Kitab Haji ( كتاب الحج)
Hadis: (1235)
Muhammad b. Abd al-Rahman melaporkan:
Seseorang dari Iraq mengatakan kepadanya untuk bertanya dari 'Urwa b. Zubair baginya sama ada seseorang yang menunaikan Ihram untuk menunaikan haji dibenarkan untuk menangguhkannya atau tidak ketika dia mengelilingi Baitullah. Dan jika dia berkata: "Tidak, itu tidak dapat ditangguhkan," maka katakan kepadanya bahawa ada orang yang membuat pernyataan seperti itu. Dia (Muhammad b. 'Abd al-Rahman) kemudian berkata: Saya bertanya kepadanya (Urwa b. Zubair), di mana dia berkata: Orang yang telah memasuki keadaan Ihram untuk menunaikan haji tidak dapat keluar dari situ kecuali dia telah , selesai menunaikan haji saya (lebih jauh) berkata (kepadanya): (Bagaimana) jika seseorang membuat penegasan itu? Setelah itu dia berkata: Memang sangat disayangkan dia membuat pernyataan seperti itu. Orang itu ('Iraqi) kemudian bertemu saya dan dia bertanya kepada saya dan saya menceritakan kepadanya (jawapan' Urwa), di mana dia (orang Iraq) berkata: Katakan kepadanya ('Urwa) bahawa seseorang telah memberitahunya bahawa Rasulullah ( ﷺ) telah melakukan itu; dan mengapa Asma 'dan Zubair melakukan seperti ini? Dia (Muhammad b. 'Abd al-Rahman) berkata: Saya pergi kepadanya dan memberitahukannya kepadanya, di mana dia (' Urwa) berkata: Siapakah dia (orang Iraq)? Saya berkata: Saya tidak tahu, di mana dia berkata: Apa masalahnya bahawa dia tidak datang kepada saya sendiri dan bertanya kepada saya? Saya rasa dia seorang 'Iraqi. Saya berkata: Saya tidak tahu, di mana dia berkata: Dia telah berbohong. Rasulullah (ﷺ) menunaikan haji, dan‘ Aisyah (saw) memberitahuku bahawa perkara pertama yang dia mulakan (ritual) ketika dia tiba di Mekah adalah dia melakukan wuduk dan kemudian mengelilingi Ka 'ba. Kemudian Abu Bakar menunaikan haji dan perkara pertama yang dimulakannya (ibadah haji) sebagai tawaf di Ka'bah dan tidak ada selainnya. Begitu juga 'Umar. Kemudian 'Uthman menunaikan haji dan saya melihat bahawa perkara pertama yang dengannya dia memulakan haji adalah tawaf di Ka'bah dan tidak ada selainnya. Kemudian Mu'awiya dan Abdullah b. 'Umar melakukan itu. Kemudian saya menunaikan haji bersama ayah saya Zubair b. al-'Awwam, dan perkara pertama yang dimulakannya (Haji) adalah tawaf Baitullah. Dia kemudian tidak melakukan apa-apa selain itu. Saya kemudian melihat emigran (Muhajirin) dan pembantu (Ansar) melakukan seperti ini dan tidak ada yang lain selainnya. Dan yang terakhir saya lihat melakukan ini adalah Ibnu Umar. Dan dia tidak membatalkannya (mengerjakan haji) setelah menunaikan Umrah. Dan Ibnu Umar bersama mereka. Mengapa mereka tidak bertanya kepadanya (untuk memberi keterangan)? Dan tidak ada di antara mereka yang meninggal yang memulakan (ibadat Haji) melainkan dengan mengelilingi Ka'bah pada (kedatangan pertama) mereka dan mereka tidak menangguhkan Ihram (tanpa menunaikan haji), dan saya melihat ibu dan ibu saudara saya memulai (Haji mereka) dengan tawaf Baitullah, dan mereka tidak menunda Ihram. Ibu saya memberitahu saya bahawa dia datang dan adiknya, dan Zubair dan seterusnya untuk 'Umra, dan ketika mereka telah mencium sudut (Batu Hitam, setelah Sa'i dan tawaf), mereka menangguhkan Ihram. Dan dia (orang Iraq) telah berbohong dalam perkara ini.
