Kitab Zakat ( كتاب الزكاة)

Hadis: (987a)

Abu Huraira melaporkan Rasulullah saw bersabda:

Sekiranya ada pemilik emas atau perak tidak membayar apa yang perlu dibayar kepadanya, ketika Hari Kebangkitan akan datang, piring api akan dipadamkan untuknya; ini kemudian akan dipanaskan dalam api neraka dan sisinya, dahi dan punggungnya akan disenyapkan dengan mereka. Setiap kali pendinginan ini, (prosesnya) diulang selama sehari yang mana lima puluh ribu tahun, sehingga penghakiman diucapkan di kalangan hamba, dan dia melihat apakah jalannya adalah untuk membawanya ke Syurga atau ke Neraka. Dikatakan: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan unta? Dia (Nabi saw) bersabda: Sekiranya ada pemilik unta yang tidak membayar apa yang harus dibayar kepadanya, dan yang harus dibayarnya kerana unta itu (juga) memerah susu pada hari ketika turun ke air. Ketika Hari Kebangkitan datang, dataran berpasir lembut akan ditetapkan untuknya, seluas mungkin, (dia akan mendapati) bahawa tidak ada seorang pun pemuda yang hilang, dan mereka akan menginjak-injaknya dengan kuku mereka dan menggigitnya dengan mulut mereka. Seringkali yang pertama dari mereka melewatinya, yang terakhir dari mereka akan dibuat untuk kembali pada suatu hari yang selamanya lima puluh ribu tahun, sehingga penghakiman diucapkan di antara hamba-hamba dan dia melihat apakah jalannya adalah untuk membawanya ke Syurga atau ke Neraka. Telah dikatakan lagi: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan lembu dan lembu? Dia berkata: Mana-mana pemilik lembu dan domba tidak membayar apa yang harus dibayar kepada mereka, ketika Hari Kebangkitan datang dataran berpasir lembut akan disebarkan untuk mereka, dia tidak akan menemukan satupun dari mereka yang hilang, dengan tanduk memutar, tanpa tanduk atau dengan tanduk yang patah, dan mereka akan memukulnya dengan tanduk mereka dan menginjak-injaknya dengan kuku mereka. Seringkali yang pertama dari mereka melewatinya, yang terakhir akan dibuat untuk kembali kepadanya selama sehari yang mana lima puluh ribu tahun, sehingga penghakiman akan diucapkan di antara para pelayan. Dan dia akan diperlihatkan jalan setapak yang membawanya ke Syurga atau ke Neraka. Dikatakan: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan kuda? Setelah itu dia berkata: Kuda-kuda itu terdiri dari tiga jenis. Bagi seseorang daripada (ini) adalah beban, dan untuk lelaki lain (ini) adalah penutup, dan masih kepada lelaki lain (ini) adalah sumber pahala. Orang yang membebankannya adalah orang yang memakainya untuk menunjuk-nunjuk, untuk berperang dan menentang orang Islam; jadi mereka adalah beban baginya. Yang bagi mereka ini adalah penutup adalah orang yang memakainya demi Allah tetapi tidak melupakan hak Allah mengenai punggung dan leher mereka, dan oleh itu mereka adalah penutup untuknya. Adapun orang-orang yang membawa pahala (ini merujuk kepada) orang yang memakainya demi Allah untuk digunakan untuk orang Islam dan dia meletakkannya di padang rumput dan ladang. Dan apa sahaja yang dimakan ini dari padang rumput dan ladang itu akan dicatat bagi pihaknya sebagai perbuatan baik, begitu juga jumlah kotoran dan air kencing mereka. Dan ini tidak akan memecahkan halangan mereka dan melihat satu atau dua langkah tanpa mencatat jumlah tanda kuku dan kotoran mereka sebagai perbuatan baik bagi pihaknya (bagi pihak pemiliknya). Dan tuan mereka tidak membawa mereka melewati sungai dari mana mereka minum, walaupun dia tidak berniat untuk memuaskan dahaga mereka, tetapi Allah akan mencatat baginya jumlah apa yang mereka minum atas namanya sebagai perbuatan. Dikatakan: Wahai Rasulullah, bagaimana dengan keldai itu ?, Setelah itu dia berkata: Tidak ada yang diturunkan kepadaku mengenai keldai (khususnya) kecuali satu ayat yang bersifat menyeluruh ini: "Dia yang melakukan berat atom yang baik akan melihatnya, dan dia yang melakukan kejahatan atom akan melihatnya "(xcix. 7)
