Kitab Haji ( كتاب الحج)
Hadis: (1333f)
'Ata' melaporkan:
Rumah ini dibakar pada zaman Yazid b. Muawiya ketika orang Syria telah berperang (di Mekah). Dan itu terjadi dengannya (Ka'bah) apa (yang disimpan). Ibnu Zubair ra merasainya (dalam keadaan yang sama) sehingga orang-orang datang pada musim (Haji). (Idea di belakangnya adalah) bahawa dia ingin menasihati mereka atau menghasut mereka (untuk berperang) melawan rakyat Syria. Ketika orang-orang telah tiba dia berkata kepada mereka: Wahai orang-orang, nasihatkanlah aku tentang Ka'ba. Sekiranya saya merobohkannya dan kemudian membinanya dari asasnya, atau haruskah saya membaiki apa sahaja yang telah rosak? Ibnu Abbas berkata: Idea telah muncul bagi saya yang menurut saya bahawa anda hanya perlu memperbaiki (bahagian yang telah) rosak, dan meninggalkan Rumah (dalam keadaan di mana) orang memeluk Islam (dan meninggalkan mereka yang sangat) batu dalam keadaan yang sama) ketika orang memeluk Islam, dan di mana Rasulullah (ﷺ) telah mengangkatnya. Oleh itu Ibnu Zubair berkata: Rumah dari salah seorang dari kamu dibakar, dia tidak akan merasa puas sampai dia membangunnya kembali, lalu bagaimana dengan Rumah Tuhanmu (yang jauh lebih Penting daripada rumahmu)? Saya akan meminta nasihat yang baik dari Tuhanku sebanyak tiga kali dan kemudian saya akan memikirkan (fikiran saya) mengenai hal ini. Setelah mendapatkan nasihat yang baik sebanyak tiga kali, dia memutuskan untuk menghancurkannya. Orang-orang merasa bencana mungkin jatuh dari surga pada orang-orang yang pertama kali memanjat (di atas bangunan untuk tujuan merobohkannya), sampai satu (berani, dan naik ke atap), dan melemparkan salah satu batu . Ketika orang-orang tidak melihat malapetaka menimpanya, mereka mengikutinya, menghancurkannya hingga dihancurkan ke tanah. Kemudian Ibn Zubair mendirikan tiang-tiang dan menggantungkan gerobak di atasnya (untuk memberi kemudahan kepada orang-orang untuk memperhatikan masa pembinaannya). Dan temboknya dinaikkan; dan Ibn Zubair berkata: Saya mendengar 'Aisyah (ra) bersabda bahawa Rasulullah (ﷺ) telah memerhatikan: Sekiranya orang-orang telah mengalami ketidakpercayaan Rot baru-baru ini, saya dapati saya mempunyai cukup alat untuk menyusunnya semula jika tidak, saya pasti akan melebihi lima hasta dari Hijr. Dan saya juga akan membina pintu untuk orang masuk, dan pintu untuk keluar mereka. Saya hari ini mempunyai (cara untuk berbelanja) dan saya tidak menghiburkan rasa takut dari pihak orang (bahawa mereka akan memprotes perubahan ini). Oleh itu, dia menambahkan lima hasta dari sisi Hatim ke sana yang muncul pondasi (yang lama) (di mana Hadrat Ibrahim telah membangun Ka'bah). dan orang-orang melihat bahawa dan di atas asas inilah tembok itu dinaikkan. Panjang Ka'bah adalah lapan belas hasta. apabila penambahan dibuat (yang lebarnya), maka secara semula jadi panjangnya kelihatan kecil) (dibandingkan dengan luasnya). Kemudian penambahan sepuluh hasta (dari luas) dibuat dengan panjangnya (juga). Dua pintu juga dibangun, salah satunya (dimaksudkan) untuk pintu masuk dan yang lain untuk pintu keluar. Ketika Ibn Zubair (ra) dibunuh, Hajjaj menulis surat kepada 'Abd al-Malik (b. Marwan) yang memberitahunya, dan memberitahunya bahawa Ibn Zubair (ra) telah membangun (Ka' ba) pada asas-asas yang (yang diletakkan oleh Ibrahim) dan yang dapat dilihat oleh orang-orang yang dipercayai di kalangan orang Mekah. 'Abd al-Malik menulis kepadanya: Kami tidak prihatin dengan penghinaan terhadap Ibn Zubair dalam apa pun. Tetap utuh penambahan yang dibuat olehnya di sisi panjang, dan apa sahaja yang telah ditambahkannya dari sisi Hijr kembali ke landasan (sebelumnya), dan dinding pintu yang telah dibuka. Oleh itu, Hajjaj atas perintah Abd al-Malik) merobohkannya (bahagian itu) dan membangunnya semula di atas landasannya (sebelumnya).
حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ، حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي زَائِدَةَ، أَخْبَرَنِي ابْنُ أَبِي سُلَيْمَانَ، عَنْ عَطَاءٍ، قَالَ لَمَّا احْتَرَقَ الْبَيْتُ زَمَنَ يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ حِينَ غَزَاهَا أَهْلُ الشَّامِ فَكَانَ مِنْ أَمْرِهِ مَا كَانَ تَرَكَهُ ابْنُ الزُّبَيْرِ حَتَّى قَدِمَ النَّاسُ الْمَوْسِمَ يُرِيدُ أَنْ يُجَرِّئَهُمْ - أَوْ يُحَرِّبَهُمْ - عَلَى أَهْلِ الشَّامِ فَلَمَّا صَدَرَ النَّاسُ قَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَشِيرُوا عَلَىَّ فِي الْكَعْبَةِ أَنْقُضُهَا ثُمَّ أَبْنِي بِنَاءَهَا أَوْ أُصْلِحُ مَا وَهَى مِنْهَا قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَإِنِّي قَدْ فُرِقَ لِي رَأْىٌ فِيهَا أَرَى أَنْ تُصْلِحَ مَا وَهَى مِنْهَا وَتَدَعَ بَيْتًا أَسْلَمَ النَّاسُ عَلَيْهِ وَأَحْجَارًا أَسْلَمَ النَّاسُ عَلَيْهَا وَبُعِثَ عَلَيْهَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم . فَقَالَ ابْنُ الزُّبَيْرِ لَوْ كَانَ أَحَدُكُمُ احْتَرَقَ بَيْتُهُ مَا رَضِيَ حَتَّى يُجِدَّهُ فَكَيْفَ بَيْتُ رَبِّكُمْ إِنِّي مُسْتَخِيرٌ رَبِّي ثَلاَثًا ثُمَّ عَازِمٌ عَلَى أَمْرِي فَلَمَّا مَضَى الثَّلاَثُ أَجْمَعَ رَأْيَهُ عَلَى أَنْ يَنْقُضَهَا فَتَحَامَاهُ النَّاسُ أَنْ يَنْزِلَ بِأَوَّلِ النَّاسِ يَصْعَدُ فِيهِ أَمْرٌ مِنَ السَّمَاءِ حَتَّى صَعِدَهُ رَجُلٌ فَأَلْقَى مِنْهُ حِجَارَةً فَلَمَّا لَمْ يَرَهُ النَّاسُ أَصَابَهُ شَىْءٌ تَتَابَعُوا فَنَقَضُوهُ حَتَّى بَلَغُوا بِهِ الأَرْضَ فَجَعَلَ ابْنُ الزُّبَيْرِ أَعْمِدَةً فَسَتَّرَ عَلَيْهَا السُّتُورَ حَتَّى ارْتَفَعَ بِنَاؤُهُ . وَقَالَ ابْنُ الزُّبَيْرِ إِنِّي سَمِعْتُ عَائِشَةَ تَقُولُ إِنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ " لَوْلاَ أَنَّ النَّاسَ حَدِيثٌ عَهْدُهُمْ بِكُفْرٍ وَلَيْسَ عِنْدِي مِنَ النَّفَقَةِ مَا يُقَوِّي عَلَى بِنَائِهِ لَكُنْتُ أَدْخَلْتُ فِيهِ مِنَ الْحِجْرِ خَمْسَ أَذْرُعٍ وَلَجَعَلْتُ لَهَا بَابًا يَدْخُلُ النَّاسُ مِنْهُ وَبَابًا يَخْرُجُونَ مِنْهُ " . قَالَ فَأَنَا الْيَوْمَ أَجِدُ مَا أُنْفِقُ وَلَسْتُ أَخَافُ النَّاسَ - قَالَ - فَزَادَ فِيهِ خَمْسَ أَذْرُعٍ مِنَ الْحِجْرِ حَتَّى أَبْدَى أُسًّا نَظَرَ النَّاسُ إِلَيْهِ فَبَنَى عَلَيْهِ الْبِنَاءَ وَكَانَ طُولُ الْكَعْبَةِ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ ذِرَاعًا فَلَمَّا زَادَ فِيهِ اسْتَقْصَرَهُ فَزَادَ فِي طُولِهِ عَشَرَ أَذْرُعٍ وَجَعَلَ لَهُ بَابَيْنِ أَحَدُهُمَا يُدْخَلُ مِنْهُ وَالآخَرُ يُخْرَجُ مِنْهُ . فَلَمَّا قُتِلَ ابْنُ الزُّبَيْرِ كَتَبَ الْحَجَّاجُ إِلَى عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ مَرْوَانَ يُخْبِرُهُ بِذَلِكَ وَيُخْبِرُهُ أَنَّ ابْنَ الزُّبَيْرِ قَدْ وَضَعَ الْبِنَاءَ عَلَى أُسٍّ نَظَرَ إِلَيْهِ الْعُدُولُ مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ . فَكَتَبَ إِلَيْهِ عَبْدُ الْمَلِكِ إِنَّا لَسْنَا مِنْ تَلْطِيخِ ابْنِ الزُّبَيْرِ فِي شَىْءٍ أَمَّا مَا زَادَ فِي طُولِهِ فَأَقِرَّهُ وَأَمَّا مَا زَادَ فِيهِ مِنَ الْحِجْرِ فَرُدَّهُ إِلَى بِنَائِهِ وَسُدَّ الْبَابَ الَّذِي فَتَحَهُ . فَنَقَضَهُ وَأَعَادَهُ إِلَى بِنَائِهِ .
Rujukan dalam buku: Buku15, Hadis 449
Rujukan Hadis 1333f
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 7, Hadis 3083