حَدَّثَنِي هَارُونُ بْنُ سَعِيدٍ الأَيْلِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي عَمْرٌو، - وَهُوَ ابْنُ الْحَارِثِ - عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ رَجُلاً، مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ قَالَ لَهُ سَلْ لِي عُرْوَةَ بْنَ الزُّبَيْرِ عَنْ رَجُلٍ يُهِلُّ بِالْحَجِّ فَإِذَا طَافَ بِالْبَيْتِ أَيَحِلُّ أَمْ لاَ فَإِنْ قَالَ لَكَ لاَ يَحِلُّ . فَقُلْ لَهُ إِنَّ رَجُلاً يَقُولُ ذَلِكَ - قَالَ - فَسَأَلْتُهُ فَقَالَ لاَ يَحِلُّ مَنْ أَهَلَّ بِالْحَجِّ إِلاَّ بِالْحَجِّ . قُلْتُ فَإِنَّ رَجُلاً كَانَ يَقُولُ ذَلِكَ . قَالَ بِئْسَ مَا قَالَ فَتَصَدَّانِي الرَّجُلُ فَسَأَلَنِي فَحَدَّثْتُهُ فَقَالَ فَقُلْ لَهُ فَإِنَّ رَجُلاً كَانَ يُخْبِرُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَدْ فَعَلَ ذَلِكَ وَمَا شَأْنُ أَسْمَاءَ وَالزُّبَيْرِ فَعَلاَ ذَلِكَ . قَالَ فَجِئْتُهُ فَذَكَرْتُ لَهُ ذَلِكَ فَقَالَ مَنْ هَذَا فَقُلْتُ لاَ أَدْرِي . قَالَ فَمَا بَالُهُ لاَ يَأْتِينِي بِنَفْسِهِ يَسْأَلُنِي أَظُنُّهُ عِرَاقِيًّا . قُلْتُ لاَ أَدْرِي . قَالَ فَإِنَّهُ قَدْ كَذَبَ قَدْ حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَأَخْبَرَتْنِي عَائِشَةُ - رضى الله عنها - أَنَّ أَوَّلَ شَىْءٍ بَدَأَ بِهِ حِينَ قَدِمَ مَكَّةَ أَنَّهُ تَوَضَّأَ ثُمَّ طَافَ بِالْبَيْتِ ثُمَّ حَجَّ أَبُو بَكْرٍ فَكَانَ أَوَّلَ شَىْءٍ بَدَأَ بِهِ الطَّوَافُ بِالْبَيْتِ ثُمَّ لَمْ يَكُنْ غَيْرُهُ ثُمَّ عُمَرُ مِثْلُ ذَلِكَ ثُمَّ حَجَّ عُثْمَانُ فَرَأَيْتُهُ أَوَّلُ شَىْءٍ بَدَأَ بِهِ الطَّوَافُ بِالْبَيْتِ ثُمَّ لَمْ يَكُنْ غَيْرُهُ ثُمَّ مُعَاوِيَةُ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ ثُمَّ حَجَجْتُ مَعَ أَبِي الزُّبَيْرِ بْنِ الْعَوَّامِ فَكَانَ أَوَّلَ شَىْءٍ بَدَأَ بِهِ الطَّوَافُ بِالْبَيْتِ ثُمَّ لَمْ يَكُنْ غَيْرُهُ ثُمَّ رَأَيْتُ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنْصَارَ يَفْعَلُونَ ذَلِكَ ثُمَّ لَمْ يَكُنْ غَيْرُهُ ثُمَّ آخِرُ مَنْ رَأَيْتُ فَعَلَ ذَلِكَ ابْنُ عُمَرَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُضْهَا بِعُمْرَةٍ وَهَذَا ابْنُ عُمَرَ عِنْدَهُمْ أَفَلاَ يَسْأَلُونَهُ وَلاَ أَحَدٌ مِمَّنْ مَضَى مَا كَانُوا يَبْدَءُونَ بِشَىْءٍ حِينَ يَضَعُونَ أَقْدَامَهُمْ أَوَّلَ مِنَ الطَّوَافِ بِالْبَيْتِ ثُمَّ لاَ يَحِلُّونَ وَقَدْ رَأَيْتُ أُمِّي وَخَالَتِي حِينَ تَقْدَمَانِ لاَ تَبْدَآنِ بِشَىْءٍ أَوَّلَ مِنَ الْبَيْتِ تَطُوفَانِ بِهِ ثُمَّ لاَ تَحِلاَّنِ وَقَدْ أَخْبَرَتْنِي أُمِّي أَنَّهَا أَقْبَلَتْ هِيَ وَأُخْتُهَا وَالزُّبَيْرُ وَفُلاَنٌ وَفُلاَنٌ بِعُمْرَةٍ قَطُّ فَلَمَّا مَسَحُوا الرُّكْنَ حَلُّوا وَقَدْ كَذَبَ فِيمَا ذَكَرَ مِنْ ذَلِكَ .
Rujukan dalam buku: Buku15, Hadis 209
Rujukan Hadis 1235
Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 7, Hadis 2850