Buku Untuk Melembutkan Hati (Ar-Riqaq) (كتاب الرقاق)

Hadis: (6497)

Diriwayatkan Hudhaifa:

Rasulullah (ﷺ) menceritakan kepada kami dua riwayat, salah satunya telah saya lihat (sedang berlaku) dan saya sedang menunggu yang lain. Dia menceritakan bahawa kejujuran terpelihara di akar hati manusia (pada awalnya) dan kemudian mereka mempelajarinya (kejujuran) dari Al-Quran dan kemudian mereka mempelajarinya dari (sunnah) Nabi (tradisi). Dia juga memberitahu kami tentang kehilangannya, dengan mengatakan, "Seorang lelaki akan tidur di mana kejujuran akan diambil dari hatinya dan hanya jejaknya yang akan tersisa, menyerupai jejak api. Dia kemudian akan tidur di mana sisa kejujuran juga akan diambil (dari hatinya) dan jejaknya akan menyerupai lepuh yang dibesarkan di atas permukaan kulit, ketika bilah menyentuh kaki seseorang; dan sebenarnya, lepuh ini tidak berisi apa-apa. Jadi akan datang suatu hari ketika orang akan berurusan dengan satu sama lain tetapi hampir tidak akan ada orang yang boleh dipercayai di antara mereka. dikagumi atas kepandaian, budi pekerti dan kekuatannya, walaupun memang dia tidak akan memiliki kepercayaan yang sama dengan biji sawi di dalam hatinya. "Perawi itu menambahkan: Ada suatu ketika saya tidak keberatan berurusan dengan sesiapa di antara kamu, kerana jika dia seorang Muslim, agamanya akan menghalangnya daripada menipu; dan jika dia seorang Kristian, penguasa Muslimnya akan menghalangnya daripada menipu; tetapi hari ini saya tidak dapat menangani kecuali dengan begitu-dan-begitu dan begitu-dan-begitu. (Lihat Hadis No. 208, Jilid 9)
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ، أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ، حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ، عَنْ زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ، حَدَّثَنَا حُذَيْفَةُ، قَالَ حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حَدِيثَيْنِ رَأَيْتُ أَحَدَهُمَا وَأَنَا أَنْتَظِرُ الآخَرَ، حَدَّثَنَا ‏"‏ أَنَّ الأَمَانَةَ نَزَلَتْ فِي جَذْرِ قُلُوبِ الرِّجَالِ، ثُمَّ عَلِمُوا مِنَ الْقُرْآنِ، ثُمَّ عَلِمُوا مِنَ السُّنَّةِ ‏"‏‏.‏ وَحَدَّثَنَا عَنْ رَفْعِهَا قَالَ ‏"‏ يَنَامُ الرَّجُلُ النَّوْمَةَ فَتُقْبَضُ الأَمَانَةُ مِنْ قَلْبِهِ، فَيَظَلُّ أَثَرُهَا مِثْلَ أَثَرِ الْوَكْتِ، ثُمَّ يَنَامُ النَّوْمَةَ فَتُقْبَضُ فَيَبْقَى أَثَرُهَا مِثْلَ الْمَجْلِ، كَجَمْرٍ دَحْرَجْتَهُ عَلَى رِجْلِكَ فَنَفِطَ، فَتَرَاهُ مُنْتَبِرًا، وَلَيْسَ فِيهِ شَىْءٌ، فَيُصْبِحُ النَّاسُ يَتَبَايَعُونَ فَلاَ يَكَادُ أَحَدٌ يُؤَدِّي الأَمَانَةَ، فَيُقَالُ إِنَّ فِي بَنِي فُلاَنٍ رَجُلاً أَمِينًا‏.‏ وَيُقَالُ لِلرَّجُلِ مَا أَعْقَلَهُ وَمَا أَظْرَفَهُ وَمَا أَجْلَدَهُ‏.‏ وَمَا فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةِ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ، وَلَقَدْ أَتَى عَلَىَّ زَمَانٌ وَمَا أُبَالِي أَيَّكُمْ بَايَعْتُ لَئِنْ كَانَ مُسْلِمًا رَدَّهُ الإِسْلاَمُ، وَإِنْ كَانَ نَصْرَانِيًّا رَدَّهُ عَلَىَّ سَاعِيهِ، فَأَمَّا الْيَوْمَ فَمَا كُنْتُ أُبَايِعُ إِلاَّ فُلاَنًا وَفُلاَنًا ‏"‏‏.‏ قَالَ الْفِرَبْرِيُّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ حَدَّثْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ سَمِعْتُ أَحْمَدَ بْنَ عَاصِمٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبَا عُبَيْدٍ يَقُولُ قَالَ الأَصْمَعِيُّ وَأَبُو عَمْرٍو وَغَيْرُهُمَا جَذْرُ قُلُوبِ الرِّجَالِ الْجَذْرُ الأَصْلُ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ، وَالْوَكْتُ أَثَرُ الشَّىْءِ الْيَسِيرُ مِنْهُ، وَالْمَجْلُ أَثَرُ الْعَمَلِ فِي الْكَفِّ إِذَا غَلُظَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 6497

Rujukan dalam buku: Buku 81, Hadis 86

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 8, Buku 76, Hadis 504

Rujukan lain-lain: