Buku Berpegang teguh pada Al-Quran dan Sunnah (كتاب الاعتصام بالكتاب والسنة )

Hadis: (7356)

Diriwayatkan oleh Abu Huraira:

Rasulullah (ﷺ), "Kuda boleh digunakan untuk tiga tujuan: Bagi seorang lelaki mereka boleh menjadi sumber pahala (di akhirat); untuk yang lain, cara perlindungan; dan untuk yang lain, sumber dosa. manusia yang bagi mereka sumber pahala, adalah orang yang memeliharanya kerana Allah dan mengikatnya dengan tali panjang dan membiarkan mereka merumput di padang rumput atau kebun. Apa pun tali panjang itu membolehkan mereka memakan padang rumput atau kebun itu, akan ditulis sebagai perbuatan baik baginya dan jika mereka memutuskan tali dan menjalankan satu atau dua pusingan, maka semua jejak dan kotoran mereka akan ditulis sebagai perbuatan baik baginya dan jika mereka melewati sungai dan minum daripadanya walaupun dia tidak niat untuk menyiram mereka, walaupun kemudian, itu akan ditulis sebagai perbuatan baik baginya. Oleh itu, kuda seperti itu adalah sumber pahala bagi lelaki itu. Bagi lelaki yang memelihara kuda untuk mencari rezekinya agar tidak meminta pertolongan orang lain atau meminta roti dan pada masa yang sama dia tidak melupakan hak Allah atas apa yang dia hasilkan melalui mereka dan mereka punggung (bahawa dia menunjukkannya untuk digunakan dalam Sebab Allah), kuda seperti itu adalah tempat perlindungan baginya (dari kemiskinan). Bagi lelaki yang membuat mereka tidak sombong dan kerana pamer, mereka adalah sumber dosa. "Kemudian Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang keldai. Dia berkata, "Allah tidak menyatakan apa-apa kepadaku mengenai mereka kecuali yang menyeluruh ini Ayat: "Maka setiap orang yang telah melakukan kebaikan, sama dengan berat atom (atau semut kecil) akan melihatnya dan setiap orang yang telah melakukan kejahatan, sama dengan berat atom (atau semut kecil) akan melihat ia. "(99. 7-8)
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ الْخَيْلُ لِثَلاَثَةٍ لِرَجُلٍ أَجْرٌ، وَلِرَجُلٍ سِتْرٌ، وَعَلَى رَجُلٍ وِزْرٌ، فَأَمَّا الَّذِي لَهُ أَجْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَأَطَالَ فِي مَرْجٍ أَوْ رَوْضَةٍ، فَمَا أَصَابَتْ فِي طِيَلِهَا ذَلِكَ الْمَرْجِ وَالرَّوْضَةِ كَانَ لَهُ حَسَنَاتٍ، وَلَوْ أَنَّهَا قَطَعَتْ طِيَلَهَا فَاسْتَنَّتْ شَرَفًا أَوْ شَرَفَيْنِ كَانَتْ آثَارُهَا وَأَرْوَاثُهَا حَسَنَاتٍ لَهُ، وَلَوْ أَنَّهَا مَرَّتْ بِنَهَرٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ وَلَمْ يُرِدْ أَنْ يَسْقِيَ بِهِ كَانَ ذَلِكَ حَسَنَاتٍ لَهُ، وَهِيَ لِذَلِكَ الرَّجُلِ أَجْرٌ، وَرَجُلٌ رَبَطَهَا تَغَنِّيًا وَتَعَفُّفًا وَلَمْ يَنْسَ حَقَّ اللَّهِ فِي رِقَابِهَا وَلاَ ظُهُورِهَا، فَهْىَ لَهُ سِتْرٌ، وَرَجُلٌ رَبَطَهَا فَخْرًا وَرِيَاءً، فَهِيَ عَلَى ذَلِكَ وِزْرٌ ‏"‏‏.‏ وَسُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْحُمُرِ قَالَ ‏"‏ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىَّ فِيهَا إِلاَّ هَذِهِ الآيَةَ الْفَاذَّةَ الْجَامِعَةَ ‏{‏فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏}‏‏"‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 7356

Rujukan dalam buku: Buku 96, Hadis 83

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 9, Buku 92, Hadis 454

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 99.7-8

Rujukan lain-lain: