Buku Tafsir Nabi mengenai Al-Quran (Tafsir Nabi (ﷺ)) (كتاب التفسير )

Hadis: (4962)

Diriwayatkan oleh Abu Huraira:

Rasulullah (ﷺ), "Kuda dipelihara untuk salah satu daripada tiga tujuan: Seseorang boleh memeliharanya (kerana Allah) untuk mendapat pahala di akhirat; yang lain dapat memeliharanya sebagai alat perlindungan; dan yang ketiga dapat menjaga mereka menjadi beban baginya. Adapun lelaki yang kudanya menjadi sumber pahala, dialah yang mengikatnya kerana Allah dan dia mengikatnya dengan tali panjang di padang rumput atau taman, maka, apa sahaja yang dimakan atau diminum di padang rumput atau kebun itu akan ditambahkan ke perbuatan baiknya. Dan jika ia memutuskan tali dan melompat ke atas satu atau dua bukit, maka, untuk semua jejak dan kotorannya, perbuatan baik akan ditulis untuknya. Dan jika ia melewati sungai dan minum airnya walaupun pemiliknya tidak berniat untuk menyiramnya dari sungai itu, maka dia akan mempunyai perbuatan baik yang ditulis untuknya. Jadi kuda itu akan menjadi (sumber) pahala untuk Jika seorang lelaki mengikat kuda kerana mencari nafkah dan tidak meminta pertolongan orang lain dan dia tidak melupakan hak Allah, iaitu membayar zakatnya dan memberikannya untuk digunakan di jalan Allah, maka kuda itu akan menjadi alat perlindungan baginya. Tetapi jika seorang lelaki mengikatnya dengan bangga dan memamerkan dan menggembirakan orang lain, maka kuda itu akan menjadi beban (dosa) baginya. "Kemudian Rasulullah (ﷺ) ditanya mengenai keldai. Dia menjawab, "Tidak ada yang telah diturunkan kepadaku kecuali Ayat yang komprehensif ini yang merangkumi segalanya: 'Oleh itu, barangsiapa yang melakukan kebaikan sama dengan berat atom (atau semut terkecil) akan melihatnya; dan barangsiapa melakukan kejahatan sama dengan berat atom (atau semut terkecil) akan melihatnya.' (99. 7-8)
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا مَالِكٌ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ الْخَيْلُ لِثَلاَثَةٍ، لِرَجُلٍ أَجْرٌ، وَلِرَجُلٍ سِتْرٌ، وَعَلَى رَجُلٍ وِزْرٌ، فَأَمَّا الَّذِي لَهُ أَجْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَأَطَالَ لَهَا فِي مَرْجٍ أَوْ رَوْضَةٍ، فَمَا أَصَابَتْ فِي طِيَلِهَا ذَلِكَ فِي الْمَرْجِ وَالرَّوْضَةِ، كَانَ لَهُ حَسَنَاتٍ، وَلَوْ أَنَّهَا قَطَعَتْ طِيَلَهَا فَاسْتَنَّتْ شَرَفًا أَوْ شَرَفَيْنِ كَانَتْ آثَارُهَا وَأَرْوَاثُهَا حَسَنَاتٍ لَهُ، وَلَوْ أَنَّهَا مَرَّتْ بِنَهَرٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ وَلَمْ يُرِدْ أَنْ يَسْقِيَ بِهِ كَانَ ذَلِكَ حَسَنَاتٍ لَهُ فَهْىَ لِذَلِكَ الرَّجُلِ أَجْرٌ، وَرَجُلٌ رَبَطَهَا تَغَنِّيًا وَتَعَفُّفًا وَلَمْ يَنْسَ حَقَّ اللَّهِ فِي رِقَابِهَا وَلاَ ظُهُورِهَا فَهْىَ لَهُ سِتْرٌ، وَرَجُلٌ رَبَطَهَا فَخْرًا وَرِئَاءً وَنِوَاءً فَهْىَ عَلَى ذَلِكَ وِزْرٌ‏.‏ فَسُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْحُمُرِ‏.‏ قَالَ ‏"‏ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىَّ فِيهَا إِلاَّ هَذِهِ الآيَةَ الْفَاذَّةَ الْجَامِعَةَ ‏{‏فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏}‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 4962

Rujukan dalam buku: Buku 65, Hadis 4962

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 6, Buku 60, Hadis 486

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 99.7-8

Rujukan lain-lain: