Kitab Masjid dan Tempat Solat ( كتاب الْمَسَاجِدِ وَمَوَاضِعِ الصَّلاَةِ)

Hadis: (642)

Ibn Juraij melaporkan:

Saya berkata kepada Ata ': Pada waktu mana yang anda anggap sesuai untuk saya mengucapkan doa' Isya ', -sebagai Imam atau bersendirian, -apakah waktu yang disebut oleh Atama orang? Dia berkata: Saya mendengar Ibnu Abbas berkata: Rasulullah (ﷺ) pada suatu malam menangguhkan solat' Isya 'sehingga orang-orang tidur. Mereka bangun dan kembali tidur dan kembali bangun. Kemudian 'Umar b. Khattab berdiri dan berkata (dengan lantang) "Doa." Ata 'selanjutnya melaporkan bahawa Ibn' Abbas berkata: Rasul Allah (ﷺ) keluar, dan seolah-olah aku masih melihatnya dengan air yang mengalir dari kepalanya, dan dengan tangannya diletakkan di satu sisi kepala, dan dia berkata : Sekiranya tidak sukar bagi umatku, aku akan memerintahkan mereka untuk memakbulkan doa seperti ini (iaitu pada waktu larut malam). Saya bertanya dari 'Ata' bagaimana Rasulullah (ﷺ) meletakkan tangannya di atas kepalanya seperti yang diberitahu oleh Ibnu Abbas. Oleh itu, Ata 'melebarkan jarinya sedikit dan kemudian meletakkan hujung jarinya di sisi kepalanya. Dia kemudian menggerakkan mereka seperti ini ke atas kepalanya sehingga ibu jari menyentuh bahagian telinga yang berada di dekat wajah dan kemudian (pergi) ke penutup telinga dan bahagian yang didengar. Ini (pengikat) tidak memegang atau menangkap apa-apa tetapi begitulah (ia menggerakkan minyak). Saya berkata kepada Ata ': Apakah itu disebutkan kepada anda (oleh Ibnu Abbas) berapa lama Rasul (ﷺ) menangguhkannya (solat) selama lapan? Dia berkata: Saya tidak tahu (saya tidak dapat memberi anda masa yang tepat). Ali 'berkata: Saya suka bahawa saya harus mengucapkan doa, sama ada sebagai Imam atau bersendirian pada waktu yang tertangguh sebagaimana yang dikatakan oleh Rasulullah (ﷺ) pada malam itu, tetapi jika sukar bagi anda atas kemampuan individu anda atau orang-orang dalam jemaah dan kamu adalah Imam mereka, maka ucapkanlah doa ('Isha') pada waktu tengah hari tidak terlalu awal atau terlambat.
وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ، قَالَ قُلْتُ لِعَطَاءٍ أَىُّ حِينٍ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَنْ أُصَلِّيَ الْعِشَاءَ الَّتِي يَقُولُهَا النَّاسُ الْعَتَمَةَ إِمَامًا وَخِلْوًا قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ أَعْتَمَ نَبِيُّ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ذَاتَ لَيْلَةٍ الْعِشَاءَ - قَالَ - حَتَّى رَقَدَ نَاسٌ وَاسْتَيْقَظُوا وَرَقَدُوا وَاسْتَيْقَظُوا فَقَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ الصَّلاَةَ ‏.‏ فَقَالَ عَطَاءٌ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَخَرَجَ نَبِيُّ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ الآنَ يَقْطُرُ رَأْسُهُ مَاءً وَاضِعًا يَدَهُ عَلَى شِقِّ رَأْسِهِ قَالَ ‏ "‏ لَوْلاَ أَنْ يَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لأَمَرْتُهُمْ أَنْ يُصَلُّوهَا كَذَلِكَ ‏" ‏ ‏.‏ قَالَ فَاسْتَثْبَتُّ عَطَاءً كَيْفَ وَضَعَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَدَهُ عَلَى رَأْسِهِ كَمَا أَنْبَأَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ فَبَدَّدَ لِي عَطَاءٌ بَيْنَ أَصَابِعِهِ شَيْئًا مِنْ تَبْدِيدٍ ثُمَّ وَضَعَ أَطْرَافَ أَصَابِعِهِ عَلَى قَرْنِ الرَّأْسِ ثُمَّ صَبَّهَا يُمِرُّهَا كَذَلِكَ عَلَى الرَّأْسِ حَتَّى مَسَّتْ إِبْهَامُهُ طَرَفَ الأُذُنِ مِمَّا يَلِي الْوَجْهَ ثُمَّ عَلَى الصُّدْغِ وَنَاحِيَةِ اللِّحْيَةِ لاَ يُقَصِّرُ وَلاَ يَبْطِشُ بِشَىْءٍ إِلاَّ كَذَلِكَ ‏.‏ قُلْتُ لِعَطَاءٍ كَمْ ذُكِرَ لَكَ أَخَّرَهَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم لَيْلَتَئِذٍ قَالَ لاَ أَدْرِي ‏.‏ قَالَ عَطَاءٌ أَحَبُّ إِلَىَّ أَنْ أُصَلِّيَهَا إِمَامًا وَخِلْوًا مُؤَخَّرَةً كَمَا صَلاَّهَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم لَيْلَتَئِذٍ فَإِنْ شَقَّ عَلَيْكَ ذَلِكَ خِلْوًا أَوْ عَلَى النَّاسِ فِي الْجَمَاعَةِ وَأَنْتَ إِمَامُهُمْ فَصَلِّهَا وَسَطًا لاَ مُعَجَّلَةً وَلاَ مُؤَخَّرَةً ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku5, Hadis 288

Rujukan Hadis 642

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1340