Kitab Kesengsaraan dan Tanda-Tanda pada Hari Terakhir ( كتاب الفتن وأشراط الساعة)

Hadis: (2927c)

Abu Sa`id al-Khudri melaporkan:

Kami kembali setelah menunaikan ibadah haji atau `Umra dan lbn Sa'id bersama kami. Dan kami berkhemah di suatu tempat dan orang-orang bersurai dan saya dan dia ditinggalkan. Saya merasa sangat takut dengannya kerana dikatakan tentang dia adalah Dajjal. Dia membawa barangnya dan meletakkannya di dalam beg saya dan saya berkata: Panas sangat. Tidakkah anda meletakkannya di bawah pokok itu? Dan dia melakukan itu. Kemudian muncul di hadapan kami kawanan domba. Dia pergi dan membawa secawan susu dan berkata: Abu Sa`id, minum itu. Saya mengatakan bahawa ia sangat panas dan susu juga panas (sedangkan kenyataannya) bahawa saya tidak suka minum dari tangannya atau mengambilnya dari tangannya dan dia berkata: Abu Sa`id, saya fikir saya harus mengambil tali dan gantungkannya di atas pokok dan kemudian bunuh diri kerana perbincangan orang-orang, dan dia berkata lagi. Abu Sa`id dia yang tidak mengetahui sabda Rasulullah (ﷺ) (dia akan dimaafkan), tetapi wahai orang-orang Ansar, adakah hadis Rasulullah (ﷺ) ini disembunyikan daripada kamu sedangkan kamu mempunyai pengetahuan yang terbaik hadis Rasulullah (ﷺ) di kalangan orang? Bukankah Rasulullah (ﷺ) tidak mengatakan bahawa dia (Dajjal) akan menjadi orang yang tidak beriman sedangkan saya seorang yang beriman? Tidakkah Rasulullah (ﷺ) tidak mengatakan bahawa dia akan mandul dan tidak ada anak yang akan dilahirkan baginya, sedangkan aku telah meninggalkan anak-anakku di Madinah? Apakah Rasulullah saw tidak mengatakan: Dia tidak akan masuk ke Madinah dan Mekah sedangkan saya telah datang dari Madinah dan sekarang saya berniat untuk pergi ke Mekah? Abu Sa`id berkata: Saya hendak menerima alasan yang dikemukakan olehnya. Kemudian dia berkata: Saya tahu tempat di mana dia akan dilahirkan dan di mana dia sekarang. Oleh itu saya berkata kepadanya: Semoga sepanjang hari anda dihabiskan.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا سَالِمُ بْنُ نُوحٍ، أَخْبَرَنِي الْجُرَيْرِيُّ، عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ خَرَجْنَا حُجَّاجًا أَوْ عُمَّارًا وَمَعَنَا ابْنُ صَائِدٍ - قَالَ - فَنَزَلْنَا مَنْزِلاً فَتَفَرَّقَ النَّاسُ وَبَقِيتُ أَنَا وَهُوَ فَاسْتَوْحَشْتُ مِنْهُ وَحْشَةً شَدِيدَةً مِمَّا يُقَالُ عَلَيْهِ - قَالَ - وَجَاءَ بِمَتَاعِهِ فَوَضَعَهُ مَعَ مَتَاعِي ‏.‏ فَقُلْتُ إِنَّ الْحَرَّ شَدِيدٌ فَلَوْ وَضَعْتَهُ تَحْتَ تِلْكَ الشَّجَرَةِ - قَالَ - فَفَعَلَ - قَالَ - فَرُفِعَتْ لَنَا غَنَمٌ فَانْطَلَقَ فَجَاءَ بِعُسٍّ فَقَالَ اشْرَبْ أَبَا سَعِيدٍ ‏.‏ فَقُلْتُ إِنَّ الْحَرَّ شَدِيدٌ وَاللَّبَنُ حَارٌّ ‏.‏ مَا بِي إِلاَّ أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ أَشْرَبَ عَنْ يَدِهِ - أَوْ قَالَ آخُذَ عَنْ يَدِهِ - فَقَالَ أَبَا سَعِيدٍ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آخُذَ حَبْلاً فَأُعَلِّقَهُ بِشَجَرَةٍ ثُمَّ أَخْتَنِقَ مِمَّا يَقُولُ لِيَ النَّاسُ يَا أَبَا سَعِيدٍ مَنْ خَفِيَ عَلَيْهِ حَدِيثُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَا خَفِيَ عَلَيْكُمْ مَعْشَرَ الأَنْصَارِ أَلَسْتَ مِنْ أَعْلَمِ النَّاسِ بِحَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَلَيْسَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ هُوَ كَافِرٌ ‏"‏ ‏.‏ وَأَنَا مُسْلِمٌ أَوَلَيْسَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ هُوَ عَقِيمٌ لاَ يُولَدُ لَهُ ‏"‏ ‏.‏ وَقَدْ تَرَكْتُ وَلَدِي بِالْمَدِينَةِ أَوَ لَيْسَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ لاَ يَدْخُلُ الْمَدِينَةَ وَلاَ مَكَّةَ ‏"‏ ‏.‏ وَقَدْ أَقْبَلْتُ مِنَ الْمَدِينَةِ وَأَنَا أُرِيدُ مَكَّةَ قَالَ أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ حَتَّى كِدْتُ أَنْ أَعْذِرَهُ ‏.‏ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَاللَّهِ إِنِّي لأَعْرِفُهُ وَأَعْرِفُ مَوْلِدَهُ وَأَيْنَ هُوَ الآنَ ‏.‏ قَالَ قُلْتُ لَهُ تَبًّا لَكَ سَائِرَ الْيَوْمِ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku54, Hadis 116

Rujukan Hadis 2927c

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 41, Hadis 6996