan berkata, "Ya, contoh negara-negara ini dan penduduknya yang merupakan musuh umat Islam, adalah seperti burung dengan kepala, dua sayap dan dua kaki; Jika salah satu sayapnya patah, ia akan mendapat atas kedua kakinya, dengan satu sayap dan kepala; dan jika sayap yang lain patah, ia akan bangun dengan dua kaki dan kepala, tetapi jika kepalanya hancur, maka kedua kaki, dua sayap dan kepala akan menjadi sia-sia. Kepala bermaksud Khosrau dan satu sayap bermaksud Caesar dan sayap yang lain bermaksud Faris. Oleh itu, perintahkan umat Islam untuk menuju Khosrau. "Maka, `Umar mengirim kami (ke Khosrau) melantik An-Nu `man bin Muqrin sebagai panglima kami. Ketika kami sampai di tanah musuh, wakil Khosrau keluar dengan empat puluh ribu pahlawan dan seorang jurubahasa bangkit berkata, "Biarkan salah seorang dari kamu berbicara dengan saya!" Al-Mughira menjawab, "Tanyakan apa sahaja yang kamu inginkan. "Yang lain bertanya, "Siapa kamu? " Al-Mughira menjawab, "Kami adalah beberapa orang dari bangsa Arab; kami menjalani kehidupan yang keras, sengsara, bencana: kami biasa menghisap kulit dan batu kurma akibat kelaparan; kami biasa memakai pakaian yang terdiri dari bulu unta dan rambut kambing dan untuk menyembah pokok dan batu. Semasa kita berada dalam keadaan ini, Tuhan Langit dan Bumi, Yang Tinggi adalah Zikir-Nya dan Yang Mulia adalah Yang Mulia, yang dikirim kepada kita dari antara kita seorang Nabi yang ayah dan ibunya terkenal Nabi kami, Rasul Tuhan kami, telah memerintahkan kami untuk memerangi kamu sehingga kamu menyembah Allah Sendiri atau memberikan Jizya (yakni penghormatan); dan Nabi kami telah memberitahu kami bahawa Tuhan kami berkata: - "Barangsiapa di antara kami dibunuh (yaitu mati syahid), akan pergi ke Syurga untuk menjalani kehidupan mewah seperti yang belum pernah dilihatnya dan barangsiapa di antara kita tetap hidup, akan menjadi tuanmu. "(Al-Mughira, kemudian menyalahkan An-Nu `man kerana menunda serangan itu) dan) Seorang lelaki An-Nu berkata kepada Al-Mughira, "Sekiranya kamu turut serta dalam pertempuran serupa, bersama-sama dengan Allah Baginda tidak akan menyalahkanmu kerana menunggu dan dia juga tidak akan memalukan kamu. Tetapi saya menemani Rasul Allah dalam banyak pertempuran dan adalah kebiasaan beliau bahawa jika dia tidak bertempur lebih awal pada waktu siang, dia akan menunggu sehingga angin mulai bertiup dan waktu untuk solat tiba (iaitu selepas tengah hari).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3159
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 386
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3161)
Diriwayatkan oleh Abu Humaid As-Saidi:
Kami menemani Nabi (ﷺ) di Ghazwa Tabuk dan raja'Aila menghadiahkan keldai putih dan jubah sebagai hadiah kepada Nabi. Dan Nabi (ﷺ) menulis kepadanya perjanjian damai yang memungkinkannya untuk tetap berkuasa atas negaranya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3161
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 387
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3162)
Diriwayatkan oleh Juwairiya bin Qudama at-Tamimi:
Kami berkata kepada `Umar bin Al-Khattab, Jo Ketua orang-orang yang beriman! Nasihatilah kami. "Dia berkata, "Saya menasihati Anda untuk memenuhi Konvensyen Allah (dibuat dengan orang-orang Dhimmis) kerana ini adalah kebiasaan Nabi anda dan sumber mata wang tanggungan anda (iaitu cukai dari orang-orang Dhimmis.) "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3162
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 388
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3163)
Diriwayatkan oleh Yahya bin Sa `id:
Suatu ketika Nabi (ﷺ) memanggil orang-orang Ansar untuk memberi mereka sebahagian dari tanah Bahrain. Dengan itu mereka berkata, "Tidak! Demi Allah, kami tidak akan menerimanya kecuali jika kamu memberikan hal serupa kepada saudara Quarries kami juga. "Dia berkata, "Itu akan menjadi milik mereka jika Allah menghendaki. "Tetapi ketika orang-orang Ansar tetap dalam permintaan mereka, dia berkata, "Setelah saya, anda akan melihat orang lain diberi keutamaan daripada anda dalam hal ini (dalam hal ini) anda harus bersabar sehingga anda bertemu saya di Tank (dari Al-Kauthar).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3163
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 389
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3164)
Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ) pernah berkata kepada saya, "Sekiranya pendapatan Bahrain datang, saya akan memberikan banyak dan banyak ini kepada anda. "Ketika Rasulullah (ﷺ) telah meninggal, pendapatan Bahrain datang dan Abu Bakar mengumumkan, "Biarlah siapa pun yang dijanjikan oleh Rasulullah (ﷺ) datang kepadaku. "Oleh itu, saya pergi ke Abu Bakar dan berkata, "Rasulullah (ﷺ) berkata kepada saya, 'Sekiranya pendapatan Bahrain datang, saya akan memberikan banyak dan banyak ini kepada anda. "Mengenai itu Abu Bakar berkata kepada saya, "Ambil (wang) dengan kedua tangan anda. "Saya meraih wang dengan kedua-dua tangan saya dan Abu Bakar meminta saya menghitungnya. Saya menghitungnya dan harganya lima ratus (kepingan emas). Jumlah keseluruhan yang dia berikan kepada saya adalah seribu lima ratus (kepingan emas.) Diriwayatkan dari Anas: Wang dari Bahrain dibawa kepada Nabi (ﷺ). Dia berkata, "Sebarkan di Masjid. "Ini adalah jumlah terbesar yang pernah dibawa kepada Rasulullah (ﷺ). Sementara itu Al- `Abbas menghampirinya dan berkata, "Ya Rasulullah! Berikanlah aku, kerana aku memberikan tebusan untuk diriku dan `Aqil. "Nabi berkata (kepadanya), "Ambil. "Dia meraup uang dengan kedua tangannya dan mencurahkannya ke pakaiannya dan berusaha mengangkatnya, tetapi dia tidak dapat dan meminta Nabi, "Maukah kamu memerintahkan seseorang untuk menolongku mengangkatnya? " Nabi (ﷺ) berkata, "Tidak. "Lalu Al- `Abbas berkata, "Maka adakah engkau sendiri akan menolongku membawanya? " Nabi (ﷺ) berkata, "Tidak. "Kemudian Al `Abbas membuang sejumlah uang itu, tetapi bahkan ketika itu dia tidak dapat mengangkatnya, sehingga dia meminta Nabi (ﷺ)" Adakah kamu akan memerintahkan seseorang untuk membantuku membawanya? " Nabi berkata, "Tidak. "Kemudian Al- `Abbas berkata, "Maka adakah engkau sendiri akan menolongku membawanya? " Nabi (ﷺ) berkata, 'Tidak.'Oleh itu, Al- `Abbas membuang sejumlah wang lagi dan mengangkatnya di bahu dan pergi. dari pandangan kita. Rasulullah (ﷺ) tidak bangun dari situ sehinggalah tidak seorang pun Dirham yang tersisa dari wang itu.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3164
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 390
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3166)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Nabi (ﷺ), "Barangsiapa membunuh seseorang yang mengadakan perjanjian dengan kaum muslimin, tidak akan mencium bau syurga walaupun baunya dirasakan dari jarak empat puluh tahun. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3166
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 391
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3167)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Semasa kami berada di Masjid, Nabi (ﷺ) keluar dan berkata, "Mari kita pergi ke Yahudi" Kami keluar sehingga kami sampai di Bait-ul-Midras. Dia berkata kepada mereka, "Sekiranya kamu memeluk Islam, kamu akan selamat. Kamu harus tahu bahawa bumi adalah milik Allah dan Rasul-Nya dan aku ingin mengusir kamu dari negeri ini. Jadi, jika ada di antara kamu yang memiliki harta, dia dibenarkan menjualnya, jika tidak, anda harus tahu bahawa Bumi adalah milik Allah dan Rasul-Nya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3167
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 392
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3168)
Diriwayatkan oleh Sa `id bin Jubair:
bahawa dia mendengar Ibn `Abbas mengatakan, "Khamis! Dan kamu tidak tahu apa hari Khamis itu? Setelah itu Ibn `Abbas menangis sampai batu-batu di tanah basah kuyup dengan air matanya. Setelah itu aku bertanya kepada Ibn `Abbas, "Apa (tentang)) Khamis? "Dia berkata, "Ketika keadaan (keadaan kesihatan) Rasulullah (ﷺ), dia berkata, 'Bawalah aku sebatang kambing hitam, supaya aku dapat menulis sesuatu untukmu setelah itu kamu tidak akan sesat.'Orang-orang berbeza pendapat mereka walaupun tidak wajar untuk berdepan dengan seorang nabi, Mereka berkata, 'Apa yang salah dengannya? Adakah anda fikir dia mengigau? Tanya dia (untuk memahami). Nabi (ﷺ) menjawab, 'Tinggalkan aku kerana aku berada dalam keadaan yang lebih baik daripada apa yang kamu minta saya lakukan.' Kemudian Nabi (ﷺ) memerintahkan mereka melakukan tiga perkara dengan mengatakan, 'Keluarlah semua orang kafir dari Semenanjung Arab, hormati semua perwakilan asing dengan memberi mereka hadiah seperti yang biasa saya lakukan.' "Sub-perawi menambahkan, "Urutan ketiga adalah sesuatu yang bermanfaat yang tidak disebutkan oleh Ibn `Abbas atau disebutnya tetapi saya lupa.'Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3168
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 393
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3169)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Ketika Khaibar ditaklukkan, seekor domba beracun panggang dipersembahkan kepada Nabi (ﷺ) sebagai hadiah (oleh orang Yahudi). Nabi (ﷺ) memerintahkan, "Biarkan semua orang Yahudi yang berada di sini, berkumpul di hadapan saya. "Orang-orang Yahudi dikumpulkan dan Nabi (ﷺ) berkata (kepada mereka), "Saya akan mengajukan pertanyaan kepada anda. Adakah anda akan mengatakan yang sebenarnya? " Mereka berkata, "Ya. "Nabi (ﷺ) bertanya, "Siapa ayahmu? " Mereka menjawab, "Begitu-dan-begitu. "Dia berkata, "Kamu telah berbohong; ayahmu benar-benar. "Mereka berkata, "Kamu benar. "Dia berkata, "Maukah kamu sekarang memberitahu saya yang sebenarnya, jika saya bertanya tentang sesuatu? " Mereka menjawab, "Ya, wahai Abu Al-Qasim; dan jika kami harus berbohong, kamu dapat menyedari pembohongan kami seperti yang telah kamu lakukan mengenai ayah kami. "Setelah itu dia bertanya, "Siapakah orang-orang dari api neraka? " Mereka berkata, "Kami akan tetap berada di dalam neraka (neraka) untuk waktu yang singkat dan setelah itu kamu akan menggantikan kami. "Nabi (ﷺ), "Kamu mungkin dikutuk dan dihina di dalamnya! Demi Allah, kami tidak akan pernah menggantikan kamu di dalamnya. "Lalu dia bertanya, "Maukah kamu sekarang memberitahu saya yang sebenarnya jika saya mengajukan pertanyaan? " Mereka berkata, "Ya, wahai Abu Al-Qasim. "Dia bertanya, "Adakah kamu meracuni domba ini? " Mereka berkata, "Ya. "Dia bertanya, "Apa yang membuatmu melakukannya? " Mereka berkata, "Kami ingin tahu apakah anda seorang pembohong, maka kami akan menyingkirkan anda dan jika anda seorang nabi maka racun itu tidak akan membahayakan anda. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3169
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 394
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3170)
Diriwayatkan oleh `Asim:
Saya bertanya kepada Anas tentang Qunut (iaitu doa dalam solat ). Anas berkata, "Itu harus dibacakan sebelum tunduk. "Saya berkata, "So-and-so mendakwa bahawa anda mengatakan bahawa ia harus dibacakan setelah rukuk. "Dia menjawab, "Dia keliru. "Kemudian Anas menceritakan kepada kami bahawa Nabi (ﷺ) menganiaya suku Bani-Sulaim selama satu bulan setelah rukuk. Lebih lanjut Anas berkata, "Nabi (ﷺ) telah mengirim 40 atau 70 orang Qaris (yaitu orang-orang yang mahir dalam pengetahuan Al-Qur'an) kepada beberapa orang kafir, tetapi yang terakhir berjuang dengan mereka dan mengorbankan mereka, walaupun ada perdamaian perjanjian antara mereka dan Nabi (ﷺ). Saya tidak pernah melihat Nabi begitu menyesal dan khawatir kepada sesiapa kerana dia mengenai mereka (yakni orang Qaris).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3170
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 395
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3171)
Diriwayatkan oleh Um Hani:
puteri Abu Talib: Saya pergi menemui Rasulullah (ﷺ) pada hari penaklukan Mekah dan mendapati dia mandi dan puterinya Fatima sedang memeriksanya. Saya menyambutnya dan dia bertanya, "Siapa itu? " Saya berkata, "Saya, Um Hani binti Abi Talib. "Dia berkata, "Selamat datang, hai Um Hani. "Setelah selesai mandi, dia berdiri dan mempersembahkan lapan rakaat sambil mengenakan satu pakaian. Saya berkata, "Ya Rasulullah! Saudara saya `Ali telah menyatakan bahawa dia akan membunuh seorang lelaki yang telah saya berikan suaka. Orang itu begitu dan bin Hubaira. "Rasulullah (ﷺ), "Wahai Um Hani! Kami akan memberikan suaka kepada orang yang telah kamu berikan suaka. "(Um Hani berkata, "Itu (lawatan) itu terjadi di Duha (yaitu pada waktu siang)).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3171
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 396
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3172)
Diriwayatkan oleh bapa Ibrahim at-Tamimi:
Ali menyampaikan khutbah dengan mengatakan, "Kami tidak mempunyai buku untuk dibaca kecuali Kitab Allah dan apa yang tertulis dalam makalah ini yang berisi keputusan mengenai (pembalasan) luka, usia unta (diberikan sebagai Zakat atau sebagai wang darah) dan hakikat bahawa Madinah adalah tempat perlindungan di antara gunung Air hingga-dan-begitu (gunung). Oleh itu, barangsiapa yang berinovasi di dalamnya adalah bidaah atau melakukan dosa atau berlindung di dalamnya, kepada inovator seperti itu akan menimbulkan Kutukan Allah , malaikat dan semua orang dan tidak ada satupun perbuatan ibadah wajib atau pilihannya yang akan diterima. Dan barangsiapa (hamba yang dibebaskan) mengambilnya sebagai tuannya (yakni berteman) selain tuannya yang sebenar, ia akan mengalami hal yang sama (Kutukan). Dan suaka yang diberikan oleh mana-mana Muslim harus dijamin oleh semua Muslim yang lain dan barangsiapa yang mengkhianati seorang Muslim dalam hal ini akan dikenakan hal yang sama (Kutukan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3172
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 397
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3173)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Abi Hathma:
Abdullah bin Sahl dan Muhaiyisa bin Mas `ud bin Zaid berangkat ke Khaibar, yang penduduknya mengadakan perjanjian damai dengan umat Islam pada waktu itu. Mereka berpisah dan kemudian Muhaiyisa menemui `Abdullah bin Sah! dan mendapati dia dibunuh dengan gelisah dalam darahnya. Dia menguburkannya dan kembali ke Madinah. `Abdur Rahman bin Sahl, Muhaiyisa dan Huwaiuisa, anak-anak Mas `ud mendatangi Nabi (ﷺ) dan `Abdur Rahman bermaksud untuk berbicara, tetapi Nabi (ﷺ) berkata (kepadanya), "Biarkan yang tertua dari kamu berbicara . "kerana `Abdur-Rahman adalah yang termuda: . Abdur-Rahman diam dan dua yang lain bercakap. Nabi (ﷺ), "Jika kamu bersumpah siapa yang telah melakukan pembunuhan itu, kamu akan berhak mengambil hakmu dari pembunuh itu. "Mereka berkata, "Bagaimana kita harus bersumpah jika kita tidak menyaksikan pembunuhan atau melihat pembunuhnya? " Nabi (ﷺ), "Maka orang Yahudi dapat melepaskan diri dari tuduhan dengan mengambil Alaska (sumpah yang diambil oleh lelaki bahawa bukan mereka yang melakukan pembunuhan itu). "Kata! Y, "Bagaimana kita harus mempercayai sumpah kafir? " Oleh itu, Nabi (ﷺ) sendiri membayar wang darah (dari `Abdullah). (Lihat Hadis No. 36 Jilid 9.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3173
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 398
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3174)
Diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas:
Bahawa Abu Sufyan bin Harb memberitahunya bahawa Heraclius memanggilnya dan anggota kafilah dari Quraisy yang telah pergi ke Sham sebagai pedagang, semasa gencatan senjata yang telah disimpulkan oleh Rasulullah (ﷺ) dengan Abu Sufyan dan orang kafir Quraisy.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3174
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 399
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3175)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Suatu ketika Nabi (ﷺ) disihir sehingga dia mulai membayangkan bahawa dia telah melakukan sesuatu yang sebenarnya tidak pernah dia lakukan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3175
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 400
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3176)
Diriwayatkan `Auf bin Mali:
Saya pergi menghadap Nabi (ﷺ) ketika Tabwa sedang duduk di khemah kulit. Dia berkata, "Hitung enam tanda yang menunjukkan pendekatan kiamat: kematian saya, penaklukan Yerusalem, wabah yang akan menimpa anda (dan membunuh anda dalam jumlah yang banyak) seperti wabak yang menimpa domba, peningkatan kekayaan menjadi seperti itu sejauh yang sekalipun seseorang diberi seratus Dinar, dia tidak akan berpuas hati; maka penderitaan yang tidak akan dilarikan oleh rumah Arab dan kemudian gencatan senjata antara kamu dan Bani Al-Asfar (yakni orang-orang Byzantine) yang akan mengkhianati kamu dan menyerang anda di bawah lapan puluh bendera. Di bawah setiap bendera akan dua belas ribu tentera.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3176
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 401
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3177)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Abu Bakar, pada hari Nahr (yakni menyembelih binatang untuk korban), mengirim saya bersama orang lain untuk membuat pengumuman ini: "Selepas tahun ini, tidak ada orang kafir yang dibenarkan menunaikan haji dan tidak ada yang diizinkan menunaikan tawaf Ka'bah yang tidak berpakaian. "Dan hari Al-Hajj-ul-Akbar adalah hari Nahr dan itu disebut Al-Akbar kerana orang-orang memanggil `Umra Al-Hajj-ul-Asghar (yakni Haji kecil). Abu Bakar membatalkan perjanjian kafir pada tahun itu dan karena itu, tidak ada orang kafir yang menunaikan haji pada tahun Haji-ul-Wada `para Nabi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3177
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 402
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3178)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Amr:
Rasulullah (ﷺ), "Sesiapa yang mempunyai (yang berikut) empat ciri ini akan menjadi munafik yang murni: " Sekiranya dia berbicara, dia berbohong; jika dia memberikan janji, dia memungkiri, jika dia membuat perjanjian dia terbukti khianat; dan jika dia bertengkar, dia berkelakuan menghina jahat yang sangat tidak bijaksana (tidak adil). Dan barangsiapa memiliki salah satu ciri ini, mempunyai satu ciri orang munafik, kecuali dia memberikannya kepada kita. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3178
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 403
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3179)
Diriwayatkan `Ali:
Kami tidak, menulis apa-apa dari Nabi (ﷺ) kecuali Al-Quran dan apa yang tertulis dalam tulisan ini, (di mana) Nabi (ﷺ) berkata, "Madinah adalah tempat perlindungan dari (gunung) Udara ke sana dan -Jadi, oleh itu, barangsiapa yang melakukan inovasi (sesat) itu bidaah atau melakukan dosa, atau memberi perlindungan kepada inovator seperti itu, akan dikenakan laknat Allah. ibadah akan diterima Dan suaka yang diberikan oleh mana-mana orang Islam hendaklah dijamin oleh semua orang Islam walaupun ia diberikan oleh salah satu status sosial yang paling rendah di antara mereka. malaikat dan semua orang dan amal ibadat wajib dan pilihannya tidak akan diterima. Dan mana-mana hamba yang dibebaskan akan mengambil sebagai tuan (berteman) orang selain tuannya sendiri yang membebaskannya tanpa mengambil izin dari yang terakhir, akan memikul laknat Allah, malaikat dan seluruh umat dan wajibnya d amal ibadah yang baik tidak akan diterima.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3179
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 404
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3180)
Riwayat Sa `id:
Abu Huraira pernah berkata (kepada orang-orang), "Bagaimana keadaanmu ketika kamu tidak mendapatkan Dinar atau Dirhan (yakni pajak dari orang Dhimmis)? " tentang itu seseorang bertanya kepadanya, "Apa yang membuat anda tahu bahawa keadaan ini akan berlaku, wahai Abu-Hu raira? " Dia berkata, "Demi Dia di tangan siapa kehidupan Abu Huraira, saya mengetahuinya melalui pernyataan yang benar dan benar-benar terinspirasi (yaitu Nabi). "Orang-orang bertanya, "Apa yang dikatakan oleh Pernyataan itu? " Dia menjawab, "suaka Allah dan Rasul-Nya yang diberikan kepada Dhimmis, yakni orang bukan Islam yang tinggal di wilayah Muslim) akan marah dan oleh itu Allah akan membuat hati orang-orang Dhim ini begitu berani sehingga mereka akan menolak untuk membayar Jizya. sepatutnya membayar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3180
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 404
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.29
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3181)
Diriwayatkan Al-A `mash:
Saya bertanya kepada Abu Wail, "Adakah anda mengambil bahagian dalam pertempuran Siffin? " Dia berkata, 'Ya dan saya mendengar Sahl bin Hunaif (ketika dia disalahkan kerana tidak bersemangat untuk berperang) mengatakan, "Sebaiknya anda menyalahkan pendapat anda yang salah. Saya harap anda telah melihat saya pada hari Abu Jandal. Sekiranya Saya mempunyai keberanian untuk tidak mematuhi perintah Nabi, saya akan melakukannya. Kami menyimpan pedang di leher dan bahu kami, untuk perkara yang menakutkan kami. Dan kami melakukannya, kami merasa lebih mudah bagi kami, kecuali dalam hal ini pertempuran di atas (kita).' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3181
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 405
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3182)
Diriwayatkan oleh Abu Wail:
Kami berada di Siffin dan Sahl bin Hunaif bangun dan berkata, "Hai orang-orang! Salahkan dirimu! Kami bersama Nabi (ﷺ) pada hari Hudaibiya dan jika kami dipanggil untuk berperang, kami pasti akan berperang. Tetapi" Umar bin Al Khatab datang dan berkata, 'Ya Rasulullah! Bukankah kami di pihak yang benar dan lawan kami di dalam kesalahan'Rasulullah (ﷺ), 'Ya.' Umar berkata, 'Bukankah orang-orang kita yang terbunuh di Syurga dan mereka di Neraka? 'Dia berkata, 'Ya.' Umar berkata, "Lalu mengapa kita harus menerima syarat keras dalam hal agama kita? Haruskah kita kembali sebelum Allah menilai antara kita dan mereka? " Rasulullah (ﷺ), "Wahai Ibn Al-Khattab! Aku adalah Rasulullah dan Allah tidak akan pernah menjatuhkanku. Kemudian" Umar pergi ke Abu Bakar dan memberitahunya hal yang sama seperti yang dia katakan kepada Nabi. berkata (kepada `Umar).'Dia adalah Rasulullah dan Allah tidak akan pernah menurunkannya.' Kemudian Surat-al-Fath (yakni Kemenangan) diturunkan dan Rasulullah (ﷺ) membacanya hingga akhir di hadapan `Umar. Oleh itu Umar bertanya, 'Ya Rasulullah (ﷺ)! Apakah itu (yaitu Perjanjian Hudaibiya)) kemenangan? ' Rasulullah (ﷺ), "Ya".Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3182
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 406
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3183)
Diriwayatkan oleh Asma'binti Abi Bakr:
Selama tempoh perjanjian damai Quraisy dengan Rasulullah (ﷺ), ibu saya, ditemani ayahnya, datang menziarahi saya dan dia adalah orang kafir. Saya berjumpa dengan Rasulullah (ﷺ), "Ya Rasulullah! Ibu saya telah datang kepada saya dan dia berhasrat untuk menerima hadiah daripada saya, adakah saya akan menjalin hubungan baik dengannya? " Dia berkata, "Ya, jaga hubungan baik dengannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3183
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 407
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3184)
Diriwayatkan oleh Al-Bara:
Ketika Nabi (ﷺ) bermaksud menunaikan umrah, dia mengirim seseorang ke penduduk Mekah meminta izin mereka untuk memasuki Mekah. Mereka menetapkan bahwa dia tidak akan tinggal lebih dari tiga hari dan tidak akan memasukinya kecuali dengan berselubung dan tidak akan mengkhotbahkan (Islam) kepada salah satu dari mereka. Oleh itu `Ali bin Abi- Talib mula menulis perjanjian antara mereka. Dia menulis, "Inilah yang disepakati oleh Muhammad, Rasul Allah. "Orang-orang Mekah berkata, "Sekiranya kami mengetahui bahawa kamu (Muhammad) adalah Rasulullah, maka kami tidak akan menghalangimu dan mengikutimu. Tetapi tulislah, 'Inilah yang telah disetujui oleh Muhammad bin `Abdullah.'"Dengan itu Rasulullah (ﷺ) bersabda, "Demi Allah, aku adalah Muhammad bin `Abdullah dan, oleh Allah, aku adalah rasul'Allah. "Rasulullah (ﷺ) tidak menulis; jadi dia meminta `Ali untuk menghapus ungkapan Rasul Allah. Mengenai itu, Ali berkata, "Demi Allah aku tidak akan pernah menghapusnya. "Rasul Allah berkata (kepada `Ali), "Biarkan saya melihat kertas itu. "Ketika `Ali menunjukkan kertas itu kepadanya, Nabi (ﷺ) menghapus ungkapan itu dengan tangannya sendiri. Ketika Rasulullah (ﷺ) telah memasuki Mekah dan tiga hari telah berlalu, orang Mekah datang ke `Ali dan berkata, "Biarkan teman kamu (yaitu Nabi) keluar dari Mekah. " `Ali memberitahu Rasulullah (ﷺ) tentang hal itu dan Rasulullah (ﷺ) berkata, "Ya, "dan kemudian dia pergi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3184
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 408
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3185)
Diriwayatkan `Abdullah:
Sementara Nabi (ﷺ) dalam keadaan sujud, dikelilingi oleh sekelompok orang dari orang-orang kafir Quraisy. `Uqba bin Abi Mu'ait datang dan membawa usus unta dan melemparkannya ke punggung Nabi (ﷺ). Nabi (ﷺ) tidak mengangkat kepalanya dari sujud sampai Fatima (yaitu putrinya) datang dan mengeluarkan usus dari punggungnya dan mengundang kejahatan kepada siapa pun yang telah melakukan (perbuatan jahat itu). Nabi (ﷺ), "Ya Allah! Hancurkan ketua Quraisy, ya Allah! Hancurkan Abu Jahal bin Hisyam, `Utba bin Rabi `a, Shaiba bin Rabi `a, `Uqba bin Abi Mu'ait, Umaiya bin Khalaf (atau Ubai bin Kalaf). "Kemudian saya melihat mereka semua terbunuh semasa perang Badar dan mayat mereka dibuang ke dalam sumur kecuali mayat Umaiya atau Ubai, kerana dia adalah orang gemuk dan ketika dia ditarik, bahagian tubuhnya terpisah sebelum dia dibuang ke dalam perigi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3185
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 409
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3186)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ), ''Setiap pengkhianat akan memiliki bendera pada hari kiamat. Salah satu dari dua subnarrator mengatakan bahawa bendera akan tetap dan yang lain mengatakan bahawa itu akan ditunjukkan pada hari kiamat, jadi bahawa pengkhianat mungkin dikenali olehnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3186
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 410
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3188)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Nabi (ﷺ), "Setiap pengkhianat akan memiliki bendera yang akan dipasang pada hari kiamat dan penonjolan bendera akan dibuat untuk menunjukkan pengkhianatan yang dilakukannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3188
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 411
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (3189)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Rasulullah (ﷺ) pada hari penaklukan Mekah, "Tidak ada penghijrahan sekarang, tetapi ada Jihad (yaitu pertempuran suci) dan niat baik. Dan ketika kamu dipanggil untuk berjihad, kamu harus keluar sekaligus "Rasulullah (ﷺ) juga bersabda, pada hari penaklukan Mekah, "Allah telah menjadikan kota ini sebagai tempat perlindungan sejak hari Dia menciptakan Langit dan Bumi. Jadi, ia adalah tempat perlindungan dengan ketetapan Allah hingga hari Kebangkitan. Berjuang di dalamnya tidak sah bagi siapa pun sebelum saya dan itu sah bagi saya hanya selama satu jam pada siang hari. Oleh itu, ia (yakni Mekah) adalah tempat perlindungan dengan ketetapan Allah hingga hari kiamat. tidak boleh dipotong dan permainannya tidak boleh dikejar, harta tanahnya yang jatuh (yaitu Luqata) tidak boleh diambil kecuali oleh orang yang akan mengumumkannya secara terbuka; dan rumput tidak boleh dicabut, "Mengenai itu Al- `Abbas berkata, "Ya Rasulullah! Kecuali Idhkhir, kerana ia digunakan oleh tukang emas dan oleh orang-orang untuk rumah mereka. "Mengenai itu, Nabi (ﷺ), "Kecuali Idhkhir. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3189
Rujukan dalam buku: Buku 58, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 53, Hadis 412
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: