Kitab Doa - Jumaat ( كتاب الجمعة)
Hadis: (844a)
Abdullah dilaporkan telah mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada di antara kamu yang berniat datang untuk solat Jumu'a, dia harus mandi.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 1
Rujukan Hadis 844a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1832
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (844b)
Abdullah b. Umar dilaporkan mengatakan bahawa Rasulullah saw sedang berdiri di atas mimbar ketika dia mengatakan ini:
Dia yang datang untuk Jumu'a harus mandiRujukan dalam buku: Buku7, Hadis 2
Rujukan Hadis 844b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1833
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (844c)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Ibn Umar oleh rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 3
Rujukan Hadis 844c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1834
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (844d)
Abdullah (b. Umar) melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa dia mendengar hal ini dari Rasulullah (ﷺ).
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 4
Rujukan Hadis 844d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1835
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (845a)
'Abdullah (b.' Umar) melaporkan dari ayahnya bahawa ketika dia sedang berbicara kepada orang-orang pada hari Jumaat (khutbah), seseorang, salah seorang sahabat Rasulullah (ﷺ), memasuki (masjid). Umar berkata kepadanya dengan keras:
Berapa jam ini (untuk menghadiri solat)? Dia berkata: Saya sibuk hari ini dan saya tidak kembali ke rumah saya ketika mendengar panggilan (untuk solat Jumaat), dan saya tidak lagi melakukan wuduk sahaja. Setelah itu Umar berkata: hanya berwuduk! Anda tahu bahawa Rasulullah (ﷺ) memerintahkan (kita) mandi (pada hari Jumaat).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 5
Rujukan Hadis 845a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1836
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (845b)
Abu Huraira melaporkan:
Umar b. Khattab menyampaikan khutbah kepada orang-orang pada hari Jumaat ketika 'Uthman b. 'Affan datang ke sana. Umar mengisyaratkan kepadanya: Apa yang akan terjadi pada orang-orang yang datang setelah azan? Mengenai hal ini 'Uthman berkata: Komandan yang beriman, saya tidak lebih dari itu bahawa setelah mendengar seruan, saya melakukan wuduk dan datang (ke masjid). Umar berkata: Hanya berwuduk! Tidakkah kamu pernah mendengar Rasulullah SAW mengatakan ini: Apabila ada di antara kamu yang datang untuk Jumu'a, dia harus mandi.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 6
Rujukan Hadis 845b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1837
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (846a)
Sa'id al-Khudri melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Mandi pada hari Jumaat adalah mustahak bagi setiap orang dewasa.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 7
Rujukan Hadis 846a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1838
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (846b)
'Abd al-Rahman anak Abd Sa'id al-Khudri melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Mandi pada hari Jumaat untuk setiap orang dewasa, menggunakan Miswak dan menggunakan minyak wangi, yang ada-ini penting. Sejauh minyak wangi, mungkin itu yang digunakan oleh seorang wanita.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 10
Rujukan Hadis 846b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1841
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (847a)
'Aisyah melaporkan:
Orang-orang datang untuk solat Juma'a dari rumah mereka di kampung-kampung yang berdekatan dengan pakaian wol di mana debu menetap dan ini mengeluarkan bau busuk. Seseorang di antara mereka (mereka yang berpakaian begitu) datang kepada Rasulullah (ﷺ) ketika dia berada di rumah saya. Rasulullah saw berkata kepadanya: Adakah kamu akan membersihkan diri pada hari ini.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 8
Rujukan Hadis 847a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1839
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (847b)
'Aisyah melaporkan:
Orang-orang (kebanyakannya) adalah pekerja dan mereka tidak mempunyai pelayan. Oleh itu, bau busuk keluar dari mereka. Dikatakan kepada mereka: Adakah anda mandi pada hari Jumaat.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 9
Rujukan Hadis 847b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1840
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (848a)
Tawus melaporkan bahawa Ibnu Abbas meriwayatkan kata-kata Rasulullah (ﷺ) tentang mandi pada hari Jumaat. Tawus berkata:
Saya bertanya kepada Ibnu Abbas bahawa minyak itu mesti digunakan untuk minyak wangi atau minyak yang ada bersama isterinya. Dia (Ibnu Abbas) berkata: Saya tidak mengetahuinya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 11
Rujukan Hadis 848a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1842
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (848b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Ibn Juraij dengan rangkaian pemancar yang datang.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 12
Rujukan Hadis 848b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1843
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (849)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda. adalah hak Allah bagi setiap Muslim bahawa dia harus mandi (sekurang-kurangnya) pada satu hari (Jumaat) selama tujuh hari (dalam seminggu) dan dia harus mencuci kepala dan badannya.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 13
Rujukan Hadis 849
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1844
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (850a)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah SAW bersabda. Dia yang mandi pada hari Jumaat, mandi yang wajib dilakukan setelah melakukan seks dan kemudian pergi (ke masjid), dia seperti orang yang memberikan unta sebagai korban, dan dia yang datang pada jam kedua akan menjadi seperti orang yang menawarkan lembu, dan dia yang datang pada jam ketiga adalah hidup yang menawarkan seekor domba jantan dengan tanduk, dan dia yang datang pada jam keempat adalah seperti orang yang menawarkan ayam, dan dia yang datang pada jam kelima seperti orang yang menawarkan telur. Dan ketika Imam keluar, para malaikat juga hadir dan mendengarkan penyebutan Tuhan (khutbah).
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 14
Rujukan Hadis 850a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1845
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (850b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ketika hari Jumaat, para malaikat berdiri di setiap pintu masjid dan mencatat orang-orang mengikut urutan kedatangan mereka, dan ketika Imam duduk (di mimbar untuk menyampaikan khutbah) mereka melipat lembaran mereka (naskah al-Quran ') an) dan dengarkan sebutan (dari Allah). Dan dia yang datang lebih awal adalah seperti yang menawarkan unta betina sebagai korban, yang berikutnya seperti yang menawarkan seekor lembu, seekor domba jantan berikutnya, seekor ayam betina berikutnya, telur berikutnya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 34
Rujukan Hadis 850b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1864
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (850c)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Abu Huraira melalui rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 35
Rujukan Hadis 850c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1865
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (850d)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Terdapat malaikat di setiap pintu masjid yang mencatatnya terlebih dahulu yang (datang) terlebih dahulu (ke masjid untuk solat Jumaat). Dan dia [Nabi] menyamakannya dengan orang yang menawarkan unta sebagai korban dan kemudian dia melanjutkan dalam urutan menurun sampai dia mencapai titik di mana minimum (pengorbanan) adalah telur. Dan ketika Imam duduk (di atas mimbar) seprai dilipat dan mereka (para malaikat) menghadiri penyebutan Allah.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 36
Rujukan Hadis 850d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1866
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (851a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Sekiranya anda (walaupun) meminta rakan anda untuk diam pada hari Jumaat semasa Imam sedang menyampaikan khutbah, anda sebenarnya telah bercakap tidak relevan.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 15
Rujukan Hadis 851a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1846
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (851b)
Hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh Abu Huraira oleh rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 16
Rujukan Hadis 851b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1847
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (851c)
Ibn Juraij meriwayatkan Hadis yang serupa (seperti no. 1965) dari Ibn Shihab dengan kedua rantai, kecuali bahawa Ibn Juraij berkata:
Ibrahim bin 'Abdullah bin Qariz.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 17
Rujukan Hadis 851c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1847
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (851d)
Hadis yang sama telah diriwayatkan oleh Abu Huraira, tetapi bukannya kata laghauta, kata laghita telah digunakan. Abu Zinad (salah seorang perawi) mengatakan bahawa laghita adalah dialek Abu Huraira, sedangkan itu adalah laghauta.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 18
Rujukan Hadis 851d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1848
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (852a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ada waktu pada hari Jumaat di mana tidak ada hamba Muslim yang akan berdoa dan meminta kepada Allah sesuatu (yang baik) tetapi Dia akan memberikannya kepadanya. Qutaiba menunjukkan dengan bantuan tangannya bahawa masa itu tidak lama.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 19
Rujukan Hadis 852a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1849
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (852b)
Abu Huraira melaporkan Abu'l-Qasim (kunya nabi) (ﷺ) mengatakan:
Ada masa pada hari Jumaat di mana tidak ada seorang Muslim yang berdiri dan berdoa dan memohon kepada Allah untuk apa yang baik melainkan Dia akan memberikannya; dan dia menunjukkan dengan tangannya bahawa (kali ini) pendek dan sempit.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 20
Rujukan Hadis 852b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1850
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (852c)
Hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh Abu Huraira.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 21
Rujukan Hadis 852c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1851
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (852d)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Abu Huraira oleh rangkaian pemancar lain.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 22
Rujukan Hadis 852d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1852
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (852e)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
"Ada waktu pada hari Jumaat di mana tidak ada seorang Muslim yang meminta kepada Allah apa yang baik melainkan Dia akan memberikannya kepadanya." Dan selanjutnya berkata: "Ini adalah masa yang sangat singkat."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 23
Rujukan Hadis 852e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1853
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (852f)
Hammam b. Munabbih melaporkan hadis ini dari Abu Huraira yang melaporkan dari Rasulullah (ﷺ) tetapi dia tidak mengatakan:
"Masa itu tidak lama."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 24
Rujukan Hadis 852f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1854
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (853)
Abu Burda b. Abu Musa al-Ash'ari melaporkan:
'Abdullah b. Umar berkata kepada saya: Adakah anda mendengar sesuatu dari ayah anda yang menceritakan sesuatu dari utusan Allah ﷺ mengenai waktu pada hari Jumaat? Saya berkata: Ya, saya mendengarnya berkata dari Rasulullah (ﷺ): "Ini adalah antara waktu ketika Imam duduk dan akhir solat."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 25
Rujukan Hadis 853
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1855
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (854a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Hari terbaik matahari terbit adalah hari Jumaat; di atasnya Adam diciptakan, di atasnya dia diciptakan untuk memasuki Syurga, di atasnya dia. diusir daripadanya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 26
Rujukan Hadis 854a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1856
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (854b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Hari terbaik matahari terbit adalah hari Jumaat; di atasnya Adam diciptakan. di atasnya dia dibuat masuk Syurga, di atasnya dia diusir darinya. Dan jam terakhir akan berlaku pada hari selain hari Jumaat.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 27
Rujukan Hadis 854b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1857
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (855a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kita yang terakhir akan menjadi yang pertama pada Hari Kebangkitan, kecuali bahawa setiap Umat diberikan Kitab sebelum kita dan kita diberikan setelah mereka. Pada hari inilah Allah menetapkan untuk kita dan membimbing kita ke arah itu dan orang-orang mengejar kita sehubungan dengan itu, orang-orang Yahudi memperhatikan keesokan harinya dan orang Kristian pada hari berikutnya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 28
Rujukan Hadis 855a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1858
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (855b)
Hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh Abu Huraira bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kami adalah yang terakhir dan akan menjadi yang pertama pada Hari Kebangkitan.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 29
Rujukan Hadis 855b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1859
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (855c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kita adalah yang terakhir (tetapi) kita akan menjadi yang pertama pada Hari Kebangkitan, dan kita akan menjadi yang pertama memasuki Syurga, tetapi mereka diberi Kitab sebelum kita dan kita diberikan setelah mereka. Mereka tidak setuju dan Allah memberi petunjuk kepada kami mengenai apa sahaja yang mereka tidak setuju mengenai kebenaran. Dan ini adalah hari mereka yang mereka tidak setuju, tetapi Allah memberi petunjuk kepada kita, dan itulah hari Jumaat bagi kita; keesokan harinya adalah untuk orang-orang Yahudi dan hari berikutnya bagi orang-orang Kristian.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 30
Rujukan Hadis 855c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1860
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (855d)
Abu Huraira melaporkan Muhammad, Rasulullah (ﷺ), mengatakan:
Kita yang terakhir akan menjadi yang pertama pada Hari Kebangkitan tetapi mereka (Umat Islam yang lain) diberi Kitab sebelum kita dan kita diberikan setelah mereka, dan ini adalah hari yang ditetapkan untuk mereka tetapi mereka tidak bersetuju mengenainya. Dan Allah memberi petunjuk kepada kita. dan mereka mengejar kami mengenai hal itu, orang Yahudi memperhatikan keesokan harinya dan orang Kristian pada hari berikutnya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 31
Rujukan Hadis 855d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1861
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (856a)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira dan Huraira bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ia adalah hari Jumaat dari mana Allah mengalihkan orang-orang yang sebelum kita. Bagi orang Yahudi (hari yang dikhaskan untuk solat) adalah Sabat (Sabtu), dan bagi orang Kristian itu adalah hari Ahad. Dan Allah berpaling ke arah kita dan membimbing kita ke hari Jumaat (sebagai hari solat) untuk kita. Sebenarnya, Dia (Allah) menjadikan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad (sebagai hari solat). Dalam urutan ini adakah mereka (Yahudi dan Kristian) akan mengejar kita pada Hari Kebangkitan. Kami adalah yang terakhir di antara umat di dunia ini dan yang pertama di antara yang diciptakan untuk dinilai pada hari kiamat. Dalam satu riwayatnya adalah: ', dinilai di antara mereka ".Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 32
Rujukan Hadis 856a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1862
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (856b)
Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Kami dipandu sampai ke hari Jumaat (sebagai hari solat dan bertafakur), tetapi Allah mengalihkan orang-orang yang sebelumnya dari kami. Selebihnya hadisnya sama.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 33
Rujukan Hadis 856b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1863
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (857a)
Abu-Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang mandi dan kemudian datang untuk solat Jumu'a dan kemudian berdoa apa yang telah ditetapkan untuknya, kemudian berdiam diri hingga Imam selesai khutbah, dan kemudian berdoa bersamanya, dosa-dosanya antara waktu itu dan Jumaat berikutnya adalah dimaafkan, dan bahkan tiga hari lagi.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 37
Rujukan Hadis 857a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1867
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (857b)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Dia yang melakukan wudhu dengan baik, kemudian datang untuk solat Jumaat, mendengarkan (khutbah), diam semua (dosanya) antara waktu itu dan Jumaat berikutnya akan diampuni dengan tiga hari tambahan, dan dia yang menyentuh kerikil menyebabkan gangguan.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 38
Rujukan Hadis 857b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1868
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (858a)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan:
Kami biasa menunaikan solat (Jumu'a) bersama Rasulullah (ﷺ) dan kemudian kami kembali dan memberi rehat kepada unta kami yang digunakan untuk membawa air. Hassan [(salah seorang perawi) berkata: Saya bertanya kepada Ja'far pukul berapa. Dia berkata .. Ini adalah masa ketika matahari melewati meridian.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 39
Rujukan Hadis 858a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1869
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (858b)
Ja'far melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya:
bahawa dia bertanya kepada Jabir b. 'Abdullah ketika Rasulullah (ﷺ) memperhatikan solat Jumu'a. Dia berkata: Dia biasa memperhatikan solat, dan kami kemudian pergi (kembali) ke unta kami dan memberi mereka istirahat. 'Abdullah membuat penambahan ini dalam riwayatnya: "Sampai matahari melewati meridian. Dan unta yang digunakan untuk membawa air (berehat)."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 40
Rujukan Hadis 858b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1870
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (859)
Sahl b. Said berkata:
Kami tidak makan siang atau makan siang sehingga selepas solat Jumaat. (Ibnu Hajr menambahkan:) "Selama hidup Rasulullah (ﷺ)."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 41
Rujukan Hadis 859
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1871
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (860a)
Iyas b. Salama b. al-Akwa 'melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya:
Kami biasa memperhatikan solat Jumaat bersama Rasulullah (ﷺ) ketika matahari melewati meridian. dan kemudian kami kembali dan berusaha mencari bayangan petang (dinding untuk melindungi diri mereka dari panas terik matahari).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 42
Rujukan Hadis 860a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1872
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (860b)
Iyas b. Salama b. Akwa 'melaporkan mengenai kewibawaan ayahnya, mengatakan:
Kami biasa memperhatikan solat Jumaat bersama Rasulullah (ﷺ), dan ketika kami kembali, kami tidak menjumpai bayang-bayang dinding di mana kami dapat melindungi (dari panas terik matahari).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 43
Rujukan Hadis 860b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1873
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (861)
Ibnu Umar mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) biasa menyampaikan khutbah pada hari Jumaat ketika berdiri. Dia kemudian akan duduk dan kemudian berdiri (untuk khutbah kedua) seperti yang mereka (umat Islam) lakukan sekarang.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 44
Rujukan Hadis 861
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1874
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (862a)
Jabir b. Samura berkata:
Rasulullah (ﷺ) memberikan dua khutbah di antara dia duduk, membaca Al-Quran dan mengingatkan orang-orang.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 45
Rujukan Hadis 862a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1875
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (862b)
Jabir b. Samura mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) biasa menyampaikan khutbah ketika berdiri. Dia kemudian akan duduk dan kemudian berdiri dan beralamat dalam keadaan berdiri; dan sesiapa yang memberitahu anda bahawa dia (Nabi saw) menyampaikan khutbah sambil duduk berbohong. Demi Allah. Saya berdoa dengannya lebih dari dua ribu kali.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 46
Rujukan Hadis 862b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1876
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (863a)
Jabir b. Abdullah melaporkan bahawa Rasul (ﷺ) menyampaikan khutbah pada hari Jumaat dalam keadaan berdiri ketika kafilah dari Syria tiba. Orang-orang berduyun-duyun ke arahnya sampai tidak ada yang tersisa (bersama nabi) melainkan dua belas orang, dan pada kesempatan inilah ayat ini berkenaan dengan Jumu'a diturunkan. "Dan ketika mereka melihat barang dagangan atau sukan. Mereka melepaskan diri dan biarkan engkau berdiri. "
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 47
Rujukan Hadis 863a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1877
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (863b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Husain dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan perubahan ini bahawa dia tidak menyebutkan kedudukan berdiri.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 48
Rujukan Hadis 863b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1878
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (863c)
Jabir b. Abdullah melaporkan:
Saya bersama Rasulullah (ﷺ) pada hari Jumaat ketika kafilah tiba. Orang ramai pergi ke sana, dan hanya dua belas orang yang tertinggal dan saya adalah salah seorang dari mereka; dan pada kesempatan inilah ayat ini diturunkan: "Dan ketika mereka melihat barang dagangan atau sukan, dan membiarkanmu tetap berdiri" (lxii. 1 1). mereka pecahRujukan dalam buku: Buku7, Hadis 49
Rujukan Hadis 863c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1879
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 62.1
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (863d)
Jabir b. Abdullah melaporkan:
Ketika Rasulullah (ﷺ) menyampaikan khutbah pada hari Jumaat, kafilah barang dagangan datang ke Madinah. Sahabat Rasulullah (ﷺ) meluru ke arahnya sehingga hanya dua belas orang yang tersisa termasuk Abu Bakar dan' Umar; dan pada saat inilah ayat ini diturunkan. "Dan ketika mereka melihat barang dagangan atau sukan, mereka melepaskannya."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 50
Rujukan Hadis 863d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1880
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (864)
Ka'b b. Ujra melaporkan bahawa dia memasuki masjid dan melihat Abd al-Rahman b. Umm Hakam menyampaikan khutbah dalam keadaan duduk. Setelah itu dia berkata:
Lihatlah orang yang celaka ini; dia menyampaikan khutbah sambil duduk, sedangkan Allah berfirman: "Dan ketika mereka melihat barang dagangan atau sukan, mereka melepaskannya dan membiarkanmu berdiri."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 51
Rujukan Hadis 864
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1881
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (865)
Abdullah b. Umar dan Abu Huraira mengatakan bahawa mereka mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda di papan mimbarnya:
Orang mesti berhenti mengabaikan solat Jumaat atau Allah akan menutup hati mereka dan kemudian mereka termasuk orang yang lalai.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 52
Rujukan Hadis 865
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1882
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (866a)
Jabir b. Samura melaporkan:
Saya biasa berdoa dengan Rasulullah (ﷺ) dan kedua-dua doa dan khutbahnya panjang.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 53
Rujukan Hadis 866a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1883
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (866b)
Jabir b. Samura melaporkan:
Saya biasa memperhatikan solat bersama Rasulullah (ﷺ) dan solatnya panjang dan khutbahnya juga panjang.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 54
Rujukan Hadis 866b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1884
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (867a)
Jabir b. Abdullah berkata:
Ketika Rasulullah saw menyampaikan khutbah, matanya menjadi merah, suaranya naik, dan kemarahannya meningkat sehingga dia seperti orang yang memberi peringatan terhadap musuh dan berkata: "Musuh telah membuat serangan pagi pada anda dan juga pada waktu petang. " Dia juga akan berkata: "Jam Terakhir dan saya telah dihantar seperti kedua ini." Dan dia akan menyertai jari telunjuk dan jari tengahnya; dan selanjutnya akan mengatakan: "Sebaik-baik ucapan adalah terkandung dalam Kitab Allah, dan petunjuk terbaik adalah petunjuk yang diberikan oleh Muhammad. Dan yang paling jahat adalah inovasi mereka; dan setiap inovasi adalah kesalahan." Dia akan lebih jauh mengatakan:, saya lebih sayang kepada seorang muslim daripada dirinya; dan dia yang meninggalkan harta yang untuk keluarganya; dan dia yang mati akibat hutang atau meninggalkan anak-anak (dalam keadaan tidak berdaya), tanggungjawab (membayar hutangnya dan membesarkan anak-anaknya) terletak pada saya. "Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 55
Rujukan Hadis 867a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1885
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (867b)
Ja'far b. Muhammad berkata atas kuasa ayahnya:
Saya mendengar Jabir b. 'Abdullah mengatakan bahawa dalam khutbah Rasulullah (ﷺ) dia memuji Allah, memuji-Nya (dan kemudian mengatakan [kata-kata lain] dan mengangkat suaranya, dan hadis yang lain adalah sama).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 56
Rujukan Hadis 867b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1886
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (867c)
Jabir melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ), ketika menyampaikan khutbah' kepada orang-orang, memuji Allah, dan memuji-Nya untuk apa yang Dia berhak, dan kemudian akan berkata:
Dia yang Allah tunjuk dengan tepat, tidak ada yang menyesatkannya, dan dia yang tersesat, tidak ada yang membimbingnya (tepat), dan yang terbaik dari ceramahnya terkandung dalam Kitab Allah. Dan hadis yang lain adalah sama.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 57
Rujukan Hadis 867c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1887
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (868)
Ibnu Abbas melaporkan:
Dimad datang ke Mekah dan dia berasal dari suku Azd Shanu'a, dan dia biasa melindungi orang yang berada di bawah pengaruh pesona. Dia mendengar orang-orang bodoh di Mekah mengatakan bahawa Muhammad (ﷺ) berada di bawah mantra. Mengenai hal ini dia berkata: Sekiranya aku menemui lelaki ini, Allah mungkin menyembuhkannya di tanganku. Dia menemuinya dan berkata: Muhammad, saya dapat melindungi (seseorang) yang berada di bawah pengaruh pesona, dan Allah menyembuhkan orang yang Dia kehendaki di tangan saya. Adakah anda mahukan (ini)? Setelah itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya, meminta pertolongan-Nya; dan dia yang Allah tunjuk dengan tepat tidak ada yang menyesatkannya, dan dia yang tersesat tidak ada yang membimbingnya, dan aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, Dia adalah Satu, tidak mempunyai pasangan dengan Dia, dan bahawa Muhammad adalah Hamba dan Rasulnya. Sekarang setelah ini dia (Dimad) berkata: Ulangi kata-kata anda sebelum saya, dan utusan Allah ﷺ mengulanginya tiga kali kepadanya; dan dia mengatakan bahawa saya telah mendengar kata-kata penyihir dan kata-kata penyihir, dan kata-kata penyair, tetapi saya tidak pernah mendengar kata-kata seperti anda, dan mereka mencapai kedalaman (lautan kefasihan); angkat tanganmu sehingga aku harus bersumpah setia kepada kamu tentang Islam. Oleh itu, dia bersumpah setia kepadanya. Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ini (kesetiaanmu) juga bagi pihak kamu. Dia berkata: Ini juga bagi pihak umat saya. Rasulullah (ﷺ) mengirim ekspedisi dan tiang terbang yang dilalui oleh umatnya. Pemimpin tiang terbang berkata kepada detasemen: Adakah anda menemui sesuatu dari orang-orang ini? Salah seorang dari mereka berkata: Saya menjumpai perkakas air. Setelah itu dia (panglima) berkata: Kembalikan, kerana dia adalah salah satu dari orang Dimad.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 58
Rujukan Hadis 868
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1888
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (869)
Abu Wa'il melaporkan:
'Ammar menyampaikan khutbah kepada kami. Ia pendek dan fasih. Ketika dia (, Ammir) turun (dari mimbar) kami berkata kepadanya: 0 Abd al-Yaqzn, kamu telah menyampaikan khutbah pendek dan fasih. Sekiranya anda memanjangkan (khotbah). Dia berkata: Saya telah mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda: Memanjangkan doa oleh seorang lelaki dan pendeknya khutbah adalah tanda pemahamannya (tentang iman). Jadi panjangkanlah doa dan pendekkan khutbah, kerana ada ekspresi pesona (tepat).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 59
Rujukan Hadis 869
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1889
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (870)
'Adi b. Hatim melaporkan:
bahawa seseorang membaca khutbah di hadapan Rasulullah (ﷺ) dengan demikian: Dia yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, dia sebenarnya mengikuti jalan yang benar, dan dia yang tidak taat kepada mereka berdua, dia sesat. Setelah itu, Rasulullah (ﷺ) bersabda: Betapa buruknya kamu pembicara; katakanlah: Dia yang tidak taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Ibnu Numair menambahkan: Dia sebenarnya sesat.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 60
Rujukan Hadis 870
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1890
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (871)
Safwan b. Ya'la melaporkan atas kewibawaan ayahnya bahawa dia mendengar Rasulullah (ﷺ) membacakan (ayat-ayat al-Quran) di mimbar. dan "Mereka menangis:
0 Malik. "Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 61
Rujukan Hadis 871
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1891
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (872a)
'Amra putri Abd al-Rahman melaporkan atas kewibawaan saudari Amra:
Saya menghafal (surah) "Qaf, oleh al-Quran yang mulia" dari mulut Rasulullah (ﷺ) pada hari Jumaat kerana dia membacanya di mimbar pada setiap hari Jumaat.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 62
Rujukan Hadis 872a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1892
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (872b)
Anak perempuan Haritha b. Nu'man berkata:
Saya tidak menghafal (Surah) Qaf tetapi dari mulut Rasulullah (ﷺ) kerana dia biasa menyampaikan. khutbah bersamanya pada setiap hari Jumaat. Dia juga menambahkan: Ketuhar kami dan ketuhar Rasulullah ﷺ adalah satu.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 63
Rujukan Hadis 872b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1893
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (873a)
Umm Bisham mengisyaratkan Haritha b. Nu'man berkata:
Ketuhar kami dan ketuhar Rasulullah (ﷺ) adalah satu untuk dua tahun, atau selama satu tahun atau selama satu tahun; dan saya belajar "Qaf. By the Glorious Qur'an" dari sumber lain selain lidah Rasulullah (ﷺ) yang biasa membacanya setiap hari Jumaat di mimbar ketika dia menyampaikan khutbah kepada orang-orang.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 64
Rujukan Hadis 873a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1894
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (873b)
Diriwayatkan bahawa Umm Hisham bin Harithah bin An-Nu'man berkata:
"Ketuhar kami dan ketuhar Rasulullah (ﷺ) adalah sama selama dua tahun, atau selama satu tahun dan sebahagian dari satu tahun. Dan saya hanya belajar" Surah Qaf. Dengan Al-Quran yang mulia "dari lidah Rasulullah (ﷺ), yang biasa membacanya setiap hari Jumaat dari Minbar, ketika dia berbicara kepada orang-orang."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 65
Rujukan Hadis 873b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1894
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (873c)
Umara b. Ruwaiba mengatakan bahawa dia melihat Bishr b. Marwan di mimbar mengangkat tangan dan berkata:
Ya Allah, cacat tangan ini! Saya telah melihat isyarat Rasulullah (ﷺ) tidak lebih dari ini dengan tangannya, dan dia menunjuk dengan jari telunjuknya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 66
Rujukan Hadis 873c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1895
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (874)
Hadis ini telah diceritakan oleh rantai pemancar lain atas kebenaran Husain b. Abd al-Rahman.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 67
Rujukan Hadis 874
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1896
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875a)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa ketika Rasulullah (ﷺ) menyampaikan khutbah pada hari Jumaat seseorang datang ke sana, dan Rasulullah (ﷺ) berkata kepadanya:
Jadi, adakah anda telah solat (dua rakaat)? Dia berkata: Tidak. Dia (nabi) berkata: Kemudian berdiri dan berdoa.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 68
Rujukan Hadis 875a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1897
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875b)
Hadis ini diriwayatkan oleh Jabir melalui rangkaian pemancar lain tetapi Hammad (salah seorang perawi) tidak menyebutkan kedua rakaat tersebut.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 69
Rujukan Hadis 875b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1898
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875c)
Jabir b. Abdullah mengatakan bahawa seseorang memasuki Masjid ketika Rasulullah (ﷺ) menyampaikan khutbah pada hari Jumaat. Setelah itu dia (Nabi saw) berkata:
Pernahkah anda memperhatikan solat? Dia berkata: Tidak. Dia (Nabi saw) berkata: Berdirilah dan sembahyang dua rakaat. Menurut Qutaiba, kata-katanya adalah: "Dia berkata: Menawarkan dua rakaat."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 70
Rujukan Hadis 875c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1899
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875d)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan bahawa seseorang datang (di Masjid) ketika Rasulullah (ﷺ) menyampaikan khutbah pada hari Jumaat (berdiri) di mimbar. Dia (Nabi saw) berkata kepadanya:
Sudahkah anda menunaikan dua rakaat? Dia berkata: Tidak. Setelah itu dia berkata: Maka perhatikanlah (mereka).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 71
Rujukan Hadis 875d
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1900
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875e)
Jabir b. 'Abdullah mengatakan bahawa Rasulullah (ﷺ) menyampaikan khutbah dan berkata:
Apabila ada di antara kamu yang datang untuk hari Jumaat (solat) dan Imam keluar (dari apartmennya), (walaupun ketika itu) harus menunaikan dua rakaat.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 72
Rujukan Hadis 875e
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1901
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875f)
Jabir melaporkan bahawa Sulaik Ghatafani datang pada hari Jumaat (untuk solat) ketika Rasulullah (ﷺ) sedang duduk di mimbar. Sulaik juga duduk sebelum menunaikan solat. Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Pernahkah anda memperhatikan dua rakaat? Dia berkata: Tidak. Dia (Nabi saw) berkata: Berdiri dan perhatikan merekaRujukan dalam buku: Buku7, Hadis 73
Rujukan Hadis 875f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1902
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (875g)
Jabir b. 'Abdullah melaporkan:
Sulaik Ghatafani datang pada hari Jumaat ketika Rasulullah (ﷺ) menyampaikan khutbah. Dia (Sulaik) duduk. Dia (Nabi saw) berkata kepadanya: 0 Sulaik Aku berdiri dan memperhatikan dua rakaat dan membuatnya pendek, dan kemudian berkata: Apabila ada di antara kamu yang datang pada hari Jumaat, sementara Imam menyampaikan khutbah, dia harus memperhatikan dua rakaat 'Ahs dan harus menjadikannya pendek.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 74
Rujukan Hadis 875g
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1903
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (876)
Abu Rifa'a melaporkan:
Saya datang kepada Nabi (ﷺ) ketika dia menyampaikan khutbah, dan saya berkata: Wahai Rasulullah, di sini adalah orang asing dan dia ingin belajar tentang agama ini dan dia tidak tahu apa agama ini. Rasulullah (ﷺ) memandang saya dan meninggalkan khutbahnya sehingga dia datang kepada saya, dan dia diberi kerusi dan saya fikir bahawa kakinya terbuat dari besi. Rasulullah (ﷺ) duduk di dalamnya dan dia mula mengajar saya apa yang diajarkan oleh Allah kepadanya. Dia kemudian datang (ke mimbar) untuk khutbahnya dan menyelesaikannya hingga akhir.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 75
Rujukan Hadis 876
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1904
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (877a)
Ibnu Abu Rafi 'berkata:
Marwan melantik Abu Huraira sebagai wakilnya di Madinah dan dia sendiri berangkat ke Mekah. Abu Huraira memimpin kami dalam sholat Jumu'a dan membaca Surah Jumu'a pada rakaat kedua: "Ketika orang-orang munafik datang kepadamu" (Surah 63). Saya kemudian bertemu dengan Abu Huraira ketika dia kembali dan berkata kepadanya: Anda telah membaca dua surah yang 'Ali b. Abu Talib biasa berzikir di Kufah. Mengenai hal ini Abu Huraira berkata: Saya mendengar Rasulullah (ﷺ) membaca kedua-duanya pada hari Jumaat.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 76
Rujukan Hadis 877a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1905
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (877b)
Hadis ini diriwayatkan oleh Abdullah b. Abu Rafi 'dengan rangkaian pemancar yang sama tetapi dengan pengubahsuaian ini:
"Bahwa dia membaca Surah Jumu'a (lxii.) Pada rakaat pertama dan" Orang munafik datang "pada rakaat kedua.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 77
Rujukan Hadis 877b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1906
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (878a)
Nu'man b. Bashir melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) membaca dua Id dan dalam solat Jumaat:
"Memuliakan nama Tuhanmu, Yang Mahatinggi" (Surah lxxxvii.), Dan: "Apakah telah sampai kepadamu berita tentang peristiwa yang luar biasa" (lxxxviii.). Dan ketika 'Id dan Jumu'a digabungkan pada suatu hari, dia membaca kedua-dua surah ini dalam kedua-dua doa tersebut.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 78
Rujukan Hadis 878a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1907
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (878b)
Hadis ini telah diriwayatkan oleh Ibrahim b Muhammad b. al-Muntashir dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 79
Rujukan Hadis 878b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1908
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (878c)
Dahhak b. Qais menulis surat kepada Nu'man b. Bashir bertanya kepadanya apa yang dibacakan oleh Rasulullah (ﷺ) pada hari Jumaat selain Surah Jumu'a. Dia mengatakan bahawa dia membaca:
"Sudah sampai ..." (Surah lxxxviii,).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 80
Rujukan Hadis 878c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1909
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (879a)
Ibnu Abbas melaporkan:
Rasulullah (ﷺ) membacakan doa pada waktu pagi pada hari Jumaat Surah "Alif-Lam-Mim, Tanz'il ul-Sajda" (Surah xxxii.): Sesungguhnya telah datang orang itu suatu ketika "(Surah lxxvii) dan dia biasa membaca dalam doa Jemaah Surah Jumu'a dan al-Munafiqin.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 81
Rujukan Hadis 879a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1910
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (879b)
Hadis seperti ini telah diriwayatkan oleh Sufyan dengan rangkaian pemancar yang sama.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 82
Rujukan Hadis 879b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1911
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (879c)
Mukhawwil telah meriwayatkan hadis ini atas kewibawaan Sufyan.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 83
Rujukan Hadis 879c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1912
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (880a)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) selalu membaca dalam solat subuh pada hari Jumaat "Alif-Lam-Mim, Tanzil" dan "Tentunya ada."
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 84
Rujukan Hadis 880a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1913
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (880b)
Abu Huraira melaporkan bahawa Rasulullah (ﷺ) membaca doa subuh pada hari Jumaat:
"Alif-Lam-Mim, Tanzil" pada rakaat pertama, dan yang kedua: "Tentunya ada orang yang datang ketika ia tidak ada yang disebutkan."Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 85
Rujukan Hadis 880b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1914
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (881a)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada di antara kamu yang memperhatikan solat Jumu'a (dua rakaat wajib secara berjemaah), dia harus mengawasi empat (rakaat) sesudahnya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 86
Rujukan Hadis 881a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1915
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (881b)
Suhail melaporkan wewenang Abu Huraira bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Ketika anda memperhatikan solat setelah (dua rakaat wajib) Jumu'ah, anda harus memperhatikan empat rakaat (dan 'Amr dalam riwayatnya telah membuat penambahan ini bahawa Ibn Idris mengatakan ini atas otoritas Suhail): Dan jika anda tergesa-gesa kerana ada sesuatu, anda harus memperhatikan dua rakaat di masjid dan dua ketika anda kembali (ke rumah anda).Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 87
Rujukan Hadis 881b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1916
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (881c)
Abu Huraira melaporkan Rasulullah (ﷺ) bersabda:
Apabila ada di antara kamu yang menunaikan solat setelah Jumat, dia harus menunaikan empat rakaat. (Dalam hadis yang disampaikan oleh Jarir perkataan minkum tidak dicatat.)Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 88
Rujukan Hadis 881c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1917
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (882a)
Nafi 'melaporkan bahawa ketika' Abdullah (Umar ') menunaikan solat Jumaat dan kembali dia melihat dua rakaat di rumahnya, dan kemudian berkata:
Rasulullah saw pernah melakukan ini.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 89
Rujukan Hadis 882a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1918
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (882b)
'Abdullah b. 'Umar, ketika menggambarkan doa Nafl Rasulullah (ﷺ), berkata:
Dia tidak menunaikan solat (Nafl) setelah Jumat sehingga dia kembali dan melihat dua rakaat di rumahnya. Yahya berkata: Saya rasa saya mengucapkan kata-kata ini (sebelum Imam Malik) yang dia tentu memperhatikannya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 90
Rujukan Hadis 882b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1919
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (882c)
Salim meriwayatkan atas kewibawaan ayahnya bahawa Rasulullah (ﷺ) mengawasi dua rakaat setelah Jumu'a.
Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 91
Rujukan Hadis 882c
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1920
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (883a)
`Umar b. Ata 'b. Abu Khuwar mengatakan bahawa Nafi` b. Jubair menghantarnya kepada al-Sa'ib, putra saudara perempuan Namir untuk bertanya kepadanya tentang apa yang telah dilihatnya dalam doa Mu`awiya. Dia berkata:
Ya, saya memperhatikan solat Jumu`a bersamanya di Maqsura dan ketika Imam mengucapkan salam, saya berdiri di tempat saya dan memerhatikan (Sunan rak`ah). Semasa dia memasuki (apartmen) dia menghantar saya dan berkata: Jangan ulangi apa yang telah anda lakukan. Apabila anda telah menunaikan solat Jumu`a, janganlah mengqadha (solat Sunan) sampai anda, telah berbicara atau keluar, kerana Rasulullah (ﷺ) telah memerintahkan kami untuk melakukan ini dan tidak menggabungkan dua (jenis) doa tanpa bercakap atau keluar.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 92
Rujukan Hadis 883a
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1921
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Hadis: (883b)
Hadis yang sama diceritakan mengenai kewibawaan 'Umar b. Ata 'tetapi dengan pengubahsuaian ini:
Ketika dia (Imam) mengucapkan salam, saya berdiri di tempat saya. Tidak ada sebutan mengenai Imam di dalamnya.Rujukan dalam buku: Buku7, Hadis 93
Rujukan Hadis 883b
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1922
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.