Kitab Iman (كتاب الإيمان)

Hadis: (183a)

Abu Sa'id al-Khudri melaporkan:

Sebilangan orang semasa hidup Rasulullah (ﷺ) berkata: Wahai Rasulullah! adakah kita akan melihat Tuhan kita pada hari kiamat? Rasulullah (ﷺ) bersabda: Ya, dan menambahkan: Adakah kamu merasa kesulitan melihat matahari pada waktu tengah hari tanpa awan di atasnya, dan adakah kamu merasa kesulitan melihat bulan (terbuka) pada malam penuh cahaya bulan tanpa awan di atasnya? Mereka berkata: Tidak, ya Rasulullah! Dia (nabi) berkata: Anda tidak akan merasa kesulitan melihat Allah pada hari kiamat lebih daripada yang anda lakukan ketika melihat salah satu dari mereka. Ketika Hari Kebangkitan datang, seorang Mu'adhdhin (seorang pemberita) akan menyatakan: Biarkan setiap orang mengikuti apa yang mereka biasa sembah. Maka semua orang yang menyembah berhala dan batu selain Allah akan jatuh ke dalam neraka, sehingga hanya tinggal orang-orang yang saleh dan yang jahat dan sebahagian dari ahli Kitab yang menyembah Allah. Kemudian orang-orang Yahudi akan dipanggil, dan akan dikatakan kepada mereka: Apa yang kamu sembah? Mereka akan berkata: Kami menyembah Uzair, anak Allah. Akan dikatakan kepada mereka: Kamu berbohong; Allah tidak pernah mempunyai pasangan atau anak lelaki. Apa yang anda mahukan sekarang? Mereka akan berkata: Kami merasa dahaga, ya Tuhan kami! Menghilangkan dahaga kami. Mereka akan diarahkan (ke arah tertentu) dan bertanya: Mengapa kamu tidak pergi ke sana untuk minum air? Kemudian mereka akan didorong ke arah Api (dan mereka akan merasa kecewa dengan hebatnya), tetapi fatamorgana (dan api yang marak) akan saling memakan satu sama lain, dan mereka akan jatuh ke dalam Api. Kemudian orang Kristian akan dipanggil dan akan dikatakan kepada mereka: Apa yang kamu sembah? Mereka akan berkata: Kami menyembah Yesus, anak Allah. Akan dikatakan kepada mereka: Kamu berbohong; Allah tidak mengambil untuk Dia sendiri pasangan atau anak lelaki. Maka akan dikatakan kepada mereka: Apa yang anda mahukan? Mereka akan berkata: Kami dahaga, ya Tuhan kami! Menghilangkan dahaga kami. Mereka akan diarahkan (ke arah tertentu) dan bertanya: Mengapa kamu tidak pergi ke sana untuk mendapatkan air? Tetapi mereka akan didorong dan dikumpulkan bersama menuju Neraka, yang seperti fatamorgana bagi mereka, dan api akan saling menyala. Mereka akan jatuh ke dalam neraka, sehingga tidak ada yang tersisa kecuali dia yang menyembah Allah, baik dia saleh atau berdosa. Tuhan semesta alam, yang dimuliakan dan dimuliakan, akan datang kepada mereka dalam bentuk yang dapat dikenali oleh mereka dan berkata; Apa yang anda cari? Setiap orang mengikut apa yang mereka sembah. Mereka akan berkata: Ya Tuhan kami, kami memisahkan diri dari orang-orang di dunia, walaupun kami sangat memerlukan mereka; kami, bagaimanapun, tidak mengaitkan diri dengan mereka. Dia akan berkata: Akulah Tuhanmu. Mereka akan berkata: Kami berlindung kepada Allah dariMu dan tidak mempersekutukan Allah. Mereka akan mengulanginya dua atau tiga kali, sehingga beberapa dari mereka akan kembali. Akan dikatakan: Apakah ada tanda antara kamu dan Dia di mana kamu akan mengenali Dia? Mereka akan berkata: Ya. dan perkara-perkara akan menjadi kosong. Mereka yang biasa sujud di hadapan Tuhan dengan sendirinya akan diizinkan oleh Tuhan untuk sujud. Tetapi tidak akan ada orang yang biasa sujud kerana takut dan takut, tetapi Allah akan menjadikan punggungnya sebagai satu, dan setiap kali dia berusaha untuk sujud, dia akan jatuh di punggungnya. Kemudian mereka akan mengangkat kepala mereka dan Dia akan mengambil bentuk di mana mereka pertama kali melihat-Nya dan akan berkata: Akulah Tuhanmu. Mereka akan berkata: Engkau adalah Tuhan kami. Kemudian jambatan itu akan didirikan di atas Neraka dan syafaat akan diizinkan dan mereka akan berkata: Ya Tuhan, selamatkan, selamat. Ia ditanya: Ya Rasulullah, apakah jambatan ini? Dia berkata: Kekosongan yang mungkin tergelincir. Akan ada kait, penjepit, ludah seperti duri yang terdapat di Najd dan dikenali sebagai Sa'dan. Orang-orang yang beriman kemudian akan melewati sekelip mata, seperti kilat, seperti angin, seperti burung, seperti kuda dan unta terbaik. Ada yang akan melarikan diri dan selamat, ada yang akan dirobohkan dan dilepaskan, dan ada yang akan didorong ke dalam api Neraka sehingga orang-orang yang beriman mendapat penyelamatan dari Api. Oleh Seseorang di tangan-Nya adalah hidupku, tidak akan ada di antara kamu yang lebih bersemangat untuk menuntut hak daripada orang-orang yang beriman pada hari kiamat kerana (mengatakan) saudara mereka di dalam neraka yang akan berkata: Ya Tuhan kami, mereka berpuasa bersama bersama kami, dan berdoa dan menunaikan haji. Akan dikatakan kepada mereka: Keluarkan orang-orang yang kamu kenali. Maka orang-orang mereka akan dilarang masuk api; dan mereka akan mengeluarkan sebilangan besar orang yang ditimpa Api hingga ke tengah betis atau sampai ke lutut. Mereka kemudian akan berkata: Ya Tuhan kami, aku bukan salah seorang dari mereka yang Engkau beri perintah kepada kami, masih ada di dalamnya. Dia kemudian akan berkata: Kembalilah dan keluarkan orang-orang di dalam hatimu yang kamu anggap baik dari sebilangan dinar. Kemudian mereka akan mengeluarkan sebilangan besar orang. Maka mereka akan berkata: Ya Tuhan kami! kami tidak meninggalkan siapa pun tentang siapa yang Engkau perintahkan kepada kami. Dia kemudian akan berkata: Kembalilah dan keluarkan orang-orang di dalam hati yang kamu dapati sebanyak setengah dinar kebaikan. Kemudian mereka akan mengeluarkan sejumlah besar orang, dan akan berkata: Wahai Tuhan kami! bukan salah satu dari mereka yang Engkau perintahkan kepada kami yang telah kami tinggalkan di dalamnya. Kemudian Dia akan berkata: Kembalilah dan di dalam hatimu kamu merasa seberat seberat zarah membawanya keluar. Mereka akan mengeluarkan sejumlah besar orang, dan kemudian berkata: Ya Tuhan kami, sekarang kami tidak meninggalkan sesiapa pun di dalamnya (Neraka) yang mempunyai kebaikan dalam dirinya. Abu Sa'id Khudri berkata: Sekiranya kamu tidak memberi