وَحَدَّثَنِي سُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا حَفْصٌ، - يَعْنِي ابْنَ مَيْسَرَةَ الصَّنْعَانِيَّ - عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، أَنَّ أَبَا صَالِحٍ، ذَكْوَانَ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ، سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ مَا مِنْ صَاحِبِ ذَهَبٍ وَلاَ فِضَّةٍ لاَ يُؤَدِّي مِنْهَا حَقَّهَا إِلاَّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ صُفِّحَتْ لَهُ صَفَائِحَ مِنْ نَارٍ فَأُحْمِيَ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَيُكْوَى بِهَا جَنْبُهُ وَجَبِينُهُ وَظَهْرُهُ كُلَّمَا بَرَدَتْ أُعِيدَتْ لَهُ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى يُقْضَى بَيْنَ الْعِبَادِ فَيُرَى سَبِيلُهُ إِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَإِمَّا إِلَى النَّارِ ‏"‏ ‏.‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَالإِبِلُ قَالَ ‏"‏ وَلاَ صَاحِبُ إِبِلٍ لاَ يُؤَدِّي مِنْهَا حَقَّهَا وَمِنْ حَقِّهَا حَلَبُهَا يَوْمَ وِرْدِهَا إِلاَّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ بُطِحَ لَهَا بِقَاعٍ قَرْقَرٍ أَوْفَرَ مَا كَانَتْ لاَ يَفْقِدُ مِنَهَا فَصِيلاً وَاحِدًا تَطَؤُهُ بِأَخْفَافِهَا وَتَعَضُّهُ بِأَفْوَاهِهَا كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ أُولاَهَا رُدَّ عَلَيْهِ أُخْرَاهَا فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى يُقْضَى بَيْنَ الْعِبَادِ فَيُرَى سَبِيلُهُ إِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَإِمَّا إِلَى النَّارِ ‏"‏ ‏.‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَالْبَقَرُ وَالْغَنَمُ قَالَ ‏"‏ وَلاَ صَاحِبُ بَقَرٍ وَلاَ غَنَمٍ لاَ يُؤَدِّي مِنْهَا حَقَّهَا إِلاَّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ بُطِحَ لَهَا بِقَاعٍ قَرْقَرٍ لاَ يَفْقِدُ مِنْهَا شَيْئًا لَيْسَ فِيهَا عَقْصَاءُ وَلاَ جَلْحَاءُ وَلاَ عَضْبَاءُ تَنْطِحُهُ بِقُرُونِهَا وَتَطَؤُهُ بِأَظْلاَفِهَا كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ أُولاَهَا رُدَّ عَلَيْهِ أُخْرَاهَا فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى يُقْضَى بَيْنَ الْعِبَادِ فَيُرَى سَبِيلُهُ إِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَإِمَّا إِلَى النَّارِ ‏"‏ ‏.‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَالْخَيْلُ قَالَ ‏"‏ الْخَيْلُ ثَلاَثَةٌ هِيَ لِرَجُلٍ وِزْرٌ وَهِيَ لِرَجُلٍ سِتْرٌ وَهِيَ لِرَجُلٍ أَجْرٌ فَأَمَّا الَّتِي هِيَ لَهُ وِزْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا رِيَاءً وَفَخْرًا وَنِوَاءً عَلَى أَهْلِ الإِسْلاَمِ فَهِيَ لَهُ وِزْرٌ وَأَمَّا الَّتِي هِيَ لَهُ سِتْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَمْ يَنْسَ حَقَّ اللَّهِ فِي ظُهُورِهَا وَلاَ رِقَابِهَا فَهِيَ لَهُ سِتْرٌ وَأَمَّا الَّتِي هِيَ لَهُ أَجْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لأَهْلِ الإِسْلاَمِ فِي مَرْجٍ وَرَوْضَةٍ فَمَا أَكَلَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَرْجِ أَوِ الرَّوْضَةِ مِنْ شَىْءٍ إِلاَّ كُتِبَ لَهُ عَدَدَ مَا أَكَلَتْ حَسَنَاتٌ وَكُتِبَ لَهُ عَدَدَ أَرْوَاثِهَا وَأَبْوَالِهَا حَسَنَاتٌ وَلاَ تَقْطَعُ طِوَلَهَا فَاسْتَنَّتْ شَرَفًا أَوْ شَرَفَيْنِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَدَدَ آثَارِهَا وَأَرْوَاثِهَا حَسَنَاتٍ وَلاَ مَرَّ بِهَا صَاحِبُهَا عَلَى نَهْرٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ وَلاَ يُرِيدُ أَنْ يَسْقِيَهَا إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَدَدَ مَا شَرِبَتْ حَسَنَاتٍ ‏"‏ ‏.‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَالْحُمُرُ قَالَ ‏"‏ مَا أُنْزِلَ عَلَىَّ فِي الْحُمُرِ شَىْءٌ إِلاَّ هَذِهِ الآيَةُ الْفَاذَّةُ الْجَامِعَةُ ‏{‏ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏}‏ ‏"‏ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku12, Hadis 28

Rujukan Hadis 987a

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 5, Hadis 2161

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 99.7