Kitab Haji ( كتاب الحج)

Hadis: (1277c)

'Urwa b. Zabair melaporkan:

Saya berkata kepada 'Aisyah, isteri Rasulullah (ﷺ): Saya tidak melihat (kesalahan) pada orang yang tidak melakukan perkara antara al-Safa 'dan al-Marwa, dan saya tidak kisah jika saya jangan berkeliling di antara mereka, di mana dia berkata: Wahai anak saudaraku, apa yang kamu katakan itu salah. Rasulullah (ﷺ) memerhatikan Sa'i dan begitu juga orang-orang Muslim. Dan merupakan praktik umum (dengan orang-orang Arab kafir) bahawa mereka yang mengucapkan Talbiya untuk al-Manat yang celaka, yang terletak di Mushalla, tidak memperhatikan Sa'i antara al-Safa 'dan al-Marwa. Dengan kedatangan Islam, kami bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai amalan ini, dan (pada kesempatan ini) bahawa Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, mengungkapkan ayat ini: "Sesungguhnya al-Safa' dan al-Marwa adalah antara tanda-tanda Allah"; jadi dia yang menunaikan haji atau 'umra, tidak ada dosa baginya jika dia mengelilingi mereka. Dan jika seperti yang kamu nyatakan, (maka kata-katanya itu): "Tidak ada salahnya baginya, bahawa dia tidak boleh mengelilingi mereka . " Zuhri berkata: Saya menyebutkan hal itu kepada Abu Bakar b. 'Abd al- Rahman b. al-Harith b. Hisyam; dia terkesan dengan itu dan berkata: Inilah yang disebut pengetahuan. Dan saya telah mendengar banyak sarjana yang mengatakan: Sebilangan besar orang Arab yang tidak melakukan tawaf antara al-Safa 'dan al-Marwa: Kami melakukan tawaf di antara dua bukit ini adalah tindakan jahiliah; sedangkan yang lain di kalangan Ansar berkata: Kami telah diperintahkan untuk mengelilingi Baitullah, dan tidak diperintahkan untuk berlari antara al-Safa 'dan al-Marwa. Maka Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Mulia, mengungkapkan ayatnya: "Sesungguhnya al-Safa 'dan al-Marwa adalah antara tanda-tanda Allah." Abu Bakar b. 'Abd al-Rahman berkata: Saya berpendapat bahawa (ayat) ini telah dinyatakan untuk orang-orang seperti itu.
حَدَّثَنَا عَمْرٌو النَّاقِدُ، وَابْنُ أَبِي عُمَرَ، جَمِيعًا عَنِ ابْنِ عُيَيْنَةَ، - قَالَ ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، - قَالَ سَمِعْتُ الزُّهْرِيَّ، يُحَدِّثُ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ، قَالَ قُلْتُ لِعَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم مَا أَرَى عَلَى أَحَدٍ لَمْ يَطُفْ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ شَيْئًا وَمَا أُبَالِي أَنْ لاَ أَطُوفَ بَيْنَهُمَا ‏.‏ قَالَتْ بِئْسَ مَا قُلْتَ يَا ابْنَ أُخْتِي طَافَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَطَافَ الْمُسْلِمُونَ فَكَانَتْ سُنَّةً وَإِنَّمَا كَانَ مَنْ أَهَلَّ لِمَنَاةَ الطَّاغِيَةِ الَّتِي بِالْمُشَلَّلِ لاَ يَطُوفُونَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ فَلَمَّا كَانَ الإِسْلاَمُ سَأَلْنَا النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم عَنْ ذَلِكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا‏}‏ وَلَوْ كَانَتْ كَمَا تَقُولُ لَكَانَتْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ لاَ يَطَّوَّفَ بِهِمَا ‏.‏ قَالَ الزُّهْرِيُّ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لأَبِي بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ فَأَعْجَبَهُ ذَلِكَ ‏.‏ وَقَالَ إِنَّ هَذَا الْعِلْمُ ‏.‏ وَلَقَدْ سَمِعْتُ رِجَالاً مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ يَقُولُونَ إِنَّمَا كَانَ مَنْ لاَ يَطُوفُ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ مِنَ الْعَرَبِ يَقُولُونَ إِنَّ طَوَافَنَا بَيْنَ هَذَيْنِ الْحَجَرَيْنِ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ ‏.‏ وَقَالَ آخَرُونَ مِنَ الأَنْصَارِ إِنَّمَا أُمِرْنَا بِالطَّوَافِ بِالْبَيْتِ وَلَمْ نُؤْمَرْ بِهِ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ‏}‏ ‏.‏ قَالَ أَبُو بَكْرِ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ فَأُرَاهَا قَدْ نَزَلَتْ فِي هَؤُلاَءِ وَهَؤُلاَءِ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku15, Hadis 287

Rujukan Hadis 1277c

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 7, Hadis 2925