Kitab Haji ( كتاب الحج)

Hadis: (1227)

Abdullah b. Umar (ra) mengatakan:

Rasulullah (ﷺ) memperhatikan Tamattu' di Hajjat-ul-Wada '. Dia pertama kali memakai Ihram untuk 'Umra dan kemudian untuk Haji. dan kemudian mempersembahkan korban haiwan. Oleh itu, dia mengantar binatang korban dari Dhu'l-Hulaifa. Rasulullah (ﷺ) memulakan Ihram Umra dan dengan itu mengucapkan Talbiya untuk' Umra. dan kemudian (memakai Ihram untuk Haji) dan mengucapkan Talbiya untuk Haji. Dan orang-orang melakukan Tamattu 'bersama-sama dengan Rasulullah (ﷺ). Mereka memakai Ihram untuk Umrah (pertama) dan kemudian untuk Haji. Sebagian dari mereka mempunyai binatang korban yang mereka bawa, sedangkan ada di antaranya yang tidak boleh dikorbankan. Oleh itu, ketika Rasulullah (ﷺ) datang ke Mekah, dia berkata kepada orang-orang: Barangsiapa yang di antara kamu telah membawa binatang korban bersama-sama dengannya, dia tidak boleh menganggapnya sebagai sesuatu yang sah untuknya sehingga dia menunaikan haji; dan dia, yang di antara kamu belum membawa binatang korban harus mengelilingi Baitullah, dan berlari di antara al-Safa 'dan al-Marwa dan memotong (rambutnya) dan menanggalkan Ihram, dan sekali lagi memakai Ihram untuk Haji dan mempersembahkan korban haiwan. Tetapi dia yang tidak menemui binatang korban, dia harus berpuasa selama tiga hari selama haji dan selama tujuh hari ketika dia kembali ke keluarganya. Rasulullah (ﷺ) (Baitullah) ketika dia tiba di Mekah: dia pertama kali mencium sudut (Kaabah yang mengandungi Batu Hitam), kemudian berlari dalam tiga litar dari tujuh dan berjalan dalam empat litar. Dan ketika dia selesai melakukan tawaf di Baitullah, dia memperhatikan sholat dua rakaat di Baitullah (Ibrahim), dan kemudian mengucapkan Salaam (untuk mengakhiri rakaat), dan berangkat dan datang ke al-Safa 'dan berlari tujuh kali antara al-Safa 'dan al-Marwa. Setelah itu dia tidak memperlakukan sesuatu yang halal yang menjadi tidak sah sehinggalah dia menunaikan haji dan mengorbankan binatangnya pada hari korban (10hb Dhu'l-Hijja). dan kemudian kembali dengan cepat (ke Mekah) dan melakukan tawaf di Baitullah (dikenali sebagai tawaf ifada) setelah itu semua yang haram baginya menjadi sah; dan orang-orang yang membawa binatang korban bersama mereka melakukan seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ)
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ شُعَيْبِ بْنِ اللَّيْثِ، حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ جَدِّي، حَدَّثَنِي عُقَيْلُ بْنُ، خَالِدٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ، - رضى الله عنهما - قَالَ تَمَتَّعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ وَأَهْدَى فَسَاقَ مَعَهُ الْهَدْىَ مِنْ ذِي الْحُلَيْفَةِ وَبَدَأَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَأَهَلَّ بِالْعُمْرَةِ ثُمَّ أَهَلَّ بِالْحَجِّ وَتَمَتَّعَ النَّاسُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَكَانَ مِنَ النَّاسِ مَنْ أَهْدَى فَسَاقَ الْهَدْىَ وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ يُهْدِ فَلَمَّا قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَكَّةَ قَالَ لِلنَّاسِ ‏ "‏ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ أَهْدَى فَإِنَّهُ لاَ يَحِلُّ مِنْ شَىْءٍ حَرُمَ مِنْهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَجَّهُ وَمَنْ لَمْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَهْدَى فَلْيَطُفْ بِالْبَيْتِ وَبِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ وَلْيُقَصِّرْ وَلْيَحْلِلْ ثُمَّ لْيُهِلَّ بِالْحَجِّ وَلْيُهْدِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ هَدْيًا فَلْيَصُمْ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةً إِذَا رَجَعَ إِلَى أَهْلِهِ ‏" ‏ ‏.‏ وَطَافَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حِينَ قَدِمَ مَكَّةَ فَاسْتَلَمَ الرُّكْنَ أَوَّلَ شَىْءٍ ثُمَّ خَبَّ ثَلاَثَةَ أَطْوَافٍ مِنَ السَّبْعِ وَمَشَى أَرْبَعَةَ أَطْوَافٍ ثُمَّ رَكَعَ - حِينَ قَضَى طَوَافَهُ بِالْبَيْتِ عِنْدَ الْمَقَامِ - رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ سَلَّمَ فَانْصَرَفَ فَأَتَى الصَّفَا فَطَافَ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ سَبْعَةَ أَطْوَافٍ ثُمَّ لَمْ يَحْلِلْ مِنْ شَىْءٍ حَرُمَ مِنْهُ حَتَّى قَضَى حَجَّهُ وَنَحَرَ هَدْيَهُ يَوْمَ النَّحْرِ وَأَفَاضَ فَطَافَ بِالْبَيْتِ ثُمَّ حَلَّ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ حَرُمَ مِنْهُ وَفَعَلَ مِثْلَ مَا فَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَنْ أَهْدَى وَسَاقَ الْهَدْىَ مِنَ النَّاسِ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku15, Hadis 190

Rujukan Hadis 1227

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 7, Hadis 2832