kesaksian kepadaku dalam hadis ini, maka bacalah jika kamu suka: "Sesungguhnya Allah tidak menzalimi berat atom; dan jika itu adalah perbuatan baik. Dia melipatgandakannya dan memberi dari Dia sendiri pahala yang besar "(al-Qur'an, iv. 40). Maka Allah, Maha Tinggi dan Agung, akan berfirman: Malaikat-malaikat telah memberi syafaat, para rasul telah memberi syafaat dan orang-orang yang beriman telah memberi syafaat, dan tidak ada yang tinggal (untuk mengampuni) melainkan Yang Maha Penyayang dari yang penyayang. Dia kemudian akan mengambil segelintir dari Api dan mengeluarkan daripadanya orang-orang yang tidak pernah melakukan kebaikan dan yang telah berubah menjadi arang, dan akan membuangnya ke dalam sungai yang disebut sungai kehidupan, di pinggir Syurga. Mereka akan keluar ketika benih dipotong dari lumpur yang dibawa oleh banjir. Anda melihatnya di dekat batu atau berhampiran pokok. Yang terkena cahaya matahari berwarna kekuningan atau kehijauan dan di bawah naungannya berwarna putih. Mereka berkata: Wahai Rasulullah! seolah-olah anda telah mengawasi kawanan di hutan. Dia (Nabi saw) berkata: Mereka akan keluar seperti mutiara dengan segel di leher mereka. Penghuni Syurga akan mengenali mereka (dan berkata): Mereka yang telah dibebaskan oleh Yang Maha Pengasih. Siapa yang telah memasukkan mereka ke dalam Syurga tanpa (kebaikan) perbuatan yang mereka lakukan atau kebaikan yang mereka kirimkan terlebih dahulu Maka Dia akan berkata: Masuklah ke dalam Syurga; apa sahaja yang anda lihat di dalamnya adalah milik anda. Mereka akan berkata: Ya Tuhan, Engkau telah menganugerahkan kami (nikmat) yang Engkau tidak kurniakan kepada orang lain di dunia ini. Dia akan berkata: Ada dengan Aku (nikmat) bagi kamu lebih baik daripada ini. Mereka akan berkata: Ya Tuhan kami! perkara mana yang lebih baik daripada ini? Dia akan berkata: Itu adalah kesenangan saya. Saya tidak akan marah kepada anda selepas ini
وَحَدَّثَنِي سُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي حَفْصُ بْنُ مَيْسَرَةَ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، أَنَّ نَاسًا، فِي زَمَنِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ نَرَى رَبَّنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ نَعَمْ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ ‏"‏ هَلْ تُضَارُّونَ فِي رُؤْيَةِ الشَّمْسِ بِالظَّهِيرَةِ صَحْوًا لَيْسَ مَعَهَا سَحَابٌ وَهَلْ تُضَارُّونَ فِي رُؤْيَةِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ صَحْوًا لَيْسَ فِيهَا سَحَابٌ ‏"‏ ‏.‏ قَالُوا لاَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ‏.‏ قَالَ ‏"‏ مَا تُضَارُّونَ فِي رُؤْيَةِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلاَّ كَمَا تُضَارُّونَ فِي رُؤْيَةِ أَحَدِهِمَا إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ لِيَتَّبِعْ كُلُّ أُمَّةٍ مَا كَانَتْ تَعْبُدُ ‏.‏ فَلاَ يَبْقَى أَحَدٌ كَانَ يَعْبُدُ غَيْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ مِنَ الأَصْنَامِ وَالأَنْصَابِ إِلاَّ يَتَسَاقَطُونَ فِي النَّارِ حَتَّى إِذَا لَمْ يَبْقَ إِلاَّ مَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ مِنْ بَرٍّ وَفَاجِرٍ وَغُبَّرِ أَهْلِ الْكِتَابِ فَيُدْعَى الْيَهُودُ فَيُقَالُ لَهُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ قَالُوا كُنَّا نَعْبُدُ عُزَيْرَ ابْنَ اللَّهِ ‏.‏ فَيُقَالُ كَذَبْتُمْ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ صَاحِبَةٍ وَلاَ وَلَدٍ فَمَاذَا تَبْغُونَ قَالُوا عَطِشْنَا يَا رَبَّنَا فَاسْقِنَا ‏.‏ فَيُشَارُ إِلَيْهِمْ أَلاَ تَرِدُونَ فَيُحْشَرُونَ إِلَى النَّارِ كَأَنَّهَا سَرَابٌ يَحْطِمُ بَعْضُهَا بَعْضًا فَيَتَسَاقَطُونَ فِي النَّارِ ‏.‏ ثُمَّ يُدْعَى النَّصَارَى فَيُقَالُ لَهُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ قَالُوا كُنَّا نَعْبُدُ الْمَسِيحَ ابْنَ اللَّهِ ‏.‏ فَيُقَالُ لَهُمْ كَذَبْتُمْ ‏.‏ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ صَاحِبَةٍ وَلاَ وَلَدٍ ‏.‏ فَيُقَالُ لَهُمْ مَاذَا تَبْغُونَ فَيَقُولُونَ عَطِشْنَا يَا رَبَّنَا فَاسْقِنَا ‏.‏ - قَالَ - فَيُشَارُ إِلَيْهِمْ أَلاَ تَرِدُونَ فَيُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ كَأَنَّهَا سَرَابٌ يَحْطِمُ بَعْضُهَا بَعْضًا فَيَتَسَاقَطُونَ فِي النَّارِ حَتَّى إِذَا لَمْ يَبْقَ إِلاَّ مَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ تَعَالَى مِنْ بَرٍّ وَفَاجِرٍ أَتَاهُمْ رَبُّ الْعَالَمِينَ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى فِي أَدْنَى صُورَةٍ مِنَ الَّتِي رَأَوْهُ فِيهَا ‏.‏ قَالَ فَمَا تَنْتَظِرُونَ تَتْبَعُ كُلُّ أُمَّةٍ مَا كَانَتْ تَعْبُدُ ‏.‏ قَالُوا يَا رَبَّنَا فَارَقْنَا النَّاسَ فِي الدُّنْيَا أَفْقَرَ مَا كُنَّا إِلَيْهِمْ وَلَمْ نُصَاحِبْهُمْ ‏.‏ فَيَقُولُ أَنَا رَبُّكُمْ ‏.‏ فَيَقُولُونَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ لاَ نُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا - مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا - حَتَّى إِنَّ بَعْضَهُمْ لَيَكَادُ أَنْ يَنْقَلِبَ ‏.‏ فَيَقُولُ هَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ آيَةٌ فَتَعْرِفُونَهُ بِهَا فَيَقُولُونَ نَعَمْ ‏.‏ فَيُكْشَفُ عَنْ سَاقٍ فَلاَ يَبْقَى مَنْ كَانَ يَسْجُدُ لِلَّهِ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ إِلاَّ أَذِنَ اللَّهُ لَهُ بِالسُّجُودِ وَلاَ يَبْقَى مَنْ كَانَ يَسْجُدُ اتِّقَاءً وَرِيَاءً إِلاَّ جَعَلَ اللَّهُ ظَهْرَهُ طَبَقَةً وَاحِدَةً كُلَّمَا أَرَادَ أَنْ يَسْجُدَ خَرَّ عَلَى قَفَاهُ ‏.‏ ثُمَّ يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ وَقَدْ تَحَوَّلَ فِي صُورَتِهِ الَّتِي رَأَوْهُ فِيهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمْ ‏.‏ فَيَقُولُونَ أَنْتَ رَبُّنَا ‏.‏ ثُمَّ يُضْرَبُ الْجِسْرُ عَلَى جَهَنَّمَ وَتَحِلُّ الشَّفَاعَةُ وَيَقُولُونَ اللَّهُمَّ سَلِّمْ سَلِّمْ ‏"‏ ‏.‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْجِسْرُ قَالَ ‏"‏ دَحْضٌ مَزِلَّةٌ ‏.‏ فِيهِ خَطَاطِيفُ وَكَلاَلِيبُ وَحَسَكٌ تَكُونُ بِنَجْدٍ فِيهَا شُوَيْكَةٌ يُقَالُ لَهَا السَّعْدَانُ فَيَمُرُّ الْمُؤْمِنُونَ كَطَرْفِ الْعَيْنِ وَكَالْبَرْقِ وَكَالرِّيحِ وَكَالطَّيْرِ وَكَأَجَاوِيدِ الْخَيْلِ وَالرِّكَابِ فَنَاجٍ مُسَلَّمٌ وَمَخْدُوشٌ مُرْسَلٌ وَمَكْدُوسٌ فِي نَارِ جَهَنَّمَ ‏.‏ حَتَّى إِذَا خَلَصَ الْمُؤْمِنُونَ مِنَ النَّارِ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ بِأَشَدَّ مُنَاشَدَةً لِلَّهِ فِي اسْتِقْصَاءِ الْحَقِّ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لِلَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ فِي النَّارِ يَقُولُونَ رَبَّنَا كَانُوا يَصُومُونَ مَعَنَا وَيُصَلُّونَ وَيَحُجُّونَ ‏.‏ فَيُقَالُ لَهُمْ أَخْرِجُوا مَنْ عَرَفْتُمْ ‏.‏ فَتُحَرَّمُ صُوَرُهُمْ عَلَى النَّارِ فَيُخْرِجُونَ خَلْقًا كَثيرًا قَدْ أَخَذَتِ النَّارُ إِلَى نِصْفِ سَاقَيْهِ وَإِلَى رُكْبَتَيْهِ ثُمَّ يَقُولُونَ رَبَّنَا مَا بَقِيَ فِيهَا أَحَدٌ مِمَّنْ أَمَرْتَنَا بِهِ ‏.‏ فَيَقُولُ ارْجِعُوا فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ دِينَارٍ مِنْ خَيْرٍ فَأَخْرِجُوهُ ‏.‏ فَيُخْرِجُونَ خَلْقًا كَثِيرًا ثُمَّ يَقُولُونَ رَبَّنَا لَمْ نَذَرْ فِيهَا أَحَدًا مِمَّنْ أَمَرْتَنَا ‏.‏ ثُمَّ يَقُولُ ارْجِعُوا فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ نِصْفِ دِينَارٍ مِنْ خَيْرٍ فَأَخْرِجُوهُ ‏.‏ فَيُخْرِجُونَ خَلْقًا كَثِيرًا ثُمَّ يَقُولُونَ رَبَّنَا لَمْ نَذَرْ فِيهَا مِمَّنْ أَمَرْتَنَا أَحَدًا ‏.‏ ثُمَّ يَقُولُ ارْجِعُوا فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ فَأَخْرِجُوهُ ‏.‏ فَيُخْرِجُونَ خَلْقًا كَثِيرًا ثُمَّ يَقُولُونَ رَبَّنَا لَمْ نَذَرْ فِيهَا خَيْرًا ‏"‏ ‏.‏ وَكَانَ أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ يَقُولُ إِنْ لَمْ تُصَدِّقُونِي بِهَذَا الْحَدِيثِ فَاقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ ‏{‏ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا‏}‏ ‏"‏ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ شَفَعَتِ الْمَلاَئِكَةُ وَشَفَعَ النَّبِيُّونَ وَشَفَعَ الْمُؤْمِنُونَ وَلَمْ يَبْقَ إِلاَّ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فَيَقْبِضُ قَبْضَةً مِنَ النَّارِ فَيُخْرِجُ مِنْهَا قَوْمًا لَمْ يَعْمَلُوا خَيْرًا قَطُّ قَدْ عَادُوا حُمَمًا فَيُلْقِيهِمْ فِي نَهْرٍ فِي أَفْوَاهِ الْجَنَّةِ يُقَالُ لَهُ نَهْرُ الْحَيَاةِ فَيَخْرُجُونَ كَمَا تَخْرُجُ الْحِبَّةُ فِي حَمِيلِ السَّيْلِ أَلاَ تَرَوْنَهَا تَكُونُ إِلَى الْحَجَرِ أَوْ إِلَى الشَّجَرِ مَا يَكُونُ إِلَى الشَّمْسِ أُصَيْفِرُ وَأُخَيْضِرُ وَمَا يَكُونُ مِنْهَا إِلَى الظِّلِّ يَكُونُ أَبْيَضَ ‏"‏ ‏.‏ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ كَأَنَّكَ كُنْتَ تَرْعَى بِالْبَادِيَةِ قَالَ ‏"‏ فَيَخْرُجُونَ كَاللُّؤْلُؤِ فِي رِقَابِهِمُ الْخَوَاتِمُ يَعْرِفُهُمْ أَهْلُ الْجَنَّةِ هَؤُلاَءِ عُتَقَاءُ اللَّهِ الَّذِينَ أَدْخَلَهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ عَمِلُوهُ وَلاَ خَيْرٍ قَدَّمُوهُ ثُمَّ يَقُولُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَمَا رَأَيْتُمُوهُ فَهُوَ لَكُمْ ‏.‏ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا أَعْطَيْتَنَا مَا لَمْ تُعْطِ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ ‏.‏ فَيَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي أَفْضَلُ مِنْ هَذَا فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا أَىُّ شَىْءٍ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا ‏.‏ فَيَقُولُ رِضَاىَ فَلاَ أَسْخَطُ عَلَيْكُمْ بَعْدَهُ أَبَدًا ‏"‏ ‏.‏

Rujukan dalam buku: Buku1, Hadis 361

Rujukan Hadis 183a

Rujukan laman USC-MSA (English) Buku 1, Hadis 352

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.40