Buku Kahwin, Perkahwinan (Nikaah) (كتاب النكاح )

Hadis: (5105)

Lebih jauh Ibnu Abbas mengatakan, "Tujuh jenis perkahwinan tidak sah kerana hubungan darah dan tujuh kerana hubungan perkahwinan. "Kemudian Ibnu Abbas membacakan Ayat:

"Dilarang untuk kamu (untuk perkahwinan) adalah ibu kamu . . . "(4: 23). Abdullah bin Ja'far mengahwini anak perempuan dan isteri'Ali pada masa yang sama (mereka adalah anak tiri dan ibu). Ibnu Sirin berkata, "Tidak ada salahnya. "Tetapi Al-Hasan Al-Basri tidak menyetujuinya pada awalnya, tetapi kemudian mengatakan bahawa tidak ada salahnya. Al-Hasan bin Al-Hasan bin'Ali mengahwini dua orang sepupunya dalam satu malam. Ja'far bin Zaid tidak menyetujui hal itu kerana akan menimbulkan kebencian (antara kedua sepupu), tetapi itu tidak menyalahi undang-undang, seperti yang Allah katakan, "Hukum bagi kamu semua orang lain [di luar yang disebutkan] [4: 24 Ibnu Abbas berkata: "Sekiranya seseorang melakukan hubungan seks haram dengan saudara perempuan isterinya, isterinya tidak menjadi haram baginya. "Dan diriwayatkan Abu Ja'far, "Sekiranya seseorang melakukan homoseksual dengan seorang anak lelaki, maka ibu dari anak lelaki itu tidak sah baginya untuk menikah. "Diriwayatkan oleh Ibn'Abbas, "Jika seseorang melakukan hubungan seksual haram dengan ibu mertuanya, maka hubungan nikahnya dengan isterinya tidak menjadi haram. "Abu Nasr melaporkan telah mengatakan bahawa Ibn'Abbas dalam kes di atas, menganggap hubungan perkahwinannya dengan isterinya tidak sah, tetapi Abu Nasr tidak terkenal kerana mendengar hadis dari Ibnu Abbas. Imran bin Hussain, Jabir b. Zaid, Al-Hasan dan beberapa orang Iraq lainnya, dilaporkan telah memutuskan bahawa hubungan perkahwinannya dengan isterinya tidak sah. Dalam kes di atas Abu Hurairah berkata, " hubungan suami isteri dengan seseorang tidak menjadi haram kecuali jika melakukan persetubuhan (dengan ibunya). "Ibn Al-Musaiyab, 'Urwa dan Az-Zuhri membenarkan orang tersebut menjaga isterinya. Ali berkata, "Hubungan perkahwinannya dengan isterinya tidak menjadi haram. "
وَقَالَ لَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ سُفْيَانَ، حَدَّثَنِي حَبِيبٌ، عَنْ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، حَرُمَ مِنَ النَّسَبِ سَبْعٌ، وَمِنَ الصِّهْرِ سَبْعٌ‏.‏ ثُمَّ قَرَأَ ‏{‏حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ‏}‏ الآيَةَ‏.‏ وَجَمَعَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ بَيْنَ ابْنَةِ عَلِيٍّ وَامْرَأَةِ عَلِيٍّ‏.‏ وَقَالَ ابْنُ سِيرِينَ لاَ بَأْسَ بِهِ‏.‏ وَكَرِهَهُ الْحَسَنُ مَرَّةً ثُمَّ قَالَ لاَ بَأْسَ بِهِ‏.‏ وَجَمَعَ الْحَسَنُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ بَيْنَ ابْنَتَىْ عَمٍّ فِي لَيْلَةٍ، وَكَرِهَهُ جَابِرُ بْنُ زَيْدٍ لِلْقَطِيعَةِ، وَلَيْسَ فِيهِ تَحْرِيمٌ لِقَوْلِهِ تَعَالَى ‏{‏وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ‏}‏ وَقَالَ عِكْرِمَةُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ إِذَا زَنَى بِأُخْتِ امْرَأَتِهِ لَمْ تَحْرُمْ عَلَيْهِ امْرَأَتُهُ‏.‏ وَيُرْوَى عَنْ يَحْيَى الْكِنْدِيِّ عَنِ الشَّعْبِيِّ وَأَبِي جَعْفَرٍ، فِيمَنْ يَلْعَبُ بِالصَّبِيِّ إِنْ أَدْخَلَهُ فِيهِ، فَلاَ يَتَزَوَّجَنَّ أُمَّهُ، وَيَحْيَى هَذَا غَيْرُ مَعْرُوفٍ، لَمْ يُتَابَعْ عَلَيْهِ‏.‏ وَقَالَ عِكْرِمَةُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ إِذَا زَنَى بِهَا لَمْ تَحْرُمْ عَلَيْهِ امْرَأَتُهُ‏.‏ وَيُذْكَرُ عَنْ أَبِي نَصْرٍ أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ حَرَّمَهُ‏.‏ وَأَبُو نَصْرٍ هَذَا لَمْ يُعْرَفْ بِسَمَاعِهِ مِنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏.‏ وَيُرْوَى عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ وَجَابِرِ بْنِ زَيْدٍ وَالْحَسَنِ وَبَعْضِ أَهْلِ الْعِرَاقِ تَحْرُمُ عَلَيْهِ‏.‏ وَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ لاَ تَحْرُمُ حَتَّى يُلْزِقَ بِالأَرْضِ يَعْنِي يُجَامِعَ‏.‏ وَجَوَّزَهُ ابْنُ الْمُسَيَّبِ وَعُرْوَةُ وَالزُّهْرِيُّ‏.‏ وَقَالَ الزُّهْرِيُّ قَالَ عَلِيٌّ لاَ تَحْرُمُ‏.‏ وَهَذَا مُرْسَلٌ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 5105

Rujukan dalam buku: Buku 67, Hadis 43

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 7, Buku 62, Hadis 41

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 4.23 , 4.24

Rujukan lain-lain: