Kitab Masjid dan Tempat Solat ( كتاب الْمَسَاجِدِ وَمَوَاضِعِ الصَّلاَةِ)

Hadis: (614a)

Abu Musa menceritakan mengenai kewibawaan ayahnya bahawa seseorang datang kepada Rasulullah untuk bertanya tentang waktu solat. Dia (nabi) tidak memberi jawapan kepadanya (kerana dia ingin menjelaskan kepadanya waktu dengan mengamalkan doa-doa ini). Dia kemudian mengatakan pemain pagi ketika waktu fajar, tetapi orang-orang hampir tidak dapat mengenali satu sama lain. Dia kemudian memerintahkan dan Iqama untuk sholat tengah hari diucapkan ketika tan telah melewati meridian dan seseorang akan mengatakan bahawa itu sudah tengah hari tetapi dia (Nabi saw) tahu adonan daripada mereka. Dia sekali lagi memerintahkan dan Iqama untuk sholat petang diucapkan ketika matahari terik. Dia kemudian memerintahkan dan Iqama untuk solat malam diucapkan ketika matahari telah terbenam. Dia kemudian memerintahkan dan Iqama untuk solat malam diucapkan ketika senja telah hilang. Dia kemudian menunda solat subuh pada keesokan harinya (begitu banyak) sehingga setelah kembali dari itu, seseorang akan mengatakan bahawa matahari telah terbit atau hendak terbit. Dia kemudian menangguhkan solat tengah hari hingga hampir menjelang waktu solat petang (seperti yang dilakukan semalam). Dia kemudian menunda solat petang sehingga satu setelah kembali dari itu akan mengatakan bahawa matahari telah menjadi merah. Dia kemudian menunda solat malam sehingga senja hampir hilang. Dia kemudian menunda solat malam hingga sepertiga malam. Dia kemudian memanggil penanya pada waktu pagi dan berkata:

Waktu untuk solat adalah antara kedua-duanya.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نُمَيْرٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا بَدْرُ بْنُ عُثْمَانَ، حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ أَتَاهُ سَائِلٌ يَسْأَلُهُ عَنْ مَوَاقِيتِ الصَّلاَةِ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ شَيْئًا - قَالَ - فَأَقَامَ الْفَجْرَ حِينَ انْشَقَّ الْفَجْرُ وَالنَّاسُ لاَ يَكَادُ يَعْرِفُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالظُّهْرِ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدِ انْتَصَفَ النَّهَارُ وَهُوَ كَانَ أَعْلَمَ مِنْهُمْ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالْعَصْرِ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالْمَغْرِبِ حِينَ وَقَعَتِ الشَّمْسُ ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْعِشَاءَ حِينَ غَابَ الشَّفَقُ ثُمَّ أَخَّرَ الْفَجْرَ مِنَ الْغَدِ حَتَّى انْصَرَفَ مِنْهَا وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدْ طَلَعَتِ الشَّمْسُ أَوْ كَادَتْ ثُمَّ أَخَّرَ الظُّهْرَ حَتَّى كَانَ قَرِيبًا مِنْ وَقْتِ الْعَصْرِ بِالأَمْسِ ثُمَّ أَخَّرَ الْعَصْرَ حَتَّى انْصَرَفَ مِنْهَا وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدِ احْمَرَّتِ الشَّمْسُ ثُمَّ أَخَّرَ الْمَغْرِبَ حَتَّى كَانَ عِنْدَ سُقُوطِ الشَّفَقِ ثُمَّ أَخَّرَ الْعِشَاءَ حَتَّى كَانَ ثُلُثُ اللَّيْلِ الأَوَّلُ ثُمَّ أَصْبَحَ فَدَعَا السَّائِلَ فَقَالَ ‏ "‏ الْوَقْتُ بَيْنَ هَذَيْنِ ‏" ‏ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku5, Hadis 227

Rujukan Hadis 614a

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1280