Buku Solat Witir (كتاب الوتر )

Hadis: (990)

Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:

Suatu ketika seseorang bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai solat malam. Rasulullah (ﷺ) menjawab, "Solat malam dimakbulkan sebagai dua Rakaat diikuti oleh dua Rakaat dan seterusnya dan jika ada yang takut akan fajar mendekat (solat Fajr) dia harus berdoa satu rakaat dan ini akan jadilah Witrat untuk semua Rakaat yang telah dia doakan sebelumnya. "
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ نَافِعٍ، وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَجُلاً، سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ صَلاَةِ اللَّيْلِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ صَلاَةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمُ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً، تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 990

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 1

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 105

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (991)

Nafi `memberitahu bahawa `Abdullah bin `Umar biasa mengatakan Taslim antara (yang pertama) dua Rakaat dan (yang ketiga) yang ganjil dalam solat Witr, ketika dia ingin mengurus masalah tertentu (selama selang waktu antara rakaat).

وَعَنْ نَافِعٍ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ، كَانَ يُسَلِّمُ بَيْنَ الرَّكْعَةِ وَالرَّكْعَتَيْنِ فِي الْوِتْرِ، حَتَّى يَأْمُرَ بِبَعْضِ حَاجَتِهِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 991

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 2

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 105

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (992)

Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:

Suatu ketika saya melewatkan malam di rumah Maimuna (ibu saudaranya). Saya tidur di seberang katil sementara Rasul Allah dan isterinya tidur lena. Nabi (ﷺ) tidur hingga tengah malam atau lebih kurang dan bangun mengusap mukanya dan membaca sepuluh ayat dari Surat "Al- `Imran. "Rasulullah (ﷺ) menuju ke kulit yang berwuduk dan melakukan wuduk dengan cara yang paling sempurna dan kemudian berdiri untuk solat . Saya melakukan perkara yang sama dan berdiri di sebelahnya. Nabi (ﷺ) meletakkan tangan kanannya di kepala saya, memusingkan telinga saya dan kemudian bersolat dua rakaat lima kali dan kemudian mengakhiri solat nya dengan wuduk. Dia berbaring sampai Mu'adh-dhin datang kemudian dia berdiri dan mengqada dua rakaat (sunnah solat Fajr) dan kemudian keluar dan menunaikan solat Fajr. (Lihat Hadis 183)
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ مَخْرَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ، عَنْ كُرَيْبٍ، أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ، أَخْبَرَهُ أَنَّهُ، بَاتَ عِنْدَ مَيْمُونَةَ، وَهْىَ خَالَتُهُ، فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ وِسَادَةٍ، وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا، فَنَامَ حَتَّى انْتَصَفَ اللَّيْلُ أَوْ قَرِيبًا مِنْهُ، فَاسْتَيْقَظَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ، ثُمَّ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ آلِ عِمْرَانَ، ثُمَّ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ، فَتَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ، ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي فَصَنَعْتُ مِثْلَهُ فَقُمْتُ إِلَى جَنْبِهِ، فَوَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى رَأْسِي، وَأَخَذَ بِأُذُنِي يَفْتِلُهَا، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ أَوْتَرَ، ثُمَّ اضْطَجَعَ حَتَّى جَاءَهُ الْمُؤَذِّنُ فَقَامَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ، خَرَجَ فَصَلَّى الصُّبْحَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 992

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 3

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 106

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (993)

Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:

Nabi (ﷺ), "Solat malam dikerjakan dua rakaat diikuti dengan dua rakaat dan seterusnya dan jika kamu ingin menyelesaikannya, berdoalah satu rakaat saja yang akan menjadi witir untuk semua rakaat sebelumnya "pada. "Al-Qasim berkata, "Sejak kita mencapai usia baligh, kita telah melihat beberapa orang melakukan solat tiga rakaat sebagai wuduk dan semua yang dibenarkan. Saya harap tidak ada bahaya di dalamnya. "
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي عَمْرٌو، أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ الْقَاسِمِ، حَدَّثَهُ عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ صَلاَةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَنْصَرِفَ فَارْكَعْ رَكْعَةً تُوتِرُ لَكَ مَا صَلَّيْتَ ‏" ‏‏.‏ قَالَ الْقَاسِمُ وَرَأَيْنَا أُنَاسًا مُنْذُ أَدْرَكْنَا يُوتِرُونَ بِثَلاَثٍ، وَإِنَّ كُلاًّ لَوَاسِعٌ أَرْجُو أَنْ لاَ يَكُونَ بِشَىْءٍ مِنْهُ بَأْسٌ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 993

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 4

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 107

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (994)

Diriwayatkan `Aisyah:

Rasulullah (ﷺ) pernah bersolat sebelas rakaat pada malam hari dan itu adalah solat malamnya dan setiap sujudnya cukup lama untuk seseorang anda membaca 50 ayat sebelum Rasulullah (ﷺ) mengangkat kepalanya. Dia juga biasa solat dua rakaat (sunnah) sebelum solat Fajr (wajib) dan kemudian berbaring di sebelah kanannya sehingga Mu'adh-dhin datang kepadanya untuk solat .
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، قَالَ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ، أَنَّ عَائِشَةَ، أَخْبَرَتْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً، كَانَتْ تِلْكَ صَلاَتَهُ ـ تَعْنِي بِاللَّيْلِ ـ فَيَسْجُدُ السَّجْدَةَ مِنْ ذَلِكَ قَدْرَ مَا يَقْرَأُ أَحَدُكُمْ خَمْسِينَ آيَةً قَبْلَ أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ، وَيَرْكَعُ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الْفَجْرِ، ثُمَّ يَضْطَجِعُ عَلَى شِقِّهِ الأَيْمَنِ حَتَّى يَأْتِيَهُ الْمُؤَذِّنُ لِلصَّلاَةِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 994

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 5

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 108

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (995)

Diriwayatkan oleh Anas bin Seereen:

Saya bertanya kepada Ibnu Umar, "Apa pendapat anda tentang dua rakaat sebelum solat Fajr, untuk memperpanjang bacaan di dalamnya? " Dia berkata, "Nabi (ﷺ) berdoa pada waktu malam dua rakaat diikuti oleh dua dan seterusnya dan mengakhiri solat dengan satu rakaat watt. Dia biasa menunaikan dua rakaat sebelum solat Fajr segera setelah Azan. "(Hammad, sub-perawi mengatakan, "Itu berarti (dia berdoa) dengan cepat.)"
حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ، قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ سِيرِينَ، قَالَ قُلْتُ لاِبْنِ عُمَرَ أَرَأَيْتَ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الْغَدَاةِ أُطِيلُ فِيهِمَا الْقِرَاءَةَ فَقَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، وَيُوتِرُ بِرَكْعَةٍ وَيُصَلِّي الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الْغَدَاةِ وَكَأَنَّ الأَذَانَ بِأُذُنَيْهِ‏.‏ قَالَ حَمَّادٌ أَىْ سُرْعَةً‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 995

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 6

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 109

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (996)

Diriwayatkan `Aisyah:

Rasulullah (ﷺ) mengimamkan solat wuduk pada malam yang berlainan dan berjam-jam berlanjutan (dari solat 'Isha') hingga jam terakhir malam.
حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ، قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ، حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ، قَالَ حَدَّثَنِي مُسْلِمٌ، عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ كُلَّ اللَّيْلِ أَوْتَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَانْتَهَى وِتْرُهُ إِلَى السَّحَرِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 996

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 7

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 110

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (997)

Diriwayatkan `Aisyah:

Nabi (ﷺ) mengabulkan solat malamnya ketika saya sedang tidur di atas katilnya. Setiap kali dia berniat untuk menunaikan solat wuduk, dia biasa membangunkan saya dan saya juga akan menunaikan solat wuduk.
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي، وَأَنَا رَاقِدَةٌ مُعْتَرِضَةً عَلَى فِرَاشِهِ، فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يُوتِرَ أَيْقَظَنِي فَأَوْتَرْتُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 997

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 8

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 111

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (998)

Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:

Nabi (ﷺ), "Jadikan witir sebagai doa terakhirmu di malam hari. "
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنِي نَافِعٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ اجْعَلُوا آخِرَ صَلاَتِكُمْ بِاللَّيْلِ وِتْرًا ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 998

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 9

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 112

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (999)

Diriwayatkan oleh Sa `id bin Yasar:

Saya akan pergi ke Mekah bersama-sama dengan Abdullah bin `Umar dan ketika saya melihat fajar menjelang, saya turun dan menunaikan solat witir dan kemudian menyertainya. Abdullah bin `Umar berkata, "Di mana kamu berada? " Saya menjawab, "Saya menangkap fajar yang hampir menjelang, jadi saya turun dan berdoa. Abdullah berkata, "Tidak cukupkah kamu mengikuti teladan Rasulullah yang baik? " Saya menjawab, "Ya, oleh Allah. "Dia berkata, "Rasulullah (ﷺ) selalu solat di belakang unta (ketika dalam perjalanan). "
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ، أَنَّهُ قَالَ كُنْتُ أَسِيرُ مَعَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ بِطَرِيقِ مَكَّةَ فَقَالَ سَعِيدٌ فَلَمَّا خَشِيتُ الصُّبْحَ نَزَلْتُ فَأَوْتَرْتُ، ثُمَّ لَحِقْتُهُ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ أَيْنَ كُنْتَ فَقُلْتُ خَشِيتُ الصُّبْحَ، فَنَزَلْتُ فَأَوْتَرْتُ‏.‏ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ أَلَيْسَ لَكَ فِي رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فَقُلْتُ بَلَى وَاللَّهِ‏.‏ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُوتِرُ عَلَى الْبَعِيرِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 999

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 10

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 113

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1000)

Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:

Nabi (ﷺ) mengabdi (Nawafil) solat di Rahila (menghadap) menghadap ke arahnya dengan isyarat, tetapi bukan solat wajib. Dia juga biasa berdoa di Rahila (gunung).
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ بْنُ أَسْمَاءَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي فِي السَّفَرِ عَلَى رَاحِلَتِهِ، حَيْثُ تَوَجَّهَتْ بِهِ، يُومِئُ إِيمَاءً، صَلاَةَ اللَّيْلِ إِلاَّ الْفَرَائِضَ، وَيُوتِرُ عَلَى رَاحِلَتِهِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1000

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 11

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 114

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1001)

Diriwayatkan oleh Muhammad bin Seereen:

Anas ditanya, "Apakah Nabi (ﷺ) membaca Qunut dalam solat Fajr? " Anas menjawab dengan tegas. Dia kemudian ditanya, "Apakah dia membaca Qunut sebelum rukuk? " Anas menjawab, "Dia membacakan Qunut setelah rukuk selama beberapa waktu (selama satu bulan). "
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ مُحَمَّدٍ، قَالَ سُئِلَ أَنَسٌ أَقَنَتَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فِي الصُّبْحِ قَالَ نَعَمْ‏.‏ فَقِيلَ لَهُ أَوَقَنَتَ قَبْلَ الرُّكُوعِ قَالَ بَعْدَ الرُّكُوعِ يَسِيرًا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1001

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 12

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 115

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1002)

Diriwayatkan oleh `Asim:

Saya bertanya kepada Anas bin Malik tentang Qunut. Anas menjawab, "Pasti itu (dibacakan)". Saya bertanya, "Sebelum rukuk atau selepas itu? " Anas menjawab, "Sebelum tunduk. "Saya menambah, "Begitu dan telah memberitahu saya bahawa anda telah memberitahunya bahawa hal itu terjadi setelah tunduk. "Anas berkata, "Dia mengatakan yang tidak benar (yaitu" salah, "menurut dialek Hijazi). Rasulullah (ﷺ) membacakan Qunut setelah rukuk selama satu bulan. "Anas menambahkan, "Nabi (ﷺ) mengirim sekitar tujuh puluh orang lelaki (yang mengetahui Al-Quran dengan hati) kepada orang-orang kafir (dari Najd) yang jumlahnya lebih sedikit daripada mereka dan ada perjanjian damai antara mereka dan Rasulullah (ﷺ) (tetapi orang-orang Kafir melanggar perjanjian dan membunuh tujuh puluh orang itu). Maka Rasulullah (ﷺ) membacakan Qunut selama satu bulan meminta kepada Allah untuk menghukum mereka. "
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَاصِمٌ، قَالَ سَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ عَنِ الْقُنُوتِ،‏.‏ فَقَالَ قَدْ كَانَ الْقُنُوتُ‏.‏ قُلْتُ قَبْلَ الرُّكُوعِ أَوْ بَعْدَهُ قَالَ قَبْلَهُ‏.‏ قَالَ فَإِنَّ فُلاَنًا أَخْبَرَنِي عَنْكَ أَنَّكَ قُلْتَ بَعْدَ الرُّكُوعِ‏.‏ فَقَالَ كَذَبَ، إِنَّمَا قَنَتَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بَعْدَ الرُّكُوعِ شَهْرًا ـ أُرَاهُ ـ كَانَ بَعَثَ قَوْمًا يُقَالُ لَهُمُ الْقُرَّاءُ زُهَاءَ سَبْعِينَ رَجُلاً إِلَى قَوْمٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ دُونَ أُولَئِكَ، وَكَانَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَهْدٌ فَقَنَتَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم شَهْرًا يَدْعُو عَلَيْهِمْ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1002

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 13

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 116

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1003)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

Nabi (ﷺ) membaca Qunut selama satu bulan (dalam solat Fajr) meminta Allah menghukum suku Ral dan Dhakwan.
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ، قَالَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ، عَنِ التَّيْمِيِّ، عَنْ أَبِي مِجْلَزٍ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ قَنَتَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم شَهْرًا يَدْعُو عَلَى رِعْلٍ وَذَكْوَانَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1003

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 14

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 117

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1004)

Diriwayatkan oleh Anas:

Qunut dibacakan pada waktu Maghrib dan solat Fajr.
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ حَدَّثَنَا خَالِدٌ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ كَانَ الْقُنُوتُ فِي الْمَغْرِبِ وَالْفَجْرِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1004

Rujukan dalam buku: Buku 14, Hadis 15

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 16, Hadis 118

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain: