Kitab Masjid dan Tempat Solat ( كتاب الْمَسَاجِدِ وَمَوَاضِعِ الصَّلاَةِ)

Hadis: (613b)

Buraida menceritakan atas kewibawaan ayahnya bahawa seorang lelaki datang kepada Nabi (ﷺ) dan bertanya tentang waktu solat. Dia berkata:

Anda memperhatikan doa kami. Dia memerintahkan Bilal, dan dia mengucapkan azan dalam kegelapan malam sebelum fajar dan dia mengatakan doa pagi hingga subuh telah muncul. Dia kemudian memerintahkannya (Bilal) untuk meminta sholat tengah hari ketika matahari telah turun dari puncak. Dia kemudian memerintahkannya (Bilal) untuk meminta sholat petang ketika matahari sudah tinggi. Dia kemudian memerintahkannya untuk solat malam ketika matahari sudah terbenam. Dia kemudian memerintahkannya untuk solat malam ketika senja telah hilang. Kemudian pada keesokan harinya dia memerintahkannya (untuk meminta doa) ketika ada cahaya di pagi hari. Dia kemudian memerintahkannya (untuk memanggil) untuk solat siang ketika panas terik tidak lagi. Dia kemudian memerintahkannya untuk sholat petang ketika matahari cerah dan cerah dan kuning tidak menyatu dengannya. Dia kemudian memerintahkannya untuk menunaikan solat matahari terbenam. Dia kemudian memerintahkannya untuk solat malam ketika bagian ketiga malam buruk berlalu atau sedikit kurang dari itu. Harami (perawi hadis ini) ragu tentang bahagian hadis yang disebutkan yang berkenaan dengan bahagian malam. Ketika sudah subuh, dia (nabi) berkata: Di mana penanya (yang bertanya tentang waktu solat dan menambahkan): Di antara (kedua-dua ekstrem ini) adalah waktu untuk berdoa.
وَحَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَرْعَرَةَ السَّامِيُّ، حَدَّثَنَا حَرَمِيُّ بْنُ عُمَارَةَ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مَرْثَدٍ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَجُلاً، أَتَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَسَأَلَهُ عَنْ مَوَاقِيتِ الصَّلاَةِ فَقَالَ ‏"‏ اشْهَدْ مَعَنَا الصَّلاَةَ ‏"‏ ‏.‏ فَأَمَرَ بِلاَلاً فَأَذَّنَ بِغَلَسٍ فَصَلَّى الصُّبْحَ حِينَ طَلَعَ الْفَجْرُ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالظُّهْرِ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ عَنْ بَطْنِ السَّمَاءِ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالْعَصْرِ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالْمَغْرِبِ حِينَ وَجَبَتِ الشَّمْسُ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالْعِشَاءِ حِينَ وَقَعَ الشَّفَقُ ثُمَّ أَمَرَهُ الْغَدَ فَنَوَّرَ بِالصُّبْحِ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالظُّهْرِ فَأَبْرَدَ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالْعَصْرِ وَالشَّمْسُ بَيْضَاءُ نَقِيَّةٌ لَمْ تُخَالِطْهَا صُفْرَةٌ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالْمَغْرِبِ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ الشَّفَقُ ثُمَّ أَمَرَهُ بِالْعِشَاءِ عِنْدَ ذَهَابِ ثُلُثِ اللَّيْلِ أَوْ بَعْضِهِ - شَكَّ حَرَمِيٌّ - فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ ‏"‏ أَيْنَ السَّائِلُ مَا بَيْنَ مَا رَأَيْتَ وَقْتٌ ‏"‏ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku5, Hadis 226

Rujukan Hadis 613b

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 4, Hadis 1279