Buku Keampunan dalam Solat (كتاب السهو )
Hadis: (1224)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Buhaina:
Rasulullah (ﷺ) pernah memimpin kami bersembahyang dan mempersembahkan dua rakaat dan bangun (untuk rakaat ketiga) tanpa duduk (setelah rakaat kedua). Orang-orang juga bangun bersamanya dan ketika hendak menunaikan solat nya, kami menunggunya menunaikan solat bersama Taslim tetapi dia mengucapkan Takbir sebelum Taslim dan melakukan dua sujud sambil duduk dan kemudian menyelesaikan solat dengan Taslim.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1224
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 315
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1225)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Buhaina:
Rasulullah (ﷺ) bangun setelah rakaat kedua solat Zuhur tanpa duduk di antara (rakaat kedua dan ketiga). Ketika selesai solat , dia melakukan dua sujud (dari Sahu) dan kemudian menunaikan solat dengan Taslim.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1225
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 316
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1226)
Diriwayatkan oleh Abdullah:
Suatu ketika Rasulullah (ﷺ) mengimamkan lima rakaat dalam solat Zuhur dan seseorang bertanya kepadanya apakah ada peningkatan dalam solat tersebut. Rasulullah (ﷺ), "Apa itu? " Dia berkata, "Kamu telah mempersembahkan lima rakaat. "Maka Rasulullah (ﷺ) melakukan dua sujud Sahu setelah Taslim.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1226
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 317
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1227)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) memimpin kami dalam solat Asr atau Zuhur dan menyelesaikannya dengan Taslim. Dhul-Yadain berkata kepadanya, "Ya Rasulullah! Adakah solat nya dikurangi? " Nabi (ﷺ) bertanya kepada para sahabatnya secara tegas. Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) saya mempersembahkan dua rakaat lagi dan kemudian mengerjakan dua sujud (Sahu). Sa `d berkata, "Saya melihat bahawa'Urwa bin Az-Zubair telah menunaikan dua rakaat di solat Maghrib dan menyelesaikannya dengan Taslim. Dia kemudian bercakap (dan ketika dia diberitahu tentang hal itu) dia menyelesaikan sisa solat nya dan melakukan dua sujud dan berkata, 'Nabi (ﷺ) berdoa seperti ini.' "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1227
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 318
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1228)
Diriwayatkan oleh Salama bin'Alqama:
Saya bertanya kepada Muhammad (bin Seereen) apakah Tashah-hud harus dibacakan setelah dua sujud Sahu. Dia menjawab, "Tidak ada (disebutkan) dalam riwayat Abu Huraira. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1228
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 320
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1229)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) mengucapkan salah satu solat malam (sub-perawi Muhammad berkata, "Saya rasa itu mungkin adalah solat Asr") dan dia menyelesaikannya setelah hanya menunaikan dua rakaat. Dia kemudian berdiri di dekat sebatang kayu di depan Masjid dan meletakkan tangannya di atasnya. Abu Bakar dan `Umar ada di antara mereka yang hadir, tetapi mereka tidak berani berbicara dengannya tentang hal itu (kerana rasa hormat yang berlebihan kepadanya) dan mereka yang terburu-buru keluar. Mereka berkata, "Apakah solat telah dikurangi? " Seorang lelaki yang digelar Dhul-Yadain oleh Nabi (ﷺ) berkata (kepada Nabi), "Apakah solat telah dikurangkan atau kamu lupa? " Dia berkata, "Aku juga tidak lupa dan doa tidak dikurangi. "Dia berkata, "Tentunya kamu sudah lupa. "Maka Nabi (ﷺ) mempersembahkan dua rakaat lagi dan mengerjakan Taslim dan kemudian mengucapkan Takbir dan melakukan sujud Sahu seperti sujud biasa atau sedikit lebih lama dan kemudian mengangkat kepalanya dan mengucapkan Takbir dan kemudian meletakkan kepalanya ke bawah dan melakukan sujud seperti sujud biasa atau sedikit lebih lama, lalu mengangkat kepalanya dan mengucapkan Takbir.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1229
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 321
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1230)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Buhaina Al-Asdi:
(sekutu Bani `Abdul Muttalib) Rasulullah (ﷺ) berdiri untuk solat Zuhur dan dia seharusnya duduk (setelah rakaat kedua `tetapi dia berdiri untuk rakaat ketiga tanpa duduk untuk Tashah-hud) dan ketika dia selesai solat , dia melakukan dua sujud dan mengucapkan Takbir pada setiap sujud ketika duduk, sebelum mengakhiri (solat ) dengan Taslim; dan orang-orang juga melakukan dua sujud bersamanya dan bukannya duduk yang dia lupakan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1230
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 322
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1231)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika panggilan untuk solat dibuat, Syaitan berjalan ke tumitnya dengan angin sehingga dia tidak dapat mendengar Azan dan ketika panggilan selesai dia kembali dan ketika Iqama diucapkan, Iblis kembali sampai ke tumitnya dan ketika Iqama selesai dia kembali lagi dan berusaha mengganggu orang itu dan pemikirannya dan berkata, "Ingatlah ini dan itu (yang belum pernah difikirkannya sebelum solat )", sampai orang yang berdoa lupa berapa banyak dia telah berdoa. Jika ada di antara kamu yang tidak ingat apakah dia telah mengqada tiga atau empat rakaat maka dia harus melakukan dua sujud Sahu ketika duduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1231
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 323
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1232)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Rasulullah (ﷺ), "Ketika ada di antara kamu yang berdiri untuk solat , syaitan datang dan meragukannya sehingga dia lupa berapa rakaat yang telah dia doakan. Oleh itu, jika ini terjadi pada salah seorang dari kamu, dia harus melakukan dua sujud. Sahu sambil duduk.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1232
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 324
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1233)
Diriwayatkan oleh Kuraib:
Saya dihantar ke Aisyah oleh Ibn `Abbas, Al-Miswar bin Makhrama dan `Abdur-Rahman bin Azhar. Mereka menyuruh saya menyambutnya bagi pihak mereka dan bertanya kepadanya mengenai persembahan dua rakaat setelah solat Asr dan berkata kepadanya, "Kami diberitahu bahawa anda mempersembahkan dua rakaat tersebut dan kami diberitahu bahawa Nabi melarang mempersembahkannya. "Ibn `Abbas berkata, "Saya bersama dengan `Umar bin Al-Khattab biasa memukul orang setiap kali mereka menawarkannya. "Saya pergi ke Aisyah dan memberitahunya mesej itu. Aisyah berkata, "Pergilah dan tanya Um Salama tentang mereka. "Oleh itu, saya kembali dan memberitahu mereka mengenai kenyataannya. Mereka kemudian menyuruh saya pergi ke Um Salama dengan pertanyaan yang sama dengan yang saya hantar kepada `Aisyah. Um Salama menjawab, "Saya mendengar Nabi (ﷺ) melarang mereka. Kemudian saya melihatnya mempersembahkan mereka segera setelah dia mengerjakan solat Asr. Dia kemudian memasuki rumah saya ketika beberapa wanita Ansari dari suku Bani Haram sedang duduk bersamaku, jadi aku menyuruh budak perempuanku kepadanya setelah berkata kepadanya, 'Berdirilah di sebelahnya dan katakan kepadanya bahawa Um Salama berkata kepadamu, "Ya Rasulullah! Saya telah mendengar anda melarang persembahan ini (dua rakaat setelah solat Asr) tetapi saya telah melihat anda mempersembahkannya. "Jika dia melambaikan tangannya maka tunggulah dia. "Budak perempuan itu melakukan itu. Nabi (ﷺ) memanggilnya dengan tangannya dan dia menunggunya. Ketika dia selesai menunaikan solat , dia berkata, "Wahai puteri Bani Umaiya! Anda telah bertanya kepada saya mengenai dua rakaat setelah solat Asr. Orang-orang dari suku `Abdul-Qais mendatangi saya dan membuat saya sibuk dan saya tidak dapat menunaikan dua rakaat setelah solat Zuhur. Ini (dua rakaat yang baru saya doakan) adalah untuk yang (terlepas).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1233
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 325
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1234)
Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa `d As-Sa `idi:
Berita tentang perbezaan di antara orang-orang Bani `Amr bin `Auf sampai kepada Rasulullah (ﷺ) dan dia pergi menemui mereka bersama dengan beberapa sahabatnya untuk melakukan perdamaian antara mereka. Rasulullah (ﷺ) ditangguhkan di sana dan waktu solat telah tiba. Bilal pergi ke Abu Bakar dan berkata kepadanya, "Rasulullah (ﷺ) telah tertunda (di sana) dan waktu solat telah tiba. Oleh itu, adakah anda akan memimpin orang-orang dalam solat ? " Abu Bakar berkata, "Ya, jika kamu mahu. "Bilal mengucapkan Iqama dan Abu Bakar, maju dan mengucapkan Takbir untuk orang-orang. Sementara itu, Rasulullah (ﷺ) melintasi barisan (orang-orang yang sedang berdoa) dan berdiri di barisan (pertama) dan orang-orang mula bertepuk tangan. Abu Bakar, tidak akan pernah memandang ke samping dalam solat nya, tetapi ketika orang ramai bertepuk tangan, dia menoleh ke belakang dan (ﷺ) Rasulullah (ﷺ). Rasulullah (ﷺ) memanggilnya untuk meneruskan solat . Abu Bakar mengangkat kedua tangannya dan mengucapkan terima kasih kepada Allah dan berundur sehingga dia sampai di barisan (pertama). Rasulullah (ﷺ) maju dan memimpin orang-orang dalam solat . Ketika dia selesai menunaikan solat , dia menghadap orang-orang itu dan berkata, "Hai orang-orang! Mengapa kamu mula bertepuk tangan ketika sesuatu yang tidak biasa terjadi pada kamu dalam solat ? Bertepuk tangan hanya untuk wanita. Oleh itu, siapa sahaja di antara kamu yang menemui sesuatu dalam doa itu harus berkata, 'Subhan-Allah'kerana tidak ada seorangpun yang tidak akan berpusing mendengarnya mengucapkan Subhan-Allah. Wahai Abu Bakar! Apa yang menghalangi kamu memimpin orang-orang dalam solat ketika aku memintamu untuk melakukannya? " Abu Bakar menjawab, "Beraninya anak Abu Quhafa memimpin solat di hadapan Rasulullah (ﷺ)? "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1234
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 326
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1235)
Diriwayatkan oleh Asma':
Saya pergi ke `Aisyah dan dia berdiri berdoa dan orang-orang juga berdiri (berdoa). Jadi saya berkata, "Apa masalahnya dengan orang-orang? " Dia memberi isyarat dengan kepalanya ke arah langit. Saya berkata, "(Adakah) tanda? " Dia mengangguk bermaksud mengatakan, "Ya. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1235
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 327
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (1236)
Diriwayatkan `Aisyah isteri Nabi:
Rasulullah (ﷺ) ketika sakit ketika dia berdoa di rumahnya sedang duduk, sementara beberapa orang mengikutinya berdiri, tetapi Nabi (ﷺ) meminta mereka duduk. Setelah selesai solat dia berkata, "Imam harus diikuti. Oleh itu, tunduklah ketika dia menunduk dan angkatlah kepalamu ketika dia mengangkat kepalanya. "(Lihat Hadis No. 657 Vol 1 untuk mengambil keputusan).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1236
Rujukan dalam buku: Buku 22, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 22, Hadis 328
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: