Buku Hukuman Memburu semasa Ziarah (كتاب جزاء الصيد )
Hadis: (1821)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Abu Qatada:
Ayah saya berangkat (ke Mekah) pada tahun Al-Hudaibiya dan para sahabatnya mengambil Ihram, tetapi dia tidak melakukannya. Pada waktu itu Nabi (ﷺ) diberitahu bahawa musuh ingin menyerangnya, sehingga Nabi (ﷺ) terus maju. Semasa ayah saya adalah antara rakan-rakannya, ada di antara mereka yang tertawa sesama mereka. (Ayah saya berkata), "Saya melihat ke atas dan melihat seorang onager. Saya menyerang, menikam dan menangkapnya. Saya kemudian meminta pertolongan rakan saya tetapi mereka enggan menolong saya. (Kemudian) kami semua memakan dagingnya. Kami takut bahawa kita mungkin ketinggalan (dipisahkan) dari Nabi (ﷺ) jadi saya pergi mencari Nabi (ﷺ) dan membuat kuda saya berlari dengan kelajuan berpelukan pada waktu dan membiarkannya perlahan dengan kelajuan biasa pada waktu lain sehingga Saya bertemu dengan seorang lelaki dari suku Bani Ghifar pada tengah malam. Saya bertanya kepadanya, "Di mana kamu meninggalkan Nabi (ﷺ)? " Dia menjawab, "Saya meninggalkannya di Ta'hun dan dia berniat untuk berehat tengah hari di As-Suqya. Saya mengikuti jejak itu dan bergabung dengan Nabi (ﷺ) dan berkata, 'Ya Rasulullah (ﷺ)! Umat kamu (sahabat) mengirimkan pujian mereka dan (meminta) rahmat Allah kepadamu. Mereka takut agar mereka tidak ketinggalan; jadi tunggu mereka.' Saya menambah, 'Ya Rasulullah! Saya memburu seekor onager dan sebahagian dagingnya ada bersama saya. Nabi (ﷺ) menyuruh orang memakannya walaupun semuanya berada dalam keadaan Ihram. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1821
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 47
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1822)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Abu Qatada:
Bahawa ayahnya berkata, "Kami terus berjalan bersama Nabi (ﷺ) pada tahun Al-Hudaibiya dan para sahabatnya mengambil Ihram tetapi saya tidak melakukannya. Kami diberitahu bahawa ada musuh di Ghaiqa dan oleh itu kami terus menuju ke arah mereka. Sahabat saya melihat seorang onager dan beberapa dari mereka mula ketawa sesama sendiri. Saya melihat dan melihatnya. Saya mengejarnya dengan kuda saya dan menikam dan menangkapnya. Saya mahukan pertolongan dari rakan saya tetapi mereka menolak. (Saya menyembelihnya sendirian). Kita semua makan daripadanya (iaitu dagingnya). Kemudian saya mengikuti Rasulullah (ﷺ) agar kita tidak ketinggalan. Kadang-kadang saya menggesa kuda saya berlari dengan kelajuan yang berlari dan pada waktu yang lain dengan kelajuan perlahan biasa. Dalam perjalanan saya bertemu dengan seorang lelaki dari suku Bani Ghifar pada tengah malam. Saya bertanya kepadanya di mana dia telah meninggalkan Rasulullah (ﷺ). Orang itu menjawab bahawa dia telah meninggalkan Nabi (ﷺ) di tempat yang disebut Ta'hun dan dia mempunyai niat untuk berehat tengah hari di As-Suqya. Oleh itu, saya mengikuti Rasulullah (ﷺ) hingga saya menghampirinya dan berkata, "Ya Tuhan er (ﷺ)! Saya telah dihantar oleh sahabat saya yang menyampaikan salam dan pujian kepada anda dan meminta rahmat dan rahmat Allah kepada anda. Mereka takut agar musuh tidak campur tangan antara anda dan mereka; jadi tolong tunggu mereka. "Begitu juga dia. Kemudian saya berkata, "Ya Rasulullah! Kami telah memburu seekor onager dan ada sebahagiannya (iaitu dagingnya) yang tersisa. "Rasulullah (ﷺ) menyuruh para sahabatnya memakan daging itu walaupun mereka semua berada dalam keadaan Ihram. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1822
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 48
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1823)
Diriwayatkan oleh Abu Qatada:
Kami berada di tempat Nabi (ﷺ) di sebuah tempat bernama Al-Qaha (yang berada dalam jarak tiga tahap perjalanan dari Madinah). Abu Qatada meriwayatkan melalui kumpulan perawi yang lain: Kami berada di tempat Nabi (ﷺ) di sebuah tempat bernama Al-Qaha dan sebilangan dari kami telah mengambil Ihram sementara yang lain tidak. Saya perhatikan bahawa beberapa rakan saya memerhatikan sesuatu, jadi saya melihat ke atas dan melihat seorang onager. (Saya menunggang kuda saya dan mengambil tombak dan cambuk) tetapi cambuk saya jatuh (dan saya meminta mereka untuk mengambilnya) tetapi mereka berkata, "Kami tidak akan menolong anda dengan cara apa pun kerana kami berada dalam keadaan Ihram . "Oleh itu, saya mengambil cambuk itu sendiri dan menyerang onager dari belakang sebuah bukit dan menyembelihnya dan membawanya kepada rakan-rakan saya. Sebahagian daripada mereka berkata, "Makanlah. "Sementara beberapa yang lain berkata, "Jangan memakannya. "Oleh itu, saya pergi menemui Nabi (ﷺ) yang berada di depan kami dan bertanya kepadanya tentang hal itu, Dia menjawab, "Makanlah kerana ia halal (iaitu sah memakannya).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1823
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 49
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1824)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Abu Qatada:
Bahawa ayahnya telah memberitahunya bahawa Rasulullah (ﷺ) berangkat untuk menunaikan haji dan begitu juga para sahabatnya. Dia mengirim sekumpulan sahabatnya dengan jalan lain dan Abu Qatada adalah salah seorang dari mereka. Nabi (ﷺ) berkata kepada mereka, "Lanjutkan di sepanjang pantai sehingga kita bertemu bersama. "Oleh itu, mereka mengambil jalan di tepi pantai dan ketika mereka memulakan semuanya, mereka mengambil Ihram kecuali Abu Qatada. Semasa mereka meneruskan perjalanan, rakan-rakannya melihat sekumpulan pengawas. Abu Qatada mengejar para pengawas dan menyerang dan mencederakan seorang pengembara. Mereka turun dan memakan sedikit dagingnya dan saling berkata: "Bagaimana kita memakan daging permainan ketika kita berada dalam keadaan Ihram? " Jadi, kami (mereka) membawa sisa daging wanita itu dan ketika mereka bertemu dengan Rasulullah (ﷺ) mereka bertanya, "Ya Rasulullah! Kami mengambil Ihram kecuali Abu Qatada dan kami melihat (sekumpulan) pengawas. Abu Qatada menyerang mereka dan mencederakan seorang wanita dari mereka. Kemudian kami turun dan makan dari dagingnya. Kemudian, kami berkata, (satu sama lain), "Bagaimana kita memakan daging permainan dan kita berada dalam keadaan Ihram? ' Jadi, kami membawa sisa dagingnya. Nabi bertanya, "Apakah ada di antara kamu yang memerintahkan Abu Qatada untuk menyerang atau menunjuknya? " Mereka menjawab secara negatif. Dia berkata, "Maka makanlah apa yang tersisa dari dagingnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1824
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 50
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1825)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Dari As-Sa'b bin Jath-thama Al-Laithi bahawa yang terakhir menyampaikan onager kepada Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di Al-Abwa'atau di Waddan dan dia menolaknya. Ketika memperhatikan tanda-tanda perasaan kecewa yang tidak menyenangkan di wajahnya (As-Sab), Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Saya hanya mengembalikannya kerana saya Muhrim. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1825
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 51
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1826)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak salah seorang Muhrim untuk membunuh lima jenis binatang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1826
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 52
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1827)
Salah seorang isteri Nabi (ﷺ) meriwayatkan:
Nabi (ﷺ), "Seorang Muhrim dapat membunuh (lima jenis binatang.)"Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1827
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 53
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1828)
Riwayat Hafsa:
Rasulullah (ﷺ), "Tidak berdosa (seorang Muhrim) membunuh lima jenis binatang, yaitu: burung gagak, layang-layang, tikus, kala jengking dan anjing yang garang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1828
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 54
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1829)
Diriwayatkan oleh Aisyah:
Rasulullah (ﷺ), "Lima jenis haiwan berbahaya dan boleh dibunuh di Masjidil Haram. Ini adalah: burung gagak, layang-layang, kala jengking, tikus dan anjing yang garang. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1829
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 55
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1830)
Diriwayatkan `Abdullah:
Semasa kami berada bersama-sama Nabi (ﷺ) di sebuah gua di Mina, ketika Surat-wal-Mursalat diturunkan dan dia membacanya dan aku mendengarnya (langsung) dari mulutnya begitu dia membaca wahyu. Tiba-tiba seekor ular melambung ke arah kami dan Nabi (ﷺ) berkata (memerintahkan kami): "Bunuhlah. "Kami berlari untuk membunuhnya tetapi ia melarikan diri dengan cepat. Nabi (ﷺ), "Ia telah melarikan diri dari kejahatanmu dan kamu juga telah melarikan diri dari kejahatannya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1830
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 56
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 77.1
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1831)
Diriwayatkan `Aisyah isteri Nabi:
Rasulullah (ﷺ) memanggil salamander sebagai binatang yang buruk, tetapi saya tidak mendengarnya memerintahkan untuk dibunuh. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1831
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 57
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1832)
Diriwayatkan oleh Sa'id bin Abu Sa'id Al-Maqburi:
Abu Shuraih, Al- `Adawi mengatakan bahawa dia telah mengatakan kepada `Amr bin Sa `id ketika dia mengirim pasukan ke Mekah (untuk memerangi `Abdullah bin Az-Zubair), "Wahai Panglima! Izinkan saya memberitahu anda apa itu Rasulullah (ﷺ) berkata pada hari selepas Penaklukan Mekah. Telinga saya mendengarnya dan hati saya memahaminya secara menyeluruh dan saya melihat dengan mata kepala saya sendiri Nabi (ﷺ) ketika dia, setelah Memuliakan dan Memuji Allah, mulai berkata, 'Allah, bukan orang-orang, menjadikan Mekah sebagai tempat perlindungan, jadi sesiapa yang percaya kepada Allah dan Hari Akhir tidak boleh menumpahkan darah di dalamnya dan juga tidak menebang pohonnya. bahawa Rasulullah (ﷺ) berperang di Mekah, katakan kepadanya, 'Allah mengizinkan Rasul-Nya dan tidak mengizinkan kamu.' "Allah membenarkan saya hanya beberapa jam pada hari itu (penaklukan) dan hari ini kesuciannya berlaku seperti sebelumnya. Jadi, mereka yang hadir harus memaklumkan kepada mereka yang tidak hadir (mengenai fakta ini. "Abu Shuraih ditanya, "Apa yang `Jawab Amr? "Dia berkata, ( `Amr berkata)'Wahai Abu Shuraih! Aku lebih tahu daripada kamu penghormatan ini Mekah tidak memberi perlindungan kepada orang berdosa, pembunuh atau pencuri. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1832
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 58
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1833)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
"Nabi (ﷺ), 'Allah telah menjadikan Mekah, tempat suci, jadi tempat suci di hadapanku dan akan terus menjadi tempat suci setelahku. Itu sah untukku (yakni aku diizinkan untuk berperang di dalamnya) selama beberapa jam sehari. Tidak boleh mencabut pokok reneknya atau menebang pohonnya, atau mengejar (atau mengganggu) permainannya, atau mengambil luqata (benda-benda yang jatuh) kecuali oleh orang yang akan mengumumkan bahawa (apa yang telah dijumpainya) secara terbuka.' Al- `Abbas berkata, 'Ya Rasulullah! Kecuali Al-Idhkhir (sejenis rumput) (kerana ia digunakan) oleh tukang emas dan kubur kami.' Nabi (ﷺ) kemudian berkata, 'Kecuali Al-Idhkhir.' "Ikrima berkata, 'Kamu tahu apa maksud" mengejar atau mengganggu "permainan? Ini bermaksud mengusirnya dari tempat teduh untuk menempati tempatnya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1833
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 59
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1834)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Pada hari penaklukan Mekah, Nabi (ﷺ), "Tidak ada lagi penghijrahan (dari Mekah) melainkan Jihad dan niat dan setiap kali kamu diminta untuk berjihad, kamu harus segera pergi. Tidak diragukan lagi, Allah telah menjadikan tempat ini (Mekah) tempat suci sejak penciptaan langit dan bumi dan akan tetap menjadi tempat perlindungan hingga hari kiamat kerana Allah telah menetapkan kesuciannya. Pertempuran tidak diizinkan di dalamnya untuk orang lain sebelum saya dan bahkan bagi saya itu adalah dibenarkan hanya selama satu hari. Jadi, ia adalah tempat perlindungan dengan kesucian Allah hingga hari kiamat. Duri-duri itu tidak boleh dicabut dan permainannya tidak boleh dikejar; dan luqata (benda-benda yang jatuh) tidak boleh dijemput kecuali oleh orang yang akan mengumumkannya secara terbuka dan vegetasinya (rumput dll) tidak boleh dipotong. "Al- `Abbas berkata, "Ya Rasulullah! Kecuali Al-Idhkhir, (kerana itu digunakan oleh tukang besi mereka dan untuk keperluan rumah tangga mereka). "Maka, Nabi (ﷺ), "Kecuali Al-Idhkhir. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1834
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 60
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1835)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Rasulullah (ﷺ) sedang dalam keadaan Ihram.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1835
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 61
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1836)
Diriwayatkan oleh Ibn Buhaina:
Nabi, ketika berada di negara Ihram, dipotong di tengah kepalanya di Liha-Jamal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1836
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 62
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1837)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) mengahwini Maimuna ketika dia berada di negara Ihram, (hanya upacara perkahwinan yang diadakan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1837
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 63
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1838)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Seseorang berdiri dan bertanya, "Ya Allah: Rasul! Pakaian apa yang boleh dipakai di negara Ihram? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Jangan memakai kemeja atau celana panjang, atau penutup kepala (misalnya serban), atau jubah berkerudung; tetapi jika seseorang tidak mempunyai kasut, dia boleh memakai stoking kulit dengan syarat ia dipotong dari pergelangan kaki dan juga, jangan memakai sesuatu yang wangi dengan Perang atau safron dan Muhrima (seorang wanita di negara Ihram) tidak boleh menutup wajahnya, atau memakai sarung tangan. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1838
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 64
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1839)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Seorang lelaki dihancurkan oleh untanya dan dibawa menghadap Rasulullah (ﷺ) yang bersabda, "Beri dia mandi dan kafankan dia, tetapi jangan menutup kepalanya dan jangan bawa minyak wangi apa pun kepadanya, seperti dia akan dibangkitkan dengan membaca Talbiya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1839
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 65
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1840)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Hunain:
Abdullah bin Al-Abbas dan Al-Miswar bin Makhrama berbeza di Al-Abwa'; Ibn `Abbas mengatakan bahawa seorang Muhrim dapat mencuci kepalanya; sementara Al-Miswar berpendapat bahawa dia tidak boleh melakukannya. Abdullah bin `Abbas menghantar saya ke Abu Aiyub Al-Ansari dan saya mendapati dia mandi di antara dua tiang kayu (telaga) dan disaring dengan sehelai kain. Saya menyambutnya dan dia bertanya siapa saya. Saya menjawab, "Saya `Abdullah bin Hunain dan saya telah dihantar kepada anda oleh Ibn `Abbas untuk bertanya kepada anda bagaimana Rasulullah (ﷺ) membasuh kepalanya ketika berada dalam keadaan lhram. "Abu Aiyub Al-Ansari menangkap selembar kain dan menurunkannya sehingga kepalanya muncul di hadapan saya dan kemudian menyuruh seseorang menuangkan air ke kepalanya. Dia menuangkan air ke kepalanya dan dia (Abu Aiyub) mengusap kepalanya dengan tangannya dengan membawa mereka dari belakang ke depan dan dari depan ke belakang dan berkata, "Aku melihat Nabi (ﷺ) melakukan seperti ini. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1840
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 66
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1841)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Saya mendengar Nabi (ﷺ) menyampaikan khutbah di `Arafat sambil berkata, “Jika seorang Muhrim tidak menemukan sandal, dia boleh memakai Khuff (kaus kaki yang terbuat dari kain atau kulit tebal, tetapi dia harus memotong Khuff di bawah pergelangan kaki) dan jika dia tidak menjumpai Izar (sehelai pinggang untuk membungkus bahagian bawah badan) dia boleh memakai seluar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1841
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 67
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1842)
Diriwayatkan `Abdullah:
Rasulullah (ﷺ) ditanya apakah jenis pakaian yang harus dipakai oleh Muhrim. Dia menjawab, "Dia tidak boleh memakai kemeja, serban, celana panjang, jubah berkerudung, atau gaun yang dihiasi dengan safron atau Perang; dan jika sandal tidak tersedia, dia dapat memakai Khuffs (kaus kaki yang terbuat dari kain atau kulit tebal) tetapi dia harus potong sehingga mereka sampai di bawah pergelangan kaki.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1842
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 22
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 68
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1843)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) menyampaikan khutbah di `Arafat dan berkata, “Siapa yang tidak mendapat Izar boleh memakai celana dan barang siapa yang tidak dapat sepasang kasut boleh memakai Khuffs (kaus kaki yang terbuat dari kain atau kulit tebal). ”Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1843
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 23
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 69
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1844)
Diriwayatkan oleh Al-Bara:
Nabi (ﷺ) mengambil Ihram untuk Umra pada bulan Dhul-Qa'da tetapi orang-orang kafir Mekah menolak untuk masuk ke Mekah sehingga dia setuju dengan syarat dia tidak akan membawa senjata ke Mekah melainkan berselubung.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1844
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 24
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 70
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1845)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) menetapkan Dhul-Hulaifa sebagai Miqat (tempat untuk mengambil Ihram) bagi penduduk Madinah dan Qaran-al-Manazil untuk orang-orang Najd dan Yalamlam untuk orang-orang Yaman. Mawaqit ini adalah untuk orang-orang itu dan juga bagi mereka yang melalui Mawaqit ini (dari tempat-tempat selain yang disebutkan di atas) dengan tujuan (menunaikan) Haji dan Umrah. Dan mereka yang tinggal di dalam Mawaqit ini boleh mengambil Ihram dari tempat mereka bermula; malah penduduk Mekah boleh mengambil Ihram dari Mekah.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1845
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 25
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 71
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1846)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:
Rasulullah (ﷺ) memasuki Mekah pada tahun Penaklukannya dengan memakai topi keledar Arab di kepalanya dan ketika Nabi (ﷺ) melepaskannya, seseorang datang dan berkata, "Ibn Khatal sedang memegang penutup Ka'ba ( berlindung di Ka `ba). "Nabi (ﷺ) berkata, "Bunuh dia. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1846
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 26
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 72
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 5.32 , 17.80-81
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1847)
Diriwayatkan oleh Ya'li:
Semasa saya bersama Rasulullah (ﷺ), datang kepadanya seorang lelaki yang memakai jubah yang mempunyai kesan parfum kekuningan atau benda serupa di atasnya. Umar pernah berkata kepada saya, "Apakah anda ingin melihat Nabi (ﷺ) ketika dia diilhami ilahi? " Jadi, kebetulan dia terinspirasi (ketika itu) dan ketika ilham itu berakhir, Nabi (ﷺ) berkata (kepada lelaki itu), "Lakukanlah di `Umrahmu sama seperti yang kamu lakukan dalam haji kamu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1847
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 27
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 73
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1848)
Seorang lelaki menggigit tangan lelaki lain tetapi dalam proses itu yang terakhir mematahkan satu gigi pemotong yang pertama dan Nabi (ﷺ) memaafkan yang terakhir.
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1848
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 28
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 73
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1849)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Ketika seorang lelaki berdiri bersama Nabi (ﷺ) di Arafat, dia jatuh dari gunungnya dan lehernya dihancurkan olehnya. Nabi (ﷺ), "Cuci almarhum dengan air dan Sidr dan kafankannya dengan dua helai kain dan jangan wangi-wangiannya atau menutup kepalanya, kerana Allah akan membangkitkannya pada hari kiamat dan dia akan membaca Talbiya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1849
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 29
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 74
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1850)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Ketika seorang lelaki berdiri bersama Nabi (ﷺ) di Arafat, dia jatuh dari gunungnya dan lehernya dihancurkan olehnya. Nabi (ﷺ), "Cuci almarhum dengan air dan Sidr dan kafankannya dengan dua helai kain dan jangan wangi-wangiannya atau menutup kepalanya, kerana Allah akan membangkitkannya pada hari kiamat dan dia akan membaca Talbiya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1850
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 30
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 75
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1851)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Seorang lelaki berada di tempat Nabi (ﷺ) dan unta betina menghancurkan lehernya ketika dia berada dalam keadaan Ihram dan dia wafat. dua pakaian; tidak wangi dan menutup kepalanya, kerana ia akan dibangkitkan pada hari kiamat, membaca Talbiya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1851
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 31
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 76
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1852)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Seorang wanita dari suku Juhaina mendatangi Nabi (ﷺ) dan berkata, "Ibu saya telah bernazar untuk menunaikan haji tetapi dia meninggal sebelum menunaikannya. Bolehkah saya menunaikan haji bagi pihak ibu saya? " Nabi (ﷺ) menjawab, "Menunaikan haji atas namanya. Seandainya ada hutang pada ibumu, adakah kamu akan membayarnya atau tidak? Jadi, bayarlah hutang Allah kerana Dia lebih berhak dibayar. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1852
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 32
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 77
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1853)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Seorang wanita dari suku Khath'am datang pada tahun (dari, Hajiat-al-Wada `dari Nabi (ﷺ)) dan berkata, "Ya Rasulullah! Bapa saya telah berada di bawah kewajiban Allah untuk menunaikan haji tetapi dia seorang yang sangat tua dan tidak dapat duduk dengan baik di Gunungnya. Adakah kewajiban itu akan dipenuhi jika aku menunaikan haji atas namanya? " Nabi (ﷺ) menjawab dengan tegas.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1853
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 33
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 78
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1854)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Al-Fadl menunggang di belakang Nabi (ﷺ) dan seorang wanita dari suku Khath'am datang. Al-Fadl mula memandangnya dan dia memandangnya. Nabi (ﷺ) memalingkan wajah Al-Fadl ke sisi lain. Dia berkata, "Ayahku telah menunaikan kewajiban Allah untuk menunaikan haji tetapi dia adalah seorang yang sangat tua dan tidak dapat duduk dengan baik di gunungnya. Haruskah aku menunaikan haji atas namanya? Nabi (ﷺ) menjawab. Itu berlaku semasa Hajjat-al-Wada `Nabi (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1854
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 34
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 79
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1855)
Diriwayatkan oleh'Abdullah bin'Abbas (ra):
Al Fadl menunggang di belakang Nabi (ﷺ) dan seorang wanita dari suku Khath'am datang. Al Fadl mula memandangnya dan dia memandangnya. Nabi (ﷺ) memalingkan wajah Al-Fadl ke sisi lain. Dia berkata, "Ayahku telah menunaikan kewajiban Allah untuk menunaikan haji tetapi dia sudah tua dan tidak dapat duduk dengan baik di Rahila (gunung). Haruskah aku menunaikan haji atas namanya? Nabi (ﷺ) menjawab. Itu berlaku semasa Hajjat-ul-Wada'Nabi (ﷺ).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1855
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 35
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 80
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1856)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ) mengirim saya (ke Mina) dengan membawa barang dari Jam’ (iaitu Al-Muzdalifa) pada waktu malam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1856
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 36
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 80
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1857)
Diriwayatkan `Abdullah bin `Abbas:
Saya datang menunggang pantat saya dan ketika itu (baru) mencapai usia baligh. Rasulullah (ﷺ) sedang bersolat di Mina. Saya melewati bahagian barisan pertama dan kemudian turun dari situ dan haiwan itu mulai merumput. Saya berpakat dengan orang-orang di belakang Rasulullah (ﷺ) (Sub-perawi menambahkan bahawa yang terjadi di Mina semasa Nabi Hajiat-al-Wada `.)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1857
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 37
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 81
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1858)
Diriwayatkan oleh As-Sa'ib bin Yazid:
(Semasa menemani ibu bapa saya) saya ditunaikan untuk menunaikan haji bersama Rasulullah (ﷺ) dan ketika itu saya seorang anak lelaki berusia tujuh tahun. (Fath-ul-Bari, hlm. 443, Jilid 4)Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1858
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 38
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 82
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1859)
Diriwayatkan oleh Al-Ju'aid bin `Abdur-Rahman:
Saya mendengar `Umar bin `Abdul `Aziz memberitahu tentang As-Sa'ib bin Yazid bahawa dia telah menunaikan haji (ketika dibawa) dengan barang-barang Nabi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1859
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 39
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 83
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1860)
Diriwayatkan oleh nenek moyang Ibrahim bahawa'Umar (ra) pada haji terakhirnya mengizinkan isteri-isteri Nabi (ﷺ) untuk menunaikan haji dan dia mengirim bersama mereka'Uthman bin'Affan (ra) dan'Abdur-Rahman bin'Auf (ra)) sebagai pengiring.
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1860
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 40
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 84
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1861)
Diriwayatkan oleh Aisyah (ibu dari orang-orang yang beriman):
Saya berkata, "Ya Rasulullah! Bukankah kita harus ikut serta dalam pertempuran Suci dan Jihad bersama kamu? " Dia menjawab, "Jihad yang terbaik dan paling unggul (bagi wanita) adalah Haji yang diterima oleh Allah. "Aisyah menambahkan: Sejak saya mendengar bahawa dari Rasulullah (ﷺ), saya telah bertekad untuk tidak menunaikan haji.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1861
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 41
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 84
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1862)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Nabi (ﷺ), "Seorang wanita tidak boleh melakukan perjalanan kecuali dengan seorang Dhu-Mahram (suaminya atau seorang lelaki yang wanita itu tidak dapat menikah sama sekali menurut fikrah Islam) dan tidak ada lelaki yang boleh mengunjunginya kecuali jika ada seorang Dhu-Mahram. "Seorang lelaki bangkit dan berkata, "Ya Rasulullah! Saya berniat pergi ke pasukan tentera dan isteri saya dan isteri saya ingin menunaikan haji. "Nabi (ﷺ) berkata, "Pergilah bersamanya (pergi haji).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1862
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 42
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 85
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.34
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1863)
Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:
Ketika Nabi (ﷺ) kembali setelah menunaikan haji, dia bertanya kepada Um Sinan Al-Ansari, "Apa yang melarang kamu menunaikan haji? " Dia menjawab, "Bapa dari begitu (yaitu suaminya) memiliki dua unta dan dia menunaikan haji di salah satu dari mereka dan yang kedua digunakan untuk pengairan tanah kami. "Nabi (ﷺ) bersabda,“ Lakukanlah Umrah di bulan Ramadhan, (kerana itu sama dengan Haji atau Haji dengan saya (sebagai pahala).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1863
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 43
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 86
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1864)
Diriwayatkan Qaza'a, hamba Ziyad:
Abu Sa `id yang berpartisipasi dalam dua belas Ghazawat bersama Nabi (ﷺ) berkata, "Saya mendengar empat perkara dari Rasulullah (ﷺ) (atau saya menceritakannya dari Nabi (ﷺ)) yang memenangkan kekaguman dan penghargaan saya. Mereka adalah: -1. "Tidak ada wanita yang boleh melakukan perjalanan tanpa suaminya atau tanpa Dhu-Mahram selama dua hari perjalanan. -2. Tidak boleh berpuasa pada dua hari `Id-ul-Fitr dan `Id-al-Adha. -3. Tidak ada doa (boleh dimakbulkan) setelah dua doa: setelah solat Asr hingga matahari terbenam dan setelah solat pagi hingga terbit matahari. -4. Tidak melakukan perjalanan (untuk berkunjung) kecuali tiga masjid: Masjid-Haram (di Mekah), Masjid saya (di Madinah) dan Masjid-al-Aqsa (di Yerusalem).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1864
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 44
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 87
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1865)
Diriwayatkan oleh Anas:
Nabi (ﷺ) melihat seorang tua berjalan, disokong oleh dua puteranya dan bertanya tentangnya. Orang-orang memberitahunya bahawa dia telah berjanji untuk berjalan kaki (ke Kaabah). Dia berkata, "Allah tidak memerlukan orang tua ini menyiksa dirinya sendiri, "dan memerintahkannya untuk menunggang.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1865
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 45
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 88
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1866)
Diriwayatkan oleh `Uqba bin'Amir:
Saudara perempuan saya berjanji untuk berjalan kaki ke Kaabah dan dia meminta saya untuk mengambil keputusan Nabi (ﷺ) mengenainya. Jadi, saya lakukan dan Nabi (ﷺ) berkata, "Dia harus berjalan dan juga harus menunggang. "Diriwayatkan Abul-Khair dari `Uqba seperti di atas:Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1866
Rujukan dalam buku: Buku 28, Hadis 46
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 29, Hadis 89
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: