Buku Kahwin, Perkahwinan (Nikaah) (كتاب النكاح )

Hadis: (5127)

Diriwayatkan'Urwa bin Az-Zubair:

'Aishah, isteri Nabi (ﷺ) memberitahunya bahawa terdapat empat jenis perkahwinan dalam tempoh Kejahilan Pra-Islam. Salah satu jenisnya mirip dengan zaman sekarang iaitu seorang lelaki biasa meminta orang lain untuk tangan seorang gadis di bawah jagaannya atau untuk tangan anak perempuannya dan memberikannya Mahr dan kemudian menikahinya. Jenis kedua adalah seorang lelaki akan berkata kepada isterinya setelah dia menjadi bersih dari haidnya. "Kirim untuk begitu dan lakukan hubungan seksual dengannya. "Suaminya kemudian akan menjauhkan diri darinya dan tidak akan tidur dengannya sehingga dia hamil dari lelaki lain yang dengannya dia tidur. Apabila kehamilannya menjadi nyata, suaminya akan tidur dengannya jika dia mahu. Suaminya berbuat demikian (iaitu membiarkan isterinya tidur dengan lelaki lain) sehingga dia mungkin mempunyai anak keturunan bangsawan. Perkahwinan semacam itu disebut sebagai Al-Istibda'. Jenis perkahwinan lain ialah sekumpulan kurang dari sepuluh lelaki akan berkumpul dan memasuki seorang wanita dan mereka semua akan melakukan hubungan seksual dengannya. Sekiranya dia hamil dan melahirkan anak dan beberapa hari telah berlalu setelah melahirkan, dia akan meminta mereka semua dan tidak ada yang menolak untuk datang dan ketika mereka semua berkumpul di hadapannya, dia akan berkata kepada mereka, "Kamu (semua) tahu apa yang telah anda lakukan dan sekarang saya telah melahirkan seorang anak. Jadi, itu adalah anak anda begitu-dan-begitu! " menamakan siapa sahaja yang dia suka dan anaknya akan mengikutinya dan dia tidak boleh menolak untuk membawanya. Jenis perkahwinan yang keempat adalah bahawa banyak orang akan memasuki wanita dan dia tidak akan menolak orang yang datang kepadanya. Itulah pelacur yang biasa memasang bendera di pintu mereka sebagai tanda dan dia yang ingin, boleh melakukan hubungan seksual dengan mereka. Sekiranya ada di antara mereka yang hamil dan melahirkan anak, maka semua lelaki itu akan dikumpulkan untuknya dan mereka akan memanggil Qa'if (orang yang mahir dalam mengenali kesamaan anak dengan ayahnya) kepada mereka dan akan membiarkan anak itu mengikuti lelaki itu (yang mereka kenali sebagai bapanya) dan dia akan membiarkannya mematuhinya dan dipanggil anaknya. Lelaki itu tidak akan menolak semua itu. Tetapi ketika Muhammad (ﷺ) diutus dengan Kebenaran, dia menghapuskan semua jenis perkahwinan yang diperhatikan pada zaman Kejahilan pra-Islam kecuali jenis perkahwinan yang orang ramai kenali sekarang.
قَالَ يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ يُونُسَ،‏.‏ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ، حَدَّثَنَا عَنْبَسَةُ، حَدَّثَنَا يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ، أَنَّ عَائِشَةَ، زَوْجَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَخْبَرَتْهُ أَنَّ النِّكَاحَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كَانَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَنْحَاءٍ فَنِكَاحٌ مِنْهَا نِكَاحُ النَّاسِ الْيَوْمَ، يَخْطُبُ الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ وَلِيَّتَهُ أَوِ ابْنَتَهُ، فَيُصْدِقُهَا ثُمَّ يَنْكِحُهَا، وَنِكَاحٌ آخَرُ كَانَ الرَّجُلُ يَقُولُ لاِمْرَأَتِهِ إِذَا طَهُرَتْ مِنْ طَمْثِهَا أَرْسِلِي إِلَى فُلاَنٍ فَاسْتَبْضِعِي مِنْهُ‏.‏ وَيَعْتَزِلُهَا زَوْجُهَا، وَلاَ يَمَسُّهَا أَبَدًا، حَتَّى يَتَبَيَّنَ حَمْلُهَا مِنْ ذَلِكَ الرَّجُلِ الَّذِي تَسْتَبْضِعُ مِنْهُ، فَإِذَا تَبَيَّنَ حَمْلُهَا أَصَابَهَا زَوْجُهَا إِذَا أَحَبَّ، وَإِنَّمَا يَفْعَلُ ذَلِكَ رَغْبَةً فِي نَجَابَةِ الْوَلَدِ، فَكَانَ هَذَا النِّكَاحُ نِكَاحَ الاِسْتِبْضَاعِ، وَنِكَاحٌ آخَرُ يَجْتَمِعُ الرَّهْطُ مَا دُونَ الْعَشَرَةِ فَيَدْخُلُونَ عَلَى الْمَرْأَةِ كُلُّهُمْ يُصِيبُهَا‏.‏ فَإِذَا حَمَلَتْ وَوَضَعَتْ، وَمَرَّ عَلَيْهَا لَيَالِيَ بَعْدَ أَنْ تَضَعَ حَمْلَهَا، أَرْسَلَتْ إِلَيْهِمْ فَلَمْ يَسْتَطِعْ رَجُلٌ مِنْهُمْ أَنْ يَمْتَنِعَ حَتَّى يَجْتَمِعُوا عِنْدَهَا تَقُولُ لَهُمْ قَدْ عَرَفْتُمُ الَّذِي كَانَ مِنْ أَمْرِكُمْ، وَقَدْ وَلَدْتُ فَهُوَ ابْنُكَ يَا فُلاَنُ‏.‏ تُسَمِّي مَنْ أَحَبَّتْ بِاسْمِهِ، فَيَلْحَقُ بِهِ وَلَدُهَا، لاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يَمْتَنِعَ بِهِ الرَّجُلُ‏.‏ وَنِكَاحُ الرَّابِعِ يَجْتَمِعُ النَّاسُ الْكَثِيرُ فَيَدْخُلُونَ عَلَى الْمَرْأَةِ لاَ تَمْتَنِعُ مِمَّنْ جَاءَهَا وَهُنَّ الْبَغَايَا كُنَّ يَنْصِبْنَ عَلَى أَبْوَابِهِنَّ رَايَاتٍ تَكُونُ عَلَمًا فَمَنْ أَرَادَهُنَّ دَخَلَ عَلَيْهِنَّ، فَإِذَا حَمَلَتْ إِحْدَاهُنَّ وَوَضَعَتْ حَمْلَهَا جُمِعُوا لَهَا وَدَعَوْا لَهُمُ الْقَافَةَ ثُمَّ أَلْحَقُوا وَلَدَهَا بِالَّذِي يَرَوْنَ فَالْتَاطَ بِهِ، وَدُعِيَ ابْنَهُ لاَ يَمْتَنِعُ مِنْ ذَلِكَ، فَلَمَّا بُعِثَ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه وسلم بِالْحَقِّ هَدَمَ نِكَاحَ الْجَاهِلِيَّةِ كُلَّهُ، إِلاَّ نِكَاحَ النَّاسِ الْيَوْمَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5127

Rujukan dalam buku: Buku 67, Hadis 63

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 62, Hadis 58

Rujukan lain-lain: